Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2006, 11:01
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Even een korte inleiding over quantumtheorie. Dit is een theorie over het gedrag van deeltjes die vooral zinnig is op atomaire schaal, en voor zover bekend algemeen waar is.

Het begint allemaal met licht. Is licht een deeltje, of een golf? Volgens Newton een deeltje, volgens Hooke een golf. In de 19e eeuw werd door middel van een aantal experimenten aangetoond dat licht een golf was ('double-slit experiment') door interferrentie en defractie aan te tonen; eigenschappen die (voor zover wij weten) alleen maar bij golven voorkomen. De vergelijkingen van Maxwell (waar elektromagnetische golven uit volgen) bleken mooi te passen bij dit idee van licht als een golf.
Het enige probleem was het foto-elektrische effect, waaruit verschillende dingen bleken; onder andere dat licht in vorm van 'deeltjes' aankomt, en dus niet alleen een golf is. Licht is dus zowel een golf als een deeltje; en dit blijkt ook te gelden voor andere dingen, waarover eerst als deeltjes werd gedacht (voorbeeld: elektronen, die massa hebben). Bovendien bleek dat een deeltje slechts in een bepaald aantal energieniveau's kan voorkomen, en deze energieniveaus zijn allemaal veelvouden van een grondniveau. Dit gegeven verklaard bijvoorbeeld de lijnenspectra die te zien zijn bij het verhitten van een enkele stof.

Dus:
* materie is zowel een golf als een deeltje
* materie is ook energie (de energie van de golf)
* energie is gequantificeerd

Nu het probleem. Waterstofatomen hebben slechts 1 proton en 1 elektron. Het elektron blijkt (in de praktijk) als minimale energietoestand -13.6 eV te hebben. Volgens het quantummodel kun je uit een dergelijk atoom geen energie meer halen. Nu is het zo dat je een experiment kan uitvoeren, waarbij een atoom meer dan deze -13.6 eV van het waterstofatoom afpakt (dit zou om te beginnen al niet kunnen) en er dan een plasma ontstaat met temperaturen van 100000K. Nogmaals, volgens het quantummodel kan dit helemaal niet. De theorie die Andrew Mills (de 'uitvinder' van dit trucje) is dat het quantummodel toch niet klopt, en het elektron een nog lager energieniveau aanneemt. Nu is Mills niet een overgerespecteerde wetenschapper, maar nu blijkt ene Kroesen (van de TU/e) hetzelfde experiment te hebben gedaan....
en dezelfde resultaten te hebben gekregen.

Dus, wat nu?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2006, 11:26
Verwijderd
De minimale energietoestand is een relatieve waarde, in dit geval is dat relatief tot een vrij elektron. De grondtoestand van het waterstofatoom heeft dus een lagere energie.

Blijkbaar is er een toestand met lagere energie, zeg je? Bron?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 14:30
Verwijderd
Toevallig las ik dit gister ook in de collegebanken
http://www.delta.tudelft.nl/nieuws/1/21510
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:02
Verwijderd
Ik sta versteld, vooral omdat je niet makkelijk kan knoeien met spectrometrie.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 09:30
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Ik heb van Mills aardig wat gelezen en ik vertrouw hem niet zo, maar nu ze ook op de TU het experiment herhalen door (hopelijk) betrouwbare mensen... dat is niet niks. Het is in elk geval interessant genoeg om te volgen. Zelf ga ik er ook naar op zoek maar zou iedereen die artikelen hierover vind hier de link willen plaatsen? (en vakbladen noemen/scannen, etc)

EDIT: Wat links:

Meer info over Kroesen
SenterNovem (02-03-2006)
PDF van 'Natuurwetenschap & Techniek' (jullie/augustus 2005)
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?

Laatst gewijzigd op 29-11-2006 om 09:41.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 11:56
Verwijderd
Interessant, ik ben benieuwd hoe ze dit willen gaan verklaren.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 12:46
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Volgens mij hebben ze het in een aantal links ook over een 'uitgebreide quantumtheorie' die de zgn hydrino's toestaat. Ik ben benieuwd wat ze hebben toegevoegt of verandert.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 13:29
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
BlackLight Power Incorporated .. klinkt Amerikaans, futuristisch. Ben benieuwd waar ze mee bezig zijn..
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 13:48
Engadin
Avatar van Engadin
Engadin is offline
In dat artikel van NWT van 2005 staat dat kroesen het nog niet voorelkaar had om het in eindhoven werkend te krijgen. Intussen is hem dat dus gelukt. Blackpowerinc is het bedrijfje opgericht door Mill, de ontdekker van dit fenomeen.

Misschien komt deze energie uit een extra (nog niet ontdekte) dimensie.
__________________
Jongeren - Natuur: http://www.njn.nl
     Kom mee op zomerkamp: http://www.zomerkampen.njn.nl
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 29-11-2006 @ 13:46 :
Volgens mij hebben ze het in een aantal links ook over een 'uitgebreide quantumtheorie' die de zgn hydrino's toestaat. Ik ben benieuwd wat ze hebben toegevoegt of verandert.
Ik ook wel, aangezien het variantionele principe of hoe het heet zegt dat er principieel geen golffunctie mogelijk is met minder energie dan de grondtoestand, omdat alle toestanden superposities zijn van de verschillende energietoestanden.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 14:42
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Is er een principe wat meerdere energietoestanden verbied ?

