Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2007, 19:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 20:53 :
Sorry voor lange post? Ik vond hem anders heel verhelderend. Ik heb er zelf niet genoeg verstand van om het zo onder woorden te brengen. Maargoed, hiermee is genoeg gezegd door iemand met meer verstand van zaakjes dan ik. Dus ben ik verlost van deze discussie.

YIIIHIEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!

Owja, ik denk dat een protectieve factor zou zijn, het vermogen tot keuze, wat ik in een stuk of 300 posts probeer duidelijk te maken.


Maar toch heb je hem nog niet helemaal begrepen, want het vermogen om keuzes te maken heeft iedereen. En ik probeerde juist duidelijk te maken dat het wel/niet depressief worden in heel veel factoren al vast ligt; juist geen keuze dus.

Maar je positieve instelling die je blijkbaar hebt (een deel van je temperament) kan wél zo'n protectieve factor zijn. Dus in die zin zal het je zeker helpen. Maar ook voor een temperament kies je niet; dat is aangeboren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2007, 20:00
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Nee ma ey,

protectieve factoren, risicofactoren.

Het lijkt erop dat het er toch op neer komt, op sommige punten dan, dat het op je visie van leven aankomt.

Protectieve factor: veel vrienden/familie of goede economische positie..
Betekend dan ook dat weinig vrienden/familie en slechte economische situatie een risicofactor is?

Weten we niet want dat verschilt per persoon.

Misschien is het niet voltooien van zijn verzameling buitenlandse munten voor iemand wel een risicofactor? Of tekort aan chocola? Dus op sómmige punten, lijkt het me ook een kwestie van levensstijl...

In combinatie met aanleg dan natuurlijk..

Maar en positief negatief temperament kun je aanleren, denk ik persoonlijk. Iemand met veel ervaring met moeilijke situaties zal zich minder snel wat aantrekken van kleinere dingen. Dingen iets lichtzinniger bekijken dus.
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 20:04.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 20:04
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Geen idee of je dat zo mag zeggen. Het lijkt me erg simplistisch, maar ik heb me daar niet genoeg in verdiept om te kunnen zeggen tot wanneer iets wel als een risicofactor geldt en wanneer niet meer. Maar door de voorbeelden die doorgaans genoemd worden lijkt het me toch wel om grote of langdurige stresssituaties te gaan en niet om kleine tegenslagen (waarbij ik me niet kan voorstellen dat iemand een tekort aan chocola opvat als een tegenslag en voor een verzamelaar is zijn verzameling nooit af, dus ook dat wordt zelden opgevat als tegenslag maar juist als stimulans).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 20:19
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Citaat:
Balance schreef op 28-03-2007 @ 21:04 :
Geen idee of je dat zo mag zeggen. Het lijkt me erg simplistisch, maar ik heb me daar niet genoeg in verdiept om te kunnen zeggen tot wanneer iets wel als een risicofactor geldt en wanneer niet meer. Maar door de voorbeelden die doorgaans genoemd worden lijkt het me toch wel om grote of langdurige stresssituaties te gaan en niet om kleine tegenslagen (waarbij ik me niet kan voorstellen dat iemand een tekort aan chocola opvat als een tegenslag en voor een verzamelaar is zijn verzameling nooit af, dus ook dat wordt zelden opgevat als tegenslag maar juist als stimulans).
Ja, het waren ook maar voorbeelden.

Aanleg, (door opvoeding of een fysieke aandoening of dergelijk).
Levensstijl
Ervaring

Het is een combinatie van deze dingen en veel meer denk ik.

En over de definitie van depressief, dit moet dus grondig vastgesteld worden door een doktor.
Ik denk toch echt dat 'depressief' en 'stress' etc dikwijls als aandachtskreet misbruikt word, door mensen die of niet naar de dokter willen met hun problemen of hun gevoelens niet goed begrijpen of het niet weten te kanaliseren...

Pce,

out!
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 20:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 21:19 :
Ja, het waren ook maar voorbeelden.

Aanleg, (door opvoeding of een fysieke aandoening of dergelijk).
Levensstijl
Ervaring

Het is een combinatie van deze dingen en veel meer denk ik.

