Oud 08-07-2011, 09:49
stefano12
stefano12 is offline
Hoi iedereen,

De titel zegt het al. Weet iemand het verschil tussen Pedagogische wetenschappen en Onderwijskunde? Dit vraag ik omdat de Academische Pabo, dat mij een erg leuke opleiding lijkt, bij de ene school PABO en Onderwijskunde geeft en bij de andere PABO en Pedagogische Wetenschappen.

Bedankt!

Stef
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2011, 12:50
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Pedagogische wetenschappen gaat over pedagogiek (waarbij de meeste studenten de richting van de orthopedagogiek op gaan), onderwijskunde gaat over onderwijskundige zaken.
Ik zelf vond onderwijskunde (minor gedaan) redelijk zakelijk en meer op het voortgezet onderwijs/volwasseneneducatie/beroepscursussen gericht, dus over de onderwijssystemen enz. Bij pedagogische wetenschappen heb je het vooral over het kind, zijn gedrag en de interactie met de omgeving.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 12:51
Imaginairy
Imaginairy is offline
Wat is het verschil tussen Geneeskunde en Culturele Antropologie? Het zijn twee totaal verschillende opleidingen, die eigenlijk nogal weinig gemeen hebben.

Pedagogische wetenschappen is een studie in de opvoedkunde. Het gaat over opvoedvraagstukken, en dingen die fout kunnen gaan in de opvoeding, evenals vraagstukken rondom kinderen met een handicap (fysiek, mentaal).

Onderwijskunde is een studie waarin je leert over onderwijsmethodes. Hoe leer je een kind het beste rekenen, volgende welke methode kun je een king met dyslexie het beste taal leren. Het is dus de zakelijke kant van het onderwijs, de mensen die de lesboeken maken. Het gaat dus niet om het contact met de kinderen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 21:04
stefano12
stefano12 is offline
Oke. Dan lijkt mij onderwijskunde een stuk nuttiger. Of zie ik het dan helemaal verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2011, 06:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Dat ligt eraan: wil je als leerkracht weten waarom een bepaald onderwijsconcept werkt en hoe een leerproces verloopt, dan kan onderwijskunde handig zijn. Wil je als leerkracht het gedrag van een kind met een stoornis begrijpen of een kind met leerproblemen beter kunnen helpen, dan kan pedagogiek daar juist bij helpen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2011, 17:57
Imaginairy
Imaginairy is offline
Dat ligt inderdaad volledig aan de kant waarop jij op wilt met je studie.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 19:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb Pedagogische Wetenschappen gedaan en moest in het tweede jaar een richting (onderwijskunde, opleidingskunde, leerproblemen, gezinspedagogiek en orthopedagogiek) kiezen. Om te kunnen kiezen hebben we van alle richtingen even mogen proeven.
Onderwijskunde was, evenals opleidingskunde, inderdaad zéér zakelijk. Eigenlijk kwam het contact met het kind daarin niet ter sprake, het ging over hoe mensen leren in het algemeen. Naar mijn mening veel te theoretisch om er werkelijk wat aan te hebben.

Binnen leerproblemen leerden we over zaken als dyslexie, wat nuttig kan zijn voor een leerkracht.

Ik heb zelf voor orthopedagogiek gekozen en denk dat je ook daar veel aan kan hebben als leerkracht. Je leert over algemene opvoedprincipes, die je kunnen helpen in de klas. Want geef je het stoute kind een standje, geef je het brave kind een compliment, of leid je de hele klas af bij onrust? Dergelijke pedagogische principes kunnen je best helpen om orde te houden. Daarnaast leer je ook over stoornissen. Bijvoorbeeld ADHD en autisme. Best kans dat je hier ook mee te maken gaat krijgen als docent.

Ik zou dus voor PW kiezen, maar ben door mijn eigen opleiding natuurlijk wel bevooroordeeld
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 11:40
stefano12
stefano12 is offline
Oke, ik neig ook toch naar PW, want ik van meerdere personen vernomen dat onderwijskunde heel veel en heel zakelijk is. Bovendien waren de reacties op de combinatie PABO/Onderwijskunde op de eerste ALPO (in Utrecht) niet positief. Vooral het Onderwijskunde-gedeelte natuurlijk. Ik ben echt benieuwd hoe het allemaal in zijn werk gaat, die hele ALPO. Na de vakantie maar eens een meeloopdagje doen!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 18:57
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik doe zelf de tweejarige pabo en daar zijn veel mensen die eerst orthopedagogiek hebben afgerond en hebben voordeel/vrijstelling bij bepaalde pabovakken, dus ik denk dat je er zeker wel iets aan hebt/dat het overlapt. Zeker als ik lees wat orthopedagogiek precies inhoudt in de post van Balance.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 06:21
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik doe zelf de tweejarige pabo en daar zijn veel mensen die eerst orthopedagogiek hebben afgerond en hebben voordeel/vrijstelling bij bepaalde pabovakken, dus ik denk dat je er zeker wel iets aan hebt/dat het overlapt.
Offtopic: Hm, dan heb ik de verkeerde pabo gekozen, ik moest wel alle vakken doen...

Mij lijkt ook de combinatie pabo/pedagogiek het fijnst. Ik merk dat ik als leerkracht veel heb aan de kennis die ik opgedaan heb over leer- en gedragsproblemen. Ik weet daarover veel meer dan de gemiddelde leerkracht.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 17:01
stefano12
stefano12 is offline
Klopt het dat Onderwijskunde op een andere manier ook onder Pedagogische wetenschappen valt?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 19:36
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Op de Radboud universiteit in Nijmegen is het eerste jaar gezamenlijk (je studeert dan Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde, PWO), daarna kies je een major/minor (waarbij je dus een combinatie van onderwijskunde en pedagogische wetenschappen kunt kiezen, maar ook twee gebieden van pedagogische wetenschappen); het masterjaar is echt gescheiden.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2011, 11:28
stefano12
stefano12 is offline
Oke, wel goed van die universiteit! Krijg je van beide een goed beeld en neem je de nodige informatie mee en kan je een goeie keuze maken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Twee studies hbo/wo
fallen_angel88
11 18-04-2007 18:06
Studeren studiekeuze website
Verwijderd
21 27-10-2005 16:55
Algemene schoolzaken wie doet hier twee (universitaire) studies tegelijk of is dit van plan te gaan doen?
Verwijderd
35 22-04-2005 14:57
Studeren pedagogiek/sph
Ingetjuhh
39 20-04-2005 12:15
Algemene schoolzaken Pabo, SPH of MWD?
LoeLoe
19 20-05-2004 09:17
Algemene schoolzaken Kosten bij twee studies
Verwijderd
32 07-11-2003 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.