Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2003, 19:37
FreakXL
FreakXL is offline
Ik heb ff een vraagje over op kamers gaan. Ik ben van plan om in Groningen te studeren en dat zijn er meerdere bij ons op school. Nu lijkt het een aantal van ons een leuk plan om met zn alle in een huis te gaan. Is dit eigelijk wel mogelijk? Als ik mij bijvoorbeeld inschrijf bij de gemeente voor een huurwoning mag je dan zeg maar de huur delen met meerderen? Krijg je eigelijk wel een woning toegewezen in dit geval?

Een aantal handige links die hierover gaan zouden welkom zijn.


Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2003, 20:40
Susanne
Susanne is offline
Mja dat weet ik eigenlijk ook niet. Ik wil ook in Groningen studeren maar ik heb 't geluk dat m'n tante die daar woont me sowieso het eerste jaar in huis wil nemen. Ik heb trouwens wel gehoord van studerende vrinden dat je beter lid kunt worden van een SV dan heb je nml eerder een kamer, schijnt. Succes ermee, je zal vast niet de enige zijn..
__________________
In a burgundy dress lookin' finer than a french wine
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 14:58
ganralph
ganralph is offline
als 17-jarige krijg je niet zo makkelijk een huis toegewezen, en als je je nu inschrijft sta je onder aan de wachtlijst (weet niet hoe ernstig groningen is)

stel dat je een huis hebt, dan mag je de andere kamers natuurlijk verhuren, maar daar gelden nogal wat regeltjes voor.
aangezien je het over een huurhuis hebt, dan moet je eerst met de verhuurder gaan praten of jij een aantal kamers mag onderverhuren. als je het illegaal doet kun je flinke problemen krijgen.

als je met meerdere mensen n heel huis wilt, dan kun je het beste een huiseigenaar zoeken die een leegstaand huis heeft dat ie wil verhuren aan studenten. je hoeft dan ook geen rekening te houden met gas- water- en lichtkosten, dit is bij n studentenhuis meestal incl.
zo woon ik op dit moment ook: mijn huisbaas heeft n huis gekocht en de vier slaapkamers worden (apart!) verhuurd, met gebruik van de rest van het huis er bij.


heel veel scholieren en studenten hebben het plan om met een groep vrienden een huis te kopen/huren, maar in de praktijk slaagt maar een heel klein deel.

in grote steden is de prijs vaak te hoog om door 3 of 4 studenten te delen (meer kamers zijn er meestal niet) en als je ook nog zelf alle rekeningen van het huis (gas water licht) moet betalen, wordt het al gauw duurder dan een losse studentenkamer.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 15:04
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 03-11-2003 @ 15:58:
als je met meerdere mensen n heel huis wilt, dan kun je het beste een huiseigenaar zoeken die een leegstaand huis heeft dat ie wil verhuren aan studenten. je hoeft dan ook geen rekening te houden met gas- water- en lichtkosten, dit is bij n studentenhuis meestal incl.
zo woon ik op dit moment ook: mijn huisbaas heeft n huis gekocht en de vier slaapkamers worden (apart!) verhuurd, met gebruik van de rest van het huis er bij.
Wel navragen, ik huur ook van een huiseigenaar en echt dat ik wel rekening moet houden met gas-, water- en lichtkosten. Wat jij doet is volgens mij meer bij een hospita wonen oid...al woont ie er zelf niet...


Een flatje of een appartement hoeft helemaal niet zo duur te zijn, ook niet in de grote steden. De meeste huiseigenaren zullen alleen niet zo snel toestaan dat je er met meerdere studenten zult gaan wonen. Als je dat wilt, moet je eerder denken aan een huis kopen, denk ik. (Mijn oom heeft dat voor zijn kinderen + 1 of 2 vrienden daarvan gedaan, die huren nu dus van hem, zeg maar.)

