Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2004, 18:41
FreeYourMind
Avatar van FreeYourMind
FreeYourMind is offline
Ik vroeg me af wat jij van zelfmoord vind.. kbedoel... vind je het egoistisch of whtvr... zeg het maar,
__________________
[ Nobody Understands. Nobody Ever Will. And Nobody Ever Tries To. ]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2004, 18:58
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Ik denk eigenlijk dat een van de belangrijkste redenen om zelfmoord te willen plegen is dat je je niet op je plaats voelt, dat je het idee hebt dat toch niemand je zal missen.
Zodra je weet dat mensen echt om je geven, en dat ook tot je doordringt, is de drang naar zelfmoord kleiner.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:02
Verwijderd
Ik dacht dat zelfmoordtopics verboden waren?

Anyways, zelfmoord = altijd kut, imo. Er is altijd wel een mogelijkheid om geholpen te worden, het leven dat weggegooid wordt is zoveel waard.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:04
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Grim schreef op 04-09-2004 @ 20:02 :
Ik dacht dat zelfmoordtopics verboden waren?

Anyways, zelfmoord = altijd kut, imo. Er is altijd wel een mogelijkheid om geholpen te worden, het leven dat weggegooid wordt is zoveel waard.
Uit het psych beleid:

Wat is niet de bedoeling?
  • Zelfmoordaankondigingen. Praten over mag overigens wel.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Ruudje schreef op 04-09-2004 @ 20:04 :
Uit het psych beleid:

Wat is niet de bedoeling?
  • Zelfmoordaankondigingen. Praten over mag overigens wel.
Ow, okee, mijn fout
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:09
Verwijderd
ik vind dat als mensen dood willen ze dat moeten doen, ze moeten niet leven omdat ze anders egoistisch zouden zijn tegenover de nabestaanden, ik vind juist dat de nabestaande egoistisch omdat ze iemand waar ze van houden willen laten lijden, om zelf geen pijn te hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:22
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik denk dat het leven geen doel heeft dus maakt zelfmoord ook niet uit. Egoistisch vind ik het wel, maar iedereen is in principe egoistisch dus dat is geen argument tegen. Maar over het algemeen vind ik mensen die zelfmoord willen plegen kortzichtig omdat ze vaak niet veel van het leven hebben gezien en imo voorbarig de conclusie trekken dat het niets voor ze is. Als je na wereldreizen en ontdekken van veel andere culturen en levenswijzen tot de conclusie komt dat jij op deze hele planeet en met alle mogelijkheden die je hebt geen gelukkig bestaan kan opbouwen vind ik het begrijpelijk. Als je na een ongelukkige jeugd in een klein dorp in dit kleine kutlandje tot diezelfde conclusie komt vind ik het kortzichtig en dom.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:27
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 04-09-2004 @ 20:22 :
Als je na een ongelukkige jeugd in een klein dorp in dit kleine kutlandje tot diezelfde conclusie komt vind ik het kortzichtig en dom.
Dat is jouw mening... iedereen ervaart het op een andere manier.
Als je je hele jeugd lang niks leuks hebt meegemaakt, weet je niet beter en vind ik het niet raar als zoiemand zover zou komen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:35
Redhair
Redhair is offline
Het is verschrikkelijk voor de nabestaanden en zo, maar egoistisch is het niet. Het is egoistisch om kinderen te nemen. Die komen dan op de wereld omdat jij je er misschien gelukkiger bijvoelt. Die worden ongewild hier op de wereld gezet. Net zoals jij. Je word op de wereld gezet maar misschien bevalt hetje niet. Moet je dan ook gaan leven en weer doodgaan, op het moment waar jij geen controle hebt? Je bent al onvrijwillig op de wereld, dus mag je zelf het moment kiezen eruit te stappen. Hoe kut dat ook voor de nabestaanden is.
__________________
Digital ash in a digital urn.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:38
Verwijderd
Citaat:
spacegirl schreef op 04-09-2004 @ 20:09 :
ik vind dat als mensen dood willen ze dat moeten doen, ze moeten niet leven omdat ze anders egoistisch zouden zijn tegenover de nabestaanden, ik vind juist dat de nabestaande egoistisch omdat ze iemand waar ze van houden willen laten lijden, om zelf geen pijn te hebben.
Ja, hier ben ik het ook wel mee eens. En natuurlijk hangt het er ook vanaf wat er met de persoon in kwestie aan de hand is. Depressief of ongeneeslijk ziek, veel pijn etc. Maar ben er niet tegen dus.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:44
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Redhair schreef op 04-09-2004 @ 20:35 :
Het is egoistisch om kinderen te nemen. Die komen dan op de wereld omdat jij je er misschien gelukkiger bijvoelt.
Dat is niet egoïstisch. Hoe je het ook wendt of keert, je leeft om je voort te planten.
Maar dit gaat weer lekker offtopic zo...
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:47
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 04-09-2004 @ 20:27 :
Dat is jouw mening... iedereen ervaart het op een andere manier.
Als je je hele jeugd lang niks leuks hebt meegemaakt, weet je niet beter en vind ik het niet raar als zoiemand zover zou komen.
Dat is inderdaad mijn mening. Maar dat stond er ook bij.

