Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2002, 14:33
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
.. babbelen, converseren en nog meer van die troep, gewoon een gesprek met iemand, waarom willen we eigenlijk praten ?
(retorische vraag, dus quote me niet en ga er maar niet op in)

Ik kwam eigenlijk net zelf tot de conclusie, toen ik me voorstelde hoe het zou zijn om gewoon geen partner te 'nemen'/'willen', dat je eigenlijk altijd de rare drang hebt om mensen dingen te willen vertellen en dat die mensen *ik verplaats me even in de luisteraar* het eigenlijk vrij weinig tot niets kan boeien wat je vertelt en ze enkel hun gedachte ten opzichte van je verhaal gewoon maar verwoorden maar eigenlijk het gevoel dat je probeert over te brengen totaal niet vatten of gewoon misinterpreteren, waarom willen we eigenlijk praten ? betekent zo'n stomme reactie van een ander nou echt wat ? misschien wel, aangezien ik nu ook enigzins probeer een reactie te krijgen hoewel ik voor mezelf het antwoord allang gevormd heb.. vreemd.

o ja om dan maar meteen mijn eigen reactie te geven:

Ik denk niet dat de reactie opzich er toe doet maar meer het gevoel dat je elkaar geeft, het gevoel van bevestiging van gedachtens, het gevoel van delen en het gevoel van verbonden zijn met elkaar en daarom de (verwoorde)mening van een ander op prijs stellen.
__________________
Subtiel

Laatst gewijzigd op 26-11-2002 om 14:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2002, 14:48
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
Citaat:
AtHell schreef:
.. babbelen, converseren en nog meer van die troep, gewoon een gesprek met iemand, waarom willen we eigenlijk praten ?
(retorische vraag, dus quote me niet en ga er maar niet op in)
Met andere woorden, waarom communicatie? of echt een gesprek? verbale communicatie dan...


Citaat:
AtHell schreef:
.. babbelen, converseren en nog meer van die troep, gewoon een gesprek met iemand, waarom willen we eigenlijk praten ?
(retorische vraag, dus quote me niet en ga er maar niet op in)

Ik kwam eigenlijk net zelf tot de conclusie, toen ik me voorstelde hoe het zou zijn om gewoon geen partner te 'nemen'/'willen', dat je eigenlijk altijd de rare drang hebt om mensen dingen te willen vertellen en dat die mensen *ik verplaats me even in de luisteraar* het eigenlijk vrij weinig tot niets kan boeien wat je vertelt en ze enkel hun gedachte ten opzichte van je verhaal gewoon maar verwoorden maar eigenlijk het gevoel dat je probeert over te brengen totaal niet vatten of gewoon misinterpreteren, waarom willen we eigenlijk praten betekent zo'n stomme reactie van een ander nou echt wat ? misschien wel, aangezien ik nu ook enigzins probeer een reactie te krijgen hoewel ik voor mezelf het antwoord allang gevormd heb.. vreemd.
Ik denk dat we ons, wanneer we niet zouden praten, erg eenzaam zouden gaan voelen. Je hoort nu ook al vaak dat mensen die door niemand begrepen worden zich eenzaam gaan voelen. Ik denk dat wanneer we niet meer zouden praten dat gevoel heel sterk zouden ontwikkelen.

We hebben ht praten ook voor het praktische deel nodig, we leren elkaar dingen (door informatie te verwoorden, door ervaringen te delen...) Maar ook om gewone boodschappen te kunnen verduidelijken is dit zeer belangrijk.

Verder denk ik dat de ontvanger van de boodschap niet altijd 'verveeld' is met wat hem wordt verteld. Anders zouden er ook geen discussies en dergelijke zijn. Als mensen oveerr problemen praten dan kan het zijn dat deze de echte boodschap op een verkeerde manier gaan interpreteren, maar de basis van een goed gesprek is de luisteraar die zich inspant tot luisteren en inleven in de andere zijn situatie. Dit heeft zijn resultaten voor de spreker die misschien zijn hart kan luchten maar ook voor de luisteraar, want die krijgt meer informatie over de mensen waar hij mee leeft... en ja, de luisteraar wordt ook ooit een spreker.


Citaat:
AtHell schreef:

Ik denk niet dat de reactie opzich er toe doet maar meer het gevoel dat je elkaar geeft, het gevoel van bevestiging van gedachtens, het gevoel van delen en het gevoel van verbonden zijn met elkaar en daarom de (verwoorde)mening van een ander op prijs stellen.
Je zei eerder : dat luisteraars hun gedachte ten opzichte van je verhaal gewoon maar verwoorden maar eigenlijk het gevoel dat je probeert over te brengen totaal niet vatten of gewoon misinterpreteren. Nu zeg je dat het vooral uitmaakt dat er een band ontstaan, een mate van verbondenheid, het delen van gevoel... Dit is toch zeer moeilijk als de boodschap telkens verkeerd wordt geinterpreteert?

Ik denk overigens dat wat jij zei wel belangrijk is in een gesprek (dat delen van gevoel en dergelijk,..) maar dat dit alleen mogelijk is in goede gesprekken, en niet elk gesprek is een goed en diepgaand gesprek...en toch hebben deze ook hun belang.
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 18:47
dawnie
dawnie is offline
nu in normaal nederlands? grapje
__________________
A memory lasts 4ever, never does it die, true friends stay together, and never say goodbye!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 19:27
SugarBox
Avatar van SugarBox
SugarBox is offline
Met mensen praten is ook een manier om iemand beter / dieper te leren kennen en meer inzicht te krijgen in hoe hij / zij denkt..
Dus het heeft wel degelijk nut.

Het is ook handig en leerzaam voor jezelf om de mening van anderen te horen.

(Nu heb ik het dus niet over praatjes over het weer e.d. Die zijn volgens mij slechts bedoeld als tijdverdrijf)
__________________
fuck me.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Ze praten slecht over mijn vriendin
Merle1997
11 25-11-2015 19:25
Lichaam & Gezondheid Keelpijn van veel praten
Daantje_0705
7 21-01-2013 20:38
Psychologie praten met je ouders?
weetweinig
39 17-03-2008 18:28
Psychologie Het grote Lucht je Hart topic #74
Ruudje
493 02-11-2006 09:00
Liefde & Relatie We hebben niet veel meer om over te praten
Dr_Love
8 19-05-2002 11:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.