Oud 11-07-2011, 22:12
Ritual
Ritual is offline
!

Laatst gewijzigd op 01-03-2012 om 16:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2011, 22:24
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik ben pas begonnen met hierover nadenken toen ik in 3 vwo kwam, en toen werd er ook allemaal aandacht aan besteed en uitleg over gegeven en moest je allerlei testjes maken enzovoort. Ik weet niet hoe het precies op jouw school geregeld is, maar ik zou me er op dit moment nog niet ál te druk om maken. Daar besteed je in de derde imo nog voldoende aandacht aan.

Maar als ik het verder doorlees, denk ik eigenlijk dat het voor jou het beste is om niet voor geneeskunde te gaan. Er zijn héél erg veel mensen die te graag geneeskunde willen doen (vandaar ook de loting) en de kans dat je afvalt is erg groot. Je lijkt me erg gemotiveerd als je in de zomervakantie wiskunde gaat leren, en dat is natuurlijk heel goed, maar ik ben bang dat jij je doelen zó hoog stelt dat je verder geen leven meer overhoudt. En om je hele middelbare enkel te leren om hopelijk geneeskunde te mogen doen... en daarna moet je nog meer leren. Ik weet niet of dat nu erg leuk is en of je zo op de plaats terecht komt die het beste bij jou past. Als het nu een bijzondere en unieke studie was die alleen jíj wilde doen, dan kon ik nog denken 'dat is dan vast iets wat heel goed bij haar past, probeer het!' maar dat is niet zo bij geneeskunde, en daardoor heb ik al (veel) eerder het gevoel dat het niet zozeer de beste studie is voor diegene, maar gewoon een populaire studie die al snel leuk en fantastisch lijkt. Misschien ook wel bij je past, maar niet honderd procent. Al was het maar vanwege de bčtavakken.

Aan de andere kant ben je namelijk ook heel goed in talen. En dan vind ik het persoonlijk zonde om alles op alles te gooien en voor jou een moeilijk profiel aan te gaan / drie jaar lang voornamelijk te leren en daarna misschien nog niet de studie te mogen doen die je wilde doen. Tegenover misschien toch een profiel kiezen met veel talen en daar echt in uit te blinken en een studie te kiezen waar je echt goed in bent. Dingen waar je goed in bent worden automatisch ook leuker dan wanneer je er niet goed in bent. En ik denk dat het met jouw aanleg voor talen (en niet zoveel aanleg voor bčtavakken) zonde is om daar dan niets mee te doen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 22:33
Kesa
Kesa is offline
Ik ga mee met de persoon boven mij, maar ik wil er nog wel wat aan toevoegen.

Citaat:
Nu denken jullie vast dat C&M eigenlijk geschikter is voor mij, maar ik ben čcht slecht in geschiedenis en aardrijkskunde. Oké, nog altijd een voldoende (zal wel een 6,5 zijn) maar dan nog, ik heb gehoord dat het eindexamen van geschiedenis čcht moeilijk is met al die bronnen.. Dat is juist het onderdeel die ik altijd verpruts bij een geschiedenis proefwerk.
De bronnen waren bij de eindexamens erg goed te doen en vrij simpel. Zeker bij aardrijkskunde. Daarnaast leer je in de bovenbouw hoe je dit soort bronnen gestructureerd kan aanpakken en vergeet niet; je hebt nog 4 jaar voor je liggen tot je eindexamen. Je moet niet denken dat je in die jaren niets meer gaat leren of trainen, immers ga je nog veel leren, nog meer dan dat je de afgelopen 2 jaar hebt gedaan.

Dat je nadenkt over je profiel vind ik erg goed van je. Je moet je er alleen nu nog niet druk over maken. Komend schooljaar ga je er als het goed is met je decaan en je mentorklas dieper op in, wellicht nog met wat testjes ( die eigenlijk nooit uitkomst bieden, maar goed ) en zo kun je dan wellicht beter tot een keuze komen dan met de informatie die je nu tot je beschikking hebt.

