Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2009, 20:42
qozaaa
Ik snap er niet zo heel veel van als iemand mij zou kunnen helpen met uitleg en antwoorden zou ik het zeer op prijs stellen .

Verkocht op rekening aan Gé Bos diverse artikelen voor 7500€
De inkoop prijs van de afgeleverde artikelen is € 5000,-

hoe zet je dit in een grootboekrekening als journaalpost ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2009, 22:11
justanothername
justanothername is offline
zou je graag willen helpen, maar heb geen idee van dat soort dingen..
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 22:34
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Kas of bank............€ 7500
Voorraad.........................€ 5000
Winst vóór belasting..........€ 2500
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 09:38
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Kas of bank............€ 7500
Voorraad.........................€ 5000
Winst vóór belasting..........€ 2500
Van winst voor belasting mag je ook te betalen BTW van maken
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 12:43
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Van winst voor belasting mag je ook te betalen BTW van maken
Ik bedoelde inkomsten- of vennootschapsbelasting , maar in dat geval kan 'Winst vóór belasting' dus inderdaad worden gesplitst in 'Winst na belasting' en 'Te betalen belasting'.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 23:01
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Verkocht op rekening aan Gé Bos diverse artikelen voor 7500€
De inkoop prijs van de afgeleverde artikelen is € 5000,-

hoe zet je dit in een grootboekrekening als journaalpost ?
Faal aan diegene die zijn kas op boekt. Er staat duidelijk verkocht op rekening. Het gaat dus om een opbrengst, niet om een ontvangst. Je krijgt geld, maar dat heb je nog niet binnen. Omzet mag je al wel boeken omdat het al wel verkocht is ~.~

100 debiteuren 7500 (debitering)
aan 800 omzet 7500 (creditering)
+
801 inkoop waarde vd omzet 5000 (debitering)
aan 700 voorraad goederen 5000 (creditering)

Ik heb btw buiten beschouwing gelaten aangezien er niet stond of prijzen inc. of exl. btw waren.

In je grootboekrekeningen zet je de bedragen gewoon aan de debit of credit kant afhankelijk van de bovenstaande journaalposten.
grootboekrek 100 debiteuren zou dus gewoon op de debet zeide +7500 krijgen. Om deze in balans te houden krijg je de bij deze grootboek rek 'naar balans', het bedrag daarvoor is het verschil tussen debit en credit zeide.
Geld voor alle grootboekrekeningen.

Methodiek van AzN lijkt mij onvolledig in het kader van de informatievoorziening. Hij boekt zijn liquide middelen wel omhoog maar het blijkt niet waaruit dit is (rente ontvangste? omzet? je wil weten dat het je omzet is verdomme! daar werk je voor =D).

Teven inkoopwaarde van de omzet vermelden omdat je dan per saldo direct je bruto winst op de verkoop kan uitrekenen.

Laatst gewijzigd op 30-09-2009 om 23:07.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 19:58
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Oké, je hebt gelijk, bedankt voor 't verbeteren . Ik had niet gelezen dat 't hier om 'n verkoop op rekening ging . Ik ging er ook voor 't gemak van uit dat de topicstarter 'n middelbare scholier was, omdat studenten (vaak) wel weten hoe ze dit soort boekingen moeten maken. Daarom heb ik ook niet 't rekeningenstelsel gebruikt .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 22:56
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Verschil tussen verkoopprijs en inkoopwaarde is dan nog niet de de winst voor belasting, maar simpelweg de brutowinst . Feit blijft dat boekhouden niet bepaald een eenvoudig vak is waar 1 leesfout compleet foutieve journaalposten oplevert, en er logica technisch veel mogelijkheden juist lijken, en in de practijk er gewoon heel veel wegen te bewandelen zijn die kunnen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 00:52
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
We moeten toch aannemen dat de inkoopprijzen de enige kosten zijn, omdat verdere gegevens ontbreken? In dat geval heb ik 't (op 't VWO tenminste) op de volgende manier geleerd:

Balans:
Debiteuren........7500
Voorraad..................5000
Winst 2009...............2500

Resultatenrekening:
Inkoopwaarde verkochte goederen.....5000
Winst vóór belasting........................2500
Omzet..................................................7500
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 07:15
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Journaalposten kennen eigenlijk geen Balans en Resultatenrekening, maar gebruiken rubriek nummers. Ik schreef bijvoorbeeld 100 debiteuren, dat wil zeggen, rubriek 1, nummer 00. Dat is een balansrekening. Rubriek is 4 is voor de kosten, dus bijvoorbeeld 400 algemene kosten, 401 verkoopkosten, 402 inkoopkosten, enzovoorts.

