Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2003, 07:20
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Schrijfster Anja Meulenbelt vast in Gaza
13 mei 2003

Schrijfster en beoogd SP-Eerste-Kamerlid Anja Meulenbelt is een van de zeker zes Nederlanders die sinds maandag in de Gazastrook vastzitten.

De auteur was enkele dagen op bezoek bij een door haar gesteund Palestijns gehandicaptenproject in Gaza-stad. Ze mocht maandag van het Israelische leger niet de grensovergang naar Israel oversteken en miste de terugvlucht naar Amsterdam.

De Nederlanders zijn het slachtoffer van de jongste afsluiting van de Gazastrook, die dit keer voor het eerst ook van toepassing is op buitenlanders. Alleen diplomaten en mensen met speciale humanitaire behoeften mogen de noordelijke controlepost bij Erez passeren. Anderen mogen de strook in noch uit.

Geen van de in Gaza toevende buitenlanders is van tevoren gewaarschuwd, zodat ook niemand maatregelen heeft kunnen nemen.

Ook de ongeveer tachtig man sterke internationale staf van de Verenigde Naties staat door de plotselinge afsluiting vast aan weerszijden van een grensovergang met Gaza en wordt hierdoor gehinderd in zijn werkzaamheden. De VN behoren volgens verdragen geen moeilijkheden te ondervinden bij het verrichten van hun taken.

Volgens bronnen die de Israelische kwaliteitskrant Haaretz citeert, zouden de onconventionele maatregelen noodzakelijk zijn om meer aanslagen als die van twee weken geleden op de promenade van Tel Aviv te voorkomen. Toen blies een Britse ingezetene zichzelf op bij een café en doodde buiten zichzelf drie anderen. Zijn eveneens Britse handlanger, wiens bom dienst weigerde, ontsnapte en is nog steeds voortvluchtig.

De Engelsen hadden zich voorgedaan als vredesactivisten en verbleven vlak voor de aanslag enige tijd in Gaza. Sindsdien is het voor buitenlanders en pro-Palestijnse groepen en personen steeds moeilijker de Palestijnse gebieden te betreden. Afgelopen weekeinde was het vaak niet meer mogelijk de strook binnen te komen.

Van diplomatieke kant wordt inmiddels druk op de Israeliërs uitgeoefend om het nieuwe beleid terug te draaien. Volgens een woordvoerder van het Israelische leger kunnen buitenlanders die Gaza willen verlaten daartoe een verzoek indienen bij de Israelische autoriteiten bij de grensovergang. Hoeveel buitenlanders er vastzitten was de woordvoerder niet bekend.

Nederlanders die de desbetreffende autoriteiten hebben gebeld, kregen echter te horen dat deze maatregel nog niet van kracht is. Alleen journalisten, diplomaten en urgente medische gevallen mogen de Gaza-strook verlaten.

Bron: www.telegraaf.nl.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2003, 07:24
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Wat is hier zo goed aan? Ik vind het schandalig.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 07:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-05-2003 @ 08:24:
Wat is hier zo goed aan? Ik vind het schandalig.
Mee eens.

Grens afsluiten, oke.
Maar een puur-Hollandse vrouw tegenhouden?

Die Britten die die aanslag hebben gepleegd, waren wel Arabieren... en dus aan uiterlijk en naam wel te onderscheiden van iemand als Anja Meulenbelt.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 07:38
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Gaza zit dicht. Dat ad je kunnen verwachten.
Als zij zo graag haar Palestijnse vriendjes wil helpen
ín Israel had ze het kunnen verwachten.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 07:41
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 14-05-2003 @ 08:38:
Gaza zit dicht. Dat ad je kunnen verwachten.
Als zij zo graag haar Palestijnse vriendjes wil helpen
ín Israel had ze het kunnen verwachten.
Wat nou 'in Israël'? De Gazastrook is nog altijd Palestijns autonoom gebied. Maar dat schijnt bijvoorbeeld jouw vriendje Sharon niet te weten.

En over die 'Palestijnse vriendjes': Anja Meulenbelt bekeek daar een gehandicaptenproject. Mag dat soms niet?
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 07:47
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2003 @ 08:29:
Mee eens.

