Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2006, 17:11
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Processor zal zeker sneller zijn ja. Ik raad trouens wel aan dat je die Semprons iets overclockt, kunnen ze prima hebben. Met stockkoeler op 250MHz bus gaat zonder problemen. Dan kun je ook gerust wel de Sempron K8 2600+ nemen.

Gigabyte K8NF-9 is een prima bordje. Passieve chipet koeling en verder mooi afgewerkt bord. Toch zijn er nieuwere versies. Maar een ASRock bord is ook prima. De Dual-SATA2 is een zeer populair bord ja, ik heb er wel goede ervaringen mee. Qua performance maakt een andere chipset trouwens niet veel uit. Alleen in USB2 en (S)ATA en netwerk snelheid zul je verschillen zien. Het gaat vooral om features die de chipset biedt. ULi heeft maar een beperkt aantal PCIe lanes, en gigabit ethernet biedt de chipset niet, evenals beperkt aantal SATA poorten (4 geloof ik). Voor jou zou dat geen probleem moeten zijn.

Videokaart. Tsja die LE dingen zijn vaak flink gecapped. Maar modernere games zullen er zeker sneller op draaien. Maar veel verschil zal het denk ik niet zijn.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2006, 18:33
Verwijderd
OK, bedankt

Nu heb ik ook eens geprobeerd een goedkoop systeempje samen te stellen rond Intel i.p.v. AMD en kwam uit op een Intel Pentium 4 506 (S775, EM64T, 2.66GHz, 1 MB, 533 FSB) op een ASRock 775i915P-bordje, samen met dezelfde 1 GB geheugen en 6600 (LE of GT, beide zijn er met Silencer).

Het voordeel van Intel op dat punt is dat dat ASRock bord zowel passief gekoeld is, als ook een 'echt' PCI-e 16x slot heeft (dus niet die vage AGI 'PCI-e compatible' emulatie die op sommige andere, goedkopere ASRock bordjes zit). Daarbij kost het maar zeven tientjes en scheelt een Intel-CPU ook flink met een AMD64.

Is zoiets nog een beetje aanvaardbaar, vooral 'heatwise'? Ik weet dat Intel in het verleden nogal wat gezeik had met te snel lopende CPU's maar hoe zit dat hiermee? En gaat bij een P4 775 ook gewoon de snelheid en het verbruik omlaag als je niets doet?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 18:45
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Dat zou ik niet doen, die Intel CPU's lopen echt een flink stuk warmer dan de Athlon 64 processoren (ik heb hier toevallig een PC met een 3GHz Pentium 4, doet idle toch al gauw 45 - 50 graden). Een Pentium 4 506 is ook nog eens een behoorlijk gecastreerde versie met een lage bussnelheid, die zou ik toch echt links laten liggen. Ik ben heus niet anti-Intel, maar het is wel duidelijk dat zeker qua warmteontwikkeling AMD tegenwoordig de betere processoren levert.

Asus heeft trouwens ook een mooi bordje met de SiS 756 chipset, kost rond de 60 euro en qua prestaties doet het niet onder voor de nForce 4. Passief gekoeld en ook gewoon PCIe x16.

http://www.tweakers.net/pricewatch/127240
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 18:57
Verwijderd
He ja, dat ziet er ook netjes uit. Ik zie zo onderhand echt door de bomen het bos niet meer met die moederborden, zo vervelend, als daar nu eens wat duidelijkheid in komt CPU is nooit het probleem geweest bij mij, dus ik kan op zich ook veilig een Sempron 3000 of 3100+ oid kiezen zonder meteen met extreem slechte Celeron-achtige performance geconfronteerd te worden?

Blijft de voedingskwestie, ik wil in elk geval een passief gekoelde videokaart, alleen de vraag is dan of de combinatie met een 120 mm casefan uit de achterkant en een 80 of 120 mm CPU-fan voldoende is om een fanless voeding te draaien. Ik ga sowieso voor die Antec SLK3000B, dat ziet er wel een stoer kastje uit.

En hoe zit het eigenlijk met schermen? Kan ik tegenwoordig veilig een LCD-scherm kopen of moet ik nog steeds op mijn hoede zijn voor dode pixels en andere shizzle?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 19:23
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2006 @ 19:57 :
En hoe zit het eigenlijk met schermen? Kan ik tegenwoordig veilig een LCD-scherm kopen of moet ik nog steeds op mijn hoede zijn voor dode pixels en andere shizzle?
De A-merken hebben goede pixelgarantie. Mijn Iiyama scherm is netjes vervangen toen ik één blauw gekleurde sub-pixel ontdekte midden op mijn scherm. Schermen met always-off pixels aan de rand worden niet altijd vervangen, maar dat merk je vaak ook niet eens.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 19:31
Verwijderd
Mja, mijn keuze voor een LCD-scherm is uit pure nood geboren, want het is gewoon onmogelijk nog een fatsoenlijke CRT-bak te vinden die ook nog eens zwart is - en beige kasten zijn ook al tijden nergens meer te krijgen

