Oud 18-10-2004, 01:36
8)
'De rekening Kas (een rekening van bezit) wordt gedebiteerd. Bezittingen/vorderingen staan debet op de balans, dus als die toenemen, moeten we deze rekening debiteren. De rekening voorraad neemt af. Deze bezitting wordt kleiner. Dan is er maar één mogelijkheid: we moeten deze rekening crediteren.'

wat betekent hier debiteren en crediteren leg dit AUB uit want als ik dit snap snap ik de rest ook (denk ik...)


en dan nog de 2 boekingsregels:
(alles tussen ' ' moet u lezen als schuingedrukte woorden)

1. Een rekingen 'van bezit' wordt 'gedebiteerd' voor het 'ontstaan' of 'groter' worden van een bezitting.
Een rekening 'van bezit' wordt gecrediteerd' voor het 'kleiner' worden of 'tenietgaan' van een bezitting.
Hetzelfde geldt voor vorderingen.

2. Een rekingen 'van schuld' wordt 'gecrediteerd' voor het 'ontstaan' of 'groter' worden van een bezitting.
Een rekening 'van schuld' wordt gecrediteerd' voor het 'kleiner' worden of 'tenietgaan' van een schuld.
Hetzelfde geldt voor het eigen vermogen.


leg AUB uit wat ze betekenen

dank u wel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2004, 10:27
Yaimey80
Yaimey80 is offline
Bij bezittingen neem ik kas als voorbeeld;
Wanneer je iets koopt en je betaald uit kas wordt de hoeveelheid minder dus crediteer je dit.
Wanneer iemand iets bij jou koopt dan wordt je kas geld weer meer en debiteer je dit.

Voor de schulden neem ik een voorbeeld aan crediteuren;
Wanneer je iets koopt op rekening betaal je dit nog niet gelijk, je bent nog geld verschuldigd dus dan boek je dit ook als een schuld dus aan de credit zijde.
Wanneer je gaat betalen wordt je schuld minder dus dan boek je dit aan de debit kant.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!!
__________________
who doesn't love this feelin'
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 00:35
8)
Citaat:
Wanneer je iets koopt en je betaald uit kas wordt de hoeveelheid minder dus crediteer je dit.
Dit is logisch, maar ik snap het nog maar 'half' denk ik, want nu is de (denkbeeldige)balans toch nog niet gelijk? Dus wat moet er aan de creditkant nog gebeuren?

Ten tweede, soms betaal je uit de 'kas' en soms uit de 'bank'. Wanneer weet je welke je moet debiteren of crediteren?

dank voor het antwoord
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 10:04
Yaimey80
Yaimey80 is offline
Wanneer je betaald (maakt niet uit met bank of kas) dan crediteer je dit. Als je ontvangt dan dibiteer je dit.
Meestal staat er wel in je tekstboek of je via bank of kas betaald of ontvangt.

Voorbeeld:
Je koopt op rekening voor €1000 goederen dan word dit zo geboekt;
goederen debet voor €1000
aan crediteuren credit voor €1000
Je kooopt goederen dus je voorraad wordt meer. Je krijgt een schuld dus crediteer je dit. (schulden staan immers altijd credit op de balans)

de betaling is;
drediteuren debet voor €1000
aan bank credit voor €1000
Je schuldt word minder dus dan dibiteer je dit. Wanneer je gaat betalen dan word je bank (of kas) minder dus komt dit aan de credit zijde.

Ik hoop dat je het nu beter snapt!!

Laatst gewijzigd op 19-10-2004 om 10:11.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 16:19
Verwijderd
Betalen via bank of kas maakt wel degelijk verschil. Kas is een bezit, een actief, dus wordt het aan de debetzijde van de balans vermeld. Een saldo op een bankrekening kan een actief zijn, maar ook een passief. Immers, een bankrekening is in feite een overeenkomst van geldlening. Geld in kas kan dat nooit zijn. Dat is altijd eigen bezit.

