Oud 18-04-2018, 00:08
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Dag allemaal,

Ik zal het proberen zo kort mogelijk te houden, maar ik zit hier echt enorm mee en kan echt wat hulp/advies/ervaringen gebruiken, want ik word er deze dagen flink door omlaag getrokken.

Ik ben 20 (word over een paar weken 21), en heb nadat ik binnen een kwartjaar stopte met mijn HBO ICT opleiding een soort tussenjaar gehad, en toen weer een tussenjaar genomen om wat extra tijd voor mezelf te nemen. Ik ben begonnen met serieus tekenen (in juli), en heb aardig wat progress gemaakt. Maar helaas, ik kom uit een familie met een laag inkomen, en het grote monster dat mij steeds van de weg probeert te slepen is er een die al jaren op de loer heeft gelegen. Het is een pijnlijke herinnering aan het risico dat de kunstrichting zou kunnen zijn. Ik weet dat ik er de capaciteiten voor kan ontwikkelen, en de drive heb, maar...

Diep van binnen wil ik mijn uiterste passie navolgen, maar de angst om dit te doen is gewoon pijnlijk, en ligt constant op de loer. Iedere keer dat ik denk, "Laat ik het gewoon doen! Ik neem m'n zwaard uit mijn schede en zal dit monster eens leren...", waarna ik heldhaftig erop afstap en besluit me toch om te draaien, omdat ik toch weer bedenkingen in m'n hoofd krijg erover. Het liefste ben ik bezig met mijn kunst, en zou ik daarnaast ook nog iets met muziek willen doen...

Ik wil ook graag mensen ontmoeten waarmee ik dit kan delen. Waarmee ik misschien ooit een band kan vormen, een muziekgroepje. Mijn #1 blijft tekenen/illustreren, en ik weet dat ik business skills nodig heb om het te maken in die wereld... dus zat ik eraan te denken om International Business te gaan studeren. Het is breed, plus ik ga ermee naar het buitenland. Mijn overwegingen om ooit in het (verre?) buitenland te gaan wonen zouden hierop aan kunnen sluiten... en mocht ik dan nog geen geld verdienen via m'n kunst, heb ik toch nog wat om op terug te vallen, en kan ik mijn wensen om te reizen en misschien wel elders te gaan wonen met betere baangarantie vervullen (ik hoef heus geen flashy stuff, gewoon bruikbare tools, redelijke leefomstandigheden, geld om te sparen en geld om mee te reizen), tot ik met m'n kunst meer kan verdienen. Maar ik ben ook bang dat ik daarmee tijd kwijtraak waarmee ik meer kans zou kunnen hebben op succes als kunstenaar... tegelijkertijd ben ik bang dat ik zonder geld geen goede focus zou kunnen hebben op m'n creatieve bezigheden. Maar de connecties in de creatieve wereld dan?! Ik schommel van hot naar her en ik weet niet wat ik moet doen. Ik weet wat ik zou doen als geld geen zorg was, maar dat is het zeker wel. En in m'n hoofd gaat het heen en weer als een schommel... "Wat als ik het nou wel binnen een paar jaar kan maken?", "Misschien beter business ernaast hebben, het beetje dat ik ervan kan combineren met kunst combineren en de rest... tja!", maar dat 'passie-volgen', wat ik toch echt wil, is wel makkelijk gezegd door mensen die er al zijn gekomen... en ik dacht, mogelijk sluit business daar goed op aan, door middel van marketing, bijvoorbeeld. Maar het blijft een giga-dilemma.

Een worstelpartij tussen een school als 't HKU en International Business op de Hogeschool Utrecht... misschien zijn er nog wel andere opleidingen waar ik beter mee af ben. Iemand ervaring hiermee, of een van de genoemde studies, en tips/adviezen? Ik zou het erg waarderen!

