Oud 03-05-2012, 18:26
Vmichael
Vmichael is offline
Ik ga het centraal examen filosofie als staatsexamen doen, kan iemand mij misschien helpen met het herkennen van de juiste stof?

Waar kan ik de stof leren die ik moet weten voor het centraal examen? Als iemand mij (een) boek(en) kan aanraden, met daarin welke hoofdstukken ik moet leren, dan ben ik heel dankbaar!

Groetjes,

Michael.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2012, 21:50
Vmichael
Vmichael is offline
Er bestaat helaas geen examenbundel of samengevat voor filosofie, weet iemand iets dat daarop lijkt?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 12:09
thijsm
Citaat:
Ik ga het centraal examen filosofie als staatsexamen doen, kan iemand mij misschien helpen met het herkennen van de juiste stof?

Waar kan ik de stof leren die ik moet weten voor het centraal examen? Als iemand mij (een) boek(en) kan aanraden, met daarin welke hoofdstukken ik moet leren, dan ben ik heel dankbaar!

Groetjes,

Michael.
Ik heb deze gebruikt, echt handig!

http://www.scholieren.com/werkstukken/42017
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 17:52
Vmichael
Vmichael is offline
Zeer bedankt!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 18:47
Thijsmolendijk
Thijsmolendijk is offline
geen dank doen maar 1500 mensen in filosofie. Weet iemand of er dit jaar wel een herkansing is voor filosofie?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 18:57
Tazer
Avatar van Tazer
Tazer is offline
Beste mensen,

Ik heb vorig jaar filosofie gedaan en heb een hele grote, overzichtelijke, puntsgewijze samenvatting gemaakt met afbeeldingen en kleuren om alles nog eens extra te verhelderen.

Het heeft mij op een goed punt gebracht, en vorig jaar toen ik deze ook gedeeld had op Scholieren.com waren ook velen erg blij hem te hebben!

http://www.mediafire.com/?0fq5pg95f2625zv

Thijs, herkansingen zijn er altijd. Voor elk vak.
Examens kennen drie tijdvakken; het eerste dat gewoon het examen is, het tweede dat de herkansing is en het derde als een uitzondering voor leerlingen die bijvoorbeeld niet bij de herkansing konden zijn i.v.m. een ernstig ongeluk ofzo.
__________________
'Onwetendheid is de bron van alle kwaad.'
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 19:09
Thijsmolendijk
Thijsmolendijk is offline
Citaat:
Beste mensen,

Ik heb vorig jaar filosofie gedaan en heb een hele grote, overzichtelijke, puntsgewijze samenvatting gemaakt met afbeeldingen en kleuren om alles nog eens extra te verhelderen.

Het heeft mij op een goed punt gebracht, en vorig jaar toen ik deze ook gedeeld had op Scholieren.com waren ook velen erg blij hem te hebben!

http://www.mediafire.com/?0fq5pg95f2625zv

Thijs, herkansingen zijn er altijd. Voor elk vak.
Examens kennen drie tijdvakken; het eerste dat gewoon het examen is, het tweede dat de herkansing is en het derde als een uitzondering voor leerlingen die bijvoorbeeld niet bij de herkansing konden zijn i.v.m. een ernstig ongeluk ofzo.
Ik weet het, maar vorig jaar was er voor filosofie geen schriftelijke herkansing. Je moest blijkbaar ergens naar heen voor een modeling...

enorm bedankt voor de goede samenvatting! erg overzichtelijk
Met citaat reageren
Oud 15-05-2012, 19:10
Vmichael
Vmichael is offline
Zeer bedankt voor het delen! Ik ben nog niet zo lang lid van dit forum, maar de mensen zijn echt heel behulpzaam.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 18:46
Vmichael
Vmichael is offline
Een kleine fout in de pagina van Aristoteles:

-Nederigheid: Meer aanzien verwachten dan je eigenlijk verdient
-Verwaandheid: Minder aanzien verdachten dan je eigenlijk verdient

Dat moet natuurlijk andersom zijn. Voor de rest leert het erg prettig!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 21:04
Tazer
Avatar van Tazer
Tazer is offline
You're welcome, goed je best doen hè kerel!
Laat me even weten als je nog vragen hebt over filosofie zo in z'n algemeen of specifiek over het eindexamen/stof alles zit er hier nog redelijk goed in, filosofie was echt een heel gaaf vak!
__________________
'Onwetendheid is de bron van alle kwaad.'
Met citaat reageren
Oud 18-05-2012, 17:40
Vmichael
Vmichael is offline
Ik ben goed op weg, dankzij de samenvatting van Tazer en de link van thijsm. Tazer, is de oefenexamen die je hebt bijgevoegd nog steeds relevant, of is er een oefenexamen die beter past bij dit jaar?

Vraagje over het CE; Word er ook vraagt wat welke filosoof onder bepaalde emoties begreep? Een vraag zoals; Wat verstond Kant onder de emotie trots.

