Oud 09-03-2003, 00:43
Verwijderd
De keuze is aan jezelf, het is maar wat je leuker vind.
Ik doe liever Grieks, maar Latijn gaat beter.
Latijn is 'later' misschien wel nuttiger voor sommige beroepen, zeker in de kant van biologie.

Aangezien jij natuur&gezondheid als profiel hebt is het laten vallen van Grieks dan wel de beste keuze, omdat Latijn dan nuttiger is.

Maar als je Grieks weer leuker en/of makkelijker vind, dan moet je dat zeker kiezen.

Waarom niet allebei?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2003, 09:20
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Aangezien jij natuur&gezondheid als profiel hebt is het laten vallen van Grieks dan wel de beste keuze, omdat Latijn dan nuttiger is.
hier heb ik het pas geleden met mijn latijnlerares (geeft ook grieks) over gehad, en zijn vertelde dat er eigenlijk niet echt 1 taal is die *nuttiger* is...
alleen bij juridische studies enzo misschien latijn zei ze...
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:20
Verwijderd
Citaat:
xliselottex schreef:
hier heb ik het pas geleden met mijn latijnlerares (geeft ook grieks) over gehad, en zijn vertelde dat er eigenlijk niet echt 1 taal is die *nuttiger* is...
alleen bij juridische studies enzo misschien latijn zei ze...
Hmm, ik heb weer een argumentje terug.
Ik heb het aan mijn vader gevraagd, hij is huisarts, en hij zei dat Latijn wel nuttig was voor zijn studie.
Hij heeft er geen examen in gedaan, maar die paar jaar dat hij het gedaan heeft, heeft hem toch veel geholpen. Zegt ie.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:24
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Ik heb het aan mijn vader gevraagd, hij is huisarts, en hij zei dat Latijn wel nuttig was voor zijn studie.
zeker!! je hoort mij ook niet zeggen dat t niet nuttig is!! tuurlijk is latijn handig bij verschillende studies, maar heeft je vader ook grieks gehad?? als dat niet zo is, kan hij natuurlijk minder goed zeggen welk vak MEER nut heeft...toch?
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
xliselottex schreef:
zeker!! je hoort mij ook niet zeggen dat t niet nuttig is!! tuurlijk is latijn handig bij verschillende studies, maar heeft je vader ook grieks gehad?? als dat niet zo is, kan hij natuurlijk minder goed zeggen welk vak MEER nut heeft...toch?
Hij heeft ook even Grieks gehad, maar slechts voor 1 jaar want hij snapte er niks van.

Ik denk toch dat Latijn dan nuttiger is, want (bijna) alle medische termen zijn in Latijn. (denk aan medicijnen, ziektes, kwalen, organen. dat is dus internationaal bekend.)
Grieks zal minder nuttig zijn want ik denk niet dat er zo veel in Grieks geschreven zal zijn, dat is niet praktisch, Latijn wordt veel meer gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:06
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Ik denk toch dat Latijn dan nuttiger is, want (bijna) alle medische termen zijn in Latijn. (denk aan medicijnen, ziektes, kwalen, organen. dat is dus internationaal bekend.)
Grieks zal minder nuttig zijn
ja, dat dacht ik ook, maar mijn latijn/griekslerares vertelde mij dat dat dus niet zo was... in elk geval niet bij geneeskunde...

Citaat:
Grieks zal minder nuttig zijn want ik denk niet dat er zo veel in Grieks geschreven zal zijn, dat is niet praktisch, Latijn wordt veel meer gebruikt.
nee, er zal zeker niet in het grieks geschreven worden, maar niettemin zijn veel woorden er vanafgeleid. denk maar eens aan democratie (demos en cratos), dat komt wel degelijk uit het grieks, maar is inderdaad niet grieks geschreven.
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:20
Verwijderd
Citaat:
ja, dat dacht ik ook, maar mijn latijn/griekslerares vertelde mij dat dat dus niet zo was... in elk geval niet bij geneeskunde...
nee, er zal zeker niet in het grieks geschreven worden, maar niettemin zijn veel woorden er vanafgeleid. denk maar eens aan democratie (demos en cratos), dat komt wel degelijk uit het grieks, maar is inderdaad niet grieks geschreven.
Als jouw lerares dat zegt, dan zal dat wel, maar het lijkt mij erg onlogisch. Ik denk toch dat Latijn veel gebruikt wordt, het is (/was) immers de taal van de wetenschap.

