Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2006, 12:59
CheloKabab
CheloKabab is offline
Ik ga binnenkort Informatica studeren in Utrecht en ik vraag mij nu af of ik wel echt een laptop nodig heb.

Ik heb gehoord dat er veel computers daar staan die je kan gebruiken om te gaan werken enz..

Als ik een laptop ga kopen dan wil ik een gewoon een goede laptop kopen met 3 jaar garantie wat dus wel misschien meer dan 1000 euro zal gaan kosten.

Ik wil dan ook niet ruim 1000 euro gaan besteden aan iets wat ik misschien bijna nooit ga gebruiken.

Dus mijn vraag is heb je een laptop echt nodig? Bijvoorbeeld tijdens de lessen etc...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2006, 13:03
Verwijderd
anders wacht je even en kom je er vanzelf achter
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 13:09
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Nee.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 13:28
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
hoewel ik de situatie aldaar niet persoonlijk kan beoordelen, is het hoogstonwaarschijnlijk dat een laptop een positieve invloed op je studieresultaten zal hebben.

vrijwel alle scholen willen tegenwoordig dat een leerling een laptop aanschaft.
da's gewoon een verkapte vorm van bezuinigen; als iedereen een laptop koopt, hoeven ze niet zoveel aan pc's uit te geven.

je kan op zn minst t even aankijken - een en ander hangt voornamelijk van jezelf af. Voor sommige beroepen en/of studies kan een laptop ideaal zijn. Mocht je daar op kamers gaan wonen - nog zo'n geldverslindende studentenuitknijperij, kamers huren - dan is het misschien de overweging waard om een laptop aan te schaffen, zodat je ook op je kamer kan werken.

Ik ben van plan wel een laptop aan te schaffen, 'voor de studie', maar dat wil ik ook gewoon zelf. (En als journalist is het daadwerkelijk handig als je ff snel een stukje kan tikken).

Jemig, is t toch nog een lang antwoord geworden. Even samengevat : gewoon afwachten en niks van te voren kopen, je kan altijd na een paar maanden, als t toch echt nodig blijkt te zijn, een laptop aanschaffen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 15:01
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
een vriend van me doet communcatie en multimedia design (of zoiets)en daar moest ook elke leerling een laptop kopen. Dat konden ze op school doen met een fikse korting. Ik zou dus nog ff wachten
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 16:27
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Tenzei je school het je nadrukkelijk aanraad om er een aan te schaffen heb je er waarschijnlijk niet een nodig. Je projecten kun je gewoon thuis of in de computerlokalen doen. Zo is het bij ons op de TU teminste.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 17:40
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb er net één gekocht, inclusief printer en de hele mikmak is het inderdaad ruim duizend euro. Het is wel handig om zelf een computer te hebben hoor, dan weet je altijd zeker dat je er een tot je beschikking hebt en het is gewoon gemakkelijker. Maar als je wat krap in het geld zit, kun je inderdaad ook best vooruit met de universiteitscomputers
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 19:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 05-08-2006 @ 18:40 :
Ik heb er net één gekocht, inclusief printer en de hele mikmak is het inderdaad ruim duizend euro. Het is wel handig om zelf een computer te hebben hoor, dan weet je altijd zeker dat je er een tot je beschikking hebt en het is gewoon gemakkelijker. Maar als je wat krap in het geld zit, kun je inderdaad ook best vooruit met de universiteitscomputers
Maar ga je dan ook elke dag je laptop mee naar school nemen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 20:21
Verwijderd
Laptops voor studenten zijn de grootste lacher sinds tijden. De hogescholen en universiteiten stellen het verplicht, zodat ze zelf minder hoeven te investeren in ICT-infrastructuur. Gewoon een ordinaire kostenbesparing dus, waar je als onwetende student aan meewerkt door zo'n interessantdoe-dingetje te kopen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 20:36
LB06
LB06 is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-08-2006 @ 21:21 :
Laptops voor studenten zijn de grootste lacher sinds tijden. De hogescholen en universiteiten stellen het verplicht, zodat ze zelf minder hoeven te investeren in ICT-infrastructuur. Gewoon een ordinaire kostenbesparing dus, waar je als onwetende student aan meewerkt door zo'n interessantdoe-dingetje te kopen.
Dat is wel een beetje een eenzijdige kijk op de werkelijkheid. Als je bijvoorbeeld toch al een computer nodig hebt (je gaat op kamers, je moet de computer delen met broers en zussen, etc), dan is het helemaal niet zo gek dat je een laptop koopt.

