Oud 07-04-2003, 18:02
dancelady
dancelady is offline
Nou dit vroeg ik mij dus af...

Het zit zo op onze school:
Er zijn 3 periodes en per periode krijg je maar 1 herkansing. Daarnaast heb je 1x extra herkansing die je mag gebruiken voor 1 periode, dus in totaal 4. En ze pakken je herkansingen ook heel snel af, bv. handelingsdeel niet op tijd ingeleverd of paar keer te laat voor een vak.

Maar wat hebben we laatst ontdekt. Een klasgenoot zat te kijken op Ministerie van Onderwijs en ze zag dat wij het recht hebben op min. 3 (!!!) herkansingen per periode, die mogen dus ook niet afgepakt worden.


Dus hoe zit het bij jullie???? Er was ook te lezen op een forum daar dat een school het beleid heeft dat je 10 herkansingen hebt... Sjees, waar zit die school!
Vind het toch wel belangrijk, want dit is veel makkelijker voor je overgang... als je ziet hoeveel 2e Fasers blijven zitten...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2003, 18:13
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Bij ons is het heel uniek geregeld, nergens anders zo... Je hebt in totaal 720 hke's, herkansingseenheden. Die mag je voor ieder schoolexamen gebruiken.

Per schoolexamen bestaat er een bepaalde waarde, van 15 tot wel 200 hke's. Die van 15 dat zijn dan alleen woordjes, normale schoolexamens (economie, geschiedenis bijvoorbeeld) varieren tussen de 40 en 50 hke's en dan zijn er nog hele zware, bijvoorbeeld Nederlands, wiskunde waar we er maar een paar van hebben (3 in 3 jaar ofzo) die 150 tot 160 hke's zijn. Dat is allemaal van tevoren vastgesteld.

Gemiddeld dus zo'n 50 hke's per schoolexamen, dus in 3 jaar kun je 14 herkansingen doen, dat is dus 5 per jaar.

Persoonlijk vind ik dat heeeeeeeeeeel erg veel. Bij ons is het zo dat als je geen zin of tijd hebt, hoef je niet te leren, je kunt bijna alles herkansen. Zoveel herkansingen is echt super onterecht. Enerzijds omdat je niet hoeft te leren, anderzijds omdat de herkanser vaak hoger kan halen dan degene die net een 5,5 heeft... dat is oneerlijk.

Bovendien mag je op je eindlijst ook nog eens een 4 en een 5 zijn en een centraal examen herkansen.... jongens, VWO wordt veel te makkelijk gemaakt.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 18:33
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Wij hebben 4 periodes, en per periode mag je één pta cijfer herkansen (als het geen pta is mag je het ook niet herkansen, en het moet lager zijn dan een 5,5 (of een 5,5 ook mag weet ik niet)).
Bij ons mogen ze ook herkansingen voor een bepaald vak niet toestaan (omdat je je huiswerk nooit af hebt) maar dat gebeurt volgens mij nooit.
__________________
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 18:44
Verwijderd
Bij ons heb je 4 toetsweken. Hierin maak je dossiertoetsen (die meetellen voor het examen) en voortgangstoetsen (die alleen meetellen voor je overgangsrapport), dat klinkt de meeste wel bekend in de oren.
Aan het eind van elke toetsweek mag je een dossiertoets en een voorgangstoets herkansen. Voorwaarde is dat je voor de voortgangstoets lager dan een 6 gehaald hebt.
Dat houdt dus in 4 x 2 = 8 herkansingen per jaar.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2003, 19:33
mrbombastic
mrbombastic is offline
Het lijkt bij jullie allemaal wel behoorlijk beter geregeld te zijn dan bij ons op school.

Bij ons worden VWO 5 en VWO 6 als 'één' jaar gezien onderverdeeld in 9 periodes (periode 10 = CSE). Per 2 periodes hebben wij maar 1 herkansing!

Wel is het zo dat je alles bij ons mag herkansen, ook al haal je een 9,9 en je wilt voor de 10 gaan.
Het hoogste cijfer telt uiteraard.

