Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2013, 17:27
Verwijderd
In het algemeen vind ik dat Belgische chauffeurs (ook mijn familieleden helaas) heel erg slecht anticiperen/vooruitkijken. Bij het invoeggedrag is dat vaak goed te merken, hoe vaak ik niet een Belg tot helemaal vooraan een invoegstrook zie rijden, daar stil zie staan, dan het knipperlicht aanzetten, en dan hopen dat er ruimte is om vanuit stilstand de provinciale of snelweg op te rijden... Dat is puur een combinatie van onzekerheid en niet goed kijken welke situatie er voor ze opdoemt.

Maar goed, mijn moeder bijvoorbeeld kreeg haar rijbewijs dan ook gewoon bij de aanschaf van haar eerste auto. Lessen? Welnee joh. Je kunt een auto betalen, dan kun je toch ook rijden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2013, 17:52
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Hier in de omgeving ben ik een van de weinigen die nog richting aangeeft bij het verlaten van een rotonde. Een grote ergernis als mensen het vertikken te doen, hoe vaak ik niet onnodig sta te wachten op iemand die gewoon vrolijk de rotonde af rijdt .
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2013, 18:42
Verwijderd
Citaat:
In het algemeen vind ik dat Belgische chauffeurs (ook mijn familieleden helaas) heel erg slecht anticiperen/vooruitkijken. Bij het invoeggedrag is dat vaak goed te merken, hoe vaak ik niet een Belg tot helemaal vooraan een invoegstrook zie rijden, daar stil zie staan, dan het knipperlicht aanzetten, en dan hopen dat er ruimte is om vanuit stilstand de provinciale of snelweg op te rijden... Dat is puur een combinatie van onzekerheid en niet goed kijken welke situatie er voor ze opdoemt.

Maar goed, mijn moeder bijvoorbeeld kreeg haar rijbewijs dan ook gewoon bij de aanschaf van haar eerste auto. Lessen? Welnee joh. Je kunt een auto betalen, dan kun je toch ook rijden?
Kijk, dat is wat ik zei ^^ En die mensen leren dus de jeugd rijden. Ik heb mijn rijexamen 3 keer gedaan, de 2e keer zakte ik op 'niet genoeg vooruit kijken'. En destijds was ik over de zeik, maar nu snap ik het wel. In België krijg je geen strenge training in goed rijden en dus goede gewoontes ontwikkelen, zodat je die dingen later vanzelfsprekend doet (dode hoek controleren bijvoorbeeld).

Citaat:
Hier in de omgeving ben ik een van de weinigen die nog richting aangeeft bij het verlaten van een rotonde. Een grote ergernis als mensen het vertikken te doen, hoe vaak ik niet onnodig sta te wachten op iemand die gewoon vrolijk de rotonde af rijdt .
Dat is sowieso vrij zeldzaam in België. Tegenwoordig zet de politie borden neer dat ze staan te controleren in de hoop dat ze het doen, maar tevergeefs.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2013, 12:06
Verwijderd
Altijd een genot, die fietsers die denken dat de verkeersregels voor hen niet gelden. Vandaag bijna een oud wijf onder mijn auto plakken dat zelf vast nog nooit een auto bestuurd heeft, anders zou ze zo dwaas niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2013, 10:36
Ivo
Ivo is offline
Ik vrees dat ik morgen tot de wegpiraten ga horen.

Na 5 maanden links rijden in Australië ga ik morgen mijn auto uit de stalling halen en zal ik wel weer flink moeten wennen aan rechts rijden. Bij het afslaan zal ik vermoedelijk ook regelmatig mijn ruitenwissers aanzetten, in plaats van mijn richtingaanwijzers.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2013, 12:21
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik vrees dat ik morgen tot de wegpiraten ga horen.

Na 5 maanden links rijden in Australië ga ik morgen mijn auto uit de stalling halen en zal ik wel weer flink moeten wennen aan rechts rijden. Bij het afslaan zal ik vermoedelijk ook regelmatig mijn ruitenwissers aanzetten, in plaats van mijn richtingaanwijzers.
Gaaf, waar in Australië zat je?