Vertoont de bankrekening een positief saldo, dan is de bank schuldenaar (de bank heeft immers geld van jou onder zich en moet dat weer leveren zodra jij daarom vraagt) en is de post bank een actief, vergelijkbaar met de post debiteuren. Vertoont de bankrekening een negatief saldo, dan is de bank schuldeiser en betaal jij rente over het verschuldigde bedrag. In dat geval is het een passiefpost.

Daarom verschilt het dus of je moet debiteren dan wel crediteren, al naar gelang je betaalt via een bankrekening die een positief- dan wel een negatief saldo vertoont.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 00:46
8)
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 16:19 :
Betalen via bank of kas maakt wel degelijk verschil. Kas is een bezit, een actief, dus wordt het aan de debetzijde van de balans vermeld. Een saldo op een bankrekening kan een actief zijn, maar ook een passief. Immers, een bankrekening is in feite een overeenkomst van geldlening. Geld in kas kan dat nooit zijn. Dat is altijd eigen bezit.

Vertoont de bankrekening een positief saldo, dan is de bank schuldenaar (de bank heeft immers geld van jou onder zich en moet dat weer leveren zodra jij daarom vraagt) en is de post bank een actief, vergelijkbaar met de post debiteuren. Vertoont de bankrekening een negatief saldo, dan is de bank schuldeiser en betaal jij rente over het verschuldigde bedrag. In dat geval is het een passiefpost.

Daarom verschilt het dus of je moet debiteren dan wel crediteren, al naar gelang je betaalt via een bankrekening die een positief- dan wel een negatief saldo vertoont.
Dit snap ik nog. Maar wat wil weten is als er bijvoorbeeld aan de activa-kant, een 'kas' en een 'bank' staat, welke ik moet gebruiken als er betaald moet worden.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 00:54
8)
Citaat:
Yaimey80 schreef op 19-10-2004 @ 10:04 :
Wanneer je betaald (maakt niet uit met bank of kas) dan crediteer je dit. Als je ontvangt dan dibiteer je dit.
Meestal staat er wel in je tekstboek of je via bank of kas betaald of ontvangt.

Voorbeeld:
Je koopt op rekening voor €1000 goederen dan word dit zo geboekt;
goederen debet voor €1000
aan crediteuren credit voor €1000
Je kooopt goederen dus je voorraad wordt meer. Je krijgt een schuld dus crediteer je dit. (schulden staan immers altijd credit op de balans)

de betaling is;
drediteuren debet voor €1000
aan bank credit voor €1000
Je schuldt word minder dus dan dibiteer je dit. Wanneer je gaat betalen dan word je bank (of kas) minder dus komt dit aan de credit zijde.

Ik hoop dat je het nu beter snapt!!
Ik begin het denk ik te vatten! Het is in principe gewoon die 2 regels toepassen?

Nog een vraag (ja, ik blijf maar doorgaan ). Het principe van het 'aan' als je dat gaat crediteren. Is daar nog een speciaal truukje voor?
Voor deze 2 posten snap ik het nog. Maar als ze verder gaan met bijvoorbeeld 'nota energiebedrijf is XXX euro' of 'bedrijfsauto verkocht met boekwaarde XXX euro'. Dan ben ik het al kwijt, ik weet dan niet wat je moet crediteren (bank of kas of crediteuren?). En dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Bij het volgende hoofdstuk moet ik het met inkoop en verkoop doen, waarbij ook de BTW komt kijken.

Maar bedankt voor het antwoorden (ook nare man), ik begin het beetje bij beetje te snappen denk ik!!!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 10:10
Verwijderd
Citaat:
8) schreef op 20-10-2004 @ 00:46 :
Dit snap ik nog. Maar wat wil weten is als er bijvoorbeeld aan de activa-kant, een 'kas' en een 'bank' staat, welke ik moet gebruiken als er betaald moet worden.
Dat hangt helemaal van de transactie af. In de handelspraktijk wordt zelden contant betaald, het gebeurt altijd via een bankrekening. Staat de post bank aan de actiefkant dan is het dus een bezit, een vordering op de bank, vergelijkbaar met de vordering op een debiteur. Beide kun je dan op dezelfde manier behandelen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 10:14
Verwijderd
Citaat:
8) schreef op 20-10-2004 @ 00:54 :
Nog een vraag (ja, ik blijf maar doorgaan ). Het principe van het 'aan' als je dat gaat crediteren. Is daar nog een speciaal truukje voor?
Voor deze 2 posten snap ik het nog. Maar als ze verder gaan met bijvoorbeeld 'nota energiebedrijf is XXX euro' of 'bedrijfsauto verkocht met boekwaarde XXX euro'. Dan ben ik het al kwijt, ik weet dan niet wat je moet crediteren (bank of kas of crediteuren?). En dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Bij het volgende hoofdstuk moet ik het met inkoop en verkoop doen, waarbij ook de BTW komt kijken.
Dat 'aan rekeningnummer' wordt geschreven is gewoon gebruik geworden, eigenlijk heeft het geen betekenis. In het grootboek is dat gewoon per journaalpost een manier om te laten zien of een rekening gedebiteerd dan wel gecrediteerd wordt.