Laatst gewijzigd op 18-04-2018 om 00:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2018, 07:43
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Hmm, lastig! Het liefst zou je natuurlijk je passie volgen, maar tegelijkertijd is er geen garantie dat je als kunstenaar genoeg werkt krijgt om voor jezelf te kunnen zorgen.
Ik denk dat dat je primaire doel moet zijn, een middel vinden waarmee je sowieso een inkomen hebt. Dat kan een baan zijn, een part time baan naast je opleiding, of een opleiding die goede baankansen heeft. Het zou natuurlijk geweldig zijn om door te breken met je kunst, maar het kan jaren duren voor je er van kunt leven. En je moet natuurlijk wel eten
Ik zou naast je studie in je vrije tijd jezelf proberen te ontwikkelen als artiest. Zet jezelf op de kaart en wees zichtbaar als kunstenaar.
Een vriendin van mij tekent en schildert (huisdieren) portretten en verkoopt die via Instagram. Het levert niet enorm veel op, ze zou er niet van kunnen leven, maar het is toch leuk om op die manier er wat aan te verdienen.

Het is super lastig om deze keuze te maken, maar zonder financiële middelen om het een tijd uit te houden als je als kunstenaar geen werkt binnenhaalt, is het denk ik ook niet fijn kunstenaar-zijn.

Misschien kan Miekepieke je hier meer over vertellen uit haar eigen ervaring. Zij maakt beeldend werk, maar werkt daarnaast ook in een winkel voor kunstbenodigdheden.

Ik studeer zelf Informatica & Economie en dankzij een stage in de creatieve sector en mensen die mij vroegen om foto's te maken heb ik mijn liefde voor fotografie herontdekt. Door drukte van mijn studie en lastige omstandigheden thuis was die hobby een beetje naar de achtergrond verdwenen. Ik ben mezelf naast mijn studie gaan ontwikkelen als fotograaf, eerst door een basisopleiding te volgen en gewoon veel te oefenen. Inmiddels volg ik een vakopleiding (deeltijd) en merk ik dat ik hier echt enorm van geniet. Mijn huidige plan is het afmaken van mijn bachelor, en dan part time gaan werken in dat vakgebied. Dan heb ik een stabiel inkomen, maar hou ik ook genoeg tijd over om me als fotograaf te blijven ontwikkelen en opdrachten te doen. Gaat mijn fotografie heel goed lopen, dan kan ik daar altijd nog meer tijd voor creëren.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 07:59
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Je zou ook kunnen kijken of de een creatieve docentenopleiding wat voor je is. Mijn docente op de middelbare school was kunstenaar maar gaf daarnaast ckv, beeldende vorming & tekenen om zo een stabiel inkomen te hebben maar wel met haar passie bezig te kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 08:17
Verwijderd
Ik kan je geruststellen; bij een opleiding international business leer je niets, echt nul komma nul (0,0), waar je echt iets aan hebt als kunstenaar. Kort door de bocht gezegd word je opgeleid voor de corporates en de grote accountantskantoren. Het internationale gedeelte is natuurlijk leuk maar als je als kunstenaar naar het buitenland wil zijn er andere wegen te bewandelen. De argumentatie die je geeft om international business te gaan doen moet je maar snel vergeten.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 11:28
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Citaat:
Ik kan je geruststellen; bij een opleiding international business leer je niets, echt nul komma nul (0,0), waar je echt iets aan hebt als kunstenaar. Kort door de bocht gezegd word je opgeleid voor de corporates en de grote accountantskantoren. Het internationale gedeelte is natuurlijk leuk maar als je als kunstenaar naar het buitenland wil zijn er andere wegen te bewandelen. De argumentatie die je geeft om international business te gaan doen moet je maar snel vergeten.
Dus ook als iets om op terug te vallen voor tijden waarin ik een andere skillset moet benutten om een (beter) inkomen te verkrijgen is het niet ideaal, zeg maar? Hmm... heb je mogelijk nog tips voor dingen die daar wel handig voor zijn en ook enigszins op m'n kunstambities aansluiten?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 11:29
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Citaat:
Je zou ook kunnen kijken of de een creatieve docentenopleiding wat voor je is. Mijn docente op de middelbare school was kunstenaar maar gaf daarnaast ckv, beeldende vorming & tekenen om zo een stabiel inkomen te hebben maar wel met haar passie bezig te kunnen zijn.
Persoonlijk weet ik al dat dat niks voor mij zou zijn ... het liefste zoek ik een ander alternatief, maar toch bedankt!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 11:41
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Citaat:
Hmm, lastig! Het liefst zou je natuurlijk je passie volgen, maar tegelijkertijd is er geen garantie dat je als kunstenaar genoeg werkt krijgt om voor jezelf te kunnen zorgen.
Ik denk dat dat je primaire doel moet zijn, een middel vinden waarmee je sowieso een inkomen hebt. Dat kan een baan zijn, een part time baan naast je opleiding, of een opleiding die goede baankansen heeft. Het zou natuurlijk geweldig zijn om door te breken met je kunst, maar het kan jaren duren voor je er van kunt leven. En je moet natuurlijk wel eten
Ik zou naast je studie in je vrije tijd jezelf proberen te ontwikkelen als artiest. Zet jezelf op de kaart en wees zichtbaar als kunstenaar.
Een vriendin van mij tekent en schildert (huisdieren) portretten en verkoopt die via Instagram. Het levert niet enorm veel op, ze zou er niet van kunnen leven, maar het is toch leuk om op die manier er wat aan te verdienen.

