Oud 14-09-2004, 15:17
E Che Guevara
E Che Guevara is offline
Ik kom vandaag op school met m'n mooie Lonsdale shirt en ik wordt me daar naar huis gestuurt omdat ik dit t-shirt draag!
Er lopen Nazi's op school waar ze helemaal niks van zeggen!
Wat is dit voor bullshit?

Lazlow
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2004, 15:20
Verwijderd
Tsja, op de meeste scholen heeft men geen zin in relletjes. Op sommige scholen ontstaan relletjes vaak doordat allochtone jeugd zich geschoffeerd voelt door mensen met Lonsdalekleding, of doordat Nederlandse jeugd zich geschoffeerd voelt door mensen met Karl Kani-kleding. Daarom zijn op sommige scholen beide merken verboden.

Het is natuurlijk een beetje lullig dat jij die kleren draagt en geen nazi bent, maar toch geen Lonsdale aan mag. Maar helaas kan er niet voor elk afzonderlijk geval een uitzondering worden gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 15:26
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
omg

stond che niet voor gelijkheid en staat lonsdale niet voor precies voor het tegenovergestelde? en jij noemt jezelf dan naar che...

wat een mensen hier op het forum.
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 17:45
E Che Guevara
E Che Guevara is offline
Ben ik ineens een Nazi als ik Lonsdale draag?
Ik wil dit ook wel dragen hoor:

Dat lijkt me niet dus.
Ik draag wat ik wil!

Lazlow
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:02
Verwijderd
Tsja.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:06
Dannemann
Dannemann is offline
Door zulke zaken te verbieden maak je van zulke kleding alleen maar meer een rechts symbool, niet bepaald handig
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Dannemann schreef op 14-09-2004 @ 18:06 :
Door zulke zaken te verbieden maak je van zulke kleding alleen maar meer een rechts symbool, niet bepaald handig
Dat zal best, maar schoolleidingen hebben gewoon geen zin in gedonder.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:28
IvdSangen
IvdSangen is offline
Een schoolleiding heeft zich niet te bemoeien met de kleding van scholieren zolang deze aan normale eisen voldoet, zoals geslachtsdelen bedekt enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:32
Verwijderd
Wat zijn dan volgens jou 'normale' eisen?

Geslachtsdeel bedekt, dat is sowieso enigszins verplicht dacht ik, ivm openbare zedenverstoring.
Ik vind dat scholen bepaalde (op verschillende manieren) provocerende kleding best mogen verbieden, afhankelijk van de soort school en de leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:35
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Mensen die Lonsdale puur uit provocatie, of met een bepaalde idealogie dragen, zullen niet veranderen als ze hun trui niet meer aan mogen naar school. Vermoedelijk worden ze alleen maar gesterkt in hun ideeen. En gaan ze wellicht op zoek naar andere manieren van provocatie.

Ik snap wel dat een school het verbied, maar het is geen lange termijn oplossing.
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:41
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
E Che Guevara schreef op 14-09-2004 @ 17:45 :
Ben ik ineens een Nazi als ik Lonsdale draag?
Ik wil dit ook wel dragen hoor:
[afbeelding]
Dat lijkt me niet dus.
Ik draag wat ik wil!

Lazlow
als je in Nederland Lonsdale draagt vraag je erom dat je als nazi wordt gezien, omdat ik het algemeen extreem rechtse jongeren het merk dragen.

het merk was dan wel vroeger een boksmerk, maar nu staat het gewoon in Nederland als racistisch merk.

edit: en dan moet je in Nederland niet aankomen dat je het draagt omdat je het mooi vind of wat dan ook.
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:43
Sasbeest
Avatar van Sasbeest
Sasbeest is offline
Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe komt dat merk nou eigenlijk zo berucht? Ofja ik bedoel, wie heeft daarvoor gezorgd enz.?
__________________
Liefde was als de regen, ze veranderde in ijs of verdween
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:51
Verwijderd
Een paar van die extreem-rechtse lui zien in Lonsdale een deel van de partij van Hitler: NSDA (p) dacht ik?
En sommigen zien het als: Laat Ons Nederlanders s (snel?) De Allochtonen Langzaam Elimineren.....
helemaal goed zijn ze dus niet zoals je ken zien!
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Jelmerrr schreef op 14-09-2004 @ 18:51 :
Een paar van die extreem-rechtse lui zien in Lonsdale een deel van de partij van Hitler: NSDA (p) dacht ik?
En sommigen zien het als: Laat Ons Nederlanders s (snel?) De Allochtonen Langzaam Elimineren.....
helemaal goed zijn ze dus niet zoals je ken zien!
Nike: Nare Immigranten Krachtig Elimineren.

Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:01
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
Lonsdale een racistenmerk?