Check ook de filmpjes met uitleg op de site van BlackLight Power Inc.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:14
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 29-11-2006 @ 15:42 :
Is er een principe wat meerdere energietoestanden verbied ?
Nee, maar wel toestanden met lagere energie dan de grondtoestand. Heeft te maken met Fourier-analyse, zoals je alle (continue) functies uit sinussen en cosinussen kunt maken.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:23
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Lucky Luciano:
Ik las dus precies hetzelfde; had er al eerder van gehoord maar het ook nooit serieus genomen, maar nu blijkt er toch wel waarheid achter te zitten. Ben geintresseerd in de aanpassingen die worden voorgesteld.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:29
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
@EggeD en anderen:

BlackPower Incorperated is inderdaad een Amerikaans bedrijf, die van Mills die ondertussen al over de 50 miljoen (oid) heeft gesprokkeld voor zijn bedrijf. In hem heb ik echter weinig vertrouwen.
Kroesen zal ik veel eerder geloven. Er zit echter een groot verschil tussen Kroesen en Mills. Mills heeft al zijn hele eigen theorie over dit fenoneem, terwijl Kroesen van niets uitgaat en eerst wil weten wat er nu exact gebeurt (zoals hij ook in verschillende artikelen zegt). Hij voert geen kruistocht tegen of voor enige theorie, hij onderzoekt het gewoon . (dat zegt hij in elk geval )

Mills
Kroesen
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:39
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Weet ik, daarom was ik ook benieuwd waar ze bij dat bedrijf mee bezig zijn. Denken ze alles al te weten maar publiceren ze niet of spelen ze met vuur ? Ik neem aan dat ze gewoon in een zelfde soort fase als Kroesen zitten, maar dat laatstgenoemde een meer wetenschappelijke aanpak heeft, Mill juist een ondernemende (en geef hem eens ongelijk, als dit echt een doorbraak is).
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 29-11-2006 @ 16:29 :
@EggeD en anderen:

BlackPower Incorperated is inderdaad een Amerikaans bedrijf, die van Mills die ondertussen al over de 50 miljoen (oid) heeft gesprokkeld voor zijn bedrijf. In hem heb ik echter weinig vertrouwen.
Kroesen zal ik veel eerder geloven. Er zit echter een groot verschil tussen Kroesen en Mills. Mills heeft al zijn hele eigen theorie over dit fenoneem, terwijl Kroesen van niets uitgaat en eerst wil weten wat er nu exact gebeurt (zoals hij ook in verschillende artikelen zegt). Hij voert geen kruistocht tegen of voor enige theorie, hij onderzoekt het gewoon . (dat zegt hij in elk geval )

Mills
Kroesen
Tsja, ik vind het af en toe wel een beetje jammer dat mensen zo ontzettend voorzichtig moeten zijn met uitspraken, uit angst niet meer serieus genomen te worden. Als je iets bizars hebt ontdekt wil je daar natuurlijk graag wat mee doen. Maar iig goed dat Kroesen er nu ook mee bezig is, nu krijgt het steeds meer serieuze aandacht.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 14:22
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 29-11-2006 @ 16:39 :
Weet ik, daarom was ik ook benieuwd waar ze bij dat bedrijf mee bezig zijn. Denken ze alles al te weten maar publiceren ze niet of spelen ze met vuur ? Ik neem aan dat ze gewoon in een zelfde soort fase als Kroesen zitten, maar dat laatstgenoemde een meer wetenschappelijke aanpak heeft, Mill juist een ondernemende (en geef hem eens ongelijk, als dit echt een doorbraak is).
Dat BlackLight-instituutje publiceert wel, sterker nog, je kan op die website ongeveer hun hele herinterpretatie van de semiklassieke natuurkunde vinden.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 29-11-2006 @ 17:34 :
Maar iig goed dat Kroesen er nu ook mee bezig is, nu krijgt het steeds meer serieuze aandacht.
Serieuze aandacht - om die nieuwe theorie zo snel mogelijk naar het Sprookjesbos te sturen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-11-2006, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 30-11-2006 @ 15:23 :
Serieuze aandacht - om die nieuwe theorie zo snel mogelijk naar het Sprookjesbos te sturen.
Nee want stel je voor dat iets wordt ontdekt wat tegen de huidige modellen ingaat
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 30-11-2006 @ 15:23 :
Serieuze aandacht - om die nieuwe theorie zo snel mogelijk naar het Sprookjesbos te sturen.
Hoe bedoel je? Ook Kroesen heeft iets bijzonders ontdekt en wil dat juist verder gaan onderzoeken..
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 30-11-2006 @ 17:40 :
Hoe bedoel je? Ook Kroesen heeft iets bijzonders ontdekt en wil dat juist verder gaan onderzoeken..
Maar er is natuurlijk wel flink wat vervolgonderzoek nodig voordat we serieus kunnen gaan twijfelen aan QM. Niet dat het heilig is ofzo, ooit zal de theorie wel een keer vervangen moeten worden omdat het geen rekening houdt met zwaartekracht, zoals klassieke mechanica vervangen is omdat het geen rekening hield met het principe van relativiteit.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 08:49
Verwijderd
Uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 08:54
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Snees schreef op 30-11-2006 @ 15:23 :
Serieuze aandacht - om die nieuwe theorie zo snel mogelijk naar het Sprookjesbos te sturen.
heeft de olieindustrie natuurlijk wel baat bij
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 30-11-2006 @ 16:12 :
Nee want stel je voor dat iets wordt ontdekt wat tegen de huidige modellen ingaat
Wenn die Tatsachen nicht mit der Theorie übereinstimmen - umso schlimmer für die Tatsachen!
(Of volgens de gemiddelde fysicus: if the facts don't match the theory, change the facts.)
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 17:06
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
een theorie die de quantumtheorie vervangt zal in elk geval de huidige quantumverschijnselen ook moeten verklaren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.