Bij mij viel het mee, op een paar keer aan de verkeerde kant uitkomen na een bocht na
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2013, 14:16
Ivo
Ivo is offline
Van Perth tot Brisbane en terug naar Melbourne zat ik Dik 12000 kilometer met de auto afgelegd.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2013, 14:32
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat met omgekeerde hendels kan ik mij wel voorstellen, ja Wisselen van rij-kant had ik destijds naar de UK niet zoveel problemen mee eigenlijk.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2013, 19:49
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
DWisselen van rij-kant had ik destijds naar de UK niet zoveel problemen mee eigenlijk.
just do what everybody else does
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Dat met omgekeerde hendels kan ik mij wel voorstellen, ja Wisselen van rij-kant had ik destijds naar de UK niet zoveel problemen mee eigenlijk.
Ik heb een paar keer in de UK gereden en ook in Namibie* en Zuid-Afrika. Wisselen van rijkant was geen enkel probleem, hoogstens bij een rotonde of zo moest ik even goed nadenken wat logisch rijgedrag is.

Maar precies dat verhaal van de ruitenwissers gebeurde me iedere keer weer als ik even niet nadacht wil je afslaan, hop de ruitenwissers aan

Citaat:
just do what everybody else does
In Zuid-Afrika kwamen we soms tientallen kilometers geen ander verkeer tegen. Als je dan een paar keer op kleine weggetjes links en rechts bent afgeslagen, kan het gebeuren dat je verkeerd gaat rijden, als er dan een tegenligger komt denk je pas "oh ja!"


*vraag voor iedereen: "ze" hebben op mijn werk de computerinstellingen gewijzigd, ik kan niet zelf meer ctrl-shiften en dan een trema krijgen door " gevolgd door klinker naar keuze te doen. Hoe krijg ik op een andere manier trema's, wat is daar nog een sneltoets voor?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 09:47
Verwijderd
Offtopic: Ik heb datzelfde probleem op deze computer, kijk maar: Belgi"e. Ik weet het dus ook niet.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 10:46
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Als ik dat heb, staat de toetsenbord instelling per ongeluk weer eens op NL ipv US-International
`
Citaat:
just do what everybody else does
Daar komt het eigenlijk wel op neer ja En Ivo heeft jarenlang rechts gereden, dat blijft wel wat langer hangen dan 5 maanden

Citaat:
Ik heb een paar keer in de UK gereden en ook in Namibie* en Zuid-Afrika. Wisselen van rijkant was geen enkel probleem, hoogstens bij een rotonde of zo moest ik even goed nadenken wat logisch rijgedrag is.

Maar precies dat verhaal van de ruitenwissers gebeurde me iedere keer weer als ik even niet nadacht wil je afslaan, hop de ruitenwissers aan


In Zuid-Afrika kwamen we soms tientallen kilometers geen ander verkeer tegen. Als je dan een paar keer op kleine weggetjes links en rechts bent afgeslagen, kan het gebeuren dat je verkeerd gaat rijden, als er dan een tegenligger komt denk je pas "oh ja!"
Het is idd wel zo dat automatisme zooi langer blijft hangen. De eerste paar keer op de country lanes, waar maar één rijstrook is en je uit moet wijken naar passeerplekken als er tegemoetkomend verkeer aan komt, was ik wel geneigd naar rechts uit te wijken als eerste reactie. Rotondes wezen zichzelf wel, maar als ik een andere weg moet opdraaien was het wel even verwarrend omdat je 'links-rechts-links'-kijken gewend bent, dat automatisch doet en dan even moet nadenken van welke kant het verkeer ook alweer eerst komt

Hendels had ik gelukkig geen last van, was gewoon met de eigen auto. Digitaal dashboard dus we konden alles gewoon op mijlen zetten Alleen je zicht bij inhalen is wat minder ruim dan je gewend bent omdat je stuur dan 'verkeerd' zit.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 13:02
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Offtopic: Ik heb datzelfde probleem op deze computer, kijk maar: Belgi"e. Ik weet het dus ook niet.
Offtopic: even de linker ctrl en shift tegelijk indrukken
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 13:18
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 13:51
Ivo
Ivo is offline
Met eigen auto aan de andere kant gaan rijden is wat betreft de gewenning een stuk makkelijker dan wanneer ook de bediening aan de andere kant zit. Je hebt dan namelijk niet alleen te maken met voor jou vreemde verkeerssituaties, maar je moet ook nog zoeken naar de versnellingspook en nadenken bij het richting aangeven. Daardoor ben je dus eigenlijk nog wat extra afgeleid.