Dat voorbeeld wat jij geeft over dat energiebedrijf en de bedrijfsauto is eigenlijk echt heel simpel. Er moet in de opdracht staan hoe er betaalt wordt. Wordt bijv. een bedrijfsauto contant verkocht, dan is het enige dat je doet de post kas debiteren en de post 'bedrijfswagens' of waar de auto maar onder geboekt stond crediteren. Bij nota energiebedrijf idem dito. Je crediteert kas (bij contante betaling) en debiteert de rekening bedrijfskosten (of energiekosten, of hoe die ook maar heet).
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 00:56
8)
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2004 @ 10:14 :
Dat 'aan rekeningnummer' wordt geschreven is gewoon gebruik geworden, eigenlijk heeft het geen betekenis. In het grootboek is dat gewoon per journaalpost een manier om te laten zien of een rekening gedebiteerd dan wel gecrediteerd wordt.

Dat voorbeeld wat jij geeft over dat energiebedrijf en de bedrijfsauto is eigenlijk echt heel simpel. Er moet in de opdracht staan hoe er betaalt wordt. Wordt bijv. een bedrijfsauto contant verkocht, dan is het enige dat je doet de post kas debiteren en de post 'bedrijfswagens' of waar de auto maar onder geboekt stond crediteren. Bij nota energiebedrijf idem dito. Je crediteert kas (bij contante betaling) en debiteert de rekening bedrijfskosten (of energiekosten, of hoe die ook maar heet).
Dus:
kas XXX euro
aan bedrijfswagen/auto XXX euro

energiekosten XXX euro
aan kas XXX euro
_______________________________________
Volgende vraag:

te betalen Omzet Belasting XXX euro
aan te vorderen OB XXX euro
aan af te dragen OB XXX euro

Hoezo is 'te betalen OB' een bezit, want dat is gedebiteerd. Maar je moet het nog betalen, hoort het dan geen schuld te zijn en moet het dan neit gecrediteerd worden?

dank voor het antwoord
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 13:08
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Citaat:
8) schreef op 21-10-2004 @ 00:56 :

Volgende vraag:

te betalen Omzet Belasting XXX euro
aan te vorderen OB XXX euro
aan af te dragen OB XXX euro

Hoezo is 'te betalen OB' een bezit, want dat is gedebiteerd. Maar je moet het nog betalen, hoort het dan geen schuld te zijn en moet het dan neit gecrediteerd worden?

dank voor het antwoord
Deze boeking heb ik nog nooit meegemaakt.
Is dit de volledige boeking? of hoort het nog iets anders bij?

Te betalen is sowieso een schuld net zoals af te dragen.
Te vorderen is wel een bezit.
__________________
Hatsjoe!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 19:30
8)
Citaat:
Bartje schreef op 21-10-2004 @ 13:08 :
Deze boeking heb ik nog nooit meegemaakt.
Is dit de volledige boeking? of hoort het nog iets anders bij?