Grens afsluiten, oke.
Maar een puur-Hollandse vrouw tegenhouden?

Die Britten die die aanslag hebben gepleegd, waren wel Arabieren... en dus aan uiterlijk en naam wel te onderscheiden van iemand als Anja Meulenbelt.
Consequentie is ook een sterk punt binnen de JDL.
Wil je nog steeds lid worden?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 07:51
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Israel heeft geen enkel recht de grensovergang af te sluiten.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 08:04
alwaysgood
alwaysgood is offline
maar ze doen het toch, en niemand die ze tegenhoudt
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 08:07
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Belachelijk.
Als die simshalom het hier mee eens is, verklaar ik haar nou echt tot geestesziek.

De VN en nederlandse kamerleden zonder waarschuwing vooraf tegenhouden.... gewoon zielig.

[edit]verkeerd gelezen.... beoogd kamerlid. Nederlandse burgers die niks met het conflict te maken hebben dan.[/edit]
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com

Laatst gewijzigd op 14-05-2003 om 08:11.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 08:09
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 14-05-2003 @ 08:47:
Consequentie is ook een sterk punt binnen de JDL.
Wil je nog steeds lid worden?
Och, als je onze mening niet 100% deelt, hoor je hier niet thuis?

Democratie en vrijheid van meningsuiting ben jij ook geen fan van he?
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 09:02
FloatAZiggy85
Avatar van FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Citaat:
Gaza zit dicht. Dat ad je kunnen verwachten.

Een gehandicaptenproject, dat is toch heel wat anders. Shimshalom jij bent wel heel erg geindoctrineerd en bevooroordeeld. Door zulke mensen als jij ontstaan deze situaties.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 09:15
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
FloatAZiggy85 schreef op 14-05-2003 @ 10:02:
Een gehandicaptenproject, dat is toch heel wat anders. Shimshalom jij bent wel heel erg geindoctrineerd en bevooroordeeld. Door zulke mensen als jij ontstaan deze situaties.
Nee man, die gehandicapten worden vast opgeleid tot terrorist
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 09:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
[irony-mode] Gehandicapten zijn eng. Sharon vindt dat vast ook [/irony-mode]
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 09:47
Verwijderd
Citaat:
Martian schreef op 14-05-2003 @ 10:15:
Nee man, die gehandicapten worden vast opgeleid tot terrorist
Mmm ik krijg beelden voor me van een gehandicapte die met z'n rolstoel vol explosieven de bus in wil.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 09:50
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 14-05-2003 @ 08:51:
Israel heeft geen enkel recht de grensovergang af te sluiten.
Het werkt alleen maar averrechts, het gaat al jaren zo en het helpt allemaal niets. De Palestijnen voelen zich nog onrechtvaardiger behandeld (en terecht!), plegen nog meer aanslagen (niet terecht), Israël sluit weer de hele boel af en alles begint weer van voor af aan.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 09:52
Verwijderd
Altijd weer fijn om te lezen dat beide kanten ook echt hard aan het zoeken zijn naar een oplossing zeg..

En dat zelfs in Nederland d'r mensen zijn die zich zo verbonden voelen met de situatie dat ze nadenken over een concstructieve oplossing..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Glow schreef op 14-05-2003 @ 10:52:
Altijd weer fijn om te lezen dat beide kanten ook echt hard aan het zoeken zijn naar een oplossing zeg..

