Oud 29-06-2004, 10:22
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 29-06-2004 @ 11:16 :
Jij geloof iets niet, dus je maakt er grapjes over. Maar een ander geloof er wel in, hoort de grapjes, en vind dat beledigend. Dat lijkt me vanzelfsprekend, en niet echt beleefd.
Beleefd is het zeker niet nee, maar beledigend? Zou je dat willen uitleggen?
Ik ken hele fanatieke moslims en christenen die heel goed tegen mijn "beledigende" opmerkingen kunnen (ze doen het net zo hard terug). Als zij dat kunnen, waarom dan anderen niet? Ik snap dat mensen verschillen, maar is verdraagzaamheid niet juist wat het Evangelie predikt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2004, 10:24
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
McCaine schreef op 29-06-2004 @ 00:49 :
Ha, hij is bekeerd!
Nee, eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo leuk.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 10:27
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Joël schreef op 29-06-2004 @ 11:24 :
Nee, eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo leuk.
Waarom vind je het niet leuk? en waarom heb je het dan gedaan?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 10:35
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 29-06-2004 @ 11:22 :
Beleefd is het zeker niet nee, maar beledigend? Zou je dat willen uitleggen?
Ik ken hele fanatieke moslims en christenen die heel goed tegen mijn "beledigende" opmerkingen kunnen (ze doen het net zo hard terug). Als zij dat kunnen, waarom dan anderen niet? Ik snap dat mensen verschillen, maar is verdraagzaamheid niet juist wat het Evangelie predikt?
Dus omdat jij er grapjes over wil maken, moet men het maar accepteren zulke dingen te moeten aanhoren.

Als ik keihard: "Krijg toch de kanker" roep, dan is dat ook niet sociaal aanvaardbaar. Ik zal iedereen over me heenkrijgen. Ik kan dan zeggen: "Ach, ik heb het toch niet? En degene naar wie ik het roep ook niet?"
Maar dan beledig ik wel de mensen die kanker hebben, gehad hebben of mensen die iemand kennen die het gehad hebben ect.

Hoe kan je om verdraagzaamheid roepen, als je het zelf niet geeft?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 10:39
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 29-06-2004 @ 11:35 :
Dus omdat jij er grapjes over wil maken, moet men het maar accepteren zulke dingen te moeten aanhoren.
Niemand hoeft het aan te horen.

Citaat:
Als ik keihard: "Krijg toch de kanker" roep, dan is dat ook niet sociaal aanvaardbaar. Ik zal iedereen over me heenkrijgen. Ik kan dan zeggen: "Ach, ik heb het toch niet? En degene naar wie ik het roep ook niet?"
Maar dan beledig ik wel de mensen die kanker hebben, gehad hebben of mensen die iemand kennen die het gehad hebben ect.
Je maakt een kromme vergelijking. "Krijg de kanker" is een verwensing. Die maak ik niet.

Citaat:
Hoe kan je om verdraagzaamheid roepen, als je het zelf niet geeft?
Ik kan me niet herinneren dat ik je geboden heb iets niet te mogen zeggen o.i.d. Jij daarentegen...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 10:53
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 29-06-2004 @ 11:39 :
Niemand hoeft het aan te horen.

Dat slaat nergens op, sinds waarneer praat je met als bedoeling dat niemand het hoort?

Je maakt een kromme vergelijking. "Krijg de kanker" is een verwensing. Die maak ik niet.

Ik had er neer moeten zetten dat je als vloek kan gebruiken. Je stoot je teen en zegt: "Kanker".
Beter voorbeeld zo?

Ik kan me niet herinneren dat ik je geboden heb iets niet te mogen zeggen o.i.d. Jij daarentegen...

Uhm...kan je misschien dit iets duidelijker zeggen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 11:16
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Oké, misschien beter zo: je hoeft het niet aan te horen

De verbetering is ongetwijfeld beter nu, alleen snap ik het niet. Ik zie de link tussen het posten van plaatjes van schapen en vloeken als je je teen stoot niet.

Ik heb niet gezegd dat jij iets niet mag uiten. Jij zegt dat wel (niet met zoveel woorden) omdat je dat als beledigend ervaart. Is dat verdraagzaam? Zei Jezus niet iets van: "turn the other cheek?"


overigens is het niks persoonlijks, er zijn heel veel Christenen die wel zelf kunnen nadenken.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 11:29
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 29-06-2004 @ 12:16 :
Oké, misschien beter zo: je hoeft het niet aan te horen

De verbetering is ongetwijfeld beter nu, alleen snap ik het niet. Ik zie de link tussen het posten van plaatjes van schapen en vloeken als je je teen stoot niet.

