Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-12-2003, 01:03
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Is roken in de Islam Haram (verboden) ?
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2003, 01:05
Verwijderd
Een Marokkaanse vriendin van mij stelt dat het verboden is, omdat een moslim zichzelf niet in roes mag brengen. Anderen die ik ken menen dat het verboden is omdat een moslim zijn eigen lichaam geen schade mag toebrengen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 09:33
Perunda
Perunda is offline
Ik ben naar Egypte geweest en bijna alle mannen daar rookten. Wat ik wel zag was dat wanneer de ramadan begon, ze plots allemaal stopten.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 10:50
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-12-2003 @ 02:05:
Een Marokkaanse vriendin van mij stelt dat het verboden is, omdat een moslim zichzelf niet in roes mag brengen. Anderen die ik ken menen dat het verboden is omdat een moslim zijn eigen lichaam geen schade mag toebrengen.
Daar heb je helemaal gelijk in want je moet je lichaam gebruiken om te bidden niet om KAPOT te maken.
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:31
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Perunda schreef op 26-12-2003 @ 10:33:
Ik ben naar Egypte geweest en bijna alle mannen daar rookten. Wat ik wel zag was dat wanneer de ramadan begon, ze plots allemaal stopten.
Dat is gelukkig geen antwoord op de vraag.

Roken is schadelijk voor je lichaam dus staat de islam het niet toe. Maar een interessant discussieonderwerp is het verder niet, zeker als je het antwoord zelf al weet en weet dat mensen hier niet op zitten te wachten...
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 11:48
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Het leven zelf maakt je lichaam ook wel kapot.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Negrotiator schreef op 26-12-2003 @ 12:48:
Het leven zelf maakt je lichaam ook wel kapot.
Niet zo quasi-diepzinnig
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 13:20
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Citaat:
Yousra schreef op 26-12-2003 @ 12:31:
Dat is gelukkig geen antwoord op de vraag.

Roken is schadelijk voor je lichaam dus staat de islam het niet toe. Maar een interessant discussieonderwerp is het verder niet, zeker als je het antwoord zelf al weet en weet dat mensen hier niet op zitten te wachten...

Dus jij zegt dat roken "Haram" is?

Roken is niet Haram, maar mekruh. Het is niet verboden, maar ook niet "helal".

Het kan ook verschillen dat wij turks en jullie marokkaans zijn..

Laatst gewijzigd op 26-12-2003 om 13:26.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 14:21
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
nee das onzin.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 14:30
zeynoowtje
Avatar van zeynoowtje
zeynoowtje is offline
je hebt gelijk.
je mag je lichaam geen schade geven je moet je lichaam zo goed mochelijk verzorgen
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 14:46
Verwijderd
Citaat:
zeynoowtje schreef op 26-12-2003 @ 15:30:
je hebt gelijk.
je mag je lichaam geen schade geven je moet je lichaam zo goed mochelijk verzorgen
En je lichaam geniet van tabak
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 14:46
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
In de Kuran wordt niets gezegd over sigaretten, maar je mag niet:
1. dingen gebruiken die een verslavende werking hebben
2. dingen gebruiken die schadelijk zijn voor het lichaam
3. met dingen geld verkwitsen/weggooien

dus het mag niet, lijkt me logisch
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:01
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
komt er nu een
????

Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:01
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 26-12-2003 @ 15:46:
In de Kuran wordt niets gezegd over sigaretten, maar je mag niet:
1. dingen gebruiken die een verslavende werking hebben
2. dingen gebruiken die schadelijk zijn voor het lichaam
3. met dingen geld verkwitsen/weggooien

dus het mag niet, lijkt me logisch
1. Wat is een verslaving?
2. Wat is schadelijk?
3. Wat is verkwisten?
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:08
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-12-2003 @ 16:01:
1. Wat is een verslaving?
2. Wat is schadelijk?
3. Wat is verkwisten?
ver·sla·vend (bn.)
1 zodanig werkend dat men verslaafd raakt

scha·de·lijk (bn.)
1 schade doend, nadelig => pernicieus; <=> onschadelijk

ver·kwis·ten (ov.ww.)
1 op onnutte of lichtzinnige wijze verbruiken => verspillen

