Oud 13-03-2007, 17:28
Gerard316
Gerard316 is offline
laatste bericht was van: Pacific

ik hoop echt dat dat voor mij op gaat dat ik na een maand alle dagelijkse dingen weer kan doen. Ben zo benieuwd...!

En wat betreft die slang....in mn keel?? Die heb ik nooit gehad. Ik kreeg de narcose gewoon via mn infuus toegediend, dus ook geen kapje met een vies geurtje ofzo. En toen ik weer wakker werd had ik ook geen slang in mn keel. Dus das daar zit ook wel verschil in.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 17:41
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Door de slang wordt je beademd, die brengen ze pas in als je onder narcose bent, en ze halen hem er weer uit voordat je wakker wordt
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 17:42
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Je krijgt het ook niet mee als ze die eruit halen. Dat meisje lag op mijn kamer en toen ik dat haar vertelde wist ze ook van niks, je wilt ook niet weten hoe ze uit haar ogen keek toen ze dat deden hehe. Volgens mij doen ze dat dus op het moment dat je er nog nét niet helemaal bij bent.
Maar goed, zolang je het zelf niet in de gaten hebt is het ook niet erg.

(Ik heb overigens al laten weten dat dat andere topic wat ik opende gesloten mag worden dus dat zal wel goedkomen)
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 16:28
Oranje89
Oranje89 is offline
Ik heb vandaag een weer mijn tests moeten doen, en het viel eigenlijk best wel mee.
Ik weet niet of jullie de test ook al een keer gedaan hebben?
Het is een verstesprong op 1 been, een hoogtesprong op 1 been, 5 achtjes hinkelen om 2 pionnen waar 1 meter tussen zit, en 10 achtjes hinkelen. En alle testjes zowel met links al met rechts zodat ze het verschil kunnen berekenen.

Ik mis alleen nog kracht met de verte en hoogte sprong, maar voor de rest zat ik al weer bijna terug op mijn oude niveau.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 18:42
Gerard316
Gerard316 is offline
Zozo
Hoe gaat het hier dan

Ik heb besloten om volgend jaar mee te doen aan wedstrijden
Heb nu 3 maanden mee getraind en het ging aardig
Moet alleen hard aan mijn conditie werken want dat is 100x niks
Met citaat reageren
Oud 07-04-2007, 01:23
Oranje89
Oranje89 is offline
Hoe zit het eigenlijk bij jullie met overstrekken. Want dat gaat bij mij nog niet zo goed.
Met links, mijn niet geopereerde been, kan ik mijn been zo ver strekken dat mijn knie bij mijn knieschijf lager zit dan bij mijn kan. Maar met met geopereerde been kan ik dat nog steeds niet...

Kunnen jullie dat al en hebben jullie hier ook speciale oefeningen voor gedaan?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2007, 11:02
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Heb ik ook lange tijd gehad, hij kan nu nog steeds niet zo ver als mijn goede knie maar dat is ook absoluut niet erg, zolang hij maar enigszins over kan strekken. Niet gaan forceren, het komt vanzelf wel goed, vooral een LegPress heeft goed geholpen daartegen. Maar dus vooral niet forceren.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 21:02
Pacific
Avatar van Pacific
Pacific is offline
Hallo allemaal,

Ik dacht al; er reageert niemand meer op de topic en ik was mn wachtwoord vergeten... lekker handig! Ik wist ook niet dat er een nieuwe topic gestart was... hehe! Nu heb ik alle wachtwoorden die ik wel eens gebruik maar eens uitgeprobeerd en taa-daa... daar ben ik weer!
Mijn operatiedatum is ondertussen bekend: maandag 23 april.
Ik heb nog gevraagd wat de methode is in t ziekenhuis waar ik word geopereerd; ook ik moet na de operatie meteen aan de slag met fysio en ze willen me zo snel mogelijk aan t lopen hebben zonder krukken. Krijg eigenlijk vrijwel meteen 3x per week fysiotherapie, ben ik wel erg blij mee. Nou, afwachten dus...!
__________________
Je zal maar een 1 dagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Laatst gewijzigd op 13-04-2007 om 10:45.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 23:00
Oranje89
Oranje89 is offline
Oke Dith, ik zal het niet gaan forceren en lekker lui doen...
Nee grapje, ik doe gewoon mijn standaard oefeningen, maar wat wel wil helpen de laatste tijd is 's ochtends voordat ik uit bed stap en 's avonds nog even goede strek oefeningen doen.

Dit deed ik eerst niet niet iedere avond en daardoor had ik het idee dat ik ierder keer weer een grens heen moest om me knie helemaal te kunnen strekken. En nu is die grens al weg, dus het zal vanzelf met deze extra oefeningen wel snel beter gaan.