Ik denk ook niet dat democratie de wetenschappelijke kant op goed.


Maar waarom doe je dan niet Latijn en Grieks? Of wordt dat te druk of heb je er geen zin in?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:24
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Als jouw lerares dat zegt, dan zal dat wel, maar het lijkt mij erg onlogisch. Ik denk toch dat Latijn veel gebruikt wordt, het is (/was) immers de taal van de wetenschap.
er zijn ook een heleboel wetenschappen die hun oorsprong in het oude griekenland hebben hoor (of in elk geval beroemde griekse wetenschappers)

Citaat:
Ik denk ook niet dat democratie de wetenschappelijke kant op goed.
das waar, maar hebben we het hier dan alleen over de wetenschappelijke belangen van de klassieken??

Citaat:
Maar waarom doe je dan niet Latijn en Grieks? Of wordt dat te druk of heb je er geen zin in?
ik weet niet of je dit tegen mij hebt of tegen iemand anders, maar ik ga misschien wel allebei doen hoor....
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:44
Verwijderd
Citaat:
er zijn ook een heleboel wetenschappen die hun oorsprong in het oude griekenland hebben hoor (of in elk geval beroemde griekse wetenschappers)
Ja, dat zeg ik ook niet, maar rond en na de middeleeuwen was Latijn de taal van de wetenschap, en ook rond die tijd werden veel ontdekkingen gedaan, dingen onderzocht, gemaakt enz.
Dat hebben ze tegenwoordig voortgezet, "nieuwe" dingen krijgen ook nu een Latijnse naam.

Citaat:
das waar, maar hebben we het hier dan alleen over de wetenschappelijke belangen van de klassieken??
Sorry, hoe bedoel je dat?

Het lijkt me logisch dat je de exacte/wetenschappelijke kant op gaat omdat je natuur&gezondheid doet.
Dan, ja, gaat het om de klassieke kant van de wetenschap, en dat is meestal Latijn. (denk ik dus).
Of bedoel je dat niet?

Citaat:
ik weet niet of je dit tegen mij hebt of tegen iemand anders, maar ik ga misschien wel allebei doen hoor....
Zeker doen .
Je kan altijd later nog beslissen om een van de twee vakken te laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 17:34
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Ja, dat zeg ik ook niet, maar rond en na de middeleeuwen was Latijn de taal van de wetenschap, en ook rond die tijd werden veel ontdekkingen gedaan, dingen onderzocht, gemaakt enz. Dat hebben ze tegenwoordig voortgezet, "nieuwe" dingen krijgen ook nu een Latijnse naam.
tja... das vast waar, maar grieks is ook heeel erg nuttig (denk ik)...

Citaat:
Sorry, hoe bedoel je dat?
ja, sorry, dat was n vage actie, ik bedoelde niet echt iets...