‘Iedereen die kleding koopt of draagt van dat merk zijn voor mij racisten’, verklaarde een 15-jarige jongen aan collega’s, nadat hij met twee vrienden een medescholier in elkaar had geslagen die een trui van het populaire merk Lonsdale droeg. Maar waarom Lonsdale een racistenmerk was kon hij niet uitleggen. Het slachtoffer was zich van geen kwaad bewust, de trui was een cadeautje van zijn moeder.

Incidenten waarbij kleding van Lonsdale een rol speelt komen de laatste tijd wel vaker voor. Onlangs nog verbood de leiding van het Eijkhagencollege uit Landgraaf haar leerlingen in Lonsdale’s naar school te komen.Het merk werd tot voor kort voornamelijk door skinheads gedragen en omdat die de naam hebben racistisch te zijn, heeft ook het merk Lonsdale het predikaat ‘racistisch’ gekregen. Maar waarom dragen skinheads Lonsdale en zijn de jongeren die nu Lonsdale dragen ook werkelijk racistisch? Om het antwoord op deze vragen te vinden moeten we zo’n veertig jaar teruggaan in de geschiedenis.

The Mods
Begin jaren zestig werd Groot-Brittannië overspoeld door een nieuw soort jongeren: de Modernists of Mods. Jongeren uit de arbeidersklasse die door de afschaffing van de dienstplicht en het herstel van de Britse economie tijd en geld hadden om zich als jeugdgroep te manifesteren.
De Mods luisterden naar rhythm & blues, naar ska (door Jamaicaanse immigranten meegebracht) en naar moderne jazz (die de beweging haar naam gaf). Ze zetten zich af tegen de crisismentaliteit van hun ouders en ontpopten zich tot superconsumenten. Mods hulden zich in dure merkkleding en scheurden rond op prijzige scooters. Hun uitstraling was strak, vooral ook door de amfetamine die ze gebruikten. Voorop in de Mod-cultuur liepen de Aces, de modieuze trendbepalers. Zij werden gevolgd door de Tickets of Numbers, grote groepen Mods die danszalen, bioscopen en cafés onveilig maakten en vaak voor vechtpartijen zorgden.

Ondanks hun fijne smaak verloochenden de Mods hun afkomst niet. Met hun kleding verwezen ze duidelijk naar het rauwe, chauvinistische en klassenbewuste arbeidersmilieu waaruit ze voortkwamen. Drie merken waren daarbij zeer populair: Fred Perry, Lonsdale en Ben Sherman.
• Fred Perry was een Engelse tennisser uit de arbeidersklasse. In de jaren dertig won hij drie maal Wimbledon. Na zijn carrière verbond Perry zijn naam aan een kledinglijn. De Mods droegen Fred Perry’s als eerbetoon.
• Lonsdale dankt zijn naam aan Hugh Cecil Lowther, 5th Earl of Lonsdale (1857-1944), een fervent bokser en de eerste voorzitter van de National Sporting Club. In 1960 verbond het geslacht Lonsdale haar naam aan een kledinglijn (sportkleding, bokstenues). Mods droegen Lonsdale omdat het bij hun straatvechtersmentaliteit paste.
• Ben Sherman was een joodse ondernemer die zijn eerste winkel opende in de bij Mods zo populaire badplaats Brighton. Dit, met het feit dat het een puur Brits merk was, maakte ook Ben Sherman gewild onder de Mods.

Hard mods en skinheads
Midden jaren zestig belandde de Britse economie in een crisis waarvan vooral jongeren de dupe werden. Een deel van de Mods kon het hoge consumptieniveau niet handhaven en greep terug naar de proletarische roots. Deze Hard Mods verheerlijkten fysieke kracht en mannelijkheid. De dure kleding werd ingeruild voor werkkleding. Geweld speelde een belangrijke rol en de skinheads (zoals de Hard Mods al snel werden genoemd) bouwden een geduchte reputatie op als allround hooligans. Ze waren te vinden rond de voetbalvelden en op straat, waar fans van rivaliserende clubs, intellectuelen, buitenlanders, hippies en homo’s het mikpunt waren van hun agressie. Hun muziek was nog altijd de ska. Hoewel het niet mooier moet worden voorgesteld dan het was, leefden de skinheads en de Jamaicaanse rude boys in die periode relatief vreedzaam naast elkaar in de oude wijken van de grote steden. Beide groepen zaten in de hoek waar economisch de meeste klappen vielen en beide groepen namen stijlkenmerken van elkaar over.

