Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2008, 08:47
nicklesswarior
Avatar van nicklesswarior
nicklesswarior is offline
Hoi,

Ik weet niet helemaal of dit hier wel thuishoort, maar ik wist eigenlijk ook niet waar ik het anders moest posten. Ik werd net wakker uit een te bizarre droom, en ik hoopte eigenlijk dat jullie mij konden helpen om er ook maar enigzins betekenis aan te geven.
Ik droom altijd heel realistisch; al mijn zintuigen werken. Ik zie dingen (like all people do otherwise you wouldn't dream Maar ik droom ook in kleur en heel gedetaileerd) Ik hoor dingen (ook dat doen veel mensen in hun dromen) maar ik proef, ruik en voel ook dingen.
Dit maakt het uitleggen van de droom misschien ook wat interessanter.

Hoop dat jullie kunnen helpen!

Het speelt zich af op mijn school. Er was een persoon, Radass, die de school terroriseerde. Ze maakte samen met haar cult iedereen bang. Ik ging naar Theo (een docent die ook culturele antropologie geeft) en vertelde hem dat. Hij zei, dat Radass een verbastering was van Hadassah, een persoon uit de Bijbel. In mijn droom was zij in de bijbel heel slecht, maar wat theo precies over haar vertelde kan ik me niet meer herinneren. Ik nam hem mee, op zoek naar Radass. Onderweg kwamen we de klas van mijn broertje tegen. Zij hadden handarbeid, en gingen t-shirts verven in de wasmachine. Muriel (een vriendin) liep op de gang. Ze ging ook met ons mee. Theo liep een meisjeswc binnen. Iedereen daar begon te lachen dat hij binnen was. Wij liepen achter hem aan. Hij zei dat we minder snel gepakt zouden worden in de meisjeswc. Hij begon een mes schoon te maken onder de kraan. Het was ineens stil, en ik zag via de spiegel dat er allemaal meisjes met corpsepaint binnen waren gekomen. Hun gezicht was wit, en ze hadden een zwart teken over hun rechter oog. Het was een soort halve Ying/Yang, maar dan dus alleen de zwarte kant. Ik dacht, ik laat me niet bang maken en loop er gewoon doorheen. Ik duwde me door de groep, en door de deur. Daar stond een klein meisje met lang blond haar. Ze stak haar hand uit, en legde die op mijn borst. Ik kreeg een enorme energieschok, viel achterover en kon me niet meer bewegen. Zij hield mij in bedwang. Theo en Muriel stonden achter mij en de cult stond om ons heen. Ik dacht, je moet je vijand verassen, dus begon ik haar arm te strelen. Ik hoorde iemand uit de cult fluisteren: dat is dom, nu word Miriam verliefd op haar. (Radass heette dus Miriam) Ik deed mijn ogen open en zag het meisje nog steeds voor mij staan. Ze had inmiddels haar kleding uitgetrokken, en stond voor me in alleen haar ondergoed. Haar ondergoed was turkooize blauw/groen met een lichter randje. Het was goed te zien dat ze nog jong was, want ze had nog geen goed ontwikkelde tieten. Mijn t-shirt en broek werden ook uitgetrokken door de cult. Ik dacht, ik hoop dat ik mijn onderbroek mag aanhouden want ik ben ongesteld. Ik dacht dat Radass voor het oog van haar cult met mijn seks wou hebben, maar in plaats daarvan kwam er iemand met een enorme berg snoeptouw in de kleuren rood, blauw, zwart, groen en geel. Het werd op verschillende plekken van mijn lichaam vastgemaakt, en daarna uitgedeeld onder de leden van de cult.Voordat ze begonnen te eten zei ik tegen Theo: Bescherm me. Ik begon ook te bidden naar God toe, maar bedacht me dat dat hypocriet was en stopte daarmee. De cult begon te eten, en ik begreep dat het de bedoeling was dat ze het snoeptouw zouden eten totdat ze met mijn lichaam verder konden gaan. De enige optie was dat Theo mij dood zou steken met het mes. Op dat moment werd ik gelukkig wakker.
__________________
Yesterday is history, Tomorrow is Mystery, Today is a Gift. That's why it's called the Present.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2008, 09:36
Verwijderd
Wil je nu dat wij je helpen je droom uit te leggen?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 10:03
Verwijderd
Het lijkt me weinig te betekenen te hebben. Dromen zijn altijd bizar. Ik heb zelf maandenlang over een kernoorlog gedroomd terwijl ik op een verjaardag was in New York City. Hecht ik ook niet echt waarde aan verder
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 11:05
nicklesswarior
Avatar van nicklesswarior
nicklesswarior is offline
naja, uitleggen,
ik vraag me gewoon af waarom ik zoiets bizars droom. Over het algemeen,
als ik mijn droom zo gedetailleerd kan onthouden, zit er wel een betekenis achter.
Vraag me alleen af wat.
__________________
Yesterday is history, Tomorrow is Mystery, Today is a Gift. That's why it's called the Present.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 11:32
Verwijderd
Citaat:
naja, uitleggen,
ik vraag me gewoon af waarom ik zoiets bizars droom. Over het algemeen,
als ik mijn droom zo gedetailleerd kan onthouden, zit er wel een betekenis achter.
Vraag me alleen af wat.
Misschien moet je eens in dit topic kijken, kun je zien hoe weinig bijzonder die droom van jou is...

