Oud 06-10-2012, 00:30
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Hiii iedereen

Ik zit met een groot dilemma... Op dit moment ben ik net begonnen aan het vierde jaar van VWO. Het is een
groot wonder dat ik ben overgegaan van klas 3 naar 4. Ik heb vanaf klas 1-3 niets aan mn huiswerk gedaan. Ik leerde toetsen de avond ervoor, had altijd smoesjes waarom ik mijn huiswerk niet had enz.. enz.. Tot aan klas 3 kwam ik hier goed mee weg.. mijn cijfers in Vwo 1 waren supergoed... In klas 2 had ik hier en daar al wat onvoldoendes.. maar ik ging gewoon over. In klas 3 kwam ik in de problemen. Ik haalde heel veel onvoldoendes, stond op sommige vakken zelfs een 4 of lager.. Halverwege het jaar werd het ook steeds moeilijker om overal mee weg te komen bij leraren.. ook in de klas zelf verliep niet alles perfect.. we hebben in klas 3 veel meegemaakt met elkaar. Uiteindelijk kon ik het niet meer, op een avond heb ik mijn ouders alles verteld.. over mijn hw achterstand en de rest van de schoolproblemen. We hebben meteen school ingelicht en ik heb veel gepraat met leraren en vertrouwenspersonen... Wonder boven wonder heb ik vwo 4 gehaald... Ik stond maar een 5 gemiddeld op de overgang van klas 3-4. Nu zit ik in klas 4 en heb klas 3 helemaal afgesloten. Toen ik in klas3 geen enkele uitweg meer zag, heb ik overwogen naar HAVO te gaan.. uiteindelijk niet gedaan. Ik heb het nu in klas 4 qua klas en vrienden geweldig, maar diep van binnen wil ik graag HAVO gaan doen.. dit omdat ik door de vreselijke achterstand bang ben voor mijn vwo examen.. en omdat ik toch geen universiteit ga doen.. ik wil naar HBO dus daar kom ik met HAVO ook, maar dan een jaartje eerder Toch zijn er een aantal dingen die me tegenhouden.. namelijk:
1. ik heb op het vwo het vak Spaans. Dit is een geweldige kans voor later als ik deze taal beheer.. ook ga ik met dit vak een weekje in Maart op uitwisseling naar Valencia. Dat is echt a dream coming true!! Met mn vriendinnen met school met het vliegtuig naar Spanje helaas kan ik dit vak op de HAVO niet volgen..
2. In mijn huidige vwo klas heb ik nu veel vrienden en ken ik iedereen... Aangezien ik wat onzeker ben en ik vroeger gepest ben, lijkt het me moeilijk om opnieuw in een klas te moeten beginnen...
3. Ik ben verliefd geweest op een jongen.. ik voel nog steeds wat voor hem ook al wil ik dit niet.. maar hij voelt niets voor mij.. dat heb ik geaccepteerd.. Maargoed, als ik naar HAVO wil, wil ik wel in de klas van 2 meiden die ik goed ken en bevriend mee ben.. dan heb ik tenminste iemand.. maar hij zit daar ook bij in de klas.. en ik maakt me dan vooral zorgen om de vreselijke beschaamende gymlessen... -.-'

Ik zit dus in een vreselijk dilemma.. dusseehh: HELP?!


Verder zou ik graag willen weten van mensen die hier ervaring mee hebben... Wat is nou het verschil tussen havo en vwo.. en hoe is het jullie bevallen? De overstap zeg maar...

Heeeeeeeel erg bedankt allemaal...xxx

Laatst gewijzigd op 06-10-2012 om 16:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2012, 11:28
Verwijderd
Ik zou toch je vakken gaan bijspijkeren. Dat is goed voor je werkhouding als je nu al leert dat hard leren de oplossing is in plaats van uit luiheid en angst een niveau lager gaan. Als je VWO aankan zonder huiswerk te maken, kun je ook je niveau weer ophalen. Ik denk dat met iedere dag een lesuur erbij je binnen de kortste keren door leerjaar 1 t/m 3 heen bent. Verder heb je zelf ook overtuigende redenen waarom je op VWO moet blijven. Ik zou dus zeggen; ga hard werken. Zorg dat je vrienden/vriendinnen samen huiswerk met je maken zodat je je gaten in je kennis kunt invullen. Je hebt daarnaast best veel tijd nog voordat je aan je VWO examens begint. En van de ene huiswerkontduiker naar de andere: ik heb jarenlang mijn gemiddeldes op de tienden precies uitgerekend en met het minimale steeds mijn jaren gehaald. Op mijn examen haalde ik het net niet, maar met vier dagen hard werken had ik mijn onvoldoende verdubbeld naar een voldoende. Het is best te doen, maar je zult er wel voor moeten werken. Die houding is ook goed, want op het HBO wordt het niet anders.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 11:50
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Ik zou toch je vakken gaan bijspijkeren. Dat is goed voor je werkhouding als je nu al leert dat hard leren de oplossing is in plaats van uit luiheid en angst een niveau lager gaan. Als je VWO aankan zonder huiswerk te maken, kun je ook je niveau weer ophalen. Ik denk dat met iedere dag een lesuur erbij je binnen de kortste keren door leerjaar 1 t/m 3 heen bent. Verder heb je zelf ook overtuigende redenen waarom je op VWO moet blijven. Ik zou dus zeggen; ga hard werken. Zorg dat je vrienden/vriendinnen samen huiswerk met je maken zodat je je gaten in je kennis kunt invullen. Je hebt daarnaast best veel tijd nog voordat je aan je VWO examens begint. En van de ene huiswerkontduiker naar de andere: ik heb jarenlang mijn gemiddeldes op de tienden precies uitgerekend en met het minimale steeds mijn jaren gehaald. Op mijn examen haalde ik het net niet, maar met vier dagen hard werken had ik mijn onvoldoende verdubbeld naar een voldoende. Het is best te doen, maar je zult er wel voor moeten werken. Die houding is ook goed, want op het HBO wordt het niet anders.

Heeel erg bedankt voor je reactie
Ik begrijp wat je bedoeld.. in klas 3 heb ik ook veel moeten bijspijkeren.. Dit was een moeilijke tijd.. uiteindelijk haalde ik mijn 3en op naar 6en.. en haalde mijn 3 op wiskunde op naar een 5. maar (dit klinkt heeeel raar) hoe graag ik ook hw wil maken... Ik kan het niet.. ik raak snel afgeleid... Dit kan met hoog sensitiviteit te maken hebben. Mijn hw planning is in orde.. maar het uitvoeren van die planning niet.. dan denk ik: "ik ga nu m&o maken. Dan kan ik daarna lekker niks doen.." maar uiteindelijk kom ik er achter dat ik weeeer niks gedaan heb..
Mijn basisschoolleraar heeft gezegd destijds dat ik een HAVO leerlinge was... Toch ben ik VWO gaan doen. Mijn moeder heeft ook al jaren gezegd dat ik een HAVO-kind ben... Misschien hebben ze toch gelijk...? Ik.moet iig de knoop doorhakken voor de herfstvakantie....

