Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2002, 19:58
tacidvs
tacidvs is offline
Voor de mensen die wel eens een eet-feest hebben, iets als gourmetten met de hele familie:

Waarom worden jonge mannen (15 tot 35 jaar) altijd geacht het meest te eten? (Of heb IK nu zo'n gare familie?) Altijd gaat het van: "eet dit nog even", "je bent nog in de groei" of "nu al vol?" Opvallend.

PS: Ik ben niet depressief, heb geen eetstoornis. De situatie kan als hypothetisch beschouwd worden.

gr,
t
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2002, 20:33
Verwijderd
nah, dat zal dan wel aan jou familie liggen...
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 20:38
DarkCat
DarkCat is offline
Vind ik een hele interessante vraag.. want je hebt zeker gelijk. Toen mijn opa's en oma's enzo nog leefden had ik ook weleens familie diner-tjes.. en ik heb een stapel neven (een stuk of 8 ofzo, allemaal rond de 27 jaar inmiddels), waarvan ook altijd werd gezegd 'eet maar op, is goed voor je', of 'oh, dat lusten de jongens nog wel'. Terwijl als jonge vrouw min of meer van je verwacht word dat je aan de lijn doet! In ieder geval, dat merk ik vaak.
Ik denk dat jonge mannen sowieso over het algemeen het meest energie verbruiken en dat er daarom vanuit wordt gegaan dat ze ook het meest moeten eten. En natuurlijk is 'lijnen' meer een typisch vrouwen-iets dan een mannen-iets (tenzij een man écht te dik is).

Nja, precies weet ik het niet te verklaren.. hopen op meer reacties

Cat
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 21:31
Verwijderd
Hm, ik ken het.. Jongens worden altijd 'gedwongen' als het ware om alles op te eten, omdat ze inderdaad in de groei zijn, energie nodig hebben, sportief zijn, eigenlijk mannelijk moeten zijn. Gezond moeten zijn, een goede eetlust moeten hebben.. En zoals Darkcat al zegt, van meisjes wordt verwacht dat ze juist NIET teveel eten, aan hun gewicht denken.. Eigenlijk worden er op deze manier best wat complexen ontwikkeld, lijkt me. Als meisje vooral dan, (daar kan ik alleen maar voor spreken..) leer je dus eigenlijk al van jongs af aan dat je op je lijn moet letten, niet teveel moet eten.. Vaag.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 21:50
Verwijderd
hmmmz... bij ons in de familie wordt tegen iedereen gezegd dat ze nog maar wat moeten pakken...niet dat je dat per se MOET doen. ik stop met eten wanneer ik dat wil hoor.
trouwens... in het gezin wordt wel af en toe gezegd dat je nu maar us moet stoppen met snoepen ofzow... mja, dat zeggen ze oko tegen mun broer die wat dat betreft flink veel zou kunnen snoepen voordattie us dik wordt... hij zal volgens mij echt nooooit dik worden.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 22:02
Verwijderd
Heeft met het verleden te maken denk ik. Toen je ouders jong waren, was het eten schaars .. in Duitsland iig, dus was het belangrijk alles te eten wat de pot schaft. Tevens werd goed eten toen gezien als een teken van welvaart en kracht..

Dit projecteren ze op de volgende generatie..
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 09:56
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
******** schreef:
Heeft met het verleden te maken denk ik. Toen je ouders jong waren, was het eten schaars .. in Duitsland iig, dus was het belangrijk alles te eten wat de pot schaft. Tevens werd goed eten toen gezien als een teken van welvaart en kracht..

Dit projecteren ze op de volgende generatie..
Mijn vader is in de oorlog geboren (ja, hij word dus binnen een paar dagen 60 nu ) en heeft een dubbele longontsteking overleeft als baby/peuter.. toestanden dus in die tijd, wat erin resulteerde dat mn oma hem volpropte en hijzelf ook veel te veel at; mijn vader was vroeger een tonnetje Wel n beetje een gespierd tonnetje trouwens
En DAT resulteerde er weer in nadat hij was gaan lijnen met mn moeder, dat ze ook op mijn lijn gingen letten.. en ik daar op een gegeven moment zo geobsedeert door werd dat ik veel te mager werd.