Ik zie op t.net dat die Samsung Syncmasters heel populair zijn, is dat wat, bijv. de 17" 4ms versie? En pixelgarantie, die zit bij de prijs in, of moet ik nog iets van de winkelier?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 19:50
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2006 @ 19:57 :
He ja, dat ziet er ook netjes uit. Ik zie zo onderhand echt door de bomen het bos niet meer met die moederborden, zo vervelend, als daar nu eens wat duidelijkheid in komt CPU is nooit het probleem geweest bij mij, dus ik kan op zich ook veilig een Sempron 3000 of 3100+ oid kiezen zonder meteen met extreem slechte Celeron-achtige performance geconfronteerd te worden?
Nou ja, zo slecht als die oude Celerons zal het niet worden, maar ik zou het niet doen en gewoon voor een Athlon 64 3000+/3200+ gaan. Ten eerste omdat die Semprons socket 754 gebruiken, wat betekent dat je wéér een ander moederbord moet kiezen en vrijwel zeker vast zit aan AGP. Ten tweede presteren ze toch wel wat minder, vooral bij games merk je wel het verschil. Ik zou gewoon die ~50 euro extra uitgeven aan een Athlon 64 en het in één keer goed doen
Citaat:
Blijft de voedingskwestie, ik wil in elk geval een passief gekoelde videokaart, alleen de vraag is dan of de combinatie met een 120 mm casefan uit de achterkant en een 80 of 120 mm CPU-fan voldoende is om een fanless voeding te draaien.
Dat weet ik eigenlijk wel zeker. SPCR heeft in hun review een soortgelijke setup gebruikt (linkje) en dat werkte daar iig prima.
Citaat:
En hoe zit het eigenlijk met schermen? Kan ik tegenwoordig veilig een LCD-scherm kopen of moet ik nog steeds op mijn hoede zijn voor dode pixels en andere shizzle?
Dode pixels zijn helaas iets wat je nooit helemaal uit kunt sluiten, die zijn gewoon inherent aan het productieproces van TFT's. Als het even kan zou ik zo'n scherm in een winkel halen, en dan vragen of je hem even werkend mag zien voor je hem koopt. Fabrikanten willen volgens mij nogal eens moeilijk doen als je met een scherm komt met bijv. slechts één of twee dode pixels, er is een of andere ISO norm die zegt dat je pas recht hebt op een nieuwe bij ik geloof 5 dode pixels ofzo. Weet het ook niet precies, op GoT hebben ze wel goeie topics met informatie over TFT's. Die Samsungs zijn inderdaad erg populair, dat zal dan ook wel niet zonder reden zijn
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 20:19
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2006 @ 19:33 :
Het voordeel van Intel op dat punt is dat dat ASRock bord zowel passief gekoeld is, als ook een 'echt' PCI-e 16x slot heeft (dus niet die vage AGI 'PCI-e compatible' emulatie die op sommige andere, goedkopere ASRock bordjes zit).
??
Gewoon een volwaardig PCIe 16x slot hoor, dankzij gebruik van dubbele chipset zowel AGP als PCIe.

En de performance qua Semprons is prima in orde mits je hem wat opvoert, en die ruimte hebben ze prima, zo'n 1.6GHz Sempron is in feite zwaar ondergeklokt.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:02
Verwijderd
Oh, ik zie het al, dat PCI-e x16 slot zit ernaast. Ik dacht dat dat een soort vage implementatie was om PCI-e te krijgen op oudere chipsets, ofzo. Omdat er zo heel expliciet een lijst met compatible PCI-e kaarten staat, terwijl dat bij de duurdere ASRock borden niet zo is.

Ik zie die setup inderdaad staan, maar ze gebruiken daar wel een 6800 met actieve koeling. De vraag is of het ook werkt met een passief gekoelde videokaart, hoewel op zich de opstijgende lucht die van dat ding afkomt natuurlijk niet de PSU bereikt - die wordt ervóór al door die backfan uit de kast gehaald.

Ik neem trouwens aan dat zo'n 3000 of 3200+ Venice op zijn langzaamste stand (waar ik 'm meestal op gebruik) ook echt _koel_ blijft? En dat dat ook geldt voor die videokaart, niet dat-ie warmte staat te verstoken terwijl ik aan het surfen ben (zoals de 9700/9800)?

Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:10
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Een 3000+ Venice doet rond de 8W in idle / CnQ mode. Dat is toch aardig koel zou ik willen zeggen. Te vergelijken met wat een hardeschijf in idle mode verbruikt. Maar zodra je wat gaat doen gaat het wel richting de 40/50W natuurlijk.

In hoeverre GPUs energiezuinige modussen hebben heb ik nooit goed onderzocht, wel dat sommige budgetseries zeer slechte power management hebben, maar in principe zou 2D-only wel een stuk minder moeten verbruiken dan 3D mode. Maar of het echt zo koel zal zijn als met CnQ betwijfel ik; voltageregeling is er niet; enkel de core clock kan worden verlaagd in 2D-mode. Wat dat betreft nog een groot punt ter verbetering voor zowel nVidia als ATi dus.