En dat zelfs in Nederland d'r mensen zijn die zich zo verbonden voelen met de situatie dat ze nadenken over een concstructieve oplossing..
Precies.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 12:37
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 14-05-2003 @ 08:38:
Gaza zit dicht. Dat ad je kunnen verwachten.
Als zij zo graag haar Palestijnse vriendjes wil helpen
ín Israel had ze het kunnen verwachten.
ja ze willen gewoon niet laten zien wat voor een smerige dingen ze daar allemaal uitvoeren......
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-05-2003, 12:47
red_and_black
Avatar van red_and_black
red_and_black is offline
SlimShalom!
ik snap jou niet!
als het anders was geweest....een Joods iemand, dan had je het wel erg gevonden!
dat is net als dat er 3 mensen dood worden geschoten bij een aanslag:
1 jood
2 Sp kamerleden
vind je het dan ook alleen maar erg voor die jood?
hoe bedoel je racisme?
__________________
Da Zivota iman dva, ja bi obu tebi da!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 12:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 14-05-2003 @ 13:47:
SlimShalom!
ik snap jou niet!
als het anders was geweest....een Joods iemand, dan had je het wel erg gevonden!
dat is net als dat er 3 mensen dood worden geschoten bij een aanslag:
1 jood
2 Sp kamerleden
vind je het dan ook alleen maar erg voor die jood?
hoe bedoel je racisme?
Het is niet alleen racistisch, maar ook nazistisch (oooooeeei ), maar echt: als je meent dat 1 volk superieur is aan een ander ben je niet minder slecht dan nazis.
Simpel.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 12:56
red_and_black
Avatar van red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-05-2003 @ 13:51:
Het is niet alleen racistisch, maar ook nazistisch (oooooeeei ), maar echt: als je meent dat 1 volk superieur is aan een ander ben je niet minder slecht dan nazis.
Simpel.
dat is mijn hele punt!
ik bedoel(het klinkt naar) maar Sharon is niet veel anders naar hitler(klote vergelijking maar zo moeten jullie het niet opvatten)
hij onderdrukt ook hele volken!
__________________
Da Zivota iman dva, ja bi obu tebi da!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 13:19
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 14-05-2003 @ 13:56:
dat is mijn hele punt!
ik bedoel(het klinkt naar) maar Sharon is niet veel anders naar hitler(klote vergelijking maar zo moeten jullie het niet opvatten)
hij onderdrukt ook hele volken!
Kleine nuance: Sharon vergast geen Palestijnen, hij laat ze door tanks kapotschieten.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 13:21
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-05-2003 @ 10:34:
[irony-mode] Gehandicapten zijn eng. Sharon vindt dat vast ook [/irony-mode]
Het leuke is dat nog iemand dat zei tussen 1933 en 1945...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 13:35
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kubstudent schreef op 14-05-2003 @ 14:21:
Het leuke is dat nog iemand dat zei tussen 1933 en 1945...
Ja, die man vond ze ook eng...
alleen dan vanwege andere redenen dan Sharon ze waarschijnlijk eng vindt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 14:46
Verwijderd
Dit viel te verwachten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2003, 15:16
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 14-05-2003 @ 08:47:
Consequentie is ook een sterk punt binnen de JDL.
Wil je nog steeds lid worden?
Je hebt zelf geen enkele band met de JDL.

De JDL vecht voor de bescherming van het joodse volk.

Anja Meulenbelt valt nou niet echt onder de categorie 'bedreiging'.
Ik zie haar nog niet zo snel een bommenjas aantrekken...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 16:46
red_and_black
Avatar van red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-05-2003 @ 14:19:
Kleine nuance: Sharon vergast geen Palestijnen, hij laat ze door tanks kapotschieten.
maar toch
__________________
Da Zivota iman dva, ja bi obu tebi da!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 18:03
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Als je het hier mee eens bent, ben je haatdragend.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:16
Verwijderd
Citaat:
gegennazis schreef op 14-05-2003 @ 13:56:
dat is mijn hele punt!
ik bedoel(het klinkt naar) maar Sharon is niet veel anders naar hitler(klote vergelijking maar zo moeten jullie het niet opvatten)
hij onderdrukt ook hele volken!
En dan beweren radicale joden dat zij niets geleerd hoeven te hebben van de geschiedenis, omdat niet-joden dat ook niet doen. Daar heeft hij een punt, maar hij vergeet de akelige parallellen die zich aftekenen tussen de Israëlische politiek en de politiek van Hitler-Duitsland. Juist van een volk dat zo geleden heeft, niet alleen in WOII, maar ook de tijden daarvoor (er vonden in de Middeleeuwen ook vaak genoeg pogroms plaats), mag je verwachten dat ze dat een ander volk niet aandoen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:25
red_and_black
Avatar van red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 14-05-2003 @ 22:16:
En dan beweren radicale joden dat zij niets geleerd hoeven te hebben van de geschiedenis, omdat niet-joden dat ook niet doen. Daar heeft hij een punt, maar hij vergeet de akelige parallellen die zich aftekenen tussen de Israëlische politiek en de politiek van Hitler-Duitsland. Juist van een volk dat zo geleden heeft, niet alleen in WOII, maar ook de tijden daarvoor (er vonden in de Middeleeuwen ook vaak genoeg pogroms plaats), mag je verwachten dat ze dat een ander volk niet aandoen.
ja idd, je zou toch denken dat mensen hebben geleerd van de 2e wereld oorlog, vooral het joodse volk.
maar nu??
ze onderdrukken de Palestijnen net als Hitler deed bij de Joden
ik kan het niet echt begrijpen, maar het zal aan mij liggen!
__________________
Da Zivota iman dva, ja bi obu tebi da!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 14-05-2003 @ 22:25:
ja idd, je zou toch denken dat mensen hebben geleerd van de 2e wereld oorlog, vooral het joodse volk.
maar nu??
ze onderdrukken de Palestijnen net als Hitler deed bij de Joden
ik kan het niet echt begrijpen, maar het zal aan mij liggen!
Nu moet ik toch wat commentaar leveren.

