Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2003, 15:03
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik vroeg me af of er hier ook mensjes zitten die migraine hebben...en dan m.n de migraine-vorm waarbij je voorafgaand aan de hoofdpijn lichtflitsen e.d ziet (dit heet 'aura') of de migriane-variant waarbij je ook aura ziet (of juist niet ziet: verminderd zicht), maar waarbij je achteraf geen hoofdpijn krijgt.

Ik zou graag willen weten hoe dit 'aura' zich bij jullie manifesteert.
Dit naar aanleiding van mijn topic over 'gaten in beeld' en dat de dokter nu heeft gezegd dat dit waarschijnlijk de migraine-variant was waarbij je achteraf geen hoofdpijn krijgt (niet echt).
Wat ik zelf over migraine begreep, is nl dat het voornamelijk lichtflitsen zouden zijn en mooie patronen e.d die je dan ziet, en niet de ervaring dat je blikveld ineens wegvalt etc. gedeeltelijk, wat ik dus had.....ik vind dat dat van mij niet echt op migraine lijkt, maar misschien heb ik het mis en lijkt mijn ervaring wel op een ervaring van een van jullie die migraine hebben??

Overigens heb ik weinig last van hoofdpijn en nog nooit eerder migraine gehad naar mijn weten.

Mijn ervaring:

ineens gaten in de ondertiteling en andere stukken tekst zien, gaten in beeld.
Na +- 20 minuten trok dit weg, maar was het aan de zijkanten van mn beeldveld wat donker en zag ik wat golvende lijnen geloof ik.
Ook dit trok uiteindelijk weg, maar ik heb nu nog steeds een blauwig vlekje zitten in mn gezichtsveld wat behoorlijk hinderlijk is (dokter denkt dat dit een mouches volaintes is).

Mijn vraag: komt deze ervaring overeen met de ervaringen die jullie hebben bij het aura zien?

(ik bedoel hier dus alleen het migraine-aura, niet het aura wat paranormale mensen zien hehe)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 15:10
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik heb m'n anw eind opdracht gedaan over migraine en daarbij heb ik ook een paar plaatjes gedaan van aura's die mensen getekend hebben. Misschien heb je er iets aan:
http://www.kopzorgen.nl/nieuws/auras.html
__________________
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 15:12
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Oja, ik weet wel dat je vaak pas voor het eerst migraine krijgt als je in je tiener-of twintiger jaren zit, dus het zou wel kunnen dat het zich vanaf nu bij mij gaat ontwikkelen ofzo.

Verder heb ik 3 jaar geleden wel eens gehad dat mn beeld voor een groot deel wegviel, het gewoon voor een deel zwart werd voor mn ogen (ik kon nog voor een klein deel wel zien)...dit duurde ook wel even, een halfuur ofzo toch wel op zn minst dacht ik....maar dit was omdat ik een pil slikte die niet bij me pastte (was ook elke ochtend misselijk etc.) en maar een eenmalige ervaring.
Ben daarna ook snel een andere anticonceptiepil gaan slikken.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 15:14
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
dreen schreef op 17-11-2003 @ 16:10:
Ik heb m'n anw eind opdracht gedaan over migraine en daarbij heb ik ook een paar plaatjes gedaan van aura's die mensen getekend hebben. Misschien heb je er iets aan:
http://www.kopzorgen.nl/nieuws/auras.html

Hmm, ik heb ze bekeken en ik vind ze echt totaal niet lijken op wat ik heb.....ik zag geen patronen e.d, geen lichtflitsen...mn gezichtsveld viel gewoon even uit voor een deel.....
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 15:15
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 17-11-2003 @ 16:14:
Hmm, ik heb ze bekeken en ik vind ze echt totaal niet lijken op wat ik heb.....ik zag geen patronen e.d, geen lichtflitsen...mn gezichtsveld viel gewoon even uit voor een deel.....
Dat dacht ik ookal, maar ik wilde ze je toch laten zien.

Toch vaag dat een arts er zoiets achter zoekt. T zal wel een rede hebben, maar eigenlijk is het best wel vaag.
__________________
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 16:08
Verwijderd
Ik heb/had migraine, maar ik heb al tijden geen aanval meer gehad, gelukkig. Bij mij viel m'n zicht weg, idd meer dat soort gaten...maar dat is toch geen aura? Ik kreeg daarna btw wel hoofdpijn.