Ik hoor overigens ook van mensen dat ze op twee profielen slagen, d.m.v. een combinatie E&M en C&M of N&G en N&T. Nou weet ik niet in hoeverre het mogelijk zou zijn omdat het twee verschillende leergebieden zijn, maar wellicht dat er op jouw school een combinatie C&M en N&G te maken valt?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 22:34
Ritual
Ritual is offline
Citaat:
Ik ben pas begonnen met hierover nadenken toen ik in 3 vwo kwam, en toen werd er ook allemaal aandacht aan besteed en uitleg over gegeven en moest je allerlei testjes maken enzovoort. Ik weet niet hoe het precies op jouw school geregeld is, maar ik zou me er op dit moment nog niet ál te druk om maken. Daar besteed je in de derde imo nog voldoende aandacht aan.

Maar als ik het verder doorlees, denk ik eigenlijk dat het voor jou het beste is om niet voor geneeskunde te gaan. Er zijn héél erg veel mensen die te graag geneeskunde willen doen (vandaar ook de loting) en de kans dat je afvalt is erg groot. Je lijkt me erg gemotiveerd als je in de zomervakantie wiskunde gaat leren, en dat is natuurlijk heel goed, maar ik ben bang dat jij je doelen zó hoog stelt dat je verder geen leven meer overhoudt. En om je hele middelbare enkel te leren om hopelijk geneeskunde te mogen doen... en daarna moet je nog meer leren. Ik weet niet of dat nu erg leuk is en of je zo op de plaats terecht komt die het beste bij jou past. Als het nu een bijzondere en unieke studie was die alleen jíj wilde doen, dan kon ik nog denken 'dat is dan vast iets wat heel goed bij haar past, probeer het!' maar dat is niet zo bij geneeskunde, en daardoor heb ik al (veel) eerder het gevoel dat het niet zozeer de beste studie is voor diegene, maar gewoon een populaire studie die al snel leuk en fantastisch lijkt. Misschien ook wel bij je past, maar niet honderd procent. Al was het maar vanwege de bčtavakken.

Aan de andere kant ben je namelijk ook heel goed in talen. En dan vind ik het persoonlijk zonde om alles op alles te gooien en voor jou een moeilijk profiel aan te gaan / drie jaar lang voornamelijk te leren en daarna misschien nog niet de studie te mogen doen die je wilde doen. Tegenover misschien toch een profiel kiezen met veel talen en daar echt in uit te blinken en een studie te kiezen waar je echt goed in bent. Dingen waar je goed in bent worden automatisch ook leuker dan wanneer je er niet goed in bent. En ik denk dat het met jouw aanleg voor talen (en niet zoveel aanleg voor bčtavakken) zonde is om daar dan niets mee te doen.
Je hebt helemaal gelijk. Het is al een hele klus om N&G te halen, dan nog door de loting te gaan en dan uiteindelijk geneeskunde, maar daarna moet ik alweer heel hard studeren. Als ik aan N&G en geneeskunde denk, dan stress ik eigenlijk al een beetje. Ik weet eigenlijk dat ik het niet kan. Maar als ik aan C&M denk, dan heb ik al wat meer zelfvertrouwen. Maar ik ben niet heel goed in geschiedenis, zou dat een probleem zijn?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 22:37
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Maar ik ben niet heel goed in geschiedenis, zou dat een probleem zijn?
Wat ik in mijn reactie in dit topic al eerder vertelde; over de bronnen bij geschiedenis hoef je je niet druk te maken. Daarnaast is er ieder jaar een Syllabus beschikbaar voor te dan te leren examenstof geschiedenis. En je hebt de Examenbundel. Als je die twee dingen intensief gebruikt en doorneemt en genoeg vragen blijft stellen, moet er geen probleem zijn betreffende het eindexamen. En alles wat je moeilijk vindt kun je oefenen, erg veel oefenen .
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 22:47
Ritual
Ritual is offline
Citaat:
Wat ik in mijn reactie in dit topic al eerder vertelde; over de bronnen bij geschiedenis hoef je je niet druk te maken. Daarnaast is er ieder jaar een Syllabus beschikbaar voor te dan te leren examenstof geschiedenis. En je hebt de Examenbundel. Als je die twee dingen intensief gebruikt en doorneemt en genoeg vragen blijft stellen, moet er geen probleem zijn betreffende het eindexamen. En alles wat je moeilijk vindt kun je oefenen, erg veel oefenen .
Sorry, ik lees je reactie nu pas (vergeten te vernieuwen).
Bedankt dat je mijn vragen beantwoord hebt, maar ik heb nog steeds een paar vragen.