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1682678
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 14:32
Verwijderd
oef. zo realistisch als waar ik ook last van heb op dit moment. succes.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 16:34
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ Repelsteel: Bij mij was het realistischer toen ik medicijnen slikte; slik jij niet ook medicijnen tegen depressie/psychoses/whatever?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 17:58
Verwijderd
Wat is er nou in hemelsnaam mis met realistische dromen? Dat is toch juist tof? Ik weet niet wat jullie 's nachts doen maar ik hou van die levensechte films in m'n kop, compleet met monsters en huurmoordenaars en zoektochten en grote liefdes. Als het je niet bevalt, moet je gewoon leren het te beheersen? Zo moeilijk is dat nou ook weer niet, iig om te beseffen dat je droomt en jezelf evt. wakker te maken.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 18:10
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ Morgan: Nah, als ze écht levensecht worden, is dat echt niet meer leuk hoor. Zo heb ik regelmatig gedroomd dat mijn vader/moeder dood was en dat ik hen in de kist aanraakte. Levensecht. Ik voelde het nóg als ik wakker werd, die allesdoordringende kou. Dat soort dromen zijn echt niet goed voor je, geloof me.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 18:19
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Er zit ook wel een verschil tussen realistisch en levensecht, denk ik. Ik heb ook wel eens van die dromen die Morgan heeft en die zijn inderdaad ontzettend tof (en goed voor de inspiratie), ondanks dat er regelmatig hele nare verhaallijnen inzitten met veel geweld ed. Het is anders als je echt droomt over mensen die je kent, denk ik, dan blijft het als je wakker wordt ook eng. Ikzelf heb dat alleen met dieren (hoewel, hoe realistisch is een spin die even groot is als jouzelf )

En je kan dromen allerlei betekenissen toedichten, net wat jij zelf wilt en belangrijk vindt. Je kan je er ook verder niet druk om maken of ze op een creatieve manier gebruiken.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 18:33
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Er zit ook wel een verschil tussen realistisch en levensecht, denk ik. Ik heb ook wel eens van die dromen die Morgan heeft en die zijn inderdaad ontzettend tof (en goed voor de inspiratie), ondanks dat er regelmatig hele nare verhaallijnen inzitten met veel geweld ed. Het is anders als je echt droomt over mensen die je kent, denk ik, dan blijft het als je wakker wordt ook eng.
Ja dat klopt natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 20:16
Verwijderd
*hoofdschudt* Ik droom evengoed ook wel eens realistisch als jullie hoor (en zelfs dat is niet nodig... ik droomde een jaar of wat geleden dat mijn moeder doodging omdat ze door een vampier gebeten was, maar ik zag d'r net zo goed wegkwijnen en heb die hele droom lang gehuild en toen ik wakker werd nog steeds. Maar goed, meestal als ik droom dat m'n geliefden doodgaan, dan doen ze dat aan kanker ). Sowieso, wat een aanname zeg, alsof in m'n meer kleurrijke dromen geen mensen voorkomen die ik ken (ha, die zijn er juist vrijwel altijd bij) en alsof ik in dromen geen 'echte' dingen zou voelen omdat er toevallig een T-rex voorbij loopt? Dat ze achteraf onlogisch blijken te zijn, neemt niet weg dat ze tijdens het dromen volkomen logisch en realistisch zijn.