Citaat:
Ruudje schreef op 04-09-2004 @ 20:44 :
Dat is niet egoïstisch. Hoe je het ook wendt of keert, je leeft om je voort te planten.
Maar dit gaat weer lekker offtopic zo...
Voortplanting is de oorzaak van ons bestaan niet het doel.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 19:56
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 04-09-2004 @ 20:47 :
Voortplanting is de oorzaak van ons bestaan niet het doel.
Wel
En dan hoeft het nog niet egoïstisch te zijn. Ik vind het eerder egoïstisch om je niet voort te planten.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:00
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 04-09-2004 @ 20:47 :
Voortplanting is de oorzaak van ons bestaan niet het doel.
Ook dat, maar je kunt het in zekere zin ook als doel zien. De mens heeft namelijk een overlevingsdrang die in twee stukken te scheiden is:
- de drang om als eigen persoon te overleven, wat men bevredigt door te eten, drinken en bijvoorbeeld weg te rennen bij gevaar
- de drang om als mensheid te overleven, te bevredigen door seks en voortplanting.

Als je het zo ziet kan seks (en voortplanting) ook als een soort van doel gezien worden.

Ik wil zelfmoord niet egoïstisch noemen, want dan zou ik het veroordelen. En ik wil niemand veroordelen om wat hij zelf graag wil. Toch word ik altijd enorm treurig als ik hoor dat iemand uit mijn omgeving zelfmoord heeft gepleegd, zelfs als ik diegene niet goed ken. Ik keur het dus eigenlijk ook niet goed. Ik wil niet dat mensen zelfmoord plegen, simpelgezegd.
Moeilijk onderwerp.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:01
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Ik vind er niet echt wat van.
Egoistisch is het niet, je leeft toch echt voor jezelf en niet om een ander een plezier te doen. Maar echt goed vind ik het nou ook weer niet, het is gewoon een keuze die je maakt.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:05
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Voor de mensen die zelfmoord niet egoistisch vinden:
Wat is dan de definitie van egoistisch?

(en deze vraag mag natuurlijk ook beantwoord worden voor voortplanten, nu we het daar toch over hebben )
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:14
2probleemkind2
2probleemkind2 is offline
ik ben het met zelfmoord niet echt eens, ik begrijp het wel, maar ik vind het een vorm van opgeven. en het is niet zo dat ik niet weet waar ik het over heb, want ik ben in zware depressies geweest en ik heb er ook veel overna gedacht, maar het is geen oplossing!!!er zijn wel uitzonderingen, bijv. mensen met ziektes die heel erg lijden, die hebben zoveel gevochten en daar vind ik het dus ook we beamend, ook bij ouderen vind ik het gedoogt. ik wil wel even melden dat het mijn mening is, mensen die hier dus anders over nadenken, no offense!!!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Redhair schreef op 04-09-2004 @ 20:35 :
Het is verschrikkelijk voor de nabestaanden en zo, maar egoistisch is het niet. Het is egoistisch om kinderen te nemen. Die komen dan op de wereld omdat jij je er misschien gelukkiger bijvoelt. Die worden ongewild hier op de wereld gezet. Net zoals jij. Je word op de wereld gezet maar misschien bevalt hetje niet. Moet je dan ook gaan leven en weer doodgaan, op het moment waar jij geen controle hebt? Je bent al onvrijwillig op de wereld, dus mag je zelf het moment kiezen eruit te stappen. Hoe kut dat ook voor de nabestaanden is.
dit zou ik gezegd kunnen hebben,hier ben ik het helemaal mee eens.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-09-2004, 20:25
Verwijderd
Tsja, is dat iets waar je iets van kunt 'vinden'? Ik ga ervan uit dat iemand die zelfmoord pleegt dat niet zomaar doet, dus ik kan eigenlijk geen mening hebben daarover omdat ik geen inzicht heb in de motieven van de suïcidans.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 21:10
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
kijk...

dit klinkt ongetwijfeld onlogisch, maar voor mij maakt het weldegelijk sense

als ik (eens) niet zo gelukkig ben, heb ik wel eens zin om een einde te maken aan het leven. niet dat ik het doe, maar het idee dat ik er uit kan stappen als ik het zat ben, houdt me wel op de been

__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 21:11
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 04-09-2004 @ 21:05 :
Voor de mensen die zelfmoord niet egoistisch vinden:
Wat is dan de definitie van egoistisch?