Ook het uiterlijk van de skinheads had een duidelijke betekenis.
• Skinheads knipten hun haar zo kort dat de hoofdhuid te zien was en plaatsten zichzelf daarmee buiten de samenleving, waarin lang hippiehaar toen de trend was. Overigens is een kaal geschoren kop eerder een symbool van verstoting door de maatschappij dan een uiting van rechts-extremisme. In nazi-Duitsland mochten SA’ers en SS’ers hun hoofd niet kaal scheren. De nazi’s scheerden wél hun slachtoffers kaal, degenen die niet meer in hun maatschappij pasten. Kort haar had ook een praktische functie: het gaf tegenstanders bij vechtpartijen geen houvast.
• Skinheads trokken de toen nog goedkope werkschoenen van Dr. Martens (Doc Martens) aan. Ook die hadden een praktische functie: er konden flinke trappen mee worden uitgedeeld.
• Skinheads droegen broeken met hoog opgerolde pijpen. In de eerste plaats omdat ze vaak uit grote arbeidersgezinnen kwamen en (te lange) afdankertjes van oudere broers moesten afdragen. In de tweede plaats om met hun opgepoetste Doc Martens te pronken.
• De broeken werden opgehouden met bretels, die bóven de kleding werd gedragen. Dit was afgekeken van de rude boys.
• De parka’s en chique regenjassen werden ingeruild voor ‘ordinaire’ spijkerjacks.
• De Fred Perry’s, Lonsdale’s en Ben Shermans bleven om dezelfde redenen als voorheen. Daarbij waren de poloshirts van Fred Perry, die bestaan uit een basiskleur die is afgezet met gekleurde biezen, een goedkoop alternatief voor de dure voetbalshirts in clubkleuren.
• Skinheads slikten geen amfetamines maar dronken bier, heel veel bier.
De skinheadbeweging beleefde haar hoogtepunt in 1969 en bloedde daarna langzaam dood.

Oi!
Eind jaren zeventig kende skinhead echter weer een opleving, dankzij de punk. Toen punk in 1978 commercieel gemeengoed was geworden, bracht de Streetpunk of Oi! de punkmuziek weer terug naar de straat, terug naar de jongeren uit de arbeidersklasse. Streetpunk of Oi! was hard, snel, simpel en radicaal. Het had niets meer te maken met de ska waar de oude skinheads samen met de Jamaicaanse rude boys naar luisterden. De ruwe, lompe dansen die erbij hoorden (moonstomp, pogo) pasten perfect bij het op mannelijkheid gerichte imago van de skinheads. Maar stootten meisjes af en ook de rude boys bleven weg. Skinhead werd aantrekkelijk voor zeer radicale jongelui en rechts-extremisme deed zijn intrede. Niet dat er voor die tijd geen racistische skinheads waren. Het in elkaar slaan van Pakistani was ook voor de eerste generatie al een vorm van tijdverdrijf geweest. Niet voor niets had het Britse National Front (NF) al sinds begin jaren zeventig pogingen ondernomen om skinheads te rekruteren. (Toch kreeg het NF nooit grip op de onberekenbare skinheads.)
Maar begin jaren tachtig verkeerde Groot-Brittannië in een diepe economische crisis. Van de autochtone jongeren was 50% werkloos, van de allochtone jongeren zelfs 60%. Geen wonder dat de maatschappelijke verhoudingen op scherp stonden en dat vechtpartijen aan de orde van de dag waren. De structurele werkloosheid en uitzichtloosheid van veel skinheads bleek een prima voedingbodem voor extreme politieke boodschappen. En bands als Skrewdriver (‘schroevendraaier’, een prachtige verwijzing naar de arbeidersklasse…) deden hun uiterste best om hun white power boodschap aan de man te brengen (de in 1993 overleden zanger Ian Stuart was een voorman van het National Front). En dat imago zijn skinheads nooit meer kwijt geraakt, ondanks verwoede pogingen van het in 1986 gevormde SHARP (Skinheads Against Racial Prejudice). Het rechts-extremisme overschaduwde de beweging volledig.

Begin jaren tachtig verschenen er ook buiten Groot-Brittannië skinheads. In met name Duitsland en in de Verenigde Staten werd echter vooral de rechts-extremistische versie geïmporteerd, waardoor skinhead hier vooral met racisme wordt geassocieerd.
De nieuwe skinheads trokken het bekende ‘uniform’ aan.
• Een kaal hoofd.
• Geen spijkerjacks maar zwarte of groene bomberjacks.
• Witte T-shirts of T-shirts met een bandnaam erop.
• Spijkerbroeken van Levi’s met hoog opgerolde pijpen.
• Doc Martens of kisten.
• Legerkleding en camouflagekleding.

Aan sommige kledingitems werd ook een expliciete politieke betekenis gegeven.
• Rechtse skins regen hun Doc Martens vast met witte of gele veters, linkse met rode veters.
• Witte bretels pasten leuk bij die witte veters.
• Als shirts van Lonsdale onder een open jack werden gedragen, dan kon de goede verstaander in de merknaam NSDA lezen: National Sozialistische Deutsche Arbeiter. Bijna de naam van Hitlers nazi-partij, dus.
• In Duitsland werd het zwarte poloshirt van Fred Perry populair. Het shirt was afgezet met een witte en rode bies. Zwart, wit en rood zijn de kleuren van de oude Keizerlijke vlag.