Ik heb niet gezegd dat jij iets niet mag uiten. Jij zegt dat wel (niet met zoveel woorden) omdat je dat als beledigend ervaart. Is dat verdraagzaam? Zei Jezus niet iets van: "turn the other cheek?"
Als je op een AA bijeenkomst een biertje gaat drinken, kan je ook zeggen dat ze niet hoeven te kijken hoe jij bier drinkt.

Ik ben slecht in uitleggen, dat blijkt wel weer. Laat maar zitten, anders word ik waarschijnlijk nog vager.

Ik heb ook niet gezegt dat je iets NIET mag zeggen. Ik vraag je alleen het in ANDERE woorden te zeggen. In ieder geval niet zo flauw door een plaatje met schapen te posten.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 11:51
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Achja, ik heb er geen problemen mee. Zolang ik niet verplicht word naar de kerk te gaan en er geen opmerkingen gemaakt worden over het feit dat ik wiccan ben, zal ik er niet wakker an liggen. En achja, ik vind het wel grappig dat m'n moeder nu met een mariabeeltenis om d'r nek loopt omdat ze een paar spreuken van mij gevonden heeft en nu bang is dat ik d'r beheks.

Maar zolang ze niet zeuren enn mij proberen over te halen vind ik elk geloof oke.
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 12:54
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
ik ben niet dol op Christenen. En dan bedoel ik voornamelijk de Gereformeerden en andere zwarte-kousen-types.

Waarom niet?
Ik heb het idee dat ze onnodig streng voor zichzelf en anderen zijn. Ze gaan blindelings af op een boek dat 2000 jaar oud is, uit een hele andere tijd en cultuur stamt, en veel ideeen uit de Bijbel kun je nou eenmaal niet in onze tijd en cultuur 'mengen'.
Veel boodschappen van Jezus vind ik mooi. Naastenliefde etc. Maar ik weiger te geloven dat God iemand beoordeelt naar mensenlijke maatstaven als kleding. God kijkt toch immers naar je hart? Bovendien vind ik het ook onzin dat er zo negatief over seks wordt gepraat. Als God niet wilde dat mensen veel seks hadden had hij het wel tot een rottige gebeurtenis gemaakt. Als ik in de stad loop, is de kans er, dat er een stuk of wat Christenen mij wanhopig proberen te bekeren. Als ik ze dan duidelijk maak dat ik meer de kant van Boeddhisme opga, krijg ik te horen dat ik blind ben, en dat dat niet uitmaakt, als ik me maar bekeer, want God heeft me lief (maar als ik me niet bekeer zal ik branden).

Katholieken vind ik dan weer een stuk meer verdraagzaam en minder streng. Ze hebben een prettiger leven en vallen anderen niet telkens lastig met gebazel over de hel.

Anyway, laten ze mij met rust, laat ik hen met rust. Maar als ik zie dat een strenge grefo-pa zn kind hard mept onder het mom van: "wie zijn kinderen lief heeft tuchtte ze", dan ga ik me er ook lekker mee bemoeien.
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 13:55
Asklepios
Avatar van Asklepios
Asklepios is offline
Citaat:
Edithjuh schreef op 28-06-2004 @ 17:03 :

Ik zit hier nogal mee, daarom de vraag: hoe zien jullie christenen ?
naief en dom (domheid in de zin van onwetendheid waar het geloof is uit ontsproten...om dingen te verklaren... dus niet dom in de zin van laag iq)
__________________
If you haven't got anything nice to say about anybody, come sit next to me.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 14:15
Upke
Upke is offline
Citaat:
Edithjuh schreef op 28-06-2004 @ 17:03 :
Hi there !

Ik woon in Zeeland en ben christelijk. Naar school draag ik een rok, ga zondag naar de kerk en mag geen seks hebben voor het huwelijk.
Veel mensen uit mijn omgeving roepen me na als ik in een rok loop of ze vloeken expres in mijn bijzijn. Zelf vind ik dit behoorlijk kinderachtig en ik snap hun reacties niet. Ik probeer hun mijn geloof niet op te leggen en ben nooit vervelend tegen ze.
Ik zit hier nogal meej, daarom de vraag: hoe zien jullie christenen ?

Kussss,
Edith
Ik snap niet waarom ze zo lelijk doen. Je zegt zelf dat je niemand met je geloof lastig valt dus ik snap ze niet. Verder zie ik de christenen gewoon als andere mensen, niet meer of minder. Maar zodra christenen zoals amerikanen worden en extreem zijn, en denken dat alleen hun gelijk hebben en andere niet, ja dan ga ik ze haten.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 14:37
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 29-06-2004 @ 11:03 :
Dus met die schapen was niet een kinderachtige voorstelling van belachelijk maken?!
Als je christelijk bent praat je jezelf tegen. Jullie noemen jezelf schapen en dan als jullie door een ongelovige schapen genoemd worden is het opeens beledigend...