En over de definitie van depressief, dit moet dus grondig vastgesteld worden door een doktor.
Ik denk toch echt dat 'depressief' en 'stress' etc dikwijls als aandachtskreet misbruikt word, door mensen die of niet naar de dokter willen met hun problemen of hun gevoelens niet goed begrijpen of het niet weten te kanaliseren...

Pce,

out!
Depressiviteit is voor een groot deel erfelijk, dus dat bedoelde ik met aanleg (dat je in je genen er al aanleg voor hebt). Opvoeding heeft met aanleg niks te maken, dat is juist iets wat een protectieve of juist risico factor kan zijn.

En ik denk dat je gelijk hebt dat depressiviteit inderdaad vaak gebruikt wordt door mensen die niet deze diagnose hebben. Ik denk niet dat dat als aandachtskreet is, maar meer dat mensen daarmee hun emotie of gevoel willen uitdrukken. Dat geeft niks en ik vind het geen 'misbruik', zolang mensen maar in acht houden dat ze zichzelf zo noemen en dat het niet is vastgesteld.

En stress mag je gebruiken wanneer je wil, dat is geen diagnose, dat is een psychische conditie (met o.a. ook lichamelijke gevolgen).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 20:58
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Ja maar door je opvoeding kun je er wel een aanleg voor ontwikkelen.

En uit onbegrip van iemands eigen emoties, zullen mensen uitroepen dat ze depressief zijn.

Even over mij,

Luke,
Mijn ouders hebben met elkaar gevochten vanaf mijn 0de tot mijn 14e toen ze gingen scheiden tot op heden. Ik relativeer het voor mezelf en ook heel logisch eigenlijk door te zeggen, het is alleen maar beter zo. Mensen maken het mij altijd moeilijk. Ik haal me schouders op bij wat zij zeggen. Vroeger ook, pesterij, frustratie, weinig sociaal etc etc... Maar ik heb nog nooit mijn rot gevoelens geprobeerd te projecteren op anderen, en ik heb altijd alles kunnen relativeren, voor mijzelf.

Je bekijkt dingen zoals ze zijn, en je zoekt naar de manier om ze logisch te maken, en zelfs om te draaien in jouw voordeel. (Gescheiden ouders heeft voor mij een tijdje betekend dubbel zakgeld) . En dat is maar 1 voorbeeld. Er is meer aan een situatie dan alleen negatiefs. Ik lees veel verhalen hiero en werkelijk een aantal dingen die ik ook heb meegemaakt, en mensen zitten er gewoon bij. Mensen geven hun dan raad, en zij wuiven het weg. Een soort tegenovergestelde van relativeren. Om uit een rot situatie te komen, moet je deze situatie eerst accepteren voor jezelf. Daarna weet je wat je te doen staat.

Dus ey, om even niet langs het onderwerp te gaan praten, soms is er helemaal geen sprake van depressie, en zéker niet van 'schop onder iemands hol', maar begrip van anderen sure. Maar ook voor jezelf..

Ik spreek wel degelijk uit ervaring als ik zeg dat het gedeeltelijk gaat om levens instelling (of hoe de fuk iemand zoiets ook zou noemen).

En ik las in 'Orka van de winter' een uitspraak waar ik zelf naar leef.

"God helpt alleen hen die zichzelf helpen".

Ook al geloof ik niet in god dan en gebruik het als metafoor


It has been really refreshing mensen,

Pce out,

Luke
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 21:11.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 21:58 :
Ja maar door je opvoeding kun je er wel een aanleg voor ontwikkelen.

Door opvoeding ontwikkel je geen erfelijkheid; dat heb je bij je geboorte of niet. En als je die aanleg hebt, dan kan de opvoeding er bijvoorbeeld voor zorgen dat je niet depressief wordt, of juist wel.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 21:03
moon
Avatar van moon
moon is offline
@luki: Ik heb het idee dat je een dperessie nog steeds niet als ziekte erkent. Terwijl een depressie gewoon een ziekte is! Als je ziek bent is niet alles binnen hand bereik, ook motivatie niet. Het probleem van een depressie is juist dat het moeilijk is om de positieve dingen te benoemen. En overigens is wat jij nu postief zou kunnen nemen, in een depressie niet positief meer. Als je depressief bent dan doet niets er meer toe. Dan kan het je niets meer schelen dat de zon schijnt, dan kan het je niet schelen dat je een goed cijfer haalt, dan kan het je zelfs niet eens wat schelen dat er een weg naar verbetering is, het leven in zijn geheel heeft dan geen betekenis. Dat is iets waar jij je misschien niet in kunt verplaatsen maar dat is dan omdat jij nooit een (echte) depressie mee gemaakt hebt. Lag het allemaal maar zo simpel dat je de positiviteit van dingen in kon gaan zien en je daardoor beter kon gaan voelen. Zo is het gewoon niet!