Edit: maar 6600LE zal idd sowieso meevallen.
Edit2: als je een stille koeler wilt, kijk eens naar Arctic. Goedkoop en prima stil. Je kunt ook de Arctic Silencer 64 Ultra nemen. Het beste is de Freezer 64 Pro, maar die is wel wat duurder.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 06-03-2006 om 21:14.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:11
Verwijderd
Ja, logisch. Maar ik neem aan dat een 6600LE ook niet zoveel stroom verbruikt, ook niet als-ie honderd procent bezig is, en gaming performance maakt me echt weinig uit, dus

Blijft alleen nog het punt welke CPU-koeler ik moet hebben, want het is nogal moeilijk om aan de Scythe Ninja te komen tegenwoordig (tenminste hij staat al niet eens meer in de pricewatch van t.net). Bovendien vind ik dat nogal lomp, een heatsink van 660 gram. Dat moet kleiner kunnen lijkt me, wat is heel stil en genoeg om een 3000+ te koelen?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:18
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2006 @ 22:02 :
Ik neem trouwens aan dat zo'n 3000 of 3200+ Venice op zijn langzaamste stand (waar ik 'm meestal op gebruik) ook echt _koel_ blijft? En dat dat ook geldt voor die videokaart, niet dat-ie warmte staat te verstoken terwijl ik aan het surfen ben (zoals de 9700/9800)?
Beiden doen zo ongeveer rond de 20W idle, en dat is natuurlijk erg weinig. XBit Labs heeft toevallig van zowel de 6600GT als de Athlon 64 Venice wel eens het stroomverbruik gemeten:

http://www.xbitlabs.com/articles/vid...ion2006_7.html
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu...-venice_6.html

Denk wel dat je erop kunt rekenen dat dat koel blijft. Als je écht op zeker wilt spelen dan moet je gewoon voor een Seasonic S12 330W gaan, met mooie stille fan, maar ik denk dat het met een passief gekoelde voeding ook wel moet gaan. Idle kom je met een bescheiden Athlon 64 systeem echt niet boven de 100W uit, ik denk dat dat met alleen een casefan + CPU koeler toch wel enigzins koel te houden moet zijn.
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2006 @ 22:11 :
Blijft alleen nog het punt welke CPU-koeler ik moet hebben, want het is nogal moeilijk om aan de Scythe Ninja te komen tegenwoordig (tenminste hij staat al niet eens meer in de pricewatch van t.net). Bovendien vind ik dat nogal lomp, een heatsink van 660 gram. Dat moet kleiner kunnen lijkt me, wat is heel stil en genoeg om een 3000+ te koelen?
Azerty heeft hem gewoon hoor, 39 euro (en staat ook in de Pricewatch, alleen niet als "Ninja"). Het is inderdaad een beetje een groot en lomp ding, maar wel verreweg de meest effectieve heatsink die er is. Anders moet je hier eens wat reviews lezen

Toevallig heeft een vriend van me de Arctic Freezer 64 Pro, voor zover ik kon horen is dat ook een heel stil ding. Helaas heeft 'ie daarnaast ook een 7800GT met stock koeling, een casefan op volle snelheid, twee harde schijven en een voeding met een vervelende brommende fan, daar komt die Freezer iig niet bovenuit
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 06-03-2006 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:35
Verwijderd
Ja, maar ik lees op SPCR ook dat-ie op lage snelheden echt verschrikkelijk slecht koelt, en dat is natuurlijk wat minder mooi...dan neig ik nog eerder naar een Scythe Katana, die schijnt ook heel goed te koelen en berust op hetzelfde principe (naar de zijkant blazen). Bovendien heeft-ie zo te zien een beter bevestigingsmechanisme voor de fan, en dat is wel handig als ik de stock fan wil vervangen door een stillere (m.n. minder bearing noise, bijv.).
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:39
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Mja, dat is het jammere, je kunt die stock fan niet vervangen. Dan zou je toch voor een losse heatsink moeten gaan waar je zelf een fan naar keuze op zet. Thermalright maakt wat dat betreft hele mooie spullen
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:48
Verwijderd
Ik ga echt voor absolute stilte, dus dan lijkt die Thermaltake Big Typhoon me eerder wat: 120mm en 16 dB(A), en nog redelijke performance op die snelheid. Maar dat ding is wel echt mega-lomp, ik kan niet geloven dat dat goed is voor een moederbord om zoiets erop te bevestigen

Moet ik dan toch gaan omkijken naar zo'n meeloper-ding als een Zalman CNPS7000- of 7700AlCu
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 21:55
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Meh, leugens. Sowieso heeft Thermaltake een twijfelachtige reputatie (specs die nooit kloppen en al hun producten zijn gewoon rebadged), maar 16dB(A) @ 1300rpm? No way. Geloof ook niet dat iemand ze serieus neemt trouwens:

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=18763

Zalman schijnt ook al niet erg stil te zijn, ik denk toch dat je iets wilt waar je gewoon zelf een fan op kunt zetten. Thermalright of Scythe bijvoorbeeld.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 06-03-2006 om 22:03.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 22:17
Verwijderd
Ja, dat is wel het beste. Ik lees trouwens over de Ninja:

'This product is not recommended to use with a high CPU frequency under the fanless mode. If you plan to use this item under fanless mode, your CPU load should be limited to low-middle loading. For high-end usage, we recommend to use an optional 120mm fan. Please use this product at your own risk.

2-in-1 CPU Cooler
Ninja cooler is a versatile CPU cooler which supports both fan & fanless mode! With fan mode, the cooler is ready for the high-end CPU cooling (with low noise), and with fanless mode, you are in silent mode (noiseless!) You can get 2 great features in 1 CPU cooler!'


Nu ga ik er even van uit dat een 3000+ Venice wel onder de noemer 'low-middle loading' geschaard kan worden, correct? Is het dan niet gewoon mogelijk dat ding fanless te gebruiken, met alleen die 120mm casefan van de 3000B zuigend? Of evt. een stil 80mm fannetje erop?