En je kunt wel stellen dat de beweegredenen van de universiteiten verkeerd zijn, maar de situatie is nu eenmaal zoals ie is en het resultaat is dat er vaak slechte kwaliteit ICT voorzieningen aanwezig zijn op een campus.

Overigens ben ik het wel met je eens, maar ik wilde je reactie even wat nuanceren.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 21:16
Verwijderd
Altijd ongenuanceerd inzetten, dan kan de wederpartij wel nuanceren als-ie dat wil

Ik vind een desktop gewoon fijner werken, ook als je net op kamers gaat. Want zoveel hoef je óp de universiteit niet met computers te doen (mag ik toch hopen) en het werkt thuis een stuk lekkerder.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 11:57
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-08-2006 @ 22:16 :
Altijd ongenuanceerd inzetten, dan kan de wederpartij wel nuanceren als-ie dat wil

Ik vind een desktop gewoon fijner werken, ook als je net op kamers gaat. Want zoveel hoef je óp de universiteit niet met computers te doen (mag ik toch hopen) en het werkt thuis een stuk lekkerder.
dan zijn wij het grotendeels eens. een laptop is vooral handig als je echt zelf op diverse plekken werkt - en wel graag je eigen spullen bij de hand hebt.

vrijwel niemand heeft echt een laptop nodig. maar als je het geld kan missen, is een laptop een goed alternatief voor een desktop.

aangezien mijn activiteiten voor studie de komende 4 jaar of zo voornamelijk uit stukjes schrijven bestaat - en mijn handschrift lijkt op egyptische muurschilderingen - ben ik wel van plan zo'n apparaat aan te schaffen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 12:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-08-2006 @ 20:51 :
Maar ga je dan ook elke dag je laptop mee naar school nemen?
Nee, natuurlijk niet? Tijdens colleges heb je hem niet nodig. Of ging het daar alleen over
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 15:04
Verwijderd
Een eigen computer op je kamer is werkelijk een zegening.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:13
Verwijderd
Enlightenment gaf in een topic op Hardware een leuk rekenvoorbeeldje. Zij had uitgerekend dat je voor onder de 400 euro een desktop kunt samenstellen die veel beter presteert dan de meeste laptops van duizend euro. Moet je je afvragen of die zogenaamde mobiliteit het je dan nog waard is. Een student heeft het niet zo druk dat hij in de trein hoeft te werken, en tijdens je aanwezigheid in college hoeft het ook niet (tenminste, ik ken genoeg mensen die technische natuurkunde of informatica studeren en niet zo'n ding hebben, dan lijkt het me sterk dat het bij allerlei geitenwollen-sokkenstudies ineens wel zou moeten).
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:28
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het is de grootste onzin om te beweren dat je een laptop nodig hebt. Op de uni zijn altijd computers beschikbaar en op je kamer heb je toch veel meer aan een desktop. Dan hebben we het nog niet eens over ergonomie gehad.

Ja, als je geld hebt, koop je er maar één. Het is jouw feestje. Ik raad het alleen af. Het is de grootste geldverspilling die er bestaat.

Ik zie het in mijn huis ook. Drie van de vijf hebben zich om laten praten door de TU om een laptop te kopen. "Ja, dan hoef je niet zo'n grote computer te kopen en mijn pappie betaalt het toch". Eén voor één komen ze op mijn kamer om gebruik te mogen maken van mijn uitstekend functionerende krachtpatser die ook nog eens veel minder heeft gekost.

Ja, in de trein is het zó ideaal hè. Het is alleen jammer dat je elke nacht last van je onderarmen, nek en schouders hebt, omdat de ergonomie van een laptop gewoon bout is. Zeker als je dat ding op schoot moet nemen. Daarnaast krijg je er van die lelijke laptopbenen van.

Dan hebben we het nog niets ééns over die onbedwingbare drang om het ding overal mee naartoe te nemen, wat gewoon neerkomt op beschadigingen, smerigheid in je laptop en een uiterst hoge jatgevoeligheid.