In principe boek jij hetzelfde als wat ik deed, maar in een andere volgorde, wat geen bal uitmaakt anders dan wellicht voor het overzicht/wat je gewend bent.

Het enige wat jij wel doet en ik niet is dat jij Winst 2009 crediteerd, hetgeen ik nog nooit gezien heb. Wellicht dat het wel past in de VWO logica, maar op AC BAD heb ik het nog nooit gezien. Het gaat dan ook niet echt om winst, er moeten zeker nog wel kosten ed van af, of die nou gegeven zijn op niet, in de praktijk zal je niet zien dat er geen kosten zijn ; - ).

Hoe boek jij dan bijvoorbeeld schoonmaakkosten 5000 euro betaald per bank?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 15:46
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik ken 't rekeningenstelsel nu niet meer zo precies, maar ik heb 'm voor m'n tentamen Boekhouden van vorig jaar moeten bestuderen . Ik kan me idd nog herinneren dat de balans- en resultatenrekeningposten 'door elkaar werden gegooid', wat ik zelf altijd erg verwarrend vond.

'Winst 2009' staat bij mij credit op de balans vóór de winstdeling. Na de winstdeling wordt deze post opgesplitst en ondergebracht bij bijvoorbeeld de posten 'winstreserves', 'te betalen dividend' en 'te betalen belasting'. Wij werken altijd dus altijd met vennootschappelijke jaarrekeningen .

Bij 't boeken van 5000 euro schoonmaakkosten betaald per bank combineer ik balans- en resultaatrekeningposten weer wel :

Schoonmaakkosten..........5000 (resultatenrekening)
Bank....................................5000 (balans)

Maar zoals je al zei: er zijn zoveel boekhoudmethodes als boekhoudingen .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 23:31
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ye, zo zou ik die boeking ook maken.
Echter, jij hebt winst geboekt.
Maar nu heb jij kosten gemaakt, en dat is slecht voor je winst. Maar je debiteerd je winst op dat moment niet
Eigenlijk heel raar toch? Wellicht dat jullie dat later nog van die winst af halen, dat kan natuurlijk. Maar dan snap ik niet waarom je dat niet meteen doet; of dat je ook pas je wint op het einde gewoon opteld qua opbrengsten en verminderd qua kosten ^^.

En ja, die nummers zijn heel irritant, zeker omdat je bijv
099 overboeking
199 overboeking
299 overboeking
399 overboeking
499 overboeking
.. nouja, je ziet wel waar dat heengaat, en zo met heel veel dingen
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 07:55
lame
DIKKE FAIL voor iedereen die het denkt te weten...

Je boekt het namelijk zo:

140 Debiteuren €8.925
Aan 840 Opbrengst verkopen €7.500
Aan 181 Te betalen Omzetbelasting €1.425
+
800 Inkoopprijs verkopen €5.000
Aan 700 Voorraad goederen €5.000
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 09:22
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
DIKKE FAIL voor iedereen die het denkt te weten...

Je boekt het namelijk zo:

140 Debiteuren €8.925
Aan 840 Opbrengst verkopen €7.500
Aan 181 Te betalen Omzetbelasting €1.425
+
800 Inkoopprijs verkopen €5.000
Aan 700 Voorraad goederen €5.000
Fail, dat is exact wat ik al gepost had, en eronder getypt dat ik btw buiten beschouwing had gelaten.
Hoe weet je trouwens de exacte rubriek nummers? Die staan helemaal niet gegeven -.-;

Grappig dat je blijkbaar wel kan boekhouden maar niet kan lezen
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 20:32
Verwijderd
De rubieknummers zijn inderdaad niet helemaal vastgelegd, ze kunnen per bedrijf verschillen. Maar je kunt wel ongeveer zeggen dat Debiteuren 140 is en Crediteuren 130.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2009, 21:08
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
De rubieknummers zijn inderdaad niet helemaal vastgelegd, ze kunnen per bedrijf verschillen. Maar je kunt wel ongeveer zeggen dat Debiteuren 140 is en Crediteuren 130.
Volgensmij kan een bedrijf zelfs zeggen dat 793.21 Debiteuren is, op voorwaarde vlottende activa ed op rubriek 7 pleuren =)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 19:43
Verwijderd
Ja dat kan idd, als je alles uit dezelfde categoie maar in dezelfde rubriek stopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.