Ik heb zelf medicatie gehad waar ik veel baat bij heb gehad, anders was ik nu nog depressief geweest. Sinds ik die medicatie slik ben ik ook duidelijk minder vatbaar voor een depressie...kortom...is het een ziekte of niet, als je baat hebt bij medicatie.

En ik geloof dat je in dit topic ook zei dat een serotinine te kort misschien wel komt doordat mensen stress hebben. Nou betwijfel ik of dat zo is, volgensmij kan ik je ook in aanleg te kort aan serotinine hebben, maar dat weet ik niet zo goed. Maar stel dat het wel zo is, voor die stress is toch ook een reden? mensen worden toch niet zomaar depressief? en dat is echt niet alleen omdat ze negatief denken, maar ook omdat ze dingen mee kunnen maken die heel erg of zelfs traumatisch zijn.
Heb je het puur en alleen over mensen die somber gestemd zijn of een dipje hebben, dan is dat nog wat anders, maar ook dan vind ik dat je wel wat gematigder mag zijn in je mening.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 21:08
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Citaat:
moon schreef op 28-03-2007 @ 22:03 :
@luki: Ik heb het idee dat je een dperessie nog steeds niet als ziekte erkent. Terwijl een depressie gewoon een ziekte is! Als je ziek bent is niet alles binnen hand bereik, ook motivatie niet. Het probleem van een depressie is juist dat het moeilijk is om de positieve dingen te ....................
Jezes krezes, ik heb het allang niet meer over die ziekte. Het is allang duidelijk dat dat vastgesteld moet worden door een doktor.

Citaat:
Het lijkt erop dat mensen zichzelf al heel snel het predikaat depressief geven.
De topicstarter doelde volgens mij op mensen die zichzelf al snel als depressief beschouwen en daar ging mijn afgelopen post over. En met 'pce out' bedoel ik.... I'm done here! Dus lees mijn post AUB goed...
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 21:15
moon
Avatar van moon
moon is offline
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 21:58 :
Ja maar door je opvoeding kun je er wel een aanleg voor ontwikkelen.
Het lijkt wel alsof je denkt dat alles een verklaring heeft en als op te lossen valt en in de hand te houden is. Niet alles is zo controleerbaar. Als dat in jou leven wel zo is, dan is dat erg mooi voor je, dan heb je gewoon geluk gehad. Maar dit geldt niet voor iedereen.
Ik vind het wel knap dat jij een positieve instelling blijft houden, daar niet van. Overigens heb ik wel het idee dat je te rationalistisch bezig bent. Het is niet goed om elk gevoel te rationaliseren, je kunt ze soms maar beter voelen. Als je je slechte gevoelens gaat rationaliseren ga je dat ook bij je goede gevoelens doen en dan leef je helemaal niet. Dan ben je in mijn idee niet beter af dan iemand die depressief is. Nou zeg ik overigens niet dat dit het geval is bij jou, dat bedoel ik niet. Ik wil alleen aangeven dat het niet goed is als mensen te veel gaan rationaliseren en dat jou uitleg over de omgang met jou probleem, wel een beetje zo op mij over kwam.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 21:27
moon
Avatar van moon
moon is offline
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 22:08 :
Jezes krezes, ik heb het allang niet meer over die ziekte. Het is allang duidelijk dat dat vastgesteld moet worden door een doktor.