Verder heb je ook nog de mogelijkheid om Duits1, Frans1, Maatschappijleer en al die vakken waar wij geen eindexamen in hebben nog een keer te herkansen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 11:39
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Dit jaar heb ik vijf periodes, die worden afgesloten met een toetsweek; na iedere toetsweek mag je één toets herkansen. Ze gaan het nu veranderen, 'het is teveel werk'.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 14:52
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
k heb 4 toesweken p/jaar, elke toetsweek mag je 1 SE toets uit de vorige toetsweek herkansen, je mag herkansen wat je maar wilt als het maar een SE is en je die se in de vorige toetsweek hebt gehad

je bent je herkansing kwijt als je bijv een handelingsdeel niet inleverd
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 15:35
Tijgertjuh17
Avatar van Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
Citaat:
dancelady schreef op 07-04-2003 @ 19:02:
Nou dit vroeg ik mij dus af...

Het zit zo op onze school:
Er zijn 3 periodes en per periode krijg je maar 1 herkansing. Daarnaast heb je 1x extra herkansing die je mag gebruiken voor 1 periode, dus in totaal 4. En ze pakken je herkansingen ook heel snel af, bv. handelingsdeel niet op tijd ingeleverd of paar keer te laat voor een vak.

Maar wat hebben we laatst ontdekt. Een klasgenoot zat te kijken op Ministerie van Onderwijs en ze zag dat wij het recht hebben op min. 3 (!!!) herkansingen per periode, die mogen dus ook niet afgepakt worden.


Dus hoe zit het bij jullie???? Er was ook te lezen op een forum daar dat een school het beleid heeft dat je 10 herkansingen hebt... Sjees, waar zit die school!
Vind het toch wel belangrijk, want dit is veel makkelijker voor je overgang... als je ziet hoeveel 2e Fasers blijven zitten...
wat is het adres van die site dan? want dan print ik het uit en ga ik er mee naar t hoofd van m'n schooltje
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 15:41
Ketjing
Avatar van Ketjing
Ketjing is offline
adres is: www.ministerievanonderwijs.nl
__________________
[QUOTE=Miek;29666509]Ik dacht dat Ketjing een buitenlander was :p[/QUOTE][QUOTE=Lilith;30445293]Ketjing is.. knap. :eek:[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 16:02
Tijgertjuh17
Avatar van Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
kan niets vinden op die site over herkansingen, alleen dat t/m 1999 de school zelf mocht beslissen hoeveel herkansingen ze deden, maar na 1999 staat niets
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 16:26
Keneas
Avatar van Keneas
Keneas is offline
per periode ( 4 in een jaar ) 2 x een herkanzing.... voor elk vak wat je wilt nix te klagen dus
__________________
ZWOLSE MALLOTEN
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 17:01
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Die herkansingen is allemaal veel te soepel. Gewoon 1 herkansing per pakketdeel (gemeenschappelijk-, profiel- en vrije deel) per jaar is meer dan zat.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 17:19
dancelady
dancelady is offline
Citaat:
Tijgertjuh17 schreef op 08-04-2003 @ 17:02:
kan niets vinden op die site over herkansingen, alleen dat t/m 1999 de school zelf mocht beslissen hoeveel herkansingen ze deden, maar na 1999 staat niets
Hmm ik weet het ook niet hoor, ik zal het eens vragen aan m'n klasgenoot.

Maar zo zie je dus weer dat het overal verschillend is...

Trouwens die reden "teveel werk" ken ik. Sinds vorig jaar is dit ingevoerd, daarvoor mochten we gewoon 2 vakken herkansen alleen laatste cijfer telt wel, wat nou niet het geval meer is (hoogste telt, enige pluspunt).
Belachelijk argument trouwens van de school.....

Meelman... dat soort reacties duld ik niet hoor
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 17:36
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Tja, is mijn mening... Ik vind dat als je al die herkansingseenheden of mogelijkheden zo'n beetje nodig hebt of verspilt zelfs, je niet op vwo thuis hoort, zonder, of met minder, dan zou het VWO een stuk kleiner zijn, het niveau hoger en worden die leerlingen die het nu te makkelijk hebben ook eens uitgedaagd en beter opgeleid. Misschien moet er maar een niveau bij komen.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 18:40
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
hmm.. bijna iedereen heeft 4 periodes..

wij hebben 5 periodes en dus 5 toetsenweken maar je mag wel elke toetsenweek 2 toetsen herkansen, maar alleen als die toets een schoolexamen was.


