Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2002, 20:07
~LiEf MeisJuh~
~LiEf MeisJuh~ is offline
Wat Is COmA
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 20:20
~LiEf MeisJuh~
~LiEf MeisJuh~ is offline
PliES Ut iS DriNGuND!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 20:26
Verwijderd
Coma???

Als je in coma ligt, ben je supersuperdiep in slaap. Je kan je niet bewegen, in de meeste gevallen niet zelf ademen.
In een lichte coma kan je wel zelf ademen.

Je schijnt wel te kunnen horen, als je in coma ligt, maar dat is niet wetenschappelijk bewezen ofzo.

Maar waar moet je dat eik voor weten?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 20:27
Verwijderd
ow, en een coma ka heel lang duren (jaaren) maar ik geloof ook een paar dagjes.
Je kan ook overlijden als je in coma ligt
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 20:59
Verwijderd
Citaat:
~LiEf MeisJuh~ schreef:
PliES Ut iS DriNGuND!
Er bestaan dingen als een zoekmachine...
Verder in uitleg als 'heel diep bewusteloos zijn', kom ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 21:15
Verwijderd
Coma
een diepe, langdurige bewusteloosheid waaruit de patiënt ook niet door sterke prikkels gewekt kan worden. Coma wordt meestal veroorzaakt door zuurstoftekort in de hersenen of door direct geweld (schedelbreuk). Soms blijft iemand zeer langdurig in coma; er is dan geen aantoonbare hersenwerking meer en de ademhaling en bloedsomloop moeten kunstmatig op gang gehouden worden. Deze toestand kan jaren voortduren, totdat of de beademing wordt uitgeschakeld (meestal op verzoek van de familie) of de patiënt aan infectie sterft.

(bron: dokterdokter.nl)
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 22:09
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Coma is een toestand van sterk gedaald of geheel opgeheven bewustzijn. In de regel is er geen reactie meer op zintuiglijke prikkels. Een coma kan optreden als gevolg van directe beschadiging van de hersenen, bijvoorbeeld na een ongeval, door een tekort aan zuurstof, door de aanwezigheid van giftige stoffen in de bloedbaan en door stoornissen in de stofwisseling.

Een onafgebroken stroom van zuurstof is van levensbelang voor de werking van de hersenen. Het zuurstofverbruik van de hersenen is het hoogst van het gehele lichaam en afhankelijk van de activiteit.

Bij een coma is snelle opname in een ziekenhuis noodzakelijk. Daar moeten artsen onderzoeken wat de aard is van het bewustzijnsverlies.

Bron: http://www.gezondheidsplein.nl
Citaat:
Coma

Coma is letterlijk Grieks voor `diepe slaap`. Met dit begrip wordt in de geneeskunde een diepe bewusteloosheid aangegeven, die enkele uren, maar ook dagen of zelfs weken kan duren. Een coma is altijd een levensgevaarlijke toestand. Als je in coma ligt treden er stoornissen op van de hersenfuncties, als gevolg van zuurstofgebrek, een te laag bloedsuikergehalte of een onvoldoende doorbloeding.

Symptomen
  • De ogen zijn dicht.
  • De patiënt is niet aanspreekbaar.
  • De patiënt reageert niet op pijnprikkels of alleen maar met ongerichte afweerreacties.
  • Vaak een kenmerkende geur van de adem.
Verschillende soorten coma`s en de oorzaken