Mijn eerste ervaring: werd heel moe, wilde opstaan, maar was half verlamd, zicht viel weg, was nog moeier en kreeg hoofdpijn.
De aanvallen daarna was vooral ook heel moe zijn, zicht gedeeltelijk weg en koppijn.

'k weet niet of je er wat aan hebt...maar goed.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 19:35
Verwijderd
Een goede vriendin van me heeft gezichtverlies bij migraine, maar die krijgt wel er hoofdpijn bij. Ze wordt overigens tijdens een aanval totaal blind. Het begint met gaten, net zoals bij jou.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 20:04
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Ik had migraine maar niet met gezichtsverlies. Een vriend van mij had dat wel, hij was bovendien ook helderziend en heldervoelend. Het houdt dus wel verband met elkaar. Ik ben verder op dit moment niet paranormaal begaafd. Migraine is trouwens bij mij weer overgegaan. Ik had het vroeger bij een bepaald aantal uren slaap. Heel erge hoofdpijn, overgeven en dan slapen om het over te laten gaan. Maar ik zag niets.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 20:24
LiedekeR
LiedekeR is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-11-2003 @ 17:08:
Ik heb/had migraine, maar ik heb al tijden geen aanval meer gehad, gelukkig.
Balen voor je Leonoor :-(

Jeejtje, meid, welke aandoening heb jij niet gehad? Of maakt het allemaal deel uit van een overkoepelende aandoening waarvoor het psychologieforum is ontworpen?
__________________
acht-)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 20:52
Verwijderd
Citaat:
GTST-Beer schreef op 17-11-2003 @ 21:04:
Ik had migraine maar niet met gezichtsverlies. Een vriend van mij had dat wel, hij was bovendien ook helderziend en heldervoelend. Het houdt dus wel verband met elkaar.
En waar baseer je dat precies op?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 02:00
Verwijderd
Citaat:
LiedekeR schreef op 17-11-2003 @ 21:24:
Balen voor je Leonoor :-(

Jeejtje, meid, welke aandoening heb jij niet gehad? Of maakt het allemaal deel uit van een overkoepelende aandoening waarvoor het psychologieforum is ontworpen?
Knap, iemand die zichzelf niet zielig vindt in de slachtoffer rol drukken.

Ontopic: ik heb sinds mijn 4e jaar migraine. Vroeger waren de symptomen ernstige hoofdpijn, overgevoeligheid voor licht en geluid, neiging tot braken en ik zag stipjes. Nu heb ik sporadisch zulke zware hoofdpijn maar wel de symptomen van een klassieke migraine: het zien van kleine lichtstipjes/sterretjes en een deel van mijn gezicht voelt alsof het slaapt. Ik kan het niet goed uitleggen.

Je kan aanvoelen of je een migraine krijgt. Sommigen gaan bunkeren, anderen worden misselijk, probeer op te letten wat er anders is voordat je een migraine krijgt. Het kan ook aan je voeding liggen. Mijn moeder kan niet tegen hagelslag, ik krijg vreselijke hoofdpijn van Menthos .
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 10:25
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Plaatje van Dreen die wel vrij aardig klopt

Ik heb ook last van migraine

Dat begint inderdaad met het wegvallen van beeld.
Dat je een zin probeert te lezen, maar dat je het eerste, of het laatste gedeelte van de zin even niet kan zien (door zo'n soort vlek wat er voor komt), en daarna weer wel.
Daarna wordt het erger, krijg je die vlek meer over heel je beeld, krijg je het 2e plaatje van Dreen der site, dat het heel druk wordt
Na 20 minuten ofzo trekt dit weg, en dan begint de hele erge hoofdpijn. Bij mij dan.

Ik kreeg migraine altijd na periodes met veel stress. Altijd in het weekend, als ik me ging ontspannen.