De volgende keer dat je moeie hebt met de nederlandse taal mag je wel naar http://www.vandale.nl gaan hoor
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:26
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
aniki schreef op 26-12-2003 @ 15:46:
In de Kuran wordt niets gezegd over sigaretten, maar je mag niet:
1. dingen gebruiken die een verslavende werking hebben
2. dingen gebruiken die schadelijk zijn voor het lichaam
3. met dingen geld verkwitsen/weggooien

dus het mag niet, lijkt me logisch
okee ga jij dan ook maar van internet af , dat is verslavend en je gooit geld weg door je rekening te verkwisten aan zinloos gebabbel..
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:35
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
Isa schreef op 26-12-2003 @ 16:26:
okee ga jij dan ook maar van internet af , dat is verslavend en je gooit geld weg door je rekening te verkwisten aan zinloos gebabbel.. :rolleyes:
Bedoel je nu dat de Koran fout zit HASHAA.???
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:40
Verwijderd
Citaat:
zeynoowtje schreef op 26-12-2003 @ 15:30:
je hebt gelijk.
je mag je lichaam geen schade geven je moet je lichaam zo goed mochelijk verzorgen
ja maar volgens mij stond er in de Koran dat het mekruh was..?? en niet haram tog..??
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-12-2003, 15:44
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
AltinkiZ schreef op 26-12-2003 @ 16:40:
ja maar volgens mij stond er in de Koran dat het mekruh was..?? en niet haram tog..??

Dat heb je ook maar van dat meisje .... Asperientje ofzo Tulin ...
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:59
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 26-12-2003 @ 16:35:
Bedoel je nu dat de Koran fout zit HASHAA.???
wat is hashaa?
er staat nergens in de koran dat je geen tabak mag gebruiken.
of wiet for that matter
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:05
cimbomlu kiz
Avatar van cimbomlu kiz
cimbomlu kiz is offline
hoi allemaal.roken is niet verboden in de islam alleen is het mekruh.dat iets minder zwaar dan verboden.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:09
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
aniki schreef op 26-12-2003 @ 15:46:
In de Kuran wordt niets gezegd over sigaretten, maar je mag niet:
1. dingen gebruiken die een verslavende werking hebben
2. dingen gebruiken die schadelijk zijn voor het lichaam
3. met dingen geld verkwitsen/weggooien

dus het mag niet, lijkt me logisch
NIETS ???....:

Allah SWT zegt (vertaling naar het nederlands) in Soerat-al-A'raaf (7:157):

"En Hij beveelt hun het behoorlijke en hij verbiedt hun het verwerpelijke, en hij staat hun de goede dingen toen en Hij verbiedt hun de slechte dingen"
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:09
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 26-12-2003 @ 16:44:
Dat heb je ook maar van dat meisje .... Asperientje ofzo Tulin ...
Hüseyin, zo heb ik het geleerd lieve schat..
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:10
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
AltinkiZ schreef op 26-12-2003 @ 17:09:
Hüseyin, zo heb ik het geleerd lieve schat..
Tulin oyle yapma yaa Allah seni goruyor beni ne icin sinirletiyon ...
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:11
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Isa schreef op 26-12-2003 @ 16:26:
okee ga jij dan ook maar van internet af , dat is verslavend en je gooit geld weg door je rekening te verkwisten aan zinloos gebabbel..
ik internet, dus ik zal er wel heel erg verslaafd aan zijn

