Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2007, 23:25
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Tram van Grote Markt naar Veendam

Gepubliceerd op 11 januari 2007, 18:11
Laatst bijgewerkt op 11 januari 2007, 21:42


Groningen - De stad Groningen krijgt een tram die ook over bestaand spoor kan rijden. Zo krijgt in eerste instantie Veendam een rechtstreekse tramverbinding met de Grote Markt.

De tram rijdt later ook door naar Assen en andere plaatsen. B en W van Groningen besloten gisteren definitief aan de gang te gaan met het tramplan, dat in totaal tegen de 1,5 miljard euro kost.

Volgens verkeerswethouder Karin Dekker (GroenLinks) heeft de regio een tram nodig omdat het steeds drukker wordt en heeft een tram positieve effecten op de stad.

De regio Groningen Assen, waarin twaalf gemeenten en de provincies Groningen en Drenthe samenwerken, richt voor de aanleg een extern projectbureau op.

De eerste tramlijn (150 miljoen euro) loopt van het Hoofdstation naar Zernike, via de Grote Markt en station Groningen Noord. De route moet eind dit jaar bekend zijn. Het definitieve besluit volgt binnen twee jaar.

Voor het uitwerken van de eerste plannen vragen B en W deze maand 3 miljoen euro aan de gemeenteraad. De Zernikelijn kan in 2014 klaar zijn. Het totale plan beloopt tientallen jaren. Voor de startnotitie is gebruik gemaakt van een brochure van Rob van der Bijl.

bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/gr...0.ece?secId=22

----

Enfin, trams, lightrails (Tram+, Rijn Gouwe Lijn, Groningen om maar wat te noemen), ze zijn hip in politiek Europa. Kijk alleen naar de gigantische groei van het aantal steden met een tram in Frankrijk. Sinds kort gaat ook weer Parijs aan de tram. In verscheidende Duitse steden zijn lightrailprojecten 'booming' en daar wordt zelfs al enkele jaren grof geld verdiend met dit concept.

Nu is mijn vraag, wat vinden jullie van al deze ideeën?
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2007, 00:02
koelieboelie
koelieboelie is offline
wha-evah
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 15:21
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Een zeer wild plan, ik geloof niet dat het realistisch en haalbaar is.

Omdat:

* afstanden zijn te groot
* gebied is te weinig bevolkt
* welk materieel kan door uitgestrkte polders ploegen en toch snel zijn
* kosten

Het is wel goed dat er een tram komt, en in Groningen is het zeker toepasbaar, naar Zernike of de RUG voor mij n part. ZO kan ik wel meer steden bedenken, in Arnhem zou het een perfecte vervanger zijn van de bussen en in Nijmegen zou een tramlijn naar Heyendaal zeer bruikbaar zijn, om maar wat te noemen. Dat iz zeker goed toepasbaar en ik denk dat daar meer toekomst inzit als in busvervoer. Echter, een tram dit tot zover u9it de stad komt, is niet geschikt om met normaal trammaterieel te rijden.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 18:48
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Klinkt als uit de hand gelopen stadspromotie. 1,5 miljard euro...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 19:45
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Een tram naar Veendam is te duur en te nutteloos.
In de stad en naar forenzenparkeerplaatsen geloof ik er wel in.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 08:04
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Ongeloofelijk, hoe ze zoiets verzinnen, misschien een leuk vervoersmiddel voor de Drenthse schapen?
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 11:07
Nick-Name
Avatar van Nick-Name
Nick-Name is offline
Citaat:
Quantes schreef op 12-01-2007 @ 16:21 :
Een zeer wild plan, ik geloof niet dat het realistisch en haalbaar is.