Maar nogmaals, het is jouw feestje. Mocht ik het ooit nodig hebben voor mijn werk in de verre toekomst, so be it, maar tot die tijd besteed ik mijn geld wel aan nuttige zaken.

Neemt trouwens niet weg dat ik het voor bijvoorbeeld een student journalistiek geen rare keuze vind. Maar om dan 1000 euro te betalen voor functionaliteit die je voor 250 tweedehands ook kunt krijgen, is gewoon dom.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 19:03
LB06
LB06 is offline
Ik ben het ermee eens dat een laptop zeker niet broodnodig is en dat een desktop veel veel betere prijs/performance ratio heeft. Maar dat neemt niet weg dat het niet heel handig kan zijn.

Het is het nu eenmaal zo dat de faciliteiten op veel universiteiten gewoonweg bagger zijn. Toen ik me aanmeldde aan de toemalige KUB stond deze universiteit nog bekend om haar kwalitatatief zeer hoogwaardige ICT faciliteiten (Elsevier).

Nou dat is dan plotsklaps heel hard veranderd toen ik begon met studeren. Er zijn wel enkele 10-tallen pc's met 3.0GHz/1024MB, maar er zijn er nog veel meer die het moeten stellen met 800MHz/128MB of zelfs met 400MHz/128(of 64)MB.

Dan kom je dus een collegezaal binnen voor een werkcollege met de computer of je wilt met een groepje even wat doen, dan kun je meteen 10 tot 15 minuten wachten totdat je überhaupt ergens op kunt klikken. (ik overdrijf niet: houd rekening met een berg spyware en met een redelijke zware novell app voor werkplekbeheer oid). Firefox opstarten duurt nog eens 1 minuut. De snelle pc's zijn in dusdanig kleine hoeveelheden aanwezig dat deze bijna altijd bezet zijn.

Nog een reden waarom een laptop toch wel handig is, is dat je altijd je documenten bij je hebt en altijd in een vertrouwde omgeving kunt werken.

Ik ken overigens wel mensen die beide problemen een beetje oplossen door een VNC achtige oplossing te gebruiken, maar daarvoor moet je dus een servertje hebben en wat kennis van zaken.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 20:15
CheloKabab
CheloKabab is offline
Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik het gewoon bij mijn desktop pc (P4 3ghz) houd. Mocht ik ooit een laptop nodig hebben dan kan ik het nog altijd aanschaffen.

Overigens kan je inderdaad een laptop tweedehands voor 250 euro kopen maar een redelijke laptop kost tweedehands zo'n 300-400 euro.

Het probleem is dat laptops blijkbaar snel kapot kunnen gaan. Ongeveer 20% van de laptops gaan al binnen een jaar na aankoop kapot heb ik ergens gelezen.
De reparatiekosten zijn dan niet echt laag en dus kan je beter gewoon een nieuwe laptop met twee/drie jaar garantie kopen vind ik.

Laatst gewijzigd op 06-08-2006 om 20:17.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-08-2006, 21:47
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-08-2006 @ 17:28 :
Neemt trouwens niet weg dat ik het voor bijvoorbeeld een student journalistiek geen rare keuze vind. Maar om dan 1000 euro te betalen voor functionaliteit die je voor 250 tweedehands ook kunt krijgen, is gewoon dom.
Of je koopt voor 500 euro een nieuwe - ja, ik geil op nieuw en glimmend - die perfect voldoet aan wat ik wil : typen, internetten en SimCity spelen.

Een laptop enkel en alleen kopen omdat t in de folder van de uni staat is inderdaad dom. Net als de verwachting van sommige mensen dat een laptop een volwaardige vervanging kan zijn voor een dikke desktop. (Tenzij je bij Alienware gaat shoppen, maar dan betaal je ook 5000 dollar voor een laptop. Zoals je al zei : tis jouw feestje....)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 22:07
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Digitale media zit bij mij op de faculteit (ook hu) en we hebben echt het ene computerlokaal na de ander en een overvloed aan apple's de faculteit er naast staat helemaal vol met die dingen (ook gewone pc's) dus als het op alle faculteiten zo is zou ik geen laptop aanschaffen. Alhoewel het natuurlijk wel een leuke toevoeging is om er een te hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 00:43
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 06-08-2006 @ 20:03 :
Ik ben het ermee eens dat een laptop zeker niet broodnodig is en dat een desktop veel veel betere prijs/performance ratio heeft. Maar dat neemt niet weg dat het niet heel handig kan zijn.