(en deze vraag mag natuurlijk ook beantwoord worden voor voortplanten, nu we het daar toch over hebben )
ego·ïs·tisch (bn.)
1 zelfzuchtig <=> altruïstisch

maw, egoistisch betekent alleen aan jezelf denken(dat wisten we waarschijnlijk allemaal wel)

Maar als je het zo bekijkt is ieder mens egoïstisch. Als je niet egoïstisch bent, heb je geen leven. Je zou toch op een één of andere manier je eigen leven moeten invullen

Via deze benadering vind ik zelfmoord dus egoïstisch.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 21:18
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik denk dat ik het in de meeste gevallen niet de juiste uitweg vind.
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 22:16
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Zelfmoord is nooit de juist oplossing, hoe wanhopig de situatie er ook uitziet. Ik moet dit meerdere malen in de week tegen mijzelf zeggen.

Ik vind het niet egoistisch. Want je kunt er vanuit gaan dat de meeste mensen zo veel hebben meegemaakt en van binnen kapot zijn, voordat ze zoiets doen. Sommige mensen zien gewoon geen oplossing meer, geen uitweg. Ze zien het als eindelijk 'voor zichzelf kiezen.' Misschien vinden meerdere mensen het egoistisch, ik niet. Dat ik het niet egoistisch vind, wil overigens niet zeggen dat ik er geen verdriet om heb, en iemands keuze accepteer.

Nijn* - Slaperig, komt niet meer uit de woorden..
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 22:17
Satrapold
Avatar van Satrapold
Satrapold is offline
Zelfmoord is machtig,

Ik heb respect voor mensen die zelf hun levensdraad hebben doorgeknipt.

Lijkt mij trouwens ook de perfecte manier om dood te gaan, hoewel ik eerst flink wat mensen mee zou nemen!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 22:25
away
Avatar van away
away is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 04-09-2004 @ 23:16 :
Zelfmoord is nooit de juist oplossing, hoe wanhopig de situatie er ook uitziet. Ik moet dit meerdere malen in de week tegen mijzelf zeggen.

Ik vind het niet egoistisch. Want je kunt er vanuit gaan dat de meeste mensen zo veel hebben meegemaakt en van binnen kapot zijn, voordat ze zoiets doen. Sommige mensen zien gewoon geen oplossing meer, geen uitweg. Ze zien het als eindelijk 'voor zichzelf kiezen.' Misschien vinden meerdere mensen het egoistisch, ik niet. Dat ik het niet egoistisch vind, wil overigens niet zeggen dat ik er geen verdriet om heb, en iemands keuze accepteer.

Nijn* - Slaperig, komt niet meer uit de woorden..
Je komt anders heel goed uit je woorden hoor.
Eerste stukje is herkenbaar, en voorderest ben ik het helemaal met je eens.
__________________
*zoef, jij bent niet pluizig en blauw* I grab for stars, and I can reach them all...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2004, 22:33
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Satrapold schreef op 04-09-2004 @ 23:17 :
Zelfmoord is machtig,

Ik heb respect voor mensen die zelf hun levensdraad hebben doorgeknipt.
Waarom?
Citaat:
Satrapold schreef op 04-09-2004 @ 23:17 :
Lijkt mij trouwens ook de perfecte manier om dood te gaan, hoewel ik eerst flink wat mensen mee zou nemen!
Daar heb ik dus geen respect voor.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 22:36
2probleemkind2
2probleemkind2 is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 04-09-2004 @ 23:16 :
Zelfmoord is nooit de juist oplossing, hoe wanhopig de situatie er ook uitziet. Ik moet dit meerdere malen in de week tegen mijzelf zeggen.

Ik vind het niet egoistisch. Want je kunt er vanuit gaan dat de meeste mensen zo veel hebben meegemaakt en van binnen kapot zijn, voordat ze zoiets doen. Sommige mensen zien gewoon geen oplossing meer, geen uitweg. Ze zien het als eindelijk 'voor zichzelf kiezen.' Misschien vinden meerdere mensen het egoistisch, ik niet. Dat ik het niet egoistisch vind, wil overigens niet zeggen dat ik er geen verdriet om heb, en iemands keuze accepteer.