Laatst gewijzigd op 06-10-2012 om 16:04.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 13:17
Sebastien
Avatar van Sebastien
Sebastien is offline
begint die jongens naam heel toevallig met een A van Allard
__________________
always give 100%, unless you are donating blood.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Heeel erg bedankt voor je reactie
Ik begrijp wat je bedoeld.. in klas 3 heb ik ook veel moeten bijspijkeren.. tenminste dat was de bedoeling.. ik zat uren op mijn kamer, maar zoveel extra heb ik helemaal niet gedaan.. ja ik leerde nu een dag eerder, en maakte iets meer hw... Ik haalde mijn 3en op naar 6en.. en haalde mijn 3 op wiskunde op naar een 5. Ik het nog steeds niet helemaal.. maar (dit klinkt heeeel raar) hoe graag ik ook hw wil maken... Ik kan het niet.. ik ben hoog sensitief en raak daardoor snel afgeleid... Mijn hw planning is in orde.. maar het uitvoeren van die planning niet.. dan denk ik: "ik ga nu m&o maken. Dan kan ik daarna lekker niks doen.." maar uiteindelijk kom ik er achter dat ik weeeer niks gedaan heb..
Mijn basisschoolleraar heeft gezegd destijds dat ik een HAVO leerlinge was... Toch ben ik VWO gaan doen. Mijn moeder heeft ook al jaren gezegd dat ik een HAVO-kind ben... Misschien hebben ze toch gelijk...? Ik.moet iig de knoop doorhakken voor de herfstvakantie....
Zoals je het nu beschrijft, ligt het aan je planning, niet aan je intelligentie. Kijk, de vraag is alleen hoeveel je er voor over hebt om echt aan het werk te gaan. Ik neem aan dat ook jouw school inmiddels een studiehuis heeft of een andere werkplek waar jij je huiswerk kunt maken. Als je daar gaat zitten, word je minder snel afgeleid dan thuis. Of ga samen met iemand anders huiswerk maken, zodat je elkaar bij de les kunt houden. Er zijn genoeg keuzes te maken waardoor je niet raakt afgeleid en je vrije tijd eerder gaat invullen dan je huiswerktijd. Daar komt natuurlijk wel wat wilskracht bij kijken. Vandaar de vraag: hoeveel heb je er voor over?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 14:25
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Zoals je het nu beschrijft, ligt het aan je planning, niet aan je intelligentie. Kijk, de vraag is alleen hoeveel je er voor over hebt om echt aan het werk te gaan. Ik neem aan dat ook jouw school inmiddels een studiehuis heeft of een andere werkplek waar jij je huiswerk kunt maken. Als je daar gaat zitten, word je minder snel afgeleid dan thuis. Of ga samen met iemand anders huiswerk maken, zodat je elkaar bij de les kunt houden. Er zijn genoeg keuzes te maken waardoor je niet raakt afgeleid en je vrije tijd eerder gaat invullen dan je huiswerktijd. Daar komt natuurlijk wel wat wilskracht bij kijken. Vandaar de vraag: hoeveel heb je er voor over?
Ja, dit is een probleem waar ik al heel lang mee worstel... Ik heb al aan hwbegeleiding gedaan, een hw uur op school 1x per week, zelfstandig op school hw maken, thuis met toezicht hw maken... Zelfs al een kookwekkertje om de 5 min af laten gaan om mezelf erop te controleren of ik wel hw maak... Duizenden gesprekken gevoerd.. en niets helpt.. vreselijk... Het voelt alsof ik iets heel graag wil, maar iets me onbewust tegenhoudt. Alsif je iets voor me neerzet, ik wil het pakken maar kom maar niet vooruit... Het is zo frustrerend.. ik hoop dat ik op HAVO meer mijn draai vindt.. minder op mijn tenen hoef te lopen en meer doen!! Dat hoop ik echt..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 14:26
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
begint die jongens naam heel toevallig met een A van Allard
Nee... Totaal niet.... Hoezo dat dan??

Laatst gewijzigd op 06-10-2012 om 14:53.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 14:35
Verwijderd
Citaat:
Ja, dit is een probleem waar ik al heel lang mee worstel... Ik heb al aan hwbegeleiding gedaan, een hw uur op school 1x per week, zelfstandig op school hw maken, thuis met toezicht hw maken... Zelfs al een kookwekkertje om de 5 min af laten gaan om mezelf erop te controleren of ik wel hw maak... Duizenden gesprekken gevoerd.. en niets helpt.. vreselijk... Het voelt alsof ik iets heel graag wil, maar iets me onbewust tegenhoudt. Alsif je iets voor me neerzet, ik wil het pakken maar kom maar niet vooruit... Het is zo frustrerend.. ik hoop dat ik op HAVO meer mijn draai vindt.. minder op mijn tenen hoef te lopen en meer doen!! Dat hoop ik echt..
Nu sluipt er toch een 'het is te moeilijk'-argument in.

Dat VWO te moeilijk is als je echt niets aan je huiswerk doet; ja natuurlijk, want zonder oefening komt de kennis niet echt aan voor een aantal vakken. Maar ik denk dat dat op de HAVO niet minder is. Natuurlijk zijn de standaarden daar iets lager, maar als je geen huiswerk kunt maken omdat je steeds afgeleid wordt, weet ik niet of HAVO de oplossing is. Ik denk dat je ook daar moeite krijgt met de vakken waar je nu ook moeite mee hebt. Dan kom je in de categorie 'niet goed kunnen leren' en moet je wat praktijkgerichts gaan doen.

Wat heb je gedaan met huiswerkbegeleiding dan? Zat daar iemand die zich echt met jou bezighield? En maakte je dan wel je opdrachten?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 14:45
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Nu sluipt er toch een 'het is te moeilijk'-argument in.

Dat VWO te moeilijk is als je echt niets aan je huiswerk doet; ja natuurlijk, want zonder oefening komt de kennis niet echt aan voor een aantal vakken. Maar ik denk dat dat op de HAVO niet minder is. Natuurlijk zijn de standaarden daar iets lager, maar als je geen huiswerk kunt maken omdat je steeds afgeleid wordt, weet ik niet of HAVO de oplossing is. Ik denk dat je ook daar moeite krijgt met de vakken waar je nu ook moeite mee hebt. Dan kom je in de categorie 'niet goed kunnen leren' en moet je wat praktijkgerichts gaan doen.

