Oud 17-04-2003, 19:48
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
De bill-boards waar vroeger posters hingen van meisjes met een vrolijke blos op hun wangen, en een trui van welk merk dan ook, maken nu plaats voor printen van de realiteit..oorlogsslachtoffers, verminkte kinderen..
Fotoprovocatie.

Bepaalde merken (O.a Benneton) maken gebruik van schokerende foto's om hun kleding aan de man te brengen, volgens eigen zeggen proberen ze de werkelijkheid naar buiten te brengen en zo een belangerijke boodschap over te brengen, maar ondertussen exploiteerd hij de realiteit om kledij te verkopen, of hebben wij om de één of andere reden ermee leren leven dat de reclame de werkelijkheid uitsluit(perfecte fezinnetjes in perfecte kleertjes in de perfecte gecomposeerde foto). En zodra we met de werkelijkheid worden geconfronteerd, zijn we verontwaardigd?

De voormalig fotograaf van benneton zei: "Reclame is de meest universele, de machtigste, de vaakst getoonde, kortom de rijkste kunst. Ik maak dingen die mensen in verwarring brengen. Iedere authentieke artiest werkt grensverleggend, iedere echte artiest choqueert"
(dezelfde fotograaf is btw ontslagen vanwege een collectie foto's, van tot de doodstraf veroordeelde gevangenen met de bedoeling te gebruiken als volgende reclame stunt.

maar waar trek jij de grens.
Waar zijn de tijden gebleven dat je gewoon een modeblad kon openslaan en kon genieten van de mooie kleding zonder geconfronteerd te worden met al de cruel en kwel in deze wereld.
Waar gaat het volgens jou te ver met het reclame maken en verkopen van kleding?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2003, 19:55
Verwijderd
Ik vind de Benettonreclames vaak heel erg mooi. Soms ligt het er te dik bovenop dat ze 'alle culturen respecteren en willen verenigen' door op één billboard 3 negers, 3 aziaten en 3 blanken te zetten met allemaal gekleurde shirtjes aan, maar dat is iig niet provocerend.

Wel luguber vond ik die billboards met die harten, twee dezelfde rode bloederige menselijke harten, met zo'n boodschap in de trant van 'een hart van een blanke en een hart van een negroïde, zoek de verschillen'.

Er schieten me geen voorbeelden te binnen van modereclames die naar mijn mening te ver gaan...

to be continued..
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 19:56
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
ik heb er eigenlijk weinig van gemerkt van die chokerende reclame. ik zie allemaal van die perfect gestylde mensen
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 19:58
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
idd ik weet niet wat voor bladen jij leest, maar ik merk helemaal niets ervan
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 20:02
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 17-04-2003 @ 19:58:
idd ik weet niet wat voor bladen jij leest, maar ik merk helemaal niets ervan
Een of ander amerikaans blad stonden meerdere foto's in van benneton, en een heel artikel over waarom de fotograaf was ontslagen etc.
Het was btw geen modeblad, want maar weinig bladen willen de fotos nog publiceren, omdat het dus te ver zou gaan en de nadruk niet meer op de kleding lag.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 20:03
italianboy
Avatar van italianboy
italianboy is offline
dit is toch al een zelfde topic als die andere over naakt op reclamefoto's

Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
CemetarySlut schreef op 17-04-2003 @ 19:48:
De voormalig fotograaf van benneton zei: "Reclame is de meest universele, de machtigste, de vaakst getoonde, kortom de rijkste kunst. Ik maak dingen die mensen in verwarring brengen. Iedere authentieke artiest werkt grensverleggend, iedere echte artiest choqueert"
(dezelfde fotograaf is btw ontslagen vanwege een collectie foto's, van tot de doodstraf veroordeelde gevangenen met de bedoeling te gebruiken als volgende reclame stunt.
HOe heet hij en weet je of ik die foto's ergens kan zien?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 15:40
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 18-04-2003 @ 15:38:
HOe heet hij en weet je of ik die foto's ergens kan zien?
Volgens mij gaat het om Oliviero Toscani.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Hermione schreef op 18-04-2003 @ 15:40:
Volgens mij gaat het om Oliviero Toscani.
Dankje
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 16:05
Verwijderd
Waargh wat een vreselijke site als informaticus in spe gruwel ik hiervan...
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 03:38
Verwijderd
Oude info

Sex,geweld, oorlog etc. sells
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 17:15
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Die foto's van Benetton vind ik juist wel wat hebben, zo'n meisje in een knalgele burka en een blank stel met een aziatisch kindje etc. Ik vind ze vaak mooi

Die andere foto's van Benetton zou ik zo niet weten..
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Ethiek
Mr.Mark
71 08-12-2010 19:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap internationale conferentie te Teheran van Holocaust-ontkenners
hookee
191 07-01-2007 00:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Gedonder om cartoons in de Arabische wereld II
Gatara
500 05-02-2006 20:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder discussiewaarde a la "tiswah"
Joostje
500 22-02-2005 13:27
Vrije tijd FC Groningen suporters weer ludieke actie tegen sc Heerenveen
EmilioFCG
20 04-12-2002 23:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.