Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2005, 17:17
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 18-05-2005 @ 15:50 :
Nieuwe kopen?Je hebt garantie .
Ze zijn niet overal zo dom
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2005, 18:45
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
MaHo schreef op 18-05-2005 @ 15:07 :
Vraagje, gaan deze voeding en dit mobo samen?

Mobo: Gigabyte MB K8NF-9 (met 3000+ erop)

Voeding:
<knip>
Yep... hele goeie keuze
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 19:37
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
wammus schreef op 18-05-2005 @ 01:02 :
Zoals ik al melde ben ik op zich niet heel erg geintereseerd in overclocken. Ik zou om eerlijk te zijn niet eens weten hoe het moet.
Dat gaat, even simpel gezegd, door in het BIOS een waarde van 200 op bijvoorbeeld 220 te zetten, met de pijltjestoetsen. Vrij makkelijk opzich.
Citaat:
Ik ga dus mooi voor de gigabyte met 3500+. Dan weet ik iig zeker dat ik goede prestaties heb en kan ik altijd nog kijken of ik er wat meer uit kan halen .
Yep
Citaat:
Nog 1 vraag. Maakt het iets uit of ik de onderdelen in de winkel haal of op internet bestel? Zo ja weten jullie dan waar het het goedkoopst is maar waar ik wel goede service krijg zodat als er iets mis is ik iig garantie heb?
Ik zou ze van Internet kopen, dat is gewoon veel goedkoper. Een processor gaat niet stuk tenzij je hem mishandelt hebt, en dan vervalt je garantie sowieso (door oververhitting bijvoorbeeld). Maar webshops hebben, net als winkels, gewoon een garantieverplichting. Meestal betekent dit opsturen. Als je bij een goede shop koopt hoort dit geen problemen op te leveren.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 20:34
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ok dank aan u allen . Ik ga zometeen alles bestellen en dan zal het wel een week duren voordat het binnenkomt... Naja daar leef ik dan maar mee .
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 10:31
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
wammus schreef op 18-05-2005 @ 21:34 :
Ok dank aan u allen . Ik ga zometeen alles bestellen en dan zal het wel een week duren voordat het binnenkomt... Naja daar leef ik dan maar mee .
Als het op voorraad is heb je het binnen 2 a 3 dagen binnen .
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 14:20
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-05-2005 @ 11:31 :
Als het op voorraad is heb je het binnen 2 a 3 dagen binnen .
Ja dat zag ik ook ja. Ik heb een hele zooi bij alternate besteld en als m'n betaling binnen is heb ik het mits op vooraad binnen een dag . M'n voeding en grafische kaart krijg ik waarschijnlijk van het weekend omdat dat via creditcard gaat en dat is neem ik aan sneller dan vooruitbetaling met een acceptgiro.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 14:29
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Alternate

Waarom mensen? Ze zijn niet goedkoop, de website levert vaak incorrecte informatie, ze verneuken 75% van alle bestellingen, waarom?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 16:50
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Wahawhawhawhawhawhahwhaw, malloot, alleen omdat jij slechte ervaring ermee hebt gehad wilt toch niet zeggen dat het een shit shop is.

Goede shop, prijzen zijn misschien iets duurder maar je hebt je hardware wel snel, bij een shop heb ik gewoon 4 weken moeten wachten, dat is echt niet meer leuk.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 17:03
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Hm, nu we het er toch over hebben... ik wacht nu al een maand tevergeefs op een nieuwe moederbord. Op 22 april heeft Alternate hem naar Asus gestuurd... "Als we meer weten dan hoort u het meteen, meneer!". Jaja. Nou, ik hoor veel, maar niks van Alternate, mail beantwoorden ze niet en als ik bel dan is altijd iedereen in gesprek.