De topicstarter doelde volgens mij op mensen die zichzelf al snel als depressief beschouwen en daar ging mijn afgelopen post over. En met 'pce out' bedoel ik.... I'm done here! Dus lees mijn post AUB goed...
Ik heb voorzover ik weet al je posts gelezen en het is voor mij nog geen één keer duidelijk naar voren gekomen dat jij een depressie als ziekte erkent.
En overigens heb je mijn post ook helemaal niet gelezen. Maar goed, je wilt het er niet meer over hebben, dat is duidelijk. Ik deel jou mening niet, maar als je daar verder geen inhoudelijke discussie meer over aan wilt gaan, prima.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 21:29
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
@Moon

If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same;


- RUDYARD KIPLING

Dit is maar klein deel van het gedicht. Zelfde schrijver als Jungle book, jaja no shit

Ik ben zelf heus niet aangeboren met een positieve instelling en ik heb zelf heus ook wel eens gedacht dat ik depressief was. Én ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die het heel moeilijk hebben. Ik ben de slechtste niet. Ken je me in het echt zou je zeggen dat ik een zachtaardige persoon was. Een softie

Maar ik blijf er gewoon bij, there's a way for anything! En dat negatieve gevoelens zoals haat jaloezie tijd- en energieverspilling zijn. En dat tijd de wonden heelt van verdriet.

Moet ik daarbij ook nog even duidelijk maken dat ik het niet over de gediagnoseerde gevallen heb die behoorlijk depri zijn, die dus 'ziek' zijn. Maar over de mensen die 'in de knoop zitten met hun gevoelens', om het zo even te zeggen in een ietwat afgezaagde uitdrukking.
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 21:32.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 21:29
Verwijderd
jamaar, zo had ik het nu ook weer niet bedoeld hoor


light'n up guys and gals....
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 21:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 21:58 :
Ja maar door je opvoeding kun je er wel een aanleg voor ontwikkelen.

En uit onbegrip van iemands eigen emoties, zullen mensen uitroepen dat ze depressief zijn.
Nee en nee

En nou ga ik ophouden met lange posts, want ik heb niet het idee dat je echt oppikt wat ik nou steeds probeer te zeggen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 22:39
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Citaat:
Balance schreef op 28-03-2007 @ 22:43 :
Nee en nee

En nou ga ik ophouden met lange posts, want ik heb niet het idee dat je echt oppikt wat ik nou steeds probeer te zeggen.
Ja en ja..

Ik zie wat je probeert te zeggen denk ik. Depressie is een ziekte, veel factoren bepalen of iemand depressief is, en mensen hebben meer of minder aanleg voor depressie. Mee eens mee eens mee eens. Voor mij heb je dit een boel helderder gemaakt, en ik heb er geen problemen mee om jouw posts aandachtig te overwegen.

Maar wssup dan met mijn 2 argumentjes?

De opvoeding bepaalt wel degelijk hoeveel aanleg een persoon zal hebben voor depressie. Jij denkt misschien dat ik het over genetische aanleg heb maar nee. Aanleg ontwikkel je ook door het leven heen.

En waarom roepen mensen anders zo snel uit dat ze depressief zijn zonder diagnose van een doktor? Als je je rot voelt wil je gehoord worden en serieus genomen worden. Dus gebruikt men een term met veel gewicht. Depressief. Waarna het na veel gebruik ook om is gezet in 'depri', een minder gewichtige manier van zeggen dat je in een 'depressieve bui' bent.

Je lijdt aan depressie
Je voelt je depri
Check de verschillen.

---------------------

En in krezes's naam ik wil even duidelijk maken. Het is nooit mijn bedoeling geweest, iemand met èchte depressie een rotgevoel te geven, onbegripvol te zijn voor mensen die het moeilijk hebben, ??Flames te veroorzaken??(Ik verzeker U die kwamen ongevraagd), of de mening van mensen voor gek te maken. Ga even terug naar pagina 1, lees wat de TS zegt. En hou op over pillen, ernstige ziektes en in hemelsnaam ook over insuline.. Deze topic gaat over iets anders dan de klinische term van depressie, maar over wat mensen onder deze term verstaan. Ik heb al erkend dat het nou eenmaal een ziekte is. En erbij uitgelegd dat depressie, zoals veel woorden als een kreet word gebruikt...
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 07:06
Verwijderd
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 19:07 :
Nou raak ik in de war..

Worden mensen depressief als shit gebeurd in hun leven?
Omdat ze genetische aanleg hebben?
Omdat ze een aandoening hebben?
Omdat ze zijn opgevoed om als slachtoffer te denken?
Slecht mother fuking dieet???????????????

Jullie hebben meningen en leuke spreekbeurten..

Ik heb ook mijn mening.

Ja vast wel een aantal procent van de depressieve mensen zijn zo door een fysieke aandoening, dat ontken ik toch niet... Die discussie wil ik allang achter me laten.