En ja, dit weekend gingen inderdaad mijn ruitenwissers heen en weer en stootte ik mijn hand tegen de deur op het moment dat ik wilde schakelen. Maar ik ben er weer zonder kleerscheuren doorheen gekomen.

En de Mini, die deed het met een vers opgeladen accu meteen. Na 5 maanden stilstaan.

Overigens betrapte ik me er vorige week ook al op dat ik op de fiets de neiging had om links te gaan fietsen Het links rijden zit er dus toch wel enigszins ingebakken na 5 maanden.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: Ik heb datzelfde probleem op deze computer, kijk maar: Belgi"e. Ik weet het dus ook niet.
Citaat:
Als ik dat heb, staat de toetsenbord instelling per ongeluk weer eens op NL ipv US-International
`.
Citaat:
Offtopic: even de linker ctrl en shift tegelijk indrukken
Ja dat heeft mijn werk dus geblokkeerd standaard op NL, erg irritant.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 17:02
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Met eigen auto aan de andere kant gaan rijden is wat betreft de gewenning een stuk makkelijker dan wanneer ook de bediening aan de andere kant zit. Je hebt dan namelijk niet alleen te maken met voor jou vreemde verkeerssituaties, maar je moet ook nog zoeken naar de versnellingspook en nadenken bij het richting aangeven. Daardoor ben je dus eigenlijk nog wat extra afgeleid.

En ja, dit weekend gingen inderdaad mijn ruitenwissers heen en weer en stootte ik mijn hand tegen de deur op het moment dat ik wilde schakelen. Maar ik ben er weer zonder kleerscheuren doorheen gekomen.

En de Mini, die deed het met een vers opgeladen accu meteen. Na 5 maanden stilstaan.

Overigens betrapte ik me er vorige week ook al op dat ik op de fiets de neiging had om links te gaan fietsen Het links rijden zit er dus toch wel enigszins ingebakken na 5 maanden.
Ik win eigenlijk vrij snel aan de inrichting van auto's, en ben daar een boel van gewend inmiddels Ik vraag mij af hoeveel gewenning het zou vragen want daar hoor ik toch wisselende verhalen over, ik heb nooit een RHD gereden.

Maar dat soort foutjes kan ik mij ook nog wel indenken dat je die snel maakt als het op de automatische piloot gaat Maar niet het soort dat je een compleet gevaar wordt, daar zit de basis goed genoeg voor ingebakken en een beetje automobilist weet zich daar wel aan te passen. Helemaal in Nederland, waar je nauwelijks aan het verkeersbeeld kunt ontkomen.
Natuurlijk heb ik wel eens dat als ik een poosje in de 121 heb gereden in de 126 naar een non-existente 5 wil gaan (of andersom; lang in de 4 blijf hangen). Of als ik in de 96 heb gereden, ik in een andere auto een keertje de neiging heb om te schakelen zonder koppeling - in de auto van mijn ouders heb ik zelfs eens de richtingaanwijzer bijna vastgepakt om te kunnen schakelen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 20:08
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ja dat heeft mijn werk dus geblokkeerd standaard op NL, erg irritant.
even met de ICT bellen?


Ik vond het doodeng in het minibusje waarmee we door wales over de landweggetjes crossten. Aan weerszijden van die 2 meter hoge heggen precies langs de weg waardoor je én niet kon uitwijken, én het tegemoetkomend verkeer niet zag. En daarbij dan ook nog heuveltje op heuveltje af en bochtjes overal. Ik ben niet autoziek maar toen voelde ik me knap beroerd
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 20:18
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het is ook beduidend leuker als je het zelf rijdt Ik vond het wel tof. Lekkere hellingen tot 20+% op een weg net breed genoeg voor één auto, en dan iedere keer zo'n blinde top zodat je hoopt dat er geen idioot aan komt rijden die veel te hard gaat en je elkaar niet op zo'n cruciaal moment tegenkomt

Dat terzijde, iedere keer als ik wel iemand tegenkwam stonden we dus allebei aan de andere kant van de weg op een passeerplek te signaleren 'ga jij maar eerst', 'nee, ga jij maar eerst', 'maar jij was eerder', 'maar ik ben Brits dus ga maar' Vriendelijk lui. En op de snelweg iedere keer een signaaltje van vrachtwagens dat ik weer opzij kon (we reden ook nog eens met een aanhangertje).
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2013, 23:29
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik moet zeggen dat het een vrij bizarre constructie is die men nu verzonnen heeft voor de MRB op oldtimers, maar als ik er iets over nadenk lijkt het wel vrij effectief voor wat het (deels) moet doen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 12:09
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik moet zeggen dat het een vrij bizarre constructie is die men nu verzonnen heeft voor de MRB op oldtimers, maar als ik er iets over nadenk lijkt het wel vrij effectief voor wat het (deels) moet doen
Ik vind het een acceptabele maatregel, op 1 puntje na.
En dat is het uitzonderen van LPG voertuigen, wth?

