Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2003, 16:45
tush
tush is offline
Ik ben juist langs een italiaans restaurant geweest, waar ik elke dinsdagavond zou gaan werken.
De baas zei nu dat, hoewel hij me officieel iets van een acht euro moet betalen, wat hij ook in het contract gaat zetten, me eigenlijk maar zes euro gaat geven, maar ik mag dan wel eten en drinken daar.
Ik werk van 18.30 tot 22.00, dus ik 'verlies' 7 euro die ik dan 'opeet'.

Iets in mij zegt dat er van mij geprofiteerd wordt, maar langs de andere kant ook weer niet. Wat denken jullie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2003, 16:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
ik vind het niet normaal, aangezien jij zelf de keuze moet hebben of jij daar eet en hoeveel.
als jij een avondje aan een zakje noedels van de supermarkt genoeg hebt en je niks eet van je baas, dan heb je gewoon recht op die 7 euro.

Aan de andere kant is 6 euro per uur verdienen + eten en drinken ook niet verkeerd. Maar feit blijft dat je zelf hoort te kunnen kiezen of je wel of niet op je werk wilt eten en hoeveel je daar aan besteedt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 16:50
Verwijderd
Dat mag niet. Als jij een arbeidsovereenkomst bent aangegaan, waarin staat dat jij recht hebt op een uurloon van acht euro, dan is jouw werkgever verplicht je dat te betalen. Hij mag het niet zomaar op eigen houtje gaan inhouden.

Zéker wanneer hij wel in het contract zet dat je acht euro per uur verdient, moet je rekening houden met streken. Je betaalt immers wel inkomensbelasting over het contractuele uurloon, dus mogelijk teveel als hij je de facto minder betaalt.

Wel kan overeengekomen worden dat jouw loon verminderd wordt tot een bepaald bedrag, omdat je ander voordeel geniet (in jouw geval het kunnen eten in het restaurant, maar denk ook aan het huren van bedrijfsruimte als woonruimte). In dat geval echter moet vooraf bij het aangaan van de overeenkomst zijn overeengekomen dat die voordelen verdisconteerd zullen worden in het loon, en verder mag ook daarbij niet een bedrag onder het minimumloon afgesproken worden.

Daar komt nog eens bij dat jij misschien helemaal geen behoefte hebt om daar elke dinsdagavond te eten, en dat je misschien niet altijd voor een bedrag van zeven euro opeet. Kortom, hij flikt je iets wat niet mag.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 17:03
tush
tush is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2003 @ 17:50:
Dat mag niet. Als jij een arbeidsovereenkomst bent aangegaan, waarin staat dat jij recht hebt op een uurloon van acht euro, dan is jouw werkgever verplicht je dat te betalen. Hij mag het niet zomaar op eigen houtje gaan inhouden.

Zéker wanneer hij wel in het contract zet dat je acht euro per uur verdient, moet je rekening houden met streken. Je betaalt immers wel inkomensbelasting over het contractuele uurloon, dus mogelijk teveel als hij je de facto minder betaalt.

Wel kan overeengekomen worden dat jouw loon verminderd wordt tot een bepaald bedrag, omdat je ander voordeel geniet (in jouw geval het kunnen eten in het restaurant, maar denk ook aan het huren van bedrijfsruimte als woonruimte). In dat geval echter moet vooraf bij het aangaan van de overeenkomst zijn overeengekomen dat die voordelen verdisconteerd zullen worden in het loon, en verder mag ook daarbij niet een bedrag onder het minimumloon afgesproken worden.

Daar komt nog eens bij dat jij misschien helemaal geen behoefte hebt om daar elke dinsdagavond te eten, en dat je misschien niet altijd voor een bedrag van zeven euro opeet. Kortom, hij flikt je iets wat niet mag.

En ik betaal natuurlijk ook belastingen op 8 euro, en niet op 6, dus ik denk dat ik het maar niet ga doen.
Bedankt voor de reacties.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 17:58
Verwijderd
Je wordt echt afgezet en niet zo'n beetje ook!
8 euro is best okee maar de manier waarop alles geregeld wordt is zeer onbetrouwbaar, stel dat die baas nog meer van die truukjes in petto heeft!
Ik heb zelf wel bij een restaurant gewerkt, daar kon je zelf kiezen of je er wilde eten en zo ja, dan ging er € 2,65 van je bruto af. Dat is dan de kostprijs.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 10:07
marieke_temp
Avatar van marieke_temp
marieke_temp is offline
ik werkte in een cafetaria, daar werd altijd 2 euro 'etensvergoeding' per dag inghouden, of je nu 4 of 12 uur werkte. als je werkte was dat altijd met etenstijd, en je drinkt ook altijd wel. na 2 jaar betaalde je dat niet meer. beetje vreemde regeling, maar ja. ik vond het niet erg.
maar 2 euro per uur is wel belachelijk veel!
__________________
I've got a million dreams stuck in my head, wish I could live a few before I'm dead
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 10:18
Verwijderd
Nog los van het feit of het rechtvaardig is, mag het ook gewoon niet. Er gelden bepaalde loonschalen in bepaalde sectoren, jouw baas mag niet op eigen houtje bedragen gaan inhouden. Misschien heb je wel helemaal geen zin om in dat restaurant te eten omdat je Italiaans eten haat.

Daar komt nog eens bij dat je mensen die zeggen dat ze iets anders doen dan wat in het contract staat, nooit moet vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 16:00
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
het is illegaal. wat in het contract staat dat gebeurd er. ja er kan eventueel een mondelinge overeenkomst komen, maar hij kan niet gewoon zeggen en jouw loon inhouden

stand up for your right
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 12:41
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
kzou het ook niet doen wie zegt dat je wilt eten en dat je dan dat geld ook daaraan besteed?? kun je beter zeggen als ik iets eet betaal ik het zo wel... lijkt mij verstandiger hoor... wat een afzetter zeg...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag?
Gatara
230 21-11-2006 00:05
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 10:55
Levensbeschouwing & Filosofie hoofddoek
Brenda_lelie
35 18-02-2003 11:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Angst voor de islam is niet terecht
Santje03
35 07-02-2003 09:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pervers en/of Tiranniek
Quivarum
95 06-02-2003 15:27
Verhalen & Gedichten waargeberud verhaal
karamba
6 19-12-2002 14:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.