Ik heb het over het merendeel van de depressieve mensen waarbij het een mentaal probleem is. Waar ligt nou de oorzaak der oorzaken volgens jullie?

Worden mensen depressief omdat de serotine niveau daalt?? Of daalt de serotine niveau omdat mensen stress krijgen??

Ik denk de laatste..

En bij het geval van die eerste wat is dan toch de oorzaak dat die serotine zomaar minder word.. Zomaar? En let op ik heb het over de MENTALE gevallen.
Jij hebt een mening. De anderen hebben feiten.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 07:13
Verwijderd
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 23:39 :
De opvoeding bepaalt wel degelijk hoeveel aanleg een persoon zal hebben voor depressie.
Ik ben (net als Balance) van mening dat je aanleg niet ontwikkelt, maar dat je daar mee geboren wordt. Hoe die aanleg vervolgens naar buiten komt (dus bv. of je wel of niet depressief wordt) dan ligt aan je opvoeding, aan wat er in je leven gebeurt, enz., maar je aanleg zelf verandert daar niet door.

Ik krijg de indruk dat jij de term 'depressief' niet zoveel gewicht vindt hebben, waarom dan toch: "Als je je rot voelt wil je gehoord worden en serieus genomen worden. Dus gebruikt men een term met veel gewicht. Depressief." Depri en depressief vind ik trouwens twee verschillende dingen. En volgens mij gaat het in dit topic zowel om het verkeerd gebruik van de term 'depressief' als om wat mensen er van maken, dus niet maar één van de twee dingen.

Verder zou ik het prettig vinden als jij niet bepaalt wat mensen in dit topic wel of niet mogen zeggen: jij mag de voorbeelden gebruiken die je wilt, dan mogen anderen dat ook. En dan is het jammer voor jou als je die voorbeelden niet goed vindt.
Je hebt misschien niet letterlijk om flames gevraagd, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen zich aangevallen en beledigd voelen en daardoor minder netjes reageren. Als je dat niet wilt, dan moet je misschien toch eens gaan kijken naar de manier waarop je dingen formuleert. (En: "Dat is een keuze." )

Laatst gewijzigd op 29-03-2007 om 07:22.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 07:19
Verwijderd
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 22:29 :
Ik ben zelf heus niet aangeboren met een positieve instelling
Maar ik blijf er gewoon bij, there's a way for anything!
En dat tijd de wonden heelt van verdriet.
De positieve instelling is wel of niet aangeboren: een mens zelf kan niet aangeboren zijn.

Dat zijn dus dingen die jij geleerd hebt door je opvoeding en die jij tijdens je leven zo hebt meegemaakt...niet iedereen heeft dat geluk. Of maakt dingen mee waardoor de protectieve factoren te ver weggedrukt worden, ed (wat Balance dus al probeerde uit te leggen).

Citaat:
Moet ik daarbij ook nog even duidelijk maken dat ik het niet over de gediagnoseerde gevallen heb die behoorlijk depri zijn, die dus 'ziek' zijn. Maar over de mensen die 'in de knoop zitten met hun gevoelens', om het zo even te zeggen in een ietwat afgezaagde uitdrukking.
Ik denk dat er hier meer gediagnosticeerde gevallen rondlopen dan jij zo op het eerste gezicht kunt beoordelen. En op basis van een forumpje kun jij niet beoordelen of die diagnoses terecht zijn.

Door ernstige emotionele problematiek (of zoals jij het noemt: "in de knoop zitten met gevoelens") kan ook een depressie ontstaan. Bv. na overlijden van iemand die heel dicht bij je stond (op jonge leeftijd een ouder verliezen bv.). Dat is over het algemeen een behoorlijke risicofactor in het leven van mensen.

Zijn er nog inhoudelijke dingen die je wilt weten mbt depressie (dus niet "wat mensen onder deze term verstaan", want dat kan ik of een ander onmogelijk voor andere mensen gaan vertellen, als je dat wilt weten dan zul je dat aan alle leden afzonderlijk moeten gaan vragen)?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 12:39
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-03-2007 @ 08:19 :


Ik denk dat er hier meer gediagnosticeerde gevallen rondlopen dan jij zo op het eerste gezicht kunt beoordelen. En op basis van een forumpje kun jij niet beoordelen of die diagnoses terecht zijn.