Kan aan mij liggen, maar ik was altijd in de veronderstelling dat LPG een stuk minder belastend is voor het milieu dan benzine. Wat mij betreft een beetje raar om dan die voertuigen uit te sluiten, zeker omdat je het hier over oldtimers hebt. Dan is LPG een goed middel om zo'n voertuig wat minder milieubelastend te maken, toch?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 12:32
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik kan er ook wel mee leven, de 96 gaat mij dan zo'n 80 euro in het jaar extra kosten. Misschien dat ik er in de winter wel stiekem een blokje mee omga, op de plattelandswegen hier komt letterlijk geen hond Maar het ontmoedigd het veelgebruik sterk. Als je nu het hele jaar in een oud hok wilt rondrijden moet je of het volle pond betalen, of het heel graag willen. En dan zit er echt wel een verschil qua comfort en rijeigenschappen tussen een bak uit 1972, of eentje uit 1982.

LPG-G3 is weinig belastend voor het milieu ten opzichte van benzine-auto's. Maar veel oldtimers op LPG zijn oude carburateur-motoren, of een injectiesysteem waar het veel efficiëntere G3-systeem niet op werkt. Dus dan is het minder gunstig, alleen in de portemonnee. LPG en LPG-G3 zijn ook verschillende belastingtarieven.

Bovendien doet LPG-inbouw afbreuk aan de originaliteit van de oldtimer - de enige reden waarom het er dan in zit is om voordelig ermee te rijden
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 20:37
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Een G3 systeem gaat niet in een oldtimer inderdaad, maar ik dacht dat een vroegere LPG installatie al minder milieu belastend was dan benzine.

Anyway, succes aan iedereen met een dikke Amerikaanse oldtimer onder z'n kont

En om maar even ontopic te gaan:
Mensen waren erg vriendelijk op de weg vandaag, ik denk dat ik niet de enige ben die helemaal vrolijk wordt van de zon.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2013, 06:56
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Een G3 systeem gaat niet in een oldtimer inderdaad, maar ik dacht dat een vroegere LPG installatie al minder milieu belastend was dan benzine.
Was 'ie ook, maar een laag (of niet-) belaste auto, rijdend op LPG riekt toch wel erg naar iemand die zo veel mogelijk wil rijden en zo min mogelijk belasting wil betalen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2013, 10:37
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Een gewone LPG-installatie is inderdaad wel weer wat minder belasting dan benzine, maar het schiet niet erg op als je er vervolgens veel meer mee gaat rijden. Zeker niet ten opzichte van een modernere auto met efficiëntere verbranding
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2013, 06:47
feniks
feniks is offline
Nu ik een caravan gekocht heb (ja, ik mag uitgelachen worden ) moet ik de komende tijd maar eens gaan speuren hoe het ook weer zat met maximale snelheden en veiligheid enzo.
En een geheugensteun-cursusje volgen, zodat ik ook tijdens de rit niet vergeet dat ik zo'n ding aan het trekken ben
Met citaat reageren
Oud 28-04-2013, 11:36
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Als je gewoon in je spiegels kijkt tijdens het rijden is zo'n ding toch niet echt moeilijk te missen achter je auto?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2013, 07:52
feniks
feniks is offline
nou, ik heb inmiddels genoeg kilometers gemaakt, om vaak mensen tegen te komen, die met 130 per uur die caravan voortslepen, waarbij dat ding angstwekkend op en neer stuitert, en bizarre slingers maakt.
Of van die totaal bezopen inhaalmanoeuvres, die zelfs een suicidale gek nog niet zou overwegen.