In 2000 waren er talrijke vredesbesprekingen, die allemaal de goede kant op gingen. Arafat en Barak konden redelijk met elkaar praten, er waren nauwelijks aanslagen en iedereen kon veilig over straat. Het zag ernaar uit dat er op termijn een Palestijnse staat zou kunnen komen.

En toen.

Toen begonnen de Palestijnen, althans, de radicale organisaties, opeens met een oorlog. Hun beesten werden, en worden, massaal ingezet om onschuldige mensen te vermoorden.
Om Israelische kinderen, jongeren te vermoorden.

De Palestijnen hebben zelf het vredesproces, dat er in 2000 voor beide kanten zo veelbelovend uitzag, naar de kl*ten geholpen.

Wanneer die idiote Palestijnse organisaties geen bloederige terroristische strijd waren begonnen, was er nu waarschijnlijk een autonome, democratische Palestijnse staat geweest, die in vrede naast Israel kon leven.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:51
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Fleet Admiral, je vergeet een gebeurtenis.

Tussen de vredesbesprekingen en het begin van de Palestijnse terreur zit ook nog het moment dat Sharon aan de macht kwam. Die begon meteen met een zeer agressieve politiek t.o.v de Palestijnen, waardoor de strijd daar weer is opgelaaid.

Dit wil niet zeggen dat ik goedkeur wat organisaties als Hamas allemaal uitvreten, maar de Israëlische regering is op dat punt zeker niet brandschoon.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:54
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Daarnaast wil ik iedereen even wijzen op het verschil tussen kritiek op Israël en kritiek op de Joden.

Tussen die twee dingen zit een levensgroot verschil.

Al ben ik zelf sterk zionistisch, toch staat Israël niet synoniem voor het Joodse volk.

Beperk je kritiek tot de staat Israël, dan kunnen we vreedzaam discussiëren.

Wanneer je 'de Joden' de schuld gaat geven van wat er in Israël/Palestina gebeurt, ben je even erg bezig als de nazi's.
Die gaven ook 'de Joden' overal de schuld van, omdat zij nergens van geleerd zouden hebben in de geschiedenis. ( )

Laatst gewijzigd op 14-05-2003 om 21:58.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-05-2003 @ 22:51:
Fleet Admiral, je vergeet een gebeurtenis.

Tussen de vredesbesprekingen en het begin van de Palestijnse terreur zit ook nog het moment dat Sharon aan de macht kwam. Die begon meteen met een zeer agressieve politiek t.o.v de Palestijnen, waardoor de strijd daar weer is opgelaaid.