Wat heb je gedaan met huiswerkbegeleiding dan? Zat daar iemand die zich echt met jou bezighield? En maakte je dan wel je opdrachten?
Ik hoop gewoon dat omdat HAVO wat makkelijker is, ik ook wat sneller mijn huiswerk daadwerkelijk maak. Bij huiswerkbegeleiding zat ik met een paar anderen in een klas na schooltijd met een willekeurige docent.. ieder maakte zelfstandig zijn hw daar... Ik ook wel... Maar niet altijd heel veel. Maar helaas was dat maar 1uurtje en het is alleen in de tweede... -.-'
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Ik hoop gewoon dat omdat HAVO wat makkelijker is, ik ook wat sneller mijn huiswerk daadwerkelijk maak. Bij huiswerkbegeleiding zat ik met een paar anderen in een klas na schooltijd met een willekeurige docent.. ieder maakte zelfstandig zijn hw daar... Ik ook wel... Maar niet altijd heel veel. Maar helaas was dat maar 1uurtje en het is alleen in de tweede... -.-'
Hm, nee, dat werkt voor geen meter. Ik denk dat jij om te beginnen iemand nodig hebt die tegelijkertijd met jou huiswerk maakt. Hetzelfde onderwerp, op dezelfde plaats en tijd. Dat zou ik dus met je bevriende klasgenoten zien te regelen dat je samen gaat zitten aan het huiswerk. Dan blijf je beter aan het werk omdat je met elkaar kunt overleggen en dan kun je er voor zorgen dat jullie allebei aan het werk blijven.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 14:52
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Hm, nee, dat werkt voor geen meter. Ik denk dat jij om te beginnen iemand nodig hebt die tegelijkertijd met jou huiswerk maakt. Hetzelfde onderwerp, op dezelfde plaats en tijd. Dat zou ik dus met je bevriende klasgenoten zien te regelen dat je samen gaat zitten aan het huiswerk. Dan blijf je beter aan het werk omdat je met elkaar kunt overleggen en dan kun je er voor zorgen dat jullie allebei aan het werk blijven.
Goed idee... MAAR mijn ene vriendin moet direct uit school weg wegens priveredenen.. Mijn andere vriendin heeft totaaal andere vakken... En verder weet ik niet iemand met wie ik dat zie zitten... En ik zit al tot laat op school... Dus dan moet ik daar met iemand heel laar blijven... En mensen in de buurt thuis is er niet... Dus goed idee, maar de uitwerking wordt lastig
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 14:54
Verwijderd
Je hebt vast mensen om je heen die in hetzelfde schuitje zitten. Er moeten toch wel klasgenoten zijn die ongeveer hetzelfde rooster hebben en dergelijke?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 14:54
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Je hebt eigenlijk al voor jezelf besloten, lijkt het. Je wil naar de HAVO omdat het moeilijk is. Ik krijg niet het idee dat je goed weet waarom je zoveel problemen hebt.

Ik ben het niet eens dat het 'te moeilijk' is voor je (afgaande op wat je zegt). Je hebt het toch ook gered tot VWO4. Hoewel de bovenbouw natuurlijk anders is, lukt het veel mensen niet.

Natuurlijk zie ik alleen wat je hier schrijft, maar ik hoor je eigenlijk twee dingen zeggen:
  • Ik weet niet goed waarom ik geen huiswerk maak
  • Ik heb al zó veel gedaan, maar het lukt niet. Ik ben 'hoogsensitief' en heb een leuke klas nodig

Als je niet weet waarom je geen huiswerk maakt, lukt HAVO je ook niet. Uiteindelijk komen die examens en die kan je niet maken op intelligentie alleen. Je moet daarvoor goed kunnen werken.

Je moet ten eerste weten waarom het je niet lukt. Een deel van wat jij hier verteld doet me denken aan het gedrag van leerlingen met ADD. Ben je ooit getest op psychologische problemen mbt leren en school? Heeft je school hier ondersteuning voor? Ik zou daar naar op zoek gaan.

Ergens krijg ik ook het idee dat je niet hard genoeg bent tegen jezelf. Je geeft aan naar het HBO te willen (in V4? Kunstacademie?), je praat over 'een echte HAVO leerling' zijn en je zegt dat je hoogsensitief bent. Is dat echt allemaal waar? Of zijn dat gedachtes die in je hoofd zitten, omdat het je moeite kost? Wees eerlijk tegen jezelf: zijn dit echt jouw problemen, of is het probleem dat je teveel doodled, praat met vriendinnen en je mobiel te veel bij je hebt?

Dit klinkt heel hard, maar dat is denk ik belangrijk voor jou. Jij moet echt heel zeker weten dat jij niet naar de HAVO gaat, omdat dat de makkelijke oplossing is. Je moet naar de HAVO gaan als dat goed voor je is en je er iets mee opschiet. Bedenk je dat misschien dit een heel lastig jaar is in VWO4, maar dit is wél de tijd op je problemen op te lossen. Als je ze nu ontwijkt door naar de HAVO te gaan, wordt het een probleem op het HBO, of daarna. En dan is het veel lastiger om goed begeleidt te worden.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 14:54
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Hm, nee, dat werkt voor geen meter. Ik denk dat jij om te beginnen iemand nodig hebt die tegelijkertijd met jou huiswerk maakt. Hetzelfde onderwerp, op dezelfde plaats en tijd. Dat zou ik dus met je bevriende klasgenoten zien te regelen dat je samen gaat zitten aan het huiswerk. Dan blijf je beter aan het werk omdat je met elkaar kunt overleggen en dan kun je er voor zorgen dat jullie allebei aan het werk blijven.


Overigens heeeeeel erg bedankt dat je meedenkt en helpt!!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 15:04
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Je hebt eigenlijk al voor jezelf besloten, lijkt het. Je wil naar de HAVO omdat het moeilijk is. Ik krijg niet het idee dat je goed weet waarom je zoveel problemen hebt.

Ik ben het niet eens dat het 'te moeilijk' is voor je (afgaande op wat je zegt). Je hebt het toch ook gered tot VWO4. Hoewel de bovenbouw natuurlijk anders is, lukt het veel mensen niet.

Natuurlijk zie ik alleen wat je hier schrijft, maar ik hoor je eigenlijk twee dingen zeggen:
  • Ik weet niet goed waarom ik geen huiswerk maak
  • Ik heb al zó veel gedaan, maar het lukt niet. Ik ben 'hoogsensitief' en heb een leuke klas nodig

Als je niet weet waarom je geen huiswerk maakt, lukt HAVO je ook niet. Uiteindelijk komen die examens en die kan je niet maken op intelligentie alleen. Je moet daarvoor goed kunnen werken.

Je moet ten eerste weten waarom het je niet lukt. Een deel van wat jij hier verteld doet me denken aan het gedrag van leerlingen met ADD. Ben je ooit getest op psychologische problemen mbt leren en school? Heeft je school hier ondersteuning voor? Ik zou daar naar op zoek gaan.

Ergens krijg ik ook het idee dat je niet hard genoeg bent tegen jezelf. Je geeft aan naar het HBO te willen (in V4? Kunstacademie?), je praat over 'een echte HAVO leerling' zijn en je zegt dat je hoogsensitief bent. Is dat echt allemaal waar? Of zijn dat gedachtes die in je hoofd zitten, omdat het je moeite kost? Wees eerlijk tegen jezelf: zijn dit echt jouw problemen, of is het probleem dat je teveel doodled, praat met vriendinnen en je mobiel te veel bij je hebt?

