Oud 24-07-2003, 21:36
*Burning water*
*Burning water* is offline
Beste lezer,

Op vakantie is dit schrijfsel van mijn hand ontstaan. Wat vind je ervan? Tips, aanwijzingen?

En hier drinken we op!

Boodschappen doen in Frankrijk is een feest. Supermarkten hebben een enorme variëteit aan producten. Meer nog dan in Nederland is er keus uit veel verschillende én veel bij benadering dezelfde artikelen. Levende krabben, versgebakken brood, yoghurt in talloze smaken, staarogende vissen, exotische vruchten, een uitgebreid wijnassortiment: het is er allemaal, de klant uitdagend aankijkend. Als God van eten houdt, snappen we waarom Frankrijk is gekozen als zetel van de uitdrukking die een weldadig leven verbeeldt…
Niet graag richt ik me op overeenkomsten met Nederlandse winkels. Juist het andere is interessant. Wanneer je er voor open staat, kan zelfs door zoiets banaals als eten je kijk op de wereld worden verruimd door te reizen. Maar ook voor de vakantieganger die om het andere niet maalt, is het hier comfortabel inkopen doen: thuis verkrijgbare dingen zijn hier tevens koop. Supermarkten richten hoekjes in met Nederlandse producten. Geen ontberingen; mayonaise voor 6 euro, voor de liefhebber.
Maar wat is de waarde van het verblijf in den vreemde, als je juist aan dat vreemde voorbij wilt gaan? Zelfs mijn leraar Grieks, uiterst voorzichtig en bezorgd (motto: hoofd koel houden!), wist het en raadde het aan: beschouw het als een uitdaging je aan te passen aan de eetgewoonten van het land, waar je je bevindt. Dat wijn drinken - alcohol is gevaarlijk en slécht - niet mocht was behalve inconsequent in Italië ook een tegenvaller.
Nu zijn wij Nederlanders wel een beetje genoodzaakt ons aan te passen. Velen van ons spreken relatief goed vreemde talen en een grote groep probeert zich aan te passen aan het leven in den vreemde, daar verblijvend. Sommigen verklaren dit door ons kleine binnenland, met als gevolg: weinigen van ons in het buitenland. Dat is niet de juiste verklaring: wij gaan op vakantie met z’n allen en in groten getale.
Oorzaak is het grote buitenland (zó over de grens, voor weinig geld!) en nationale trots op onze reputatie als talenkenner. Doordat we vaker geconfronteerd worden met het buitenland, wordt onze interesse gewekt. En de wil het leven daar te ervaren door geen Telegraaf te kopen, maar Le Dauphiné. Geen Goudse kaas te eten, maar plaatselijke Reblochon. Geen Heineken, maar een streekwijn.
De Savoie, huidig verblijfsoord, kent tal van streekproducten. Drank is sterk vertegenwoordigd, het immense drankschap in de Champion rijk gevuld. Mijn keus valt op een drankje met citroen. Vol trots de fles meegebracht naar een rendez-vous, dezelfde avond nog. Toch maar even kijken hoe sterk deze likeur eigenlijk is. Na enig zoeken denk ik het gevonden te hebben: 30%! Maar, bij aanschaf over het hoofd gezien: jus de citron, staat er achter. Limonade!
Volgende dag, een tweede poging. Het drankje dat de trots van de regio is, wil ik niet aan me voorbij laten gaan. Goed opgelet en deze keer likeur met génépi, een lieflijk wit bloempje, gekocht. Na een gevecht met de kurk, eindelijk, de proefsessie…
De smaak was belabberd. Die citroenlimonade, dat was een bewijs van Gods aanwezigheid in Frankijk! En dit is het mooie van reizen: zoiets maak je alleen dan mee.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..

Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 22:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2003, 22:04
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Onmiddellijk laten plaatsen, waar dan ook.
Misschien ee column aanvragen in het stadsblad?

Er is één stukje dat ik niet helemaal volg: "Dat wij drinken – ‘alcohol is gevaarlijk en slécht – niet mocht was behalve inconsequent in Italië ook een tegenvaller."
Ligt dat aan mij?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 22:25
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Fladdergeval schreef op 24-07-2003 @ 23:04:
Onmiddellijk laten plaatsen, waar dan ook.
Misschien ee column aanvragen in het stadsblad?

Er is één stukje dat ik niet helemaal volg: "Dat wij drinken – ‘alcohol is gevaarlijk en slécht – niet mocht was behalve inconsequent in Italië ook een tegenvaller."
Ligt dat aan mij?
Nee, dat ligt niet aan jou. Dat was een stomme typfout. 'Wij' moet zijn 'wijn'. Sorry

Verder, bedankt!
Een column aanvragen lijkt me meteen wat radicaal, al vind ik schrijven wel leuk. Geen idee hoe ik het zou moeten laten plaatsen ergens...
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 10:37
Tisch
Tisch is offline
Het is vrij goed geschreven, misschien echter wat te lang om als column in een dagblad de fungeren.

Je moet eens proberen het ding op te sturen naar zo'n scholierensite van het NRC. Daar plaatsen ze wekelijks een stuk van een scholier of iemand die er qua leeftijd voor door zou kunnen. Dit stuk zou er best geplaatst kunnen worden. Volgens mij krijg je inmiddels zelfs een cd-bon thuisgestuurd.

Ik heb het mailadres van de redactrice, maar die plaats ik hier niet op de site. Mail anders even, mocht je hem willen.

Roman
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 15:33
Verwijderd
Leuk

Een dingetje dat me zo even opviel: 'thuis verkrijgbare dingen zijn hier tevens koop.'

Klopt die woordvolgorde wel? Moet daar niet ergens 'ook' tussen? (thuis verkrijgbare dingen zijn hier ook te koop; tevens zijn hier thuis verkrijgbare dingen te koop)
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 21:43
Verwijderd
Hee, deze column had ik nog niet gelezen

Leuk onderwerp; Frankrijk, drank, eten, dat staat me allemaal wel aan. Verder nog vlot te lezen ook.

De laatste alinea is alleen een beetje een anticlimax: "De smaak was belabberd."

Laatst gewijzigd op 31-07-2003 om 21:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Verlichting door de voeten van Anja
Moscow
0 03-01-2008 19:26
Lifestyle sneakers.....
Fossilsurf
27 10-11-2005 16:07
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Ronnie het medium
Verwijderd
10 27-04-2005 22:10
Verhalen & Gedichten Column voor nep-krant
Uziel
2 30-05-2004 12:18
Verhalen & Gedichten Nog 2 columns uit de oude doos
Shitonya
4 23-03-2004 16:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.