Oud 15-09-2002, 09:38
Yamyam
Yamyam is offline
Lees dit eens:

Agressie / Hard trappen naar de leraar
door Monique de Heer
2002-09-09 - lezersreacties op dit artikel (17)

Leraren pesten is van alle tijden. Grof geweld niet, dat is nieuw. De docent die tijdens een schoolfeestje verrot werd geschopt, was vooral zo kapot van het incident omdat hij als ex-marinier had gedacht dat hem zoiets niet zou overkomen. ,,Veel kinderen hebben alleen nog maar respect voor het recht van de sterkste.''



Dit incident is afkomstig uit het boek 'Lesje geleerd?' van Huub Buijssen en Mathilde Bos. Zij gaven jarenlang trainingen aan personeel in de gezondheidszorg over omgaan met geweld. Maar een nieuw werkterrein heeft zich aangediend: het middelbaar onderwijs. De schrijvers verzamelden voor hun handleiding voorbeelden van grof geweld tegen leraren en behandelen de nasleep van de vaak ingrijpende gebeurtenissen.

De incidenten liegen er niet om. Een leraar die na de les wordt klemgezet door drie leerlingen in zijn eigen lokaal loopt een liesbreuk, een zware hersenschudding en interne bloedingen op. Een ander wordt aangevallen door een vader tijdens een oudergesprek. Het kind steelt eten op school en de schoolarts concludeert dat de jongen ondervoed is. Tijdens een gesprek met de vader klimt deze over de tafel heen en begint erop te slaan met de uitroep 'Dan maak ik u nu dood'.

De lerares die uit de terrasstoel werd getrapt, vertelt maanden later dat ze 'nu heel anders rondloopt'. Ze is minder idealistisch geworden: ,,Ik zie nu veel beter de beperkingen die je hebt ten aanzien van dit soort jongens.''

Trainer Huub Buijssen schreef het boek niet om het imago van het leraarsvak nog eens een extra klap toe te brengen. Want hoewel geweld tegen leerkrachten toeneemt, is het niet zo erg als in andere sectoren. Buijssen: ,,De agressie tegen conducteurs, verpleegkundigen, gevangenisbewaarders en bijvoorbeeld medewerkers van de sociale dienst is veel groter. Een leraar loopt ongeveer vijftig procent kans om een keer in de hele carrière een ernstig geweldsincident mee maken. Daarmee springen ze er niet uit. Echt veilige beroepen zijn er niet zo veel. Voor mensen die het overkomt, is het wel prettig te weten dat ze niet de enigen zijn.''

De positie van een leraar is wel uitzonderlijk. Een leraar staat alleen tegenover een groep in vrij geïsoleerde omstandigheden. Buijssen: ,,Je wordt er zowel door collega's als leerlingen op afgerekend als het misloopt. Als leraar moet je de klas 'aankunnen'. Daarom vinden veel leraren die met agressie te maken hebben het moeilijk om er over te praten. Iedere traumatische ervaring roept schuldgevoelens op.''

Orde bewaren in een klas behoort tot de taak van de leraar. Welke leraren lopen het meeste risico? Buijssen: ,,Op het platteland is het risico kleiner dan in de grote stad. Op scholen met veel allochtone leerlingen is het risico juist weer groter. In de Marokkaanse cultuur bijvoorbeeld is vader thuis de baas, de politie is de baas op straat en op school is het de leraar. Maar Nederland kent een onderhandelingscultuur. Zelfs in landen direct om ons heen zoals Duitsland en België, is het normaal naar iemand te luisteren omdat die hoger in rang is. Maar in Nederland gaat het om de argumenten. Een gesprek aangaan met een leerling, wordt in Marokko gezien als zwakte. Daarbij zijn die leerlingen heel trots. Eergevoel is belangrijk en voor het oog van anderen wil men niet afgaan. Vernedering roept agressie op en dat maakt het er voor de leerkracht niet gemakkelijker op.''

Dan is er nog een vorm van geweld die speciaal voorkomt op scholen, zegt Buijssen: geweld om te laten zien dat je erbij hoort. ,,Elke groep heeft een eigen identiteit en sommige groepen manifesteren zich via geweld. En daaromheen komt dan ook weer een groep die stoer moet doen. In grote scholen ontstaan die groepen sneller. Op een kleine school gebeurt dat minder snel, dan vermengen de weinige echt agressieve kinderen zich meer met rustige leerlingen en passen zich aan.''