Dit klinkt heel hard, maar dat is denk ik belangrijk voor jou. Jij moet echt heel zeker weten dat jij niet naar de HAVO gaat, omdat dat de makkelijke oplossing is. Je moet naar de HAVO gaan als dat goed voor je is en je er iets mee opschiet. Bedenk je dat misschien dit een heel lastig jaar is in VWO4, maar dit is wél de tijd op je problemen op te lossen. Als je ze nu ontwijkt door naar de HAVO te gaan, wordt het een probleem op het HBO, of daarna. En dan is het veel lastiger om goed begeleidt te worden.
Hoe ik VWO 4 heb gered is nog steeds een wonder.. mijn besluit is inderdaad grotendeels al HAVO.. volgens mij heb ik geen ADD. Wel weet ik dat ik hoogsensitief ben/kan zijn. Ik wil naar het HBO nadat ik HAVO of VWO heb afgerond.. daar twijfel ik nu dus aan.. Met HAVO wordt alles wat makkelijker, ben een jaar eerder klaar en het is meer doen.. bij vwo is het meer: Zoek het zelf allemaal uit... en bij HAVO krijg je meer uitgelegd enzoo...
Heel erg bedankt voor je reactie overigens

Laatst gewijzigd op 06-10-2012 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 15:16
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Hoe ik VWO 4 heb gered is nog steeds een wonder.. mijn besluit is inderdaad grotendeels al HAVO.. Ik heb testen gedaan, ik heb niet ADD maar kom wel in de buurt.. Al heel jong zijn er testen geweest waaruit bleek dat ik hoogsensitief ben... Ik wil naar het HBO nadat ik HAVO of VWO heb afgerond.. daar twijfel ik nu dus aan.. Met HAVO wordt alles wat makkelijker, ben een jaar eerder klaar en het is meer doen.. bij vwo is het meer: Zoek het zelf allemaal uit... en bij HAVO krijg je meer uitgelegd enzoo...
Heel erg bedankt voor je reactie overigens
HAVO is nog steeds ontzettend moeilijk als je niet goed kan werken aan huiswerk. 'Makkelijk' is een slechte instelling! Met HAVO heb je een jaar minder om je voor te bereiden, je moet dit jaar al cijfers halen voor je examen. Je moet uiteindelijk een examen doen dat iets simpeler is, maar waarvoor er nog steeds veel moet gebeuren.

Maar belangrijker: jij lost jouw probleem niet op. Als je HAVO gaat doen, schuif je je problemen door totdat je op het HBO zit. Dan moet je het ook zelf uitzoeken. Dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem, maar komt daarbij dat je los komt te staan van je ouders en professionele docenten.

Ik zou je dit aanraden: Blijf op het VWO. Doe desnoods 2 jaar over V4. Ga aan jezelf werken. Wees streng voor jezelf en laat je ouders dat ook zijn. Maak desnoods een ruimte in je kamer waar je met een lampje en een bureau bent, zonder mobiel, zonder PC, zonder alles wat je maar af kan leiden. Dwing jezelf tot regelmaat: Na school gelijk aan je huiswerk, alleen stoppen om te eten en doorgaan totdat het af is. Vrienden en vrije tijd zijn voor na je huiswerk.

Dit kost je in het begin een aantal leuke avonden verpest door het harde werk. Maar uiteindelijk moet JIJ ontdekken hoe je zelf kan werken. Dat is geen optie; op het HBO moet je dat uiteindelijk ook. Kom er NU achter, nu je nog 15 bent en nog mensen hebt om op terug te vallen, hoe JIJ kan werken.

Ook al ben je hoogsensitief, heb je ADD, ADHD, whatever. Als het aankomt op het echte leven heb je geen excuus. Op school houden ze rekening met je en zorgen ze er voor dat je kan ontdekken hoe je je problemen overkomt. Ze zijn niet bezig rekening te houden met excuses. Als jij straks uit je HBO opleiding komt, maakt het niemand een drol uit of jij hoogsensitief bent. Jij moet daar mee om kunnen gaan. Jij moet weten hoe je de oordopjes regelt voor je 'probleem'.

Kom er achter in V4. Praat niet over wonderen, maar praat over wat JIJ gaat doen. Hoe los JIJ je probleem op. In ieder geval niet door naar HAVO 4 te gaan.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Overigens heeeeeel erg bedankt dat je meedenkt en helpt!!
Dat is geen antwoord verder

Een psychologisch onderzoek zou misschien wel kunnen helpen, hoewel in de huidige wereld iedereen een labeltje moet hebben. Als jij graag hoogsensitief wilt zijn, is dat best te regelen. Jij bent intelligent genoeg om die vragenlijsten te manipuleren en er zijn hordes psychologen die ook wat te diagnosticeren willen hebben.

Kijk, het enige dat echt helpt is 'niet lullen maar poetsen'. Het mooie daarvan (en het moeilijke) is dat het in jouw hoofd zit en jij de enige bent die zo'n verandering duurzaam kan maken. In navolging van Kitten (Kitten, doe iets aan de begeleidt ) : dit is vrij hard, maar dat heb je ook nodig.
Ik durf een krat kinderchampagne (bier hebben we het over een jaar over ) in te zetten op de volgende stellingen:
  1. Je bent intelligent genoeg voor VWO. Je haalt de eerste drie jaar immers niet als je geen huiswerk maakt, als je niet intelligent genoeg bent.
  2. Tot nu toe heb je geen gerichte begeleiding gehad, maar voornamelijk surveillanten die alleen kijken of je stil bent
  3. Je hebt klasgenoten: met die klasgenoten kun je, desnoods per vak, huiswerk maken en samen afspreken.
  4. Zodra je nadenkt in 'hoe kan ik het probleem oplossen' in plaats van 'kut het zit me allemaal tegen', kom jij vanzelf op de weg naar meer concentratie en een gewenning aan huiswerk maken.

Bovendien heb je ook ouders die samen met jou je huiswerk kunnen doorlopen en daar beloningen en straffen tegenover kunnen zetten. Er zijn ongetwijfeld dingen waar je waarde aan hecht (zakgeld, uitgaan, beltegoed) en wat je dus prima in de waagschaal kunt leggen. Als je de helft van je zakgeld/beltegoed/uitgaansavonden mist omdat je je huiswerk niet maakt, motiveert dat als het goed is als een dolle. Helemaal als je wél alles goed maakt voor een bepaalde periode, je dan ook weer wat extra privileges krijgt.

Je hebt leraren die als het goed is precies weten wat jij met je proefwerken wel en niet goed doet en kan. Zij weten ook ongeveer op welk niveau je zit en met welk oefenmateriaal je aan de slag kunt om terug op niveau te komen.

Je hebt hier een forum waar je terecht kunt met lastige kwesties, waar mensen je ook willen helpen als je laat zien dat je zelf er aan werkt. Er zijn op internet talloze sites met tips, zoals wisfaq.nl, natuurkunde.nl, digischool, rekenset, wikipedia en scholieren.com zelf.

Het enige wat overblijft is jouw instelling.

Kies je voor de moeilijkere weg en zie je jezelf uiteindelijk beloond met een VWO-diploma waarmee je alle kanten op kunt (handig als je pas in de 6e je studiekeuze maakt, zoals ik) en een werkinstelling hebt ontwikkeld die gericht is op leren en je best doen (handig voor je vervolgopleiding én je latere baan, allerlei dingen waar je nu nog geen zicht op hebt maar over zes jaar wel).

Of kies je voor de makkelijke weg, maak je geen huiswerk (want te moeilijk), ga je naar HAVO (en daarna MBO, want met deze instelling haal je HAVO ook niet, en daarna MBO waarschijnlijk ook niet) en krijg je over een paar jaar, wanneer je als schoenpoetser / hamburgeromdraaier minimumloon verdient, een schuldgevoel omdat je diep van binnen heel goed weet dat je best makkelijk dat stapje meer had kunnen doen. En daardoor had kunnen doen wat je écht leuk vindt, in plaats van wat nou even makkelijker uitkomt.