Idd. En als het geen depressie is, is het wel borderline/eetstoornis/weetikveel.

Zulke mensen zitten veel thuis, trekken zich wat meer terug, zitten daarom ook meer op dit soort forums. Ze hebben ook meer behoefte om zich te uiten in zo'n ljh-topic, vandaar dat het gemiddelde aantal gevallen met serieuze problemen daar wat hoger ligt dan in het normale leven/andere topics.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 12:50
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 29-03-2007 @ 13:39 :
Idd. En als het geen depressie is, is het wel borderline/eetstoornis/weetikveel.

Zulke mensen zitten veel thuis, trekken zich wat meer terug, zitten daarom ook meer op dit soort forums. Ze hebben ook meer behoefte om zich te uiten in zo'n ljh-topic, vandaar dat het gemiddelde aantal gevallen met serieuze problemen daar wat hoger ligt dan in het normale leven/andere topics.
Dat lijkt me absoluut waar. Ik denk dat hier (Psychologie forum dus) meer mensen komen die íets hebben, dan mensen die niets hebben. Als je dit forum dan als norm voor de rest van de wereld gebruikt, krijg je misschien een raar beeld. Maar ook omdat veel mensen in het dagelijks leven niet opvallen, terwijl ze wel depressief zijn, of iets anders hebben. Hier is iedereen open.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 14:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Luki schreef op 28-03-2007 @ 23:39 :
Ja en ja..

Ik zie wat je probeert te zeggen denk ik. Depressie is een ziekte, veel factoren bepalen of iemand depressief is, en mensen hebben meer of minder aanleg voor depressie. Mee eens mee eens mee eens. Voor mij heb je dit een boel helderder gemaakt, en ik heb er geen problemen mee om jouw posts aandachtig te overwegen.

Maar wssup dan met mijn 2 argumentjes?

De opvoeding bepaalt wel degelijk hoeveel aanleg een persoon zal hebben voor depressie. Jij denkt misschien dat ik het over genetische aanleg heb maar nee. Aanleg ontwikkel je ook door het leven heen.

En waarom roepen mensen anders zo snel uit dat ze depressief zijn zonder diagnose van een doktor? Als je je rot voelt wil je gehoord worden en serieus genomen worden. Dus gebruikt men een term met veel gewicht. Depressief. Waarna het na veel gebruik ook om is gezet in 'depri', een minder gewichtige manier van zeggen dat je in een 'depressieve bui' bent.

Je lijdt aan depressie
Je voelt je depri
Check de verschillen.

Nou vooruit dan maar:

Misschien helpt het als ik de definitie van aanleg geef, namelijk: aangeboren geschiktheid => predispositie.
Je kan dus niet zeggen dat je aanleg door het leven ontwikkelt, want aanleg is per definitie aangeboren. Snap je? Vandaar ook dat je argument dus niet klopt.

En ik denk niet dat mensen die zich depressief noemen, hun eigen emoties niet begrijpen. Ook als je je emoties wél begrijpt kun je jezelf depressief noemen (zonder dat dit gediagnostiseerd is) en ook als je onbegrip hebt over je eigen emoties, hoef je nog niet te denken dat je depressief bent. Beide kanten op geloof ik het argument niet. Dit zullen we overigens ook totaal niet kunnen bewijzen, dus ik denk dat de discussie over dit tweede argument zinloos is. Jij hebt je mening (waar je moeilijk vanaf stapt? ) en ik de mijne.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 07:16
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Post in dezelfde trant