Te betalen is sowieso een schuld net zoals af te dragen.
Te vorderen is wel een bezit.
Dit is volledig. En ik vat deze totaal niet.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 15:21
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Citaat:
8) schreef op 21-10-2004 @ 19:30 :
Dit is volledig. En ik vat deze totaal niet.
Ik zie hem ook niet, vooral omdat de posten: "af te dragen" en "te betalen" hetzelfde betekenen. dus als je die wegstreept blijft er alleen "te vorderen" over en een losse boekingsregel is geen boeking.
__________________
Hatsjoe!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 02:22
8)
Het is een voorbeeld die precies uit het boek is overgenomen. Omdat ik dus dat voorbeeld niet snap .

Verder is het zo dacht ik, dat je 'af te dragen OB' terug krijgt van de belasting, vandaar dat het daarom word gecrediteerd. (Weet niet eens of dit klopt)
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 08:39
Tandpasta
Avatar van Tandpasta
Tandpasta is offline
Citaat:
8) schreef op 23-10-2004 @ 02:22 :
Verder is het zo dacht ik, dat je 'af te dragen OB' terug krijgt van de belasting, vandaar dat het daarom word gecrediteerd. (Weet niet eens of dit klopt)
Redeneer heel simpel:
- Schulden staan rechts op de balans.
- Als je iets nog af moet dragen dan heb je een verplichting dat te doen en dat noemt men een schuld.
- Daarom wordt dit aan de rechterzijde geplaatst - > crediteren.

__________________
Leef gezond met een schone mond!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 03:04
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Tandpasta schreef op 23-10-2004 @ 08:39 :
Redeneer heel simpel:
- Schulden staan rechts op de balans.
- Als je iets nog af moet dragen dan heb je een verplichting dat te doen en dat noemt men een schuld.
- Daarom wordt dit aan de rechterzijde geplaatst - > crediteren.

en dan is het antwoord van :

Citaat:
te betalen Omzet Belasting XXX euro
aan te vorderen OB XXX euro
aan af te dragen OB XXX euro
?
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 11:22
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Citaat:
8) schreef op 23-10-2004 @ 02:22 :
Het is een voorbeeld die precies uit het boek is overgenomen. Omdat ik dus dat voorbeeld niet snap .

Verder is het zo dacht ik, dat je 'af te dragen OB' terug krijgt van de belasting, vandaar dat het daarom word gecrediteerd. (Weet niet eens of dit klopt)
Je moet je altijd eerst afvragen:
- is het een bezitting of is het een schuld?

Bij een bezitting (staat debet op de balans oftewel "links")
Debitering maakt hem groter
Creditering maakt hem kleiner

Bij een schuld (staan credit op de balans oftewel "rechts")
Creditering maakt hem groter
Debitering maakt hem kleiner

Als je dat eenmaal scherp hebt, dan kun je verder gaan puzzelen je de boeking snapt. En dit voorbeeld is daarom zeer vreemd

1) Te betalen Omzet Belasting XXX euro (schuld/kleiner)
2) aan te vorderen OB XXX euro (bezit/kleiner)
3) aan af te dragen OB XXX euro (schuld/groter)

Het is dus onmogelijk aangezien je 1 en 3 weg kan strepen tegenover elkaar (verschuiving van de ene schuld naar de andere schuld) er dan een losse creditering overblijft (2) en een losse boekingsregel is geen boeking.
__________________
Hatsjoe!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 01:33
8)
Wat raar dat ze dan zo'n voorbeeld in het boek zetten.

Is er nog een aparte regel toevallig, die betrekking heeft op belasting? Ik heb zo het gevoel dat ik de rest (zie de eerdere vragen) een beetje snap, maar bij dit voorbeeld kom ik dus in de knel.

Overmorgen even het hoofdstukje met 'Prive' doorkijken, even kijken of ik daar weer vragen over heb .

Wel bedankt
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-10-2004, 11:27
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Citaat:
8) schreef op 26-10-2004 @ 01:33 :
Wat raar dat ze dan zo'n voorbeeld in het boek zetten.

Is er nog een aparte regel toevallig, die betrekking heeft op belasting? Ik heb zo het gevoel dat ik de rest (zie de eerdere vragen) een beetje snap, maar bij dit voorbeeld kom ik dus in de knel.

Overmorgen even het hoofdstukje met 'Prive' doorkijken, even kijken of ik daar weer vragen over heb .

