Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2010, 10:07
Treasuretrain
Treasuretrain is offline
Ik kwam vorig jaar niet door de loting heen voor HBO Toegepaste Psychologie, en heb toen een andere richting gekozen om de propedeuse te halen, om door te stromen naar Psychologie op de universiteit. Probleem is alleen dat deze richting moeilijk is, en de propedeuse niet meer haalbaar is voor me (niet dit jaar, in ieder geval).

Is het mogelijk om eventueel zonder een propedeuse op de universiteit te komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2010, 10:08
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
volgens mij moet je dan ouder zijn dan 21
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 10:32
Treasuretrain
Treasuretrain is offline
Dat ben ik. Bijna 25 zelfs al... als ik pas 20 ofzo was zou ik geen problemen hebben met een extra jaartje erbij.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 10:36
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
oke, ik dacht dat je dan een bepaalde toelatingstoets kan doen, als je die dan voldoende maakt volgens mij wordt je dan wel toegelaten. maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 10:51
WAT
WAT is offline
idd, als je ouder dan 21 bent kun je een toelatingstoets doen.
Hiervoor moet je een aantal toetsen maken om te bewijzen dat je het juiste niveau hebt (meestal nederlands, engels en een paar andere vakken).
Gewoon op de uni vragen waar je heen wil.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 10:52
Treasuretrain
Treasuretrain is offline
Tja, ik weet wel dat het zo is met HBO-opleidingen. Wat universiteiten betreft weet ik dus niet of een toelatingstoets wel mogelijk is. Wel weet ik dat je bij Psychologie, als je een propedeuse hebt, wel een toets krijgt om te kijken of je wiskunde wel op hoog genoeg niveau is.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 11:42
WAT
WAT is offline
dit werkt ook gewoon zo voor universiteiten, heb zelf ook eerst overwogen dit te gaan doen om op de universiteit te gaan studeren. ben toen alsnog hbo gaan doen, maar dat is een ander verhaal XP
Nee ook voor universiteiten kun je een 21+ toets doen die toegespitst is op de opleiding die je wilt volgen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 17:18
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Als je naar de universiteit wil zonder diploma dan moet je inderdaad een toelatingstoets doen. Dit heet colloquium doctum (ga maar googlen ). In principe houdt het in dat je voor een aantal vakken een examen doet en als je die allemaal haalt, dan kun je je inschrijven. De toets is specifiek per universiteit en per opleiding, dus je moet wel vantevoren kiezen wat je wil gaan doen. In welke vakken je examen moet doen, hangt natuurlijk af van de opleiding waar je voor kiest. De universiteit kan je hier meer over vertellen.

Soms is het mogelijk om vrijstellen te krijgen van een vak als je al een certificaat of diploma hebt behaald waaruit blijkt dat je het niveau hebt. (Ik heb zelf een colloquium doctum gedaan en heb bijv vrijstelling voor Engels gekregen omdat ik een Cambridge Certificate of Proficiency in English had)

Hoe het precies zit met lotingstudies weet ik niet. Ik neem aan dat je daarvoor ook een colloquium doctum kunt doen en dan meeloten. Maar dat weet ik niet precies. Ook is het zo dan een colloquium doctum certificaat maar 1 of 2 jaar geldig is, dus als je uitgeloot wordt, is dat natuurlijk minder. Maar ook deze informatie kun je bij de universiteit waar je wilt studeren krijgen.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken 3Havo -> 4vwo?
karimnl024
8 19-12-2014 17:06
Studeren Hilfe..
Whattodo?
2 20-09-2011 23:07
Studeren Het grote VAVO topic /sprint opleiding/ avondonderwijs 2
xxceline
282 13-06-2011 19:54
Studeren Toelating universiteiten
veer2110
3 22-12-2010 13:26
Studeren Psychologie studeren
roosjuh1988
28 05-02-2009 12:33
Algemene schoolzaken Gezakt, staatsexamen?
Verwijderd
18 08-07-2005 13:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.