Wat wil je nou zijn? Een schaap of niet?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 14:46
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Lotte schreef op 29-06-2004 @ 15:37 :
Als je christelijk bent praat je jezelf tegen. Jullie noemen jezelf schapen en dan als jullie door een ongelovige schapen genoemd worden is het opeens beledigend...

Wat wil je nou zijn? Een schaap of niet?
dat is echt een drogreden voor een niet-wetende atheist
dat schapen is symbolisch bedoeld.
Het staat voor dat er een leider is die ze beschermt, omdat ze zelf kwetsbaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 29-06-2004 @ 15:46 :
dat is echt een drogreden voor een niet-wetende atheist
dat schapen is symbolisch bedoeld.
Het staat voor dat er een leider is die ze beschermt, omdat ze zelf kwetsbaar zijn.
Net of Markel bedoelde dat hij dacht dat christenen letterlijk schapen zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 15:08
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 16:06 :
Net of Markel bedoelde dat hij dacht dat christenen letterlijk schapen zijn.
what ever
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 15:21
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ze zijn wel kortzichtig, daar kan ik me soms best aan ergeren. Ze gaan de discussie niet eens aan omdat ze 'gewoon gelijk hebben'.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 15:22
tuinon
Avatar van tuinon
tuinon is offline
Citaat:
Lotte schreef op 28-06-2004 @ 19:44 :
Eerst wil ik even zeggen dat ik nooit christelijke mensen kwaad zou doen omdat ze christelijk zijn.

Over het algemeen zijn christelijke mensen:
- onverdraagzaam tegenover andere mensen
- betweterig tegenover mensen die zelf hun eigen leven willen leiden
- tegenstrijdig met de grondwet
- mensen die hun geloof al vanaf de kindertijd opdringen, ik vind dat een kind zijn kindertijd spelend moet doorbrengen zonder dat het in een hokje geplaatst wordt.

ben het hier redelijk mee eens, wat zeg ik ik ben het hier helemaal mee eens.Waar ik me nog wel het meeste aan erger zijn die progamma's op tv zoals mirakel, en daar dan constant zielige kindjes vragen en zeggen dat het allemaal goed komt op dat god het wil, het willen bekeren van mensen vind ik ook zwaar ergelijk
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 16:28
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Lotte schreef op 29-06-2004 @ 15:37 :
Als je christelijk bent praat je jezelf tegen. Jullie noemen jezelf schapen en dan als jullie door een ongelovige schapen genoemd worden is het opeens beledigend...

Wat wil je nou zijn? Een schaap of niet?
Ik weet niet wat voor beeld jij hebt van christenen.
Ik ben een christen die op Jezus wil lijken, en God heeft mij Zijn heilige Geest gegeven. Dit merk je aan me doordat ik verdraagzaam ben, vriendelijk, geduldig, en ik heb zelfbeheersin. Hier kun je een christen aan herkennen! Natuurlijk zijn christenen niet perfect, want een christen is en blijft een mens. Niet iedere christen is zelfbeheerst bv. Maar Jezus was dat wel! Jezus was totaal zonder zonde. Dus als je teleurgesteld bent in mensen, en in christenen, ga naar Jezus.

Maar het feit dat 'jullie' van 'ons' verwachten dat we perfect zijn zegt toch iets van het beeld wat je hebt van een christen, en hoe kom je aan dat beeld als het nergens op zou slaan?
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 16:31
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
tuinon schreef op 29-06-2004 @ 16:22 :
ben het hier redelijk mee eens, wat zeg ik ik ben het hier helemaal mee eens.Waar ik me nog wel het meeste aan erger zijn die progamma's op tv zoals mirakel, en daar dan constant zielige kindjes vragen en zeggen dat het allemaal goed komt op dat god het wil, het willen bekeren van mensen vind ik ook zwaar ergelijk
Mensen ergerden zich ook aan Jezus.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 16:32
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 29-06-2004 @ 16:08 :
what ever
het klopt toch? in beide gevallen is het symbolisch bedoeld
met dezelfde gedachte erachter
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 16:36
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ik vind die mensen die zo overtuigd zijn van het bestaan van een god zo dom,dat ik het zielig vind om ze uit te schelden ofzoiets,maar k heb wel zo iets van''denk zelf ns na'' oid.
Maargoed,ieder zijn eigen keuze enzo he...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 16:53
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Edithjuh schreef op 28-06-2004 @ 17:03 :
Hi there !