Zoals ik al zei: kratje kinderchampagne. Op dat 'kunnen' in deze geen issue is, maar 'willen' des te meer. Aan jou wat je nu kiest, en waar je in de toekomst al dan niet spijt van hebt
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Ook al ben je hoogsensitief, heb je ADD, ADHD, whatever. Als het aankomt op het echte leven heb je geen excuus. Op school houden ze rekening met je en zorgen ze er voor dat je kan ontdekken hoe je je problemen overkomt. Ze zijn niet bezig rekening te houden met excuses. Als jij straks uit je HBO opleiding komt, maakt het niemand een drol uit of jij hoogsensitief bent. Jij moet daar mee om kunnen gaan. Jij moet weten hoe je de oordopjes regelt voor je 'probleem'.
*high five*

Ik kan alleen maar Kitten's woorden onderschrijven. Ik ben nu niet afgestudeerd van de universiteit. Daar heb ik leren werken, omdat ik dat op het VWO niet deed. Dat was ook nodig. Op de universiteit geven ze er eigenlijk geen zak om als je het niet haalt. Dan krijg je een bindend studieadvies en word je via de achterdeur er uit geflikkerd. Op het HBO is het in grote lijnen niet anders: als je je punten niet haalt, kun je vertrekken. Hoe jonger je bent, hoe meer 'medelijden' er met je is en hoe meer mensen bereid zijn om mee te helpen met je bijsturen. Zodra je de middelbare school gepasseerd bent, is er niemand die nog kijkt of je op college komt en of je je huiswerk maakt. Je bent volwassen en je wordt geacht zelf je keuzes te kunnen maken. Als je dan pas begint met nadenken, wordt het een lastige tijd.

Ieder jaar dat je blijft zitten door niks te doen, kost je een jaarsalaris. En dan geen jeugdjaarsalaris, maar het salaris dat je zou verdienen voordat je met pensioen gaat. De jaren wanneer je helemaal aan de top van je baan zit en het meest verdient.

Dat kán het waard zijn, als je een goede keuze maakt door bijvoorbeeld te blijven zitten. Ook in V4 gaan er cijfers naar je eindlijst toe geloof ik (talen, als je die laat vallen). Maar op VWO heb je vanaf nu, zeker als je beredeneerd blijft zitten, veel meer tijd om alles bij te werken. Genoeg tijd, terwijl op de HAVO de examens nu al in je nek hijgen...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-10-2012, 15:58
Sebastien
Avatar van Sebastien
Sebastien is offline
als je school heel toevallig met het woord 'ding' begint, dan heb ik slecht nieuws, beide opties van je zijn zwaar verrot. Havo 4 is op deze betreffende school zeer zwak en moeilijk. verder is er een nieuwe regeling dat je geen 4 mag staan op engels, Wiskunde en Nederlands. dus als je alleen op wiskunde een 4 als eindcijfer hebt en de rest bij wijze van spreke een 10. dan nog ben je niet over. Vooral in VWO 4 wordt dit moeilijk.
__________________
always give 100%, unless you are donating blood.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 15:59
Verwijderd
Terechte regels
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:13
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
als je school heel toevallig met het woord 'ding' begint, dan heb ik slecht nieuws, beide opties van je zijn zwaar verrot. Havo 4 is op deze betreffende school zeer zwak en moeilijk. verder is er een nieuwe regeling dat je geen 4 mag staan op engels, Wiskunde en Nederlands. dus als je alleen op wiskunde een 4 als eindcijfer hebt en de rest bij wijze van spreke een 10. dan nog ben je niet over. Vooral in VWO 4 wordt dit moeilijk.
Echt heeeeeeel toevallig begint mijn school met 'Ding' XD
Die regel ken ik iid... Voor en en nl ben ik niet zo 'bang' voor wiskunde wel.. maar kun je uitleggen wat je bedoeld met HAVO4 is hier zwak en moeilijk???

*Overigens ken ik wel een Allard... Maar dat is absoluut niet de jongen die ik bedoel...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:16
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
HAVO is nog steeds ontzettend moeilijk als je niet goed kan werken aan huiswerk. 'Makkelijk' is een slechte instelling! Met HAVO heb je een jaar minder om je voor te bereiden, je moet dit jaar al cijfers halen voor je examen. Je moet uiteindelijk een examen doen dat iets simpeler is, maar waarvoor er nog steeds veel moet gebeuren.

Maar belangrijker: jij lost jouw probleem niet op. Als je HAVO gaat doen, schuif je je problemen door totdat je op het HBO zit. Dan moet je het ook zelf uitzoeken. Dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem, maar komt daarbij dat je los komt te staan van je ouders en professionele docenten.

Ik zou je dit aanraden: Blijf op het VWO. Doe desnoods 2 jaar over V4. Ga aan jezelf werken. Wees streng voor jezelf en laat je ouders dat ook zijn. Maak desnoods een ruimte in je kamer waar je met een lampje en een bureau bent, zonder mobiel, zonder PC, zonder alles wat je maar af kan leiden. Dwing jezelf tot regelmaat: Na school gelijk aan je huiswerk, alleen stoppen om te eten en doorgaan totdat het af is. Vrienden en vrije tijd zijn voor na je huiswerk.

Dit kost je in het begin een aantal leuke avonden verpest door het harde werk. Maar uiteindelijk moet JIJ ontdekken hoe je zelf kan werken. Dat is geen optie; op het HBO moet je dat uiteindelijk ook. Kom er NU achter, nu je nog 15 bent en nog mensen hebt om op terug te vallen, hoe JIJ kan werken.

Ook al ben je hoogsensitief, heb je ADD, ADHD, whatever. Als het aankomt op het echte leven heb je geen excuus. Op school houden ze rekening met je en zorgen ze er voor dat je kan ontdekken hoe je je problemen overkomt. Ze zijn niet bezig rekening te houden met excuses. Als jij straks uit je HBO opleiding komt, maakt het niemand een drol uit of jij hoogsensitief bent. Jij moet daar mee om kunnen gaan. Jij moet weten hoe je de oordopjes regelt voor je 'probleem'.

Kom er achter in V4. Praat niet over wonderen, maar praat over wat JIJ gaat doen. Hoe los JIJ je probleem op. In ieder geval niet door naar HAVO 4 te gaan.
Die "ruimte" in mn kamer ga ik binnenkort es proberen... Thx, ik ga ff nadenken over dit bericht en die van Uitzicht....
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:17
Verwijderd
Stuur ook gerust privéberichten overigens!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:19
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Echt heeeeeeel toevallig begint mijn school met 'Ding' XD
Die regel ken ik iid... Voor en en nl ben ik niet zo 'bang' voor wiskunde wel.. maar kun je uitleggen wat je bedoeld met HAVO4 is hier zwak en moeilijk???