Omdat:

* afstanden zijn te groot
* gebied is te weinig bevolkt
* welk materieel kan door uitgestrkte polders ploegen en toch snel zijn
* kosten
De zgn. Lightrail is er geschikt voor zowel snelle stukken als stukken in de stad. Buiten de stad is het een soort trein, en in de stad een soort tram.
Als het gebied weinig bevolkt is is de aanleg van een goed OV systeem misschien wel de juiste boost voor de regio waardoor de investering zn geld waard is en de kosten verantwoord zijn
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 14:24
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
In Dublin is de Luas een goed voorbeeld van hip stadsijzer. Huizen kilometers buiten het centrum bij een tramhalte zijn stukken duurder dan vergelijkbare huizen binnen het centrum, puur omdat het wegverkeer in Dublin een ramp is.
@Quantes: vanuit Brussel rijden typische stadstrams naar Tervuren. Het is mogelijk, maar door het comfort en de snelheid (max 70k/u) zou ik eerder de auto nemen.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 14:25
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De Provinciale Staten verkiezingen komen er weer aan, dan krijg je dit soort rare plannen. Ik denk zelf dat trams niet echt werken buiten de grote steden. Een lightrail zou nog kunnen maar dan wel in dichtbevolkt gebied waar wel behoefte is aan goed OV.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 16:18
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Randstadrail, in een gebied dat dichter bevolkt is en waar een snelle en efficiënte lightrailverbinding wél wenselijk is, werkt al niet...laat staan het zoveelste nutteloze prestigeproject waar niemand op zit te wachten.

Laat ze die anderhalf miljard liever gebruiken om het bedrijfsleven in de provincie Groningen een impuls te geven en de vele mensen die op het Groningse platteland in armoede moeten leven door werkloosheid, aan banen te helpen!
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 16:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik reis zelf meerdere keren in de week met een lightrail en ben er verre van positief over. Dat ding heeft veel vaker kuren dan de gewone trein en qua snelheid maakt het op het traject waar ik reis niet veel uit.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 18:16
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Ik ben hier in de Randstad sowieso nog niet dusdanig positief over het OV dat ik ook maar overweeg de auto te laten staan. Als ik de auto al laat staan, dan is dat voor kleine afstanden die ik ook lopend of op de fiets kan afleggen. Regent het, dan neem ik sowieso altijd de auto

De nadelen bij slecht weer, en de drukte vind ik overigens de grootste nadelen van het OV. Vertraging, slechte aansluitingen e.d. geef ik nog niet eens zoveel om, maar als ik in een winderig bushokje sta te wachten op de bus, op een tochterig perron kou sta te vatten in afwachting van de trein, dan weet ik weer waarom ik doorgaans de auto pak.

En als ik in een propvolle bus zit (of sta) waarin de mensen als haringen in een ton zitten en ook nog eens in elkaars nek staan te hoesten (gôh, wat gek dat ik verkouden word...) dan ben ik het het helemaal goed zat. Als ik dan de volgende keer die overvolle bus zie rijden terwijl ik ontspannen achter het stuur van mijn Mercedes zit, dan besef ik het toch elke keer weer dat ik eigenlijk helemaal niets te klagen heb
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 12:29
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Nick-Name schreef op 13-01-2007 @ 12:07 :
De zgn. Lightrail is er geschikt voor zowel snelle stukken als stukken in de stad. Buiten de stad is het een soort trein, en in de stad een soort tram.
Als het gebied weinig bevolkt is is de aanleg van een goed OV systeem misschien wel de juiste boost voor de regio waardoor de investering zn geld waard is en de kosten verantwoord zijn
Je hoeft mij echt niet uit te gaan leggen wat lightrail is hoor.

En 1,5 miljard euro. Oost-Groningen is een heel ander terrein als pakweg de omgeving waar de RijnGouweLijn ligt, in Oost-Groningen zitten geen echt grote werkgevers of iets in die richting, het opleidingsniveau ligt er lager en de gemiddelde mleeftijd hoger als elders in Nederland.

Redenen genoeg aan te aan te nemen dat die 15 miljard er nooit uit gehaald kan worden.

Plus, wat Daantje ook al zegt, 12 maart zijn er weer verkiezingen...
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 12:37
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Quantes schreef op 12-01-2007 @ 16:21 :
Een zeer wild plan, ik geloof niet dat het realistisch en haalbaar is.