ik quote:
'dat is heel persoonlijk natuurlijk'
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2003, 16:14
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 26-12-2003 @ 17:10:
Tulin oyle yapma yaa Allah seni goruyor beni ne icin sinirletiyon ...
Ama bak gercekten bana temin dedigim gibi ögretildi. Ben baskasinin cevabini neden yazim ki..??
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:15
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
AltinkiZ schreef op 26-12-2003 @ 17:14:
Ama bak gercekten bana temin dedigim gibi ögretildi. Ben baskasinin cevabini neden yazim ki..??
Daar sicusseren we niet over we discusseren over een ander onderwerp dus doe dat maar op MSN ofzo... NIet onzin schrijven.....
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:17
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 26-12-2003 @ 17:15:
Daar sicusseren we niet over we discusseren over een ander onderwerp dus doe dat maar op MSN ofzo... NIet onzin schrijven.....
Sende hersey icin topic acma ya, kendi insanlarimizi kovuyorsun..
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:17
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
AltinkiZ schreef op 26-12-2003 @ 17:17:
Sende hersey icin topic acma ya, kendi insanlarimizi kovuyorsun..
Nee ik zeg de waarheid Tulin dat staat in de Koran en in Hadhit's
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:19
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 26-12-2003 @ 17:17:
Nee ik zeg de waarheid Tulin dat staat in de Koran en in Hadhit's
Weet ik, maar kijk.. als je voor alles wat in de Koran staat een topic gaat openen, kan het mensen irriteren.. er zijn tog ook mensen met een ander geloof op scholieren..?? gewoon niet overdrijven door teveel topics te openen met allemaal een ander onderwerp wat in de Koran staat..
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:21
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
-als er nog serieuze vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden
-voor mij part mag er een slotje komen nu
-advies voor sivas en de rest: praat niet over dingen als je er niet veel over weet. Zo zet je jezelf voor lul, ik heb daar normaal niets tegen, maar nu geef je de mensen een negatief beeld over turken/moslims
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:21
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
AltinkiZ schreef op 26-12-2003 @ 17:19:
Weet ik, maar kijk.. als je voor alles wat in de Koran staat een topic gaat openen, kan het mensen irriteren.. er zijn tog ook mensen met een ander geloof op scholieren..?? gewoon niet overdrijven door teveel topics te openen met allemaal een ander onderwerp wat in de Koran staat..
Ben je tegen de Islam ofzo...
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:22
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 26-12-2003 @ 17:21:
Ben je tegen de Islam ofzo...
tuurlijk niet hüseyin, wat ik bedoel is dat je niet moet overdrijven met al die topics..
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:26
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 26-12-2003 @ 17:21:
-als er nog serieuze vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden
-voor mij part mag er een slotje komen nu
-advies voor sivas en de rest: praat niet over dingen als je er niet veel over weet. Zo zet je jezelf voor lul, ik heb daar normaal niets tegen, maar nu geef je de mensen een negatief beeld over turken/moslims
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 16:28
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
AltinkiZ schreef op 26-12-2003 @ 17:22:
tuurlijk niet hüseyin, wat ik bedoel is dat je niet moet overdrijven met al die topics..
Overdrijven ik probeer KENNIS OVER DE ISLAM TE VERGAREN
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 17:08
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
AltinkiZ schreef op 26-12-2003 @ 17:17:
Sende hersey icin topic acma ya, kendi insanlarimizi kovuyorsun..
Anders praat je ff Nederlands ofzo? Wel zo leuk, dan kunnen anderen het ook volgen
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-12-2003, 17:57
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 26-12-2003 @ 16:08:
ver·sla·vend (bn.)
1 zodanig werkend dat men verslaafd raakt

scha·de·lijk (bn.)
1 schade doend, nadelig => pernicieus; <=> onschadelijk

ver·kwis·ten (ov.ww.)
1 op onnutte of lichtzinnige wijze verbruiken => verspillen

De volgende keer dat je moeie hebt met de nederlandse taal mag je wel naar http://www.vandale.nl gaan hoor
Ik denk eerder dat jij moeilijk van begrip bent, wanneer vind je iets schadelijk, wanneer is iets verkwisting, wanneer spreek je van een verslaving. Daar weet dat stoere boek geen antwoord op, het is puur hoe je het invuld
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 17:58
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 26-12-2003 @ 17:21:
-als er nog serieuze vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden
-voor mij part mag er een slotje komen nu
-advies voor sivas en de rest: praat niet over dingen als je er niet veel over weet. Zo zet je jezelf voor lul, ik heb daar normaal niets tegen, maar nu geef je de mensen een negatief beeld over turken/moslims
Meneer is echt de master
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 21:12
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 26-12-2003 @ 18:57:
Ik denk eerder dat jij moeilijk van begrip bent,
ik heb nergens beweert dat jij moeilijk van begrip bent, jij lijkt me een heel intelligent persoon.