En Pacific, idd zo snel mogelijk beginnen met fysiotherapie en niet net zoals ik bijna geen oefeningen doen en na 2 weken niets verder zijn En succes met de operatie!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 16:59
aranka89
aranka89 is offline
Haay iedereen! even goed nieuws van mijn kant.. Ben 12 januari 2007 geopeerd en heb inmiddels alweer 3 keer getraind (volleybal) Echt heerlijk om weer lekker aan het sporten te zijn, kan niet wachten tot ik weer wedstrijden kan spelen in het nieuwe seizoen!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 20:26
Pacific
Avatar van Pacific
Pacific is offline
Nou, mijn operatie is achter de rug!
Gisteren ben ik geopereerd en alles is prima verlopen.
Tot aan nu heb ik maar weinig pijn gevoeld en na 1 nachtje mocht ik alweer naar huis. Mijn eerste fysio oefeningen heb ik mee gekregen en ik kan nu mijn been alweer 90 graden buigen.
Ik loop wel op krukken, maar moet mijn geopereerde been
wel licht belasten op pijn gevoel; het mag niet pijn gaan doen. Ik ben onder volledige narcose gegaan, en dat is heel goed bevallen. Ik had een morfinepompje aan mn bed hangen en die mocht ik gebruiken, maar dat heb ik niet gedaan omdat ik eigenlijk geen echte pijn heb gevoeld. Een verpleegkundige liet n keer zien hoe het pompje werkte en zij heeft toen 1x voor mij gedrukt.
Ik hoop dat t zo goed blijft gaan als dat t tot aan nu is gegaan... ik ben erg benieuwd.
__________________
Je zal maar een 1 dagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2007, 08:45
Oranje89
Oranje89 is offline
aranka89, leuk dat je alweer kan sporten. Ik kijk ook al weer uit naar het volgende voetbalseizoen, maar helaas duurt dat nog best wel lang

Gelukkig hebben we bij de fysio een hele leuke groep die al aardig ver is dus daar kan ik me nog wel lekker uitleven.

En Pacific, mooi dat de operatie bij jou zo goed is bevallen. Ik had zelf ook weinig pijn en dat is wel lekker ja. Nu komt het leukste, revalideren en oefeningen doen totdat je alles weer kan.
Het geeft best wel een kick om na 2 jaar weer voluit te kunnen rennen zonder dat je onzeker bent over je knie
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 18:31
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
aranka89 schreef op 18-04-2007 @ 16:59 :
Haay iedereen! even goed nieuws van mijn kant.. Ben 12 januari 2007 geopeerd en heb inmiddels alweer 3 keer getraind (volleybal) Echt heerlijk om weer lekker aan het sporten te zijn, kan niet wachten tot ik weer wedstrijden kan spelen in het nieuwe seizoen!
Ook een VKB reconstructie..zoja is het best snel dat je weer mag trainen niet?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 18:49
Pacific
Avatar van Pacific
Pacific is offline
Heyz allemaal,

Het is voor mij nu een week geleden dat ik geopereerd ben en ik ga over een uurtje voor t eerst naar de fysio. t Gaat echt super goed met mijn knie en ik loop al stukjes zonder krukken. Het doen van de oefeningen gaat ook prima, dus ik ben benieuwd!
__________________
Je zal maar een 1 dagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 22:54
aranka89
aranka89 is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 01-05-2007 @ 18:31 :
Ook een VKB reconstructie..zoja is het best snel dat je weer mag trainen niet?
Het was inderdaad een VKB reconstructie met hamstring methode.
Ja het is best wel snel ja.. Maar het gaat heel goed en is onder begeleiding van de fysio. Ook nog wel beperkt maar het gaat al best wel goed.. Denk dat ik volgend seizoen al snel op me oude niveau zit, dat hoop ik tenminste!!

Groetjes Aranka
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 18:13
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
aranka89 schreef op 01-05-2007 @ 22:54 :
Het was inderdaad een VKB reconstructie met hamstring methode.
Ja het is best wel snel ja.. Maar het gaat heel goed en is onder begeleiding van de fysio. Ook nog wel beperkt maar het gaat al best wel goed.. Denk dat ik volgend seizoen al snel op me oude niveau zit, dat hoop ik tenminste!!

Groetjes Aranka
Ongelukje zit in een klein hoekje zeg ik dan maar.
Met drie maanden liep ik nog half op krukken -.-
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 19:16
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
aranka89 schreef op 01-05-2007 @ 22:54 :
Het was inderdaad een VKB reconstructie met hamstring methode.
Ja het is best wel snel ja.. Maar het gaat heel goed en is onder begeleiding van de fysio. Ook nog wel beperkt maar het gaat al best wel goed.. Denk dat ik volgend seizoen al snel op me oude niveau zit, dat hoop ik tenminste!!