Het is het nu eenmaal zo dat de faciliteiten op veel universiteiten gewoonweg bagger zijn. Toen ik me aanmeldde aan de toemalige KUB stond deze universiteit nog bekend om haar kwalitatatief zeer hoogwaardige ICT faciliteiten (Elsevier).

Nou dat is dan plotsklaps heel hard veranderd toen ik begon met studeren. Er zijn wel enkele 10-tallen pc's met 3.0GHz/1024MB, maar er zijn er nog veel meer die het moeten stellen met 800MHz/128MB of zelfs met 400MHz/128(of 64)MB.

Dan kom je dus een collegezaal binnen voor een werkcollege met de computer of je wilt met een groepje even wat doen, dan kun je meteen 10 tot 15 minuten wachten totdat je überhaupt ergens op kunt klikken. (ik overdrijf niet: houd rekening met een berg spyware en met een redelijke zware novell app voor werkplekbeheer oid). Firefox opstarten duurt nog eens 1 minuut. De snelle pc's zijn in dusdanig kleine hoeveelheden aanwezig dat deze bijna altijd bezet zijn.

Nog een reden waarom een laptop toch wel handig is, is dat je altijd je documenten bij je hebt en altijd in een vertrouwde omgeving kunt werken.

Ik ken overigens wel mensen die beide problemen een beetje oplossen door een VNC achtige oplossing te gebruiken, maar daarvoor moet je dus een servertje hebben en wat kennis van zaken.
Ik heb maar weinig ruimte in mijn kamer, en aangezien ik nog geen eigen computer had kocht ik maar een laptop. Het is inderdaad zo dat de computer op de uni (en ook vooral in Utrecht) ALTIJD bezet zijn. grrr.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 11:47
sdekivit
sdekivit is offline
en de computers op de UU zijn meestal nog uit het jaar 0 (vooral in het Went- en Kruyt-gebouw) en zijn zeer snel
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 13:02
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Als je universiteit een beetje een fatsoenlijke aanbieding doet, en je toch aan een nieuwe pc toe was, kun je net zo goed zo'n ding nemen. Of je er je rug en schouders mee molt, heb je zelf in de hand. Bij de duizend euro die ik betaald heb op de TU/e, kreeg ik naast de laptop overigens ook nog een berg software en gratis toegang tot het service centrum, perfecte service en garantie, echt superhandig. Als je bovendien een beetje een persoon bent die de computer ook voor niet-studie doeleinden gebruikt, is mobiliteit ook erg handig, overal internet, dat soort onzin. Voor de studie zelf is de laptop waarschijnlijk maar spooradisch echt ter plekke nodig, tijdens een practicum ofzo, maar het is ook gewoon een eigen computer.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 16:03
lisanne_tje
Avatar van lisanne_tje
lisanne_tje is offline
ik zou eerst ff de kat uit de boom kijken... ga ik zelf namelijk ook doen... als je hem dan toch nodigt hebt kan je hem altijd wel kopen... en ja als je er eentje koopt moet je er wel eentje kopen van 64 bits anders kan je hem met 2 jaar al weer wegdoen
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 18:29
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Ik ga geneeskunde doen in Leiden, en in al die info hameren ze erop dat je een laptop koopt. Je hebt hem zogenaamd in je eerste week al nodig. Ik wacht gewoon een tijdje af, en als het dan echt nodig blijkt te zijn koop ik hem wel. Maar om eerlijk te zijn heb ik er niet zo'n trek in.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2006, 09:38
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
LB06 schreef op 06-08-2006 @ 20:03 :
Het is het nu eenmaal zo dat de faciliteiten op veel universiteiten gewoonweg bagger zijn.
Ik ben me eigenlijk helemaal niet zo bewust van de computernood op universiteiten. De universiteiten die ik ken (Nijmegen, Delft en Utrecht), hebben het allemaal prima op orde. Dat lijkt me dan ook onzin.