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...ail/components
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 15:53
Eurynome
Eurynome is offline
Ik heb niet alles gelezen uit dit topic (dus misschien is dit al gezegd geweest) maar zou het niet kunnen dat mensen zich geruster voelen als ze het label van depressief krijgen (of zichzelf zo gaan noemen?). Iemand voelt zich slecht, weet niet altijd hoe het komt, en om zichzelf dan maar gerust te stellen geeft die er een naam aan. Om te verduidelijken een voorbeeld: Stel je voor dat je elke dag enorm veel hoofdpijn hebt, en je weet niet waarom. Je laat onderzoeken doen en de oorzaak wordt niet gevonden. Dat is meestal toch veel verontrustender dan wanneer de oorzaak wél gevonden wordt (als is die mss heel ernstig). Onwetendheid is pijnlijker dan weten wat er mis is met je. In sommige gevallen kan de diagnose zelfs al de behandeling betekenen.
Ok, nu heb ik het boeltje wel even enorm uitvergroot wss, maar waar het op neer komt is dat ik denk dat mensen zichzelf dat label (soms geheel onterecht) opplakken om gerustgesteld te zijn...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 18:42
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Citaat:
Eurynome schreef op 09-04-2007 @ 16:53 :
Ik heb niet alles gelezen uit dit topic (dus misschien is dit al gezegd geweest) maar zou het niet kunnen dat mensen zich geruster voelen als ze het label van depressief krijgen (of zichzelf zo gaan noemen?). Iemand voelt zich slecht, weet niet altijd hoe het komt, en om zichzelf dan maar gerust te stellen geeft die er een naam aan. Om te verduidelijken een voorbeeld: Stel je voor dat je elke dag enorm veel hoofdpijn hebt, en je weet niet waarom. Je laat onderzoeken doen en de oorzaak wordt niet gevonden. Dat is meestal toch veel verontrustender dan wanneer de oorzaak wél gevonden wordt (als is die mss heel ernstig). Onwetendheid is pijnlijker dan weten wat er mis is met je. In sommige gevallen kan de diagnose zelfs al de behandeling betekenen.
Ok, nu heb ik het boeltje wel even enorm uitvergroot wss, maar waar het op neer komt is dat ik denk dat mensen zichzelf dat label (soms geheel onterecht) opplakken om gerustgesteld te zijn...
Ik denk juist het tegenovergestelde. Het feit dat er een naampje voor is met wat symptomen zorgt er voor dat mensen meer aan die beelden zullen conformeren en hun gedrag er mee gaan rechtvaardigen.
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 18:44
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
niet iedereen die zo een naampje/labeltje krijgt accepteerd die ook en 'gebruikt' hem denk ik
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 18:53
Eurynome
Eurynome is offline
Citaat:
dallie schreef op 09-04-2007 @ 19:42 :
Ik denk juist het tegenovergestelde. Het feit dat er een naampje voor is met wat symptomen zorgt er voor dat mensen meer aan die beelden zullen conformeren en hun gedrag er mee gaan rechtvaardigen.
Daar heb je ook wel zeker een punt. Depressie is wel zo'n beetje de 'trend' van dit moment hé (en dat bedoel ik in de zin dat bv in de tijd van Freud de hysterie de zogenaamde trend was). Ik denk niet dat het het tegenovergestelde is, ik denk dat het gewoon twee aspecten zijn die beide meespelen in het diagnosticeren. Ik heb het over het feit dat mensen soms per se een diagnose willen en jij hebt het dan over het feit dat men nu vooral die diagnose van depressie (zelf) stelt. Of ben ik verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 07:32
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Citaat:
Eurynome schreef op 09-04-2007 @ 19:53 :
Daar heb je ook wel zeker een punt. Depressie is wel zo'n beetje de 'trend' van dit moment hé (en dat bedoel ik in de zin dat bv in de tijd van Freud de hysterie de zogenaamde trend was). Ik denk niet dat het het tegenovergestelde is, ik denk dat het gewoon twee aspecten zijn die beide meespelen in het diagnosticeren. Ik heb het over het feit dat mensen soms per se een diagnose willen en jij hebt het dan over het feit dat men nu vooral die diagnose van depressie (zelf) stelt. Of ben ik verkeerd?
Maar het maakt het diagnosticeren veel moeilijker. Aangezien er geen stofjes gemeten worden zodat je het zeker weet.
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 07:41
Eurynome
Eurynome is offline
Dus de diagnosticus wordt soms in een onmogelijke positie geplaatst...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 07:43
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Citaat:
Eurynome schreef op 10-04-2007 @ 08:41 :
Dus de diagnosticus wordt soms in een onmogelijke positie geplaatst...
Ik geloof dat er vaak foute diagnoses worden gemaakt, omdat mensen de symptomen op internet opzoeken en er aan gaan conformeren. Ze leggen het zo uit dat het wel moet kloppen.

Er is een beroemd expeirment uit de jaren 50, dat ze een groep hadden waarvan de helft een geestesziekte had en de helft deed alsof. De psychiaters konden geen onderscheid maken.

