Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2004, 18:29
Kapee
Kapee is offline
Er spookt mij al een tijdje een vraag door het hoofd:

Als een placebo-effect tot gevolg heeft dat een bepaalde aandoening geen of weinig pijn, last o.i.d. meer veroorzaakt, maar de aandoening an sich niet verhelpt, heeft de placebo dan geholpen? (ik heb het hier overigens over minder ernstige aandoeningen, migraine e.d.)

Ik verkoop namelijk stenen op de markt, en daar zitten ook hangers tussen. Die werken volgens sommige mensen tegen van alles en nog wat. Ik sta hier zelf sceptisch tegenover maar ik hoor toch dingen die wetenschappelijk vrij onmogelijk zijn(dat het echt lijkt te werken). Zo ben ik op deze vraag gekomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2004, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Kapee schreef op 04-03-2004 @ 19:29:
maar de aandoening an sich niet verhelpt, heeft de placebo dan geholpen?
Het doel van een placebo is niet het verhelpen van een kwaal. Een placebo is in eerste instantie een medische term, die slaat op inactieve medicijnen. Deze worden gebruikt tijdens medisch onderzoek met als doel de onderzoeksresultaten meer betrouwbaar te maken.

De 'placebo' die jij bedoelt, is dus eigenlijk geen placebo. Wel kan het een placebisch effect hebben op mensen, die erin geloven dat ze geneeskrachtig zijn.

Nu is het aan jou om te bepalen wat volgens jou het primaire doel van die stenen is: mensen genezen of winst genereren.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:13
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
alluman schreef op 04-03-2004 @ 19:51:
Het doel van een placebo is niet het verhelpen van een kwaal. Een placebo is in eerste instantie een medische term, die slaat op inactieve medicijnen. Deze worden gebruikt tijdens medisch onderzoek met als doel de onderzoeksresultaten meer betrouwbaar te maken.

De 'placebo' die jij bedoelt, is dus eigenlijk geen placebo. Wel kan het een placebisch effect hebben op mensen, die erin geloven dat ze geneeskrachtig zijn.

Nu is het aan jou om te bepalen wat volgens jou het primaire doel van die stenen is: mensen genezen of winst genereren.
Ik weet ook wel wat placebo's zijn maar ik weet geen betere manier om de 'geneeskrachtige werking' van stenen te omschrijven. Maar in mijn ogen zijn die hangers ook inactieve medicijnen.
Wat ik me dus eigenlijk afvraag wat belangrijker is bij minder ernstige aandoeningen: geen last ervan hebben of genezen. Genezen is natuurlijk altijd beter, maar neem nou eens migraine: het kan erg pijnlijk zijn en er zijn wel medicijnen voor maar echt verhelpen kan men nog niet. Stel nou je koopt een steen die migraine zou moeten voorkomen. Dit werkt niet, maar je gelooft er heilig in en je hebt minder vaak last van migraine, terwijl de aandoening er nog is. Heeft het dan geholpen?

Ik zeg trouwens wel eerlijk tegen mensen wat ik ervan vind. Wat ze zelf van de geneeskrachtige werking maken mogen ze zelf weten. Ik dwing ze absoluut niet om iets te kopen of er zelfs maar in te geloven. Winst genereren is niet onbelangrijk, dat geef ik zonder schaamte toe maar ik vind het belangrijker dat je geen oplichter bent.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:44
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Helpe wat helpt,
helpe wat schaadt.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Kapee schreef op 04-03-2004 @ 20:13:
Stel nou je koopt een steen die migraine zou moeten voorkomen. Dit werkt niet, maar je gelooft er heilig in en je hebt minder vaak last van migraine, terwijl de aandoening er nog is. Heeft het dan geholpen
nogmaals: als je aandoening er nog is, dan ben je per definitie niet geholpen, placebisch effect of niet - al lijkt het misschien wel zo.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 21:04
Verwijderd
Citaat:
Kapee schreef op 04-03-2004 @ 20:13:
Stel nou je koopt een steen die migraine zou moeten voorkomen. Dit werkt niet, maar je gelooft er heilig in en je hebt minder vaak last van migraine, terwijl de aandoening er nog is. Heeft het dan geholpen?
Dan heb je dus of het placebo-effect, of de steen heeft geholpen, in de zin dat ie ervoor kan zorgen dat je minder vaak migraine hebt.