Daarnaast roepen universiteiten allemaal dat de door hen aangeboden laptops onontbeerlijk zijn bij de studie. Nou, ik kan je vertellen, ik kan me geen enkele studie bij ons voorstellen waar je hem echt nodig hebt. En dat is dus een TU.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 11:51
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-08-2006 @ 10:38 :
Daarnaast roepen universiteiten allemaal dat de door hen aangeboden laptops onontbeerlijk zijn bij de studie. Nou, ik kan je vertellen, ik kan me geen enkele studie bij ons voorstellen waar je hem echt nodig hebt. En dat is dus een TU. [/B]
de door hen aangeboden laptops, nog wel...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 15:40
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-08-2006 @ 12:51 :
de door hen aangeboden laptops, nog wel...
Ja, dat is het kwalijke. De prijs/kwaliteit verhouding is bij die "aanbiedingen" vaak nog ronduit slecht ook.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 00:44
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
WTF. Ik zit @ Delft en de universiteit zegt NOOIT dat je een laptop nodig hebt. En de computers zijn super chill, 1 gig werk geheugen, 3.2 ghz pentiums, altijd wel een pc vrij, oude pcs snel vervangen, echt waar niets te klagen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 08:33
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 09-08-2006 @ 01:44 :
WTF. Ik zit @ Delft en de universiteit zegt NOOIT dat je een laptop nodig hebt. En de computers zijn super chill, 1 gig werk geheugen, 3.2 ghz pentiums, altijd wel een pc vrij, oude pcs snel vervangen, echt waar niets te klagen.
Ik kan me herinneren dat het mijn vriend wel met klem werd aangeraden om een laptop aan te schaffen. Ook @ Delft Maar heeft ie niet gedaan, en de werkruimtes zijn idd chill.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 12:57
Verwijderd
Mij is ook nooit door de universiteit een laptop aangeraden, en ik kan van ontzettend veel computers waar niets mis mee is (behalve dan dat de pootjes onder het toetsenbord altijd afgebroken zijn ) gebruik maken. Maar het hebben van een eigen computer (of dat nou een laptop is of een desktop) is toch wel handig, dan ben je niet afhankelijk van de openingstijden van de studiezaal en dan kun je fijner dingen opslaan enzo.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 13:15
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 09-08-2006 @ 01:44 :
WTF. Ik zit @ Delft en de universiteit zegt NOOIT dat je een laptop nodig hebt. En de computers zijn super chill, 1 gig werk geheugen, 3.2 ghz pentiums, altijd wel een pc vrij, oude pcs snel vervangen, echt waar niets te klagen.
Nee, alleen bij TB, WB, IO en IN worden die je aangesmeerd, volgens mij.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 13:33
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Je gebruikt voor de lessen toch de computers op school, soms kun je ze tussen de lessen ook gebruiken en anders ga je tijdens tussenuren meestal toch niet studeren weet ik uit ervaring en anders kun je er na een paar weken alsnog een aanschaffen. Ik heb er een die ik voornamelijk thuis gebruik. Was toe aan iets nieuws, en een laptop had mijn voorkeur omdat ik hem wel ooit mee neem naar school.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .

Laatst gewijzigd op 09-08-2006 om 14:57.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 14:39
Verwijderd
Een eigen computer is wel handig, zodat je thuis kan werken en niet afhankelijk bent van een computer in een studiezaal. Maar of dat een laptop is, ligt een beetje aan jezelf; als je veel moet reizen is het wel handig een laptop te hebben. Als je weinig reist en liever een hele sterke computer wil (bv. om ook op te gamen), dan is een pc weer handiger. Kijk het gewoon een tijdje aan en beslis dan.