Nijn* - Slaperig, komt niet meer uit de woorden..
ik ben het dus helemaal met je eens
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 23:31
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Geen voortplanting eogïstisch?? Dat vind ik eerder andersom: cru gezegd: zo hebben andere mensen in de toekomst meer plaats, want we neuken gewoon veel te veel, dat is een feit. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je spontaan zelfmoord moet beginnen plegen of overbodige mensjes moet gaan afknallen, want volgens mij is zelfmoord gewoon een keuze die je zelf moet maken.
Zoals Kruimel al zei: als je zegt dat zelfmoord egoïstisch is, dan veroordeel je het eigenlijk. Dat de nabestaanden egoïstisch zijn, kan ik ook inkomen, maar dat is bij veel sterfgevallen zo: het is gewoon moeilijk om iets los te laten dat er altijd is geweest.

Ik vind het dus zeker niet egoïstisch, maar denk eerder dat er wel een noodzaak geweest moet zijn en over zoiets kan je maar moeilijk oordelen. Wat voor de ene veel betekent, kan voor de ander helemaal niets betekenen, dus wat voor iemand een groot onoplosbaar probleem is, lijkt voor de ander gewoon een obstakeltje dat je op 5 minuten verholpen hebt.
Zelf pleeg ik ook nog wel eens zelfmoord, denk ik (niet als aankondiging bedoeld, want plannen heb ik niet, alleen is alles waar ik om geef nogal vaag geworden, de laatste tijd). Waarom ik het zou doen: als je nog moeite moet doen om een heel klein beetje persoonlijk geluk te hebben (ik heb het dus niet over het geluk dat we in Europa leven, of eten, drinken, ...) dan is dit het niet waard voor mij, maar ik voel ook dat mijn einde nu nog niet is. Wanneer dat wel het geval is, zie je mij niet terug, zo simpel is het... Eigenlijk vind ik het (neutraal gezien) wel kortzichtig van mezelf, omdat er zoveel mensen zijn die geen eten, drinken of luxe hebben en toch perfect kunnen leven, maar na een tijdje stoorde ik me er niet meer aan. Materiëel gezien ben ik dus zeker niet ongelukkig, en ik bouw ook aan mijn toekomst, maar op een of andere manier voel ik gewoon dat ik niet lang meer heb omdat ik emotioneel zeer ongelukkig ben en er weinig aan kan/wil/zal doen, omdat het niets meer uitmaakt. Maar nogmaals: ik voel echt niet dat dit voor de komende seconden, minuten, uren of dagen is. Veel verder kan ik niet voelen, maar het enige dat ik voel is dat dit pad doodloopt...
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 23:45
Verwijderd
Gewoon triest.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 23:50
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-09-2004 @ 00:45 :
Gewoon triest.
Een vraag waar ik jouw antwoord al op denk te weten:

Triest omdat die trieste mensen zich zo aanstellen?
of
Triest omdat ze kennelijk zo'n zielig leven hebben gehad?

Citaat:
Satrapold schreef op 04-09-2004 @ 23:17 :
Zelfmoord is machtig,

Ik heb respect voor mensen die zelf hun levensdraad hebben doorgeknipt.

Lijkt mij trouwens ook de perfecte manier om dood te gaan, hoewel ik eerst flink wat mensen mee zou nemen!
Waarom? op alle vragen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 00:31
Satrapold
Avatar van Satrapold
Satrapold is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 05-09-2004 @ 00:50 :
Een vraag waar ik jouw antwoord al op denk te weten:

Triest omdat die trieste mensen zich zo aanstellen?
of
Triest omdat ze kennelijk zo'n zielig leven hebben gehad?


Waarom? op alle vragen
Ik vind het machtig dat mensen de kracht hebben om het daadwerkelijk te doen.

Ik wil niet oud worden.

Ik ben een misantroop, mijn dood wordt nieuws.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 00:42
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Satrapold schreef op 05-09-2004 @ 01:31 :
Ik vind het machtig dat mensen de kracht hebben om het daadwerkelijk te doen.
Kan ik inkomen.

Citaat:
Satrapold schreef op 05-09-2004 @ 01:31 :
Ik wil niet oud worden.
Als je dat niet wil is zelfmoord inderdaad een goede manier. Kan ik natuurlijk weer de vraag stellen waarom je niet oud wil worden, zie maar of je daar antwoord op geeft.

Citaat:
Satrapold schreef op 05-09-2004 @ 01:31 :
Ik ben een misantroop, mijn dood wordt nieuws.
Als je meteen daarna zelfmoord pleegt kan je toch niet meer genieten van andermans lijden? Omdat je er simpelweg niet meer bent.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 01:01
Verwijderd
Uitzonderingen daargelaten vind ik het zwak.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 01:37
Verwijderd
Citaat:
Satrapold schreef op 04-09-2004 @ 23:17 :
Zelfmoord is machtig,

Ik heb respect voor mensen die zelf hun levensdraad hebben doorgeknipt.

Lijkt mij trouwens ook de perfecte manier om dood te gaan, hoewel ik eerst flink wat mensen mee zou nemen!
Suicide by cop
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 02:45
LMP
Avatar van LMP
LMP is offline
mooi slecht.