1. Is aardrijkskunde een verplicht vak voor C&M en E&M?
2. Kan ik even goed rechten studeren, met of zonder economie? Ik weet dat het wel handig is als ik iets met fiscaal recht wil gaan doen, maar als ik dat nou niet wil? Maakt het dan uit of ik economie kies?
3. Waarom lijkt het minder erg als iemand heel goed in bčtavakken maar wat minder aanleg heeft voor talen dan andersom; iemand die juist goed in talen is maar geen aanleg heeft voor bčtavakken?

En het is echt geruststellend om te horen dat geschiedenis en aardrijkskunde toch niet zo moeilijk zijn. Wie weet word ik er ook goed in?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 00:18
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Het hangt een beetje van je school af wat er kan/hoe je een profiel precies in kunt delen. Op mijn huidige school heb ik bijvoorbeeld meer keuzevrijheid dan op mijn vorige (waar ik tot en met 3 vwo zat), maar op mijn vorige kon ik een dubbelprofiel aannemen, hier heb ik met dezelfde vakken weer geen dubbelprofiel (in mijn geval NT/NG). Dat krijg je volgend jaar - als het goed is - allemaal uitgelegd.

En als rechten hetzelfde is als rechtsgeleerdheid, op de website van het VU zeggen ze dat je met alle profielen dat mag studeren, bij de UVA zeggen ze dat er geen verdere toelatingseisen zijn:

Citaat:
Er worden geen nadere eisen gesteld, wel zijn een goede taalvaardigheid en goed ontwikkelde analytische vaardigheden belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 14:06
piraat013
piraat013 is offline
Ik heb zelf havo gedaan dit schooljaar 2010-2011, ben over naar havo 5. ik doe CM en aardrijkskunde is een keuzevak zowel voor EM als CM.Je tweede vraag ik zelf wil toevallig ook fiscale recht gaan doen xd en ik zelf heb economie het is niet verplicht maar wel handig .Bij fiscale recht krijg je boekhouding en allerlei vakken, waarbij je toch handig moet kunnen rekenen , maar het grootste gedeelte van de opleiding is inzicht krijgen in juridische aspecten.Ik ga studeren in Tilburg ,want ik woon daar.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 14:16
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Simpel: NG, en dan wat harder werken.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Simpel: NG, en dan wat harder werken.
Onderbouwing?

Voor Ritual: Ik zit zelf in 2 Gymnasium en ik maak me er totaal niet druk om. Ik weet zelf al wat alle profielen inhouden, heb al een aantal testjes via internet gemaakt maar daar kwam telkens hetzelfde uit: Op alles gemiddeld (of E&M of C&M net iets hoger).

Ik kwam er echt niet uit en eigenwijs als ik ben wil ik alles weten. Maar ik kán dat niet weten. Ik weet niet precies wat ik wel kan gaan doen met het ene profiel en wat juist niet. Ik ga me daar volgend schooljaar pas op focussen. Ik ga me daar echt niet druk over maken.