Paul de Boer ('Vincent' uit het boek) kwam drie jaar geleden tijdens een schoolfeest onder een schoppende en slaande leerling terecht. ,,Vieze vuile rotjood, ik vermoord je'', kreeg hij te horen. De school durfde de politie niet te bellen omdat er juist op dat moment een groep van dertig Marokkaanse jongeren voor de deur stond die naar binnen wilden en de vlam dan wel eens helemaal in de pan kon slaan.''

De maandag na het feest gaat Paul de Boer weer naar school. Hij geeft al 25 jaar filosofie en godsdienstles. Het eerste uur wil de 5 vwo-klas natuurlijk weten wat er was gebeurd. De Boer zegt daarop dat hij iedereen in de klas wil kunnen zien: ,,Er mag niemand achter me staan. Ik vertrouw jullie niet meer.'' In de klas begint hij te huilen. De Boer: ,,Ik ben oud-commando en fysiek kan ik zo'n jongen wel aan, hoewel vechten met een kind heel moeilijk is. Maar die avond heeft een enorm effect op me gehad. Ik was veiligheidscoördinator op de school en was gevraagd toezicht te houden op de schoolfeesten. Dat het mij kon overkomen, kon ik niet goed geloven.''

De Boer doet aangifte van geweldpleging, racistische uitingen, vernieling van eigendommen (zijn horloge was kapot) en bedreiging met de dood. Hij staat erop dat de jongen geschorst wordt maar vindt de rector tegenover zich. ,,Die jongen heeft wettelijk recht examen te doen. Als hij geen examen kan doen, moet de inspectie worden ingelicht en dat geeft heel wat onrust'', laat die weten. De andere docenten vallen De Boer echter bij en dreigen het bestuur erbij te halen. De rector bindt in. De jongen mag geen lessen meer volgen, maar doet wel examen.

Paul de Boer voelde zich lang niet meer veilig. Hij is meer lessen op een hbo-instelling gaan geven en minder op de middelbare school: ,,Puberale spierballen zijn er altijd geweest, maar nu wordt er hard getrapt als iemand al op de grond ligt. Er worden messen meegenomen naar school. Er gebeurde vroeger natuurlijk ook van alles, maar het is nu wel anders, harder.''

,,Het is voor mij zo schokkend omdat het op een plek gebeurt waar je iedere dag kennis doorgeeft. Als dat vermengd wordt met fysiek geweld is dat gewoon verschikkelijk. Je bouwt een band op met leerlingen waarvan jij denkt dat die respect afdwingt. Maar veel kinderen hebben alleen nog maar respect voor het recht van de sterkste.''

Trainer Huub Buijssen zegt dat Paul de Boer geluk had dat zijn collega's hem steunden. Het gebeurt ook wel anders. Ronduit schokkend zijn in het boek de verhalen waarin collega's op school de bedreigde collega niet te hulp komen. Een leraar die op de grond ligt te worstelen met een leerling die door het lint gaat: ,,Net als door mijn hoofd schiet dat ik de vechtpartij niet lang meer volhoud, steekt mijn collega zijn hoofd om de hoek van de deur en zegt gedag. Alsof het normaal is dat ik met een leerling in de houdgreep op de grond lig. Hij groet en vertrekt.''

Kan een leraar léren stevig over te komen? Buijssen: ,,Video-opnamen bekijken van leraren die geen problemen hebben om hun gezag uit te oefenen, kan helpen. En daarnaast is het goed te zien hoe je zelf overkomt. Rechtop staan en duidelijk spreken ligt voor de hand. Vooral bij de eerste ontmoeting met een klas, want dan wordt de toon gezet. Fysiek geweld trekt veel aandacht. Maar vaak is er al veel aan vooraf gegaan.''

