Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hier gaat het dus over het inperken en/of afschaffen van subsidie op kunst en cultuur. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wat betreft de bezuinigingen, ik vind het van belang in een land met een rijke cultuur te leven, en zo staat Nederland ook (nog) internationaal bekend. Net als kennis is cultuur een doel op zich. Er is genoeg andere onzin om op te bezuinigen, zoals defensie. Of de kolencentrale die Eon aan het bouwen is, waaraan de overheid (lees: de belastingbetaler) 200 miljoen euro per jaar aan emissierechten betaalt (daarmee het hele idee van emissierechten teniet doend, maar dat terzijde).
||
Citaat:
|
lijkt me een goede zaak om de oneerlijke staatsgesubsidieerde concurrentie in de wereld der kunsten te stoppen, je kan verwachten dat zoiets weer kans geeft aan de kunstenaars die met creativiteit en passie een laag budget toch om kunnen werken in een geslaagd project.
Geeft weer ruimte aan zielskunst en kunstenaars die erin zitten voor hun zelf en niet om er commercieel geslaagd van te worden. kortom kunst wordt weer kunst in plaats van een geregiseerd kunst-stukje
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
waarom is kunst zo belangrijk dat we daarvoor flink op onze landsverdidiging kunnen korten, de ouderen minder geld geven. ok nederland staat bekend als een land met veel cultuur maar wat zou het mij uitmaken als we die reputatie kwijtraken? moeten burgers eronder lijden om de reputatie van een land hoog te houden? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
en als mensen daar hun leven mee willen bekostigen moeten ze maar goed hun best doen en anders echt werk zoeken. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
Mijn mening is duidelijk als ze bedoelen: bezuinigen op multicultuur
![]() Daar wordt al aan gewerkt geloof ik.. Als het om subsidies aan kunstenaars gaat, lastig.. Daar hoort wel een tegenprestatie tegeover staan vind ik. Een een vast "contract" met een gemeente met een kunstenaar staat natuurlijk de mogelijkheden van een ander in de weg.. Als architekten het al voor elkaar krijgen een kunstwerk van een commercieel gebouw te maken (volledig betaald door een bedrijf) moet kunst zichzelf toch ook kunnen terugverdienen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je kunt ook in betonnen rechthoek gaan wonen en 16 uur per dag werken, dan eten en dan 7,5 uur slapen, maar da's ook niet echt leuk zeg maar. Veel van onze vrijetijdsbesteding, en zelfs van ons werk, is beïnvloed en gevormd door kunst. Ook niet-elitaire zaken als games en je eigen woonhuis hebben iets van kunst in zich. En de vernieuwende kunst komt meestal van kleine kunstenaars die aanvankelijk niet op eigen (financiële) benen kunnen staan. Die hebben dus steun nodig. Aan de andere kant: ja, subsidie moet geen vanzelfsprekendheid zijn voor welke kunstenaar dan ook. Maar zeggen dat kunst onnodig is, slaat m.i. nergens op. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Juist kunstacademies en conservatoria zouden wegbezuinigd moeten worden. Je haalt het werkveld leeg, maar verwacht wel dat kunstenaars daarna op eigen benen moeten kunnen staan. Want als je maar mensen op dat werkveld blijft afleveren, terwijl er geen werk is voor al die mensen (met of zonder subsidie) ben je met een bezopen traject bezig. Ter info: er zijn 12 conservatoria in Nederland, en dan reken ik de schumannacademie voor het gemak niet mee. Met 3 zou je meer dan genoeg hebben. En ik zou heel sterk pleiten voor een aanname stop. Wat moet je met al die musici? Daarom pleit ik heel de tijd voor natuurlijke afvloeiing op het werkveld, en directe bezuinigingen in het kunstonderwijs. |
![]() |
|
Verwijderd
|
vind t belachelijk dat er bezuinigd word op de kunst en cultuur.
theaterbezoeken etc. moeten gewoon even duur blijven. en voor podia etc dan maar naar 9% maar 19 is wel erg veel. en ze moeten zorgen dat er meer aandacht is voor moderne kunst, dus meer gedoogde graffiti muren |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verder doen in mijn thuisstad zelfs kunstenaars die van klei lelijke mariabeeldjes boetseren het goed genoeg om een pand met atelier in de binnenstad (huur; 1200 eu koop 300 k) bij elkaar te flansen (al dan niet met een andere partime baan erbij). Dus boehoe.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een kunstenaar werkt ook, en een goeie kunstenaar maakt kunst die hij verkoopt. En hij is of goed genoeg of zichzelf in leven te houden met kunst, of hij moet ander werk gaan zoeken. zo werkt dat in grote mensen wereld ook. of je doet je best voor een bedrijf en ze hebben werk voor je, of je doet niet je best en je zal na een tijdje weer verdwijnen. Maar enige interventie van de overheid in een dergelijke kwestie is natuurlijk compleet overbodig. Tenzij de overheid kunst koopt van een kunstenaar maar dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling volgens mij. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
telefoons mobiele telefoons en internet vergelijken met schilderijen? ik moet zeggen dat ik me echt kapot stoor aan je kortzichtige en bijdehande reacties telefoons mobiele telefoons en internet zijn functioneel, schilderijen en toneelstukken zijn vermaak... niet meer en niet minder |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Niet alles natuurlijk. Allerlei matige figuren die nu leven van subsidie en niets bijdragen, die zouden inderdaad gedwongen worden een baan te zoeken. Maar als iemand een nut kan verzinnen voor het kunstmatig in leven houden van die activiteiten, zouden ze daarmee ook de eerste zijn. Da's nu juist het hele punt, het 'het is kunst, want het kost een miljoen'-effect uitroeien.
||
![]() |
Citaat:
Maar dat iets rendabel of (financieel) zelfredzaam is, is hopelijk niet het enige criterium wat iets bestaansrecht geeft. |
![]() |
||
Citaat:
Da's dan weer het andere uiterste, dat net zo min klopt. Ik denk daarom ook dat de huidige bezuinigingen een goede stap in de richting van een compromis ergens in het midden is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kortom compleet onvergelijkbaar. Spin-off waar consumenten later gebruik van kunnen maken is bij geen van deze dingen ooit het doel geweest van de orginele (staat gesubsidieeerde) projecten. Net zoals dat "ruimtevaart" geen subsidie op magnetrons en (laser)cd-spelers is.
||
![]() |
Citaat:
Ik betaal ook mee aan "rechtse hobby's" die flink wat meer kosten dan 200 miljoen. Daar klaag ik verder niet over; en een verschil van mening is goed. Ik vind het alleen ronduit asociaal als ik mensen hoor "ik heb weinig met de culturele sector dus die mag van mij helemaal kapot gemaakt worden." Niet iedere belastingcent kan besteed worden aan iets waar jij persoonlijk profijt van hebt. Dat is iets wat veel mensen vaak niet lijken te beseffen. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Besaait met muisjes voor Gnork met MiniGnorkelien! #1630 Verwijderd | 500 | 11-03-2012 20:38 | |
De Kantine |
Een saai, een dorpeling en de slet zitten in een topic, zegt de een.. #1433 Lorelei | 500 | 27-06-2011 12:20 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
bezuinigingen op cultuur Yasino | 0 | 17-01-2011 21:56 | |
Verhalen & Gedichten |
Dichtwedstrijden Verwijderd | 500 | 13-04-2006 13:39 |