Als dat niet mogelijk is ga ik gewoon voor dat SPCR-setupje, een Scythe met 120mm Nexus ertegenaan

Laatst gewijzigd op 06-03-2006 om 22:20.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 22:27
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nou ja, je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar als je ook al een passief gekoelde videokaart + voeding heb geef ik het weinig kans van slagen Dan moet die ene casefan de warmte afvoeren van een voeding, processor én een videokaart, lijkt mij iets teveel van het goede.

Ik ben inmiddels al wel benieuwd naar het eindresultaat
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 22:45
Verwijderd
Haha, ik ook. Zul je zien dat ik er nog niet tevreden mee ben, het systeem waar ik nu op werk is ook het resultaat van veel pijn en moeite en schelden als het weer eens niet goed was

Maar goed, dat Nexus 120 + Ninja + 120 mm casefan werkte bij SPCR goed, en dat was ook nog in combinatie met een veel hetere videokaart (6800GT) en processor (Prescott 3.nogwat). Dus dan moet dit wel werken

300 W is ook wel voldoende om dat systeem op te laten draaien he? Want dan ga ik voor die Forton Zen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 22:46
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik denk dat ik wel de enigste ervaring hier heeft met een TT Big THypoon, dat ding is dus echt stil hoor, veel stiller dan die fucking kut Zalman 7000ALCU en CU.

Geloof je me niet?

Ik wil wel een filmpje maken
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 23:07
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2006 @ 23:45 :
300W is ook wel voldoende om dat systeem op te laten draaien he? Want dan ga ik voor die Forton Zen
Duh, natuurlijk Zeker met een wat mindere videokaart. Vriend van me heeft 3200+/7800GT/2xHDD en een 350W voeding, dan moet dit zeker goedkomen. SPCR heeft hier een veel zwaarder systeem (3500+/6800GT) en dat verbruikt onder load maar liefst 125W.
Citaat:
Jolt schreef op 06-03-2006 @ 23:46 :
Ik denk dat ik wel de enigste ervaring hier heeft met een TT Big THypoon, dat ding is dus echt stil hoor, veel stiller dan die fucking kut Zalman 7000ALCU en CU.

Geloof je me niet?

Ik wil wel een filmpje maken
Een filmpje? Dan kunnen we zien hoe stil hij is?

Nou ja, ding zal ook heus wel stil zijn, maar 16dB kan gewoon echt niet. Supergoed koelen én fluisterstil zijn gaat nooit samen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 23:11
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 07-03-2006 @ 00:07 :
Duh, natuurlijk Zeker met een wat mindere videokaart. Vriend van me heeft 3200+/7800GT/2xHDD en een 350W voeding, dan moet dit zeker goedkomen. SPCR heeft hier een veel zwaarder systeem (3500+/6800GT) en dat verbruikt onder load maar liefst 125W.
Ja, dan zal dit wel meevallen. Nu alleen nog beslissen of het de 6600LE of toch de 6600GT wordt - beide zijn van Asus beschikbaar in Silencer-uitvoering.

Wat die Big Typhoon betreft, Jolt, het is niet dat we jou niet geloven, maar de SPCR-forums zijn toch ook een behoorlijk gezaghebbende bron waar echte stiltefreaks zitten. En als die gasten zeggen dat dat ding kut is, dan hecht ik daar wel waarde aan.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 23:35
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Moet jij weten, aangezien dat ding de beste luchtkoeler van het moment is En dat voor nog geen 35 euries

Is alleen te groot. Maar ach, dat neem ik voor lief.
Ik zou sowieso niet blind afgaan op een site, maar meer op ervaringen.

Vertrouw sowieso nooit die benchmarks met geluid, je weet nooit in welke omstandigheden dat word gebenchmarked en dan al helemaal het 'sponseren'
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 23:40
Verwijderd
Nou, als het gaat om zo objectief mogelijke metingen moet je echt bij SPCR zijn. Die doen verantwoording van alle gebruikte meetmethoden en meetapparatuur en plaatsen opnames van het geluid op de site.

Ik zie ook niet echt in hoe je af kunt gaan op ervaringen via internet: iedereen die iets schrijft kan liegen of de waarheid spreken, dat is altijd zo op internet. Of er moet toevallig net iemand in je omgeving zijn die dat ding heeft, maar dat is puur geluk.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 06:20
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ervaringen over internet zijn idd lul koek. Maar benchmarks, dat is ook niet alles, ook niet van Anandtech, Xbitlabs, Tomshardware, Hardocp, Guru3d, etc.

Ze hebben soms helemaal verschillende resultaten...
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 08:36
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Our meter has not been calibrated for over a year and is primarily an electrician's tool for measuring AC current. It is sensitive to RF fields, which means its accuracy may be adversely affected around lots of electronic gear.
Bovendien: ze testen systemen met totaal andere hardware (videokaart/hardeschijf). Het is leuk om een idee te krijgen, maar echt bruikbaar dus niet. Ze testen in elk geval niet het verbruik van de processor zelf, in idle (CnQ) en stressed condities.