Ik woon in Zeeland en ben christelijk. Naar school draag ik een rok, ga zondag naar de kerk en mag geen seks hebben voor het huwelijk.
Veel mensen uit mijn omgeving roepen me na als ik in een rok loop of ze vloeken expres in mijn bijzijn. Zelf vind ik dit behoorlijk kinderachtig en ik snap hun reacties niet. Ik probeer hun mijn geloof niet op te leggen en ben nooit vervelend tegen ze.
Ik zit hier nogal meej, daarom de vraag: hoe zien jullie christenen ?

Kussss,
Edith


lijkt me duidelijk.

ik heb niks tegen christenen alleen zijn hin normen en waarden soms iets te oud voor een moderne maatschappij misschien als ze zich nu eens een beetje aanpassen of veranderder dan doen andere mensen dat ook veel sneller
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:00
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 29-06-2004 @ 17:53 :
[afbeelding]

lijkt me duidelijk.

ik heb niks tegen christenen alleen zijn hin normen en waarden soms iets te oud voor een moderne maatschappij misschien als ze zich nu eens een beetje aanpassen of veranderder dan doen andere mensen dat ook veel sneller
De normen en waarden in deze maatschappij vervagen juist! En zijn oorspronkelijk gebasseerd op de bijbel.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:01
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 17:28 :
Ik weet niet wat voor beeld jij hebt van christenen.
Ik ben een christen die op Jezus wil lijken, en God heeft mij Zijn heilige Geest gegeven. Dit merk je aan me doordat ik verdraagzaam ben, vriendelijk, geduldig, en ik heb zelfbeheersin. Hier kun je een christen aan herkennen! Natuurlijk zijn christenen niet perfect, want een christen is en blijft een mens. Niet iedere christen is zelfbeheerst bv. Maar Jezus was dat wel! Jezus was totaal zonder zonde. Dus als je teleurgesteld bent in mensen, en in christenen, ga naar Jezus.

Maar het feit dat 'jullie' van 'ons' verwachten dat we perfect zijn zegt toch iets van het beeld wat je hebt van een christen, en hoe kom je aan dat beeld als het nergens op zou slaan?
Als je Jezus beschouwt als mens en je ervan uitgaat dat hij bestaan heeft, dan was hij niet zonder zonde. Immers, ieder mens overtreedt (minstens) één van de tien geboden; we zijn allemaal wel eens jaloers.


PS: je vindt jezelf wel erg goed, ik weet niet of arrogantie volgens het christendom nu wel zo'n goede eigenschap is.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:02
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 18:00 :
De normen en waarden in deze maatschappij vervagen juist! En zijn oorspronkelijk gebasseerd op de bijbel.
Totale onzin. Duizend jaar geleden waren de mensen veel religieuzer dan nu. Was er minder criminaliteit? Minder moorden en geweld?

Dacht het niet.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:05
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 17:28 :
Ik weet niet wat voor beeld jij hebt van christenen.
Ik ben een christen die op Jezus wil lijken, en God heeft mij Zijn heilige Geest gegeven. Dit merk je aan me doordat ik verdraagzaam ben, vriendelijk, geduldig, en ik heb zelfbeheersin. Hier kun je een christen aan herkennen! Natuurlijk zijn christenen niet perfect, want een christen is en blijft een mens. Niet iedere christen is zelfbeheerst bv. Maar Jezus was dat wel! Jezus was totaal zonder zonde. Dus als je teleurgesteld bent in mensen, en in christenen, ga naar Jezus.

Maar het feit dat 'jullie' van 'ons' verwachten dat we perfect zijn zegt toch iets van het beeld wat je hebt van een christen, en hoe kom je aan dat beeld als het nergens op zou slaan?
Kijk, dr. Zoidberg, dit bedoel ik nou.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:10
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 18:00 :
De normen en waarden in deze maatschappij vervagen juist! En zijn oorspronkelijk gebasseerd op de bijbel.
De normen en waarden in deze maatschappij vervagen niet echt.
En zijn oorspronkelijk gebaseerd op pure logica.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:12
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 18:02 :
Totale onzin. Duizend jaar geleden waren de mensen veel religieuzer dan nu. Was er minder criminaliteit? Minder moorden en geweld?

Dacht het niet.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Wat ik zei was dat normen en waarden vervagen. Dat is een feit. Verdiep je ook maar in de hedendaagse Nederlandse politiek om hierachter te komen.
Mensen creëren het liefst zelf hun religies. Van alles wat. post-modernisme heet dat. Pakken wat je leuk vindt en iets nieuws creëren.
Normen en waarden zijn oorspronkelijk afkomstig uit de bijbel.

Jij verbindt bijbelse normen en waarden in Nederland met een 'schonere' samenleving. Waarom doe je het als je aan bijbelse normen en waarden geen waarde hecht?

Geweld is er altijd al geweest, we leven in een gebroken schepping. Helaas. Bijbelse normen en waarden hanteren betekent misschien juist weerstand en moorden dus. (zie China)
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:16
Blues
Avatar van Blues
Blues is offline
Citaat:
Edithjuh schreef op 28-06-2004 @ 17:03 :
Hi there !