Maar goed, dat neemt niet weg dat je je dromen kunt leren beheersen en nachtmerries uitschakelen. Het realistische op zich is geen slechte factor, daar kun je juist gebruik van maken. (Daarbij herken ik wel dat het gevoel van een droom blijft hangen, maar erg nuchter is het natuurlijk niet om je daadwerkelijk van slag te laten brengen door een droom, hoe kut die ook was. Het was namelijk Niet Echt, en dat onderscheid op zich zou al voldoende moeten zijn om het van je af te kunnen zetten als je geestelijk gezond bent, wat de TS naar ik aanneem is).
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 20:19
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja maar, mijn punt was meer: vampier of kanker maakt niet uit, het gaat erom dat het over iemand ging die daadwerkelijk bestond. Ik droom ook wel eens hele enge dingen over mensen die niet bestaan en daar heb ik 's ochtends geen angst van (wel dat het gevoel blijft hangen).

Wat bedoel je eigenlijk met nachtmerries uitschakelen? Ze onderdrukken lijkt me in elk geval niet zo best, zie Freud
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Ja maar, mijn punt was meer: vampier of kanker maakt niet uit, het gaat erom dat het over iemand ging die daadwerkelijk bestond. Ik droom ook wel eens hele enge dingen over mensen die niet bestaan en daar heb ik 's ochtends geen angst van (wel dat het gevoel blijft hangen).

Wat bedoel je eigenlijk met nachtmerries uitschakelen? Ze onderdrukken lijkt me in elk geval niet zo best, zie Freud
*wijst omhoog naar ge-editte post* En nou ja, gewoon. Dat je beseft dat je droomt helpt over het algemeen al, maar over het algemeen kan ik ook wakker worden/de droom veranderen als ik niet echt besef dat ik droom. Je kunt het bijvoorbeeld letterlijk veranderen, zo heb ik ooit bij vampiers hun tanden afgebroken en kleine gremlin-monstertjes bij hun benen gepakt en tegen de muur doodgeslagen, maar dat is denk ik wel de kindervariant van dromen onschadelijk maken Maar hm, eh, tja, hoe je dat doet. Ik weet het niet, maar in perioden waarin ik veel met dromen bezig ben (ze bijna altijd onthoud, meestal omdat ik ze aan mensen vertel of opschrijf), weet ik ook veel vaker dat ik droom, dus dat heeft er wel invloed op.

Maar d'r zijn ook trucs voor bewust dromen enzo, die zijn vast wel op het internet te vinden. Ik doe het vooral zonder te weten hoe ik het nu eigenlijk doe.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 20:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja oké, ik wist niet zeker of je daarop doelde, maar zulk soort dingen zijn inderdaad te trainen. Je realiseren dat je droomt, helpt bij mij inderdaad ook goed

En blijkbaar heb jij dan toch andersoortige dromen dan ik, want in mijn dromen spelen zelden mensen die ik ken, vooral in de spectaculaire
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Ja oké, ik wist niet zeker of je daarop doelde, maar zulk soort dingen zijn inderdaad te trainen. Je realiseren dat je droomt, helpt bij mij inderdaad ook goed