Pas dan krijg ik de goede begeleiding om een keuze te maken en hoef ik niet zelf alles uit te zoeken. Dat zou ik ook doen als ik jou was =)

Laatst gewijzigd op 12-07-2011 om 16:49. Reden: Toevoeging.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 18:51
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik heb zelf havo gedaan dit schooljaar 2010-2011, ben over naar havo 5. ik doe CM en aardrijkskunde is een keuzevak zowel voor EM als CM.
Ter toevoeging voor de TS: ook op het VWO is aardrijkskunde voor de profielen E&M en C&M een keuzevak. Geschiedenis is daarentegen wel verplicht.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 20:32
roodvogeltje
Avatar van roodvogeltje
roodvogeltje is offline
Ik moest dit jaar ook kiezen, en eigenlijk zat ik ook te dubben tussen die twee. Ik heb bijna hetzelfde als jou, ik ben ook goed in talen, maar ik ben ook goed in geschiedenis en aardrijkskunde, en wat minder met de betavakken, alhoewel je het niet echt slecht kunt noemen. Ik dacht dus eerst ook: gewoon makkelijk CM kiezen, en de hoge cijfers rollen binnen. Maar toen ging ik er nog eens over denken en heb ik toch NG gekozen, omdat je met CM in principe een stuk minder kunt dan NG, en medische beroepen of dingen met bio (het enige betavak waar ik wel behoorlijk goed in ben) me ook wel trokken. Ik heb dan wel geen wiskunde B, omdat dat echt te hoog gegrepen zou zijn, maar ik heb nu gedaan wat voor mij het hoogst mogelijke was. Ik weet niet echt of dat een goed advies is, maar ik ben er tevreden mee. Je houdt er toch meer opties mee open, en als je in de vakantie al wiskunde leert geeft dat wel aan dat je veel motivatie hebt, dus dat moet ook wel goedkomen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 23:49
Asemoon
Asemoon is offline
Citaat:
1. Is aardrijkskunde een verplicht vak voor C&M en E&M?
Vaak wel. Ik heb gehoord dat je soms ook kunt kiezen tussen aardrijskunde en Management & Organisatie, maar dat ligt aan de school. Je hoort het vanzelf wel.

Citaat:
2. Kan ik even goed rechten studeren, met of zonder economie? Ik weet dat het wel handig is als ik iets met fiscaal recht wil gaan doen, maar als ik dat nou niet wil? Maakt het dan uit of ik economie kies?
Je hoeft geen economie voor rechten. Overigens is rechten een erg brede studie. Er zijn veel rechtenstudies en je kan na je studie in verschillende sectoren terecht komen.

Citaat:
3. Waarom lijkt het minder erg als iemand heel goed in bčtavakken maar wat minder aanleg heeft voor talen dan andersom; iemand die juist goed in talen is maar geen aanleg heeft voor bčtavakken?
Hoe geweldig je taalgevoel ook is, je zal er veel voor moeten leren. Daar bedoel ik niet alleen woordjes mee, maar om echt goed te worden in een taal moet je bijvoorbeeld ook erg veel lezen. Bij bétavakken is dat iets minder. Nu wil ik niet zeggen dat je helemaal niet hoeft te leren voor natuurkunde, scheikunde, wiskunde etc. maar inzicht hebben voor deze en dergelijke vakken helpt enorm veel, tenminste in grotere mate dan bij bijvoorbeeld taalvakken.

Daarnaast is het ook zo dat het duidelijker is bij een bétastudie waar je terecht zal komen, dan dat bij een talenstudie zo is. Talenstudies zijn (vaak) immers geen beroepgerichte studies.
Citaat:
En het is echt geruststellend om te horen dat geschiedenis en aardrijkskunde toch niet zo moeilijk zijn. Wie weet word ik er ook goed in?
Aardrijkskunde is erg toegankelijk, en valt goed te leren. Ik moet eerlijk zeggen dat geschiedenis wel een bepaald inzicht vergt, maar zoals al gezegd is, ga je daar nog veel mee oefenen. Vooral als je geschiedenis in de bovenbouw kiest, wordt er veel met bronnen gewerkt.