*Overigens ken ik wel een Allard... Maar dat is absoluut niet de jongen die ik bedoel...
Hiermee bedoelt hij waarschijnlijk dat de afdeling HAVO van de school al jaren niet zo goed scoort op de eindexamens. Om dit te verbeteren zijn de eisen waarschijnlijk hoger geworden, zodat uiteindelijk minder mensen met slechte cijfers hun examen ingaan (en er dus minder zakken).
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:20
Sebastien
Avatar van Sebastien
Sebastien is offline
de schoolinspectie heeft jouw school (mijn oude school totdat ik werd genaaid door die nieuwe regel) beoordeeld en in hun eindoordeel beoordeelden ze de havo als 'zwak'. in havo 4 was er zelfs een paar jaar geleden een doublatiepercentage van 62%! er wordt dus slecht lesgegeven en is zeker geen aanrader. en als je denkt dat VWO 4 wiskunde al moeilijk wordt, VWO 5 wiskunde is véél erger. Als ik jou was zou ik óf naar een andere school gaan. (sprintVWO bijvoorbeeld) óf toch de havo gaan doen met als gevolg geen valencia uitwisseling. maar je kunt in havo 4 alsnog meedoen met een uitwisseling met duitsers. ook leuk.
__________________
always give 100%, unless you are donating blood.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2012, 16:20
Verwijderd
@ Kitten: Of de slechte weg van makkelijkere SE's voor betere gemiddeldes?

@ Sebastien: ai! Dat klinkt niet best inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:24
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
de schoolinspectie heeft jouw school (mijn oude school totdat ik werd genaaid door die nieuwe regel) beoordeeld en in hun eindoordeel beoordeelden ze de havo als 'zwak'. in havo 4 was er zelfs een paar jaar geleden een doublatiepercentage van 62%! er wordt dus slecht lesgegeven en is zeker geen aanrader. en als je denkt dat VWO 4 wiskunde al moeilijk wordt, VWO 5 wiskunde is véél erger. Als ik jou was zou ik óf naar een andere school gaan. (sprintVWO bijvoorbeeld) óf toch de havo gaan doen met als gevolg geen valencia uitwisseling. maar je kunt in havo 4 alsnog meedoen met een uitwisseling met duitsers. ook leuk.
Dit vind ik dus echt een slecht advies. Zeker omdat ze aangeeft dat ze leuke klasgenoten heeft.

Een doublatie percentage hoeft niet te zeggen dat een school zwak is. Heel strenge scholen hebben eerder een hoger percentage en vooral H4 is notair om het aantal zittenblijvers. Dit hoeft verder niet met het geleverde onderwijs samen te hangen.

Wat je daarnaast moet bedenken is dat ook Wiskunde prima te leren is. Veel leerlingen zijn er van overtuigd dat dit niet kan, maar dat is gewoon niet waar. Als je slecht bent in wiskunde kan je dat leren.

Uiteindelijk ligt het probleem waar ze mee zit bij haar, niet haar school. Het is heel makkelijk om naar een school te wijzen en hen de schuld te geven. Dit kan ook wel terecht zijn, maar de problemen die zij beschrijft zijn niet gerelateerd aan het klimaat bij haar op school. Hoogstens dat ze nog niet effectief is begeleid door haar school in het oplossen van haar problemen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:25
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Dus conclusie zou kunnen zijn:
HAVO gaan doen met een verbeterde instelling... Veel aan mijn huiswerk doen en nu mijn instelling veranderen voor ik naar HBO ga.. dan heb ik dus alles van Kitten, Uitzicht en Sebastien samengevat...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:26
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
@ Kitten: Of de slechte weg van makkelijkere SE's voor betere gemiddeldes?
De school examen cijfers moeten binnen een halve punt van de CEs liggen. Is de school hier te laks (SE >>> CE) of te streng (SE <<< CE) in, dan zal de onderwijsinspectie hier naar komen kijken. Docenten zijn daarom ook erg gebrand op het nauw volgen van die gemiddeldes.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Dus conclusie zou kunnen zijn:
HAVO gaan doen met een verbeterde instelling... Veel aan mijn huiswerk doen en nu mijn instelling veranderen voor ik naar HBO ga.. dan heb ik dus alles van Kitten, Uitzicht en Sebastien samengevat...
Nee, dan heb je mij echt verkeerd gelezen. Ik pleit ervoor dat je op VWO blijft. Dat kun jij namelijk gewoon.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:27
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Dus conclusie zou kunnen zijn:
HAVO gaan doen met een verbeterde instelling... Veel aan mijn huiswerk doen en nu mijn instelling veranderen voor ik naar HBO ga.. dan heb ik dus alles van Kitten, Uitzicht en Sebastien samengevat...
Nee. Je moet juist niet de HAVO gaan doen nu. Schiet je niets mee op.
Het is, zover jij beschrijft, niet persé instelling maar studievaardigheden.
Die moet je gewoon opdoen, HAVO of VWO, waarbij je meer en beter leert bij het VWO.

Wat voor HBO wil je doen?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:28
Verwijderd
Citaat:
De school examen cijfers moeten binnen een halve punt van de CEs liggen. Is de school hier te laks (SE >>> CE) of te streng (SE <<< CE) in, dan zal de onderwijsinspectie hier naar komen kijken. Docenten zijn daarom ook erg gebrand op het nauw volgen van die gemiddeldes.
Hoe nieuw is dat? Wist niet van deze regel
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:30
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Hoe nieuw is dat? Wist niet van deze regel
Niet heel nieuw. Ik weet het niet zeker.

Trouwens, scholen met heel goed onderwijs hebben gemiddeld zowel goede SE als CE cijfers. Dat speelt natuurlijk ook mee. Maar het is gewoon belangrijk dat scholen, zoals jij voorstelt, pismakkelijke SEs geven om slechte CEs op te halen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:30
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Nee. Je moet juist niet de HAVO gaan doen nu. Schiet je niets mee op.
Het is, zover jij beschrijft, niet persé instelling maar studievaardigheden.
Die moet je gewoon opdoen, HAVO of VWO, waarbij je meer en beter leert bij het VWO.

Wat voor HBO wil je doen?
Geen idee... In de richting van styliste(etalages, winkels, filmsets) inrichten.. of bij een redactie... Ik hou van schrijven en vormgeven.. en anders actrice ;p
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:33
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
de schoolinspectie heeft jouw school (mijn oude school totdat ik werd genaaid door die nieuwe regel) beoordeeld en in hun eindoordeel beoordeelden ze de havo als 'zwak'. in havo 4 was er zelfs een paar jaar geleden een doublatiepercentage van 62%! er wordt dus slecht lesgegeven en is zeker geen aanrader. en als je denkt dat VWO 4 wiskunde al moeilijk wordt, VWO 5 wiskunde is véél erger. Als ik jou was zou ik óf naar een andere school gaan. (sprintVWO bijvoorbeeld) óf toch de havo gaan doen met als gevolg geen valencia uitwisseling. maar je kunt in havo 4 alsnog meedoen met een uitwisseling met duitsers. ook leuk.
Maar over het algemeen is HAVO dus makkelijker dan VWO op mijn school... Maar VWO beter lessen..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:34
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Geen idee... In de richting van styliste(etalages, winkels, filmsets) inrichten.. of bij een redactie... Ik hou van schrijven en vormgeven.. en anders actrice ;p
Met andere woorden: Jij wil precies beroepen gaan doen waar jouw huidige vaardigheden heel slecht bij aansluiten. Je wilt creatief bezig zijn.