Zelf heb ik een laptop (of ja; eigenlijk is hij van mijn man) en ik heb hem nog nooit meegenomen, op zich lijkt het me wel handig in de trein te kunnen werken, maar zo handzaam vind ik een laptop niet. Je moet 'm wel de hele dag met je meesjouwen, en tja, dan schrijf ik in de trein liever wat op papier, dan dat ik een laptop voor me uit ga stallen. Als ik een kleinere laptop had (en vooral een lichtere), dan zou ik het overwegen, maar dan nog; ik heb hem absoluut niet nodig op de uni, voor mij zou het vooral gaan om in de trein te werken (en ik zit iedere dag 4 uur in de trein).
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 14:17
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Ik heb serieus de eerste drie jaar van mijn studie met een pentium 1 gedaan ik had alleen Word nodig (het is erg hilarisch)

Toen voor het vierde jaar toch maar een fatsoenlijke computer tweedehands gekocht met fatsoenlijk 17'' beeldscherm (bij elkaar max. 400 euro). Sims2 werkt erop, dus ik ben gelukkig De cd-brander kan ik het niet helemaal mee vinden, dus die moet ik waarschijnlijk een keertje vervangen ofzo.

Een laptop zou ik me vreselijk opgelaten mee voelen in een collegezaal. Ook in de trein vind ik het vreselijk overdreven om met een laptop te zitten, daarnaast moet de buurman naast je bijv. uit de trein en kun je je laptop en alles omhoog houden, oh vreselijk. Daarnaast vind ik het toetsenbord van een laptop te plat.
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 14:24
Verwijderd
Bij ons op de TU/e is de laptop verplicht en geïntegreerd in het lesprogramma. Een laptop is sowieso wel handig natuurlijk, maar als hij niet verplicht is lijkt het me ook niet dat je er per se één moet hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-08-2006, 14:44
juno
Avatar van juno
juno is offline
Je kunt er via de unief altijd wel eentje met korting aanschaffen, maar wacht er dan mee tot je je collegekaart hebt.

Een laptop neemt wel minder ruimte in, en als je moet leven en studeren op 12 vierkante meter is het wel lekker als er niet zo'n aquarium je halve bureau in beslag staat te nemen.

Maar dat is dan ook de enige reden dat ik een laptop zou nemen. Studeren doe je toch het lekkerst thuis, en dat kan echt prima met een aquarium. Kijkt ook nog lekkerder dan zo'n minischermpje.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 15:38
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
alsof laptops goedkoper zijn als je ze via de uni koopt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 15:56
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-08-2006 @ 16:38 :
alsof laptops goedkoper zijn als je ze via de uni koopt.
ja
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 15:57
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-08-2006 @ 16:38 :
alsof laptops goedkoper zijn als je ze via de uni koopt.
Nou, als ik de licenties van de software die op mijn laptop staan allemaal zelf aan zou schaffen, ben ik toch echt minimaal 10.000 euro kwijt. Ik heb 1000 euro voor die laptop betaald.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 18:16
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-08-2006 @ 16:57 :
Nou, als ik de licenties van de software die op mijn laptop staan allemaal zelf aan zou schaffen, ben ik toch echt minimaal 10.000 euro kwijt. Ik heb 1000 euro voor die laptop betaald.
Bij ons delen ze een eerste jaars dvd uit met auto cat, spss matlab ect.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 18:52
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-08-2006 @ 16:57 :
Nou, als ik de licenties van de software die op mijn laptop staan allemaal zelf aan zou schaffen, ben ik toch echt minimaal 10.000 euro kwijt. Ik heb 1000 euro voor die laptop betaald.
Wij moesten al die Adobe-software illegaal van internet halen. Maar goed, dat was ook gewoon MBO. Daar was je ook niet verplicht een laptop aan te schaffen.

Ik vind het trouwens wel een belachelijke eis van universiteiten en hogescholen dat studenten verplicht zijn een laptop te kopen. Ten eerste vind ik het niet meer dan normaal dat een school zelf genoeg computers heeft en ten tweede zijn er altijd nog studenten die zo'n ding helemaal niet kunnen betalen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 19:28
innogen
Avatar van innogen
innogen is offline
Het is wel fijn als je op je kamer een computer hebt, maar echt noodzakelijk is het niet.