Woensdag ga ik hem ophalen, en afslepen naar de stalling.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2013, 13:59
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Als je eenmaal constant rijdt merk je het niet zo erg meer in het rijden zelf, maar voor de rest voel je zo'n ding wel hangen. Het valt mij nog wel eens op dat vooral de potente bakken wel eens significant harder willen rijden met zo'n ding erachter dan ze mogen (en in Frankrijk mag je met lichte combinaties ook gewoon 130 ermee trouwens), maar dat is volk dat volgens mij sowieso weinig interesse heeft in wat er achter hen gebeurd Als beroeps denk ik dat jij toch wat oplettender rijdt, dan ga je zo'n ding echt niet over het hoofd zien in je spiegels. Afhankelijk van de breedte van dat ding moet je er ook nog extra zijspiegels opzetten ook. En als je nog eens dingen in de caravan vervoert, zorg dan dat het zwaartepunt goed is (zo laag mogelijk rond de as). Slecht ingepakte caravans raken sneller onstabiel.

Overigens ben ik een klein aanhangertje gewend, die ligt wel een stuk stabieler op de weg (lager zwaartepunt en minder zij-oppervlak), maar die voel je ook al trekken en duwen.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2013, 14:09
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik had er al eerder over geklaagd, maar wat mankeert bepaalde lui om op fietspaden hun bierflesjes kapot te moeten gooien? Op één stuk van 2 kilometer heb ik er 5 (!) moeten ontwijken, en later op dag (heel ergens anders) nog eens 3 of zo
Allemaal Heineken trouwens, maar dat terzijde
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2013, 15:57
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Dan heb je op de snelweg ook van die lui die ongegeneerd even de voorruiten sproeien. Ik weet dat het mag en het is misschien af en toe zelfs noodzakelijk, maar doe 't dan in ieder geval op een moment dat er niet iemand achter je rijdt. Het is net zoiets als een scheet laten in een lift.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2013, 21:31
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Ik heb af en toe het idee dat half Nederland vergeet dat ze een knipperlicht hebben en waar die voor dient.

Misschien is het alleen in de buurt zo, maar merk dat er de afgelopen paar weken bizar veel hazen, vogels en andere dode dieren op de (snel)wegen ligt.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2013, 07:28
Verwijderd
Citaat:
Dan heb je op de snelweg ook van die lui die ongegeneerd even de voorruiten sproeien. Ik weet dat het mag en het is misschien af en toe zelfs noodzakelijk, maar doe 't dan in ieder geval op een moment dat er niet iemand achter je rijdt. Het is net zoiets als een scheet laten in een lift.
En je hebt dan ook een sneeuwbaleffect want als die voor mij dat doet, moet ik het doen en die achter mij en die daarachter

De tractoren komen weer uit hun winterslaap. Het nadeel van op 'de buiten' wonen (ook al is dit een stad). Maar sinds ik een tractor met mestkar door centrum Den Haag heb zien tuffen, klaag ik niet meer zo hard, want ocharm, dan woon je in de randstad, heb je altijd file en drukte én ook nog eens tractoren.
Minder is dat ze mensen enorm frustreren (mij dus ook) en dat men halsbrekende toeren gaat uithalen om er voorbij te kunnen. Gisteren een wagentje van de post dat tegen de heuvel op, in een bocht mij én de tractor voor mij voorbij ging (ik durfde niet, sowieso reden we in de bebouwde kom, dus heel veel verschil maakte die 45 per uur niet), dat ging maar net goed.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2013, 12:09
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
hier zijn tractorbestuurder vaak heel sociaal, ze maken vaak ruimte zodat ik in kan halen. Ik kan me er ook niet aan ergeren, zij moeten ook van a naar b en zo'n ding gaat gewoon niet sneller.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 30-04-2013, 19:57
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
En je hebt dan ook een sneeuwbaleffect want als die voor mij dat doet, moet ik het doen en die achter mij en die daarachter
Ik weet niet hoe dat met jou zit maar daar heb ik in de lift nooit last van
Met citaat reageren
Oud 30-04-2013, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet hoe dat met jou zit maar daar heb ik in de lift nooit last van
Gezien we op V&V zitten, lijkt het me logisch dat ik het daarover heb Maar als er eentje een scheet in een lift laat, kunnen dat meteen meer doen!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 14:56
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Dan heb je op de snelweg ook van die lui die ongegeneerd even de voorruiten sproeien. Ik weet dat het mag en het is misschien af en toe zelfs noodzakelijk, maar doe 't dan in ieder geval op een moment dat er niet iemand achter je rijdt. Het is net zoiets als een scheet laten in een lift.
Maak het op de motor ook vaak mee, lekker zo'n slok dreft in je mik

Vandaag weinig bijzonders, wel opvallend weinig mensen met haast. Lekker relaxed gereden dus, helaas wel constant vmax minus 2km/h op de teller
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2013, 07:22
feniks
feniks is offline
Ik gebruik mijn ruitensproeier vaak als ik vieze ruiten heb. En als er langdurig een lul aan het kleven is, heb ik best vaak vieze ruiten.