Maar goed, we wachten af.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 17:06
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ach dat ligt gewoon aan de persoon. Ik kreeg mooi een nieuwe 3dkaart .
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 17:07
Verwijderd
Zou wel altijd in de regio kopen, mocht er iets mee zijn kun je er eerder langs met je pc dan in een uithoek aan de andere kant van het land. Voor mij is Azerty perfect dus.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 17:25
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-05-2005 @ 18:06 :
Ach dat ligt gewoon aan de persoon. Ik kreeg mooi een nieuwe 3dkaart .
Ik heb ook al eens een nieuwe 3D kaart van ze gehad Maar als er een gat in je southbridge zit, dan vertrouwen ze het niet.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 17:33
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
WHawhawhawhaw, moet je ook niet gaan kloten .
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 19:55
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
M@rco schreef op 19-05-2005 @ 18:25 :
Ik heb ook al eens een nieuwe 3D kaart van ze gehad Maar als er een gat in je southbridge zit, dan vertrouwen ze het niet.
Hoe krijg je dat echt voor elkaar?
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 20:01
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Gewoon... plugde iets in mijn USB poort en het was gebeurd.

Schijnt overigens wel een bekend probleem te zijn met deze chipset (Intel 865PE)... beetje jammer.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 20:03
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-05-2005 @ 17:50 :
Wahawhawhawhawhawhahwhaw, malloot, alleen omdat jij slechte ervaring ermee hebt gehad wilt toch niet zeggen dat het een shit shop is.

Goede shop, prijzen zijn misschien iets duurder maar je hebt je hardware wel snel, bij een shop heb ik gewoon 4 weken moeten wachten, dat is echt niet meer leuk.
Ik heb nog nooit problemen gehad met andere shops (ik zoek ze goed uit) en ik heb al verschillende klachten over Alternate gehoord. Een vriend van me kreeg de verkeerde spullen opgestuurd, een ander heeft, na een foute vermelding op de website, een rekening gekregen die 200 euro hoger was dan hij vooraf dacht, onze buurman heeft z'n PC ter reparatie opgestuurd, die kreeg hem terug zonder z'n HDD en met een andere videokaart en die hebben ze tot op de dag van vandaag nog niet teruggegeven (3 maanden later). Nee, Alternate ís gewoon een kutshop, geen twijfel over.

Als jij trouwens bij een shop onder rembours bestelt, heb je het spul bijna altijd 1 of 2 dagen later.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 20:09
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 19-05-2005 @ 21:01 :
Gewoon... plugde iets in mijn USB poort en het was gebeurd.

Schijnt overigens wel een bekend probleem te zijn met deze chipset (Intel 865PE)... beetje jammer.
Tja Intel he...
(fanboys )
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:16
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Hmm....ik heb 1x bij alternate besteld en dat ging perfect. 6600GT bestelt onder rembours en de volgende dag had ik hem.

@TS; waarom heb je niet onder rembours besteld? heb je het sneller en ga me niet vertellen dat die 5 euro je wat uitmaken op een systeem van 1000 euro
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:18
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Je moet wel het geld in huis hebben, je kan niet bij alle banken meer dan 500 pinnen .
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:35
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Je kan ook even de bank binnenlopen
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:39
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Meer moeite, nu kan je alles vanuit je luie stoel doen.

(Alleen hopen dat iemand thuis is als ze het brengen)
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:48
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Btw @ Maho

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2422&p=2
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 22:13
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
He thanks, leuk om te zien dat die 6200TC een stukkie beter is dan de in prijs gelijkwaardige X300 (maar dan wel bij budgetgames off course, zoals ET). Alleen jammer dat de 128MB versie er niet bij staat, die wil ik namelijk halen. (lees: is de enige die ze leveren bij Norrod)

Laatst gewijzigd op 19-05-2005 om 22:18.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 22:22
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
X300 beat hem geloof ik hoor Half Life 2 en Far Cry.

Ging eigenlijk omdat ze toch het 'gewone' geheugen erbij ook gebruikten, met de timings, lagere timings resulteert in hogere frames per second .
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 22:35
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Hmm..ik wou dit geheugen erbij doen;

Crucial 512MB DDR PC3200 400Mhz (CT6464Z40B)
Omschrijving:
CRUCIAL
Technische specificaties:
|Density : 512MB | Package : 184-pin DIMM | Memory Type : DDR PC3200 | Configuration : 64Meg x 64 | DIMM Type : UNBUFFERED | Error Checking : NON-ECC | Speed : DDR400 | Voltage : 2.6V | SDRAM Timings

Er staan alleen niks over de timings (wat ik begrijp) bij het geheugen wat ik voor me eigen pc koop ga ik voor een CL van 2.5 (heeft me huidige DIMM ook), maar bij die van me pa wil ik eigebnlijk gewoon bij de norrod kopen. Kan me broer zelf afhalen met sudentenkorting en zet hij hem ook ff in elkaar.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 22:36
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Citaat:
Jolt schreef op 19-05-2005 @ 23:22 :
X300 beat hem geloof ik hoor Half Life 2 en Far Cry.
Maar de 6200TC beaty de X300 met de wta oudere spellen zoals ET en UT2k4. En me pa speelt geen nieuwe games
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 22:40
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
UT2004, rust veel op de CPU.