trouwens.. ik heb dus ook 10 herkansingen per jaar

Laatst gewijzigd op 08-04-2003 om 22:20.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 18:41
Denise84
Avatar van Denise84
Denise84 is offline
Toen ik nog in de 5e klas zat, hadden we 8 herkansingen in een jaar (dus bijna 3 per periode), maar toen ik in de 6e zat was de regeling precies hetzelfde als dancelady beschrijft hierboven.
__________________
(geen signature)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 20:35
Verwijderd
Ons jaar is verdeeld in 4 periodes, met aan het eind van elke periode een toetsenweek. Ik had dit jaar maar 3 toetsenweken,omdat we in de eerste toetsweek op reizenweek waren.

Voor die drie toetsenweken heb ik maar 2 herkansingen. Redelijk weinig lijkt me dus.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 10:56
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Bij ons zit het echt heel vaag. Na blok 1 en 2 mag je 2 repetities herkansen, na blok 3, 4 en 5 ook 2. (dus na min. 30 repetities..) en na blok 6 mag je er 2 herkansen, maar die schuiven heel vaag op naar het volgende leerjaar, en die mag je alleen gebruiken voor vakken als anw, kcv, en maatschappijleer. Kortom: een kutbeleid..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-04-2003, 13:48
Verwijderd
ik heb vandaag mn 1e ingezet.
we hebben er 5 over de hele 2e fase, dus ik krijg ze niet eens op
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 15:10
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Mag ik ze hebben?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 15:47
Tijgertjuh17
Avatar van Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
Citaat:
dancelady schreef op 08-04-2003 @ 18:19:
Hmm ik weet het ook niet hoor, ik zal het eens vragen aan m'n klasgenoot.

Maar zo zie je dus weer dat het overal verschillend is...

Trouwens die reden "teveel werk" ken ik. Sinds vorig jaar is dit ingevoerd, daarvoor mochten we gewoon 2 vakken herkansen alleen laatste cijfer telt wel, wat nou niet het geval meer is (hoogste telt, enige pluspunt).
Belachelijk argument trouwens van de school.....

Meelman... dat soort reacties duld ik niet hoor
en al gevraagd????????
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 16:14
m@rie
m@rie is offline
We hebben dit schooljaar 3 toetsweken en het examen. Per toetsweek mochten we 1 toets herkansen. In de 2e toetsweek kregen we een extra herkansing voor GLO, Duits en Frans omdat we die vakken toen moesten afsluiten.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 16:17
PardonMe
Avatar van PardonMe
PardonMe is offline
Bij ons kon je in de 4e een paar dingen herkansen, je kreeg dat jaar 2 herkansingen geloof ik..

Dit jaar hebben we er ook 2 geloof ik.
Wel een beetje raar hoe dat zat..
Je moest na de eerste 2 periodes aangeven wat je wilde herkansen en hoeveel (0, 1 of 2 herkansingen) daarna volgde nog een periode en mag je de herkansingen die je over hebt gebruiken en als je er al 2 gebruikt had kan je niks meer herkansen..
Beetje raar dus, want hoe weet je na periode 2 nou hoeveel herkansingen je nodig hebt na periode 3.. dat moet je dus een beetje gokken..

En natuurlijk kun je van de CSE's nog iets herkansen..
__________________
•·.·´¯`·.·• Dat je de werkelijkheid niet uit het oog moet verliezen zegt al dat hij niet helemaal te vertrouwen is... •·.·´¯`·.·•
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 17:41
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Ik snap nog steeds niet dat vwo'ers te weinig herkansingen hebben hoor, of tenminste, dat ze dat vinden. Het kan een keer fout gaan, maar het gebeurt ook dat mensen niet leren, of weinig leren omdat ze toch kunnen herkansen. Een school moet er alles aan doen om een leerling te motiveren er voor te gaan en dat doen ze zo niet natuurlijk. Bovendien, wat is er nu erg aan als het een keer fout gaat en je kunt niet herkansen? Dan kun je het weer ophalen! Dat motiveert ook... Het gaat erom dat je opgeleid wordt, dat je stof in je opneemt, dat je er letterlijk iets van LEERT en niet dat je hoge cijfers haalt op je eindlijst.