Wat andere reviews over Venice's stroomverbruik:
http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_venice/7.shtml
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu...-venice_6.html
http://www.techreport.com/reviews/20.../index.x?pg=14

Merk op dat de laatste de totale verbruik meet, dus niet alleen van de processor. Een beetje misleidend vind ik dat, omdat er wel de processors voorstaan. Maar ook je moederbord en wellicht het geheugen is op zijn minst veranderd (iig bij Intel / AMD). Al met al ben ik weinig tevreden over de objectiviteit en grondigheid van dit soort tests.

Ik kan trouwens zelf ook wat testen met mijn energiemeter, maar dat gaat dan ook over total system power (dus inclusief voeding, etc. gewoon AC power verbruik). Op zich maakt dat niet uit, zolang je enkel de processor kunt omwisselen. Wissel je ook het moederbord en wellicht andere dingen om, dan kun je eigenlijk al niet meer goed vergelijken.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 08:46
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
wat videokaart betreft : ik heb zelf een 6800LE, dat bevalt prima. Oke, die is niet passief gekoeld, maar maakt geen overdreven herrie.

wat prestaties betreft : het voldoet. punt. maar een 6600LE lijkt me dan toch wel wat langzaam eerlijk gezegd.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 10:46
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-03-2006 @ 09:36 :
Merk op dat de laatste de totale verbruik meet, dus niet alleen van de processor. Een beetje misleidend vind ik dat, omdat er wel de processors voorstaan. Maar ook je moederbord en wellicht het geheugen is op zijn minst veranderd (iig bij Intel / AMD). Al met al ben ik weinig tevreden over de objectiviteit en grondigheid van dit soort tests.
Wat bazel je? Niet objectief, niet grondig? Dan ben je helaas voorbijgegaan aan de achterliggende gedachte. En leuk dat je iets quote, maar je bent de laatste zin vergeten:
Citaat:
But, for characterizing general tendencies in power distribution within a PC, our clamp meter is perfectly useful.
Deze review was dus inderdaad niet bedoeld om het stroomverbruik van alleen de CPU te meten, maar meer om een idee te krijgen van hoe stroom wordt verdeeld in een PC, welke componenten het meeste verbruiken en op welke manier. Daar zijn ze wat mij betreft prima in geslaagd.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 07-03-2006 @ 07:20 :
Ervaringen over internet zijn idd lul koek.
Met andere woorden, je kunt vantevoren, voor een aanschaf, per definitie niets weten. Op internet kun je immers niet vertrouwen, je moet dus vrienden hebben die hetzelfde ding hebben gekocht (ook op de gok).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 12:57
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 07-03-2006 @ 11:46 :
Wat bazel je? Niet objectief, niet grondig? Dan ben je helaas voorbijgegaan aan de achterliggende gedachte. En leuk dat je iets quote, maar je bent de laatste zin vergeteneze review was dus inderdaad niet bedoeld om het stroomverbruik van alleen de CPU te meten, maar meer om een idee te krijgen van hoe stroom wordt verdeeld in een PC, welke componenten het meeste verbruiken en op welke manier. Daar zijn ze wat mij betreft prima in geslaagd.
Hm ik lees het op pagina 3 en 4. Maar de suggestie wordt wel gewekt dat het om een vergelijking gaat tussen AMD en Intel, mede doordat de systemen met processornaam aangeduid worden. Zeg dan System A, System B, etc. En ook dit soort tekst draagt bij aan de suggestie:
Citaat:
There's no question here that under high CPU load, the Intel systems are the power hogs. The lower end AMD systems didn't even get close. Only the AMD A64-3200+ system exceeded the power draw of any Intel system, in this case, the much less capable P4-2.8.
Maar pagina 3 en 4 gaat inderdaad op een andere toer verder. Toch denk ik dat veel mensen hierdoor wel - onterecht - een beeld gekregen van het stroomverbruik van diverse AMD/Intel processoren. Deze review gaat eigenlijk alleen maar over welke PSU je zou kunnen gebruiken. Interessanter lijkt mij nauwkeurige metingen van hoeveel een GeForce 6200/6600/6800/etc verbruikt. En dan niet met zo'n niet-gekalibreerde meter maar een redelijk professionele setup.
Citaat:
nare man schreef op 07-03-2006 @ 11:53 :
Met andere woorden, je kunt vantevoren, voor een aanschaf, per definitie niets weten. Op internet kun je immers niet vertrouwen, je moet dus vrienden hebben die hetzelfde ding hebben gekocht (ook op de gok).
Nouja dat gaat ook wat ver. Maar inderdaad je moet niet afgaan op 1 enkele review. En sowieso sites met een twijfelachtige reputatie (zoals THG) mijden. Benchmarksuites als bapco sysmark zijn ook ongeschikt om cross AMD/Intel mee te vergelijken. Maar als je een aantal reviews naast elkaar legt en de hoofdlijnen vergelijkt zie je meestal wel overeenkomsten, en dat geeft een heel aardig beeld wat redelijk dicht bij de werkelijkheid zal liggen. Verder goed kijken wat er staat, soms zijn dingen bedoeld of onbedoeld misleidend. Zoals grafiekjes die niet bij 0 beginnen en de verschillen zo groter lijken - dat zijn de klassieke voorbeelden.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)

Laatst gewijzigd op 07-03-2006 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:36
Verwijderd
Heh, ik heb sowieso maar opgegeven om het met een fanless voeding te doen, dit n.a.v. adviezen die ik op andere fora heb ingewonnen. Gewoon veilig doen, dus het wordt nu nog steeds een Antec SLK3000B, maar dan geen passieve voeding maar een Seasonic S12-330. Dat moet stil genoeg zijn, en anders kan ik er zelf nog makkelijk even een weerstandje of potmetertje tussen solderen

Dan de processorkoeler, als de voeding dus gewoon actief is, wat voor koeling heb ik dan nodig? Is een Arctic Silencer 64 Ultra TC wat (zeer goedkoop) als ik toch maar een Venice 3000+ ga gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:43
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik denk dat je dan een hele goede kans hebt om met een Scythe Ninja je processor passief te koelen Lijkt me zonde om dan extra lawaai te creëeren (WTF, hoe schrijf je dat?) met een extra fan als het niet hoeft.