Gabber
De reden dat er nu zo veel jongeren in Lonsdale rondlopen is niet een heropleving van skinhead, maar van gabber. Toen rond 1997 iedereen in Nederland met een kale kop rondliep, was voor de gabbers van het eerste uur de lol eraf. Ze mikten hun Aussies in de kast en de meesten lieten hun haar groeien. Daarbij namen ze de kledingstijl van de skinheads gedeeltelijk over en dan vooral Lonsdale (Fred Perry en Ben Sherman in mindere mate, waarschijnlijk ook vanwege het prijskaartje dat er aan hangt…). Waarom? In de eerste plaats omdat het mooie, nette en sportieve kleding is. Eind jaren negentig ging het Nederlandse jongeren zeer voor de wind en dat wilden ze ook graag laten zien. In de tweede plaats misschien ook omdat Rotterdam, de bakermat van de hardcore, een echte arbeidersstad is. En gabbers komen voornamelijk uit hetzelfde sociale milieu als de eerste en tweede generatie skinheads. In de derde plaats omdat gabbers door hun bomberjacks toch al op één hoop werden gegooid met skinheads. Hardcore en gabber zijn weer populairder aan het worden en de jonge garde neemt nu de kledingstijl van de oude garde over.
De situatie die nu ontstaat is te vergelijken met die in 1995. Toen liep een grote groep autochtone jongeren in bomberjacks met Nederlandse vlaggetjes. Ook toen werd direct verondersteld dat deze jongeren extreem-rechts waren. De vlaggetjes leidden tot een golf van verontwaardiging onder allochtonen en in de media. Voor de gabbers moet het prachtig zijn geweest om zo veel aandacht te krijgen en zo veel reacties op te roepen. Dat het voornamelijk ging om de reactie die zo’n vlaggetje opriep, blijkt wel uit het feit dat extreem-rechtse partijen in Nederland er nauwelijks in zijn geslaagd om onder deze groep jongeren nieuwe leden te werven.
De jongeren die deze kleding nu dragen kennen bijna allemaal de reputatie van die de kleding heeft, maar nemen net als de gabbers van toen een houding aan van: ‘Als ik nou graag een Lonsdale wil dragen, dan draag ik toch zeker een Lonsdale. Wat een ander ervan denkt is zijn probleem.’ Een typische tegendraadse reactie.

Wel of niet racistisch?
De vraag is nu natuurlijk of deze jongelui allemaal racistisch zijn omdat ze deze kleding dragen. Het antwoord op deze vraag is in mijn ogen negatief. Ook al wordt op schoolpleinen gefluisterd dat Lonsdale staat voor: Laat Ons Nederlanders Samen De Allochtonen Langzaam Executeren... (of: Laat Onze Nederlandse Staat…). In de eerste plaats mag je nooit iemand op grond van zijn uiterlijk veroordelen. In de tweede plaats zijn de genoemde merken wel ‘skinheadmerken’ maar draagt slechts een deel van de skinheads deze merken om er een politieke boodschap mee uit te drukken.
In de derde plaats hebben we nu te maken met een groep die vooral een kledingstijl kopieert en in veel mindere mate een politieke boodschap. De jongeren die ik hierover sprak dragen Lonsdale vooral omdat ze gabber waren. De meesten kenden ook niet de betekenis van de kleding en waren verbaasd toen ik ze vertelde dat de bretels zijn afgekeken van de rude boys. Veelbetekenend is ook de uiterst afwijzende houding van skinheads ten opzichte van deze groep. De skins vinden het helemaal niks dat hun stijl ‘betekenisloos’ wordt gekopieerd.
Ook de jongeren die wél een Lonsdale dragen als politieke uiting zijn volgens mij niet werkelijk racistisch. Wel zijn de denkbeelden van de Nederlandse jeugd ten aanzien van allochtonen en integratie radicaler aan het worden. In de eerste plaats zijn jongeren sowieso radicaler in hun denken dan volwassenen en is de neiging tot het doen van ongenuanceerde uitspraken groter. In de tweede plaats is de hele Nederlandse samenleving radicaler gaan denken. Sinds de opkomst en ondergang van Pim Fortuyn is het zelfs niet eens ongewoon om de lijsttrekkers van de grote partijen de vraag voor te leggen of Nederland al dan niet vol is. Iets wat enkele jaren geleden ondenkbaar zou zijn geweest. Jongeren geven af op allochtonen, spreken hun bewondering uit voor Pim Fortuyn en kicken op de skinheadfilm American History X, waarvan ze de antiracistische boodschap grotendeels missen of gewoon negeren. Enkele van de jongeren die ik sprak verhaalden vol ontzag over gabbers die rode veters in hun kisten droegen als teken dat ze een allochtoon in het ziekenhuis hadden geslagen (rood = bloed). Maar ik ben ze nog nergens tegengekomen.
Dat een deel van de Nederlandse jeugd zich tegen allochtone leeftijdsgenoten afzet door kleding te dragen die door allochtonen mogelijk als discriminerend wordt ervaren, heeft heel veel te maken met het creëren van een eigen identiteit. Zoals de meisjes op het ROC in Amsterdam die per se met een niqaab naar school wilden waarschijnlijk meer met hun identiteit bezig zijn dan met een strikte naleving van de Koran. Het creëren van een identiteit is in mij ogen de reden dat autochtone jongeren in Lonsdale en allochtone jongeren in FuBu soms tegenover elkaar staan. Niet een diepe wederzijdse afkeer. Beide groepen profileren zich en daarom botsen ze.