Ik moet jullie er wel bij vertellen dat ik nu in VWO6 zit, alle schoolexamens gehad heb en dus alleen nog maar eindexamens krijg en nog geen één examen heb herkanst in die drie jaar bovenbouw. Ik heb ooit een 5.3 kúnnen herkansen in de vierde, had ik achteraf beter wel kunnen doen, maar heb ik nie gedaan.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 18:25
Tijgertjuh17
Avatar van Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
Citaat:
meelman schreef op 09-04-2003 @ 18:41:
Ik snap nog steeds niet dat vwo'ers te weinig herkansingen hebben hoor, of tenminste, dat ze dat vinden. Het kan een keer fout gaan, maar het gebeurt ook dat mensen niet leren, of weinig leren omdat ze toch kunnen herkansen. Een school moet er alles aan doen om een leerling te motiveren er voor te gaan en dat doen ze zo niet natuurlijk. Bovendien, wat is er nu erg aan als het een keer fout gaat en je kunt niet herkansen? Dan kun je het weer ophalen! Dat motiveert ook... Het gaat erom dat je opgeleid wordt, dat je stof in je opneemt, dat je er letterlijk iets van LEERT en niet dat je hoge cijfers haalt op je eindlijst.

Ik moet jullie er wel bij vertellen dat ik nu in VWO6 zit, alle schoolexamens gehad heb en dus alleen nog maar eindexamens krijg en nog geen één examen heb herkanst in die drie jaar bovenbouw. Ik heb ooit een 5.3 kúnnen herkansen in de vierde, had ik achteraf beter wel kunnen doen, maar heb ik nie gedaan.
niet iedereen op vwo is overal goed in hoor en haalt automatisch goede cijfers voor alle vakken. Niet iedereen is dus zo goed als jij (uche uche, want zo komt het over) Als je zo goed bent fijn voor jou, anderen niet, fijn voor hun.

Nu weten we je mening wel hoor!

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2003, 18:38
Floosje
Avatar van Floosje
Floosje is offline
Wij hebben 4 periodes in een jaar en we mogen 1 herkansing per 2 periodes. Ook mag je een vak maar een keer herkansen. Dus als je aan het einde van periode 2 geschiedenis herkanst hebt, mag je die aan het eind van het jaar niet meer herkansen.

Ik vind het zelf vrij weinig, net als de meeste leerlingen op mn school..., maar we hebben al vaak om meer herkansingen gevraagd, de schoolleiding vindt het echter genoeg.

Ik denk juist dat je niet altijd even goede cijfers kunt halen en met zoveel vakken en toetsen in een jaar, kunnen er best wel een paar herkansingen bij. Ook is de werkdruk al hoog genoeg. Iedereen moet de kans krijgen zn eindexamen te halen.
__________________
The circle only has one side
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 18:44
Tijgertjuh17
Avatar van Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
Citaat:
dancelady schreef op 07-04-2003 @ 19:02:
Nou dit vroeg ik mij dus af...

Het zit zo op onze school:
Er zijn 3 periodes en per periode krijg je maar 1 herkansing. Daarnaast heb je 1x extra herkansing die je mag gebruiken voor 1 periode, dus in totaal 4. En ze pakken je herkansingen ook heel snel af, bv. handelingsdeel niet op tijd ingeleverd of paar keer te laat voor een vak.

Maar wat hebben we laatst ontdekt. Een klasgenoot zat te kijken op Ministerie van Onderwijs en ze zag dat wij het recht hebben op min. 3 (!!!) herkansingen per periode, die mogen dus ook niet afgepakt worden.


Dus hoe zit het bij jullie???? Er was ook te lezen op een forum daar dat een school het beleid heeft dat je 10 herkansingen hebt... Sjees, waar zit die school!
Vind het toch wel belangrijk, want dit is veel makkelijker voor je overgang... als je ziet hoeveel 2e Fasers blijven zitten...
Vraag nou!!!!!!!

