Oud 26-08-2010, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Hai sann! Ja, alles prima rustig aan hè! Hoe is je eerste werkdag gisteren bevallen?


Oh, nice Op m'n werk hebben we ook een automaat die de bonen zelf maalt, maar ik vind het niet echt bijzonder lekkere koffie, wel prima te drinken hoor. Maar hij maakt wel een leuk kgkgkrkekkskskrkkggggrggs-geluid als je koffie zet.
Mwah voelde me tamelijk beroerd. Maar heb het overleefd & hoef zondag pas weer
Advertentie
Oud 26-08-2010, 10:16
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Dit was serieus de vroegste ochtend deze vakantie

Fucking 9 uur
*bitchslapt*
Oud 26-08-2010, 10:17
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het werkt voor niemand (of nou ja, dat is nog niet vastgesteld), anders zou het natuurlijk wel al tot de conventionele geneeskunde behoren.
Wie zegt dat het niet werkt? Psychotherapie kan zeker werken, wat mij betreft valt in ieder geval die piepjestherapie in dat gebied.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-08-2010, 10:18
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mwah voelde me tamelijk beroerd. Maar heb het overleefd & hoef zondag pas weer
Oh dat is fijn! Ik dacht dat je de hele week nog moest.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-08-2010, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Wie zegt dat het niet werkt? Psychotherapie kan zeker werken, wat mij betreft valt in ieder geval die piepjestherapie in dat gebied.
Nou, als vastgesteld is dat het werkt, dan werkt het. De werking van acupunctuur is volgens mij niet vastgesteld.
Oud 26-08-2010, 10:19
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Het werkt voor niemand (of nou ja, dat is nog niet vastgesteld), anders zou het natuurlijk wel al tot de conventionele geneeskunde behoren.
emdr ('piepjestherapie') werkt wel degelijk.

acupunctuur vind ik ook maar onzin
Oud 26-08-2010, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Oh dat is fijn! Ik dacht dat je de hele week nog moest.
Ja ik dacht ook meer maar het viel mee, nu heb ik vooral veel gezellige sociale dingen staan
Oud 26-08-2010, 10:20
Verwijderd
Wat is piepjestherapie?
Oud 26-08-2010, 10:23
Verwijderd
waarom is het saaitopic verplaatst (en nog open) en niet gewoon gesloten?
Oud 26-08-2010, 10:31
Verwijderd
Citaat:
waarom is het saaitopic verplaatst (en nog open) en niet gewoon gesloten?
ze zijn samengevoegd
Oud 26-08-2010, 10:31
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Nou, als vastgesteld is dat het werkt, dan werkt het. De werking van acupunctuur is volgens mij niet vastgesteld.
Een arts is er niet in geïnteresseerd of een behandeling werkt, maar of een behandeling werkt voor die specifieke patiënt. En er zijn patiënten die baat hebben bij accupunctuur. Dat hun probleem dan een (deels) psychologische oorzaak had is dan wel waarschijnlijk denk ik, maar dat doet niet af aan het eindresultaat: de patiënt die minder of geen klachten heeft. Zolang een patiënt baat heeft bij "alternatieve" psychotherapiën en niet buiten het toezicht van een arts gebruik maakt van deze methodes en zich niet laat misleiden zie ik er geen enkel probleem in om er gebruik van te maken, ook als we nog niet weten hoe de techniek precies werkt. Om die technieken bij voorbaat af te wijzen onder het mom van "niks is bewezen" is kortzichtig en niet in het belang van de patiënt.
Citaat:
Ja ik dacht ook meer maar het viel mee, nu heb ik vooral veel gezellige sociale dingen staan
__________________
you're not my demographic
Oud 26-08-2010, 10:32
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik dacht al, ging er weer iets fout. Maar blijkbaar hoort het zo als je ze hebt samengevoegd. ;x
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 26-08-2010, 10:32
Verwijderd
Citaat:
ze zijn samengevoegd
ooh jeetje dat zie ik nu pas
Oud 26-08-2010, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Een arts is er niet in geïnteresseerd of een behandeling werkt, maar of een behandeling werkt voor die specifieke patiënt. En er zijn patiënten die baat hebben bij accupunctuur. Dat hun probleem dan een (deels) psychologische oorzaak had is dan wel waarschijnlijk denk ik, maar dat doet niet af aan het eindresultaat: de patiënt die minder of geen klachten heeft. Zolang een patiënt baat heeft bij "alternatieve" psychotherapiën en niet buiten het toezicht van een arts gebruik maakt van deze methodes en zich niet laat misleiden zie ik er geen enkel probleem in om er gebruik van te maken, ook als we nog niet weten hoe de techniek precies werkt. Om die technieken bij voorbaat af te wijzen onder het mom van "niks is bewezen" is kortzichtig en niet in het belang van de patiënt.
Die attitude heeft de levens van vele patiënten geëist. Of is "voor een patiënt" werkt is natuurlijk afhankelijk van of het überhaupt werkt.