Of is het genoeg om te weten wat de filosofische stromingen onder de emotie trots verstonden?

Ook wil ik graag nog wat meer oefenexamens maken, weet iemand waar ik die kan vinden?

Laatst gewijzigd op 18-05-2012 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2012, 18:19
Tazer
Avatar van Tazer
Tazer is offline
Citaat:
Ik ben goed op weg, dankzij de samenvatting van Tazer en de link van thijsm. Tazer, is de oefenexamen die je hebt bijgevoegd nog steeds relevant, of is er een oefenexamen die beter past bij dit jaar?

Vraagje over het CE; Word er ook vraagt wat welke filosoof onder bepaalde emoties begreep? Een vraag zoals; Wat verstond Kant onder de emotie trots.

Of is het genoeg om te weten wat de filosofische stromingen onder de emotie trots verstonden?

Ook wil ik graag nog wat meer oefenexamens maken, weet iemand waar ik die kan vinden?
Ben blij dat het zo goed bevalt! In het eindexamen zal vast een vraag komen over wat een bepaalde filosoof over een bepaalde emotie dacht.Zo hadden we vorig jaar de volgende vraag:

Wat is de opvatting van Aristoteles over woede?

Dat moet je dus gewoon leren, als je mijn samenvatting leert dan heb je eigenlijk alles geleerd wat je moet leren. En ja alles is nog gewoon relevant, ook het proefexamen dat in mijn samenvatting staat

Je kunt hier het HAVO Filosofie examen van vorig jaar bekijken:
http://static.examenblad.nl/9336111/...1-a-11-1-o.pdf

Dit is het correctievoorschrift:
http://static.examenblad.nl/9336111/...1-a-11-1-c.pdf

En hiermee kun je een cijfer berekenen (de normering):
http://www.examenblad.nl/9336000/1/j...n=vg41h1hf76yz

Het onderwerp emoties is pas sinds vorig jaar gekomen, daarom is er geen ander oefenexamen of oefenopdracht op internet te vinden. Je moet 't daarom echt doen met de examens hierboven en wat je van mij hebt gekregen Sorry..

'T boek dat eindexamenkandidaten allemaal gebruiken voor filosofie is ''DENKBEWEGINGEN'' van Mariette Willemsen. Je kunt het hier kopen:
http://www.bol.com/nl/p/denkbeweging...1004006832491/

Hierin staan achterin ook precies de ''eindtermen'' (wat je moet leren voor je examen dus).

Leer niet vanuit het boek, dat is NIET TE DOEN. Gebruik de samenvattingen die je kunt vinden op het internet, van het boek word je knetter en knettergek.
__________________
'Onwetendheid is de bron van alle kwaad.'
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 12:08
Vmichael
Vmichael is offline
Bedankt!

Zijn er ook video's op youtube van een docent die de stof uitlegt, net zoals bij geschiedenis? Zo ja, waar kan ik op zoeken?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 20:52
Tazer
Avatar van Tazer
Tazer is offline
Ik denk het niet vanwege het aantal deelnemers (meestal rond de 1400)
__________________
'Onwetendheid is de bron van alle kwaad.'
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 21:04
Verwijderd
Citaat:

Je kunt hier het HAVO Filosofie examen van vorig jaar bekijken:
http://static.examenblad.nl/9336111/...1-a-11-1-o.pdf
Best pittig.

Maar ik ken het studieboek niet.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2012, 21:54
Vmichael
Vmichael is offline
Ik vind het echt best wel pittig, ik probeer de stof er in te stampen
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 21:04
Thijsmolendijk
Thijsmolendijk is offline
in Vraag 16 werd de vraag gesteld of Spinoza het beter van terug te gaan naar de bijbel of niet.
Spinoza zei telkens dat je een gelukkig mens wat als je de kennis van God bezat.(staat meerdere malen in het denkbewegingen boek gemeld).
Vanuit hieruit is het logisch dat hij terug verlangt naar de bijbel.
nu lees ik in het correctiemodel dat hij niet terug verlangde naar de bijbel omdat hij streeft naar wetenschap. Dit staat niet in het boek vermeld.

Is dit bij meerdere mensen overkomen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 09:05
Verwijderd
Spinoza begrijpt God anders dan dat de Bijbel dat doet. Dus hij wil zeker niet terug naar het Bijbelse God-model. Denk ik...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Vraagje over hoe filosofie leren.
wambal
3 28-12-2010 00:39
Wegwijzen & Voorstellen Vragen over filosofie?
Verwijderd
3 03-10-2010 20:44
Verhalen & Gedichten Basiskennis filosofie
Jones
11 12-01-2007 15:35
De Kantine Wat denk je bij de studie filosofie?
Gatara
45 17-09-2003 09:14
Algemene schoolzaken psychologie en filosofie
Ciskaatje
2 16-02-2003 03:43
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: Filosofie is gevaarlijk
Evito
35 04-01-2003 22:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.