Ik heb geen enkel sprankje respect voor mensen die zelfmoord plegen, pogen zelfmoord te plegen maar te erg van een watje zijn om het goed te doen, pogen zelfmoord te plegen puur voor de aandacht, of zelfs alleen maar zeggen dat ze zelfmoord willen plegen voor de aandacht. Ook al was het de dierbaarste persoon in me leven.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 02:45
Verwijderd
Mensen die zelfmoord plegen. Vind ik niet echt normaal. Denk eens aan je ouders/vrienden en anderen. Je maakt hun leven ook kapot, want wat is er nou moeilijk als een ouder dan dat je kind dood is omdat hij het leven niet leuk vond. Wat ze zich denk ik erg aan zullen trekken.

Natuurlijk weet ik dat mensen die zelfmoord plegen niet helder kunnen nadenken. Maar hierboven is mijn mening, wel zwart-wit.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-09-2004, 11:11
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Luka schreef op 05-09-2004 @ 03:45 :
mooi slecht.

Ik heb geen enkel sprankje respect voor mensen die zelfmoord plegen, pogen zelfmoord te plegen maar te erg van een watje zijn om het goed te doen, pogen zelfmoord te plegen puur voor de aandacht, of zelfs alleen maar zeggen dat ze zelfmoord willen plegen voor de aandacht. Ook al was het de dierbaarste persoon in me leven.
Aandacht is volgens mij ook wel een van de grootste redenen (wraak valt daar ook wel onder, volgens mij). Wat ik overigens niet snap is dat je mensen verafschuwt die zelfmoord plegen en dat je mensen die zelfmoord willen plegen maar niet 'slagen' om het zo te zeggen ook verafschuwt en zelfs watjes vindt. Ofwel druk je je verkeerd uit (dat je zelfmoord gewoon een idee voor watjes is) ofwel klopt hier iets niet. Want je laat uitschijnen dat mensen die zelfmoord plegen het 'maar direct "goed" moeten doen' maar eigenlijk moeten ze het helemaal niet doen. Daarnaast zeg je ook dat mensen die het voor de aandacht doen slecht zijn, maar als ze het niet voor de aandacht doen?? Je hebt eigenlijk een mening die zo onduidelijk is voor mij...

Wat ik geloof over zelfmoord: mensen die het van de daken roepen dat ze zelfmoord gaan plegen zoeken eerder aandacht dan zelfmoord en zullen dus (over het algemeen gezien) niet zo snel zelfmoord plegen als mensen die zich stil houden over hun problemen. Of je respect moet hebben voor die mensen, moet je bekijken: in de zin van hulp bieden: zeker en vast, in de zin van verafgoden: zeker niet.

Citaat:
sybje schreef op 05-09-2004 @ 03:45 :
Mensen die zelfmoord plegen. Vind ik niet echt normaal. Denk eens aan je ouders/vrienden en anderen. Je maakt hun leven ook kapot, want wat is er nou moeilijk als een ouder dan dat je kind dood is omdat hij het leven niet leuk vond. Wat ze zich denk ik erg aan zullen trekken.

Natuurlijk weet ik dat mensen die zelfmoord plegen niet helder kunnen nadenken. Maar hierboven is mijn mening, wel zwart-wit.
Hun leven is echt niet om zeep (van familie bedoel ik), maar je hebt wel gelijk dat het een zeer zware schok is. Na een tijdje gaat de pijn weg, maar het blijft steeds wel een zere plek, lijkt mij.

Wat voor mij eigenlijk de ideale zelfmoord is: eentje waar niemand bij is of toch niet van dichtbij en natuurlijk eentje waarbij je zeker bent dat het gedaan is, en waar je anderen(buitenstaanders) geen last mee bezorgt want dat komt allemaal op familie en vrienden terecht. Dus mij zie je van mijn leven niet onder een wagen of trein springen, omdat je dan natuurlijk een dag later kan wakkerworden in een wereld die naar je zit te kijken 'ocharme' en dat lijkt mij nog deprimerender (tenzij je voor de aandacht alles deed, maar de kans dat je ook echt doorzet is dan klein).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 11:14
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
sybje schreef op 05-09-2004 @ 03:45 :
Mensen die zelfmoord plegen. Vind ik niet echt normaal. Denk eens aan je ouders/vrienden en anderen. Je maakt hun leven ook kapot, want wat is er nou moeilijk als een ouder dan dat je kind dood is omdat hij het leven niet leuk vond. Wat ze zich denk ik erg aan zullen trekken.

Natuurlijk weet ik dat mensen die zelfmoord plegen niet helder kunnen nadenken. Maar hierboven is mijn mening, wel zwart-wit.