Timings zijn waarschijnlijk 2,5-4-4-8 of 2,5-3-3-8.
Normal stuff .
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 22:41
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
MaHo schreef op 19-05-2005 @ 23:35 :
Hmm..ik wou dit geheugen erbij doen;

Crucial 512MB DDR PC3200 400Mhz (CT6464Z40B)
Omschrijving:
CRUCIAL
Technische specificaties:
|Density : 512MB | Package : 184-pin DIMM | Memory Type : DDR PC3200 | Configuration : 64Meg x 64 | DIMM Type : UNBUFFERED | Error Checking : NON-ECC | Speed : DDR400 | Voltage : 2.6V | SDRAM Timings

Er staan alleen niks over de timings (wat ik begrijp) bij het geheugen wat ik voor me eigen pc koop ga ik voor een CL van 2.5 (heeft me huidige DIMM ook), maar bij die van me pa wil ik eigebnlijk gewoon bij de norrod kopen. Kan me broer zelf afhalen met sudentenkorting en zet hij hem ook ff in elkaar.
Crucial is CL3, maar daar zou ik me verder maar niet zo druk om maken. Is echt supergoed geheugen en die CAS timings maken vrij weinig uit. Hoogstens een paar procent verschil in benchmarks, maar "real life" computergebruik heeft daar vaak weinig mee te maken
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 22:50
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 19-05-2005 @ 23:41 :
Crucial is CL3, maar daar zou ik me verder maar niet zo druk om maken. Is echt supergoed geheugen en die CAS timings maken vrij weinig uit. Hoogstens een paar procent verschil in benchmarks, maar "real life" computergebruik heeft daar vaak weinig mee te maken
10 FPS .
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 01:03
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
MaHo schreef op 19-05-2005 @ 22:16 :
Hmm....ik heb 1x bij alternate besteld en dat ging perfect. 6600GT bestelt onder rembours en de volgende dag had ik hem.

@TS; waarom heb je niet onder rembours besteld? heb je het sneller en ga me niet vertellen dat die 5 euro je wat uitmaken op een systeem van 1000 euro
Dat heb ik idd niet gedaan. Om de reden dat die 5 euro weldegelijk boeien maar dat is omdat m'n geld zo goed als op is en ik nog een maand moet . Dan kan ik best een paar dagen langer wachten dat boeit niet. Ten tweede ben ik lang niet altijd thuis om het in ontvangst te nemen en ik weet zo niet wat ze er dan mee doen. Dat zal wel weer een hoop gezeik opleveren. Ten derde heb ik de tijd helemaal niet om naar de bank te fietsen om 1000 euro op te nemen dus heb ik het via de creditcard van m'n pa en vooruitbetaling gedaan en ga ik er vanuit dat het gewoon goed gaat. (Ja ik ben erg goed van vertrouwen ).
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 05:11
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 19-05-2005 @ 23:41 :
Crucial is CL3, maar daar zou ik me verder maar niet zo druk om maken. Is echt supergoed geheugen en die CAS timings maken vrij weinig uit. Hoogstens een paar procent verschil in benchmarks, maar "real life" computergebruik heeft daar vaak weinig mee te maken
Goed geheugen wil ik even nuanceren. Het is namelijk zo dat de value-afdeling van merkgeheugen (Infineon, Crucial, Samsung, TwinMOS) geheugenchips verkopen die meestal niet getest of niet goed getest zijn. De kans dat je een foute geheugenmodule hebt, is daardoor groter. Dit in tegenstelling tot de retail-afdeling van de geheugenchipbouwers. Dit is al een tijdje het geval, omdat de prijzen van DRAM geheugen al geruime tijd onder druk staan.