Toevallig zag ik laatst iemand die hetzelfde deed:
http://www.1966ford.com/ars/ninja/

En dat systeem is dan nog eens een zwaar geoverclockte Athlon 64 3000+ (2.5GHz!) met een X800 en een 400GB schijf.

Overigens, ik heb de S478 versie van die Arctic koeler die jij noemt. Zeker wel een stil ding, en inderdaad spotgoedkoop. Maar er zijn betere alternatieven
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 07-03-2006 om 15:48.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:48
Verwijderd
Dat is waar, maar die gast heeft wel een extra intakefan aan de voorkant en een actief gekoelde videokaart. Dat idee met die kabels is wel heel stoer, iets vergelijkbaars heb ik ook al gedaan: gewoon alle overbodige kabels boven de bovenste CD-speler proppen, voor de rest roundcables. Dat verbetert de airflow enorm.

Maar als ik zijn pics zo zie, dan denk ik niet dat die videokaart die ik wil kopen gaat passen, omdat dat ding nl. de GPU en alle electronica aan de bovenkant heeft, ipv. zoals gewoonlijk aan de onderkant. Plus daarbovenop dus nog een uit de kluiten gewassen heatpipe-setup.

Laatst gewijzigd op 07-03-2006 om 15:50.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:57
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-03-2006 @ 16:48 :
Maar als ik zijn pics zo zie, dan denk ik niet dat die videokaart die ik wil kopen gaat passen, omdat dat ding nl. de GPU en alle electronica aan de bovenkant heeft, ipv. zoals gewoonlijk aan de onderkant. Plus daarbovenop dus nog een uit de kluiten gewassen heatpipe-setup.
Hm, is dat soms zo'n ding van Asus? Daar las ik laatst iets over, beetje een vreemd gezicht Maar die gebruikt dan ook weer de CPU ventilator voor het afvoeren van de warmte.

Kun je misschien beter eentje nemen met een conventioneel design, bijv. deze. Is nog goedkoper ook Weet alleen niet of die dan echt slechter koelt.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 07-03-2006 om 16:11.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 17:01
Verwijderd
Asus heeft een aantal kaarten in die Silencer-lijn: een 6600LE, een 6600, 6600GT en zelfs een 7800 GT. Ik weet niet of die kaart die jij geeft nu ook als 6600 te krijgen is of alleen als LE-uitvoering, de sites (zelfs die van Asus zelf) zijn niet altijd even duidelijk op dat punt.

Die kaarten met de pipes en fins aan de onderkant koelen - lijkt mij logisch - beduidend slechter, want warme lucht stijgt dan niet rechtstreeks op maar vloeit waar mogelijk over de PCB, langs andere fins en componenten, e.d. terwijl bij die flip-top versie de lucht van de fins meteen opstijgt en door de exhaust fan meteen uit de kast gezogen wordt. Voordeel van die andere kaarten is wel weer dat die Antec-kast, als TAC-chassis, een extra ventilatie-roostertje in de zijwand heeft zitten ter hoogte van de uitbreidingskaarten.

Ik voel me gewoon wat veiliger met een CPU-fan, anders heb je een passieve videokaart én een passieve CPU-cooler, waarvan alle lucht moet worden weggewerkt door een tweetal 120 mm fans. Dan zou je al weer een extra 120 mm in het frontpaneel moeten zetten. Denk dat ik dat sowieso maar doe, eigenlijk. Ik wil m'n harde schijf ook een beetje koel houden.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 17:03
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Waarom eigenlijk niet een duurdere kast?c.q mooier, beter?

Om de kosten te drukken?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 17:05
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-03-2006 @ 18:01 :
Die kaarten met de pipes en fins aan de onderkant koelen - lijkt mij logisch - beduidend slechter, want warme lucht stijgt dan niet rechtstreeks op maar vloeit waar mogelijk over de PCB, langs andere fins en componenten, e.d. terwijl bij die flip-top versie de lucht van de fins meteen opstijgt en door de exhaust fan meteen uit de kast gezogen wordt. Voordeel van die andere kaarten is wel weer dat die Antec-kast, als TAC-chassis, een extra ventilatie-roostertje in de zijwand heeft zitten ter hoogte van de uitbreidingskaarten.

Ik voel me gewoon wat veiliger met een CPU-fan, anders heb je een passieve videokaart én een passieve CPU-cooler, waarvan alle lucht moet worden weggewerkt door een tweetal 120 mm fans. Dan zou je al weer een extra 120 mm in het frontpaneel moeten zetten. Denk dat ik dat sowieso maar doe, eigenlijk. Ik wil m'n harde schijf ook een beetje koel houden.
Videokaart koeling gaat gewoon makkelijker, GPU geeft hitte af en heatpipe, en die aan de buiten lucht.
PCB word niet erg warm, wel worden die kaarten stressed rond de 60ºC tenmiste 6600GT Passief, 7800GT zeker meer
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 17:10
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 07-03-2006 @ 18:03 :
Waarom eigenlijk niet een duurdere kast?c.q mooier, beter?