Het is super lastig om deze keuze te maken, maar zonder financiële middelen om het een tijd uit te houden als je als kunstenaar geen werkt binnenhaalt, is het denk ik ook niet fijn kunstenaar-zijn.

Misschien kan Miekepieke je hier meer over vertellen uit haar eigen ervaring. Zij maakt beeldend werk, maar werkt daarnaast ook in een winkel voor kunstbenodigdheden.

Ik studeer zelf Informatica & Economie en dankzij een stage in de creatieve sector en mensen die mij vroegen om foto's te maken heb ik mijn liefde voor fotografie herontdekt. Door drukte van mijn studie en lastige omstandigheden thuis was die hobby een beetje naar de achtergrond verdwenen. Ik ben mezelf naast mijn studie gaan ontwikkelen als fotograaf, eerst door een basisopleiding te volgen en gewoon veel te oefenen. Inmiddels volg ik een vakopleiding (deeltijd) en merk ik dat ik hier echt enorm van geniet. Mijn huidige plan is het afmaken van mijn bachelor, en dan part time gaan werken in dat vakgebied. Dan heb ik een stabiel inkomen, maar hou ik ook genoeg tijd over om me als fotograaf te blijven ontwikkelen en opdrachten te doen. Gaat mijn fotografie heel goed lopen, dan kan ik daar altijd nog meer tijd voor creëren.
Thank you for your thoughts!

Ik wil inderdaad dus zoeken naar iets waarmee ik wel een goed inkomen kan binnenhalen in de tussentijd, maar het is natuurlijk lastig om dan een bepaalde studie te kiezen waarvan je hoopt dat het enigszins kan aansluiten erop, en alsnog iets is wat als OK kan worden ervaren, zonder er een hekel aan te hebben... daarnaast ook de tijd dat het kost. Ik snap zeker wat je bedoelt met het jezelf blijven ontwikkelen op bepaalde gebieden terwijl je al het andere in balans probeert te houden! Was het maar iets makkelijker voor kunstenaren... komt er binnenkort niet een basisinkomen voor iedereen? Daar denk ik namelijk ook nog aan. Kan ik wel leuk een studie volgen 'om rond te komen', maar als het niet voldoende aansluit...