Wellicht dat ze nu verder zijn...

Ik vind het jammer dat ik de naam vergeten ben.
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes

Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 07:46.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 07:58
Eurynome
Eurynome is offline
Citaat:
dallie schreef op 10-04-2007 @ 08:43 :
Ik geloof dat er vaak foute diagnoses worden gemaakt, omdat mensen de symptomen op internet opzoeken en er aan gaan conformeren. Ze leggen het zo uit dat het wel moet kloppen.

Er is een beroemd expeirment uit de jaren 50, dat ze een groep hadden waarvan de helft een geestesziekte had en de helft deed alsof. De psychiaters konden geen onderscheid maken.

Wellicht dat ze nu verder zijn...

Ik vind het jammer dat ik de naam vergeten ben.

Ik denk dat je het experiment van Rosenhan bedoelt? Is tweemaal uitgevoerd. De eerste keer heeft hij normale mensen gestuurd naar instellingen die moesten doen alsof ze wanen en zo hadden (dus schizofrenie hé), eenmaal binnen moesten ze weer normaal gaan doen en idd bijna geen enkele instelling had het door... De tweede keer heeft hij de instellingen gewaarschuwd dat hij in een bepaalde periode iemand zou sturen (dus weer een acteur) en dat ze die moesten vinden. Alle instellingen hebben eentje gevonden, alleen had hij geen gestuurd...
Is het dit onderzoek dat je bedoelt?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 08:28
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Citaat:
Eurynome schreef op 10-04-2007 @ 08:58 :
Ik denk dat je het experiment van Rosenhan bedoelt? Is tweemaal uitgevoerd. De eerste keer heeft hij normale mensen gestuurd naar instellingen die moesten doen alsof ze wanen en zo hadden (dus schizofrenie hé), eenmaal binnen moesten ze weer normaal gaan doen en idd bijna geen enkele instelling had het door... De tweede keer heeft hij de instellingen gewaarschuwd dat hij in een bepaalde periode iemand zou sturen (dus weer een acteur) en dat ze die moesten vinden. Alle instellingen hebben eentje gevonden, alleen had hij geen gestuurd...
Is het dit onderzoek dat je bedoelt?
Does not ring a bell... ik heb net ook gezocht op de site waar ik het artikel had gezien (http://www.digg.com).

Laat ook maar. Het kan ook zijn dat ik het totaal verkeerd onthouden heb
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 10:51
Verwijderd
Citaat:
dallie schreef op 10-04-2007 @ 08:43 :
Ik geloof dat er vaak foute diagnoses worden gemaakt, omdat mensen de symptomen op internet opzoeken en er aan gaan conformeren. Ze leggen het zo uit dat het wel moet kloppen.

Er is een beroemd expeirment uit de jaren 50, dat ze een groep hadden waarvan de helft een geestesziekte had en de helft deed alsof. De psychiaters konden geen onderscheid maken.

Wellicht dat ze nu verder zijn...

Ik vind het jammer dat ik de naam vergeten ben.
Maar iemand die gaat dóen alsof hij depressief is, heeft duidelijk ook een probleem en is dus ook gebaat bij therapie
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 11:10
Eurynome
Eurynome is offline
Citaat:
Morgan schreef op 10-04-2007 @ 11:51 :
Maar iemand die gaat dóen alsof hij depressief is, heeft duidelijk ook een probleem en is dus ook gebaat bij therapie

Hah als je het zo bekijkt dan kan je bij iedereen wel een reden vinden voor een goeie therapiesessie
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 12:17
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
waarom zou je depressief willen zijn..
omdat het zo leuk is?
of voor de aandacht ofzo
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 16:07
dallie
Avatar van dallie
dallie is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 10-04-2007 @ 13:17 :
waarom zou je depressief willen zijn..
omdat het zo leuk is?
of voor de aandacht ofzo
Kennelijk. Maar die mensen zijn dan ook niet echt depressief. Als je depressief bent moeten er echt stofjes in je hersenen krom zijn qua niveau.
__________________
The bad news is we don’t have any control. The good news is you can't make any mistakes
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 19:29
Eurynome
Eurynome is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 10-04-2007 @ 13:17 :
waarom zou je depressief willen zijn..
omdat het zo leuk is?
of voor de aandacht ofzo

Gewoon blij zijn dat je dat niet begrijpt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.