Daar waar er geen alternatief is in de conventionele geneeskunde is heb ik niet zo veel tegen alternatieve geneeswijzen, maar er moet wel een accijns op van 300%, een verbod om het te vergoeden in de verzekering en een verbod op reclame en verkoop in apotheken.
Oud 26-08-2010, 10:35
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Een vriendin van mij is steeds heel moe en ze heeft niks lichamelijks, of nou ja de arts denkt dat het een overblijfsel is van voedselvergiftiging dat nog wel maanden kan duren. Zij probeert nu ook accupunctuur, ach wie weet, als de artsen toch niks kunnen doen kan je dat soort dingen net zo goed proberen als je zelf denkt dat het werkt.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 26-08-2010, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Een vriendin van mij is steeds heel moe en ze heeft niks lichamelijks, of nou ja de arts denkt dat het een overblijfsel is van voedselvergiftiging dat nog wel maanden kan duren. Zij probeert nu ook accupunctuur, ach wie weet, als de artsen toch niks kunnen doen kan je dat soort dingen net zo goed proberen als je zelf denkt dat het werkt.
Tja, een placebo-effect kun je ook gratis krijgen.
Oud 26-08-2010, 10:40
Verwijderd
Citaat:
om 1 gram zwavel 'binnen te krijgen' zou je dan iets van 16 zwembaden moeten drinken; ik denk dat we dagelijks al meer dan die verhouding in ademen Verder is het (zover onze moleculaire en atomische kennis rijkt) natuurlijk ook onzin.
Ja in die verhouding wel, maar het idee om extreem kleine beetjes zwavel in te nemen en daarmee je lichaam te trainen z'n reflexen te onderdrukken is opzich geen slechte theorie.
Oud 26-08-2010, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Bedoel je nu serieus dat we, op existentieel gebied, even ver zijn als toen?
Uiteraard niet, enkel op het gebied van de godhypothese.
Oud 26-08-2010, 10:43
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Tja, een placebo-effect kun je ook gratis krijgen.
True, maar die zijn voor hen minder geloofwaardig vanwege de gratisheid.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 26-08-2010, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Maar die natuurwetten zijn ook d.m.v. inductie tot stand gekomen.
Dat klopt, maar aangezien er geen reden is om aan te nemen dat die wetten niet geldig zijn en er geen bewijs voor de herten is, is de optelsom vrij eenvoudig.
Oud 26-08-2010, 10:46
Verwijderd
Citaat:
True, maar die zijn voor hen minder geloofwaardig vanwege de gratisheid.
Dan moet je kritisch leren denken, maar als je dat kan werkt een placebo-effect waarschijnlijk ook niet meer. Ignorance is bliss?
Oud 26-08-2010, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt, maar aangezien er geen reden is om aan te nemen dat die wetten niet geldig zijn en er geen bewijs voor de herten is, is de optelsom vrij eenvoudig.
Ja, het is natuurlijk redelijk om te veronderstellen dat de herten naar beneden zullen vallen, maar het is geen zekerheid of "bewezen" o.i.d.
Oud 26-08-2010, 10:48
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Die attitude heeft de levens van vele patiënten geëist. Of is "voor een patiënt" werkt is natuurlijk afhankelijk van of het überhaupt werkt.