Maar moet je dan doorleven voor al die andere mensen, terwijl je onvrijwillig op de wereld bent? Dat is egoistisch van die anderen. Mijn beste vriend was depressief. Hij is dood gegaan door een ongeluk, maar ik denk vaak dat hij dat ongeluk expres veroorzaakt heeft, om het minder pijnlijk voor zn ouders te maken. Ik mis hem verschrikkelijk, terwijl het al dik anderhalf jaar geleden is. Toch vind ik het niet erg, dat als het zelfmoord was, hij het heeft gepleegd. Ik heb dat liever dan dat ik zou weten dat hij voor zijn ouders en mij zou doorleven.
__________________
Digital ash in a digital urn.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 11:24
LMP
Avatar van LMP
LMP is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 05-09-2004 @ 12:11 :
Aandacht is volgens mij ook wel een van de grootste redenen (wraak valt daar ook wel onder, volgens mij). Wat ik overigens niet snap is dat je mensen verafschuwt die zelfmoord plegen en dat je mensen die zelfmoord willen plegen maar niet 'slagen' om het zo te zeggen ook verafschuwt en zelfs watjes vindt. Ofwel druk je je verkeerd uit (dat je zelfmoord gewoon een idee voor watjes is) ofwel klopt hier iets niet. Want je laat uitschijnen dat mensen die zelfmoord plegen het 'maar direct "goed" moeten doen' maar eigenlijk moeten ze het helemaal niet doen. Daarnaast zeg je ook dat mensen die het voor de aandacht doen slecht zijn, maar als ze het niet voor de aandacht doen?? Je hebt eigenlijk een mening die zo onduidelijk is voor mij...

Wat ik geloof over zelfmoord: mensen die het van de daken roepen dat ze zelfmoord gaan plegen zoeken eerder aandacht dan zelfmoord en zullen dus (over het algemeen gezien) niet zo snel zelfmoord plegen als mensen die zich stil houden over hun problemen. Of je respect moet hebben voor die mensen, moet je bekijken: in de zin van hulp bieden: zeker en vast, in de zin van verafgoden: zeker niet.
Meeste van die mensen die aandacht zoeken, door het verkeerd uit te voeren of het van de daken schreeuwen, die moeten maar eens doen waar hun hoofd bij is, en gewoon doen. Dan bereiken ze nog eens wat. Maar die stille mensen waar je het over hebt, die vinden zichzelf gewoon steeds zieliger en zieliger totdat...

tjah, hun weke hersenen hadden er zeker niet aan gedacht om UIT de depressia proberen te komen. Even iets gaan doen in hun leven.

Hoe dan ook het is gewoon triest. En ik respecteer ze gewoon niet.

Laatst gewijzigd op 05-09-2004 om 11:31.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 11:47
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Luka schreef op 05-09-2004 @ 12:24 :
Maar die stille mensen waar je het over hebt, die vinden zichzelf gewoon steeds zieliger en zieliger totdat...
...totdat deze 'zielige' mensen de pijn niet meer aankunnen en er een eind aan maken. Ik vind het 'zielig' dat jij deze mensen zielig noemt.
Citaat:
Luka schreef op 05-09-2004 @ 12:24 :
tjah, hun weke hersenen hadden er zeker niet aan gedacht om UIT de depressia proberen te komen. Even iets gaan doen in hun leven.
Weke hersenen?
Depressia? Wat is dat? Bedoel je depressie?
Dat jij maar eens aan een depressie lijdt, kijken of je nog op deze manier ertegenaan kijkt.