Citaat:
wanneer vind je iets schadelijk, wanneer is iets verkwisting, wanneer spreek je van een verslaving.
Als je dat wil weten moet je het ook zo vragen.
op jouw vragen heb ik duidelijk antwoord gegeven, jij vroeg:

1. Wat is een verslaving?
2. Wat is schadelijk?
3. Wat is verkwisten?

het lijk mij best arrogant om namens de Kuran of de islam te spreken dus ik zal zo goed mogelijk uitleggen wat IK onder die drie woorden versta.

Ik vind iets schadelijk (voor het menselijke lichaam) wanneer het tijdelijke of blijvende schade aanricht aan (een deel van) het menselijke lichaam, waardoor onder andere een of meer functies van het lichaam niet meer goed uitgevoerd kunnen worden of niet meer zo goed uitgevoerd kunnen worden als eerst.
Roken lijkt me vrij schadelijk omdat vaste rokers een grote kans hebben op longkanker wat meestal de dood tot gevolg heeft. Tabak is de één na grootste oorzaak van kanker en er wordt aangenomen dat 30% van alle kankers en 80 tot 90 % van de longkankers wordt veroorzaakt door tabak.

1. Hoe schadelijk is roken voor de eigen gezondheid?

Tabaksrook bevat ongeveer 4.000 chemische stoffen.
Daarvan zijn er ruim 50 kankerverwekkend.
Duizenden rokers krijgen longkanker, hart- en vaatziekten, beroerten, astma of COPD. De effecten van tabaksrook op het lichaam nemen toe met het aantal jaren dat en de hoeveelheid die men rookt.
Per dag sterven in Nederland meer dan 60 mensen aan de gevolgen van roken.
stivoro


We zijn het eens met de overweldigende medische en wetenschappelijke consensus dat het roken van sigaretten longkanker, hart- en vaatziektes, longemfyseem en andere ernstige aandoeningen onder rokers veroorzaakt.
Het is veel waarschijnlijker dat rokers ernstige ziektes zoals longkanker krijgen dan niet-rokers.
Een "veilige" sigaret bestaat niet. Autoriteiten op het gebied van de volksgezondheid overal ter wereld hebben dit altijd al gezegd.
Rokers en potentiële rokers behoren hiermee rekening te houden wanneer zij beslissingen nemen die met roken te maken hebben.
Het roken van sigaretten en verslaving: we zijn het eens met de overweldigende medische en wetenschappelijke consensus dat het roken van sigaretten verslavend is.
Stoppen met roken kan erg moeilijk zijn, maar dat moet rokers die willen stoppen er niet van weerhouden het te proberen.
phillips morris

2. Wat zijn de gevolgen van meeroken?

Overlast:
Vier op de vijf mensen ervaren rookoverlast als een serieus probleem. Steeds meer niet-rokers durven uit te spreken dat ze last ondervinden van tabaksrook. Een toenemend aantal rokers houdt rekening met hen.

Gezondheid:
Het is bewezen dat meeroken de volgende schadelijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid:
*longkanker
*coronaire hartziekten
*astma-aanvallen bij astmapatiënten
*beginnende symptomen van hartziekten
*verergering van de symptomen van bronchitis.

Meeroken kan de volgende negatieve effecten op de gezondheid hebben:
*vermindering van het smaakvermogen
*hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid
*irritaties aan ogen, neus en keel
*storing in de longfunctie die in het ergste geval kan leiden tot longkanker

Mensen met een ademhalingsziekte als astma, chronische bronchitis of longemfyseem (zo'n anderhalf miljoen Nederlanders) en mensen met aandoeningen aan het hart- en vaatstelsel hebben een verhoogd risico op deze negatieve effecten.
stivoro

Instanties die zich bezig houden met de volksgezondheid zijn tot de conclusie gekomen dat meeroken ziekten (waaronder longkanker en hartaandoeningen) veroorzaakt bij niet-rokende volwassenen, en bij kinderen aandoeningen zoals astma, ademhalingsproblemen, hoesten, hijgen, middenoorontsteking en Wiegedood veroorzaakt.
Ook zijn deze instanties tot de conclusie gekomen dat meeroken bij volwassen astma kan verergeren en ontsteking van oog, keel en neus kan veroorzaken. Meeroken is een combinatie van de rook die ontstaat aan het uiteinde van een brandende sigaret en de rook die door een roker wordt uitgeblazen.
phillips morris

http://www.kankerbestrijding.nl/content/pa..._en_kanker.html
http://www.stivoro.nl/cijfers/
http://www.consumed.nl/roken/rokennavi.htm