Groetjes Aranka
Ga er maar vanuit dat dat gewoon kan hoor. Ik heb het idee dat sommige chirurgen en fysiotherapeuten het nogal zwaar opvatten maar ik ken intussen zoveel mensen die het ook hebben laten doen (zelfs bij andere chirurgen dan bij die van mij) en die konden ook weer na een half jaar gewoon fatsoenlijk sporten en waren na driekwart jaar weer helemaal op hun oude niveau. Ik hou wel van een snelle maar vooral zéér goede aanpak.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 21:03
Gerard316
Gerard316 is offline
Het ligt er ook aan qua sport wat je doet..
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 20:31
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik praat over een explosieve sport met veel lichaamscontact en kans op blessures. Dus als je paardrijd of zwemt kan het zelfs nog eerder.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 23:34
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Dith schreef op 03-05-2007 @ 20:31 :
Ik praat over een explosieve sport met veel lichaamscontact en kans op blessures. Dus als je paardrijd of zwemt kan het zelfs nog eerder.
8 a 9 maanden revalideren wil je het weer goed hebben.
Dus weet niet of het nou wel verstandig is om binnen die maanden weer te gaan sporten..

In September ga ik weer wedstrijden spelen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 08:50
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 03-05-2007 @ 23:34 :
8 a 9 maanden revalideren wil je het weer goed hebben.
Dus weet niet of het nou wel verstandig is om binnen die maanden weer te gaan sporten..