Daar waar er geen alternatief is in de conventionele geneeskunde is heb ik niet zo veel tegen alternatieve geneeswijzen, maar er moet wel een accijns op van 300%, een verbod om het te vergoeden in de verzekering en een verbod op reclame en verkoop in apotheken.
Je toont je nogal kortzichtig en je generaliseert enorm, en dat valt me van je tegen. Prima dat je een mening hebt over alternatieve therapiën, je moet er ook kritisch over zijn, maar je moet je ook beseffen dat er vaak een psychologisch element achter zit (en dat kan dan best een placebo-effect zijn) dat in werking kan treden. Als je mijn post goed leest dan snap je dat ik bedoel dat twee patiënten nooit hetzelfde zijn en dat er ook geen twee precies gelijke ziektebeelden zijn. Hoewel we tegenwoordig met diagnostiek steeds beter kunnen definiëren wat de patiënt precies heeft, blijft het toepassen van therapie vaak nog steeds een methode van trail and error: je begint met het toepassen van de therapie waar je denkt de beste resultaten mee te verkrijgen, werkt die niet, dan ga je door totdat je mogelijkheden zijn uitgeput. En als jij vermoedt dat je patiënt klachten heeft die (deels) hun oorsprong vinden in de psyche, dan ga je ook proberen die problemen daar aan te pakken. En dan zijn er meer en effectievere therapieën dan lange sessies met een psycholoog.

Citaat:
Tja, een placebo-effect kun je ook gratis krijgen.
Als het placebo-effect de juiste therapie is, dan is het placebo-effect de juiste therapie. Prima, maar dan moet je wel een placebo gebruiken waar een patiënt door kan worden overtuigd, en als dat accupunctuur is, dan is het accupunctuur.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-08-2010, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Ja, het is natuurlijk redelijk om te veronderstellen dat de herten naar beneden zullen vallen, maar het is geen zekerheid of "bewezen" o.i.d.
Jawel hoor het is net zo zeker als een theorie die leunt op een aantal andere theorieën. Die is ook enkel geldig zolang die andere theorieen geldig blijven. Zo gaat dat hier ongeveer ook. Deze theorie is niet geldig zolang andere theorieen geldig blijven.
Oud 26-08-2010, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Je toont je nogal kortzichtig en je generaliseert enorm, en dat valt me van je tegen.
Het is kazet he
Oud 26-08-2010, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Jawel hoor het is net zo zeker als een theorie die leunt op een aantal andere theorieën. Die is ook enkel geldig zolang die andere theorieen geldig blijven. Zo gaat dat hier ongeveer ook. Deze theorie is niet geldig zolang andere theorieen geldig blijven.
Ja, maar aangezien die andere theorieën ook best allemaal onjuist kunnen zijn, is het niet compleet zeker.
Oud 26-08-2010, 10:54
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het is kazet he
Nouja, aan een provocerende houding stoor ik me niet, maar ik ben toch wel wat meer ombekrompenheid gewend van iemand met een wetenschappelijke achtergrond.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-08-2010, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Je toont je nogal kortzichtig en je generaliseert enorm, en dat valt me van je tegen. Prima dat je een mening hebt over alternatieve therapiën, je moet er ook kritisch over zijn, maar je moet je ook beseffen dat er vaak een psychologisch element achter zit (en dat kan dan best een placebo-effect zijn) dat in werking kan treden. Als je mijn post goed leest dan snap je dat ik bedoel dat twee patiënten nooit hetzelfde zijn en dat er ook geen twee precies gelijke ziektebeelden zijn. Hoewel we tegenwoordig met diagnostiek steeds beter kunnen definiëren wat de patiënt precies heeft, blijft het toepassen van therapie vaak nog steeds een methode van trail and error: je begint met het toepassen van de therapie waar je denkt de beste resultaten mee te verkrijgen, werkt die niet, dan ga je door totdat je mogelijkheden zijn uitgeput. En als jij vermoedt dat je patiënt klachten heeft die (deels) hun oorsprong vinden in de psyche, dan ga je ook proberen die problemen daar aan te pakken. En dan zijn er meer en effectievere therapieën dan lange sessies met een psycholoog.
Ja, dit bestrijd ik toch allemaal niet? Gebruik de therapie waarvan je redelijkerwijs vermoedt dat die bij jouw patiënt het meest effectief is. Prima.
Citaat:
Als het placebo-effect de juiste therapie is, dan is het placebo-effect de juiste therapie. Prima, maar dan moet je wel een placebo gebruiken waar een patiënt door kan worden overtuigd, en als dat accupunctuur is, dan is het accupunctuur.
Het probleem is wel dat veel oplichters hiervan gebruik maken om naïeve mensen geld afhandig te maken.
Oud 26-08-2010, 10:57
Rationeel
Rationeel is offline
placebo schmplacebo
Oud 26-08-2010, 10:58
Rationeel
Rationeel is offline
tot zover mijn bijdrage aan deze discussie
Oud 26-08-2010, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar aangezien die andere theorieën ook best allemaal onjuist kunnen zijn, is het niet compleet zeker.
Er is geen enkele inductieve theorie compleet zeker
Oud 26-08-2010, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Ja, dit bestrijd ik toch allemaal niet? Gebruik de therapie waarvan je redelijkerwijs vermoedt dat die bij jouw patiënt het meest effectief is. Prima.Het probleem is wel dat veel oplichters hiervan gebruik maken om naïeve mensen geld afhandig te maken.
Dat wordt door Darwin vanzelf opgelost.
Oud 26-08-2010, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Nou, als vastgesteld is dat het werkt, dan werkt het. De werking van acupunctuur is volgens mij niet vastgesteld.
Van acupunctuur is vastgesteld dat het verlichting kan brengen bij oppervlakkige zenuwpijnen. Dat wordt dan ook toegepast door anesthesiologen en dat maakt het alweer niet-alternatief .