Onder verkwisten versta ik je (zuurverdiende) geld gebruiken voor dingen die je leefomstandigheden niet aangenamer maken en/of je leefomstandigheden juist schade toebrengen. Voorbeelden van verkwisten vind ik: roken, gokken en vuurwerk (vuurwerk hoeft niet perse verkwisten te zijn, als iemand het zich gemakkelijk kan veroorloven dan moet hij dat maar doen, maar eigenlijk kan je net zo goed een tientje in brand steken)

verslaving: Ik denk dat iets een verslavende werking heeft wanneer je lichaam na gebruik ervan denkt dat je het nodig hebt en er niet zonder kan terwijl dat niet zo is. Wanneer je het een lange tijd niet gebruikt/ inneemt vertoont je lichaam afkickverschijnselen wat niet echt plezierig is.

Tabak bevat veel nicotine en tabaksverslaving is voornamelijk een nicotine-verslaving, al is er ook sprake van smaakverslaving en andere, bijvoorbeeld sociale aspekten. De primaire werking
van nicotine is concentrerend, door het beinvloeden van de neurotransmitter acetylcholine. Acetylcholine is een primaire faktor in het regelen van de informatieoverdracht tussen neuronen. Nicotine doet de productie van acetylcholine enorm toenemen, waardoor de werking van de hersencellen wordt gestimuleerd. Daarnaast heeft nicotine ook een effect op de productie van dopamine, glutamaat en endorfine. Het is daardoor een zeer verleidelijke drug, omdat het concentratie verbindt met een zeker ontspanning. Het effect van nicotine is evenwel van zeer korte duur, van 40 minuten tot een paar uur. En omdat het effect zo sterk is, is ook de kans op verslaving enorm. De concentratie aan receptors voor acetylcholine, dopamine, endorfine en glutamaat nemen zo sterk af dat wanneer het effekt
van nicotine op zijn eind loopt de verslaafde roker te maken krijgt met heel wat sterke psychische problemen : irriteerbaarheid, onrust, depressie en een zeer sterke nood aan nicotine. De negatieve gezondheidseffekten van nicotine zijn niet te onderschatten, nog los van de schade toegebracht door de andere stoffen in sigarettenrook. De directe toxiciteit van nicotine
lijkt zeer sterk op deze van de organofostaten een belangrijke groep pesticiden. Het leidt tot verdere onrust en depressiviteit... (..)

bron:

je kan ook kijken op:
http://science.howstuffworks.com/nicotine.htm

Citaat:
Daar weet dat stoere boek geen antwoord op, het is puur hoe je het invuld
Allah kan moeilijk achterin een woordenboek toevoegen met een precieze omschrijving van alle woorden die in het boek voorkomen. En volgens mij kan een intelligent man als jij wel een redelijke betekenis aan die drie woorden voegen.
Ik bedoel, hoe wou je het woord verslavend dan invullen? Je kan er niet veel van maken.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 22:04
El_Nour
Avatar van El_Nour
El_Nour is offline
Citaat:
Asperientje schreef op 26-12-2003 @ 14:20:
Dus jij zegt dat roken "Haram" is?

Roken is niet Haram, maar mekruh. Het is niet verboden, maar ook niet "helal".

Het kan ook verschillen dat wij turks en jullie marokkaans zijn..
Makroh is het allang niet meer nu bekend is dat het ontzettend veel schade aan het lichaam toebrengt.

Hartstikke verboden roken.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 22:26
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Citaat:
El_Nour schreef op 26-12-2003 @ 23:04:
Makroh is het allang niet meer nu bekend is dat het ontzettend veel schade aan het lichaam toebrengt.