Nu heb ik niet zo veel last meer van migraine *klopt af*, omdat ik op een magneetbed slaap.
Klinkt raar, maar het werkt wel.
Als je er meer info over wilt, feel free to reply or to PM
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 13:32
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Jadie schreef op 18-11-2003 @ 03:00:
, overgevoeligheid voor licht en geluid


Overgevoeligheid voor licht, daar heb ik sinds vandaag al precies 5 jaar last van....toen een vriendin van me een foto van me maakte op korte afstand en met flits in een bioscoop....ik zag toen een poos lang (paar uur geloof ik) grote rode vlekken voor mn ogen en toen dit over was had ik er ineens een heel scala van oogkwalen bij die nu nog steeds niet over zijn en die er 24/7 zijn..... Hoe dit kan? Beats me, maar feit is DAT het er is.....een van die dingen die ik sindsdien heb is dus overgevoeligheid voor licht: alle licht lijkt voor mij echt minstens 10x zo fel, zelfs het allerkleintste peertje van 40 Watt.....zelfde als met autolichten, stoplichten, zon, TL licht, nouja alles dus kortom.....kweenie of dit iets met migraine te maken kan hebben? Lijkt mij dat die overgevoeligheid voor licht dan slechts voorkomt tijdens een aanval, en niet 24/7, of kan dat ook??

Ik kan trouwens goed tegen alle soorten voedsel naar mijn weten...njaa laatste tijd wel vaak last gehad van diarree en gerommel in mn maag maar ben dan ook meer volkoren etc. gaan eten Heb vaak oprispingen en dat soort gedoe, maar das ff offtopic.
Verder krijg ik wel een beetje last van diarree of buikgerommel soms als ik veel chocola eet....soms heb ik dit ook bij het eten van pasta...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 13:42
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Nog iets:

-laatst (vorige week maandag) tijdens sporten merkte ik opeens dat mn speekselproductie omhoog schoot.....en al snel kreeg ik door: 'shit, misselijk, volgens mij moet ik overgeven!'....ik dus rennen naar de kleedkamer, hoefde uiteindelijk toch niet over te geven, alleen speeksel uitgespuwd....wel een onwel/ angstig gevoel.

-Laatst (vorige week dinsdag, dus dat was 2 dagen na die aanval aan mn ogen) moest ik heel vroeg werken, ik moest daarvoor om 03.00 snachts mn bed uit. Toen ik opstond was ik echter bij vlagen enorm misselijk, met overgeven en alles erbij.
Ben in een 'rustig' moment nog wel naar het station gefietst en in de trein gestapt, maar in de trein alleen maar gelegen omdat ik anders weer misselijk werd...toen ik uit de trein kwam was ik nog een beetje niet lekker, maar eigenlijk ging het wel weer....hehe maar heb t werken toch maar afgezegd.....t was toch koud en t was buiten werken

Volgens mij heb ik dit wel vaker: dat ik als ik zo vroeg moet opstaan of moet werken ik misselijk wordt.....ik denk dat het te maken heeft met een ontregelde spijsvertering ofzo....aan te weinig slaap zal t neit liggen denk ik, kan best een paar uurtjes minder denk ik.....misschien heeft het ook connecties met migraine?? Geen idee maar omdat sommigen ook misselijk zijn enzo?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Jadie schreef op 18-11-2003 @ 03:00:
Knap, iemand die zichzelf niet zielig vindt in de slachtoffer rol drukken.
Ik voel me gelukkig geen slachtoffer en zal dat door hem ook zeker niet doen.

Het heeft ook helemaal niks te maken met iets wat op het psychologieforum thuis hoort. Jammer, hè, LiedekeR?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:16
LiedekeR
LiedekeR is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-11-2003 @ 16:33:
Ik voel me gelukkig geen slachtoffer en zal dat door hem ook zeker niet doen.
Gelukkig maar want dat was ook niet mijn bedoeling, eerder een gedachtenspinsel van Jadie.
En ik vind het niet jammer. IMHO zijn lichamelijke aandoeningen interessanter dan psychische
__________________
acht-)
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:53
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 18-11-2003 @ 14:42:

Volgens mij heb ik dit wel vaker: dat ik als ik zo vroeg moet opstaan of moet werken ik misselijk wordt.....ik denk dat het te maken heeft met een ontregelde spijsvertering ofzo....aan te weinig slaap zal t neit liggen denk ik, kan best een paar uurtjes minder denk ik.....misschien heeft het ook connecties met migraine?? Geen idee maar omdat sommigen ook misselijk zijn enzo?
Niet helemaal hetzelfde maar ik heb het altijd na een hele drukke periode. Bijvoorbeeld als ik op school tentamenweek heb gehad en ik daarna vakantie.