Kan je dan ff de link geven of t stukje hier plaatsen? dan kan k het ff kopieren

Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 19:16
Loesje86
Avatar van Loesje86
Loesje86 is offline
Bij ons op school was het voorgaande jaren, 10 herkansingen met jaar!! (5 toetsperiodes) maar door de vele herkansingen, gingen sommigen voor een toets niet meer leren en het nakijken en plannen van de herkansingen was veel te veel werk. Nou hebben ze 1 herkansing gekozen, 1 per toetsweek. Na een handtekeningactie hebben ze voor de regel gezorgd, dat je 5 herkansingen hebt en je ze mag gebruiken in de periode die je wilt en dat is eigenlijk wel te doen!! en een onvoldoende zonder te herkansen kun je toch wel een keer halen, je krijgt nog genoeg andere cijfers, waarmee je je voldoende omhoog kan halen!! tenminste.. als je maar geen 1 of 2 haalt!! maar ik vind het wel heel raar dat een school zelf mag kiezen hoeveel herkansingen er worden gebruikt, zou toch landelijk afgesproken moeten worden, niet waar??
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 10:57
Tijgertjuh17
Avatar van Tijgertjuh17
Tijgertjuh17 is offline
Citaat:
Loesje86 schreef op 13-04-2003 @ 20:16:
Bij ons op school was het voorgaande jaren, 10 herkansingen met jaar!! (5 toetsperiodes) maar door de vele herkansingen, gingen sommigen voor een toets niet meer leren en het nakijken en plannen van de herkansingen was veel te veel werk. Nou hebben ze 1 herkansing gekozen, 1 per toetsweek. Na een handtekeningactie hebben ze voor de regel gezorgd, dat je 5 herkansingen hebt en je ze mag gebruiken in de periode die je wilt en dat is eigenlijk wel te doen!! en een onvoldoende zonder te herkansen kun je toch wel een keer halen, je krijgt nog genoeg andere cijfers, waarmee je je voldoende omhoog kan halen!! tenminste.. als je maar geen 1 of 2 haalt!! maar ik vind het wel heel raar dat een school zelf mag kiezen hoeveel herkansingen er worden gebruikt, zou toch landelijk afgesproken moeten worden, niet waar??
ben ik het helemaaaaaaaaaal mee eens!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 09:44
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Over wat jij hierboven zei, dat ben ik echt niet alleen hoor. Als ik een beetje om me heen kijk is er gewoon een te groot verschil tussen de leerlingen in de klas. Een niveau erbij daar is best behoefte aan.
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 12:57
Verwijderd
Wij hebben 10 herkansingen per jaar
je mag alleen een proefwerk onder de 6 herkansen
en als je in de eerste periode besluit een proefwerk niet te herkansen, mag je dat proefwerk in de 2e periode ook niet meer herkansen
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 13:00
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
bij ons op school heb je per jaar 6 tentamen herkansingen en 6 voortgangstoets herkansingen.
best veel dus
en per periode mag je er 3 van beide gebruiken
moet je dus zelf inplannen
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 08:36
fib
Avatar van fib
fib is offline
Het jaar is verdeeld in 6 blokken, dus hebben we 6 toetsweken. We mogen steeds 1 examentoets herkansen.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 12:24
Reddingswerker
Reddingswerker is offline
Ik zit op het VMBO-T, 4e klas.
Wij mogen 25% van de toetsen herkansen.
Ik heb ik 1 jaar 49 repetitie's.
En ik heb nog erg veel herkansingen over.
Omdat ik er maar 3 of 4 heb gebruikt.

Groetjes Reddingswerker
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 19:15
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Zoveel procent mag herkanst worden van alle toetsen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 08:59
Verwijderd
Citaat:
dancelady schreef op 07-04-2003 @ 19:02:


Dus hoe zit het bij jullie???? Er was ook te lezen op een forum daar dat een school het beleid heeft dat je 10 herkansingen hebt... Sjees, waar zit die school!
in Duiven o.a.
Jep, daar zit ik op
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-04-2003, 14:28
Verwijderd
bij mij op school was het 3 toetsen herkansen( 3 perioden ook) , en dat moest dan een 5,5 of lager zijn. Bepaalde dingen mocht je overigens niet herkansen (eigenlijk alleen toetsen, dus werkstukken, mondelingen enzovoort niet)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 15:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
BIj mij op school zijn er vier periodes en van iedere periode mag je een onvoldoende SE-toets herkansen, gewone repetities mogen dus niet en voldoendes ook niet. Het schijnt dat je ook toetsen uit een vorig leerjaar mag herkansen maar dat mag pas sinds kort.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.