Wel heb ik via het NCOI een marketingopleiding gevonden, maar of dat iets nuttigs of leuks voor me zou zijn weet ik niet precies. Ik weet wel dat er 840 uur lang stage moet worden gelopen daar, wellicht dat die praktische ervaring zeer nuttig zou kunnen zijn, maar dan moet ik dat ook wel willen doen en willen kunnen gebruiken. Marketing is een skill die ik sowieso wil leren, maar goed... blijft enorm lastig. Ik hoor men ook zeggen - niet aan mij direct, maar online - "volg waar je goed in bent, niet je passie" ... maar dat is nou juist hetgene waar ik het het best mee doe. Creatieve skills pak ik enorm snel op, het komt gewoon van nature, en ik kan me er uren mee bezighouden.

Klinkt goed! Persoonlijk ga ik meer de richting op van digital art. Ik wil vooral wezens, fantasiedingen, landschappen & nog veel andere dingen die daarop aansluiten gaan illustreren..
Hoe kan ik Miekepieke contacteren?

Veel succes met je fotografie!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 11:44
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Even heel eerlijk, ik zou niet zo snel voor een opleiding gaan aan het NCOI. Je bent nog jong en je hebt de mogelijkheid om "echt" te gaan studeren. Daar heb je denk ik veel meer aan hebt, ook sociaal en in het opbouwen van een netwerk.

Wat denk je van een studie zoals Communicatie en Multi-media design?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 13:20
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Kun je niet een studie kiezen waarbij je daadwerkelijk ook moet tekenen? Architectuur bijvoorbeeld. Of bouwkunde. Of iets anders waarbij ontwerpen erbij zit. Zo kun je je hobby toch betrekken in je werk later
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 20:14
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Citaat:
Even heel eerlijk, ik zou niet zo snel voor een opleiding gaan aan het NCOI. Je bent nog jong en je hebt de mogelijkheid om "echt" te gaan studeren. Daar heb je denk ik veel meer aan hebt, ook sociaal en in het opbouwen van een netwerk.

Wat denk je van een studie zoals Communicatie en Multi-media design?
Hmm, daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Ook een van de redenen dat ik toch liever voor een "echte" studie ga. Dat opbouwen van een netwerk leek me, wat betreft het HKU, ook zeer lucratief om op zo'n school te doen... als ik dan toch de kunstwereld via twee kanten (voornamelijk illustratie/tekenen, etc. maar ook muziek) wil betreden.

Wat betreft Communicatie en Multimedia Design - zou je me kunnen vertellen wat dat zowel gedurende als na zo'n studie inhoudt? Aan wat voor baan moet ik dan denken? Persoonlijk klinkt het voor mij als iets wat net niet in mijn straatje valt... wel bijna, maar net ergens om de hoek. 100% zeker weet ik dat natuurlijk ook niet dus ik kan er eens naar kijken. Op dit moment zit ik echter wel nogal veel na te denken over wat voor connecties ik op een opleiding van het HKU zou kunnen verwerven. Ik heb pas nog een artikel gelezen waarin gezegd werd dat veel HKU-afgestudeerden toch wel snel aan de bak komen, alleen stond er niet bij om welke opleiding dit ging (wat natuurlijk het verschil kan maken). Thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 20:22
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Citaat:
Kun je niet een studie kiezen waarbij je daadwerkelijk ook moet tekenen? Architectuur bijvoorbeeld. Of bouwkunde. Of iets anders waarbij ontwerpen erbij zit. Zo kun je je hobby toch betrekken in je werk later
Hmm... op zich ook wel weer aan de interessantere kant, maar ik denk dat het onderdeel dat daaraan zou missen mijn achterliggende bedoeling met tekenen/illustreren zou zijn. Ik denk er in ieder geval over na, en het is natuurlijk wel iets wat mogelijk meer zou aansluiten op wat ik wil. Maar voor mijn gevoel landt de pijl er dan toch naast, qua mijn visie...