Wel bedankt
Ik ken in ieder geval niet zo een regel.
Maar als je de oplossing te weten komt, zou ik hem wel graag willen weten. Ik ben namelijk wel nieuwsgierig geworden

succes nog voor de rest
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 02:26
8)
Citaat:
Bartje schreef op 26-10-2004 @ 11:27 :
Ik ken in ieder geval niet zo een regel.
Maar als je de oplossing te weten komt, zou ik hem wel graag willen weten. Ik ben namelijk wel nieuwsgierig geworden

succes nog voor de rest
Zal het maandag eens vragen

Weer een vraag:
Hoe moet je grootboekrekeningen afsluiten en openen?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 19:31
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Eerst sluit je de resultaat rekeningen af en boek je die naar de verlies en winst rekening. Daarna gaat dat saldo naar de rekening Eigen vermogen. Daarna sluit je de balansrekeningen en worden deze vermeld op de eindbalans.

Openen van grootboek rekeningen gaat vanaf de balans.
Gebouwen die debet op de balans staan komen ook debet op de grootboek rekening te staan.
__________________
Hatsjoe!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 02:33
8)
Citaat:
Bartje schreef op 30-10-2004 @ 19:31 :
Eerst sluit je de resultaat rekeningen af en boek je die naar de verlies en winst rekening. Daarna gaat dat saldo naar de rekening Eigen vermogen. Daarna sluit je de balansrekeningen en worden deze vermeld op de eindbalans.

Openen van grootboek rekeningen gaat vanaf de balans.
Gebouwen die debet op de balans staan komen ook debet op de grootboek rekening te staan.
Resultaatrekening? Ik bedoelde gewoon een grootboekrekening. In me boek staat dat je dingen van de Debetzijde naar de Creditzijde moet zetten oid, maar dat is zo vaag dat ik het niet snap
Maar ik zie dat jij het snapt, help me verder (A)
thnx
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 02:38
Verwijderd
boekhouding is easy
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:30
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Citaat:
8) schreef op 31-10-2004 @ 02:33 :
Resultaatrekening? Ik bedoelde gewoon een grootboekrekening. In me boek staat dat je dingen van de Debetzijde naar de Creditzijde moet zetten oid, maar dat is zo vaag dat ik het niet snap
Maar ik zie dat jij het snapt, help me verder (A)
thnx
Ohw op die manier.
debet en credit moeten gelijk zijn, dus als je links opgeteld 50.000 hebt staan dan moet dat rechts ook staan.

bijvoorbeeld.
debet staat totaal 20.000
credit staat totaal 10.000

dan moet je dus nog 10.000 op credit boeken om het het in balans te krijgen. Die afsluitings boeking is heet dan: Naar balans

Laatst gewijzigd op 01-11-2004 om 16:32.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 01:35
Verwijderd
Citaat:
Bartje schreef op 01-11-2004 @ 16:30 :
Die afsluitings boeking is heet dan: Naar balans
niet zo in België.. !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2004, 08:56
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 02-11-2004 @ 01:35 :
niet zo in België.. !
Van de boekhoudregels daar heb ik geen verstand.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 00:46
8)
Citaat:
Bartje schreef op 24-10-2004 @ 11:22 :

1) Te betalen Omzet Belasting XXX euro (schuld/kleiner)
2) aan te vorderen OB XXX euro (bezit/kleiner)
3) aan af te dragen OB XXX euro (schuld/groter)

Het is dus onmogelijk aangezien je 1 en 3 weg kan strepen tegenover elkaar (verschuiving van de ene schuld naar de andere schuld) er dan een losse creditering overblijft (2) en een losse boekingsregel is geen boeking.
Oke dit staat in het boek:
1) Te betalen Omzet Belasting XXX euro: schuld kleiner=debiteren

2) aan te vorderen OB XXX euro: bezit kleiner=crediteren

3) aan af te dragen OB XXX euro: schuld groter=crediteren

(hierboven kan je af te dragen OB btw ook vervangen met bank, dus aan bank XXX euro: schuld groter=crediteren)

Nog een vraag: wat is het verschil tussen 'af te dragen OB' en 'te betalen OB'?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 00:49
8)
Citaat:
Bartje schreef op 01-11-2004 @ 16:30 :
Ohw op die manier.
debet en credit moeten gelijk zijn, dus als je links opgeteld 50.000 hebt staan dan moet dat rechts ook staan.

bijvoorbeeld.
debet staat totaal 20.000
credit staat totaal 10.000

dan moet je dus nog 10.000 op credit boeken om het het in balans te krijgen. Die afsluitings boeking is heet dan: Naar balans
En hoe moet je dan van daaruit openen?
Kan je misschien nog een voorbeeldje neerzetten?