Nja wat leer ik hiervan? Dat het woordje 'te' nooit goed is en dat ik mijn kinderen later niet zal overvoeren maar ook niet op hun lijn moet letten

Cat

ps. sorry van het loze stukje..
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 10:34
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Gedwongen eten is afschuwelijk!!!
Ongeveer vijf jaar geleden was ik wcht ongezond dun en dat is nu wel over maar hoe!!!
Ik heb jaren lang gedwongen moeten eten! Ik at zoveel dat ik op den duur moest kotsen en daar kreeg ik dan weer straf voor. Afscuwelijk. Toen dit langzamerhand opgehouden was at ik niks meer. Ook weer slecht en ik ben in die patroon vast blijven hangen. Tijdje veel eten andere tijd niks. Nu gaat het al wel beter maar toch heb ik altijd het gevoel dat ik te veel of te weinig eet. Voor alle duidelijkheid ik let niet op m'n gewicht ofzow dus daar ligt het niet aan!!!
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 12:14
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik heb dat ook ja, en daarbij komt nog dat ik een erg dunne vetlaag heb (en zij dus gelijk dat ik een beetje mager ben) maar ik regel zelf wel dat ik er een mm bij krijg.

Maar ze willen (voornamelijk oma's) dat ik veel meer eet. Maar das ook familie, op het feestje waar ik gisteren was (waar ik ook hoorde van dat meisje uit andere topic) zag je dat dus ook. 40% van de familie heeft zo'n buik die echt uitpuild van het vet...

En of ik wel 'normaal' wil worden... ik vind het eigenlijk wel mooi als ik alle onderhuidse spieren en aders kan zien als ik bijvoorbeeld mijn vinger beweeg.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 13:09
tacidvs
tacidvs is offline
Leuk, het wordt herkend. (leuk?) Dat gespierd worden van eten klopt niet helemaal, is het wel? Dan zou je ook meer moeten sporten/werken (ligt aan je werk). Maar het klopt inderdaad wel een beetje, sommige mensen zijn 'bang' voor spieren (terwijl maar af-en-toe sla ). Ik heb, als ik mijn armen naar beneden laat hangen van die mooi zichtbare aderen, vinden sommige mensen (van het vrouwelijk geslacht) eng.

Het 'lukt' me ook niet om aan te komen, op zich niets mis mee, ben toch al te lang, maar mensen gaan dan roepen dat ik ongezond ben enzo, ze zijn een beetje, hoe het te zeggen, eh, dwaas. Laat ze maar lekker blaten, het helpt toch niets, ik eet gezond, genoeg, dik worden kan later nog wel .

Het valt trouwens ook op, dat de dames gedwongen eten erger vinden dan de heren, misschien omdat zij een groter risico op eetstoornissen hebben. (?) Mensen moesten eigenlijk eens ophouden met zeuren, een mens gaat, zeker tegenwoordig, zo snel niet dood en dat ideaal van dik/dun haalt toch lekker niemand. Leuke conclusie, blabla, weer een nutteloze post.

gr,
t
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 13:16
Verwijderd
@tacidvs:
Het lukt me ook amper aan te komen. Ik voelde me een tijd echt rot, en toen zat ik op 58kg .. vanuit daar kon ik wel aankomen tot en met 65kg, maar verder lukt niet .. en dit terwijl ik 1.89 lang ben

Tsja, zolang je je maar goed voelt he? :/
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 13:19
tacidvs
tacidvs is offline
Get a life outside this forum, man. (Moet ik ook eens doen, zullen we de FA (Forummers Anonymous) oprichten?)