Omdat:

* afstanden zijn te groot
* gebied is te weinig bevolkt
* welk materieel kan door uitgestrkte polders ploegen en toch snel zijn
* kosten

Het is wel goed dat er een tram komt, en in Groningen is het zeker toepasbaar, naar Zernike of de RUG voor mij n part. ZO kan ik wel meer steden bedenken, in Arnhem zou het een perfecte vervanger zijn van de bussen en in Nijmegen zou een tramlijn naar Heyendaal zeer bruikbaar zijn, om maar wat te noemen. Dat iz zeker goed toepasbaar en ik denk dat daar meer toekomst inzit als in busvervoer. Echter, een tram dit tot zover u9it de stad komt, is niet geschikt om met normaal trammaterieel te rijden.
Ik ben het met je eens dat de afstanden te groot zijn voor een tram. Wanneer er wordt gekozen voor een meer comfortabele variant (langer breder, hogevloer), is deze weer niet of slecht toepasbaar in de stad Groningen.

Arnhem en Nijmegen (KAN) hebben toch ook een studie laten uitvoeren naar mogelijke tramverbindingen?

Citaat:
200E schreef op 13-01-2007 @ 17:18 :
Randstadrail, in een gebied dat dichter bevolkt is en waar een snelle en efficiënte lightrailverbinding wél wenselijk is, werkt al niet...laat staan het zoveelste nutteloze prestigeproject waar niemand op zit te wachten.

Laat ze die anderhalf miljard liever gebruiken om het bedrijfsleven in de provincie Groningen een impuls te geven en de vele mensen die op het Groningse platteland in armoede moeten leven door werkloosheid, aan banen te helpen!
Dat komt door slechte uitvoering van Randstadrail, er is al maanden geleden gewaarschuwd dat de wissels niet veilig zijn, maar wat doet de HTM, karren maar! Dat gaat natuurlijk een ker fout.

Spoortracé's geven een economische impuls aan de regio, bedrijven vestigen zich maar wat graag langs het spoor. Een spoor verplaats je ook niet zo makkelijk, terwijl een busroute makkelijk gewijzigd kan worden.

Citaat:
Balance schreef op 13-01-2007 @ 17:44 :
Ik reis zelf meerdere keren in de week met een lightrail en ben er verre van positief over. Dat ding heeft veel vaker kuren dan de gewone trein en qua snelheid maakt het op het traject waar ik reis niet veel uit.
Komt omdat 'jouw' lightrail verre van 'lightrail'achtig is ingevoerd. Elke voorwaarde waar een goede lightrailverbinding voor nodig is, ontbreekt daar. Een lightrailverbinding kenmerkt zich namelijk door van een dichtbevolkt gebied (centrum) naar een minder dichtbevolkt gebied te rijden, waar het voertuig in de stad een tramfunctie heeft en daarbuiten meer een sneltram/metro/stoptrein achtige functie.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 12:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
TRA schreef op 14-01-2007 @ 13:37 :
Komt omdat 'jouw' lightrail verre van 'lightrail'achtig is ingevoerd. Elke voorwaarde waar een goede lightrailverbinding voor nodig is, ontbreekt daar. Een lightrailverbinding kenmerkt zich namelijk door van een dichtbevolkt gebied (centrum) naar een minder dichtbevolkt gebied te rijden, waar het voertuig in de stad een tramfunctie heeft en daarbuiten meer een sneltram/metro/stoptrein achtige functie.
Je kan veel zeggen over het dorp waarin ik woon, maar niet dat het niet dichtbevolkt is En het doet aardig dienst voor die functies eigenlijk. We hebben stations op minder dan 2 minuten afstand van elkaar, waar de lightrail dus zijn tramfunctie uitvoert. En we hebben stations die 10 minuten van elkaar afliggen, wat toch wel een stoptrein evenaart?

En het is natuurlijk later de bedoeling dat dat ding nog verder de stad in wordt getrokken. Al betwijfel ik of dat ooit uitkomt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 13:12
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Balance schreef op 14-01-2007 @ 13:52 :
Je kan veel zeggen over het dorp waarin ik woon, maar niet dat het niet dichtbevolkt is En het doet aardig dienst voor die functies eigenlijk. We hebben stations op minder dan 2 minuten afstand van elkaar, waar de lightrail dus zijn tramfunctie uitvoert. En we hebben stations die 10 minuten van elkaar afliggen, wat toch wel een stoptrein evenaart?