Consdaple
In Duitsland wordt een aantal kledingmerken vervaardigd die, in tegenstelling tot Lonsdale, wél expliciet bedoeld zijn om een rechts-extremistische boodschap over te brengen. Alleen al de namen van deze kledinglijnen laten weinig aan de verbeelding over: Patriot, Masterrace, Walhalla, Hate Core, Endzeit. Het bekendste merk is Consdaple. De vormgeving van de merknaam is nagenoeg hetzelfde als die van Lonsdale en als deze kleding onder een open jack wordt gedragen worden de letters NSDAP zichtbaar. De merknaam is in handen van een oud-functionaris van de NPD en de Republikaner. Voor alle duidelijkheid: het merk heeft niets van doen met de echte firma Lonsdale.
Verder zijn ook bewerkingen van Fred Perry in omloop. Het logo van Fred Perry is een lauwerkrans en er bestaat kleding waarop de lauwerkrans is voorzien van het cijfer ‘88’. Een kenner zal in de cijfercombinatie direct de boodschap HH = Heil Hitler herkennen (de ‘H’ is de achtste letter van het alfabet). (Er zijn meer cijfercombinaties die een dergelijke boodschap uitdrukken: 18 = Adolf Hitler; 311 = 3x11 = Klu Klux Klan; 25 = Blut und Ehre; 28 = Blood and Honour; 192 = Adolf is Back). Sporadisch wordt ook wel de kleding van het merk Helly Hansen voor dit doel misbruikt, omdat het logo bestaat uit de lettercombinatie ‘HH’.

Conclusie
Zaken zijn minder simpel dan ze op het eerste gezicht lijken. Er doen onder jongeren veel verhalen de ronde over Lonsdale en de betekenis van dit merk. Maar niemand weet er echt het fijne van. Mogelijk worden we binnenkort geconfronteerd met dezelfde commotie als in 1995 toen de Nederlandse vlaggetjes in het middelpunt van de belangstelling stonden. Net als toen wordt er veel geroepen, maar weten slechts weinigen hoe de vork werkelijk in de steel zit.

Johan Vermeeren
(De auteur is werkzaam als infomedewerker bij Bureau Jeugdzaken van Politie Haaglanden.)

sorry voor de lay out verneuking...
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:05
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
en het probleem voor mij met lonsdale is ook nog dat de meeste van die lui ontzettend dom zijn. van mij mag je best een (behoorlijk) rechtse mening hebben, maar de gemiddelde Lonsdale drager draagt dit omdat hij/zij dat:

1. Stoer vind.
2. Vrienden dat dragen.
3. Hij mee wil doen in het algemene gezeik "buitenlanders eruit"

totaal ongegrond dus.
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 14-09-2004 @ 18:35 :
(...)

Ik snap wel dat een school het verbied, maar het is geen lange termijn oplossing.
Nee, het is ook puur om nu relletjes te voorkomen. Als over een jaar of vijf een ander merk symbool staat voor extreemrechtse sympathiëen dan wordt dat merk wel verboden en mag je dit weer dragen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 20:35
bloemkool
Avatar van bloemkool
bloemkool is offline
ja ik ken die regel, is bij ons niet zo hoor!
maar ALLEMACHTIG WAT EEN ONZIN, dat ze zulke regels invoeren!

en hoofddoekjes mogen zeker wel.....
__________________
[img]http://www.websitemaker.kennisnet.nl/o-zoneworld/1316143/1237226.gif[/img]
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-09-2004, 21:13
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
de 's' in lonsdale staat voor 'samen'

trouwens dit is lonsdale topic #100434289 en dus absoluut onzinnig
__________________
Arguing online is just like the paralympics; even if you win, you're still retarded
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 21:26
Verwijderd
't Wordt geassocieerd met nare rechtse zaken, ik kan me goed voorstellen dat men zoiets op scholen niet wil zien. En ja, dat het geen goede oplossing is, daar gaat het niet om. Het helpt relletjes op scholen voorkomen.
Vrijheid van meningsuiting bestaat, maar natuurlijk wel tussen bepaalde grenzen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 22:23
PV
PV is offline
doe je m toch binnestebuiten aan dat gezeik over een merk :/
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 22:47
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
of je verdraait de letters.. eens kijken.. uhh.. je kan er bijvoorbeeld eh.. "Consdaple" van maken. Is dat niet goed?
__________________
Bevecht vuur met vuur en je zal om niets meer dan het as vechten...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 00:50
Verwijderd
LONSDALE

Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 12:22
Jay Aarts
Jay Aarts is offline
Slaat echt nergens op als jij dat shirt wilt dragen laat dat.
´T is ook maar een merk shit zeg...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 17:08
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Ach, ik koop dat soort kleding bij voorbaat al niet omdat ik de gedachtengang van bepaalde lui met dat soort kleding ken. Het is gewoon pech dat facisten het merk Lonsdale hebben uitgekozen.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2004, 17:22
IvdSangen
IvdSangen is offline
Citaat:
Ik vind dat scholen bepaalde (op verschillende manieren) provocerende kleding best mogen verbieden, afhankelijk van de soort school en de leerlingen.
Waarom zou ik Lonsdale dan als provocerend moeten beschouwen. Het wordt algemeen beschouwd als racistisch, toch is het niet racistisch. Dan mag jij me vertellen wat ik moet aanhouden. De waarheid of wat de meeste mensen denken dat waar is?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 19:42
Verwijderd
Citaat:
bloemkool schreef op 14-09-2004 @ 20:35 :
ja ik ken die regel, is bij ons niet zo hoor!
maar ALLEMACHTIG WAT EEN ONZIN, dat ze zulke regels invoeren!

en hoofddoekjes mogen zeker wel.....
ja, want hoofddoekjes zijn ook ontzettend vergelijkbaar met lonsdalekleding
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 19:45
Verwijderd
Citaat:
IvdSangen schreef op 15-09-2004 @ 17:22 :
Waarom zou ik Lonsdale dan als provocerend moeten beschouwen. Het wordt algemeen beschouwd als racistisch, toch is het niet racistisch. Dan mag jij me vertellen wat ik moet aanhouden. De waarheid of wat de meeste mensen denken dat waar is?
De waarheid ís over het algemeen wat de meeste mensen waar vinden. Het is nou eenmaal zo dat mensen nazi-associaties krijgen bij lonsdale kleding, dus heeft dat merk een link met nazisme, dus hebben sommige mensen daar problemen mee.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 19:46
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Katje schreef op 15-09-2004 @ 19:42 :
ja, want hoofddoekjes zijn ook ontzettend vergelijkbaar met lonsdalekleding
in dit voorbeeld wel beide kunnen provocerend zijn
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 20:07
Verwijderd
En als je het in Engeland draagt voldoe je aan de huidige trent.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 20:17
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Ik pleit voor verplicht nudisme onder vrouwelijke aardbewonders onder 100 kilo en een minimale cup c...

...want anders voel ik me gediscrimineerd door deze verhullingen van lustobjecten en zo heeft <naam van betekenis> het niet gewilt.
__________________
Bevecht vuur met vuur en je zal om niets meer dan het as vechten...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 20:59
Karianne
Avatar van Karianne
Karianne is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 15-09-2004 @ 20:17 :
Ik pleit voor verplicht nudisme onder vrouwelijke aardbewonders onder 100 kilo en een minimale cup c...

...want anders voel ik me gediscrimineerd door deze verhullingen van lustobjecten en zo heeft <naam van betekenis> het niet gewilt.
uhm... tja dat kan hea...
__________________
ja maar nee
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 21:19
NL-dutchgirl-NL
NL-dutchgirl-NL is offline
Hey hey...wat is dat voor een gezeur man...ik loop in Lonsdale...luister naar Hardcore...gebruik af en toe wat...hebbut nie op buitenlanders...maar om dat allemaal met elkaar te betrekke...moettie nog mooier worden...

LONSDALE is gewoon een super fijn..mooi merk...ennuh...op onze school kun je t ook gewoon drage ( toch noor 1 voordeeltje aan die k*t school he ) .... as dat nie meer zou moge...gaak wel pitbull drage...kijke hoe mense daar op reageerd...

srry hoor maar dacht altijd dat nederland een vrijland is...nou dat blijkt wel weer...als je zelfs om je kleding tegenwoordig al beoordeeld wordt...ik zeg toch ook nix over hie hoofddoeke en stuff...srry hoor maar dit gaat wel beetje heel erg ver...!
__________________
Holland Hardcore 4 life...Angelfire!!!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:58
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
NL-dutchgirl-NL schreef op 15-09-2004 @ 21:19 :
Hey hey...wat is dat voor een gezeur man...ik loop in Lonsdale...luister naar Hardcore...gebruik af en toe wat...hebbut nie op buitenlanders...maar om dat allemaal met elkaar te betrekke...moettie nog mooier worden...