Citaat:
Je kan altijd later nog beslissen om een van de twee vakken te laten vallen.
nee, dat kan niet bij ons.....
__________________
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 17:40
Verwijderd
Citaat:
nee, dat kan niet bij ons.....
Hoezo kan dat bij jullie niet? Je kan toch gewoon een Latijn en Grieks in de vrije ruimte nemen, en dan beslissen om het te laten vallen / er geen examen in te doen (een van de twee), je houdt dan nog altijd het andere vak over, dus ben je nog steeds gymnasium.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 18:36
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Hoezo kan dat bij jullie niet? Je kan toch gewoon een Latijn en Grieks in de vrije ruimte nemen, en dan beslissen om het te laten vallen / er geen examen in te doen (een van de twee), je houdt dan nog altijd het andere vak over, dus ben je nog steeds gymnasium.
dat heeft iemand uit mn klas een keer gevraagd, en dat kon niet.... ik weet t ook niet hoor!!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 19:58
Verwijderd
Citaat:
xliselottex schreef:
dat heeft iemand uit mn klas een keer gevraagd, en dat kon niet.... ik weet t ook niet hoor!!
Hm, raar.
Je kan het zelf natuurlijk altijd voor de zekerheid gaan vragen bij je mentor, decaan, of de leraren Latijn en Grieks.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 20:11
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Hm, raar.
zeker
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 18:19
Verwijderd
Latijn houden
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 16:24
RomeoP
Avatar van RomeoP
RomeoP is offline
Bij ons op school kan je eigenlijk alleen maar met latijn door, dus dat was makkelijk kiezen. Maar als ik wél mocht kiezen, zou ik ook latijn hebben gekozen, omdat we én maar heel weinig grieks hebben gehad, én ik van grieks geen fuck snap én ik de letters van grieks niet snap.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2003, 17:20
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Wat lees ik nou, móet je kiezen op sommige scholen?! Dat is toch debiel! Stel nou dat je klassieken wilt studeren, dan mag je een van de twee gaan lopen inhalen!
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 18:57
toaoaoe
Avatar van toaoaoe
toaoaoe is offline
Ik zou in ieder geval latijn houden, heb je volgens mij meer aan dan grieks... Met alle moderne talen die daar vanaf stammen, zoals Frans en Engels.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 00:48
acpon
Avatar van acpon
acpon is offline
ik vraag me af of ik de enige ben die NT met Latijn erbij kiest,
ik doe er Bi1, Muziek & italiaans bij,

italiaans lijkt me echt een leuke taal om te leren, en ook omdat we in de 5e naar Rome gaan. Misschien als ik later werk heb ik ook voordeel als ik italiaans kan omdat ik dan eerder in aanmerking kom voor zakenreisjes naar italie.

Door al deze posts is mijn visie op grieks eigenlijk wel verandert, het lijkt me nu best wel een gave taal,
perseus, zullen we Walgien vragen of hij dat ook nog in een 7e uur wil geven of zo?????
__________________
Kom maar een keer op de koffie!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 04:09
PV
PV is offline
allebei laten vallen?

mja mij lijkt grieks dan nog het leukste eigenlijk..
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 04:35
Preaper
Avatar van Preaper
Preaper is offline
Citaat:
PV schreef op 28-04-2003 @ 04:09:
allebei laten vallen?

mja mij lijkt grieks dan nog het leukste eigenlijk..
Wie is er nou in hemelsnaam om 04.00u online?
__________________
█████████████████████99%
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 21:17
Tourniquet-
Avatar van Tourniquet-
Tourniquet- is offline
ja kmoet nu ook kiezen en ik kies denk ik maar latijn. Kvind het makkelijker, leuker en ik heb er meer aan. (wil dierenarts fzo worden...) Kzou ze wel allebei willen houden maar voor mij is dat egt te zwaar, indien ik zoooooo slecht ben ik grieks. (komt ook door de leraar.. Yeaaah blame the teacher maargoed..) Voor latijn heb ik echter een Geweldige leraar *blij* beter hebben we die ook volgend jaar...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 21:29
Mindfields
Mindfields is offline
Grieks laten vallen!!!

Doe ik ook
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 09:11
disposition
Avatar van disposition
disposition is offline
Ik heb latijn laten vallen, zeker geen spijt van
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 20:17
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
ik heb nu ook gekozen: ik doe grieks... ik vind latijn ook hartstikke leuk, maar de verhalen bij grieks spreken mij veel meer aan. en aangezien ik al veelsteveel vakken kies, kan ik ze helaas niet allebei nemen....
iedereen die nog niet gekozen heeft: veel succes!!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 21:58
Verwijderd
Citaat:
acpon schreef op 28-04-2003 @ 00:48:
ik vraag me af of ik de enige ben die NT met Latijn erbij kiest,
ik doe er Bi1, Muziek & italiaans bij,

italiaans lijkt me echt een leuke taal om te leren, en ook omdat we in de 5e naar Rome gaan. Misschien als ik later werk heb ik ook voordeel als ik italiaans kan omdat ik dan eerder in aanmerking kom voor zakenreisjes naar italie.