Placebo-effect: de stof in de placebo, het pilletje zelf, heeft niet geholpen. Maar als je gelooft dat het werkt, schijnt er toch een soort effect te zijn, bijv. minder pijn of minder last vd aandoening. Dit veroorzaakt de persoon zelf, door erin te geloven. Indirect heeft de placebo dus misschien "geholpen", maar eigenlijk heb je jezelf dan een stukje beter gemaakt, wat je ook zonder de placebo had gekund.

Daarom vind ik niet dat je kunt zeggen dat de placebo echt gewerkt heeft.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 21:18
Verwijderd
Lijkt me vrij simpel. Als het om een aandoening gaat die zich mogelijk kan uitbreiden, is het niet verstandig om de symptomen te onderdrukken (en te negeren). Dan loop je het risico dat je je lekker voelt maar dat op een gegeven moment de aandoening zich zo heeft ontwikkeld dat er geen weg terug is.

Als je kanker hebt is het bijvoorbeeld niet zo slim om het te negeren, ook al heb je er geen last van, anders heb je over enkele maanden een groot probleem. Als je migraine hebt is het slimmer, dat is niet dodelijk en wordt ook niet erger naarmate je er langer niets aan doet. Het zit er nu éenmaal. Daar kun je dus best placebo's tegen nemen.

Dus alleen met ernstige aandoeningen moet je jezelf niet voor de gek houden, tenzij je pijnlijk dood wilt gaan natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 21:27
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-03-2004 @ 22:18:
Als je kanker hebt is het bijvoorbeeld niet zo slim om het te negeren
*Understatement of the year*
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 07:19
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kapee schreef op 04-03-2004 @ 19:29:
Er spookt mij al een tijdje een vraag door het hoofd:

Als een placebo-effect tot gevolg heeft dat een bepaalde aandoening geen of weinig pijn, last o.i.d. meer veroorzaakt, maar de aandoening an sich niet verhelpt, heeft de placebo dan geholpen? (ik heb het hier overigens over minder ernstige aandoeningen, migraine e.d.)

Ik verkoop namelijk stenen op de markt, en daar zitten ook hangers tussen. Die werken volgens sommige mensen tegen van alles en nog wat. Ik sta hier zelf sceptisch tegenover maar ik hoor toch dingen die wetenschappelijk vrij onmogelijk zijn(dat het echt lijkt te werken). Zo ben ik op deze vraag gekomen.
Iedere ziekte of aandoening ontstaat door een verstoring in je energieveld. Als het energieveld weer in balans is,geneest iemand. Iedere steen heeft een eigen soort trilling,daarom is het heel goed mogelijk dat ze kunnen helpen tegen verschillende aandoeningen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:40
Verwijderd
ik heb altijd geleerd dat een placebo hetzelfde effect heeft als een snoepje op een wond bij kinderen.
het verhelpt de pijn omdat je geloofd dat het weg gaat.
k denk dat dat ook zo werkt metdie kettingen. mensen willen geloven dat het werkt en dan doet dat het mss ook wel.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 01:43
DeuS
Avatar van DeuS
DeuS is offline
Het placebo-effect zou je kunnen vergelijken met de Pain-Gate theory.
Dat wil ongeveer zoveel zeggen dat er een mentaal poortje in je hoofd zit en als die dicht is, voel je geen pijn.
__________________
And then there was the human cannonball, who got hired and fired the same day
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 08:56
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Er zijn volgens mij ook wel onderzoeken die hebben aangetoond dat placebo's wel degelijk spontane genezing kunnen bevorderen. Spontane genezing treed bij sommige ziektes op (het meest bekend is het natuurlijk van griep en verkoudheid, ook al doe je er niets of weinig aan, je wordt meestal wel weer beter). Maar het kan ook bij ernstigere ziekten optreden, en dat kan door een placebo bevorderd worden.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Homeopathie/kwakzalverij
giyar
36 02-11-2007 10:34
Lichaam & Gezondheid Natuurgeneeskunde
Mystina
48 17-01-2007 20:48
De Kantine Wat moet jij op dit moment leren/ maken/ doen?
fractuur
314 03-10-2006 11:42
Levensbeschouwing & Filosofie Gebedsgenezingen
Rohit
156 25-07-2005 12:58
Levensbeschouwing & Filosofie Wondergenezingen, wat vind jij ervan?
Nelongumfaciam
53 15-03-2005 13:59
Lichaam & Gezondheid negatieve reactie alternatieve geneeswijzen
missy sunshine
29 19-02-2004 14:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.