LONSDALE is gewoon een super fijn..mooi merk...ennuh...op onze school kun je t ook gewoon drage ( toch noor 1 voordeeltje aan die k*t school he ) .... as dat nie meer zou moge...gaak wel pitbull drage...kijke hoe mense daar op reageerd...

srry hoor maar dacht altijd dat nederland een vrijland is...nou dat blijkt wel weer...als je zelfs om je kleding tegenwoordig al beoordeeld wordt...ik zeg toch ook nix over hie hoofddoeke en stuff...srry hoor maar dit gaat wel beetje heel erg ver...!
onderkoffer
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 23:32
Verwijderd
Citaat:
onderkoffer schreef op 15-09-2004 @ 22:58 :
onderkoffer
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 23:39
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 15-09-2004 @ 23:32 :
not me


maar tis in iedergeval niet echt
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-09-2004, 00:32
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
dat dacht ik ook al.. maar ik had geen idee hoe het te verwoorden.

iemand met meer dan 1 keer "NL" in zijn naam samen met zijn eerste post die zo fel is.... kan niet kloppen
__________________
Bevecht vuur met vuur en je zal om niets meer dan het as vechten...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 00:50
Verwijderd
Citaat:
onderkoffer schreef op 15-09-2004 @ 23:39 :
not me


maar tis in iedergeval niet echt
mwa kdenk dat ze wel echt is
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 00:57
Verwijderd
die CU2 van haar is wel koning.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 01:09
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
NL-dutchgirl-NL schreef op 15-09-2004 @ 21:19 :
Hey hey...wat is dat voor een gezeur man...ik loop in Lonsdale...luister naar Hardcore...gebruik af en toe wat...hebbut nie op buitenlanders...maar om dat allemaal met elkaar te betrekke...moettie nog mooier worden...

LONSDALE is gewoon een super fijn..mooi merk...ennuh...op onze school kun je t ook gewoon drage ( toch noor 1 voordeeltje aan die k*t school he ) .... as dat nie meer zou moge...gaak wel pitbull drage...kijke hoe mense daar op reageerd...

srry hoor maar dacht altijd dat nederland een vrijland is...nou dat blijkt wel weer...als je zelfs om je kleding tegenwoordig al beoordeeld wordt...ik zeg toch ook nix over hie hoofddoeke en stuff...srry hoor maar dit gaat wel beetje heel erg ver...!
crackwhore
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 11:23
Suzanne
Avatar van Suzanne
Suzanne is offline
Ik ben het met die school eens. Lonsdale staat nou eenmaal ergens voor, en dat kan dus idd voor rellen zorgen.

Logisch dat een school daar geen zin in heeft en je naar huis stuurt.
__________________
www.suzannevisser.nl
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 16:25
silverpearl
silverpearl is offline
Sjonge jonge de meesten van jullie zijn ook lekker kortzichtig. Ik draag dan zelf geen lonsdale, maar ik ben er zwaar op tegen dat het verboden word op een school.

Een merk kan er ook niks aan doen dat het door sommige mensen die het dragen, een bepaald imago aangemeten krijgen.

Het is dan toch te gek voor woorden om een kledingsmerk te verbieden? Waar zijn me dan mee bezig. Ik neem toch aan dat de nederlanders in dit land voorop staan.

En omdat een paar buitenlanders/allochtonen het merk lonsdale provocerend vinden, moet de school dit verbieden? Dat noem ik echt te gek voor woorden.

Ik vind dat een school leerlingen pas kan straffen als ze bepaalde daden plegen die tegen de regels zijn.

Ik bedoel, omdat een deel van de Nederlanders tegen het grote deel van de buitenlanders en/of allochtonen zijn, gaan de scholen toch ook geen hoofddoekjes of kleding van een "zwart" merk (bijv. karl kani) verbieden?

Ik vind dat het totaal de verkeerde kant op gaat. Echt ronduit belachelijk!

ps. Erg triest dat mensen die hier normaal goede onderbouwde discussies kunnen voeren hier nu opeens moeten gaan schelden.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 13:31
Verwijderd
Citaat:
NL-dutchgirl-NL schreef op 15-09-2004 @ 21:19 :
Hey hey...wat is dat voor een gezeur man...ik loop in Lonsdale...luister naar Hardcore...gebruik af en toe wat...hebbut nie op buitenlanders...maar om dat allemaal met elkaar te betrekke...moettie nog mooier worden...