In September ga ik weer wedstrijden spelen
als artsen zeggen dat het kan dan kun je daar op vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 21:13
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
light fighter schreef op 04-05-2007 @ 08:50 :
als artsen zeggen dat het kan dan kun je daar op vertrouwen.
Hoe kan een arts nou zien of je kan sporten...ligt helemaal bij je zelf..een art kan niet voelen wat jij voelt..
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 08:37
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 04-05-2007 @ 21:13 :
Hoe kan een arts nou zien of je kan sporten...ligt helemaal bij je zelf..een art kan niet voelen wat jij voelt..
als jij eerlijk bent over wat je voelt, en ik ga er vanuit dat je dat bent naar je arts dan kan hij of zij wel beoordelen of jij kan sporten ja of nee.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 18:13
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
light fighter schreef op 05-05-2007 @ 08:37 :
als jij eerlijk bent over wat je voelt, en ik ga er vanuit dat je dat bent naar je arts dan kan hij of zij wel beoordelen of jij kan sporten ja of nee.
Wat d8 je dat ik zelf bepaald dat ik kan sporten ja of nee..
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 11:23
aranka89
aranka89 is offline
Volgens mij zijn sommige mensen gewoon snel en andere sloom met herstel.. Kan je zelf ook vrij weinig aan doen, het enigste wat je kunt doen is je goed houden aan de oefeningen. Ik heb al 6 trainingen ongeveer gehad en nog geen nareacties, heb het van te voren overlegd met me chirurg en me fysio. Een arts kan heus wel bepalen of je kan sporten of niet. Heeft allemaal te maken met balans en spierkracht.sommige mensen doen er 3 maanden over om dat goed te krijgen en andere mensen een jaar...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 12:44
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
aranka89 schreef op 06-05-2007 @ 11:23 :
Volgens mij zijn sommige mensen gewoon snel en andere sloom met herstel.. Kan je zelf ook vrij weinig aan doen, het enigste wat je kunt doen is je goed houden aan de oefeningen. Ik heb al 6 trainingen ongeveer gehad en nog geen nareacties, heb het van te voren overlegd met me chirurg en me fysio. Een arts kan heus wel bepalen of je kan sporten of niet. Heeft allemaal te maken met balans en spierkracht.sommige mensen doen er 3 maanden over om dat goed te krijgen en andere mensen een jaar...
Maar waarom staat er dan 8 a 9 maanden van het hertel van een VKB reconstructie..is niet voor niets. Ik was niet te snel maar ook niet te sloom
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 18:19
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik kon na 8 maanden voluit sporten, jij kon na 8 maanden pas lopen bij wijze van spreken, dat is gewoon sloom/'niet volgens het boekje'. De arts en de sportfysiotherapeut weten écht wel beter wat goed voor je is dan jijzelf. Als je aangeeft dat het niet gaat dan gaat de fysio over op andere oefeningen zodat je niet teveel achter loopt op schema. Als jouw fysio dat níet doet, dan is het gewoon geen goede fysio voor jouw probleem.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 19:40
Pacific
Avatar van Pacific
Pacific is offline
Dith
Helemaal met je eens.
Gerard... sorry voor jou, maar, word soms echt een beetje moe van t lezen van jouw berichten.
Als ik nu zie wat ik ál kan (na nog niet eens 2 weken na de operatie...) dan snap ik de aanpak bij jou ook niet helemaal.
Ik krijg nu al 2x 1,5 uur fysio per week en heb zelfs alweer op de hometrainer gezeten, loop in huis overal rond zonder krukken en mn knie is mooi dun, bijna geen vocht te vinden.
Ben super blij met deze aanpak, voelt helemaal goed!!!
__________________
Je zal maar een 1 dagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 20:30
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Dith schreef op 06-05-2007 @ 18:19 :
Ik kon na 8 maanden voluit sporten, jij kon na 8 maanden pas lopen bij wijze van spreken, dat is gewoon sloom/'niet volgens het boekje'. De arts en de sportfysiotherapeut weten écht wel beter wat goed voor je is dan jijzelf. Als je aangeeft dat het niet gaat dan gaat de fysio over op andere oefeningen zodat je niet teveel achter loopt op schema. Als jouw fysio dat níet doet, dan is het gewoon geen goede fysio voor jouw probleem.
Na ongeveer 3 maanden was ik al aan het werk..banden naar boven brengen ect ect... Ik heb veel pijn gehad om te herstellen en dan toch door gaan. Dat jij mijn aanpak sloom vind is jou mening..iedereen heeft zijn eigen aanpak en zelf mijn dokter en mijn fysio zeiden nog van als jij kan sporten gewoon gaan proberen maar niet eerder dan 8 maanden. Nou en dat is nog gelukt ook. Ik had al in Februari wille beginnen maar had nog geen brace..in maart ben ik begonnen en het gaat harstikke goed en ben erg tevreden!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 13:51
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Maar Gerard, hoe kan je nou tevreden zijn als je álsnog met een brace moet sporten? De operatie is er júist voor om te zorgen dat je zonder hulpmiddelen kan sporten en uiteraard ook normale dagelijkse dingen kan doen. Als 99% van alle mensen met een VKB-reconstructie alles kunnen zónder brace dan betekent het toch dat er aan die 1% iets scheelt óf dat de arts gewoon niet goed genoeg is geinformeerd over de hedendaagse VKB-reconstructies.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 21:01
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Dith schreef op 07-05-2007 @ 13:51 :
Maar Gerard, hoe kan je nou tevreden zijn als je álsnog met een brace moet sporten? De operatie is er júist voor om te zorgen dat je zonder hulpmiddelen kan sporten en uiteraard ook normale dagelijkse dingen kan doen. Als 99% van alle mensen met een VKB-reconstructie alles kunnen zónder brace dan betekent het toch dat er aan die 1% iets scheelt óf dat de arts gewoon niet goed genoeg is geinformeerd over de hedendaagse VKB-reconstructies.
Ik ben heel tevreden met die brace. Als ik hoog spring en mijn knie komt helmaal gestekt op de grond is er een kans dat er wat gebeurt. Die brace is zo ingesteld dat ik hem niet kan over strekken. Dat jij zonder brace speelt is heel fijn voor jou. Basketballen is veel spring, afstoppen, draaien noem maar wat op.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 22:44
Oranje89
Oranje89 is offline
Weer even een update van mij!

Ik hoef na 5 en een halve maand niet meer na de fysio toe, want bij de fysio zeggen ze dat ik nu genoeg heb gerevalideerd.
Ik mag zelfs van de fysio al weer voetballen , maar dan moet ik in het begin natuurlijk wel ff rustig aan doen omdat het veld altijd anders is als in een zaal op buiten oefeningen doen. Maar omdat het seizoen is afgelopen duurt het toch wel weer een tijdje voordat ik ga voetballen.

Ook vind ik dat het allemaal erg is meegevallen. In het begin heb ik last gehad van een ontsteking, maar nadat die weg is heb ik nergens last van gehad. Ook de 5,5 maanden waren gewoon super snel voorbij!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 09:44
Pacific
Avatar van Pacific
Pacific is offline
Hey Oranje!

Mooi om te horen zeg! Nou, rustig je voetbalcarriere weer oppakken in t nieuwe seizoen!
Ik ga deze week mijn derde fysio week in. Vind het leuk om eraan te werken dat mijn knie weer sterker en sterker wordt. Hopelijk hoor ik over 5 maand hetzelfde verhaal als wat ze bij jou hebben gezegd! Succes in ieder geval!
__________________
Je zal maar een 1 dagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 16:48
ducky
ducky is offline
Ik "moet" me ook maar gaan mengen in deze discussie, (helaas).