Een deel van me wilt het liefste gewoon rechtstreeks naar het HKU (mede dankzij de connecties en mensen die ik daar leer kennen, wat erg belangrijk is. Ik ken echt maar heel weinig mensen, misschien 1 of 2, die ook maar bezig zijn binnen die wereld, en ik zoek al langer naar manieren om ze buiten school te ontmoeten, maar het wilt maar niet lukken en dit voelt aan als een kans... met risico eraan gehangen, kijkend naar de andere factoren, maar goed, dat netwerken is iets wat ik wel erg zie zitten en ook gewoon wil kunnen doen), en een ander deel van me wilt een sterk fundament van stabiliteit eronder opbouwen om niet in armoede rond te hoeven zwemmen... al zou dat anders misschien ook niet zo hoeven te zijn. Maar dat is dus het onzekere...

Heeft iemand enig idee of er ooit mensen worden aangenomen voor redelijk tot goed betalende banen binnen, bijvoorbeeld, marketing (of andere businessrichtingen) o.i.d. op basis van voltooide online cursussen? Een van mijn andere ideeën was om gewoon de 'major' in mijn eigen creatieve kunstrichting te doen, daar te kunnen netwerken met mensen, en om dan ernaast op eigen houtje cursussen en online-opleidingen te doen als vangnet (en/of een minor die daaraan verwant is erbij te doen). Alleen ben ik dan wel bang dat ze echt een diploma van een hogeschool willen zien, maar als dat lang niet altijd het geval is hoor ik het graag.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 20:53
brands
Avatar van brands
brands is offline
Bij de HKU kom ik de opleiding Bachelor Design klik. Volgens mij is dit ook wel een combinatie die je zoekt. Hierdoor kun je ook je hobby uitoefenen en een stukje ontwikkeling. Volgens mij is er in deze sector ook genoeg kansen voor een baan na je opleiding.

Let op: voor deze opleiding geldt wel een toelatingsproces, laatste dag is 15 juni a.s.

Succes met je keus.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 21:37
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Citaat:
Bij de HKU kom ik de opleiding Bachelor Design klik. Volgens mij is dit ook wel een combinatie die je zoekt. Hierdoor kun je ook je hobby uitoefenen en een stukje ontwikkeling. Volgens mij is er in deze sector ook genoeg kansen voor een baan na je opleiding.

Let op: voor deze opleiding geldt wel een toelatingsproces, laatste dag is 15 juni a.s.

Succes met je keus.
Edit (nadat ik even extra research heb gedaan):
Hmm, ik zie dat de statistieken daar gelden voor alle Design-opleidingen. Dus niet alleen Illustrator, waardoor het gemiddelde nogal opgehoogd wordt. Ik vind het een beetje eigenaardig dat ze het niet kunnen laten zien per opleiding. Bij 'Game Art', bijvoorbeeld, staat al helemaal niks erover. Ik heb daarnaast een beetje rondgekeken, en krijg nogal het gevoel dat Illustrator ook net niet binnen de hoepel valt, als het ware - vooral wanneer ik redelijk wat verhalen hoor over mensen die een bijbaan ernaast moeten nemen om rond te kunnen komen. Yikes. Leuk om te doen, maar ik denk dat je daar mentaal ook een beetje aan onderdoor zult gaan en er misschien minder naar uitkijkt om op die manier bezig te zijn. Ik zal ook nog eens kijken bij opleidingen als Bouwkunde, want ik heb het liefste wel een goed salaris met baankansen. Dat zou beter aansluiten op mijn komende doelen, en ik ben bang dat ik, ookal is het leuk om met andere creatievelingen samen te zitten, met zo'n opleiding nogal vast kan komen te zitten. Natuurlijk zullen mensen dan zeggen, "Kijk niet teveel naar het geld", maar dat is bij mij een redelijk grote factor. Met name omdat ik dan minder van mijn tijd hoef in te ruilen om rond te komen, en tijd is het meest waardevolle dat ik heb. En als men dan al moeite heeft rond te komen, hoe zou reizen naar mooie locaties dan ooit mogelijk zijn? Ik ga toch nog even verder kijken ... lastig zo.