En blijkbaar heb jij dan toch andersoortige dromen dan ik, want in mijn dromen spelen zelden mensen die ik ken, vooral in de spectaculaire
Dat is ook wel vet. Ik heb eigenlijk pas de laatste paar jaar dat ik dromen heb zonder dat er bekenden in voorkomen (zelfs zonder dat ik er in voor kom, dat ik zeg maar 'tijdelijk' in een personage zit, maar wat ik doe is al van tevoren bepaald en ik wissel ook van personages). Vroeger waren er altijd bekenden in dromen en nog steeds ga ik meestal op woeste rooftochten met vrienden erbij
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 20:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, dat heb ik dus ook vaak. En soms bezie ik het zelfs vanuit auctoriaal perspectief, dan hang ik er zo'n beetje boven
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 21:00
Verwijderd
Volgens mij schrijven we te veel
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-05-2008, 21:02
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nooit!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 21:08
Verwijderd
Citaat:
@ Repelsteel: Bij mij was het realistischer toen ik medicijnen slikte; slik jij niet ook medicijnen tegen depressie/psychoses/whatever?
nope, geen medicijnen in het spel hier..
Het is niet leuk omdat mijn dromen duidelijk iets willen zeggen, anders dan mijn 'normale' dromen kan ik ze niet vergeten, en hebben ze de volgende nacht vaak gewoon een vervolg
't wreedste is dat je op die manier bijna in twee werelden zit, en dat je de gevoelens en bijzonderheden gaat missen, omdat je éven wist hoe het voelde. nu 3x een vervolg gedroomd, en het is opgehouden.
't klinkt echt stom maar dit is hoe ik het beleef. beleefde..
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 21:12
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
nope, geen medicijnen in het spel hier..
Het is niet leuk omdat mijn dromen duidelijk iets willen zeggen, anders dan mijn 'normale' dromen kan ik ze niet vergeten, en hebben ze de volgende nacht vaak gewoon een vervolg
't wreedste is dat je op die manier bijna in twee werelden zit, en dat je de gevoelens en bijzonderheden gaat missen, omdat je éven wist hoe het voelde. nu 3x een vervolg gedroomd, en het is opgehouden.
't klinkt echt stom maar dit is hoe ik het beleef. beleefde..
Wat bedoel je met "duidelijk iets willen zeggen"? Meestal is het - in mijn opinie - gewoon een verwerking van wat je die dag hebt beleefd, hebt ervaren, of angsten, diepgewortelde gevoelens e.d.

Overigens droomde ik eerst ook veel vervolgen. Tegenwoordig amper meer; of ik onthoud ze niet.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 21:28
Verwijderd
Citaat:
Wat bedoel je met "duidelijk iets willen zeggen"? Meestal is het - in mijn opinie - gewoon een verwerking van wat je die dag hebt beleefd, hebt ervaren, of angsten, diepgewortelde gevoelens e.d.
met iets willen zeggen bedoel ik;
ik had nog nooit zoiets gezien of meegemaakt, maar misschien ben ik zo onder de indruk van de droom omdat het alle elementen bevatte wat ik het diepste mis. en dat ik er iets aan moet doen, alleen ik weet niet wat
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 01:02
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Het lijkt me weinig te betekenen te hebben. Dromen zijn altijd bizar. Ik heb zelf maandenlang over een kernoorlog gedroomd terwijl ik op een verjaardag was in New York City. Hecht ik ook niet echt waarde aan verder
Wtf, heb je Heroes gekeken?

Citaat:
Meestal is het gewoon [...] diepgewortelde gevoelens e.d.


