Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2004, 11:10
Verwijderd
Een beschuldiging van dood door schuld aan de voeten van de vader van de deconstructie:
  1. Dood door Derrida.

    Eerst voel ik klanken
    van vroeger tot nu.
    Symbolisch verwoord ik
    haar beeld daarmee ruw.
    Niet meer dan een schets
    toont zich aan mijn publiek,
    dat haar ziet zoals ik - maar verder ook niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2004, 11:22
evanescence
Avatar van evanescence
evanescence is offline
mm, het doet me niet veel eigenlijk....
__________________
Broken......
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 11:55
Verwijderd
Citaat:
evanescene schreef op 16-10-2004 @ 12:22 :
mm, het doet me niet veel eigenlijk....
Je bent bekend met Derrida?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 12:12
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
'maar verder ook niet'; dat zet mij aan het denken. betekent het dat de toeschouwer hetzelfde beeld ziet, maar de achterliggende gedachten niet kent? Dat hetzelfde gevoel niet geheel wordt ervaren, enkel de verschijning ervan?

Derrida, die de vraag stelde 'wat is literatuur?'. Ik vind het wel mooi dat je een gedicht n.a.v. zijn dood hebt geschreven, en dat je dan de 'woordspeling' 'dood door derrida' als titel kiest. Ik vraag me wel af wat je hier precies mee bedoeld; helaas weet ik te wenig van hem af om je gedicht precies te kunnen doorgronden. Maar het is zeker interessant. Het zet me in ieder geval aan het denken, ook het woord 'haar' kan ik niet geheel plaatsen. Of gaat het daar om de taal?
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 12:41
Verwijderd
Citaat:
xineof schreef op 16-10-2004 @ 13:12 :
'maar verder ook niet'; dat zet mij aan het denken. betekent het dat de toeschouwer hetzelfde beeld ziet, maar de achterliggende gedachten niet kent? Dat hetzelfde gevoel niet geheel wordt ervaren, enkel de verschijning ervan?

Derrida, die de vraag stelde 'wat is literatuur?'. Ik vind het wel mooi dat je een gedicht n.a.v. zijn dood hebt geschreven, en dat je dan de 'woordspeling' 'dood door derrida' als titel kiest. Ik vraag me wel af wat je hier precies mee bedoeld; helaas weet ik te wenig van hem af om je gedicht precies te kunnen doorgronden. Maar het is zeker interessant. Het zet me in ieder geval aan het denken, ook het woord 'haar' kan ik niet geheel plaatsen. Of gaat het daar om de taal?
Mag ik je hartelijk feliciteren met je bovengemiddelde IQ ? Je zit er idd lekker dichtbij!

Onderwerp = poëzie

In feite start ik bij de dood van betekenis door hyperrealiteit (in dit geval een term van baudrillard): beelden verwijzen alleen nog naar elkaar en niet meer naar iets in de werkelijkheid - vandaar de klanken van vroeger en nu. Ook staan die klanken voor emoties of denkbeelden die ik deel met velen voor mij en ook nu nog met mij.

Dan wijs ik erop dat ik die beelden nooit helemaal kan zien zoals ze zijn. Ik gebruik symbolen, die ik gebruik voor het maken van woorden. En die woorden gebruik ik weer voor het schetsen van beelden.

Resultaat: ik zie iets op mijn manier, maar door een bril van culturele bagage. Ik verwoord dat op een niet-volledige (vertekende, zo je wilt) manier, waardoor anderen die mijn poëzie lezen, precies zien zoals ik het heb geschetst, maar op hun beurt weer niet mijn specifieke beeld kunnen zien. Ook mijn publiek interpreteert dus weer en construeert eigen betekenissen a.d.h. hun persoonlijke culturele bagage.
Zij zien dus wat ik zie, maar zien het in een andere zin des woords weer niet.

Kortom: ik doel hier op dat poëzie dood is doordat teksten niet een betekenis hebben, maar multi-interpretabel zijn. Poëtische kunst verliest zijn zingevende waarde doordat het 'de waarheid' niet meer kan verwoorden. Of misschien ook niet .

Laatst gewijzigd op 16-10-2004 om 14:21.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 16:28
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Oh ik snap het . En bedankt voor het compliment.

Hoe ik dit zie (want ik ben het er in het geheel mee eens): iedereen heeft een eigen schilderij van de werkelijkheid (die combinaties van beelden van beelden ed.), waarbij de kleuren en composities met die van anderen kunnen verschillen. Maar door het eigen schiilderij te presenteren, kan er wel inzicht aan anderen worden verschaft.

(dit weer deels gebaseerd op de filosoof Cuvelier)
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 16:36
Anneee
Avatar van Anneee
Anneee is offline
Zonder jouw uitleg hierboven te lezen, maar alleen mijn eigen ik volgende: je laat met dit gedicht zien dat poëzie meerdere interpretaties heeft. Multi-interpretabel. Iedereen heeft een andere achtergrond, een bepaalde bagage, en ziet er daardoor zijn eigen betekenis in. Poëzie en maar één betekenis bestaat niet meer, ieder mens ziet zijn eigen waarheid in de poëzie.

Derrida was best .
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 19:20
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 16-10-2004 @ 13:41 :
Mag ik je hartelijk feliciteren met je bovengemiddelde IQ ?
Vind je dat daadwerkelijk een felicitatie waard?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Schwarzkopf schreef op 17-10-2004 @ 20:20 :
Vind je dat daadwerkelijk een felicitatie waard?
Ja.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 13:51
wilookmeepraten
Avatar van wilookmeepraten
wilookmeepraten is offline
ik heb de uitleg niet gelezen (wat een werk ) maar ik vind het een mooi gedichtje.
__________________
Alle gedichten en versjes van Wilookmeepraten op www.everyoneweb.com/wilookmeepraten
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 14:35
Verwijderd
Citaat:
wilookmeepraten schreef op 18-10-2004 @ 14:51 :
ik heb de uitleg niet gelezen (wat een werk ) maar ik vind het een mooi gedichtje.
Thnx!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 19:35
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
en toch vind ik het onvergeeflijk dat je nu en ruw zo wreed met elkaar laat rijmen.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Woord en beeld
Verwijderd
3 03-06-2007 16:44
Verhalen & Gedichten Archieftopic: wie schreef wat wanneer?
Verwijderd
17 01-02-2007 11:59
Levensbeschouwing & Filosofie Iemand, u of ik, komt dichterbij en zegt...
Blitzkrieg Bop
31 25-10-2004 17:50
Levensbeschouwing & Filosofie Literatuurbesprekingen
Verwijderd
17 15-07-2004 15:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.