Ik moest toch even wennen aan die caravan.
Had totaal over het hoofd gezien dat ik anders moest schakelen. Het was zelfs niet bij me opgekomen. Met een benzinemotor moet je hoog in de toeren gaan zitten, dus ik schakelde veel te vlot door, waardoor ik moeilijk vaart kon maken, en zelfs plankgas niet harder kon dan 80. Zo stom...
Ik voelde mezelf rood worden, toen een collega me op dat nogal voor de hand liggende detail wees.

De enige piraat was een oude vent die invoegde op de snelweg, terwijl hij zijn aantekeningen aan het doornemen was... Gelukkig reed ik al op de linkerbaan, anders was ik van de weg gedrukt, in plaats van de gozer die wel op de rechterbaan reed.
Sommige mensen zal ik nooit snappen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2013, 11:43
Verwijderd
Oh, zo weet ik ook nog wat, met een gevulde en dus zware camionette door Wallonië rijden en tegen een vrij steile helling omhoog moeten en het drong niet tot me door dat ik moest terugschakelen terwijl ik steeds langzamer omhoog kroop en de vrachtwagens me al begonnen in te halen Ik had alleen niet het geluk iemand met een rijbewijs naast me te hebben, dus ik moest het in mijn eentje beseffen ^^
Met citaat reageren
Oud 04-05-2013, 10:06
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Mijn broertje had precies hetzelfde Paar jaar terug met 2 auto's op vakantie, hij met vrienden in zijn afgeladen Excel op benzine en hij had net een paar maanden zijn rijbewijs en die auto. In Duitsland werd het heuvelachtig (in het donker), hij opeens seinen, wij stoppen op een parkeerplaats; auto had geen vermogen meer, hij kwam niet boven de 80. Of ik even wilde meerijden wat het probleem kon zijn. En inderdaad... 4 volwassenen aan boord, kofferbak stampvol en hij probeert met 80 in z'n 5 een helling op te komen want 'dat kan hij normaal ook' Na het terugschakelen kon hij wel gewoon meekomen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2013, 10:33
Verwijderd
Mja, ik had dat ook wel geleerd tijdens mijn rijlessen, maar we waren 5 jaar verder ofzo en ik was het nog nooit in de praktijk tegengekomen, dus ik besefte het pas toen ik de kans kreeg om erover na te denken, toen ik gearriveerd was dus. Wel handig voor de terugweg
Met citaat reageren
Oud 04-05-2013, 19:38
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Volgens mij wordt het hier in Nederland niet of zelden besproken bij rijlessen, alles is hier toch al zo vlak. Meeste beginnend bestuurders denken er niet eens over na dat voor de auto heuvelop ook meer kracht vraagt Vals plat is ook een leuk fenomeen, dan herken je de oorzaak nog minder.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 08:02
feniks
feniks is offline
Nou, om die reden zit ik me nu dus wel af te vragen of het handig is om een automaat te nemen, als de BMW op is.
Ik kan me voorstellen dat een automaat, zelf zijn momenten kiest, ongeacht wat je aan het doen bent.
Terwijl je met een handbak, zelf de schakelmomenten kan kiezen.
Iemand?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 10:10
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Kwestie van op de toeren letten Het schijnt dat je zelf sneller moet ingrijpen, eigenlijk met name in de bergen, en de automaat dan toch zelf moet vastzetten/schakelen. Ze kunnen gaan pendelen (continu op- en terugschakelen) als ze 'twijfelen' over het juiste moment, dan moet je hem zelf een zetje geven zodat hij hoger in de toeren blijft. Dan krijg je dus eigenlijk dezelfde verwarring bij de bak als bij de verhalen hierboven, en dus gewoon doen wat je in een handbak ook zou doen: even opschakelen (vastzetten in 2, 3 of 4, kan gewoon tijdens het rijden) Daarom hebben een boel automaten toch nog een toerenteller. Bergaf ook zelf begrenzen, maar dat moet ook zonder caravan natuurlijk.