Hartstikke verboden roken.
Niet verboden.. Mekruh..
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 00:12
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 26-12-2003 @ 22:12:
Allah kan moeilijk achterin een woordenboek toevoegen met een precieze omschrijving van alle woorden die in het boek voorkomen. En volgens mij kan een intelligent man als jij wel een redelijke betekenis aan die drie woorden voegen.
Ik bedoel, hoe wou je het woord verslavend dan invullen? Je kan er niet veel van maken.
Natuurlijk kun je er wel wat van maken, maar iedereen heeft een eigen interpretatie van deze woorden. Ik persoonlijk zie het kopen van tabakswaren niet als verkwisting, want het brengt me genot. Over schadelijkheid valt ook te twisten, er zijn genoeg rokers die veel roken en die nergens last van hebben. Verslaving kan veroorzaakt worden door roken, maar het hoeft niet, er zijn genoeg rokers die ook zonder sigaret goed kunnen functioneren, dus het is maar de vraag of roken wel zo verslavend is.
Kortom, er valt weinig over te zeggen of mag van de Islam of niet, omdat het altijd afhangt van de manier waarop je een zaak bekijkt
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 10:46
El_Nour
Avatar van El_Nour
El_Nour is offline
Citaat:
Asperientje schreef op 26-12-2003 @ 23:26:
Niet verboden.. Mekruh..
Het is niet Makroh voor de 2e keer, maar haram:

Allah zegt in de Koran, waarvan de vertaling luidt: "Hun, die de boodschapper, de reine profeet volgen, die zij in de Torah en het Evangelie beschreven vinden, legt hij het goede op en verbiedt het kwade, veroorlooft hun de goede dingen en verbiedt de slechte..." 7:157

De Islam verbiedt alles wat schadelijk is voor de gezondheid. Allah zegt in de Koran, waarvan de vertaling luidt: "...en stort u niet met uw eigen handen in het verderf..." 2:195

"En pleeg geen zelfmoord." 4:29

Het is overal duidelijk dat roken talloze soorten kanker veroorzaakt, wat meestal in dood resulteert. Rokers lopen ook nog andere gevaren, zoals hartkwalen, hoest, onvruchtbaarheid, darmontsteking, hoge bloeddruk, mond- en tandziektes, en veel meer. Er zitten honderden giftige en chemische ingrediënten in het sigaretje dat de roker rechtsreeks in de longen inademt. In een authentieke hadith, zei de Profeet Mohammed : "Degene die gif drinkt, waarbij hij zichzelf doodt, zal deze gif eeuwig drinken in het vuur van Jahannam (Hel)."

In deze tijd, wanneer de gevaren van het gebruik van tabak zonder twijfel zijn bewezen, zijn de moslimgeleerden unaniem eens dat het gebruik van tabak duidelijk haraam is voor de moslims. Ze gebruiken de sterkste termen om deze gewoonte af te keuren. Zo wordt het verbod van tabak niet alleen beperkt voor het gebruik ervan, maar ook voor het kweken en de verkoop ervan.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 12:11
Verwijderd
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 26-12-2003 @ 17:21:
Ben je tegen de Islam ofzo...
Ehm...volgens mij zegt ze alleen dat je door teveel topics over hetzelfde onderwerp mensen kunt irriteren, en dat vat jij op als 'tegen de islam zijn'? Wat ben jij voor extreem fanatiek ventje? En dat gebrabbel in een andere taal doe je ook maar thuis, hier spreken we Nederlands. Ik geloof dat jij dat best kunt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 12:37
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-12-2003 @ 13:11:
Ehm...volgens mij zegt ze alleen dat je door teveel topics over hetzelfde onderwerp mensen kunt irriteren, en dat vat jij op als 'tegen de islam zijn'? Wat ben jij voor extreem fanatiek ventje? En dat gebrabbel in een andere taal doe je ook maar thuis, hier spreken we Nederlands. Ik geloof dat jij dat best kunt.
En dan....
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 12:38
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 27-12-2003 @ 01:12:
Natuurlijk kun je er wel wat van maken, maar iedereen heeft een eigen interpretatie van deze woorden. Ik persoonlijk zie het kopen van tabakswaren niet als verkwisting, want het brengt me genot.
Citaat:
Over schadelijkheid valt ook te twisten, er zijn genoeg rokers die veel roken en die nergens last van hebben.
ik zie dat meneer het beter weet dan 100en wetenschapsinstellingen die al 100en keren bewezen hebben dat tabak heel erg schadelijk is voor het menselijke lichaam.
Ja sorry, maar ik heb ff geen zin om onderzoeksresultaten te herhalen om jou te laten zien dat het schadelijk is.
Ja oke, mischien krijgen sommige mensen niet longkanker, ik zeg niet dat iedereen die rookt er perse aan dood moet gaan, maar het is gewoon een feit dat er teer en nog 800 andere (schadelijke) chemische stoffen in je lichaam belanden.