LONSDALE is gewoon een super fijn..mooi merk...ennuh...op onze school kun je t ook gewoon drage ( toch noor 1 voordeeltje aan die k*t school he ) .... as dat nie meer zou moge...gaak wel pitbull drage...kijke hoe mense daar op reageerd...

srry hoor maar dacht altijd dat nederland een vrijland is...nou dat blijkt wel weer...als je zelfs om je kleding tegenwoordig al beoordeeld wordt...ik zeg toch ook nix over hie hoofddoeke en stuff...srry hoor maar dit gaat wel beetje heel erg ver...!
En ik wist niet dat zwakbegaafden ook op het forum mochten worden toegelaten.

En waarom typ je om de paar woorden allemaal puntjes? Ik zie daar het nut niet van in.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 13:32
Verwijderd
Citaat:
An Outlaw schreef op 14-09-2004 @ 19:05 :
en het probleem voor mij met lonsdale is ook nog dat de meeste van die lui ontzettend dom zijn. van mij mag je best een (behoorlijk) rechtse mening hebben, maar de gemiddelde Lonsdale drager draagt dit omdat hij/zij dat:

1. Stoer vind.
2. Vrienden dat dragen.
3. Hij mee wil doen in het algemene gezeik "buitenlanders eruit"

totaal ongegrond dus.
Ja, maar rechtse mening is niet per defenitie een ''hekel'' hebben aan allochtonen.

Laatst gewijzigd op 17-09-2004 om 13:34.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 13:34
Verwijderd
Citaat:
silverpearl schreef op 16-09-2004 @ 16:25 :
Sjonge jonge de meesten van jullie zijn ook lekker kortzichtig. Ik draag dan zelf geen lonsdale, maar ik ben er zwaar op tegen dat het verboden word op een school.

Een merk kan er ook niks aan doen dat het door sommige mensen die het dragen, een bepaald imago aangemeten krijgen.

Het is dan toch te gek voor woorden om een kledingsmerk te verbieden? Waar zijn me dan mee bezig. Ik neem toch aan dat de nederlanders in dit land voorop staan.

En omdat een paar buitenlanders/allochtonen het merk lonsdale provocerend vinden, moet de school dit verbieden? Dat noem ik echt te gek voor woorden.

Ik vind dat een school leerlingen pas kan straffen als ze bepaalde daden plegen die tegen de regels zijn.

Ik bedoel, omdat een deel van de Nederlanders tegen het grote deel van de buitenlanders en/of allochtonen zijn, gaan de scholen toch ook geen hoofddoekjes of kleding van een "zwart" merk (bijv. karl kani) verbieden?

Ik vind dat het totaal de verkeerde kant op gaat. Echt ronduit belachelijk!

ps. Erg triest dat mensen die hier normaal goede onderbouwde discussies kunnen voeren hier nu opeens moeten gaan schelden.
Fout! Er zijn genoeg scholen in Nederland die hoofddoekjes verbieden. Daarbij maakt het mij ook niet uit of je wil of niet lonsdale draagt, maar je draagt het meestal om bij een bepaalde groep te horen, dus krijgen die mensen vanzelf vooroordelen. Ze roepen het van zichzelf af.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 01:04
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline


Zullen we het weer gewoon over deze schoolregel gaan hebben ipv over wat we van elkaar vinden?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 11:21
Mindfields
Mindfields is offline
Bah, stom gezeik over Lonsdale. Ik ga binnenkort maar 'ns een trui ofzo er van halen, kijken of er over gezeurd wordt door mensen.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 11:24
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-09-2004 @ 00:57 :
die CU2 van haar is wel koning.
Hahahaha, tering.

Op dit soort momenten word ik tijdelijk voorstander van eugenetica.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 11:31
E Che Guevara
E Che Guevara is offline
Wat een zeikerds zijn jullie man!
Wat denk je van Nike dan?
Nike= Negers in Koelbloedigheid Ellimineren is hetzelfde grapje als Lonsdale.
Cassius Clay droeg het zelf ook en hij was zeker een racist op zijn eigen kleur.
Tuurlijk.
Wat een stelletje mongolen hier man!

Lazlow
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 11:34
Falkh
Avatar van Falkh
Falkh is offline
aargh niet alweer zo'n Lonsdale topic

@Dutchgirl, jij fop Nationalist een echte nationalist gebruikt geen drugs jij achterlijke stuiterbal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap AIVD: Lonsdale-jongeren niet racistisch
michael1
302 23-08-2005 15:33
Lifestyle Géén Lonsdale, wél Karl Kani???
Verwijderd
17 01-06-2005 13:20
Lifestyle Lonsdale bezorgd om neo-nazi imago
Snat$bat$
90 24-11-2004 20:50
Lifestyle neonazi's
on the moon
499 17-05-2003 16:36
Muziek hardcore
michieltje
257 14-05-2003 23:19
Lifestyle Merken; Wat kan nog en wat is echt zooo van gister
rodina
234 12-03-2003 23:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.