Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2011, 09:14
Femkuhhh
Femkuhhh is offline
Hallo,
Ik zit nu in 6 vwo en was er eigenlijk uit dat ik Biomedische Technologie in Eindhoven wil gaan studeren. Maar: ik speel saxofoon, op een redelijk hoog niveau, heb vorig jaar openbaar examen gedaan en het lijkt me ook erg leuk om conservatorium te gaan doen.
Zit alleen met 2 dingen: ik vind het eigenlijk zonde om na vwo conservatorium te gaan doen, maar ik vind ik eigenlijk ook wel weer dat ik moet doen wat ik leuk vind (hoewel ik BMT ook leuk vind ). En als je conservatorium gaat doen, heb je natuurlijk niet echt zekerheid over de toekomst, een baan en zo...
Dus eigenlijk zou ik het liefste eerst BMT doen en daarna conservatorium, maar kun je ook conservatorium ook in deeltijd doen?
Wat zouden jullie me adviseren?
Groetjes, Femke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2011, 09:55
Verwijderd
Het lijkt mij niet zo veel nut hebben om conservatorium in deeltijd te doen. Aan het conservatorium studeren betekent (naar mijn weten) dat je een paar uur per dag moet studeren en het heeft geen zin als je maar één uur per dag studeert. Voor het conservatorium geldt dat 6 jaar, 2 uur per dag studeren gewoon niet gelijk staat aan 3 jaar, 4 uur per dag studeren...

Ik ben er altijd voor om te doen wat je het leukst lijkt, ongeacht je opleidingsniveau. Maarrrr, met dit huidige kabinet is kans op een baan na het conservatorium wel echt een heel stuk kleiner geworden en het was al niet echt groot. Je zal dus echt moeten uitblinken of goede commerciële skills moeten hebben en de andré rieu kant op moeten gaan.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 12:40
Verwijderd
Paar opmerkingen:
1) als je niet 100% gaat voor conservatorium, zul je ook nooit 100% uit je talent kunnen halen.
2) Zoals hierboven al gesteld word: de banen in de muziek, zijn zeker voor sax op de vingers van 1 hand te tellen. De enige soort orkestbanen voor sax zijn Metropool, Defensie en muziekschoolbanen. En die zijn niet bijzonder vast. Binnen defensie gaan er nu een heleboel zaken veranderen, waardoor je niet hoeft te rekenen op werk. Bij Andre Rieu, kun je proberen, maar die man heeft niet het eeuwige leven, en als Andre stopt, kun je er gif op innemen dat het orkest ook op zijn gat valt.
Blijft over wat ensembles, jazz wellicht, musicals. En dat zijn ook geen vaste banen.

Je kiest wel een beroerde tijd uit om een conservatorium te overwegen. Het werkveld wordt steeds kleiner, maar de hoeveelheid studenten die erop worden losgelaten blijft gelijk.

Conservatorium in deeltijd kan wel, maar je moet je afvragen wat de meerwaarde is, als je toch liever de vastigheid hebt van een 'echt' vak. True, je zult er meer leren dan je nu weet, maar dat lukt ook wel als je een conservatorium docent benadert voor prive les. Is nog goedkoper ook.

Kortom: als musicus, raad ik het je af.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 15:44
Verwijderd
Oh, ik bedoelde met mijn André Rieu opmerking dat je zelf een orkest of wat dan ook opzet. Dan hoef je niet de beste saxofonist te zijn, maar moet je muziek spelen die voor een breed publiek toegankelijk is en natuurlijk je charmes en commerciële skills in de strijd gooien.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2011, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Oh, ik bedoelde met mijn André Rieu opmerking dat je zelf een orkest of wat dan ook opzet. Dan hoef je niet de beste saxofonist te zijn, maar moet je muziek spelen die voor een breed publiek toegankelijk is en natuurlijk je charmes en commerciële skills in de strijd gooien.
Ehm, tja zo zou je het kunnen doen. Ware het niet dat de mensen die dergelijke dingen opzetten (Kyteman, Andre Rieu, Guido Dieteren) toch wel erg goed zijn op hun instrument. Dus je moet wel wat te melden hebben. En persoonlijk vind ik te zeer commercie met te weinig talent ook vaak niet om aan te horen.
En dat krijg je hoe dan ook terug.

Bovendien: in deze tijd is het weinig verantwoordelijk om een dergelijk iets op te zetten. Want de schulden zijn uiteraard voor de persoon die het opzet. Zij liever dan ik.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 16:48
Femkuhhh
Femkuhhh is offline
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga er nog eens goed over nadenken... Denk toch dat ik eerst gewoon aan BMT ga beginnen en daarna zie ik wel. En misschien is BMT niks en stop ik na een jaar en ga ik dan conservatorium doen
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 17:11
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Met een technische studie (en dus vast ook met BMT) ben je daarentegen wél zo goed als zeker van een baan. Die mensen zijn heel gewild. Dus als je BMT óók leuk vindt, dan zou ik dat gewoon gaan doen. Je kunt je altijd nog in je vrije tijd (nu of later) met muziek bezighouden.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 18:25
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Ik sluit me aan bij Em en bij Louis Armstrong. Als je niet écht naar het conservatorium wil, doe het dan niet, want je zal nooit, nooit, nooit verzekerd zijn van een baan (en ik neem aan dat je jezelf wil kunnen onderhouden) en het is natuurlijk ook niet allemaal gratis en dat is dan ook weer zonde.
Ik zou als ik jou was BMT doen, omdat [wat Em zegt]. Je hoeft van je hobby niet je studie te maken .
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 20:39
Verwijderd
tis trouwens wel gaaf hoor, van (een van) je hobby(ies) je beroep(en) maken.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2011, 13:11
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Zit alleen met 2 dingen: ik vind het eigenlijk zonde om na vwo conservatorium te gaan doen,
Dit staat eigenlijk een beetje los van de rest van dit topic, maar het is onzin als je ervoor kiest om niet naar het conservatorium (hbo dus) te gaan omdat je een vwo diploma hebt. Ten eerste moet je iets gaan studeren wat je ook zelf wil, en niet omdat het het hoogst haalbare niveau is, ten tweede kan het hbo (en zeker als je het over het conservatorium hebt) uitdagend genoeg zijn voor vwo-studenten. Ik ken genoeg vwo-ers die zich dachten dat het hbo een eitje zou zijn maar toch op hun neus keken als ze na een een jaar al studievertraging hadden.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren Kun je een tweede studie nemen als je een WO opleiding volgt?? :|
Omid
55 07-03-2008 20:47
De Kantine Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee?
Briseïs
500 09-11-2004 16:49
Algemene schoolzaken zit hier iemand op het conservertorium of weet ik het hoe je dat spelt
Rioto
23 17-08-2002 22:36
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen na de examens
Witchy Unforgiven
22 25-10-2000 19:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.