Ik woon in Zeeland en ben christelijk. Naar school draag ik een rok, ga zondag naar de kerk en mag geen seks hebben voor het huwelijk.
Veel mensen uit mijn omgeving roepen me na als ik in een rok loop of ze vloeken expres in mijn bijzijn. Zelf vind ik dit behoorlijk kinderachtig en ik snap hun reacties niet. Ik probeer hun mijn geloof niet op te leggen en ben nooit vervelend tegen ze.
Ik zit hier nogal meej, daarom de vraag: hoe zien jullie christenen ?

Kussss,
Edith
Ik denk dat 'sommige' mensen moeite hebben met het christendom omdat het vroeger nogal uber dominant in alles behalve tolerant was. De kerk maakte veel mensen de dienst uit, niet iedereen was daar van gediend maar ja als je je bek open trok was je natuurlijk vijand van de kerk en dá kon je zeker niet hebben toen.(natuurlijk was het niet overal zo)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:18
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 18:12 :
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Wat ik zei was dat normen en waarden vervagen. Dat is een feit. Verdiep je ook maar in de hedendaagse Nederlandse politiek om hierachter te komen.
Mensen creëren het liefst zelf hun religies. Van alles wat. post-modernisme heet dat. Pakken wat je leuk vindt en iets nieuws creëren.
Normen en waarden zijn oorspronkelijk afkomstig uit de bijbel.

Jij verbindt bijbelse normen en waarden in Nederland met een 'schonere' samenleving. Waarom doe je het als je aan bijbelse normen en waarden geen waarde hecht?

Geweld is er altijd al geweest, we leven in een gebroken schepping. Helaas. Bijbelse normen en waarden hanteren betekent misschien juist weerstand en moorden dus. (zie China)
Normen en waarden komen oorspronkelijk uit de bijbel
waarom heeft elke groep/volk/cultuur en weet ik veel allemaal, allemaal ook normen en waarden?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:32
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 18:12 :
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Wat ik zei was dat normen en waarden vervagen. Dat is een feit. Verdiep je ook maar in de hedendaagse Nederlandse politiek om hierachter te komen.
Mensen creëren het liefst zelf hun religies. Van alles wat. post-modernisme heet dat. Pakken wat je leuk vindt en iets nieuws creëren.
Normen en waarden zijn oorspronkelijk afkomstig uit de bijbel.

Jij verbindt bijbelse normen en waarden in Nederland met een 'schonere' samenleving. Waarom doe je het als je aan bijbelse normen en waarden geen waarde hecht?

Geweld is er altijd al geweest, we leven in een gebroken schepping. Helaas. Bijbelse normen en waarden hanteren betekent misschien juist weerstand en moorden dus. (zie China)
Jij bent wel ontzettend dom, zeg. Dit is gewoon te belachelijk om inhoudelijk en serieus op in te gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:34
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 29-06-2004 @ 18:18 :
Normen en waarden komen oorspronkelijk uit de bijbel
waarom heeft elke groep/volk/cultuur en weet ik veel allemaal, allemaal ook normen en waarden?
Ik had het over de waarden en normen in Nederland. Deze komen komen uit de bijbel (en beetje uit Romeinse tijd).
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:36
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 18:34 :
Ik had het over de waarden en normen in Nederland. Deze komen komen uit de bijbel (en beetje uit Romeinse tijd).
Blah, blah, blah.

Normen en waarden komen uit een samenleving. De bijbel heeft zeker invloed gehad op onze samenleving maar om te zeggen dat de bijbel het enige is dat gezorgd heeft voor de normen en waarden in onze samenleving is pretentieus en gewoon dom.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:38
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 18:12 :
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Wat ik zei was dat normen en waarden vervagen. Dat is een feit. Verdiep je ook maar in de hedendaagse Nederlandse politiek om hierachter te komen.
Fout. Je hebt waarden en normen, dat de norm verandert betekent niet dat de normen en waarden vervagen.

Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 18:12 :
Normen en waarden zijn oorspronkelijk afkomstig uit de bijbel.
Dat is ook fout. De norm wordt vastgesteld door te kijken naar wat het handigst is in de betreffende samenleving, dat heeft niets met de bijbel te maken. Voorbeeld: heel lang geleden was het nog belangrijk om genoeg voedsel te verzamelen omdat je anders dood ging aan ondervoeding. Toen gingen mensen van elkaar stelen om minder te werken en toch genoeg te eten. Zo raakte iedereen ontzettend veel tijd kwijt met het stelen en bewaken van eten. Hierdoor werd er minder naar eten gezocht en gingen er meer mensen dood. Toen kunnen ze besloten hebben om niet te stelen, en gezamenlijk iedereen die dat wel doet te straffen.