Om de kosten te drukken?
Waarom? Die Antec is goed en functioneel.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 07-03-2006 @ 18:03 :
Waarom eigenlijk niet een duurdere kast?c.q mooier, beter?

Om de kosten te drukken?
Hij heeft alles wat ik nodig heb, dus waarom zou ik meer uitgeven? Ik vind 'm ook mooi. Vergeet niet dat ik geen computernut ben. Ik kan alleen 's avonds op mijn computer zitten en dan moet-ie gewoon geschikt zijn voor surfen, muziek luisteren en anime kijken, het hoeft echt geen superdeluxe bak te zijn.

Ik heb 'm nu samengesteld voor nét boven de duizend, inclusief een Syncmaster 730B scherm (4ms). Nu wordt het nog een sport 'm daaronder te krijgen
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 17:50
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Wat heb je nu, en waar bestel je het?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 18:14
Verwijderd
Ik dacht zelf aan Azerty, heb geen ervaringen met die shop maar ze lijken wel OK.

Antec SLK3000B (TAC, 1x120mm, zwart)
Seasonic S12-330
AMD Athlon64 3000+ (Venice, 1.8GHz, 512KB, S939)
Asus A8S-X (SiS 756, S939, sound, LAN, SATA-RAID, PCI-e)
Asus EN6600TOP/Silencer (Geforce 6600, 256MB, PCI-e)
Twinmos matched pair 2x512 MB (PC3200, CAS3, et cetera)
Samsung Spinpoint SP2004C (200 GB, 8 MB, SATA II)
NEC ND-4450
Muis moet ik nog even zien, MX518 ofzo.
Creative SB Audigy 4 met Logitech Z-3e (zwart)
en dus als scherm die SyncMaster, maar ik moet daar nog even naar kijken, want ik blijf dat gekut met die pixels aso vinden

Azerty is niet op alle onderdelen de goedkoopste, maar ze hebben wel alles wat ik wil in voorraad en dat is belangrijker. Anders moet ik de voeding weer bij B, de behuizing bij C en het moederbord bij D bestellen, en dan is het hele prijsverschil alweer verloren gegaan aan verzendkosten
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 18:32
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Hm... tja, je zou nog kunnen overwegen om die Audigy 4 achterwege te laten en gewoon het onboard geluid te gebruiken? Of zoek ergens een antieke SB Live! :+

En tja, die dooie pixels... je moet er gewoon óf geluk mee hebben, of een veel te dure 'pixelgarantie' aanschaffen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 07-03-2006 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 18:35
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
M@rco schreef op 07-03-2006 @ 19:32 :
Hm... tja, je zou nog kunnen overwegen om die Audigy 4 achterwege te laten en gewoon het onboard geluid te gebruiken? Of zoek ergens een antieke SB Live! :+

En tja, die dooie pixels... je moet er gewoon óf geluk mee hebben, of een veel te dure 'pixelgarantie' aanschaffen.
een behoorlijke winkel opzoeken kan ook nog erg helpen
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 18:38
Verwijderd
Haha, nee, onboardgeluid probeer ik nooit meer, daar heb ik zulke ongelooflijk slechte ervaringen mee mijn broer bespaarde destijds ook op een geluidskaart, zijn MSI Neo2 had immers ook al een 7.1-codec aan boord, maar wát een ellende zeg. En als ik op t.net de problemen lees die mensen met onboard hebben (gekraak, geplop, geruis, activiteit van CPU + HD hoorbaar op audiokanaal, etc. etc.) dan neem ik de gok niet eens. Bovendien vind ik het wel stoer dat er een remote bij zo'n Audigy zit.

Ik heb me er al vaker kwaad over gemaakt, maar dat gedoe met die pixels is echt zó achterlijk...in feite is de hele industrie overgestapt op een niet goed werkend systeem, want je moet dus gewoon maar hopen dat je niet 2 of 3 dode pixels hebt, want Iiyama (bijv.) vervangt schermen pas vanaf >3 dode pixels. En je kunt idd wel garantie bijkopen, maar dat kost echt iets van 45 euro voor de eerste veertien dagen. tik het dan meteen bij de prijs op, jezus.

Maarja, je hebt gewoon geen keus, er is nog maar één zwart CRT-model te krijgen, een 17" budgetbakkie van Philips, daar zit ik ook niet echt op te wachten.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:14
namnatulco
Avatar van namnatulco
namnatulco is offline
onboard geluid hebben we al sinds mijn pa mijn eerste computer kocht voor thuis toen ik 4 was, maar nog nooit problemen mee gehad. Overgens zit er bij een kwaliteit mobo ook wel redelijk onboard geluid, genoeg om te gamen/muziek te luisteren, alleen misschien niet om films te kijken.