Timings zijn wel belangrijk, vooral voor Athlon 64 processors. In benchmarks komt dat vaak niet tot uiting omdat deze bijvorobeeld alleen geheugen bandbreedte testen. Inpakken (compressie), encryptie, MP3-encoding zijn applicaties waar je het best hierop kunt testen. En dan zul je zien dat er nog aardig wat verschil kan zitten in die timings. Maar wereldschokkend is het niet.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 08:22
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Dat is niet waar, de meeste budget module, worden gewoon weg getest op de timings die ze aankunnen. 3-4-4-8, of 2,5-3-3-7 of 2,5-4-4-8.

Als je een beejte met de timings gaat kloten heb je grote kans dat hij het dan niet doet, of hij kan niet met hogere snelheden en lagere timings aan. Het is gewoon bedoeld waarvoor hij verkocht word.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 08:47
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-05-2005 @ 06:11 :
Goed geheugen wil ik even nuanceren. Het is namelijk zo dat de value-afdeling van merkgeheugen (Infineon, Crucial, Samsung, TwinMOS) geheugenchips verkopen die meestal niet getest of niet goed getest zijn. De kans dat je een foute geheugenmodule hebt, is daardoor groter. Dit in tegenstelling tot de retail-afdeling van de geheugenchipbouwers. Dit is al een tijdje het geval, omdat de prijzen van DRAM geheugen al geruime tijd onder druk staan.

Timings zijn wel belangrijk, vooral voor Athlon 64 processors. In benchmarks komt dat vaak niet tot uiting omdat deze bijvorobeeld alleen geheugen bandbreedte testen. Inpakken (compressie), encryptie, MP3-encoding zijn applicaties waar je het best hierop kunt testen. En dan zul je zien dat er nog aardig wat verschil kan zitten in die timings. Maar wereldschokkend is het niet.
Merkgeheugen wordt altijd door de fabrikant getest. Ook al staat er Value op oid. Crucial doet dat iig zeker en ik denk ook niet dat die andere merken die jij noemt hun naam te grabbelen zouden willen gooien door ongetest geheugen te verkopen. Maar wie weet. Bij Crucial kun je er echter vanuit gaan dat je gewoon goed geheugen krijgt.

Crucial heeft ook een ontzettend goede naam en ze staan erom bekend dat ze prima geheugen verkopen, dat weet iedereen. Dus nu ga jij me niet ineens vertellen dat dat niet zo is
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 20-05-2005 om 08:50.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 08:56
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik denk dat zij verward is met Winbond UTT, dat is ongetest geheugen wat ook gebruikt wordt op de high end chips van modules die lage timings doen bij hoge snelheden 250+. Die worden wel getest en dan verkocht voor de speeds die ze aankunnen, pc/4400 of pc/4800.

De budget reeks krijgt gewoon de chips die over zijn, of slechte kwaliteit, daarbij testen ze alleen of ze op 200 mhz bijvoorbeeld 2,5-4-4-8 doen op dat voltage. Meer niet, minder ook niet, en ze verkopen ze.

Als ze dan toch hoger doen, heb je voor weinig geld mooie modules.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 11:45
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Hehe, de moraal van het verhaal isdus dat Crucial gehugen het goed doet, maar dat overclockmogelijkheden warschijnlijk niet aanwezig zijn, zoals bij alle "budget"-reeksen Ik geloof dat het wel ene leuk systeempje voor me pa wordt voor weinig geld; E650,-
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 16:50
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Overlocken kan altijd ook heb je kut geheugen, je kan alleen niet met de timings kloten, of te wel strakker zetten, of hoge speeds halen, dan moet je of de timings hoger zetten of dividers gebruiken.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:21
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Goed. Ik heb alle onderdelen binnen en wou vanmiddag met de montage beginnen. Alleen ik snap er echt geen fuck meer van. Ik heb alles netjes uitgepakt en klaargelegd enzo en de procesor op het mobo was echt een eitje. Toen ik aan de koeler wou beginnen ging het echter al fout. Eerst die koelpasta waarvan ik bij god geen idee heb hoeveel er op moet en ik dus maar wat gedaan heb met gevolg dat nu m'n fikken onder die kutpasta zitten. Ook kwam ik tot de conclusie dat m'n koeler niet past maar dat kan er ook aan liggen dat ik m verkeerd om heb en niet weet hoe ie wel moet . Ik heb al ff zitten zoeken en achteraf gezien was het toch niet zo'n slim plan om het halve tubetje er op te doen . Maar hoe moet het wel? Ik heb al op internet gezocht en kwam dit tegen maar deze faq lijkt me wat verouderd gezien de datum en de socket die er gebruikt word.