Laatst gewijzigd op 13-07-2011 om 15:47.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 11:40
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
NG zou ik kiezen, en je niet druk maken om een loting ofzo, er is volgensmij altijd een grote kans dat je wel de studie kan gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 14:31
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Kies gewoon NG of NT. Met een 6 voor wiskunde en natuurkunde lukt het ook wel als je er maar wat voor wilt doen. Die talen kan je er altijd nog wel bij kiezen als je er toch geen moeite mee hebt.

Met zo'n profiel kan je alles studeren, met CM best weinig.

Denk niet dat het te moeilijk gaat worden want dat valt ontzettend mee. Als je er dus maar wat voor wilt doen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 17:52
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Kies gewoon NG of NT. Met een 6 voor wiskunde en natuurkunde lukt het ook wel als je er maar wat voor wilt doen.
Maar als je meedoet aan een loting verkleint dat wel je kans op toelating, aangezien je met gemiddeld een 8 er wel doorheen komt. Of je moet 2 vakken hebben waar je een 10 op je eindlijst mee gaat scoren.

Citaat:
Met zo'n profiel kan je alles studeren, met CM best weinig.
Je doet nu net alsof je met C&M véél minder studies kunt doen dan met een N-profiel. Ik geef je gelijk als je beweert dat er wel 'wat' studies zijn waar je niet met elk profiel naar binnen kunt, maar zie jij iemand die geen geschiedenis in zijn/haar pakket heeft gehad later wel WO Geschiedenis studeren ? Er zijn genoeg studies waar je uit kunt kiezen, dat geldt voor elk profiel.

En verder gewoon doen wat je zelf wilt of denkt dat het beste voor je is. Als je perse geneeskunde wilt gaan studeren, ga je ervoor en zorg je dat je het goede vakkenpakket kiest en het goed afsluit. Wil je advocaat worden, geldt precies hetzelfde. Zolang je motivatie ervoor maar is, de prestaties komen dan - hopelijk - vanzelf wel.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 17:57
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:

Je doet nu net alsof je met C&M véél minder studies kunt doen dan met een N-profiel. Ik geef je gelijk als je beweert dat er wel 'wat' studies zijn waar je niet met elk profiel naar binnen kunt, maar zie jij iemand die geen geschiedenis in zijn/haar pakket heeft gehad later wel WO Geschiedenis studeren ? Er zijn genoeg studies waar je uit kunt kiezen, dat geldt voor elk profiel.
Ik heb zelf NG/NT en ik mag álle studies doen, behalve theologie en Griekse en Latijnse taal en cultuur. Ook geschiedenis bijvoorbeeld, mag ik doen. En met C&M vallen volgens mij nog heel wat studies af, dus er zit zeker verschil in.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 18:01
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik heb zelf NG/NT en ik mag álle studies doen, behalve theologie en Griekse en Latijnse taal en cultuur. Ook geschiedenis bijvoorbeeld, mag ik doen. En met C&M vallen volgens mij nog heel wat studies af, dus er zit zeker verschil in.
Er zit een verschil in tussen mógen en dóen. Het klopt dat er verschil is tussen de profielen als het gaat om studies waar je toegelaten wordt, dat heb ik al vaak genoeg op schema's gezien. Maar ik denk dat > 90% van de studenten geschiedenis geen N-profiel heeft gevolgd . Snap je wat ik bedoel?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-07-2011, 19:52
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Je kunt niet verwachten van een 3e klasser dat diegene al precies weet wat hij/zij gaat studeren. Ik dacht toen ook aan geneeskunde en daarom koos ik NG. Als ik beter had gekeken had ik wiskunde A gekozen maar dan kon ik niet scheikunde studeren, wat ik nu van plan ben. Dus tja, ik blijf erbij dat een NT profiel beter is.