Neurologische aandoeningen
  • Beroertes, tumoren, epileptische aanvallen, hersen- of hersenvliesontstekingen, hersenbloedingen, vergiftigingen en schedel- en hersenletsels kunnen coma tot gevolg hebben.
Suikerziekte
  • Het coma bij suikerziekte (coma diabeticum) wordt voorafgegaan door een algehele verzwakking , hoofd- en buikpijn en hevige dorst. Het bewustzijn vermindert en de adem heeft de geur van aceton. Ook stijgt de bloedsuikerspiegel. Deze coma kan bij diabetespatiënten optreden wanneer ze zich niet goed aan hun dieet houden of wanneer ze vergeten zijn om insuline te spuiten.
  • Hypoglycemisch coma ontstaat door een tekort aan suiker in het bloed. Symptomen hiervan zijn: onrust, trillen, slapte en geheugenstoornissen. Het gevolg van deze symptomen zijn krampaanvallen, verlammingsverschijnselen en uiteindelijk coma. Te veel insuline, overbelasting of infectieziekten kunnen deze coma veroorzaken bij diabetespatiënten.
Schildklieraandoeningen
  • Coma bij te sterk werkende schildklier. Wanneer door de schildklier te veel hormoon geproduceerd wordt, kan dit leiden tot braken, diarree, een snelle pols, weinig spierkracht, onduidelijke spraak, bewustzijnsstoornissen en coma.
  • Coma bij een te zwak werkende schildklier. De symptomen hiervan zijn: een bleke en droge huid, een dikke tong, onderkoeling en een langzame ademhaling. Een tumor of een ontsteking van de schildklier kan hiervan de oorzaak zijn.
  • Coma door een aandoening van de bijschildklier. Hierbij verloopt de productie van de hormonen van de bijschildklier ongecontroleerd, waardoor de calciumconcentratie in het bloed tot een gevaarlijke hoogte stijgt. Waarschuwingssignalen hierbij zijn: apathie, hallucinaties en verwardheid.
Leveraandoeningen
  • Acuut levercoma. Deze vorm van coma wordt voorafgegaan door slaperigheid, apathie en geelzucht. Het coma kan het gevolg zijn van een acute hepatitis (leverontsteking), ernstige infecties zoals gele koorts, of vergiftigingen door bijvoorbeeld alcohol.
  • Chronisch levercoma. Dit wordt voorafgegaan door trekkingen en trillen van de handen en de tong.
  • Ook chronische of acute nieraandoeningen kunnen een coma tot gevolg hebben, waarbij de adem van de patiënt naar urine ruikt. Deze patiënten kunnen alleen gered worden als er snel wordt ingegrepen. Dit moet dan gebeuren door middel van een niertransplantatie of hemodialyse.
Wat moet je doen bij een coma?

Wanneer er iemand in een coma raakt, moet je direct de ambulance bellen. Als je weet welke ziekten de patiënt heeft is het verstandig dit meteen telefonisch door te geven en beschrijf zo nauwkeurig mogelijk wat er gebeurd is. Het ambulancepersoneel zal ter plaatse alles doen om de vitale functies in stand te houden.

Bron: http://www.gezondheidsnet.nl
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo

Laatst gewijzigd op 05-06-2002 om 22:11.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 12:43
@pie
@pie is offline
Citaat:
~LiEf MeisJuh~ schreef:
PliES Ut iS DriNGuND!
ZoEk Een WeRKEnDe MoNITor dIE nIet ALLeS zO VAag WeERgeeFt, DAn tIK Je MiSsCHIeN wAt DuiDElIjKer vOoR MensEN MEt eEN GoEDE MoNiToR
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 12:50
Verwijderd
Citaat:
@pie schreef:


ZoEk Een WeRKEnDe MoNITor dIE nIet ALLeS zO VAag WeERgeeFt, DAn tIK Je MiSsCHIeN wAt DuiDElIjKer vOoR MensEN MEt eEN GoEDE MoNiToR



maar lief meisjuh, waarom was hjet nou zo dringent???
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 16:04
~LiEf MeisJuh~
~LiEf MeisJuh~ is offline
Iemand uit mijn fam. Ligt vanaf gister in coma!!

Okeej bedankt voor reacties
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 18:14
@pie
@pie is offline
Citaat:
~LiEf MeisJuh~ schreef:
Iemand uit mijn fam. Ligt vanaf gister in coma!!

Okeej bedankt voor reacties
sterkte
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 18:20
Verwijderd
Citaat:
~LiEf MeisJuh~ schreef:
Iemand uit mijn fam. Ligt vanaf gister in coma!!

Okeej bedankt voor reacties
Sterkte!
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Alles kwijt
Saarah
4 30-03-2005 16:54
Drugs & Alcohol drugs en gebruik (new is GHB!)
heidimeisje
9 03-01-2005 12:30
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Alles kwijt
Saarah
30 18-06-2004 16:22
Verhalen & Gedichten Mijn verhaal: Afscheid
tiram
71 20-12-2003 13:30
Levensbeschouwing & Filosofie coma
aniki
6 04-11-2003 20:12
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Coma (drama)
Anne
13 11-11-2002 12:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.