En het is natuurlijk later de bedoeling dat dat ding nog verder de stad in wordt getrokken. Al betwijfel ik of dat ooit uitkomt.
Maar het gaat niet naar het centrum van één van de desbetreffende steden en dat is voor Lightrail wel een voorwaarde. De haltes die op twee minuten afstand van elkaar gelegen zijn, liggen niet in een dermate dichtbevolkt gebied, waar een tram ook zou kunnen 'overleven'?
Een stoptrein zou tot nu dus gewoon voldoen, mede omdat een treinstation een grotere reikwijdte dan een lightrailhalte, dus dan kan je één van de twee-minuten-haltes schrappen.

En dat het materieel niet doet wat het moet doen, is verder niet zo interessant voor het idee. Dat is meer een kwestie van het onderhoud beter plannen en zorgen dat alles gewoon werkt bij aflevering van het materieel.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 13:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
TRA schreef op 14-01-2007 @ 14:12 :
Maar het gaat niet naar het centrum van één van de desbetreffende steden en dat is voor Lightrail wel een voorwaarde. De haltes die op twee minuten afstand van elkaar gelegen zijn, liggen niet in een dermate dichtbevolkt gebied, waar een tram ook zou kunnen 'overleven'?
Een stoptrein zou tot nu dus gewoon voldoen, mede omdat een treinstation een grotere reikwijdte dan een lightrailhalte, dus dan kan je één van de twee-minuten-haltes schrappen.

En dat het materieel niet doet wat het moet doen, is verder niet zo interessant voor het idee. Dat is meer een kwestie van het onderhoud beter plannen en zorgen dat alles gewoon werkt bij aflevering van het materieel.
Waarom heeft een treinstation een grotere reikwijdte dan een lightrailhalte? Voorheen reed er een stoptrein en toen konden ze dat tweede station ook niet schrappen blijkbaar. Dus blijkbaar gaat dat niet op. Maar geef mij maar een stoptrein idd, heb ik veel liever dan zo'n stom boemeltreintje.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 13:22
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
REIE schreef op 13-01-2007 @ 15:24 :
In Dublin is de Luas een goed voorbeeld van hip stadsijzer. Huizen kilometers buiten het centrum bij een tramhalte zijn stukken duurder dan vergelijkbare huizen binnen het centrum, puur omdat het wegverkeer in Dublin een ramp is.
@Quantes: vanuit Brussel rijden typische stadstrams naar Tervuren. Het is mogelijk, maar door het comfort en de snelheid (max 70k/u) zou ik eerder de auto nemen.
De Luas is idd .. in 't begin gingen al die Dubliners er tegen op botsen omdat ze dat niet gewend waren.. daarom zitten er nu van die lelijke gele strepen op

Owh natuurlijk het feit dat er twéé trajecten zijn is een beetje

Maar voor de rest is het wel hip ja

Owh andere ideeen, misschien van Utrecht CS naar de Uithof?
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-01-2007, 14:18
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik begrijp het voordeel niet... We hebben treinen voor langere afstanden? Of, lees is nu iets over het hoofd? [edit] ik las iets verkeerd [/edit]
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.

Laatst gewijzigd op 14-01-2007 om 14:21.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 14:22
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Balance schreef op 14-01-2007 @ 14:21 :
Waarom heeft een treinstation een grotere reikwijdte dan een lightrailhalte? Voorheen reed er een stoptrein en toen konden ze dat tweede station ook niet schrappen blijkbaar. Dus blijkbaar gaat dat niet op. Maar geef mij maar een stoptrein idd, heb ik veel liever dan zo'n stom boemeltreintje.
Omdat een trein als aantrekkelijker wordt gezien. Een bushalte heeft zo'n 200 à 300 meter als rijkwijdte, een trein al veel meer. Zo is dat ook met lightrail vs. trein, het verschil is dan natuuurlijk wel kleiner.