Laatst gewijzigd op 05-09-2004 om 11:50.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 11:48
moon
Avatar van moon
moon is offline
Ik heb er de afgelopen jaren al zoveel over nagedacht, maar ik kom er niet uit. Vreemd genoeg kan ik het met bijna iedereen die hier gereageerd heeft eens zijn. Ik kijk er gewoon op zoveel manieren tegen aan, overal zit wel een kern van waarheid in.
Ik vind in ieder geval dat zelfmoord nooit een inmpulsieve daad mag zijn, je moet er veel over nagedacht hebben en zeker weten dat je uit dit leven wilt stappen. Ik vind dat je het niet te snel mag opgeven.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 12:04
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-09-2004 @ 21:25 :
Tsja, is dat iets waar je iets van kunt 'vinden'? Ik ga ervan uit dat iemand die zelfmoord pleegt dat niet zomaar doet, dus ik kan eigenlijk geen mening hebben daarover omdat ik geen inzicht heb in de motieven van de suïcidans.
Mee eens.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 12:10
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 05-09-2004 @ 12:11 :
Wat voor mij eigenlijk de ideale zelfmoord is: eentje waar niemand bij is of toch niet van dichtbij en natuurlijk eentje waarbij je zeker bent dat het gedaan is, en waar je anderen(buitenstaanders) geen last mee bezorgt want dat komt allemaal op familie en vrienden terecht. Dus mij zie je van mijn leven niet onder een wagen of trein springen, omdat je dan natuurlijk een dag later kan wakkerworden in een wereld die naar je zit te kijken 'ocharme' en dat lijkt mij nog deprimerender (tenzij je voor de aandacht alles deed, maar de kans dat je ook echt doorzet is dan klein).
Er is altijd wel iemand die jouw lichaam bij elkaar moet zoeken..
Maar dat is wel beter dan dat gewoon jan en alleman het ziet.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Redhair schreef op 05-09-2004 @ 12:14 :
Maar moet je dan doorleven voor al die andere mensen, terwijl je onvrijwillig op de wereld bent? Dat is egoistisch van die anderen. Mijn beste vriend was depressief. Hij is dood gegaan door een ongeluk, maar ik denk vaak dat hij dat ongeluk expres veroorzaakt heeft, om het minder pijnlijk voor zn ouders te maken. Ik mis hem verschrikkelijk, terwijl het al dik anderhalf jaar geleden is. Toch vind ik het niet erg, dat als het zelfmoord was, hij het heeft gepleegd. Ik heb dat liever dan dat ik zou weten dat hij voor zijn ouders en mij zou doorleven.
Zoals ik al zei die mening was zwart-wit.
Je zou hulp kunnen zoeken, want ik kan mij niet voorstellen dat iemand zo erg is, dat hulp geen nut meer heeft. En als je dan al uit het leven zou willen stappen, dan zou je eerst afscheid kunnen nemen van je ouders en familie. Ik heb geen idee hoe het voelt om iemand te verliezen aan een mogelijke zelfmoord.

Ik bedoel dit totaal niet als een aanval op jou, maar als iemand depressief is probeer je er dan wat aan te doen, of was hij zo iemand die er weinig over zei?

In ieder geval sterkte ermee, ook al is het een tijd terug het blijft lastig.

Van de week is er nog iemand gesprongen vlak bij mijn huis(een meter of 200). In Kerkelanden(Hilversum) staan hoge flats. En daar is iemand van afgesprongen. Een vriendin van me heeft het lijk zien liggen. Dan denk ik ook van ja lekker.

Maar nogmaals ik weet niet hoe die mensen denken, dus dit is puur mijn mening zonder argumenten van uit het standpunt; hulp bieden.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 12:17
Ruudje
Avatar van Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
sybje schreef op 05-09-2004 @ 13:14 :
In ieder geval sterkte ermee, ook al is het een tijd terug het blijft lastig.
Dat valt best mee hoor... het lijkt wel alsof zoiets gisteren gebeurd is (helaas spreek ik uit ervaring)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 12:29
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
sybje schreef op 05-09-2004 @ 13:14 :

Ik bedoel dit totaal niet als een aanval op jou, maar als iemand depressief is probeer je er dan wat aan te doen, of was hij zo iemand die er weinig over zei?

In ieder geval sterkte ermee, ook al is het een tijd terug het blijft lastig.
Hij praatte er soms over. Dan probeerde ik hem te helpen en oplossingen te zoeken. Hij praatte met een psycholoog, zijn moeder steunde hem heel veel. Wat Ruudje al zei, als je er aan denkt is het alsof het gister is gebeurt. Bedankt voor de sterkte. Het lijkt me wel erg kut om een lijk van een springer te zien.
__________________
Digital ash in a digital urn.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 13:22
JJ13
Avatar van JJ13
JJ13 is offline
eerst vond ik zelfmoord altijd egoistisch en dat vind ik nog steeds, maar sinds ik contact heb met iemand via t internet ben ik er iets anders over gaan denken. hij heeft het vaak over zelfmoord en dat niemand om m geeft enzo. laatst heeft hij een pillen genomen en toen zei hij dat hij hoopte dat het geen afscheid was en dat nu het lot zou bepalen. hij leeft nog, maar is wel n aantal dagen ziek geweest. ik zei ook tegen hem dat ik het egoistisch vond m zelfmoord te plegen. misschien helpt het voor hem, maar niet voor de mensen om hem heen. toen zei hij: misschien is het wel egoistisch, maar het is ook egoistisch van de mensen om mij heen om mij te laten leven terwijl ik dat niet wil, terwijl ik zo ongelukkig ben en ik vind dat daar ook iets in zit.
__________________
a heart that hurts, is a heart that beats...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 14:06
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik zie dat veel mensen die serieus over zelfmoord denken het zien als een handige uitweg.
Citaat:
maar het idee dat ik er uit kan stappen als ik het zat ben, houdt me wel op de been
maar houden ze er wel echt rekening mee dat hierna GEEN weg meer terug is? Het is niet zo simpel.