Vandaag heb ik de uitslag van mijn MRI scan gekregen en hoewel ik goede hoop had dat het allemaal wel mee zou vallen (ik sport nu 3 keer in de week, soms met brace, maar meestal zonder, zonder pijn, hoewel ik af en toe wel bang ben dat het mis kan gaan), wil de arts toch opereren.

Mijn meniscus blijkt toch beschadigd en dat gaan ze sowieso opereren. Maar ook mijn kruisband is ingescheurd, en eigenlijk wil de arts dan meteen ook maar mijn kruisband vervangen... Weet niet of ik er nou echt vrolijk van wordt . Maarja, als dat uiteindelijk betekend dat ik daarna weer zonder bang te zijn kan sporten, is dat misschien wel het beste.

Dat ik hier veel positieve verhalen lees, stemt me wel wat beter. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 05:19
uggemenugge
Avatar van uggemenugge
uggemenugge is offline
Citaat:
ducky schreef op 15-05-2007 @ 16:48 :
Ik "moet" me ook maar gaan mengen in deze discussie, (helaas).

Vandaag heb ik de uitslag van mijn MRI scan gekregen en hoewel ik goede hoop had dat het allemaal wel mee zou vallen (ik sport nu 3 keer in de week, soms met brace, maar meestal zonder, zonder pijn, hoewel ik af en toe wel bang ben dat het mis kan gaan), wil de arts toch opereren.

Mijn meniscus blijkt toch beschadigd en dat gaan ze sowieso opereren. Maar ook mijn kruisband is ingescheurd, en eigenlijk wil de arts dan meteen ook maar mijn kruisband vervangen... Weet niet of ik er nou echt vrolijk van wordt . Maarja, als dat uiteindelijk betekend dat ik daarna weer zonder bang te zijn kan sporten, is dat misschien wel het beste.

Dat ik hier veel positieve verhalen lees, stemt me wel wat beter. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.
In het begin vraag je je af waaraan j ebegonnen bent, maar hier op mijn werk in het ziekenhuis hoor ik alleen maar positieve verhalen en is iedereen weer blij dat ze onbelemmerd na een aantal weken/maanden weer alles kunnen doen zonder pijn! En daar doe je het uiteindelijk allemaal voor (denk ik dan)
__________________
Vet Hip
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 16:20
ducky
ducky is offline
Citaat:
uggemenugge schreef op 16-05-2007 @ 05:19 :
In het begin vraag je je af waaraan j ebegonnen bent, maar hier op mijn werk in het ziekenhuis hoor ik alleen maar positieve verhalen en is iedereen weer blij dat ze onbelemmerd na een aantal weken/maanden weer alles kunnen doen zonder pijn! En daar doe je het uiteindelijk allemaal voor (denk ik dan)
Je hebt ook wel gelijk, ze zullen het niet doen als er niet een hele grote kans is dat het slaagt . Maar dat neemt niet weg dat ik er wel enorm tegen op kijk. Ik zie nu een jaar niet sporten voor me, terwijl ik altijd veel aan sport gedaan heb, en in de kerstvakantie heb ontdekt dat ik echt slecht stil kan zitten. Maar natuurlijk staat daar wel veel fysio tegen over (is niet echt sport, maar je weet waar je naar toe werkt). En met goedkeuring van de fysio zal ik op een gegeven moment wel weer rustig mogen beginnen, hoop ik.
Bovendien is het hele idee van geopereerd worden enzo nog heel vers. Toen ik gister naar het ziekenhuis ging voor de uitslag, dacht ik nog steeds dat het allemaal wel mee zou vallen, maar dat valt dus even tegen. Ik moet nog even aan het idee wennen...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 17:41
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Hm, dat idee dat je moest worden geopereerd was voor mij ook echt een schok terwijl ik eigenlijk al wist dat het moest gebeuren.
Ik kan ook absoluut niet zonder sporten maar doordat mijn fysio eigenlijk vooral bestond uit krachttraining (na de eerste 3 weken echt revalidatietherapie) was ik eigenlijk alsnog 3 tot 4 keer in de week anderhalf tot twee uur aan het sporten.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 18:16
Sagana
Avatar van Sagana
Sagana is offline
Spijtig genoeg kan ik ook in dit topic posten. Nouja, ik moet nog geen operatie ondergaan, maar ik heb wel een gescheurde voorste kruisband.

Mag ik weten hoe het letsel bij jullie veroorzaakt is?