Aardig gevonden worden helpt niet. ,,Juist leraren die graag aardig gevonden willen worden, hebben problemen. Dan leg je namelijk het oordeel over jezelf voor een deel bij de ander. Aardig is een eigenlijk een negatief woord. En verder is het vaak ongrijpbaar. Sommige mensen hebben een natuurlijk charisma. Daar weet je van dat er niet mee te spotten valt. Het vak dat de leerkracht geeft, kan ook een rol spelen. Wie een goed cijfer voor wiskunde nodig heeft, wacht nog even met zieken tot bij handenarbeid. En soms is het gewoon domme pech.''

De leiding van de school heeft vaak sterk de neiging incidenten te bagatelliseren, zoals ook De Boer overkwam. Buijssen: ,,Schoolleiders zijn vaak bang voor verlies van status van de school. Ze zijn bang dat de school een slechte naam krijgt, maar volgens mij werkt het bij ouders en leerlingen niet zo. Als een leerling een docent aanvalt en daar wordt vervolgens door de leiding lafhartig op gereageerd, dan zorgt dat juist voor een heel onveilig gevoel. Je moet leerlingen van stonde af aan de regels duidelijk maken. De scheidsrechter aanvallen is zo ongeveer de ergste overtreding die je op een voetbalveld kunt maken. En op school moet geweld tegen een leraar de ergste overtreding zijn.''

Op de school van Paul de Boer vond de schoolleiding het moeilijk een houding te bepalen. De Boer kreeg een paar theaterbonnen om het leed te verzachten, wat hij beledigend vond. Toch wil hij niet dat de school met naam wordt genoemd: ,,Het kost je leerlingen en dat betekent minder uren voor docenten. Die hebben allemaal hypotheken. Mijn school loopt leeg. De hoogopgeleide ouders halen hun kinderen eraf en we krijgen kinderen van laagopgeleiden, meest allochtonen, terug.''

De Boer heeft de problemen verwerkt door er juist niet over te praten. ,,'Maar je kan toch naar een andere school', wordt er dan gezegd. Maar het is mijn schooltje, met mijn leerlingen. Leg dat maar eens uit. Zo'n schorsing levert ook een duivels dilemma op. Als je zo'n jongen op school laat, moeten de leraren incasseren en met wegsturen geef je het kind in feite op.''

Dat laatste is voor scholen vaak reden om het wangedrag van een leerling te vergoeilijken. Het motto is: 'Hij heeft het al zo moeilijk'. De Boer vindt dat de norm duidelijk moet zijn. ,,Als ze zeggen: 'ik ruk je kop van je romp, klootzak', dan menen de meesten dat natuurlijk ook niet - maar het is intussen wel gezegd. Of twintig keer kanker zeggen in een les, vreselijk, ik ga er de eenentwintigste keer nóg tegenin. Ik heb vorig jaar de eerste dag een brugklasser binnen zien komen, die een docente begroette met 'klein kontje maar lekkere tietjes heb je'. Het kind begreep niet eens dat zoiets niet kan. ''

Ook de docenten zelf zijn niet helemaal vrij te pleiten. De Boer: ,,Het verbale geweld van docenten zelf wordt ook steeds erger. Je dekt je in en wilt geen gesodemieter in de klas hebben. Dus is het al snel: 'lulhannes, hou op met dat gekloot'. We laten de deuren van de lokalen tegenwoordig open staan. Dat is veilig en zorgt voor sociale controle.''

Maar ook hij ziet dat leerlingen het vaak écht moeilijk hebben. ,,Er is in het middelbaar onderwijs een tweedeling ontstaan tussen mensen die alles hebben en mensen die het niet zullen krijgen. Vroeger kon je via mavo en havo door naar het vwo en toch nog naar de universiteit. Nu niet meer. Als je nu op mavo wordt ingeschat dan blijf je daar. Ik ben zelf van allochtone afkomst. Vooral die kinderen zijn vaak laatbloeiers door omstandigheden.''

,,Die kloof entameert geweld. Als ik vwo'ers een werkstuk laat maken, dan krijg ik werkstukken terug die thuis allemaal op de eigen computer zijn gemaakt. Ouders hebben vaak nog meegeholpen ook. Die andere kinderen, van het vmbo, die moeten het op school doen. Na schooltijd stroomt het internet lokaal op mijn school vol met Marokkaanse kinderen. Dan zitten ze met z'n twintig man achter een computer, dat wordt dus heibel. En ze zien het verschil met de anderen echt heel goed. Dat zorgt voor angst, angst om er altijd buiten te vallen. De maatschappij moet dat veel beter in de gaten houden.''