De plaatselijke overheid zal daar wel niet blij mee zijn, die hebben natuurlijk ook een vinger in de vervoerkundige pap.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 14:24
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 14-01-2007 @ 14:22 :
Owh andere ideeen, misschien van Utrecht CS naar de Uithof?
Dan is het gewoon een (snel)tram.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 14:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 14-01-2007 @ 14:22 :
Owh andere ideeen, misschien van Utrecht CS naar de Uithof?
Dat zou een zeer goed initiatief zijn, maar ik kan, kijkende naar Utrecht al voorspellen dat dat plan uitvoerende planologen grootschalige hoofdpijn gaat bezorgen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 15:37
Verwijderd
Utrecht CS - Uithof wordt nu een hele nieuwe busbaan aangelegd dus ik denk niet dat dat 'm wordt in de eerstvolgende 10 jaar. Zou wel een succes zijn though. Kost een hoop minder geld.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 15:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
TRA schreef op 14-01-2007 @ 15:22 :
Omdat een trein als aantrekkelijker wordt gezien. Een bushalte heeft zo'n 200 à 300 meter als rijkwijdte, een trein al veel meer. Zo is dat ook met lightrail vs. trein, het verschil is dan natuuurlijk wel kleiner.

De plaatselijke overheid zal daar wel niet blij mee zijn, die hebben natuurlijk ook een vinger in de vervoerkundige pap.
De lightrail is momenteel het alternatief van de trein.
Hij doet er even lang over, rijdt over hetzelfde spoor, gebruikt hetzelfde station.. Ik denk niet dat het in dit geval verschil uitmaakt qua aantrekkelijkheid.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:34
Verwijderd
Citaat:
200E schreef op 13-01-2007 @ 17:18 :
Randstadrail, in een gebied dat dichter bevolkt is en waar een snelle en efficiënte lightrailverbinding wél wenselijk is, werkt al niet...laat staan het zoveelste nutteloze prestigeproject waar niemand op zit te wachten.

Laat ze die anderhalf miljard liever gebruiken om het bedrijfsleven in de provincie Groningen een impuls te geven en de vele mensen die op het Groningse platteland in armoede moeten leven door werkloosheid, aan banen te helpen!
Zo werkt het niet. Randstadrail is een ramp. Lightrail wordt al meer dan een decennium succesvol ingezet in dergelijke situaties.

Je moet duidelijk onderscheid maken tussen vervoeders en de vervoersvorm. Nederland zit met het probleem dat er teveel geld en teveel mensen zijn, waardoor er meer mobiliteit is dan de wegen aankunnen. En ook al zien we Groningen/Drenthe niet als dichtbevolkt, op wereldschaal zijn ze heel dicht bevolkt.

Dergelijke projecten gaan vaak de mist in/worden twee keer duurder dan gepland, omdat de regering de vinger niet aan de pols houdt. In het bedrijfsleven zal je wantoestanden en kosten die viermaal het budget overschrijden niet snel terugvinden. Daar wordt veel meer op de kosten gelet.
Als voorbeeld de beruchte tramtunnel in Den Haag; Als er na de eerste grote fouten gewoon een andere aannemer op was gezet en de betaling aan aannemer 1 waren stopgezet, dan had dit een duidelijk signaal afgegeven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2007, 15:22
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
TRA schreef op 14-01-2007 @ 13:37 :
Ik ben het met je eens dat de afstanden te groot zijn voor een tram. Wanneer er wordt gekozen voor een meer comfortabele variant (langer breder, hogevloer), is deze weer niet of slecht toepasbaar in de stad Groningen.

Arnhem en Nijmegen (KAN) hebben toch ook een studie laten uitvoeren naar mogelijke tramverbindingen?
Ik meen van wel ja, maar ik denk dat het daar wel toepasbaar ziou zijn, waarmee ik niet automatisch zeg inpasbaar in de infrastructuur. Ook lijnen naar Elst, Oosterhout, Bemmel enzo, allemaal goed te doen.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 15:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 14-01-2007 @ 16:37 :
Utrecht CS - Uithof wordt nu een hele nieuwe busbaan aangelegd dus ik denk niet dat dat 'm wordt in de eerstvolgende 10 jaar.
Hoe kan dat, als ze doorwerken zoals ze nu doen is die baan pas over 10 jaar af.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 19:26
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
voor dat geld kun je beter investeren daar waar het nodig is; de randstad.