Dit wil niet zeggen dat ik goedkeur wat organisaties als Hamas allemaal uitvreten, maar de Israëlische regering is op dat punt zeker niet brandschoon.
Die 'intifada' was voor mij al begonnen voordat de verkiezingen in Israël waren.
Al tijdens de regeerperiode van Barak hebben de Palestijnse radicale organisaties (let op: ik trek een scheidingslijn tussen de organisaties als Hamas en Jihad en hun volgelingen, en het normale volk) bewust alle kansen op vrede verpest.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
*heeft Israëlisch vlaggetje formaat mouw-embleem op z'n toetsenbord liggen*
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:59
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2003 @ 22:57:
Die 'intifada' was voor mij al begonnen voordat de verkiezingen in Israël waren.
Al tijdens de regeerperiode van Barak hebben de Palestijnse radicale organisaties (let op: ik trek een scheidingslijn tussen de organisaties als Hamas en Jihad en hun volgelingen, en het normale volk) bewust alle kansen op vrede verpest.
Overigens waren de kansen op vrede al bekeken toen die premier vermoord werd door een Israelier... (ik ben echt slecht in namen... Peres was het niet volgens mij iig)
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-05-2003, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2003 @ 22:54:
Daarnaast wil ik iedereen even wijzen op het verschil tussen kritiek op Israël en kritiek op de Joden.

Tussen die twee dingen zit een levensgroot verschil.

Al ben ik zelf sterk zionistisch, toch staat Israël niet synoniem voor het Joodse volk.

Beperk je kritiek tot de staat Israël, dan kunnen we vreedzaam discussiëren.

Wanneer je 'de Joden' de schuld gaat geven van wat er in Israël/Palestina gebeurt, ben je even erg bezig als de nazi's.
Die gaven ook 'de Joden' overal de schuld van, omdat zij nergens van geleerd zouden hebben in de geschiedenis. ( )
Je kan niet ontkennen dat de Israëlische regering voor het merendeel bestaat uit joden en zij beter zouden moeten weten. De daden van de Israëlische regering vloeien niet voort uit het feit dat zij joods is, maar gezien het feit dat zij grotendeels uit joden bestaat vind ik wel dat de regering anders zou moeten handelen. Door onderdrukking wakker je de haat alleen maar aan, en blijven Hamas, de Al-Aqsa en weet ik veel wat voor idioten nog meer Israëlische burgers vermoorden.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:04
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2003 @ 22:57:
(let op: ik trek een scheidingslijn tussen de organisaties als Hamas en Jihad en hun volgelingen, en het normale volk)
Al een stuk beter dan sommige anderen.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Kubstudent schreef op 14-05-2003 @ 22:59:
Overigens waren de kansen op vrede al bekeken toen die premier vermoord werd door een Israelier... (ik ben echt slecht in namen... Peres was het niet volgens mij iig)
Yithzak Rabin bedoel je denk ik? Shimon Peres is overigens een redelijke man waar mee te onderhandelen valt.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:07
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 14-05-2003 @ 23:05:
Yithzak Rabin bedoel je denk ik? Shimon Peres is overigens een redelijke man waar mee te onderhandelen valt.
Dat was Rabin, inderdaad.

Met hem viel m.i. ook best te onderhandelen.

Over de dader van die moordaanslag weet ik overigens niets...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2003 @ 23:07:
Dat was Rabin, inderdaad.

Met hem viel m.i. ook best te onderhandelen.

Over de dader van die moordaanslag weet ik overigens niets...
EEN ZIONIST WAS DAT
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:13
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2003 @ 23:07:
Dat was Rabin, inderdaad.

Met hem viel m.i. ook best te onderhandelen.

Over de dader van die moordaanslag weet ik overigens niets...
Dat was een zionistische extremist, ik ben alleen ook z'n naam kwijt. Gatara heeft geloof ik eens een keer het een en ander aan info over deze persoon gepost.

Het is zo ontzettend jammer dat Rabin toen is vermoord, ik denk dat als dat niet was gebeurd, we nu een Israëlische en een Palestijnse staat hadden gehad, die redelijk vreedzaam naast elkaar hadden kunnen bestaan. Redelijk vreedzaam, want Hamas- en Hezbollah-idioten hou je altijd, evenals extreme zionisten. Echte vrede in die contreien is voorlopig nog ver weg.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:14
Verwijderd
Yitzhak Rabin. Die werd vermoord door Yigal Amir, een ultrarechtse Israeliet die geen vrede wilde, zoals zoveel van die ultra-orthodoxe figuren.