[quote]Verslaving kan veroorzaakt worden door roken, maar het hoeft niet, er zijn genoeg rokers die ook zonder sigaret goed kunnen functioneren, dus het is maar de vraag of roken wel zo verslavend is.[quote]
Het ís verslavend. Dat is gewoon een feit. Punt uit! (uitzonderingen daar gelaten)


Citaat:
Kortom, er valt weinig over te zeggen of mag van de Islam of niet, omdat het altijd afhangt van de manier waarop je een zaak bekijkt
Nee, aangezien iedere wetenschapper zal beweren dat het schadelijk en verslavend is en dit ook het geval is mag het gewoon niet. kapish?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 12:57
S.I.V.A.S
Avatar van S.I.V.A.S
S.I.V.A.S is offline
Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 13:38:
ik zie dat meneer het beter weet dan 100en wetenschapsinstellingen die al 100en keren bewezen hebben dat tabak heel erg schadelijk is voor het menselijke lichaam.
Ja sorry, maar ik heb ff geen zin om onderzoeksresultaten te herhalen om jou te laten zien dat het schadelijk is.
Ja oke, mischien krijgen sommige mensen niet longkanker, ik zeg niet dat iedereen die rookt er perse aan dood moet gaan, maar het is gewoon een feit dat er teer en nog 800 andere (schadelijke) chemische stoffen in je lichaam belanden.


Nee, aangezien iedere wetenschapper zal beweren dat het schadelijk en verslavend is en dit ook het geval is mag het gewoon niet. kapish?
__________________
-S.I.V.A.S-
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 14:17
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 26-12-2003 @ 12:48:
Het leven zelf maakt je lichaam ook wel kapot.

dus maak een eind aan je leven, anders doe je je lichaam schade aan

(mccaine alias topicbutcher )
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 14:24
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 27-12-2003 @ 13:38:
*moe*
Daarom komt het nog wel aan op persoonlijke interpretatie, als jij zo wetenschappelijk bent, dan kun je ook wel zeggen dat Allah en de hel flauwekul zijn, en dat het dan sowieso geen ene flikker boeit

Trouwens toen dat boek gemaakt werd was die kennis over roken er niet, ga je me nu vertellen dat al die honderden jaren de mensen naar de hel zijn gegaan

Het is gewoon hoe je die begrippen van verslaving, schadelijkheid en verkwisting zelf bekijkt, voor de een zal roken een grote schande zijn, voor de ander niet
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 15:09
aniki
Avatar van aniki
aniki is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 27-12-2003 @ 15:24:
Daarom komt het nog wel aan op persoonlijke interpretatie,
hoe persoonlijk moet je het woord 'schadelijk' interpreteren voordat je er iets anders van maakt??

[quot]als jij zo wetenschappelijk bent, dan kun je ook wel zeggen dat Allah en de hel flauwekul zijn, en dat het dan sowieso geen ene flikker boeit [/quote]
Nee, de Kuran is zelfs in de 21ste eeuw ook wetenschappelijk gezien een onbetwistbare autenciteit is.


Citaat:
Trouwens toen dat boek gemaakt werd was die kennis over roken er niet, ga je me nu vertellen dat al die honderden jaren de mensen naar de hel zijn gegaan
BIETJAH!?!

Citaat:
Het is gewoon hoe je die begrippen van verslaving, schadelijkheid en verkwisting zelf bekijkt, voor de een zal roken een grote schande zijn, voor de ander niet
Natuurlijk speelt persoonlijke interpretatie ook een (grote) rol. Dat zie je vooral in sommige arabische gebieden, maar je kan van de woorden verslavend en schadelijk nou niet echt veel van maken.

Maar de vraag van de topicstarter is volgens mij al beantwoord. Als je deze persoonlijke dicussie voort wil zetten doe dat dan prive of zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.