Ik krijg ook de indruk dat "Illustration" nogal doelt op abstracte dingen en ook niet qua denkwijze met mijn doelen overeen komt... en misschien is Communication & Multimedia design toch wel wat.

Laatst gewijzigd op 18-04-2018 om 23:01.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2018, 23:05
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Google zelf even naar Communicatie en Multimedia Design Ik weet toevallig dat het bestaat, omdat een van mijn favoriete fotografes die opleiding heeft gedaan, maar ik heb zelf persoonlijk de opleiding niet gedaan
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-04-2018, 00:33
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Citaat:
Google zelf even naar Communicatie en Multimedia Design Ik weet toevallig dat het bestaat, omdat een van mijn favoriete fotografes die opleiding heeft gedaan, maar ik heb zelf persoonlijk de opleiding niet gedaan
Ik zal eens een kijkje nemen, bedankt!

Ondertussen research ik volop naar alle mogelijkheden...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2018, 06:44
Verwijderd
Citaat:

Heeft iemand enig idee of er ooit mensen worden aangenomen voor redelijk tot goed betalende banen binnen, bijvoorbeeld, marketing (of andere businessrichtingen) o.i.d. op basis van voltooide online cursussen? .
Ik werk weliswaar niet in de marketing maar wel in finance en heb bij verschillende grote bedrijven gezeten. Het antwoord is “nee”. Je CV wordt meteen weggepleurd als je met NCOI of zo aan komt kakken.

Je zult in dagen van hoogconjunctuur vast wel ergens aan de bak komen hoor maar niet in de goedbetalende functies of bij de meest prestigieuze bedrijven.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2018, 06:47
Verwijderd
En welke studie je ook kiest: voor de veel verdienende banen moet je je best doen, word je geacht er veel tijd in te steken. Een beetje zichzelf respecterend beroep verwacht tegenwoordig van een wo’er met ambitie dat je nog een vervolgopleiding volgt naast je full-time baan. Ik denk dat je te gemakkelijk denkt over “veel verdienen en toch veel tijd overhouden voor de kunsten”.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2018, 09:29
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Heb je trouwens wel eens een van je tekeningen voorgelegd aan iemand die er verstand van heeft, om te zien of je talent hebt? No offence hoor, maar om tot een kunstopleiding toegelaten te worden moet je vaak al jaren werk erop hebben zitten, talent hebben en een portfolio.
Er is geen makkelijke manier om je hobby als beroep te hebben zonder dat het financieel krap wordt. Dus of je accepteert dat het inderdaad zwaar wordt, of je accepteert dat je het tekenen in je vrije tijd moet doen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-04-2018, 10:43
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Citaat:
Heb je trouwens wel eens een van je tekeningen voorgelegd aan iemand die er verstand van heeft, om te zien of je talent hebt? No offence hoor, maar om tot een kunstopleiding toegelaten te worden moet je vaak al jaren werk erop hebben zitten, talent hebben en een portfolio.
Er is geen makkelijke manier om je hobby als beroep te hebben zonder dat het financieel krap wordt. Dus of je accepteert dat het inderdaad zwaar wordt, of je accepteert dat je het tekenen in je vrije tijd moet doen.
Dat talent heb ik wel, daar maak ik me geen zorgen over. Ik weet niet hoeveel men vraagt op een kunstacademie en of specifieke onderwerpen aan bod moeten zijn gekomen, maar sinds mei 2017 teken ik zo goed als iedere dag (wat op veel dagen opliep tot 6 a 8 uur gefocust oefenen). Ik heb een hoop tekeningen die een beetje m'n werkproces aantonen, en ook een hoop afgemaakte tekeningen. Ik studeer sinds juli dan ook bij een online academy met lessen die gegeven worden door meesters in het vak, teken iedere dag en heb veel progressie gemaakt in die tijd. Misschien dat ze daar nog specifieke dingen zoeken die ik er nog niet bij heb zitten, maar ik heb er flink veel tijd aan besteed (en dat blijf ik doen).