De reden dat er nog geen vrede is, is dat er Israeliers nederzettingen bouwen op grond die volgens VN-resoluties aan de Palestijnen is toegewezen. De Israeliers zitten twee grenzen te ver. De enige oplossing is terugtrekking van het leger uit de bezette gebieden. Anders komt er nooit vrede. Nooit.

En dat wil jij, SimShalom, ook niet. Want zolang de intifada duurt zullen er onschuldige joodse slachtoffers vallen. Met elke Israelische vergeldingsactie, hoe hard ook, wordt de haat aangewakkerd. De Palestijnen zullen blijven doorvechten tot hun laatste man of vrouw zichzelf opblaast in Israel. Dat wil je niet. Dus neem in vredesnaam een wat mildere houding aan, want door mensen zoals jij vallen er dagelijks slachtoffers.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:14
Psychedelic
Avatar van Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 14-05-2003 @ 22:16:
En dan beweren radicale joden dat zij niets geleerd hoeven te hebben van de geschiedenis, omdat niet-joden dat ook niet doen. Daar heeft hij een punt, maar hij vergeet de akelige parallellen die zich aftekenen tussen de Israëlische politiek en de politiek van Hitler-Duitsland. Juist van een volk dat zo geleden heeft, niet alleen in WOII, maar ook de tijden daarvoor (er vonden in de Middeleeuwen ook vaak genoeg pogroms plaats), mag je verwachten dat ze dat een ander volk niet aandoen.
Om een moslimvriend van mij te citeren:
"De joden zijn eeuwen lang vervolgd en vernederd in pogroms. Draai de rollen om, en ze doen het zelf bij een ander volk. Volgens mozes was de onderdrukking van de joden een test van God. Waarom zou ook dit niet een test zijn van God?"
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-05-2003 @ 23:13:
Dat was een zionistische extremist, ik ben alleen ook z'n naam kwijt. Gatara heeft geloof ik eens een keer het een en ander aan info over deze persoon gepost.
Hier gaat ie nog een keer

"In Herzlia, op korte afstand van de plaats waar Rabin zijn lunch had genoten, maar in een duidelijk minder welvarende buurt, had ook Jigal Amir, een 25 jarige rechtenstudent aan de Bar-Ilan Universiteit in Tel Aviv, van een ontspannen sjabbat genoten. Het weekend was voor Amir vaak een hectische tijd omdat hij dan worstelde met de organisatorische problemen van het transporteren van tientallen - soms honderden - medestudenten naar een van de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever, die daarheen gingen om een authentiek joodse sjabbat te vieren op de authentiek joodse grond die nu door de zondige Rabin aan Jasser Arafat overhandigd zou worden (....)
Dit weekend had Amir (...) andere plannen: een veel dramatische scenerio om een eind te maken aan de goddeloze landoverdracht van het duo Rabin-Peres.
(...)
Men had Amir de toegang natuurlijk moeten weigeren, maar hij zag er zo onschuldig uit. (...)
Hij had zijn keppeltje in zijn zak gestopt om te voorkomen dat iemand hem aan zou zien voor een kolonist of een aanhanger van rechts en hem zou uitdagen.
[ondertussen was de aanslag gepleegd]
Amir was door de politie meegenomen voor een eerste ondervraging. onderweg bekende hij formeel - en volkomen onaangedaan - dat hij inderdaad de trekker had overgehaald. "Ik heb het gedaan om de staat te redden," zei hij. "Hij die het joodse volk in gevaar brengt, zal sterven. Hij verdiende het te sterven en ik heb die taak op me genomen in het belang van het joodse volk." Amir voegde eraan toe dat hij niet verwacht had de aanslag te overleven. "Toen ik erheen ging, was ik me er volledig bewust van dat ik mijn leven zou moeten geven voor het success van de heilige missie." zei hij. "Ik had geen ontsnappingsplannen."