Maandag hierover tentamen, dus ik kom er van het weekend op terug met nog meer vragen

Dank voor het antwoorden
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 13:00
Bartje
Avatar van Bartje
Bartje is offline
Openen gaat door ze van balans te halen.
Dus als je op 1/1 iets is de balans hebt staan:
Gebouwen 50.000

en als je daar een gebouw bijkoopt:
dan schrijf je het bovenstaande in grootboekvorm neer

Gebouwen debet 50.000
Aankoop debet 10.000
Totaal 60.000

Mij is ooit verteld dat je het moet zien als een boek.
Op de voorkant zie je de titel staan (balanspost)
Op de inhoudsopgave zie je al iets meer. (grootboek)
En in het boek zie je de details staan (journaalposten)

Misschien helpt het wat om het zo te zien
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 21:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
8) schreef op 31-10-2004 @ 02:33 :
Resultaatrekening? Ik bedoelde gewoon een grootboekrekening. In me boek staat dat je dingen van de Debetzijde naar de Creditzijde
waarschijnlijk is het idee dat je debet en vredit tegen elkaar moet wegboeken totdat je een evenwicht (en een sluitende rekening) hebt.

dat kan je o.a. doen door simpelweg zaken te betalen, zodat je betalingen tegenover je 'nog te betalen' posten kunt boeken.


we praten dan trouwens over bankboekingen, en geen kasboekingen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 17:05
rafael_vd_vaart
rafael_vd_vaart is offline
Dat van die te betalen BTW, te vorderen BTW en af te dragen BTW is niet zo moeilijk hoor.

Aan het eind van een kwartaal moet je de omzetbelasting verrekenen met de belastingdienst. Het verschil tussen te betalen en te vorderen is dus af te dragen BTW.
Je hebt dan dus in principe het te betalen BTW betaald aan de belastingdienst. De schuld verdwijnt. Het te vorderen BTW heb je gekregen van de belastingdienst. De vordering verdwijnt. Blijft dus het verschil over. Datgene wat je daadwerkelijk aan de belastingdienst moet betalen.

Voorbeeldje: je hebt in een periode maar 2 transacties uitgevoerd:
Goederen ingekocht 1000 euro plus 19 % BTW = 1190
Dezelfde goederen verkocht 1500 plus 19% = 1785

Van de inkoop heb je op te vorderen BTW geboekt 190 euro
Van de verkoop heb je op te betalen BTW geboekt 385 euro

Nu komt de verrekening met de belastingdienst. Je moet 195 euro afdragen wat je dus als schuld opneemt als af te dragen BTW.

Als dit betaald wordt krijg je de boeking:
Af te dragen BTW 195
aan Bank 195
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 16:43
appiegogogo
appiegogogo is offline
ik zal het in huis-tuin-keuken-taal uitleggen.........


kijk.................kas is een bezit...ja toch...oke.....stel dat ik van een klant 30 euro krijg omdat ik iets verkoop als winkelier...........dan neemt mijn kas dus toe met 30 euro....ja he...oke....deze toename van 30 euro kunnen we nu aan 1 van de twee kanten zetten van de balans....aan de debet of aan de credet kant...nu is het de zaak de juiste kant te kiezen...oke........stel nu dat ik die 30 euro "aan de credit kant zet"(=crediteren, wat fout is), dan betekent dat dat die 30 euro later bij het opstellen van de proefbalans ook aan de cerdit kant komt te staan wat betekent dat het EV met 30 euro afneemt......maar dit zou de omgekeerde wereld zijn...je verkoopt immers iets dus het EV moet toenemen....stel nu dat we dit bedrag van 30 euro aan "de debet kant hadden gezet" (=gedebiteerd), later bij de proefbalans komt deze 30 euro ook bij de de debet kant wat betekent dat EV met 30 moet toenem om de balans in balabns te krijgen...en sit komt wel overeen met de werkelijkheid...........
__________________
waar blijft mijn eten?!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 02:30
8)
dank allemaal
had een 7 voor me tentamen
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 00:41
8)
Dacht ik van de ellende af te zijn