Ik weet ook uit ervaring dat veel mensen zelfmoord (proberen te) plegen zonder daarvoor eerst met mensen erover gesproken te hebben. Hun smoes is dan dat mensen niet naar problemen willen luisteren, maar zodra ze op het punt staan zoeken ze nooit en hebben ze nog nooit professionele hulp gezocht. En daarbij denk ik echt aan bijvoorbeeld de huisarts of in het uiterste geval een psycholoog.

Het zou een grote verbetering zijn als er voor mensen die eruit willen stappen euthanasie mogelijk zou kunnen worden gemaakt. Hiermee kunnen een hoop levens worden gered (niet zozeer alleen van de zelfmoordplegers, maar zeker ook van de nabestaanden)
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 15:34
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 05-09-2004 @ 12:47 :
...totdat deze 'zielige' mensen de pijn niet meer aankunnen en er een eind aan maken. Ik vind het 'zielig' dat jij deze mensen zielig noemt.

Weke hersenen?
Depressia? Wat is dat? Bedoel je depressie?
Dat jij maar eens aan een depressie lijdt, kijken of je nog op deze manier ertegenaan kijkt.
Hier hoort een applaus!

Citaat:
sybje schreef op 05-09-2004 @ 13:10 :
Er is altijd wel iemand die jouw lichaam bij elkaar moet zoeken..
Maar dat is wel beter dan dat gewoon jan en alleman het ziet.
Ik weet ook wel dat iemand het lichaam moet zien, maar het draait bij mij niet om dat niemand het lichaam mag zien, hoor. Het is eerder dat:
- als je voor een wagen/trein/whatever springt, is dat niet fijn voor de bestuurder (logisch bekeken: bewijs maar eens dat iemand voor je wagen springt! en praktisch bekeken: al die vlekke op de wagen en natuurlijk de schok van de bestuurder 'dood, onder mijn wagen')
- als er veel volk rondstaat, dan ontstaan er makkelijk roddels en dat is juist niet leuk voor familie en vrienden als ze constant zo'n dingen zouden horen
Terwijl als het gewoon een politieagent/whatever is die de brokken moet gaan zoeken, dan is het minder openbaar, snap je, nog steeds niet fijn, maar zo is het nu eenmaal.


Dat over euthanasie van Zotje, dat is uiteindelijk wel het doel van euthanasie, maar vaak nemen mensen je ook niet serieus of begrijpen ze gewoon je probleem niet. Een arts of psycholoog zal wel proberen, maar die drempel ligt nogal hoog, vind ik en hoewel ze proberen kunnen ze ook niet steeds de impact van de problemen begrijpen of zelfs aan een oplossing werken.

En inderdaad is zelfmoord een harde keuze en ik denk niet dat er veel mensen zijn die de keuze helemaal doordacht maken maar het eerder zien als een manier om met een schone lei te beginnen ofwel bekijken als slapen en goed uitgerust wakker te worden. Dat is toch hetgene wat het best bij mijn gevoel aanleunt, ook al weet ik dat er bij zelfmoord geen weg terug is...
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 16:36
Futurist
Futurist is offline
Ik weet het echt niet. Ik vind ook niet dat je zomaar kan zeggen dat het triest is, want wie weet is diegene wel verkr8, misbruikt, geestelijk en fysiek mishandeld... Niet iedereen pleegt zelfmoord om de aand8, sommigen willen gewoon echt helemaal weg zijn, doen het niet uit zelfmedelijken of egoisme maar puur uit diepe, zeer diepe ongelukkigheid... Dan hoop ik voor diegenen (en de anderen eigenlijk ook) dat ze gelukkig worden in de hemel (ik geloof dus). Want volgens mij verdiend niemand het om zo te moeten leven zonder te weten waarom.

Maar het blijft natuurlijk heel erg voor de nabestaanden. Kende toevallig een man, die heeft zich pasgeleden opgehangen. Hij had een vrouw en kinderen, alles ging heel goed en dan ineens...

Da's wel kut ja. Heel erg kut zelfs.
__________________
God in Heaven Me on Earth
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Stel een vraag aan de forummer onder je
Verwijderd
500 27-02-2013 06:11
De Kantine persoonlijke vragen ;)
Fantôme
27 07-10-2005 23:08
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 20:37
Verhalen & Gedichten un verhaaltje...
grazygirliej
4 09-04-2004 17:37
Verhalen & Gedichten verhaaltje..zal die goed genoeg zijn voor verhalenwedstrijd...
Carlie
5 30-12-2003 12:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Jongeren met piercings overwegen vaker zelfmoord
dystopia
54 10-07-2002 14:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.