Maargoed, leuk voor al die mensen daar voor wie de tram en metro nog enge stadse begrippen zijn.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 20:30
Verwijderd
Anderhalf miljard? Dat moet een nulfoutje zijn. De hele provincie Groningen is nog niet eens anderhalf miljard waard.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 18:18
MH
Avatar van MH
MH is offline
Dat er een tram komt in de stad Groningen, is nog mogelijk. Er is bij mijn weten een krappe meerderheid van de Raad in elk geval voor, een breder draagvlak zou ook wel kunnen. En dat met de SP in het college...
Hoe dan ook, ik juich het toe. Trams hebben nogal wat voordelen op drukke lijnen. En als je wilt weten wat ik een drukke lijn vind: lijn 11 in Groningen op een doordeweekse dag (6x per uur overdag, tussen 8 en 9 nog vaker) of lijn 3/6 in het weekend in dezelfde stad (5x per uur een bus, deels gezamenlijk traject, waardoor er een 6-minutendienst ontstaat).
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 19:03
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
MH schreef op 22-01-2007 @ 19:18 :
Dat er een tram komt in de stad Groningen, is nog mogelijk. Er is bij mijn weten een krappe meerderheid van de Raad in elk geval voor, een breder draagvlak zou ook wel kunnen. En dat met de SP in het college...
Hoe dan ook, ik juich het toe. Trams hebben nogal wat voordelen op drukke lijnen. En als je wilt weten wat ik een drukke lijn vind: lijn 11 in Groningen op een doordeweekse dag (6x per uur overdag, tussen 8 en 9 nog vaker) of lijn 3/6 in het weekend in dezelfde stad (5x per uur een bus, deels gezamenlijk traject, waardoor er een 6-minutendienst ontstaat).
zo hee, 6x per uur,
dat heet hier in de randstad doodleuk zondagsrooster
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 19:36
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
Tiño schreef op 22-01-2007 @ 20:03 :
zo hee, 6x per uur,
dat heet hier in de randstad doodleuk zondagsrooster
Daarom rijden er ook trams bij jullie ter ondersteuning...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 00:24
Verwijderd
Citaat:
Tiño schreef op 22-01-2007 @ 20:03 :
zo hee, 6x per uur,
dat heet hier in de randstad doodleuk zondagsrooster
Nee.

De metro's in a'dam rijden iedere dag van sochtends tot savonds hetzelfde, 7 dagen per week. Er is geen zondagsrooster, behalve dat ze later gaan rijden.
In de andere steden rijdt er op zondag behoorlijk minder.

Maargoed, MH, denk maar niet dat die buslijnen dan blijven bestaan
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 16:32
MH
Avatar van MH
MH is offline
In een stad waar GL mede de scepter zwaait, zal alles met verbrandingsmotoren sneller worden uitgeband.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 21:57
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-01-2007 @ 21:30 :
Anderhalf miljard? Dat moet een nulfoutje zijn. De hele provincie Groningen is nog niet eens anderhalf miljard waard.
Wat er onder ligt wel....
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 20:06
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
hadden ze dit soort fratsen niet beter vlak na de tweede wereldoorlog kunnen bedenken, toen ze de sporen verwijderden ipv. herstelden..
__________________
"Òf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-02-2007, 09:47
Verwijderd
Citaat:
shoebuddy schreef op 01-02-2007 @ 21:06 :
hadden ze dit soort fratsen niet beter vlak na de tweede wereldoorlog kunnen bedenken, toen ze de sporen verwijderden ipv. herstelden..
Toen was OV niet hip. Nu wel
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 11:37
MH
Avatar van MH
MH is offline
Vanaf 1945 konden steeds meer mensen een auto krijgen. De auto werd een statussymbool, zoals men nu droomt van dure vakanties. Daarom (en uiteraard vanwege de betere mobiliteit en elk ander voordeel, want olie was er toch nog voldoende) rezen de autoboulevards als paddestoelen uit de grond.
De trams op straat hadden vooral nadelen. Ze konden moeilijk voor de deur stoppen, de rails zorgden voor stekende fietswielen (met alle gevolgen van dien bij aankomende trams) en de trams van weleer waren niet wat je noemt comfortabel. Weg ermee dus. De Duitsers hebben in de oorlog al een voorzetje gegeven door kilometers rails om te smelten tot kogels.
Tegenwoordig weten we dat de olie bijna op is en storen we ons aan al die files in de stad. Steden met een sterke (landelijke of regionale) centrumfunctie hebben daarvan het meeste last. Dan kan, zoals in de Randstad of in Eindhoven, Arnhem en Groningen verbeterd openbaar vervoer een oplossing zijn. Voor de laatste is dat de tram.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.