Mijn vraag is dus: Zou iemand me goed uit kunnen leggen hoe dit probleem opgelost kan worden en ik heb zo maar het idee dat dit niet het enige probleem gaat zijn waar ik tegenaan ga lopen. Ik kwam al tot de conclusie dat de gaatjes achterin mn kast niet overeen komen met de aansluitingen voor muis en toetsenbord enzo op m'n mobo. Ik heb er wel een plaatje bij gekregen waar de gaatjes wel goed in zitten maar hoe ik die nu in de kast ga krijgen...
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:26
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
mja wat er teveel aan op zit erafhalen (keukenpapier ofzo). om het van je handen af te krijgen wasbenzine of ander oplosmiddel gebruiken. btw pas op met koelpasta, is meestal niet zo'n gezond spul

een klein beetje in het midden van de core is goed, niet uitsmeren, doordat de koeler erop drukt spreid het zich vanzelf gelijkmatig uit over de core
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:30
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
]{ing schreef op 31-05-2005 @ 16:26 :
mja wat er teveel aan op zit erafhalen (keukenpapier ofzo). om het van je handen af te krijgen wasbenzine of ander oplosmiddel gebruiken. btw pas op met koelpasta, is meestal niet zo'n gezond spul

een klein beetje in het midden van de core is goed, niet uitsmeren, doordat de koeler erop drukt spreid het zich vanzelf gelijkmatig uit over de core
Ok. Heb je voor de rest tips om m'n koeler een beetje normaal op m'n mobo te krijgen? En wat is handiger eerst m'n mobo in m'n kast en dan koeler er op of andersom?
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:02
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Gewoon mobo uit de kast, er zit meestal wel zo'n stuk foam in de doos waar je hem op kunt leggen. Dan koeler erop, geheugen erin en in je kast schroeven.

Wat voor koeler heb je eigenlijk? Gewoon de koeler die bij de processor zat (boxed)? Die moet er natuurlijk gewoon oppassen, kwestie van er goed opzetten en een hendeltje overhalen. Als het goed is zit er een clip op, met aan weerszijden 3 gaatjes, die in de drie "pinnetjes" op de socket moeten vallen.

En wat koelpasta betreft: als het er al opzit, eerst de CPU en de koeler goed schoonmaken, het ergste kun je er afvegen met wat keukenpapier, de rest gaat er wel af met bijvoorbeeld wat nagellakremover (en ja, daar zitten vaak oliën in en het is niet de meest ideale oplossing, maar je moet toch wat ). Iig geen wasbenzine gebruiken want dat laat een laagje achter. Dan gewoon een klein beetje, ongeveer de grootte van een rijstkorrel, in het midden van de CPU en je koeler erop zetten; de druk die de koeler op de CPU uitoefent zorgt ervoor dat het netjes verdeeld wordt. Je hoeft sowieso niet de hele CPU te bedekken met koelpasta, aangezien de core een klein vierkantje is dat ergens in het midden zit; dat metalen plaatje dat je ziet zit er vooral ter bescherming. En echt zo min mogelijk ervan gebruiken, die koelpasta fungeert alleen om de microscopische gaatjes op te vullen tussen de processor en de koeler (100% vlak bestaat namelijk niet).

Zie ook instructies hier:
http://www.arcticsilver.com/arctic_s...tions_big2.htm

Dat is dan wel voor Arctic Silver koelpasta, maar voor andere koelpasta werkt het ook prima Alleen dat geneuzel over koelpasta op je koeler kun je direct weer vergeten.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 31-05-2005 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:02
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
wammus schreef op 31-05-2005 @ 16:30 :
Ok. Heb je voor de rest tips om m'n koeler een beetje normaal op m'n mobo te krijgen? En wat is handiger eerst m'n mobo in m'n kast en dan koeler er op of andersom?
de meeste koelers die gemonteerd heb werkten met klemmetjes waarbij je als eerste een kant vastklemt en vervolgens de koeler omlaag duwt en het andere klemmetje vastzet. tja verder verschilt het toch wel nogal per heatsink..

