Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Vind jij de multiculturele samenleving in NL mislukt?
Ja, en het is altijd gedoemd om te mislukken 7 23.33%
Ja of gedeeltelijk, maar in principe is een multiculturele samenleving wel mogelijk. 10 33.33%
Nee, op wat kleine problemen na. 11 36.67%
Nee, we hebben een stabiele goed functioneerde multiculturele samenleving 2 6.67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2010, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Dat is ook precies mijn inschatting, al komt het niet alleen door de vergrijzing maar ook door minder armoede en culturele veranderingen (veel minder krakers dan in de jaren '70 en '80 bijvoorbeeld).
hmm, culturele veranderingen? Je bedoelt de bezuinigingen, die de Nederlandse cultuur kapot maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2010, 18:14
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Volgens mij is dat helemaal niet nodig voor de redenatie die erachter steekt.

De kans dat je door een bende jongeren als vrouw voor hoer werd uitgemaakt op weg naar de supermarkt was anno 1960 nihil, en tegenwoordig veel te reëel.

Daar zijn de negatieve gevolgen dus al, en die kan je volledig los van wat voor andere zaken ook beschouwen, zolang er maar sprake is van een verband tussen immigratie, gebrek aan integratie, en het gedrag.


En hield het daar maar mee op, want dat tijdens het bovenstaande incident pappa en mamma tien meter verder in de tuin zitten, en het allemaal best vinden hoorde daar bij.
Dat ze het opeens niet best vonden toen de vriend van de vrouw opdaagde en haar met geweld onzette, en pappa toen opeens wel zijn bek open kon trekken (scheldwoorden, mostly) dat is wat er daarna gebeurde.

Zal best zijn dat ontspoorde types van alle tijden zijn, maar zonder massale immigratie en gebrek aan integratie, waren dat soort dingen nooit gebeurd.

In die zin is de multiculturele samenleving dus een volslagen mislukking. Het is niet gelukt grote negatieve effecten te voorkomen.
1. Er is heel veel gebeurd en veranderd tussen de jaren '60 en nu. Immigratie was maar een klein deel van die ontwikkeling. Ik kan ook ontzuiling noemen als reden voor de afname van het respect, of Mtv, internet, etc.

2. Veel overlastplegers hebben meer gemeen dan alleen "immigrant zijn". Autochtonen in achterstandswijken plegen ook meer overlast. In dat opzicht zou het dus ook door de wijken (armoede, psychische impact van de betonflats, etc.) kunnen komen. Dat immigranten daar oververtegenwoordigd zijn, wil nog niet zeggen dat ze dus ook de oorzaak zijn.

3. Volgens mij valt het in de meeste immigrantenlanden zelf wel mee hoeveel vrouwen er "hoer" genoemd worden op weg naar de supermarkt. De "overlastcultuur" is een cultuur die hier ontstaan is; niet een cultuur die is meegenomen door wie dan ook.

Waarmee ik alleen gezegd wil hebben dat het niet te makkelijk moet zijn om maar naar een bepaalde groep te wijzen. De hele maatschappij is veranderd, en daar horen jij en ik en onze ouders ook bij.

Daar komt nog bij dat de "multiculturele samenleving" geen synoniem is voor overlastplegende jongeren. Dat is slechts een van de vele minderheden-in-een-minderheid, dus ik zie niet in waarom je daar de hele m.c. samenleving op af moet rekenen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2010, 18:44
ganralph
ganralph is offline
En wat betreft mijn stuk over nostalgie: daarmee wil ik aangeven dat er imho geen realistisch alternatief is voor een multiculterele samenleving. (Als we dat al zouden moeten willen.)

Een "Nederlandse cultuur" (die puur Nederlands is en voor alle Nederlanders geldt) is er nooit geweest en al was het wel zo, dan zou die nu niet meer te behalen zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 00:16
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Aanpassen aan de Nederlandse cultuur: (bereid zijn) de Nederlandse taal (te) leren,
Oké.
Citaat:
bij Nederlandse supermarkten kopen,
Wat is dat nou weer voor onzin. Zoals Louis Armstrong al zei, leveren Nederlandse supermarkten meestal lagere kwaliteit voor een hogere prijs; waarom zou je geld verspillen aan inferieur voedsel omdat je je wil aanpassen?
Citaat:
volgens de Nederlandse wetten leven, goed werk zoeken,
Voor die twee dingen is niet echt aanpassing nodig, aangezien je in ieder land goed werk moet hebben, en aangezien de meeste van onze wetten wel redelijk overeenkomen met die van de meeste landen van waaruit mensen hier naartoe komen. Het is in Marokko in ieder geval ook niet toegestaan om te stelen, dus als een Marokkaanse allochtoon in Nederland iets steelt, heeft dat niets met 'niet genoeg aangepast' te maken.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 01:22
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad typisch Nederlandse cultuur. Het motto van het Buitenland is geloof ik 'wat u niet wil dat u geschied, verkracht uw buurman en zijn hond'.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 09:35
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ach, wat versta je onder multicultureel?

Culturen die grosso modo een gelijke invulling aan de kernwaarden van hun samenleving geven, kunnen prima samenleven en die multiculturele samenleving kan uitstekend functioneren, maar of dat nou echt de term multicultureel verdient is maar de vraag. Ze zijn meer variaties op een thema dan dat ze echt verschillend zijn. In wezen dus monocultureel.

Zodra er echter een cultuur bijkomt die, (in de ogen van de deelnemers zelf, en daar gaat het om! ) over fundamentele beginselen verschilt van de anderen, heb je het gedonder al gauw in de glazen. Dat is altijd en overal al een recept geweest voor burgeroorlog.

Neem nou Soedan. Allemaal arme negertjes in een zandbak, dus geen probleem zou je zeggen, maar het noorden is islamitisch en het zuiden christelijk of animistisch, en ze doen niet bepaald aan theedrinken daar.

In Noord Ierland waren het ook allemaal whiskyzuipende Paddys, maar de ene helft was protestant en de andere helft katholiek, en het is daar decennialang moord en doodslag geweest.

De soennieten en de sjiieten in Irak waren allemaal oliezandbakjongens in soepjurken, en wij zagen echt geen verschil, maar ze vonden zelf dat ze absoluut niet samen door een deur konden, en ook dat was bepaald geen gezellige toestand.

Laatst gewijzigd op 25-10-2010 om 09:42.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 13:36
Verwijderd
Wat is dat het verschil in "kernwaarden" tussen bijv. katholiek en protestant, of sjiiet en soenniet?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 13:41
Verwijderd
Beste Juno, maak je nu een onderscheid tussen culturen of religies?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wilders wil immigratiestop
Plusmarktboy
271 14-10-2004 12:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.