Ik heb een tweedehandse laptop gekocht en gebruik hem eigenlijk alleen voor essays en een programma van school. Neem hem ook niet naar college, veel te onhandig om dat ding elke keer mee te sjouwen. Aantekeningen enzo onthoud ik toch beter als ik het opschrijf. Iemand uit mijn werkgroep neemt hem wel elke keer mee dus op zich is het wel te doen, maar ik vind het niet fijn iig.
__________________
good luck exploring the infinite abyss
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 13-08-2006 @ 19:52 :

Ik vind het trouwens wel een belachelijke eis van universiteiten en hogescholen dat studenten verplicht zijn een laptop te kopen. Ten eerste vind ik het niet meer dan normaal dat een school zelf genoeg computers heeft en ten tweede zijn er altijd nog studenten die zo'n ding helemaal niet kunnen betalen.
Ja, maar bij ons is die laptop dus ook écht nodig. Bij allerlei practica bijvoorbeeld, dan is het gewoon niet te doen om overal computers neer te gaan gooien. Ik vind ook wel dat studenten dat zelf niet zouden hoeven te betalen, maar we hebben nu eenmaal een overheid die het belangrijker vindt Hummersubsidie (hypotheekrenteaftrek) te geven dan te zorgen voor fatsoenlijk onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 10:47
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-08-2006 @ 16:57 :
Nou, als ik de licenties van de software die op mijn laptop staan allemaal zelf aan zou schaffen, ben ik toch echt minimaal 10.000 euro kwijt. Ik heb 1000 euro voor die laptop betaald.
Ik kan die licenties zo van Blackboard halen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 10:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-08-2006 @ 16:56 :
ja
Nee, dat is onzin. De laptop van het afgelopen jaar op de TUDelft was ten eerste duurder dan wanneer je het zelf regelde en ten tweede nog brak ook.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 10:50
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-08-2006 @ 11:43 :
Ja, maar bij ons is die laptop dus ook écht nodig. Bij allerlei practica bijvoorbeeld, dan is het gewoon niet te doen om overal computers neer te gaan gooien. Ik vind ook wel dat studenten dat zelf niet zouden hoeven te betalen, maar we hebben nu eenmaal een overheid die het belangrijker vindt Hummersubsidie (hypotheekrenteaftrek) te geven dan te zorgen voor fatsoenlijk onderwijs.
Op de TUDelft is het dan blijkbaar een stuk beter geregeld, aangezien een huisgenoot van me ook overtuigd deelneemt in het anti-laptop-front, Technische Natuurkunde studeert en nog nóóit last heeft gehad van die zogenaamde "beperking".

Sterker nog, volgens mij worden ze niet eens aangeboden aan TNW studenten.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-08-2006 @ 11:48 :
Nee, dat is onzin. De laptop van het afgelopen jaar op de TUDelft was ten eerste duurder dan wanneer je het zelf regelde en ten tweede nog brak ook.
O dat zou wel kunnen, maar twee jaar geleden was hij goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-08-2006 @ 11:50 :
Op de TUDelft is het dan blijkbaar een stuk beter geregeld, aangezien een huisgenoot van me ook overtuigd deelneemt in het anti-laptop-front, Technische Natuurkunde studeert en nog nóóit last heeft gehad van die zogenaamde "beperking".

Sterker nog, volgens mij worden ze niet eens aangeboden aan TNW studenten.
Klopt alleen bij 3ME, TBM, L&R en IO, hoewel er wel plannen voor uitbreiding zijn
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-08-2006 @ 11:50 :
Op de TUDelft is het dan blijkbaar een stuk beter geregeld, aangezien een huisgenoot van me ook overtuigd deelneemt in het anti-laptop-front, Technische Natuurkunde studeert en nog nóóit last heeft gehad van die zogenaamde "beperking".

Sterker nog, volgens mij worden ze niet eens aangeboden aan TNW studenten.
Ja maar ons lesprogramma is anders en bij ons zijn ze dus wel nodig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Heb je een laptop nodig?
snowpatrol
3 29-01-2016 10:16
Software & Hardware Laptop nodig voor studie gamedesign - Suggesties?
Verwijderd
10 23-08-2013 22:02
Werk, Geld & Recht Hoe moet ik school betalen.
Kernelfleck
20 07-08-2013 09:45
Software & Hardware [Laptop] ontwikkeling?
Verwijderd
17 03-11-2005 12:41
Software & Hardware [nieuwe pc/laptop] dilemma :o
BendeBen
18 16-08-2004 14:11
Algemene schoolzaken Laptop nodig op HBO informatica? (Heerlen)
Kevin D.
6 04-08-2003 16:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.