Dit is slechts hypotethisch maar ik probeer hiermee aan te geven dat regels gemaakt en nageleefd worden omdat ze handig zijn. Niet omdat ze in een boek staan, ze waren er al voordat ze opgegeschreven werden.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:42
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 18:36 :
Blah, blah, blah.

Normen en waarden komen uit een samenleving. De bijbel heeft zeker invloed gehad op onze samenleving maar om te zeggen dat de bijbel het enige is dat gezorgd heeft voor de normen en waarden in onze samenleving is pretentieus en gewoon dom.
Jij geeft volgens mij een andere definitie aan de woorden 'waarden en normen'.

"niet doden", "elkander liefhebben", de zondag die altijd als rustdag werd gezien, "niet stelen", dit komt allemaal uit de bijbel.

Dat we het hier mee eens zijn komt omdat het normaal voor ons is, het is een norm, wij gaan er vanuit dat mensen dit niet doen,a ls iemand het wel doet vinden we die persoon's gedrag abnormaal.
Normen vloeien vanzelf voort uit waarden, waar hechten we waarde aan? Een mensenleven bijvoorbeeld.

Dit is allemaal erg bijbels, en oorspronkelijk komen onze normen en waarden hier ook uit vandaan. Het Westen is christelijker dan je denkt
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:48
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Dat is ook fout. De norm wordt vastgesteld door te kijken naar wat het handigst is in de betreffende samenleving, dat heeft niets met de bijbel te maken. Voorbeeld: heel lang geleden was het nog belangrijk om genoeg voedsel te verzamelen omdat je anders dood ging aan ondervoeding. Toen gingen mensen van elkaar stelen om minder te werken en toch genoeg te eten. Zo raakte iedereen ontzettend veel tijd kwijt met het stelen en bewaken van eten. Hierdoor werd er minder naar eten gezocht en gingen er meer mensen dood. Toen kunnen ze besloten hebben om niet te stelen, en gezamenlijk iedereen die dat wel doet te straffen.

Dit is slechts hypotethisch maar ik probeer hiermee aan te geven dat regels gemaakt en nageleefd worden omdat ze handig zijn. Niet omdat ze in een boek staan, ze waren er al voordat ze opgegeschreven werden.
Zo werkt dat nu ja.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:50
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 18:42 :
Jij geeft volgens mij een andere definitie aan de woorden 'waarden en normen'.

"niet doden", "elkander liefhebben", de zondag die altijd als rustdag werd gezien, "niet stelen", dit komt allemaal uit de bijbel.

Dat we het hier mee eens zijn komt omdat het normaal voor ons is, het is een norm, wij gaan er vanuit dat mensen dit niet doen,a ls iemand het wel doet vinden we die persoon's gedrag abnormaal.
Normen vloeien vanzelf voort uit waarden, waar hechten we waarde aan? Een mensenleven bijvoorbeeld.

Dit is allemaal erg bijbels, en oorspronkelijk komen onze normen en waarden hier ook uit vandaan. Het Westen is christelijker dan je denkt
Nee, alleen de zondag als rustdag komt uit de bijbel en vloeit voort uit het christendom (of is een oud heidens gebruik, dat weet ik niet maar is ook niet relevant). De mensen die 1000 jaar voor Christus leefden vonden ook dat je niet mocht doden, elkaar moest liefhebben en niet mocht stelen. Dat zijn gewoon algemene morele waarden die vrijwel overal gelden.

Ik ontken niet dat het christendom invloed heeft gehad op onze cultuur en onze historie - dat is zeker het geval. Maar op zaken als normen en waarden heeft het weinig tot geen invloed gehad.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:05
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 18:12 :
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Wat ik zei was dat normen en waarden vervagen. Dat is een feit. Verdiep je ook maar in de hedendaagse Nederlandse politiek om hierachter te komen.
Nee hoor, waarden en normen vervagen niet, ze veranderen. Dat dit vanuit Christelijk oogpunt een vervaging is komt alleen omdat zij hun normen als absoluut zien, wat duidelijk niet zo is.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:21
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 29-06-2004 @ 19:05 :
Nee hoor, waarden en normen vervagen niet, ze veranderen. Dat dit vanuit Christelijk oogpunt een vervaging is komt alleen omdat zij hun normen als absoluut zien, wat duidelijk niet zo is.
Ja ik snap wat je bedoeld.
Maar hoe beschrijf je de veranderende visie op bv: sexualiteit, en opvoeding. Eén op de drie gezinnen zijn uit elkaar.
Men zit niet meer te wachten op grote gezinnen, geld en een grote auto gaan voor.