Daar is niets mis mee. Bedenk je wel dat mensen in de kunstsector heel veel zelfdiscipline aan de dag moeten leggen. Ze moeten met deadlines in hun hoofd creatieve uitspattingen kunnen laten zien.

Nog meer reden voor jou om hier aan te werken en je VWO te halen. Dan heb je namelijk nog 2,5 jaar om jezelf te ontwikkelen en te leren wat je echt wil. Creatieve beroepen klinken namelijk altijd heel leuk, maar de werkelijkheid is compleet anders van het romantische beeld wat jonge mensen hebben. Zorg dat je een stevig VWO diploma hebt, zodat je nog wat anders kan gaan doen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-10-2012, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Niet heel nieuw. Ik weet het niet zeker.

Trouwens, scholen met heel goed onderwijs hebben gemiddeld zowel goede SE als CE cijfers. Dat speelt natuurlijk ook mee. Maar het is gewoon belangrijk dat scholen, zoals jij voorstelt, pismakkelijke SEs geven om slechte CEs op te halen.
Ik scoorde bij mijn SE's toch net wat beter dan bij de CE. En andere scholen in de omgeving hadden het wat erger. Maar ik wist niet van de 'half punt'-regel. Misschien is dat recenter ingevoerd dan zes jaar geleden

Citaat:
Mirjam1997 schreef:
Geen idee... In de richting van styliste(etalages, winkels, filmsets) inrichten.. of bij een redactie... Ik hou van schrijven en vormgeven.. en anders actrice ;p
Tsja, dat kan denk ik allebei op het HBO. Ik denk toch dat VWO je meer voordeel biedt (beter Nederlands voor je schrijfvaardigheden, bijvoorbeeld). En vergeet niet dat je mening binnen nu en drie jaar behoorlijk kan veranderen. Zoveel mogelijk alle opties open houden dus!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Maar over het algemeen is HAVO dus makkelijker dan VWO op mijn school... Maar VWO beter lessen..
Je moet ophouden met denken in termen van makkelijk. Waarom wil je makkelijk?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:38
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ik scoorde bij mijn SE's toch net wat beter dan bij de CE. En andere scholen in de omgeving hadden het wat erger. Maar ik wist niet van de 'half punt'-regel. Misschien is dat recenter ingevoerd dan zes jaar geleden
Ik denk dat dit vooral iets is waar docenten zich mee bezig houden. Bovendien gaat het over het algemeen bij alle leerlingen van de jaarlaag.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:40
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Met andere woorden: Jij wil precies beroepen gaan doen waar jouw huidige vaardigheden heel slecht bij aansluiten. Je wilt creatief bezig zijn.

Daar is niets mis mee. Bedenk je wel dat mensen in de kunstsector heel veel zelfdiscipline aan de dag moeten leggen. Ze moeten met deadlines in hun hoofd creatieve uitspattingen kunnen laten zien.

Nog meer reden voor jou om hier aan te werken en je VWO te halen. Dan heb je namelijk nog 2,5 jaar om jezelf te ontwikkelen en te leren wat je echt wil. Creatieve beroepen klinken namelijk altijd heel leuk, maar de werkelijkheid is compleet anders van het romantische beeld wat jonge mensen hebben. Zorg dat je een stevig VWO diploma hebt, zodat je nog wat anders kan gaan doen.
Ik ben al heel vroeg uit de droom geholpen dat sommige beroepen leuk en 'romantisch' zijn.. daar ben ik me meer van bewust van.. maar met HAVO kom ik waar ik zijn wil. En mocht ik later gedoemd zijn om te falen kan ik met HAVO ook nog alle kanten op. Na de HAVO kan ik mocht ik spijt hebben, altijd nog VWO gaan doen.. dat zeker.. maar waarom VWO doen als ik geen universiteit ga doen... Ik ben niet zo'n echte student die alles wil weten en leren... Ik ben ook niet iemand die altijd makkelijk en lui is... Waarom niet de HAVO doen, en ontzettend aan mijn huiswerk gaan, mezelf daar harder in maken.. gemotiveerder raken.. zodat ik daar niet tijdens HBO tegen aan bots... En gewoon lekker met een HAVO diploma op zak naar het hbo..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:45
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Je moet ophouden met denken in termen van makkelijk. Waarom wil je makkelijk?
Omdat ik mijn basis van klas 1-3 verkloot heb.. en ik tegen mijn vwo examen opzie.. ik voel me een stuk rustiger als ik denk aan een havo examen...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:47
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Bladiebla.
Als jij een leerling van me was, had je nu een probleem met me. Je luistert niet. Daarnaast ben je bezig om heel hard je eigen punt kracht bij te zetten, zonder te overwegen waarom je een advies krijgt.

Een leerling die mij dit vertelt, mag van mij ZEKER niet naar de HAVO. Ik zou je zeggen: "Doe jij lekker dat jaar VWO, en als je blijft zitten mag je volgend jaar de HAVO doen."

Je argumentatie is namelijk WEL lui.
"Ik doe lekker HAVO, dat kan ik makkelijk en als ik dan daarna VWO wil doen doe ik het dan wel..."

Je haalt je HAVO niet, ontwijkt het probleem dat je tegen houdt, je krijgt enorme problemen op het HBO en daar word je al helemaal niet gelukkig van. Je selecteert creatieve beroepen en uit je tekst haal ik gewoon dat je denkt dat dat rustiger werken is. Je zegt wel heel sociaal-verantwoord dat je dat weet, maar zo klinkt je totaal niet.

OF je doet nu wat aan je probleem
OF ze blijven je je hele leven achtervolgen.

Als ik je mentor was, mocht jij van mij in ieder geval niet naar de HAVO, want dan word jouw probleem alleen maar groter van.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:48
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Omdat ik mijn basis van klas 1-3 verkloot heb.. en ik tegen mijn vwo examen opzie.. ik voel me een stuk rustiger als ik denk aan een havo examen...
Die basis spijkeren ze je wel bij.
Opzien tegen het VWO examen is normaal, maar dat is nog lang weg. Je wordt daar ook gewoon voor getraind en dat lukt je best als je V4 hebt gehaald.
Je HAVO examen is niet makkelijker met deze instelling.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Ik ben al heel vroeg uit de droom geholpen dat sommige beroepen leuk en 'romantisch' zijn.. daar ben ik me meer van bewust van.. maar met HAVO kom ik waar ik zijn wil.
Met VWO overigens ook.

Citaat:
En mocht ik later gedoemd zijn om te falen kan ik met HAVO ook nog alle kanten op. Na de HAVO kan ik mocht ik spijt hebben, altijd nog VWO gaan doen.. dat zeker..
Dat is moeilijker dan nu VWO afmaken en daarna naar HBO. Ik denk dat je juist met VWO afmaken meer kanten op kunt. Als je toch gevoelig bent voor 'makkelijk', dan is dat hier van toepassing.