Door al deze posts is mijn visie op grieks eigenlijk wel verandert, het lijkt me nu best wel een gave taal,
perseus, zullen we Walgien vragen of hij dat ook nog in een 7e uur wil geven of zo?????
Ehm, latijn mag dan wel op Italiaans lijken, het ís geen Italiaans hoor!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 21:45
Silverchoice
Avatar van Silverchoice
Silverchoice is offline
Latijn herken je misschien wat meer (gebouwen ed), maar ik zou niet zeggen dat het nou veel nuttiger was dan Grieks. Ik denk dat je gewoon moet kiezen wat je het leukst vindt.
Ik heb zelf Grieks laten vallen en daar heb ik geen spijt van.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 19:47
SlackerBitch
Avatar van SlackerBitch
SlackerBitch is offline
ik heb n&g met duits 2, ak en latijn...wilde eerst allebei de klassieke talen doen, maar dat zou te druk worden, omdat ik eerst ook nog aan frans2 dacht...
maargoed, vervolgens dacht ik dat ik wel grieks zou gaan kiezen, maar in 1 avond is m'n mening omgeslagen: het werd dus latijn. en die keuze is puur op de leraar gebaseerd. onze lessen grieks waren echt ONTZETTEND saai, en dat ik die vent nu nog voor kcv heb vind ik al erg genoeg...
de leraar die latijn geeft is een heel aparte man, je mag hem of je mag hem niet, maar er staat tenminste wel een persoonlijkheid.
dus mijn advies: kies op basis van je leraar (maar natuurlijk ook op basis van wat je kunt en van wat je leuk vindt...en overschat jezelf niet, een natuurprofiel met meer dan 3 vakken in je vrije deel is echt haast onmogelijk, ik heb het nu al druk genoeg)
aan iedereen die nog moet kiezen: succes!!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 15:47
Vevay
Voor mezelf zou ik kiezen om Latijn te houden, maar dat is meer omdat mijn leraar Grieks ongelooflijk brak lesgeeft en ik [en mijn klas] hierdoor een gigantische achterstand hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 21:24
Verwijderd
Grieks zuigt echt té erg, vind ik. Eerst vond ik het wel leuk, toen ik nog normaal les kreeg en geen aoristus en medium en die zooi had gehad, maar nu ik 't allemala heb snap ik er gewoon helemaal NIKS meer van... Ik heb morgen proefwerk Grieks(proefwerkweek...) en ik ga het echt zo ontzettend erg verneuken...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 17:15
Aesar
Aesar is offline
Ik heb gekozen voor grieks, omdat we voor latijn zo'n slechte leraar hebben, er gaan er 2 latijn doen
__________________
Naar de overwinning, altijd!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 18:46
Medea
Avatar van Medea
Medea is offline
Persoonlijk vind ik Grieks leuker dan Latijn, iets verfijnder.
Er zijn veel mensen die denken dat ze later meer hebben aan Latijn, maar ik ben van mening dat Grieks je geheugen danig traint dat je daar pakken meer voordelen aan hebt bij het studeren. Verder zijn de meer ingewikkelde woorden in onze taal ook vooral van het Grieks afgeleid.
Ik vind vooral die geheugentraining een enorm pluspunt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Latijn of toch Grieks?
Scholier
41 02-01-2011 13:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijn of Grieks?
Wormpjuh
101 10-04-2006 22:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beste lesmethode voor Latijn en Grieks?
Severus
31 22-08-2004 19:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vinden jullie Grieks of Latijn makkelijker
kim13
33 17-04-2002 15:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat is leuker: latijn of grieks?
Kroontje
17 23-02-2001 20:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat is moelijker in 4e klas LATIJN of GRIEKS.
20 11-02-2001 13:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.