Oud 02-08-2005, 16:19
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Nolos schreef op 02-08-2005 @ 16:12 :
Dat ligt of aan je vraag, maar waarschijnlijker aan de persoon aan wie je het vraagt.
Meestal het laatste vermoed ik. Mensen hechten over het algemeen toch vrij onnadenkend een waarde-oordeel aan iets vast.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2005, 23:44
Mr_Brightside
Avatar van Mr_Brightside
Mr_Brightside is offline
Citaat:
Dís schreef op 01-06-2005 @ 18:44 :
Sartre
__________________
Istoppedtryingtofixmyfaceitsfinelikeitis
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 21:49
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
ik ken er geen, mss dat dat weleens tijd wordt, maar ik ben niet hoogbegaafd dus stap niet zomaar naar de bieb om eens een werk van socrates te halen.
(ik ben trwns aan het begin van de vakantie wel van plan geweest om een boek over de ideeën van Marx te halen, maar daar is het niet van gekomen, mede door mijn taak, waar ik niets van geleerd heb, en anders zou ik wel wat geleerd hebben )

Maar kun je in de bieb eigenlijk van die boeken vinden? In een gewone standaard dorpsbibliotheek? Krijg je dan een boek over de ideeën van een bepaald persoon, of een boek mét ideeën van een bepaald persoon, geschreven door de persoon zelf zeg maar?
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 03:25
De Zwartkijker
Avatar van De Zwartkijker
De Zwartkijker is offline
Citaat:
van Heutsz schreef op 29-07-2005 @ 18:16 :
Thomas van Aquino
Alexis de Tocqueville

en Sun Tzu en Clausewitz. Hoewel die amper filosofen genoemd kunnen worden.
off topic:

Waarom een avatar van Pinochet?
__________________
En Nu Ga Je Dansen Klootzak
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 17:21
midfieldgeneral
midfieldgeneral is offline
De filosofische theorieen zijn pure zever!
Waarom?
Je had socrates, deze werd voor zijn ideeen terechtgesteld door de Griekse polis;
De reactie hierop: Plato wordt hierdoor getraumatiseerd en werkt zelf een hele theorie uit: vita activa vs vita contemplativa.
Plato gaat dood, practisch iedere filosoof hierachter bouwt voort op zijn gedachtegoed. Al hun theorieen gaan over het akkoord gaan of niet akkoord gaan met plato!
Conclusie: indien socrates nooit vermoord zou geweest zijn, zou alles rond filosofie in de vergetelheid geraakt zijn, en had niemand hier nog last van.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 18:43
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
midfieldgeneral schreef op 26-08-2005 @ 18:21 :
De filosofische theorieen zijn pure zever!
Waarom?
Je had socrates, deze werd voor zijn ideeen terechtgesteld door de Griekse polis;
De reactie hierop: Plato wordt hierdoor getraumatiseerd en werkt zelf een hele theorie uit: vita activa vs vita contemplativa.
Plato gaat dood, practisch iedere filosoof hierachter bouwt voort op zijn gedachtegoed. Al hun theorieen gaan over het akkoord gaan of niet akkoord gaan met plato!
Conclusie: indien socrates nooit vermoord zou geweest zijn, zou alles rond filosofie in de vergetelheid geraakt zijn, en had niemand hier nog last van.
Alle filosofen baseren hun ideeën dan ook op die van Plato en Socrates.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 22:24
midfieldgeneral
midfieldgeneral is offline
jup, bereveel, moest het onlangs leren voor een examen
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 01:19
Nolos
Nolos is offline
Citaat:
midfieldgeneral schreef op 26-08-2005 @ 18:21 :
Conclusie: indien socrates nooit vermoord zou geweest zijn, zou alles rond filosofie in de vergetelheid geraakt zijn, en had niemand hier nog last van.
Baarlijke nonsins, het ridicule idee dat wanneer je de éérste (invloedrijke) van een vakgebied weg haalt, dit vakgebied nooit zal ontstaan, is natuurlijk amper de moeite waard om tegen te spreken. Dus bij dezen: Je hebt gelijk, Gautama Boeddha, de gehele School van Milete en van Elea, de Zeven Wijzen, Confucius en vele anderen zouden NOOIT met filosofie in aanraking zijn gekomen zonder socrates.