Ik liep al een maand of 6 rond met een letsel in m'n knie, maar ben er maandagavond pas achtergekomen wat het nu juist is: een gescheurde meniscus die helemaal omgeklapt is én een gescheurde voorste kruisband.
Ik moet 2 juli een kijkoperatie ondergaan voor de meniscus, zodat die al hersteld word. Mijn specialist vond het beter om te wachten met een eventuele operatie om mijn kruisband te herstellen. Hij zei dat het een zware operatie en vooral een lange revalidatie is. Hij zei ook dat het mogelijk is om te leven met een gescheurde kruisband, maar dat zouden we moeten afwachten tot na de kijkoperatie. Als ik er dan nog last van heb, moet ik dus waarschijnlijk geopeerd worden.

Ik weet eigenlijk niet 100% zeker waardoor het nu juist veroorzaakt is. In december 2006 heb ik op school, tijdens de turnlessen, een stamp tegen mijn knie of been gehad, waarna de last begonnen is. Het deed wel enkele dagen veel pijn, maar ik dacht dat het wel zou overgaan en ben niet naar de dokter geweest. Sindsdien had ik bij activiteiten zoals lopen, touwtjespringen, etc. last van m'n knie, dat ik erdoor zakte enzo. Tenslotte ben ik er in februari of maart ofzo met het trampolinespringen op school helemaal doorgegaan en dat deed ontzettend veel pijn. Toen zijn we wel naar de dokter gegaan, en heb ik een echo laten maken. Er was toen een uitrafeling van een spier in mijn onderbeen te zien en een bloeduitstorting, dus we dachten dat dat de oorzaak was. De dokter gaf toen gewoon het advies om veel te rusten en geen sport te doen. Sindsdien deed ik dus ook niet meer mee aan de turnlessen op school. Maar eind april waren ze tijdens de turnlessen aan het frisbeeën (ik moet verplicht aanwezig zijn bij de turnlessen, ook al doe ik niet mee). Ik dacht: "frisbeeën, dat kan ik wel!" want tenslotte hoef je daar niet voor te lopen of springen of weet ik veel. Niet dus. Toen ik op een gegeven moment de frisbee weg 'gooide', gebeurde er iets met m'n knie. Ik weet niet of ik er nu doorzakte, of dat het blokkeerde ofzo, ik weet gewoon dat het enorm veel pijn deed.

Toen zijn we doorgestuurd naar een specialist omdat de dokter al dacht aan een gescheurde meniscus. We hebben dan een NMR-scan laten maken en dit is dus de conclusie.
Mijn specialist schrok er wel heel erg van, dat het zo erg is. Ook omdat ik eigenlijk niet zoveel pijn meer heb. Maar ja, ik probeer nu ook alles te vermijden waarmee iets kan gebeuren. Lopen ofzo gaat niet meer, alleen stappen.

Maar ik hoop er nu op dat het met de kijkoperatie voor de meniscus zal verbeteren...
__________________
I'd rather have a life of 'oh wells' than a life of 'what ifs'.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 20:26
Gerard316
Gerard316 is offline
Sagana:

Vraagt:
Mag ik weten hoe het letsel bij jullie veroorzaakt is?

Andwoord:

Tijden straat basketbal 90 graden verdraaid..
Onder been bleef staan en mijn boven bennen draaide 90graden..Krak krak krak krak krak krak
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 22:22
ducky
ducky is offline
Alvast excuses voor het veel te lange verhaal...

Met hockey, maar ik weet niet welke keerwat kapot is gegaan. Eerste keer dat ik er echt door heen ging, gebeurde er eigenlijk niks bijzonders. Ik stond klaar om een bal aan te nemen en er was niemand in de buurt, ik stapte in en het volgende moment zat ik op de grond en rolde de bal langs mij heen. Ik kon niet opstaan en toen werd de "sportarts" van het team gebeld en die deed een klein onderzoekje. Nog een andere fysio op de club heeft er toen naar gekeken, maar de conclusie was dat het niet mijn kruisband was.
Toen een maand niks gedaan en daarna heel langzaam opgebouwd. Toen ik weer kon spelen was het seizoen bijna afgelopen. Vlak voor de wedstrijd dat ik weer mee mocht spelen ging ik er weer ligt doorheen, daar baalde ik heel erg van. Uiteindelijk de laatste paar wedstrijden meegespeeld met een ingetapede knie.
Tweede keer dat ik er geod doorheen ging was met de selectietrainingen. Dat was heel zuur, want ik maakte een hele mooie actie (had al twee of drie mensen voorbij gespeeld) en zou gaan scoren, maar doen stapte ik verkeerd. Dat deed heel veel pijn, ik wist niet eens meer of en hoe ik moest huilen zeg maar. Toen naar het ziekenhuis. Paar kleine onderzoekjes, maar ik kreeg een drukverband en mocht volgens de zuster een week niet sporten. Vanaf toen naar de fysio, die dacht dat mijn binnenste knieband verrekt was.
Sindsdien ben ik er verschillende keren licht doorheen gegaan en ben ik nu wel bijna 4 jaar verder. Afgelopen lente een misstap bij hockey en het werd meteen van binnenuit blauw (een kleine blauwe plek aan de binnenkant van mijn knie). Toen maar naar de othopeed die constateerde dat het wel mijn meniscus en niet mijn kruisband was, maar uit de MRI bleek dat het dus beide was.