Bv valeriaan wat eerder werd genoemd, daarvan is ook vastgesteld dat het wel een bescheiden rustgevend effect heeft, het staat dus ook in het farmacotherapeutisch kompas, alleen wordt aangeraden om het niet voor te schrijven omdat milde slaap- en stressproblemen zonder medicatie kunnen worden opgelost en bij ernstige slaap- en stressproblemen het effect van valeriaan dan weer te verwaarlozen is. Maar dat maakt het ook alweer niet-alternatief.

In de psychotherapie loopt alternatief en regulier heel erg door elkaar omdat het nu eenmaal moeilijk te bewijzen is in hoeverre een niet-medicinale therapie werkt en het effect ook erg afhangt van de cliënt.
Oud 26-08-2010, 11:12
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja, dit bestrijd ik toch allemaal niet? Gebruik de therapie waarvan je redelijkerwijs vermoedt dat die bij jouw patiënt het meest effectief is. Prima.Het probleem is wel dat veel oplichters hiervan gebruik maken om naïeve mensen geld afhandig te maken.
Wat je nu hier zegt, zeg ik ook al in al mijn eerdere posts. Maarja.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-08-2010, 11:14
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Ja in die verhouding wel, maar het idee om extreem kleine beetjes zwavel in te nemen en daarmee je lichaam te trainen z'n reflexen te onderdrukken is opzich geen slechte theorie.
Het probleem is dat er ook met die verhoudingen (en soms nog veel erger) gewerkt wordt.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 26-08-2010, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Het probleem is dat er ook met die verhoudingen (en soms nog veel erger) gewerkt wordt.
Het principe is geloof ik 70 keer met een factor 10 verdunnen.

edit: volgens wikipedia heb ik het mis:
Citaat:
Voor het potentiëren bestaan verschillende reeksen: de D-reeks (1 op 10), de C-reeks (1 op 100), en de LM-reeks (1 op 50.000). Homeopaten nemen aan dat de lagere potenties eerder een werkingssfeer in het fysieke lichaam hebben en de hogere potenties "de psyche" raken.
Oud 26-08-2010, 11:22
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
ja..en dat wordt dus nog eens vermenigvuldigd.

Citaat:
Na Hahnemann is echter duidelijk geworden dat een hoeveelheid stof bestaat uit een weliswaar groot maar eindig aantal moleculen, en dat verdunnen betekent dat er in hetzelfde volume minder moleculen van de verdunde stof overblijven. Bij een zekere mate van verdunning is er nog hooguit één molecuul in oplossing. Bij ongeveer 12C (24D) wordt deze grens van Avogadro bereikt. Verder verdunnen betekent dat de kans zeer groot is dat ook dat laatste molecuul verloren gaat. De kans om een molecuul aan te treffen in een 15C oplossing is één op een miljoen. Bij elke verdere C verdunning wordt die kans nog eens 100 keer zo klein. Veel homeopathische verdunningen, zoals bijvoorbeeld Hahnemann's favoriet 30C, zijn voorbeelden van verdunningen waarbij er niets meer is overgebleven van de werkzame stof. De kans om daar een molecuul in aan te treffen is één op een sextiljoen (een één met 36 nullen).