Huub Buijssen en Mathilde Bos, Lesje geleerd? Uitgeverij Elsevier, 25 euro


Erg he?!
Advertentie
Oud 15-09-2002, 14:47
addictive
Avatar van addictive
addictive is offline
het zal wel erg zijn maar je verhaal is te lang denk niet dat je veel reacties zal hebben ken je et niet wat verkortte?
-xxx-sabien
__________________
tha BITCH.......Babe In Total Control of Herself
Oud 15-09-2002, 15:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
idd, erg lang. heb dus ook alleen eerste stuk gelezen.

kvind 't heel erg, maar kdenk dat het een beetje een bedriegend bericht is. Er worden enkele voorbeelden gegeven en dat voor héél nederland! Tuurlijk, 't zou helemáál niet voor mogen komen. Maar 1 voorbeeld is over een vader en die over leerlingen; dat heeft niks met het feit dat het leerlingen zijn te maken.
Dat zijn gasten die ook buiten de school waarschijnlijk geweld gebruiken. Kvind het een beetje hetzelfde als voetbalvandalisten. Die hebben helemaal niks met voetbal temaken, die zoeken alleen een reden om rotzooi te schoppen!
Volgens mij is het echt niet zo erg in nederland. Tenminste, ik heb nog nooit van wat voor geweld dan ook gehoord op een school hier in de buurt, laat staan zo erg!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 15-09-2002, 20:41
LostProphetX
Avatar van LostProphetX
LostProphetX is offline
iK las het verhaal eerder deze week ergens, en ik vindt het HEEL ERG jammer dat ZULKE DINGEN moeten gebeuren...
__________________
T h e F a k e S o u n d O f P r o g r e s s
Oud 15-09-2002, 20:59
Carpe Diem
Avatar van Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Citaat:
addictive schreef:
het zal wel erg zijn maar je verhaal is te lang denk niet dat je veel reacties zal hebben ken je et niet wat verkortte?
-xxx-sabien
*Is het hier mee eens*
__________________
What's wrong? Do you not like my mouth words?
Oud 15-09-2002, 22:36
Razzle
Avatar van Razzle
Razzle is offline
Citaat:
LostProphetX schreef:
iK las het verhaal eerder deze week ergens, en ik vindt het HEEL ERG jammer dat ZULKE DINGEN moeten gebeuren...
mee eens!!!
__________________
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Oud 15-09-2002, 22:37
Razzle
Avatar van Razzle
Razzle is offline
Citaat:
addictive schreef:
het zal wel erg zijn maar je verhaal is te lang denk niet dat je veel reacties zal hebben ken je et niet wat verkortte?
-xxx-sabien
Hmm, als je het echt boeit lees je het hele stukje wel... kleine moeite, wel beetje schokkend
__________________
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Oud 15-09-2002, 22:53
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Razzle schreef:


Hmm, als je het echt boeit lees je het hele stukje wel... kleine moeite, wel beetje schokkend
Schokkende indivuele gevallen kun je overal wel vinden. Dat stukje zegt niet veel concreets over het grote plaatje...
Oud 16-09-2002, 09:09
addictive
Avatar van addictive
addictive is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Razzle schreef:


Hmm, als je het echt boeit lees je het hele stukje wel... kleine moeite, wel beetje schokkend
--------------------------------------------------------------------------------