Het gekke is (vind ik eigenlijk) dat ik nog wel gewoon 3 keer in de week sport (2 keer hockey en 1 keer ballet) en maar zelden mijn knie ingetaped heb. Eigenlijk gaat het vrij goed, behalve als het koud is bij ballet, maar dan doe ik er een beenwarmer omheen, en springen sla ik vaak over. Maar met hockey heb ik zelden echt last, of ik ben er aan gewend en weet niet beter (na 4 jaar...).
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 22:25
ducky
ducky is offline
Nog even een aanvulling; hier staat voetbal aan.

Ik kan er altijd heel slecht tegen om die voetballers (of welke sporter dan ook) een verkeerde beweging te zien maken. Een voetje dat blijft staan ofzo... En dan moet dat ook nog in de herhaling, nou, dan kijk ik weg, want ik weet hoe het kan voelen.

Hebben jullie dat ook?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2007, 22:43
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
ducky schreef op 16-05-2007 @ 22:25 :
Nog even een aanvulling; hier staat voetbal aan.

Ik kan er altijd heel slecht tegen om die voetballers (of welke sporter dan ook) een verkeerde beweging te zien maken. Een voetje dat blijft staan ofzo... En dan moet dat ook nog in de herhaling, nou, dan kijk ik weg, want ik weet hoe het kan voelen.

Hebben jullie dat ook?
Inderdaad.
Het ziet er soms niet uit.

Een goede vriend van me heeft het allemaal zien gebeuren en zag mijn knie ook heel snel verdraaien.

Tijdens een absketbal training (Tioen ik nog niet wist dat ik geen VKB meer had) ging ik er ook lelijk door heen. Mensen d8 dat ik me been gebroken had
Met citaat reageren
Oud 18-05-2007, 02:24
Pacific
Avatar van Pacific
Pacific is offline
Uggemenugge schreef: "In het begin vraag je je af waaraan je begonnen bent"

Ik vond dit helemaal niet. Na mijn operatie heb ik echt weinig tot geen pijn gevoeld. Daar was ik best bang voor. Alles is mij tot aan nu echt voor 300% meegevallen; het is nu 3,5 week geleden dat ik mijn operatie heb gehad.
Als morgen mijn rechter kruisband ook zou afscheuren zou ik de operatie meteen weer laten doen.

Hoe is het bij mij gekomen:
5 jr geleden scheurtje in mijn VKB gekregen door voetbal. Fysio gevolgd. Alles ging prima, mocht weer beginnen. Toen weer door mn knie gezakt; nog steeds scheurtje in mijn VKB. Toen gestopt met voetballen (was advies van de fysio) en me gestort op n andere sport: spinning! Heb zelfs 3 jaar spinningles gegeven , totdat ik dit jaar (eind februari) op wintersport ging. Op de eerste dag na 2,5 uur skieen klapte ik door mn knie; VKB finaal afgescheurd. 11 maart kijkoperatie gekregen, 23 maart VKB reconstructie ondergaan. Hoop over ongeveer 5 tot 7 maand weer les te kunnen gaan geven!
__________________
Je zal maar een 1 dagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 12:32
ducky
ducky is offline
Citaat:
Sagana schreef op 16-05-2007 @ 18:16 :

Ik moet 2 juli een kijkoperatie ondergaan voor de meniscus, zodat die al hersteld word. Mijn specialist vond het beter om te wachten met een eventuele operatie om mijn kruisband te herstellen. Hij zei dat het een zware operatie en vooral een lange revalidatie is. Hij zei ook dat het mogelijk is om te leven met een gescheurde kruisband, maar dat zouden we moeten afwachten tot na de kijkoperatie. Als ik er dan nog last van heb, moet ik dus waarschijnlijk geopeerd worden.
Het valt me op dat specialisten er af en toe toch anders over denken. Want ik heb dus ook een scheurtje in mijn meniscus en een scheurtje in mijn kruisband, maar bij mij gaan ze het allebei tegelijk opereren, omdat anders de kans groot is dat ik mijn meniscus weer beschadig en dat is niet de bedoeling. Maargoed, jouw arts zal er (net als de mijne) wel een goede reden voor hebben om het zo aan te pakken.