ik heb even de specs van mijn nieuwe (wat is nieuw: ergens in augustus) pc opgegraven met everest. Met een aantal kleine aanpassingen kan het misschien wat zijn. Bijvoorbeeld: geen SLI, minder grote harde schijf, een minder snelle videokaart. Overgens, CRT-monitoren zijn goedkoop te krijgen (2e hands: een vriend van me heeft er pas nog 1 aangeschaft van 21" voor 50 euro, die nog perfect werkt)
CPU Type AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3500+
Moederbordnaam Asus A8N-SLI (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Moederbord Chipset nVIDIA nForce4 SLI, AMD Hammer
Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Video kaart NVIDIA GeForce 6600 GT (128 MB)
3D-Versneller nVIDIA GeForce 6600 GT PCI-E
Monitor Hansol 710A(+)/710E [17" CRT]
Geluidskaart Realtek ALC850 @ nVIDIA nForce4 - Audio Codec Interface
IDE apparaat NVIDIA CK804 ADMA Controller (v2.7)
IDE apparaat NVIDIA CK804 ADMA Controller (v2.7)
IDE apparaat NVIDIA CK804 Parallel ATA Controller (v2.7)
SCSI/RAID apparaat D347PRT SCSI Controller
Diskettestation Diskettestation
Harde schijf Maxtor 6L250S0 (250 GB, 7200 RPM, SATA)
Optische Station Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optische Station Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optische Station Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optische Station Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optische Station PHILIPS DVDR16LS (DVD+R9:2.4x, DVD+RW:16x/4x, DVD-RW:8x/4x, DVD-ROM:16x, CD:40x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)
Partities
C: (NTFS) 239366 MB (48021 MB vrij)

Netwerkkaart NVIDIA nForce Networking Controller #2 -
__________________
www.mastermovies.nl
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:40
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Nieuwe onboard is helemaal niks mis mee, maar een extra geluidskaart heeft zeker zijn voordelen, cpu word niet meer belast is meer performance, vaak in kwaliteit net iets beter, zeker als je goed geluid een must vind en daarnaast moet je er natuurlijk wel een fatsoenlijke speaker set bij kopen.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:54
Verwijderd
En wat is 'nieuwe' onboard? Alle onboard is gewoon kut, behalve misschien nVidia Soundstorm die in sommige nForce-chipsetversies zit, maar dat is digitaal. Daar heb je dus nog een A/D-converter voor nodig (of luidsprekers waar die al in zit). Analoog onboard geluid is gewoon kut. Dat gaat altijd via een goedkoop Realtek- of Analog Devices-chippie.

Ik ben toevallig nogal audiofiel, dus onboard is gewoon een no-go. Meestal luister ik met hoofdtelefoon maar een goed paar speakers hoort er ook bij. Ik zit zelf te denken aan de Logitech Z-2300 of Creative I-Trigue L3800, hoewel ik die laatste nog niet in de pricewatch heb zien staan.

Helaas heb ik nogal slechte ervaringen met Logitech op het gebied van bekabeling, die geeft altijd als eerste de geest. En de laagweergave is altijd een bezwaar: te wollig, te zwaar en nauwelijks definitie.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:03
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-03-2006 @ 19:38 :
Haha, nee, onboardgeluid probeer ik nooit meer, daar heb ik zulke ongelooflijk slechte ervaringen mee
Onboard geluid is hier altijd goed bevallen. Ik moet er overigens wel bij zeggen: ik doe niet aan 5.1 en dat soort ongein.

Citaat:
Ik heb me er al vaker kwaad over gemaakt, maar dat gedoe met die pixels is echt zó achterlijk...in feite is de hele industrie overgestapt op een niet goed werkend systeem, want je moet dus gewoon maar hopen dat je niet 2 of 3 dode pixels hebt, want Iiyama (bijv.) vervangt schermen pas vanaf >3 dode pixels. En je kunt idd wel garantie bijkopen, maar dat kost echt iets van 45 euro voor de eerste veertien dagen. tik het dan meteen bij de prijs op, jezus.
Zoals ik eerder al zei, Iiyama heeft bij mij het hele scherm meteen vervangen, omdat de dode subpixel meer dan één cm van de rand zat. Ik had het overigens geen ramp gevonden als ze dat niet hadden gedaan. Je zag het alleen als je zwart beeld hebt en zelfs dan viel het niet op.

Citaat:
Maarja, je hebt gewoon geen keus, er is nog maar één zwart CRT-model te krijgen, een 17" budgetbakkie van Philips, daar zit ik ook niet echt op te wachten.
Beige / witte componenten zijn geen optie? En anders: zwarte verf
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:10
Verwijderd
Nah, onboard is gewoon een ramp vind ik, ik heb nog nooit een onboardchip gehoord die ook maar acceptabel klonk, maar ik stel ook gewoon hoge eisen. Ik doe overigens ook niet aan meer dan twee kanalen, nergens voor nodig. Een goed paar luidsprekers kan zelfstandig, met twee stuks, alle ruimtelijke informatie weergeven en een stuk natuurlijker; in een concertzaal staan er ook niet nog twee kleine orkesten achter je als 'rear'artiesten, er weerkaatst wel geluid van de wanden, maar dat is bij een gewone luidspreker ook. Maarja, die hele 5.1-rage is ook niet voor mensen die van muziek houden.

En witte componenten zijn natuurlijk wel een optie, maar de kast die ik wil is er alleen maar in het zwart
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:43
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-03-2006 @ 20:10 :
En witte componenten zijn natuurlijk wel een optie, maar de kast die ik wil is er alleen maar in het zwart
Maak het jezelf zo moeilijk als je zelf wilt
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.