Nee, ik wilde dit eigenlijk hypothetisch houden, alleen ervaringen uit persoonlijke sfeer aandragen, geen zeurverhalen, zijn al genoeg topics over. Zie sig.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 13:35
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Get a life outside this forum, man.
Wat heeft dat met gewicht te maken?

Citaat:
Nee, ik wilde dit eigenlijk hypothetisch houden
ok
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 15:24
Faery
Faery is offline
mams: "Neem toch nog een bord eten, jongen."
paps: "Geen denken aan, wat 'ie nu eet komt ie op het voetbalveld te kort!"

Kreeg ik fijn een paar jaar geleden te horen. Ik heb dan als worstenbroodje zijnde ook wel een kutconditie, maar dit vond ik toen niet zo koel om te horen :]

Hoe dan ook, zijn het niet voornamelijk vrouwen die 'jonge mannen' nog ff willen aansporen tot meer eten?

Valt me namelijk op.. hoor zoiets nooit van me vader ofzo...
__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 17:03
Sommetje
Sommetje is offline
Ja, ik begrijp wat je bedoelt en leuk vind ik het niet. Als ik vol zit, dan zit ik vol. Dat weet ik zelf beter dan wie dan ook!
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 18:09
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Ik werd ook gedwongen te eten, maar ik wilde niet eten en ik ben een meisje, dus dat is een slechte vergelijking. Ik weet niet hoe het komt. Misschien komt het uit de tijd dat jongens 'beter' waren dan meisjes... *weet niet hoe ik dit in woorden om moet zetten* Sorry.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 08:27
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Ik werd ook gedwongen te eten, maar ik wilde niet eten en ik ben een meisje, dus dat is een slechte vergelijking. Ik weet niet hoe het komt. Misschien komt het uit de tijd dat jongens 'beter' waren dan meisjes... *weet niet hoe ik dit in woorden om moet zetten* Sorry.
'Mijn' 'gedwongen' was iets miner letterlijk bedoeld dan jouw 'gedwongen', Mmmm?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 09:26
Cinamon
Avatar van Cinamon
Cinamon is offline
uhm

dat van het verwacht worden zoveel te eten...
omdat de gemiddelde man.. uhm best wel veel eet...
dus dat denk ik..
en ja in mijn familie word ook veel gezegd van: "och eet dat nog maar even op, dan ist weg" zowiets
Ik at toen ik klein was al veel... en nu nog steeds..
(tot mijn grote spijt)

xxx
__________________
Used to be: D@MP | Wat jouw dromen zijn, interesseert me niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-05-2002, 03:31
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
ik denk dat het een beetje macho gedoe is.


Op de basisschool hadden we met carnaval altijd boerenkool in de klas, dat werd elk jaar een wedstrijd wie het meeste kon eten. Je kreeg er maar 1 worst bij, maar er waren jongetjes die wel 7 borden met boerenkool aten.

Ik herriner me jongens die niet meer konden hardlopen in het speelkwartier omdat ze zo hard hadden meegedaan aan de eetwedstrijd.


In mijn familie heb ik er nooit zo'n last van gehad. Ik kan trouwens ook wel zeer veel eten dus als het lekker is eet ik sowizo door.


Bij drinken is het macho gedoe van mannen trouwens hetzelfde, het geeft toch status als je zo'n 123 flesjes bier op kunt en dan nog rechtop kan blijven staan.
__________________
detach_yourself@hotmail.com
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Als je bijna niets lust...
Balance
60 20-06-2008 13:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Armen in Amerika net zo slecht af als in Zweden
Verwijderd
39 13-09-2006 19:14
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Verhalen & Gedichten -Verhaal-
Redhair
430 21-09-2005 13:54
Verhalen & Gedichten Achter de grote, gele deur.
Eend
500 30-01-2005 19:32
Psychologie Ik lieg over eten...
Verwijderd
51 28-05-2003 19:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.