over het leven van Amir
Jigal Amir was geen kolonist op de Westelijke Jordaanoever. Hij woonde bij zijn ouders in Nevee Amal, een wijk van Herzlia die zich steeds meer aan de armoede wist te ontworstelen. Maar Amir voelde zich wel sterk verbonden met de kolonisten. Hij was fanatiek voorstander van de rabbijnse veroordeling van de terugtrekking van de Westelijke Jordaanoever en hij had grote minachting voor het vredesbeleid van de regering Rabin en de rechtvaardiging die daarvoor gegeven werd.
(...)
Toen hij terug was in Israel [uit Riga], schreef hij zich in op Bar-Ilan, een universiteit in de buurt van Tel Aviv die bekend staat als een uitstekende, religieus-zionistische universiteit, en als broeikas voor het rechts-activisme. Hij was (...) vaak te vinden in de kolel - de jesjiewa van de universiteit waar ongeveer 400 van de meest toegewijde orthodoxe studenten in hun vrije tijd religieuze teksten bestuderen.
(...)
Amir veranderde door het extreem-rechtse milieu op Bar-Ilan (...) "Pas toen hij hier ging studeren, werd hij actief in rechtse organisaties, " zegt Jaron Jehosjoea die Amir al vanaf zijn jeugd kende en nu studentenleider op Bar-Ilan is.
Amir veranderde in een bezeten jongen. Hij sloot hechte vriendschap met een groepje medestudenten van de kolel, vooral met de voormalige Kach-activist Avisjaj Raviv, de leider van de Ejal. En hij ging acties tegen de regering ondernemen. (...)
Amir had als toegewijde student, allerlei joodse geschriften bestudeerd over de dien rodef en dien moser. Hij discussieerde met zijn medestudenten in de kolel en daarbuiten over de toepasbaarheid hiervan op de leiders van de huidige regering. Een vriend van Amir, die A. genoemd wil worden, heeft een zeer opmerklijk interview gegeven aan een Hebreeuwse krant. Hierin doet hij verslag van een gesprek over dit onderwerp tussen Amir, hemzelf en een aantal andere vrienden. "Hij geloofd dat de dien rodef van toepassing was op Peres en Rabin," vertelde A., "en hij gebruikte de middeleeuwse joodse religieuze autoriteit Maimonides om dit te rechtvaardigen. Hij zei dat Rabin en Peres, omdat zij vrede sloten met Arafat in ruil voor Israelisch land, eigenlijk vergelen konden worden met collaborateurs. Ze lieten de joden in de steek en moesten daarom gedood worden. Wij gingen allemaal tegen deze kromme redenatie in. Ik zei nog tegen hem: Stel je voor dat je een geweer pakt en hen doodschiet,. Wat heb je dan bereikt?" Amir gaf hier volgens A. het volgende antwoord op: "Peres en Rabin zijn slangen. Als je hun koppen eraf snijdt, raakt de slang de weg kwijt. Als je hun ogen uitsteekt, zijn ze blind. Ze moeten beiden gedood worden, omdat ze elkaar ophitsen. De staat zal gered zijn als er iemand opstaat en hen elimineert. Dan zullen er verkiezingen worden uitgeschreven en Bibi [Netanyahu] zal aan de macht komen." Dat was de oplossing die Amir wilde."
(...)

Tijdens de 1e zitting (...) zei Amir tegen rechter Dan Arbel dat het 'triest'was dat de Israelische bevolking zich door de islamitische zelfmoordacties niet tegen het vredesproces had gekeerd en dat hij het 'fascinerend'vond dat de bevolking zich nu verenigd voelde "door mij. Ik bedoel: Rabin is nu toch dood dus waardoor voelen ze zich nu verbonden?' vroeg hij zich hardop af. "Misschien heeft hij in zijn testament gezegd dat iedereen eensgezind moet veroordelen wat ik heb gedaan? Niemand in dit land trekt zich er iets van aan dat hier een Palestijnse staat wordt gesticht, met een heel leger van terroristen waar wij tegen zullen moeten vechten. Maar iedereen is geschokt door de moord op een premier (...) Een premier die zich alleen verantwoordelijk voelde voor de veiligheid van achtennegentig procent van de bevolking en geen zier gaf om die van de overige 2 procent. Een premier die niet mijn premier is. Hij is gekozen door Arabieren. Twintig procent van zijn kiezers waren Arabieren. Ik was bij die demonstratie [de vredesdemonstratie in Tel Aviv]. Weet men eigenlijk wel dat de helft van de mensen daar Arabieren waren? Moeten die Arabieren soms bepalen wat mijn toekomst in deze staat is? Als u hen de toekomst van de staat laat bepalen, moet u ze in de veiligheidsdienst laten. En wat doet u als er hier 2 miljoen Arabieren zijn? Geven we de staat dan aan de Arabieren?"

