Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2002, 13:12
vixen
Avatar van vixen
vixen is offline
hell, ik heb een heel simpele vraag waarop tot nu toe niemand mij het antwoord kan vertellen.. maar waarom zijn wolken wit??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2002, 21:58
Verwijderd
Het licht van de zon is wit, maar toch is een hemel zonder wolken blauw. Het witte zonlicht is ook niet puur wit: het is samengesteld uit verschillende kleuren met uiteenlopende golflengten. In volgorde van afnemende golflengte zijn dat: rood-oranje-geel-groen-blauw-indigo-violet. Luchtmolekulen verstrooien alleen licht met korte golflengten. Daarom zien we tegen de zwarte achtergrond van de wereldruimte alleen blauw: de blauwe lucht dus.

Grotere deeltjes verstrooien alle kleuren in het witte zonlicht en leveren dus ook wit licht op. Als er dus veel stof of vocht (waterdruppeltjes) in de atmosfeer zit, dan wordt de blauwe kleur fletser wordt of zelfs witachtig. In een industriegebied zien we daarom zelden een diepblauwe lucht. Tijdens opklaringen na een regenbui, die de lucht heeft schoon gewassen, en in schone lucht aangevoerd uit de poolstreken is de lucht donkerblauw.

Hoe droger en schoner de lucht, hoe blauwer de kleur. Vandaar dat we ook hoog in de bergen vaak een prachtige blauwe hemel zien. Een diepblauwe lucht wijst meestal op een lage relatieve vochtigheid.

Het hemelblauw is alleen zichtbaar tegen een donkere achtergrond. Hoog aan de hemel recht boven ons hoofd is dat de zwarte sterrenhemel, maar om de stralen nabij de horizon te zien moeten we over een grotere afstand door een dikke luchtlaag bij het aardoppervlak heenkijken. Laag in de atmosfeer zitten meer grotere deeltjes en waterdruppeltjes waardoor we de zwarte achtergrond niet meer kunnen zien. Daarom is de blauwe kleur bij de horizon vaak bleker of bijna wit. Als er in de verte bergen te zien zijn fungeren die als donkere achtergrond. Daar ligt dan soms een blauwig waas overheen.

Buiten onze dampkring, waar het licht niet wordt verstrooid, is de hemel inktzwart en zijn ook overdag de sterren zichtbaar.In de weerrapporten op TT-pagina 705 wordt een hemel waarin de waarnemer geen of vrijwel geen wolk kan bekennen aangegeven als onbewolkt. Dunne sluierwolken waar de zon doorheen schijnt worden als licht bewolkt gerapporteerd, ook al bedekken ze de hele hemel.





wolken zijn dus volgens mij waterdruppeltjes, en wordt dan weerkaatst, en wordt wit ofsow...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 13:17
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Ben het er wel mee eens

maar dit is eerder een natuurkundig verschijnsel en hoort zodoende op Exacte vakken

F&F => ExV
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 09:11
lakyie
lakyie is offline
Makkelijker gezegt:

Wolken zijn van waterdamp = wit

En dat komt weer door fotonen enzo...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 09:41
GinnyPig
GinnyPig is offline
Ik kan het niet laten om toch weer te gaan mierenneuken

Citaat:
lakyie schreef:
Makkelijker gezegt:

Wolken zijn van waterdamp = wit

En dat komt weer door fotonen enzo...
Waterdamp = niet zichtbaar voor het oog.

Wat je ziet in de wolken zijn kleine waterdruppeltjes. In de vloeibare fase dus...
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 09:48
lakyie
lakyie is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Ik kan het niet laten om toch weer te gaan mierenneuken



Waterdamp = niet zichtbaar voor het oog.

Wat je ziet in de wolken zijn kleine waterdruppeltjes. In de vloeibare fase dus...
Waterdamp zijn kleine druppeltjes water. En dus zichtbaar. Gas is niet zichtbaar...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 10:06
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
lakyie schreef:


Waterdamp zijn kleine druppeltjes water. En dus zichtbaar. Gas is niet zichtbaar...
Waterdamp is juist de gasvormige fase van water... Typ maar in een willekeurige zoekmachine 'waterdamp' in, en in de meeste gevallen zal het om de gasvormige fase gaan van water.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 11:22
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
lakyie schreef:


Waterdamp zijn kleine druppeltjes water. En dus zichtbaar. Gas is niet zichtbaar...
waterdamp en stoom zijn twee verschillednde dingen

stoom is wat jij zegt, waterdamp[ is wat Guinnypig zegt
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 16:42
lakyie
lakyie is offline
ja? oh! dan doe ik het de afgelopen 4 jaar al fout bij scheikunde
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 18:04
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
lakyie schreef:
ja? oh! dan doe ik het de afgelopen 4 jaar al fout bij scheikunde
foei...

Citaat:
wa·ter·damp (de ~ (m.))

1 water in rookvormige toestand => wasem
2 water in gasvormige toestand
Citaat:
stoom (de ~ (m.))