Aparte droom, maar ik kan er niet teveel uit opmaken. Als je het echt volgens shamanistische wijzen wilt interpreteren, moet je daar eens een boek over opzoeken. Veel figuren in dromen staan namelijk voor iets totaal anders dan hun letterlijke betekenis. Als ik het me goed herinner, staat een baby bijvoorbeeld voor een nieuw pad dat je in het echte leven gaat bewandelen/bewandelt.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 08:29
Verwijderd
Citaat:
Aparte droom, maar ik kan er niet teveel uit opmaken. Als je het echt volgens shamanistische wijzen wilt interpreteren, moet je daar eens een boek over opzoeken. Veel figuren in dromen staan namelijk voor iets totaal anders dan hun letterlijke betekenis. Als ik het me goed herinner, staat een baby bijvoorbeeld voor een nieuw pad dat je in het echte leven gaat bewandelen/bewandelt.
Ik droom wel eens dat ik een baby heb en die wordt dan kleiner en kleiner totdat ie in m'n broekzak past en dan raak ik 'm kwijt omdat ie te klein is geworden
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 15:27
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Ik droom wel eens dat ik een baby heb en die wordt dan kleiner en kleiner totdat ie in m'n broekzak past en dan raak ik 'm kwijt omdat ie te klein is geworden
Ik denk dat dat dan weer voor iets heel anders staat. Angst om wat je net hebt verkregen, te verliezen? Zou misschien nog best van toepassing kunnen zijn op jou.

Nou ja, ik gok ook maar wat. Ik weet alleen op welke manier anderen zich erin verdiepen, heb me er zelf nooit echt in verdiept.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2008, 15:43
Inanis
Avatar van Inanis
Inanis is offline
Ik droomde vroeger al weinig vergeleken met anderen, maar laatste tijden droom ik geloof ik totaal niet meer. (en anders kan ik het me gewoon niet of nauwelijks herinneren nadat ik gedroomd heb)

Vroeger droomde ik wel eens, maar bijna altijd duidelijk ivb met een angst, onzekerheid of lust.
__________________
~steer the captain, and you control the ship, ai ai matey arrrr~
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat dat dan weer voor iets heel anders staat. Angst om wat je net hebt verkregen, te verliezen? Zou misschien nog best van toepassing kunnen zijn op jou.

Nou ja, ik gok ook maar wat. Ik weet alleen op welke manier anderen zich erin verdiepen, heb me er zelf nooit echt in verdiept.
Oh ik kan het wel voor mezelf uitleggen (heeft meer met ideeën en plannen te maken, met name voor kunstdingen), maar daarmee raken we wel erg ver offtopic
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 20:51
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Ik droomde vroeger al weinig vergeleken met anderen, maar laatste tijden droom ik geloof ik totaal niet meer. (en anders kan ik het me gewoon niet of nauwelijks herinneren nadat ik gedroomd heb)

Vroeger droomde ik wel eens, maar bijna altijd duidelijk ivb met een angst, onzekerheid of lust.
Dit heb ik ook.

Om een of andere manier - als ik eens wel een droom kan herinneren als ik wakker wordt, een enkele keer in de maand ofzoiets - dan is het vaak een erg chaotische surrealistische droom, die ik niet snap door de vaagheid en dus snel weer vergeet. Hmm...

OT:
@TS: Hou je je veel bezig met occult? En herken je bepaalde angsten die je normaal ook hebt?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2008, 14:32
nicklesswarior
Avatar van nicklesswarior
nicklesswarior is offline
Hou me niet echt bezig met het occulte,
tja ik heb wel angsten die ik in real life wel herken, bijvoorbeeld
die zogenaamde 'cult' met corpsepaint, in het echt zou ik daar waarschijnlijk
ook wel van weg lopen.
misschien is het gewoon een rare interpretatie van dingen die ik gezien heb in films ofzo, ik weet het niet.
en btw, geen medicijnen in het spel en voor zover ik weet ook geen geestelijke afwijkingen
__________________
Yesterday is history, Tomorrow is Mystery, Today is a Gift. That's why it's called the Present.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2008, 13:23
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Occult, occult... zo zou ik het niet willen noemen. En ik denk niet dat je, als je niet zweverig wil gaan doen, naar de inhoud van je droom moet kijken, maar meer naar de spanning die over de droom, lag, gevoel, emoties en gewoon naar de manier waarop je slaapt. Misschien is dat onrustig en misschien komt dat door problemen, wie weet...
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.