Dit zijn normen en waarden die veranderen.

En vervagen in mijn ogen, want ze verdwijnen langzamerhand. Er zijn niet echt normen en waarden meer. Gedogen en tolereren is wat er gebeurt in de politiek.

Ik denk ook dat er een soort leegte in harten aan vooraf gaat, men zoekt geluk ergens.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:29
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 19:21 :
Ja ik snap wat je bedoeld.
Maar hoe beschrijf je de veranderende visie op bv: sexualiteit, en opvoeding. Eén op de drie gezinnen zijn uit elkaar.
Men zit niet meer te wachten op grote gezinnen, geld en een grote auto gaan voor.
Dit zijn normen en waarden die veranderen.
Tja, noem het hoe je wilt, vrijere maatschappij, individualisering. Is het werkelijk zo slecht dat 1 op de 3 gezinnen uit elkaar gaat denk je? Mijn ouders zijn uit elkaar en ik weet dat als dat niet zo was gegaan omdat het van de bijbel niet had gemogen en dus mijn ouders nu nog bij elkaar waren geweest de een de ander met het een of andere de kop had ingeslagen. Ik vraag me dus werkelijk af wat beter is in deze, de 'nieuwe' norm of de 'oude'/christelijke norm.
Laten we overigens God danken dat de gezinnen niet meer zo groot worden als enkele generaties geleden, dan was nederland pas echt vol geweest.
Citaat:

En vervagen in mijn ogen, want ze verdwijnen langzamerhand. Er zijn niet echt normen en waarden meer. Gedogen en tolereren is wat er gebeurt in de politiek.

Ik denk ook dat er een soort leegte in harten aan vooraf gaat, men zoekt geluk ergens.
Dat mag, ik denk dat je wat die leegte in harten betreft gelijk hebt, maar volgens mij is het niet aan het geloof om die leegte te vullen. Althans niet het geinstutitionaliseerde geloof wat gangbaar is.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:34
sarai__h
sarai__h is offline
Kerk en Jezus houd ik nu ook gescheiden.

Ik denk dat wanneer man en vrouw zich onderwerpen aan God in hun huwelijk het wel goed komt, dan zegent Hij dat wel. Gehoorzaamheid loont.

In de bijbel staat dat de man de vrouw moet behandelen zoals Christus Zijn bruid behandelt. En als broos aardewerk. (voorzichtig dus) Liefhebben met heel Zijn hart.
De vrouw is gehoorzaam aan haar man, en dat gaat vanzelf wanneer je man je met zoveel liefde behandelt.

Mijn ouders zijn ook gescheiden, en ze leven nu allebei met iemand anders. Ik moet zeggen dat ik er net als vele anderen veel onder geleden heb. Het brengt altijd wel een bepaalde schade mee aan kinderen met gescheiden ouders.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')

Laatst gewijzigd op 29-06-2004 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:45
Verwijderd
Bladiebla. Mijn ouders zijn gescheiden en daar ben ik blij om.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:45
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 19:34 :
Kerk en Jezus houd ik nu ook gescheiden.

Ik denk dat wanneer man en vrouw zich onderwerpen aan God in hun huwelijk het wel goed komt, dan zegent Hij dat wel. Gehoorzaamheid loont.

In de bijbel staat dat de man de vrouw moet behandelen zoals Christus Zijn bruid behandelt. En als broos aardewerk. (voorzichtig dus) Liefhebben met heel Zijn hart.
De vrouw is gehoorzaam aan haar man, en dat gaat vanzelf wanneer je man je met zoveel liefde behandelt.

Mijn ouders zijn ook gescheiden, en ze leven nu allebei met iemand anders. Ik moet zeggen dat ik er net als vele anderen veel onder geleden heb. Het brengt altijd wel een bepaalde schade mee aan kinderen met gescheiden ouders.
Ik weet niet of ik eronder geleden heb, ik kan het niet vergelijken met een kind waarvan de ouders niet zijn gescheiden, want dat ben ik niet. Ik weet wel dat het compleet verkeerd was gegaan als mijn ouders de Christelijke normen hadden gevolgd, had jij liever gehad dat je ouders (weet niet of de situatie werkelijk zo was, maar voor het idee) na weken, maanden of zelfs jarenlange periodes van veel geruzie gewoon bij elkaar waren gebleven omdat het zo hoort volgens God? Ben je dan een echte gelovige? Of als je zegt: 'Ja God sorry, ik weet dat je het anders wilde maar het gaat nu eenmaal even niet.'
Ik weet het niet.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:47
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 19:45 :
Bladiebla. Mijn ouders zijn gescheiden en daar ben ik blij om.
Ja misschien omdat er nu geen ruzie meer is of iets dergelijks, maar als je mocht kiezen tussen een fijne thuissituatie met vader en moeder of zoals het nu is..?
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:47
Asklepios
Avatar van Asklepios
Asklepios is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 19:34 :
Kerk en Jezus houd ik nu ook gescheiden.