"Ik heb het niet gedaan om het vredesproces te stoppen," verklaarde hij later, "want er bestaat helemaal geen vredesproces. Het is een oorlogsproces. Ik wilde de mensen wakker schudden. Het kan de mensen niets schelen dat er hier een Palestijnse staat wordt gesticht met een leger terroristen die allemaal wapens krijgen. Die wapens zijn heus niet voor de vrede. Iedereen die denkt dat de terroristen ons zullen beschermen, heeft het mis. En volgens de religieuze wet moet iemand die zijn land en zijn mensen aan de vijand overlevert, gedood worden."
Toen de rechter hem onderbrak om te vragen welke rabbijn hem de joodse wet zo had uitgelegd, antwoordde Amir: " Niemand heeft mij dat geleerd. Ik bestudeer de Talmoed al mijn hele leven en ik ken alle details."
"Maar in de 10 Geboden staat: "Gij zult niet doden" zei de rechter, "Wat doe je dan met die 10 geboden?"
"De 10 geboden zijn wel geldig, maar in de Tora staan 613 geboden. En er zijn geboden die zwaarder wegen dan "Gij zult niet doden". Er is ook een gebod dat zegt dat je je leven moet beschermen. Als iemand een ander wil vermoorden, ben je verplicht om hem te doden."

BRON:
Horovitz, David red. - Jitschak Rabin "Soldaat van de vrede"
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-05-2003 @ 22:59:
*heeft Israëlisch vlaggetje formaat mouw-embleem op z'n toetsenbord liggen*
*Heeft een minuscuul Israelisch vlaggetje samen met een Palestijns vlaggetje op haar jas gepind"

En nu?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Psychedelic schreef op 14-05-2003 @ 23:14:
Om een moslimvriend van mij te citeren:
"De joden zijn eeuwen lang vervolgd en vernederd in pogroms. Draai de rollen om, en ze doen het zelf bij een ander volk. Volgens mozes was de onderdrukking van de joden een test van God. Waarom zou ook dit niet een test zijn van God?"
Lekker optimistisch en God is gemeen en dat kan niet, want God zou goed moeten zijn. Dus misschien zit de duivel gewoon met zn staart in Israel te roeren
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 10:09
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 14-05-2003 @ 23:12:
EEN ZIONIST WAS DAT

Hoe bedoel je *hokjesdenker* !!!
Als een Nederlander iets doms doet, men neme volkert van der graaf, wil nog niet zeggen dat alle nederlanders zo denken!
Oh g-d, jij bent van dat volk van volkert, jij zal wel net zo slecht zijn!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 10:18
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 15-05-2003 @ 11:09:
Hoe bedoel je *hokjesdenker* !!!
Als een Nederlander iets doms doet, men neme volkert van der graaf, wil nog niet zeggen dat alle nederlanders zo denken!
Oh g-d, jij bent van dat volk van volkert, jij zal wel net zo slecht zijn!
....en dat geldt bij jou voor iedereen behalve de Palestijnen?
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 11:22
Verwijderd
Citaat:
SimShalom schreef op 15-05-2003 @ 11:09:
Hoe bedoel je *hokjesdenker* !!!
Als een Nederlander iets doms doet, men neme volkert van der graaf, wil nog niet zeggen dat alle nederlanders zo denken!
Oh g-d, jij bent van dat volk van volkert, jij zal wel net zo slecht zijn!
Wtf?
FA geeft aan niks te weten over een achtergrond van die moordenaar, che geeft aan dat het een zionist is en hij is meteen een hokjes denker.

Heerlijk, wat ben jij toch een bekrompen muts.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.