monteer je koeler maar buiten de kast, aan de binnenkant heb je niet zoveel werkruimte
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:49
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Alle koelers zijn tegenwoordig verplicht geleverd inclusief koelpasta. Dat betekent dus dat de koelpasta er al op zit of dat hij er bijgeleverd wordt (dan is het niet de kankerverwekkende versie overigens). Bij de AMD boxed koeler zit de pasta er al op.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:50
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
wammus schreef op 31-05-2005 @ 16:21 :
Mijn vraag is dus: Zou iemand me goed uit kunnen leggen hoe dit probleem opgelost kan worden en ik heb zo maar het idee dat dit niet het enige probleem gaat zijn waar ik tegenaan ga lopen. Ik kwam al tot de conclusie dat de gaatjes achterin mn kast niet overeen komen met de aansluitingen voor muis en toetsenbord enzo op m'n mobo. Ik heb er wel een plaatje bij gekregen waar de gaatjes wel goed in zitten maar hoe ik die nu in de kast ga krijgen...
Je kunt het oude er met wat wrikken gemakkelijk uitkrijgen en het nieuwe duw je daar dan weer in. Vrij gemakkelijk eigenlijk.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 17:28
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Oh ja, zo'n I/O shield... een vriend van me begreep dat ook al niet






Je komt overigens ook al een heel eind door de handleidingen te lezen die bij je CPU en mobo zitten. RTFM, heet dat
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 17:50
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ziet er niet bij de meeste gevallenen een leuke backplate of zo een mooi dingetje om de socket van het moederbord heen.

Soms moet je die ook eraf halen, bij mijn MSI K8N Neo4 Platinum tenmiste en ook bij mijn DFI nf4 Lanparty zooi.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 23:17
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ik heb een Arctic Freezer koeler gekocht. Ik dacht in eerste instantie ook dat ik een boxed procesor had maar niet dus. Op m'n mobo zat al een ding om m aan te klemmen en ik had nog niet helemaal door dat die ook aan m'n koeling zat en was dus pogingen aan het doen om 2x hetzelfde onderdeel aan elkaar te klemmen en dat werkt niet echt . Toen ik dat een keer doorhad was het niet zo moeilijk meer. Idd met een klem.

Er staat bovenop m'n procesor een klein vierkantje met krabbeltjes erin dus ik ben er gemakshalve maar vanuit gegaan dat dat de core is. Daar een beetje koelpasta op gedaan en die koeler erop geklemd en klaar. Geheugen erbij en zometeen m'n mobo er in schroeven en de voeding en m'n grafische kaart er in en dan vind ik het mooi geweest voor vandaag en maak ik m morgen af .

In het boekje van m'n kast staat dat dat plaatje wat ik er uit gehaald heb een I/O pannel is dus ik neem aan dat alleen een nieuw plaatje afdoende moet zijn. Die klikte er inderdaad precies in .
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 23:19
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Post eens de code die op je cpu stond, mits je hem nog niet in elkaar had gezet.

Trouwens een Athlon 64 moet een Heatspreader hebben, die core zie je niet. Heatspreader bedekt de hele cpu, dus ook een heel stuk van de print plaat. Dit om core crushing te voorkomen.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 23:32
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ik heb m al in elkaar gezet maar er zat geen gat in ofzo dus ik zag niet rechtstreeks de core, maar op de procesor zit zo'n plaatje en daarop gedrukt zit een klein vierkantje bijna in het midden.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 23:37
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline


Zo ziet ie eruit he?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 23:39
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ja.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Nieuw systeem vs boosten oude
barkrukkie
6 29-07-2009 15:38
Software & Hardware P5K-e en E6750
Duitsers
5 21-01-2008 10:29
Software & Hardware Socket 939 vs M2
Verwijderd
14 27-02-2006 19:00
Software & Hardware [systeem] nieuw en hoognodig. fouten/te duur?
BendeBen
10 23-01-2006 12:43
Software & Hardware [Algemeen] Geheugen upgraden?
Verwijderd
34 12-07-2004 19:05
Software & Hardware Nieuw systeem voor Oracle.
jeroen1107
5 16-12-2001 12:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.