1 hete damp waarin water overgaat wanneer het kookt
De van dale geeft er geen uitsluitsel over . Ach het wordt altijd warrig door elkaar gebruikt. Maar het verschil tussen waterdamp en stoom is zo ongeveer het enige wat ik me van mijn 4 jaar scheikunde kan herinneren ... de rest heb ik uitgebannen... Maar daar gaat het hier ook niet in eerste instantie om...
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 07:37
Verwijderd
Citaat:
lakyie schreef:


Waterdamp zijn kleine druppeltjes water. En dus zichtbaar. Gas is niet zichtbaar...
Waterdamp is niet zichbaar. Ik denk dat je ook in de war was met waterstof.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 08:37
lakyie
lakyie is offline
Ik heb nog wel een andere vraag:

Water uit zeeën enzo verdampt, stijgt op, komt hoog in de lucht waar de lucht koud is. Hoe kouder de lucht hoe minder water het kan bevatten, water vormt "druppeltjes" en voila daar zijn wolken. Op een gegeven moment vallen die "druppeltjes" weer naar beneden. Waarom? en waarom verdampen ze niet weer als ze weer naar beneden vallen?

Als dit verhaal niet klopt, heeft m'n Aardrijkskunde leraar het verkeerd uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 08:52
Verwijderd
Citaat:
lakyie schreef:
Ik heb nog wel een andere vraag:

Water uit zeeën enzo verdampt, stijgt op, komt hoog in de lucht waar de lucht koud is. Hoe kouder de lucht hoe minder water het kan bevatten, water vormt "druppeltjes" en voila daar zijn wolken. Op een gegeven moment vallen die "druppeltjes" weer naar beneden. Waarom? en waarom verdampen ze niet weer als ze weer naar beneden vallen?
Waarom?
Omdat de druppeltjes aan elkaar gaan kleven, waardoor ze zwaarder worden (en DUS gaan vallen).

En waarom ze niet verdampen? Daar is de temperatuur te laag voor.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 09:07
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
eddie schreef:

Waarom?
Omdat de druppeltjes aan elkaar gaan kleven, waardoor ze zwaarder worden (en DUS gaan vallen).

En waarom ze niet verdampen? Daar is de temperatuur te laag voor.
Dat hoeft niet, in een lage druk daalt de kook-temperatuur.

Op mars zal water op het oppervlak gaan koken, ondanks dat het daar behoorlijk koud is.

Groetjes
Ben(die niet zeker weet of dat ook voor de atmosfeer geld, maar het ook niet kan uitsluiten
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:


Dat hoeft niet, in een lage druk daalt de kook-temperatuur.

Op mars zal water op het oppervlak gaan koken, ondanks dat het daar behoorlijk koud is.

Groetjes
Ben(die niet zeker weet of dat ook voor de atmosfeer geld, maar het ook niet kan uitsluiten
Ik ging er vanuit (of is het 'ervan uit'?) dat onze planeet werd bedoeld. En daar is de druk niet zo extreem laag.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 09:37
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
eddie schreef:

Ik ging er vanuit (of is het 'ervan uit'?) dat onze planeet werd bedoeld. En daar is de druk niet zo extreem laag.
De druk hoog in de atmosfeer is al een heel stuk lager.

Hoe de verhouding tussen (kook)temperatuur is en luchtdruk weten we beiden niet, dus kunnen we daar moeilijk een definitief antwoord over geven.

Groetjes
Ben(die nu weer met huiswerk bezig gaat
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 09:48
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:


De druk hoog in de atmosfeer is al een heel stuk lager.
Maar daar is het ook kouder
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 12:43
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
eddie schreef:

Maar daar is het ook kouder
Op mars is de oppervlakte-temperatuur ongeveer -20 º en de druk erg laag. Water zou ondanks de lage temperatuur gaan koken.

Dus zoals ik al eerder zei, bij een lagere druk is er ook een lager kook-temperatuur. En hoeft de lagere temperatuur in de atmosfeer niet in te houden dat het niet kan koken.

Of dat voor ons atmosfeer zou gelden weet ik niet(lijkt me van niet), maar uitsluiten kunnen we het niet.

Ik weet niet wat precies het wetmatig verband tussen druk en kook-temperatuur is.

Groetjes
Ben(die toch dacht het duidelijk uitgelegd te hebben
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-05-2002, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:


Op mars is de oppervlakte-temperatuur ongeveer -20 º en de druk erg laag. Water zou ondanks de lage temperatuur gaan koken.

<blaatverhaal>

Groetjes
Ben(die toch dacht het duidelijk uitgelegd te hebben
Ik had het dus over onze planeet...

Groetjes,
Eddie (die Ben er even op wil wijzen dat zijn onderschriften ontzettend irritant en bijdehand zijn
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 15:22
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
eddie schreef:

Ik had het dus over onze planeet...

Groetjes,
Eddie (die Ben er even op wil wijzen dat zijn onderschriften ontzettend irritant en bijdehand zijn
Ik had het ook over deze planeet? Was toch wel duidelijk?

Groetjes
Ben(die toch logisch aan het beredeneren is
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 21:02
IkGaSlagen
IkGaSlagen is offline
wat een gelul
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine wat is het laatste vreemde dat je je afvroeg?
Bonga
500 19-05-2007 22:13
Verhalen & Gedichten Dit-wil-ik-even-kwijt-topic!
Nijn*
501 24-09-2005 21:28
Verhalen & Gedichten hart-en-lucht
Bloementje
3 07-09-2005 12:53
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Wolkenhemel
Een Tweeling
38 21-09-2004 22:45
Verhalen & Gedichten Resultaten van de Dansen op Papier wedstrijd !!!
murwari
14 25-03-2003 08:20
Lichaam & Gezondheid Witte wolkjes op je nagels
Jules
29 09-12-2002 01:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.