Ik heb er nu sinds twee jaar last van. Voordat de hoofdpijn en de daarmee gepaarde misselijkheid komen heb ik ook een verminderd gezichtveld. Ik heb dan vlekken in me gezichtveld, vergelijkbaar met wat je ziet als je je ogen dichthoudt. Ik heb dus ook delen niet meer zie, in de mate van dat het niet meer veilig is om deel te nemen aan het verkeer. Niet lang daarna komt de hoofdpijn en de misselijkheid. Het enige wat dan nog helpt is in een donkere kamer zonder geluid en licht liggen in combinatie met een pijnstiller. Ik weet al snel hoe laat het weer is .

Samengevat: ik zie dus geen mooie patronen, maar idd in me gezichtsveld.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 12:46
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
hmm, volgens mij kan het dus wel: migraine waarbij je gezichtsuitval hebt maar geen mooie patronen e.d ziet....gelukkig, dan ligt het niet aan mn ogen Nu maar hopen dat ik die migraine niet verder ontwikkel, die zware hoofdpijnen lijken me niet echt super
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 14:26
juno
Avatar van juno
juno is offline
Bij mij valt de kant uit waar de migraine zit, met een oog zie ik dan niets meer. Zwart. Ik ben enorm lichtgevoelig, kan niet tegen beweging ( als de poes over het bed wandelt...)ik kan niet tegen luchtjes, ik ben erg misselijk en ik heb minstens 24 uur per dag een stekend felle gemene hoofdpijn, vanuit mijn oog.

Een vriendin van mij heeft zelfs verlammingen, is duizelig en heeft geheugenverlies..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 14:42
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Heb vroeger veel migraine gehad...
kreeg nooit gezichtsverlies, maar ik kon totaal geen licht uitstaan... heb het gelukkig heel lang niet gehad tot voor kort... 2 weken terug had k er wat last van, op tijd naar bed gegaan en weggeslapen gelukkig...

maar ik weet nog hoe het voelt
het begon bij mij altijd boven 1 van me ogen... en dan kotsen... en die koppijn bleef maar boven me oog zitten zodat ik zowat scheel van de pijn keek, maar slapen was wat bij mij hielp, gaten of aura's heb ik nooit gezien omdat ik zo snel mogelijk zo donker mogelijk wilde liggen...
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 00:05
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
juno schreef op 19-11-2003 @ 15:26:
Bij mij valt de kant uit waar de migraine zit, met een oog zie ik dan niets meer. Zwart. Ik ben enorm lichtgevoelig, kan niet tegen beweging ( als de poes over het bed wandelt...)ik kan niet tegen luchtjes, ik ben erg misselijk en ik heb minstens 24 uur per dag een stekend felle gemene hoofdpijn, vanuit mijn oog.

Een vriendin van mij heeft zelfs verlammingen, is duizelig en heeft geheugenverlies..
24 uur per dag? Bedoel je als in: elke dag?? Of alleen tijdens een aanval?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 14:32
Verwijderd
Citaat:
LiedekeR schreef op 18-11-2003 @ 17:16:
Gelukkig maar want dat was ook niet mijn bedoeling, eerder een gedachtenspinsel van Jadie.
Je wil zeggen dat die reactie niet medelijden uitschreeuwde? *is geschokt*

Citaat:
maar slapen was wat bij mij hielp, gaten of aura's heb ik nooit gezien omdat ik zo snel mogelijk zo donker mogelijk wilde liggen...
Dat deed ik ook. Zodra ik de hoofdpijn aanvoelde komen, deed ik de gordijnen dicht, watjes in m'n oren en ging slapen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 14:43
Freestyler*
Freestyler* is offline
als ik een migraineaanval kreeg,
zag ik inderdaad eerst een soort gat/wazig gebied ...
maar als ik mijn ogen dichtdeed, was het meer een gele knipperende vorm. Het begon als je stipje en dan werd het meestal een soort halve maan vorm, die naar de buitenkant van het gezichtsveld wegtrok. Dat alles in zo'n 30 minuten, waarna de hoofdpijn begon.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Therapie van een 'Healer'
Snow White
8 11-11-2002 15:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.