Laatst gewijzigd op 19-04-2018 om 10:54.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2018, 10:49
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Citaat:
En welke studie je ook kiest: voor de veel verdienende banen moet je je best doen, word je geacht er veel tijd in te steken. Een beetje zichzelf respecterend beroep verwacht tegenwoordig van een wo’er met ambitie dat je nog een vervolgopleiding volgt naast je full-time baan. Ik denk dat je te gemakkelijk denkt over “veel verdienen en toch veel tijd overhouden voor de kunsten”.
Dat snap ik uiteraard hoor, daarom dat ik ergens die balans zoek. Ik weet dan ook niet of ik "veel" hoef te verdienen, in de traditionele zin van een standaard 'goede baan', om te kunnen reizen of eens in een ander land te kunnen wonen indien ik dat graag wil (afhankelijk van aanwezige baankansen daar. Heb ook een tijdje nagedacht over een eigen bedrijf maar ik had teveel ideeën waarvan ik me afvroeg of ze wel ergens naartoe zouden leiden. Echter is het alsnog iets wat ik ooit eens wil proberen, maar ik begrijp dat hier wel een startkapitaal voor vereist is in veruit de meeste gevallen.)

Daarom dat ik nu nogal in de knoop zit met zoeken naar wat ik wil - waar wil ik uren tijd insteken en hard voor werken, voor welke mogelijke resultaten? Want ik weet dat het in de kunstwereld niet makkelijk is. Al weet ik dan niet hoe het gaat voor de mensen die echt goed zijn - een niveau waar ik iedere dag naartoe werk - en of die mensen zich geen zorgen hoeven te maken. Ik hoor zo nu en dan over mensen die dat talent bezitten maar niet of ze daarmee zoveel makkelijker af zijn. Wel dat de echt goede vroeg of laat wel gevonden zullen worden.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2018, 18:11
ObiWanKenobi
ObiWanKenobi is offline
Nogmaals bedankt voor alle tips & adviezen, meer is natuurlijk altijd welkom, ook omtrent bepaalde opleidingen waar ik creativiteit voor zou kunnen gebruiken (zoals design)!

Momenteel ben ik vooral aan het kijken naar Communication & Multimedia Design, bouwkunde, industrieel ontwerpen (ik geloof dat dit een universitaire studie is), en ben ik nog wat overwegingen aan het maken met betrekking tot accounting en mogelijk marketing. Ook kijk ik of techniek wat is, of wellicht een andere design-richting, maar ik heb geen zin in te algemene dingen. International business valt hoogstwaarschijnlijk af; te algemeen, vooral voor de werklading die je er krijgt. Ik kijk nog even naar het HKU, maar ik hoor dat het zwaar is en op de baankans & salarissen zit ik ook niet te wachten; die dingen kan ik prima zelf doen, ik denk nu dat de investering het waarschijnlijk niet heel erg waard zou zijn. Ik ben bereid hard te werken, vooral als ik iets interessant genoeg vind, en wil graag een specialisatie hebben waar ik wat mee kan en genoeg vaardigheden in kan verkrijgen om te kunnen onderhandelen wat betreft banen en salarissen, terwijl ik in de tussentijd aan m'n kunstcarrière werk. Dat is momenteel een beetje het plan. Het liefst dus nog iets waar ik ook aan het designen ben en nieuwe visies kan krijgen die ik weer in m'n kunstwerken kan gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2018, 21:56
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Industrieel ontwerpen kan volgens mij ook op HBO, een kennis van me studeert dat of iets soortgelijke in Rotterdam aan de Hogeschool.

Succes met je keuze!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.