en dat heb ik gedaan het is echt heel erg.en ook jammer jah
wat lost schreef
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
LostProphetX schreef:
iK las het verhaal eerder deze week ergens, en ik vindt het HEEL ERG jammer dat ZULKE DINGEN moeten gebeuren...
mee eens ....
__________________
tha BITCH.......Babe In Total Control of Herself
Oud 18-09-2002, 18:39
De Dikke Jongen
De Dikke Jongen is offline
Zouden de dames en heren hier aanwezig alstublieft gewoon op de inhoud zouden willen ingaan, in plaats van de lengte aan te vallen! Het is juist bewonderingswaardig dat er mensen zijn die het er voor over hebben een dusdanig lang stuk te plaatsen, dan zit het hen blijkbaar nogal hoog! Ga zo vooral door.
__________________
Niets uit bovenstaand uitgave mag gekopieerd worden zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur. De Dikke Jongen.
Oud 18-09-2002, 19:03
tacidvs
tacidvs is offline
Hebben jullie concentratieproblemen ofzo? Als je dit al lang noemt... cha!
__________________
back in black and with a vengeance
Oud 18-09-2002, 19:21
barkrukkie
barkrukkie is offline
nou, kheb dus wel de moeite genomen om 't door te lezen. Maar ik vind het echt belachelijk dat het in sommige scholen zo ver kan gaan. ik bedoel, als een leraar in elkaar getrapt wordt en dan niet eens de politie durven te bellen omdat er een groep marrokanen voor de deur staat... daar zakt je broek toch wel ff van af.
*trekt broek omhoog*
toch blijkt uit het stuk dat klassen met (veel) allochtonen erin meer risicovol zijn... Misschien dat een soort kennismakings-cursus voor (allochtone) jongeren met onze cultuur en gewoontes verplicht moet worden? ('tzal wel niet echt helpen, maar je moet toch iets proberen...)
Ik ben blij dat ik op het platteland woon (hoewel onze school ook zo'n 2000 leerlingen heeft)
__________________
[spAm]
Oud 18-09-2002, 21:52
LostProphetX
Avatar van LostProphetX
LostProphetX is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Hebben jullie concentratieproblemen ofzo? Als je dit al lang noemt... cha!

Als je een puntje uit de troonrede wilt pikken voor een discussie post je toch niet telkens weer dat *(@#)(*@$#lange uitgelekte document
__________________
T h e F a k e S o u n d O f P r o g r e s s
Oud 18-09-2002, 22:49
tacidvs
tacidvs is offline
En blijf vooral alles in proportie zien.
Oud 19-09-2002, 00:00
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Het komt uit de Trouw. Ik heb het zelf ook gelezen. Het stond in "de verdieping"
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Oud 24-09-2002, 10:30
Sommetje
Sommetje is offline
Ik heb niet het hele stuk gelezen (daarvoor was het iets te lang), maar ik vind het wel zwaar triest. Ik vind het wel goed dat er nou een boekje overuit is, zodat het probleem onderkend wordt.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Oud 25-09-2002, 15:48
NielZ
Avatar van NielZ
NielZ is offline
Heb het compleet gelezen, weinig langs aan (al blijft lezen van een beeldscherm lastig).

Ernstig dat zulke dingen gebeuren. Aangrijpend ook (ook omdat ik mezelf ooit nog wel eens in het onderwijs zie verschijnen...).
We hadden laatst uitwisselingsproject, en ik zat met een duits meisje aan tafel. Zij verbáásde zich er helemaal over dat wij gewoon praatten/fluisterden tijdens de uitleg, dat er af en toe iemand spontaan naar de WC/prullenbak liep etc. Ze vertelde dat het bij hun gewoon 3 kwartier luisteren en/of werken was, en géén gezeik. Die mentaliteit zou imo ook wel terug mogen komen. Het klinkt misschien wat raar als HAVO 5 leerling, maar ik stoor me regelmatig aan de herrie in onze klas. Als ik het wil halen moet ik m'n tijd goed besteden, en zelfstandig werken in de klas lukt niet echt met gebler om je heen...
[maar ik dwaal wat af ]
Leerlingen die zulke dingen doen (daar móeten getuigen bij zjin; iig de docent zelf) moeten gewoon keihard aangepakt worden. Niet van dat lome gezeik "naam van de shcool, moeilijke jeugd, slechte opvoeding bla bla bla"...
Imo moeten dit soort dingen dekop in worden gedrukt nu het nog niet 'normaal' is.
__________________
Mage Powerrr \o/ • Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...
Oud 02-10-2002, 06:04
JJzD
JJzD is offline
ik vind het vervelend van die paul (excommando) dat hij niet kon reageren. Aan de ene kant knap want hij had die gozer met 1 klap gedood, aan de andere kant waarom deed ie dat niet??
wij leven in een rechtsstaat waar zelfverdediging nog altijd is toegestaan.
50% van de leraren maakt zoiets mee, waarom wapenen we de leraren niet.
dat kunnen heel simpele maar gemene trucjes zijn die je in een uurtje per week aanleert. goed voor de conditie en dus voor de leraar en dus voor de werkgever.