Ik denk dat wanneer man en vrouw zich onderwerpen aan God in hun huwelijk het wel goed komt, dan zegent Hij dat wel. Gehoorzaamheid loont.

In de bijbel staat dat de man de vrouw moet behandelen zoals Christus Zijn bruid behandelt. En als broos aardewerk. (voorzichtig dus) Liefhebben met heel Zijn hart.
De vrouw is gehoorzaam aan haar man, en dat gaat vanzelf wanneer je man je met zoveel liefde behandelt.

Mijn ouders zijn ook gescheiden, en ze leven nu allebei met iemand anders. Ik moet zeggen dat ik er net als vele anderen veel onder geleden heb. Het brengt altijd wel een bepaalde schade mee aan kinderen met gescheiden ouders.
wat een lief zoetsappig sprookje...helaas wijst de realiteit anders uit. Veel bidden...daarmee houdt je vast een relatie bijeen.

-In de bijbel staat dat de man de vrouw moet behandelen zoals Christus Zijn bruid behandelt (WTF...?!? en wie mag dat dan wezen...vast heel dom van mij )
__________________
If you haven't got anything nice to say about anybody, come sit next to me.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:50
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 19:47 :
Ja misschien omdat er nu geen ruzie meer is of iets dergelijks, maar als je mocht kiezen tussen een fijne thuissituatie met vader en moeder of zoals het nu is..?
Ze passen gewoon niet bij elkaar.

En dat kun je niet met een knip met de vingers veranderen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:53
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 19:50 :
Ze passen gewoon niet bij elkaar.

En dat kun je niet met een knip met de vingers veranderen.
Ik had het over jou persoonlijk, het ging over leegtes in harten en beschadigde kinderharten door scheidingen.

En dat kan inderdaad ja dat mensen niet bij elkaar passen. Maar soms vraag ik me af wat eraan vooraf gegaan is, ooit kozen ze ervoor met elkaar te trouwen.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:57
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 29-06-2004 @ 19:53 :
En dat kan inderdaad ja dat mensen niet bij elkaar passen. Maar soms vraag ik me af wat eraan vooraf gegaan is, ooit kozen ze ervoor met elkaar te trouwen.
Tja, mensen maken fouten, we zijn god niet
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 18:58
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Edithjuh schreef op 28-06-2004 @ 17:03 :
Hi there !

Ik woon in Zeeland en ben christelijk. Naar school draag ik een rok, ga zondag naar de kerk en mag geen seks hebben voor het huwelijk.
Veel mensen uit mijn omgeving roepen me na als ik in een rok loop of ze vloeken expres in mijn bijzijn. Zelf vind ik dit behoorlijk kinderachtig en ik snap hun reacties niet. Ik probeer hun mijn geloof niet op te leggen en ben nooit vervelend tegen ze.
Ik zit hier nogal meej, daarom de vraag: hoe zien jullie christenen ?

Kussss,
Edith
Je kunt er in feite alleen maar respect voor hebben. Respect dat mensen zich toewijden aan hun geloof. Het Christendom heeft een belangrijke rol in de geschiedenis van Nederland, Europa en in de werekd gespeeld. Het is nog steeds een belangrijke religie en als mensen zich er prettig bij voelen om een godsdienst aan te hangen dien je dat te respecteren. Zelf ben ik niet gebonden aan een godsdienst en ken ik genoeg mensen die het wel belangrijk vinden en dat respecteer ik. Ook al heb ik mijn beweegredenen om dat niet te doen, dan nog moet je de mening van anderen accepteren en respecteren.
Die reacties zijn vaak kinderachtig en het lijkt me dat het vooral van die pubers zijn die dat roepen. Gewoon negeren want je kunt wel gaan discussiëren maar dat heeft met zulke domme types toch geen zin.
Zolang je maar sterk staat in je eigen geloof!
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe sta jij in je geloof als christen?
Miekje*
285 25-11-2008 19:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Tijd om de biezen te pakken! [afghanistan, andere moslimlanden, .dk & .nl topic]
Verwijderd
134 19-03-2008 11:37
Liefde & Relatie mannen en vreemdgaan
Verwijderd
59 19-05-2005 16:08
Levensbeschouwing & Filosofie fanatieke christenen
Beware
130 13-07-2004 10:20
Levensbeschouwing & Filosofie waarom geloven???
Denise1988
98 03-11-2003 18:53
Levensbeschouwing & Filosofie : ‘Hoe ver mag je gaan om je vrienden te interesseren voor God?
debotjuh
79 31-08-2003 09:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.