En dat het bij een ouder type automaat van belang is dat hij een extra (stevige) oliekoeler heeft, die koppelomvormers schijnen bij het flink trekken veel meer te slippen waardoor de ATF-vloeistof flink warm kan worden. Ik durf dan niet te zeggen wat ze onder een 'ouder type' verstaan, dat zou je dan zelf vooraf even moeten informeren op basis van de auto die je op het oog hebt. Moderne automaten hebben ze niet per se nodig en/of kunnen zelfs voorzien zijn van speciale standen om hier rekening mee te houden (ook met pendelen).

Edit: ik bedenk mij nu pas dat ik van het scenario als trekauto ben uitgegaan, terwijl je daar niet specifiek om vroeg Verhaal blijft hetzelfde, versnelling begrenzen (of bergstand kiezen) als hij te laag in zijn toeren blijft, dat koel-verhaal is dan vooral relevant bij het trekken van iets.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 05-05-2013 om 10:45.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 15:08
Ivo
Ivo is offline
Een normale automaat is op zich geen bezwaar. Hoe verder je het gaspedaal intrapt, hoe later de automaat doorschakelt naar de volgende versnelling. Bergop zal de automaat dus doorgaans uit zichzelf de juiste versnelling kiezen. Ook kan je inderdaad gewoon zelf bepalen wat de hoogst gebruikte versnelling is met de behulp van de 'pook'.

Soms gebeurt het dat een automaat blijft op- en terugschakelen omdat je vermogensvraag precies op de grens zit. Je kan dan 2 dingen doen: versnelling vastzetten in de laagste van de twee waar steeds tussen geschakeld wordt, of je snelheid iets aanpassen, waardoor je met je vermogensvraag niet meer op de grens zit, en de automaat dus wel 'zeker' is van de versnelling die gebruikt moet worden.

Voor elke auto waarmee ik in de bergen kom en waarbij je zo'n beetje al het vermogen nodig hebt: Optrekken trek je in toerental door bijna het maximum toerental voor het motorblok, eenmaal op snelheid kies je een toerental wat ligt op ongeveer 2/3 van het maximum toerental.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij wordt het hier in Nederland niet of zelden besproken bij rijlessen, alles is hier toch al zo vlak. Meeste beginnend bestuurders denken er niet eens over na dat voor de auto heuvelop ook meer kracht vraagt Vals plat is ook een leuk fenomeen, dan herken je de oorzaak nog minder.
Mijn tweede instructeur heeft het me wel verteld in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 21:24
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
België kent nog wel een paar plekken met lekkere hellingen natuurlijk Het enige wat ze je hier leren is de hellingproef. Voor de rest is Nederland eigenlijk vrijwel compleet vlak - paar delen uitgezonderd - dus het is niet relevant om te leren. Je ziet in het buitenland ook zo welke Nederlands niet voor zichzelf geleerd hebben hoe juist een berg af te rijden, dan zit je naar constant brandende remlichten te staren
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 08:25
Verwijderd
Hoe vaak moet ik nog herhalen dat ik in Nederland heb gelest en rijexamen heb afgelegd In België hoef je niet eens te lessen bij een rijschool, daar zeik ik ook vaak genoeg over Dus de kans dat Belgen het leren die niet onder Luik wonen is ook heel klein.
Het is dat die instructeur het heeft verteld dat ik het ook kon bedenken toen ik tijd had om erover na te denken. Ik heb het natuurlijk ook nooit kunnen oefenen.

Laatst gewijzigd op 06-05-2013 om 08:30.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 09:47
Verwijderd
Ik reed voor ik leste, dus illegaal, al heuvels op en af met hellingspercentages groter dan 10% Het is vermakelijk om te zien hoe anderen er mee omgaan. Ik snap het ook wel, terugschakelen als je bergaf gaat lijkt tegen je gevoel in, als je niet beter weet/gewend bent.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2013, 12:17
feniks
feniks is offline
Ik vroeg het me al af toen ik op de bus zat, en nu met een caravan weer. Hoe zinvol is het als mensen op een invoegstrook achter je rijden, op nog geen metertje van je kont.
Dan kun je toch nooit vaart maken?

Ik blijf mensen toch rare lui vinden....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.