kortom, geef die lararen de kans zich te verdedigen en loop niet te mekkeren als die gozer met een blauw oog terugkomt
__________________
-|-
Ads door Google
Oud 07-10-2002, 16:15
inaaa
inaaa is offline
interessant verhaal......vooral die over Paul de Boer...erg menn
ik heb alleen het volgende te zeggen: je komt op school om te leren, niet om een potje te gaan vechten, bedreigen en moeilijkheden gaan zoeken met de leraren, of met medeleerlingen....ja toch??..... leraren zijn er om je toekomst o.a te bepalen, en als je dat niet inziet....ben je echt dom.......
__________________
:p
Oud 07-10-2002, 16:41
Verwijderd
het resultaat van paars.
overigens opvallend dat het weer marokkanen zijn en geen turken of somaliers.
ze verdienen hun negatieve imago op ieder gebied kennelijk

oja en ga nou niet beweren dat ik aan het generaliseren ben...
Oud 07-10-2002, 16:43
PimpDude86
Avatar van PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
het resultaat van paars.
overigens opvallend dat het weer marokkanen zijn en geen turken of somaliers.
ze verdienen hun negatieve imago op ieder gebied kennelijk

oja en ga nou niet beweren dat ik aan het generaliseren ben...
Het valt wel weer op dat je oog alleen het woordje MAROKKANEN op pikt. Je hebt er vast een sonor voor.
__________________
Better a witty fool than a foolish wit.../Ik ben noch pimp, noch dude...en uuh ook geen 16, of 86 ofzo...
Oud 07-10-2002, 16:48
Verwijderd
Citaat:
PimpDude86 schreef:
Het valt wel weer op dat je oog alleen het woordje MAROKKANEN op pikt. Je hebt er vast een sonor voor.
het gaat hier ook om geweld door marokkanen, alhoewel de politieke correctheid van de auteurs hen verhindert dit rechtstreeks te zeggen.
overigens, heb jij het stukje überhaubt wel gelezen?
Oud 07-10-2002, 17:07
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
PimpDude86 schreef:
Het valt wel weer op dat je oog alleen het woordje MAROKKANEN op pikt. Je hebt er vast een sonor voor.
Dat kan ik ook wel zonder sonar. Je hoeft de krant maar open te slaan of je komt dat woord weer 10 keer tegen in negatieve stukjes.
Oud 07-10-2002, 21:10
Fledderpoep
Avatar van Fledderpoep
Fledderpoep is offline
meer macht voor leraren ...dat ze die ouderwetse linealen maar weerinvoeren, dat ze zo'n kutjoch een knal om die oren moeten geven. Ouders geven leraren vaker de schuld dat zij hun kinderen OOK op moeten voeden, dan moet men de consequenties ook aanvaarden. Als je kind dan een keer met blauwe plekken thuis komt, vraag dan niet WIE het gedaan heeft, maar WAAROM hij het verdiende ...

kancker tuigh
Oud 07-10-2002, 21:20
Verwijderd
volgens mij is er pas zo'n topic geweest op school&studie
Advertentie
Oud 23-08-2005, 01:30
Someone_Special
Someone_Special is offline
vreselijk!
Oud 23-08-2005, 01:31
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Someone_Special schreef op 23-08-2005 @ 01:30 :
vreselijk!
DIE! NOW! HERE!
Oud 23-08-2005, 01:33
Verwijderd
Ik dacht 't niet he.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken plan: docent terugpakken (terroriseren)
love_will_never_die
74 28-02-2008 10:56
Algemene schoolzaken Slachtoffersymptomen Digitaal pesten
Chmee
7 22-05-2006 16:47
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen beschouwing over pesten
0o-meisje-o0
0 17-10-2005 20:57
Psychologie [Pesten] Mijn broertje gaat hieraan onderdoor
Tuinkabouter !!
55 13-10-2003 16:53
Algemene schoolzaken Ik wil weer naar school!
Michel87
60 28-08-2003 14:00
ARTistiek Ik heb hulp nodig! Monoloog voor drama over pesten!
Anne
5 21-10-2001 11:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.