Alvast excuses voor mijn taalgebruik: freaking idiot.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 15:14
Verwijderd
Citaat:
van Heutsz schreef op 29-07-2005 @ 18:49 :
Omdat ik ze beiden mateloos vereer, ze een grote invloed op mijn manier van denken en handelen hebben uitgeoefend.
Vooral uitspraken als "when you come to a hill or a bank, occupy the sunny side, with the slope on your right rear. Thus you will at once act for the benefit of your soldiers and utilize the natural advantages of the ground" zijn een bron van inspiratie.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 17:04
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
midfieldgeneral schreef op 26-08-2005 @ 18:21 :
De filosofische theorieen zijn pure zever!
Waarom?
Je had socrates, deze werd voor zijn ideeen terechtgesteld door de Griekse polis;
De reactie hierop: Plato wordt hierdoor getraumatiseerd en werkt zelf een hele theorie uit: vita activa vs vita contemplativa.
Plato gaat dood, practisch iedere filosoof hierachter bouwt voort op zijn gedachtegoed. Al hun theorieen gaan over het akkoord gaan of niet akkoord gaan met plato!
Conclusie: indien socrates nooit vermoord zou geweest zijn, zou alles rond filosofie in de vergetelheid geraakt zijn, en had niemand hier nog last van.
Bullshit. Filosofie begint bij jezelf, de meeste mensen gaan niet eerst socrates lezen en dan filosoferen, maar eerst filosoferen, en dan eens kijken wat die socrates ervan dacht.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 00:50
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 22-08-2005 @ 22:49 :

Maar kun je in de bieb eigenlijk van die boeken vinden? In een gewone standaard dorpsbibliotheek? Krijg je dan een boek over de ideeën van een bepaald persoon, of een boek mét ideeën van een bepaald persoon, geschreven door de persoon zelf zeg maar?
Tja, dat verschilt natuurlijk. Veel filosofen hebben zelf verhandelingen geschreven, Socrates bijv. is een bekende uitzondering, zoals hier inmiddels al eerder is gezegd. Maar als ik jou was zou ik niet meteen beginnen met zo'n lange verhandeling (het zijn vrijwel altijd dikke pillen), zoiets is namelijk erg moeilijk te volgen zonder eerst even de basis te hebben doorgenomen. Ik raad je aan een soort overzicht van in ieder geval de filosofie van Socrates, Plato en Aristoteles te lezen. Daarna zou je verder kunnen gaan met Kant, Descartes, Sartres en Marx, daar zijn ook wel samenvattingen van.

Indien je die echter niet kunt vinden, zou je op zoek kunnen gaan naar de jeugdroman 'De wereld van Sofie' van Jostein Gaarder, dat schijnt een fraaie inleiding te zijn. Ik weet in elk geval zeker dat het goed is uitgelegd met érg duidelijke voorbeelden, want ik heb wel wat fragmenten gelezen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 14:09
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
perseus schreef op 29-08-2005 @ 01:50 :
Tja, dat verschilt natuurlijk. Veel filosofen hebben zelf verhandelingen geschreven, Socrates bijv. is een bekende uitzondering, zoals hier inmiddels al eerder is gezegd. Maar als ik jou was zou ik niet meteen beginnen met zo'n lange verhandeling (het zijn vrijwel altijd dikke pillen), zoiets is namelijk erg moeilijk te volgen zonder eerst even de basis te hebben doorgenomen. Ik raad je aan een soort overzicht van in ieder geval de filosofie van Socrates, Plato en Aristoteles te lezen. Daarna zou je verder kunnen gaan met Kant, Descartes, Sartres en Marx, daar zijn ook wel samenvattingen van.

Indien je die echter niet kunt vinden, zou je op zoek kunnen gaan naar de jeugdroman 'De wereld van Sofie' van Jostein Gaarder, dat schijnt een fraaie inleiding te zijn. Ik weet in elk geval zeker dat het goed is uitgelegd met érg duidelijke voorbeelden, want ik heb wel wat fragmenten gelezen.
ok bedankt, die zal ik dan eerst maar eens lezen (meteen voor mn lijst voor school als dat kan tenminste (jéugd roman))
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.