De volgende voorbeelden staan in mijn boek:
Kan iemand deze voorbeelden uitleggen/toelichten svp
'Normaal' journaliseren kan ik denk ik wel, maar dit zijn transitorische posten, die brengen mij weer van mijn aprepos

vooruit betaalde bedragen 6000
aan bank 6000

nog te ontvangen bedragen 250
aan interestopbrengsten 250

Alvast bedankt weer
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 19:46
rafael_vd_vaart
rafael_vd_vaart is offline
vooruit betaalde bedragen 6000
aan bank 6000

Je hebt bepaalde bedragen al vooruitbetaald per bank. Dat wil dus zeggen dat het uitgaven zijn geweest maar nog geen kosten. Bijvoorbeeld verzerkeringspremie die je voor een jaar vooruit betaal en dan boek je dus vanaf nu elke maand verzekeringskosten aan vooruitbetaalde bedragen

nog te ontvangen bedragen 250
aan interestopbrengsten 250

Dit zijn dus wel al opbrengsten op je resultatenrekening maar je heb ze nog niet ontvangen.

Snap je wel het prinicpe dat kosten niet altijd uitgaven hoeven te zijn en andersom. Hetzelfde geld voor opbrengsten en ontvangsten. Dan is dit niet zo ingewikkeld.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 01:54
8)
Dank

Nog een vraag:

Wanneer is het:
bank 500
aan vooruitontvangen bedragen 500

En wanneer is het:
vooruitontvangen bedragen 500
aan bank 500
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2005, 17:57
rafael_vd_vaart
rafael_vd_vaart is offline
Citaat:
8) schreef op 19-01-2005 @ 01:54 :
Dank

Nog een vraag:

Wanneer is het:
bank 500
aan vooruitontvangen bedragen 500

En wanneer is het:
vooruitontvangen bedragen 500
aan bank 500
Bank
aan vooruitontvangen bedragen
Is het geval als je goederen hebt verkocht en het geld al heb ontvangen, maar je heb ze nog niet geleverd. Tegenover die vooruitonvangen bedragen staat dus nog een leveringsplicht. Vandaar dat hij als schuld er staat. Je ben dus nog iets schuldig.

Je 2e journaalpost kan je niet zoveel mee. Het is gewoon een journaalpost als de eerste die je ongedaan maak. Waarschijnlijk kon je niet leveren. Je boek je vooruitontvangen bedrag dus weer terug naar je afnemer
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 03:02
8)
Nee dus, het is dus gewoon dezelfde post (dus ik boek niets terug!)
Vandaar dat ik dus niet weet wanneer ik het op manier 1 of op manier 2 moet posten.

Dat was mijn vraag dus
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 16:23
rafael_vd_vaart
rafael_vd_vaart is offline
Citaat:
8) schreef op 22-01-2005 @ 03:02 :
Nee dus, het is dus gewoon dezelfde post (dus ik boek niets terug!)
Vandaar dat ik dus niet weet wanneer ik het op manier 1 of op manier 2 moet posten.

Dat was mijn vraag dus
Aha, ok. Dan is het dus de eerste journaalpost
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Dubbel boekhouden
Boekhoudertje
3 21-11-2010 12:15
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie :s
ShoutingStar
2 13-12-2009 22:55
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Boekhouding HW uitleg
qozaaa
16 06-11-2009 20:43
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand die mij kan helpen bij Journaalpost?
qdp
3 05-11-2009 22:26
Werk, Geld & Recht Verkeerd Gestort
jtoonen
22 14-06-2007 15:37
Levensbeschouwing & Filosofie Bereken de schadepost (logica)
Bart2002
42 30-07-2004 00:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.