Topic past beter op WG&R btw.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 09:05
marieke_temp
Avatar van marieke_temp
marieke_temp is offline
ik woon ook met 3 anderen in een eengezinswoning van de woningbouw. als je je op tijd inschrijft en je komt aan de beurt is dat geen probleem. het huis staat dan op naam van 1 of 2 van jullie (die dan allebei ingeschreven moeten staan)
je krijgt volgens mij alleen geen huursubsisie, maar dat weet ik niet zeker.
huurhuizen zijn helemaal niet zo duur, gas water licht is ook goed te doen. ik betaal 165 euro per maand en daarvoor heb ik dus een compleet huis tot mijn beschikking!
ik vind het ideaal, huisbazen zijn vaak echt afzetters als ik sommige huurprijzen hoor...
__________________
I've got a million dreams stuck in my head, wish I could live a few before I'm dead
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 10:26
Verwijderd
Volgens mij kan zoiets wel, maar je moet je wel bedenken dat ze vaak hogere eisen stellen aan huurhuizen (bv dat je een vaste baan hebt). Momenteel woon ik bij mijn vriend in; als huisgenoten. We zijn dus niet als partners geregistreerd. In feite werkt dat dus ook zo wanneer je met een groep een huis huurt; een iemand 'huurt' het (het huis staat op zijn/haar naam) en de rest zijn huisgenoten van die huurder. Zorg wel dat je het duidelijk weet te regelen; het is natuurlijk vervelend wanneer jullie een huis gaan huren waar 4 mensen in passen en ineens valt er iemand af; dan zitten 3 mensen tijdelijk met een hogere huur.... Of wanneer iemand telkens te laat betaald, dan zit de 'huurder' met een probleem...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 10:41
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
je hoeft niet onder te verhuren, je huurt het samen. m'n vriend en ik wonen toch ook samen in een huis? wie zegt dat wij samen iets hebben? dat hoeft helemaal niet, hoor. misschien zijn we wel twee klasgenoten die toevallig samen in een huis willen wonen.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 17:12
Verwijderd
Ik denk alleen niet dat de meeste huiseigenaren happig zijn op groepen studenten...ze zijn vaak al niet zo blij met één student, laat staan met een groep. Mensen hebben van studenten toch vaak het beeld veel zuipen, feesten, geen verantwoordelijkheidsgevoel, enz. Dat was iig wat de huiseigenaar waar ik van huur voor 'n beeld had toen ik hier wilde gaan wonen ('t is nu gelukkig anders, maar goed).
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 18:21
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Dat denk ik ook niet. Wij hebben het in ieder geval geprobeerd in Rotterdam, maar er reageerde niemand (geen één verhuurder).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 18:54
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Volgens mij zitten er ook wettelijke regels aan het aantal inwonende volwassenen per huurhuis. (Gaat dan per kamer ofzo.) Het fijne weet ik er niet van.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 22:23
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
FreakXL schreef op 02-11-2003 @ 20:37:
Ik heb ff een vraagje over op kamers gaan. Ik ben van plan om in Groningen te studeren en dat zijn er meerdere bij ons op school. Nu lijkt het een aantal van ons een leuk plan om met zn alle in een huis te gaan. Is dit eigelijk wel mogelijk? Als ik mij bijvoorbeeld inschrijf bij de gemeente voor een huurwoning mag je dan zeg maar de huur delen met meerderen? Krijg je eigelijk wel een woning toegewezen in dit geval?

Een aantal handige links die hierover gaan zouden welkom zijn.


Alvast bedankt!
Het kan echt . Na mijn eindexamen heb ik met twee vrienden een huis gehuurd en daar wonen we al vier jaar in momenteel...in Groningen dus . Het probleem is dat je nu heel moeilijk aan een huis kunt komen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Op kamers
Shadina
98 01-10-2006 16:06
Werk, Geld & Recht [studentenkamer] Te vroeg kamers vrij terwijl studie in augustus begint.
Severus
22 31-03-2005 10:53
Werk, Geld & Recht Kamer
Vaj
11 28-11-2004 19:20
Liefde & Relatie Op kamers, of toch niet...?!
20marianne12
26 12-05-2003 18:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap LPF wil werkwijze Kamer veranderen
Atje85
41 17-02-2003 13:45
Algemene schoolzaken Kamer in Utrecht --> Paar vraagjes.
Verwijderd
15 30-09-2002 12:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.