Het heeft trouwens een reden dat je bepaalde vakken nodig hebt om een studie te doen. Blijkbaar heb je wel voorkennis nodig om scheikunde te studeren in de vorm van natuurkunde, wiskunde B en scheikunde op vwo-niveau maar is een algemeen vwo-denkvineau voldoende voor een studie geschiedenis. Dus daarom is het handiger om NT/NG te kiezen. Misschien dat je wat voordeel hebt bij geschiedenis op vwo-niveau als je geschiedenis gaat studeren maar je kunt ook zonder.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 19:57
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Misschien dat je wat voordeel hebt bij geschiedenis op vwo-niveau als je geschiedenis gaat studeren maar je kunt ook zonder.
Daar durf ik geen harde uitspraken over te doen, aangezien ik het niet ga studeren. Toch leer je bij geschiedenis in de bovenbouw van het VWO veel met historische bronnen en (spot)prenten werken en historische dingen op een bepaalde manier te benaderen. Mensen die wel geschiedenis hebben gevolgd hebben daardoor wel de nodige voorkennis die ze waarschijnlijk bij de studie nodig zullen hebben.

Geschiedenis was trouwens gewoon een voorbeeld om mijn punt duidelijk te maken .
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 20:11
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Hoeveel minder goed ben je in bčtavakken? Want het wordt nog lastiger natuurlijk. Als je geneeskunde serieus overweegt en die optie wilt openhouden, zou ik N&G gaan doen.

Ik heb zelf N&G gekozen als profiel. Ik was niet heel sterk in die vakken (wel in scheikunde en biologie, niet in wiskunde en natuurkunde). Ik haalde in de derde voor deze vakken altijd wel goede cijfers overigens. Na mijn profielkeuze kelderden deze beetje bij beetje. Ik ben altijd erg goed geweest in talen, maar niet in geschiedenis. Halverwege de vijfde heb ik toen besloten toch nog te wisselen naar C&M, omdat ik bang was dat als ik zo doorging, ik wiskunde en natuurkunde niet ging halen. Toen had ik ook alle bčtastudies als studiekeuze laten varen en was slechts nog geinteresseerd in alfastudies. Ik mocht wisselen na akkoord van alle docenten C&M. Dit kon alleen omdat ik al een kunstvak had (was destijds verplicht, nu weet ik het niet) en ik biologie als keuzevak kon maken. In de vierde waren Duits en Frans nog gemeenschappelijk en die sloot je aan het eind af of je ging er mee door als je Frans 2 en Duits 2 had gekozen. Dus daarvan had ik maar een half jaar gemist en gezien mijn talenknobbel kreeg ik van die taaldocenten gelijk groen licht. Geschiedenis was een ander verhaal, daar moest ik dus de anderhalf jaar die ik had gemist wel volledig inhalen (cijfers nodig voor SE's). Gelukkig kon ik dit met het jaar onder me volgen tijdens mijn tussenuren. Wiskunde heb ik ook zelfstandig in moeten halen, maar dat was geen probleem.

Ik ben zelf erg blij dat ik destijds die keuze heb gemaakt. Maar het is wel een proces geweest waarbij ik zelf meer inzicht heb gekregen in mijn eigen kunnen qua vakken en mijn studiekeuze. In de derde klas heb je gewoon nog geen gericht idee (gaat vaak meerdere kanten op) en het is lastig om je profielkeuze daar al op te moeten baseren. Ik raad je dus aan om een goede overweging te maken tussen hoe jij bent in de bčtavakken en hoe graag jij de geneeskunde optie open wilt laten (al dan niet >8 te moeten halen om niet mee te hoeven doen aan de loting). Tegenwoordig ligt het met die profielen iets anders dan toen ik op de middelbare school zat, maar ik denk dat er nog steeds veel mogelijk is. Ik raad je dan ook aan om na je keuze goed jezelf te blijven evalueren.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.