Overgens vind ik het nog steeds wel raar dat ze gaan opereren, want in mijn visie is mijn knieletsel niet eens zo erg. Ik sport nog gewoon 3 keer in de week (soms met ingetapete knie, maar meestal zonder). Alleen bij ballet sla ik het springen over. Verder kan ik bijna alles, alleen durf ik niet alles. Zeilen durf ik helaas niet, omdat je of opgevouwen zit ofwel je hangt uit en dat is ook wel belastend. Renspelletjes vind ik vervelend (vooral op hobbelig gras) maar ik kan nog wel gewoon hockeyen zonder pijn (meestal, soms heb ik er wel last van, maar ik weet niet beter...).

Ik ben er zo aan gewend dat het zo is, dat mijn knie een beetje instabiel is (het is niet dat ik er elke week doorheen ga ofzo), dat ik niet beter weet, en wordt het na de operatie toch beter. Het lijkt me gek, om dan op een gegeven moment niet meer "bang" te zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 12:38
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
Sagana schreef op 16-05-2007 @ 18:16 :

Mag ik weten hoe het letsel bij jullie veroorzaakt is?
Ik viel een jaar of 5 geleden (geloof ik) over mijn eigen hockeystick tijdens het sprinten en toen heb ik mijn eminentia gebroken op twee plaatsen. Normaal gesproken scheurt je kruisband dan ook helemaal af maar dat was bij mij niet het geval, ik had zelfs helemaal geen scheurtje erin zitten. Na weken revalideren van die breuken kon ik weer sporten maar na een jaar merkte ik dat mijn knie steeds zwakker werd, ik ging er steeds vaker doorheen en toen bleek dus dat mijn kruisband na verloop van tijd zo erg was uitgerekt dat er dus absoluut geen rek meer in zat. Eigenlijk was het gewoon een los touwtje geworden ipv een strakke elastiek en toen moest ie worden vernieuwd.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 14:32
aranka89
aranka89 is offline
Sagana schreef op 16-05-2007 @ 18:16 :

Mag ik weten hoe het letsel bij jullie veroorzaakt is?
---

Met volleybal ging ik aanvallen aan het net.. De bal kwam minder ver dan ik dachte dus ik draaide in, de combinatie van afzet, draai in de sprong en neerkomen was helemaal verkeerd. Diagnose: uitgerekte binnenband en gescheurde VKB..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 17:08
ducky
ducky is offline
Dith; misschien een rare vraag, maar wel niveau speel jij nu met hockey. Ik heb dit jaar reserve tweede klasse gespeeld, maar met mijn (toen al) kapotte knie heb ik ook reserve eerste klasse gespeeld en eigenlijk zou ik dat graag weer gaan doen, na de operatie (ok, afhankelijk waar ik met de selecties uit kom). Ben benieuwd wat jij speelt .
Met citaat reageren
Oud 19-05-2007, 17:59
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Op dit moment reserve tweede klasse en daarvoor eigenlijk altijd ook rond de tweede klasse (een aantal jaar eerste, een aantal jaar derde). Je kan er echt 100% vanuit gaan dat je weer volledig op oud niveau kan hockeyen, als het al niet béter gaat omdat je gewoon meer kan met je knie.
Als je kijkt naar alle topsporters die bij mijn fysiotherapie zaten hoef je je daar écht geen zorgen om te maken.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 10:45
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Dith schreef op 19-05-2007 @ 17:59 :
Op dit moment reserve tweede klasse en daarvoor eigenlijk altijd ook rond de tweede klasse (een aantal jaar eerste, een aantal jaar derde). Je kan er echt 100% vanuit gaan dat je weer volledig op oud niveau kan hockeyen, als het al niet béter gaat omdat je gewoon meer kan met je knie.
Als je kijkt naar alle topsporters die bij mijn fysiotherapie zaten hoef je je daar écht geen zorgen om te maken.
Eerste klass.
Als jij dat kan ga ik proberen om rayon te spelen.

Dit jaar zal het niet lukken inverband met de scheidrechters die we niet kunnen leveren.

Laatst gewijzigd op 20-05-2007 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 17:44
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 20-05-2007 @ 10:45 :
Eerste klass.
Als jij dat kan ga ik proberen om rayon te spelen.

Dit jaar zal het niet lukken inverband met de scheidrechters die we niet kunnen leveren.
Eh, wat bedoel je hiermee want ik kan er werkelijk niks van maken.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Iemand hiermee bekend?
Anno 1986
12 05-08-2004 12:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.