Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2004, 13:23
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
graag uw aandacht voor het volgende.
Ik zoek dus ff iemand die me kan helpen bij een paar vragen:

Ik ben bezig met verwerkingen op een grootboekrekening maar ik kom er even niet uit.

Wat bepaalt bij de rekening X* of het bedrag aan de debet of creditzijde komt te staan?

*Rekening X kan van alles...inventaris, debiteuren, crediteuren etc.


Dus het volgende voorbeeld:
21/10 K078 Contant gekocht goederen voor €4200.


Volgens mijn antwoorden(boek ) moet het bij debiteuren opgeteld worden. Maar waarom???





edit: Kan het ook zijn dat wanneer er voor €21200 aan goederen op rekening verkocht is dat het op de grootboekrekening op de Creditzijde komt te staan?

Laatste vraag:
en dan nog een vraag:

Kun je de gegevens die in de boekingsregel staan
(B/S/EV | +/- | D/C) meteen overnemen op de grootboekrekening van bijv. debiteuren?





Het zou handig zijn dit eventueel via msn oid te bespreken...
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2004, 14:00
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
het komt niet op de DEBITEUREN rekening, maar aan de DEBET kant van het grootboek, je bezit neemt namelijk toe

voorraad: +4200
kas: -4200
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 14:09
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Onder de grootboekrekening vallen ook alle posten. Daarvoor is ook een aparte rekening. Op die aparte rekening (in dit geval debiteuren) staan ook de posten 'debet' en 'credit'.
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 13:09
Sailor
Sailor is offline
[QUOTE]birthmark schreef op 27-09-2004 @ 14:23 :

Kan het ook zijn dat wanneer er voor €21200 aan goederen op rekening verkocht is dat het op de grootboekrekening op de Creditzijde komt te staan?



Wanneer je goederen koopt of verkoopt komen ze beide op de grootboekkaart te staan. Maar als je goederen koopt (dus je voorraad neemt toe) moet dat debet geboekt worden en wanneer je goederen verkoopt (je voorraad neemt dus af) moet dat aan de credit kant geboekt worden. Goederen verkopen is dus ALTIJD credit op de voorraadgrootboek. Het saldo moet uiteindelijk wel debet staan want je kan natuurlijk niet -3 computers in je magazijn hebben staan (H).

Kun je de gegevens die in de boekingsregel staan
(B/S/EV | +/- | D/C) meteen overnemen op de grootboekrekening van bijv. debiteuren?


Nee, zie hieronder:

B = altijd |+/-|D/C
S en EV = altijd |+/-|C/D
__________________
Be your self, be cool!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 13:16
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
Economische vakken
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.