Let wel, volgens de leer van de homeopathie hoeven er in homeopathische middelen geen moleculen opgelost te zitten, maar zou het zo zijn dat water kan "onthouden" met welke stof het in contact is geweest. Er is een wetenschappelijke studie waaruit zou blijken dat water een "herinnering" zou hebben, of hoe dat geheugen selectief zou moeten werken[35][36].

Daarbij komt dat het niet mogelijk is water, het oplosmiddel, absoluut vrij van verontreinigingen te maken. In bijvoorbeeld gedestilleerd water zitten nog steeds miljoenen moleculen verontreiniging, die volgens de leer van de homeopathie ook allemaal het geheugen van het water zouden moeten beïnvloeden.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Oud 26-08-2010, 11:22
Rationeel
Rationeel is offline
bijna lunchtijd, hopelijk wordt het zo nog even droog.
Oud 26-08-2010, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Wat je nu hier zegt, zeg ik ook al in al mijn eerdere posts. Maarja.
Nee, eerder zei je dat artsen behandelingen moeten voorschrijven waarvan bekend of zeer waarschijnlijk is dat ze niet werken (zoals acupunctuur).
Oud 26-08-2010, 11:26
Verwijderd
Laatst in zo'n reclame waren ze er wel eerlijk over: "Met middel x genees je door het natuurlijk herstellend vermogen van je lichaam".
Oud 26-08-2010, 11:29
Verwijderd
Mijn begeleider wil dat ik SPSS laat zeggen of een lijn in een grafiek een rechte horizontale lijn is. Hij weet niet hoe dat moet. De ziekenhuisstatisticus is op vakantie. Hier toevallig iemand die dat wel eens gedaan heeft?
Oud 26-08-2010, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Mijn begeleider wil dat ik SPSS laat zeggen of een lijn in een grafiek een rechte horizontale lijn is. Hij weet niet hoe dat moet. De ziekenhuisstatisticus is op vakantie. Hier toevallig iemand die dat wel eens gedaan heeft?
dx/dy moet gelijk zijn aan 0
Oud 26-08-2010, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Mijn begeleider wil dat ik SPSS laat zeggen of een lijn in een grafiek een rechte horizontale lijn is. Hij weet niet hoe dat moet. De ziekenhuisstatisticus is op vakantie. Hier toevallig iemand die dat wel eens gedaan heeft?
Maak een lineaire fit van de punten; y = ax + b, en kijk of a << 1 (in een dimensieloze schaling).
Oud 26-08-2010, 11:42
Verwijderd
http://academic.udayton.edu/gregelve...6/SPSS/reg.htm
Hier staat uitgelegd wat je moet doen, je wil de slope hebben
Oud 26-08-2010, 11:43
m3tr01dm1nd3d
Avatar van m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Hoeveel slaapgebrek kun je hebben
Oud 26-08-2010, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Hoeveel slaapgebrek kun je hebben
Maximaal 10 dagen dacht ik, gemiddeld genomen.
Oud 26-08-2010, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Maximaal 10 dagen dacht ik, gemiddeld genomen.
Oud 26-08-2010, 11:46
Rationeel
Rationeel is offline
één keer f5 en je kunt een dag langer zonder slaap
Oud 26-08-2010, 11:51
Verwijderd
Citaat:
http://academic.udayton.edu/gregelve...6/SPSS/reg.htm
Hier staat uitgelegd wat je moet doen, je wil de slope hebben
ziet er duidelijk uit

alleen gaat dat voorbeeld over de relatie tussen twee resultaten, terwijl ik een kwalitatieve x-as heb (met meetsessienummers) en een kwantitatieve y-as (met gemiddelde resultaten voor elke meetsessie). Werkt dat dan gewoon hetzelfde? Ik ga het in elk geval eens proberen.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.