Citaat:
maar waarom VWO doen als ik geen universiteit ga doen... Ik ben niet zo'n echte student die alles wil weten en leren... Ik ben ook niet iemand die altijd makkelijk en lui is...
Waarom geen VWO doen? Je zit daar toch al, en de instelling die je wilt verbeteren levert evenveel resultaat op als op de HAVO. VWO kun je ook afmaken als je geen universitair wilt doen. Je bent beter gewend aan een hoger niveau. Ik begrijp echt niet waarom je de moeilijkheid uit wilt stellen. In feite zeg je 'ik wil het nu makkelijk hebben en dat moeilijke kan later allemaal ook wel'. Waarom niet nu al werken op het niveau dat je aankunt, je opties open houden en over twee jaar nog eens nadenken over je studiekeuze?

Citaat:
Waarom niet de HAVO doen, en ontzettend aan mijn huiswerk gaan, mezelf daar harder in maken.. gemotiveerder raken.. zodat ik daar niet tijdens HBO tegen aan bots... En gewoon lekker met een HAVO diploma op zak naar het hbo..
HAVO is onder je niveau. Waarom heb je het over jezelf harder maken, als je eerst naar een 'zachter' niveau gaat? Waarom word je gemotiveerder van de makkelijkere oplossing? Waarom denk je dat je beter op HBO aardt als je HAVO doet?

Als je nu excuses/smoesjes/redenen gaat verzinnen om naar de HAVO te kunnen, ga lekker HAVO doen. Voor ons op het forum maakt het niet zo veel uit. Je hebt VWO tot nu toe gered dus je moet je eens bedenken wat je kan als je elke dag serieus een uur huiswerk er tegenaan weet te knallen. Dan haal jij een 7 gemiddeld op al je vakken. Het ligt alleen aan je instelling, die ik nu niet begrijp.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Omdat ik mijn basis van klas 1-3 verkloot heb.. en ik tegen mijn vwo examen opzie.. ik voel me een stuk rustiger als ik denk aan een havo examen...
Die basis is vrijwel hetzelfde als de HAVO-basis. Ook op HAVO moet je de basis leren. Het verschil tussen HAVO en VWO zit vooral in de jaren na 1-3. Ook verkloot dus. En nou? VMBO?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 16:57
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Als jij een leerling van me was, had je nu een probleem met me. Je luistert niet. Daarnaast ben je bezig om heel hard je eigen punt kracht bij te zetten, zonder te overwegen waarom je een advies krijgt.

Een leerling die mij dit vertelt, mag van mij ZEKER niet naar de HAVO. Ik zou je zeggen: "Doe jij lekker dat jaar VWO, en als je blijft zitten mag je volgend jaar de HAVO doen."

Je argumentatie is namelijk WEL lui.
"Ik doe lekker HAVO, dat kan ik makkelijk en als ik dan daarna VWO wil doen doe ik het dan wel..."

Je haalt je HAVO niet, ontwijkt het probleem dat je tegen houdt, je krijgt enorme problemen op het HBO en daar word je al helemaal niet gelukkig van. Je selecteert creatieve beroepen en uit je tekst haal ik gewoon dat je denkt dat dat rustiger werken is. Je zegt wel heel sociaal-verantwoord dat je dat weet, maar zo klinkt je totaal niet.

OF je doet nu wat aan je probleem
OF ze blijven je je hele leven achtervolgen.

Als ik je mentor was, mocht jij van mij in ieder geval niet naar de HAVO, want dan word jouw probleem alleen maar groter van.
Op het VWO ben ik onzeker en ongelukkig... Ik hoop dat dit op Havo veranderd. Eerst vertel je mij.. ik moet harder werken, harder worden.. meer gemotiveerd aan mijn hw werken... Anders krijg ik problemen op het HBO.
Als ik hieraan toegeef, en het probeer te combineren met havo... Dan ineens is dat punt niet meer belangrijk.. maar het feit dat ik makkelijk en lui ben wel..
Geen enkele baan is perfect en romantisch. Elk beroep heeft zijn voor en nadelen.. maar je moet iets zoeken wat je ondanks die nadelen leuk lijkt.. en welk verschil is er als ik straks vormgeefster ofzoo ben met een havo of vwo diploma?

Mijn gevoel zegt HAVO.. dit betekent niet dat ik al jullie adviezen al meteen afwijs... Absoluut niet... Jullie maken het dilemma groter, maar dat is misschien juist ook wel goed omdaf het niet zomaar een beslissing is.. ik ben juist blij dat jullie adviezen geven...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 17:02
Verwijderd
Zelden een topic gehad dat ik F5'de. Dit is wel echt stof tot denken.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 17:02
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Op het VWO ben ik onzeker en ongelukkig... Ik hoop dat dit op Havo veranderd. Eerst vertel je mij.. ik moet harder werken, harder worden.. meer gemotiveerd aan mijn hw werken... Anders krijg ik problemen op het HBO.
Als ik hieraan toegeef, en het probeer te combineren met havo... Dan ineens is dat punt niet meer belangrijk.. maar het feit dat ik makkelijk en lui ben wel..
Dan heb je niet goed gelezen: Je gaat die twee niet combineren. Als je naar de HAVO gaat moet je gelijk knallen, heb je geen tijd om aan jezelf te werken. Aan jezelf werken gaat niet gebeuren op de HAVO, maar kan wel gebeuren op het VWO.

Want je vergeet iets: Hoe ga jij je voelen als jij je HAVO haalt? Trots? Ik denk dat je diep van binnen weet dat als je een HAVO diploma hebt dat je ook dat VWO diploma had kunnen hebben. Dat je hebt opgegeven. Hoe gaat dat jouw problemen helpen?

Je moet altijd bedenken dat je het niveau moet doen dat bij je past. Werkinstelling is geen onderdeel van wat bij je past.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 17:10
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Dan heb je niet goed gelezen: Je gaat die twee niet combineren. Als je naar de HAVO gaat moet je gelijk knallen, heb je geen tijd om aan jezelf te werken. Aan jezelf werken gaat niet gebeuren op de HAVO, maar kan wel gebeuren op het VWO.

Want je vergeet iets: Hoe ga jij je voelen als jij je HAVO haalt? Trots? Ik denk dat je diep van binnen weet dat als je een HAVO diploma hebt dat je ook dat VWO diploma had kunnen hebben. Dat je hebt opgegeven. Hoe gaat dat jouw problemen helpen?

Je moet altijd bedenken dat je het niveau moet doen dat bij je past. Werkinstelling is geen onderdeel van wat bij je past.
Ik ben geen doorzetter... Dat weet ik en dat is klote.. maar zo ben ik.. iedereen die me kent zegt dat HAVO het beste bij me past... Ik kan het niveau VWO wel aan.. maar het past niet bij mij.. ik heb (zoals iedereen zegt) een HAVOmentaliteit.. geen VWO mentaliteit.. ik heb koppig volgehouden dat ik VWO ging doen.. dus mijn ouders lieten me.. maar ze hadden gelijk.. ook al heb ik het niveau wel, de mentaliteit mist, en dat botst, daardoor krijg je problemen..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 17:11
mirjam1997
Avatar van mirjam1997
mirjam1997 is offline
Citaat:
Zelden een topic gehad dat ik F5'de. Dit is wel echt stof tot denken.
Mee eens...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie pfff...weet het gewoon niet..
angelsoul
7 12-04-2005 15:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43.