Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2003, 11:35
Nona Star
Avatar van Nona Star
Nona Star is offline
Ik heb laatst mijn ouders verteld dat ik heb besloten op kamers te gaan. "We zijn niet van plan waren om de ouderlijke bijdrage te betalen," aldus de tweeverdieners.

Hoewel het volgens mij wettelijk gezien niet mag, menen ze dit behoorlijk serieus. Kan de IBG ze verplichten tot een bijdrage (en daarmee mijn ouders tot mijn natuurlijke bijand bombarderen) of springt de IBG bij?
Ik voel er niet voor om te lenen, maar ik wil echt het huis uit omdat de situatie thuis onhoudbaar begint te worden.
__________________
sexy woman meet me after work, I want to show you how I handle bussiness
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2003, 11:46
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb laatst gepraat met een groep die je steunde bij de keuze van je studie ofzow. Zij vertelden mij dat als je alleen woont (op kamers dus) dat je dan extra studiefinanciering krijgt, omdat je dan op jezelf woont. Ik wil over een jaartje ook op kamers gaan en mijn ouders zijn ook niet van plan om te betalen.
Jij studeert ook nog neem ik aan?

Natuurlijk kun je je ouders niet dwingen om geld af te staan, maar ik denk wel dat het nodig is om mee te betalen, want van die studiefinanciering red je het echt niet. Ik weet niet precies hoe dat in zn werking gaat, maar ik weet wel dat je ouders min of meer verplicht zijn om mee te betalen, omdat je anders niet uitkomt met je geld...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 12:00
Nona Star
Avatar van Nona Star
Nona Star is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 27-11-2003 @ 12:46:
Ik heb laatst gepraat met een groep die je steunde bij de keuze van je studie ofzow. Zij vertelden mij dat als je alleen woont (op kamers dus) dat je dan extra studiefinanciering krijgt, omdat je dan op jezelf woont. Ik wil over een jaartje ook op kamers gaan en mijn ouders zijn ook niet van plan om te betalen.
Jij studeert ook nog neem ik aan?

Natuurlijk kun je je ouders niet dwingen om geld af te staan, maar ik denk wel dat het nodig is om mee te betalen, want van die studiefinanciering red je het echt niet. Ik weet niet precies hoe dat in zn werking gaat, maar ik weet wel dat je ouders min of meer verplicht zijn om mee te betalen, omdat je anders niet uitkomt met je geld...
Dit jaar ben ik begonnen met mn studie ja

Ik weet wel dat ik een uitwonende beurs krijg, maar daar red ik het idd niet mee. Probleem is dus waar ik de rest vandaan haal. Mijn ouders zijn echt niet van plan om bij te betalen. En als ze ertoe verplicht worden, kijken ze mij er de rest van de eeuwigheid op aan.
Ik overdrijf niet, ik krijg al dagelijks op mn bord dat ik geld kost, wat ik trouwens vrij normaal vind want een kind kost gewoon geld. Ik heb een baantje en ik betaal alles wat ik nodig heb (behalve mn studie en mn de meeste van mn boeken) zelf, dus zo erg is het nog helemaal niet.
Maar blijkbaar vinden mijn ouders dat het genoeg geweest is.
Ik wil volgend jaar mijn studie zelf betalen omdat ikhet zat ben om te horen hoeveel geld ik wel niet kost. Maar ik hoef dus niet op een ouderlijke bijdrage te rekenen. Wat nu?
__________________
sexy woman meet me after work, I want to show you how I handle bussiness
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 12:27
The PyroPath
The PyroPath is offline
tsja als jij echt door wilt leren kan je je ouders inderdaad verplicht stellen te betalen daarvoor, maar zoals je al zei schept dat niet echt een leuke band. aan de hand van hun inkomen word berekend welk deel ze dan zouden moeten betalen.

Ken t probleem een beetje van geld/tijd/studie/vrijetijd

keb een baantje bij de spoelkeuken in een ziekenhuis, 3 of 2 avonden in de week waarbij zondag de vaste dag is en de andere over t algemeen donderdag en anders woensdag en/of dinsdag

je moet wat om je hoofd boven water te houden, en ik kan je verzekeren dat dat soms tot hele vervelende situaties kan leiden waar je je absoluut geen raad meej weet

Dus ga op zoek naar een baantje wat aardig verdient maar ook weer niet te veel tijd kost en bij het invullen van belasting gebeuren van dat baantje aangeven dat je student bent, je hoeft dan niet eerst belasting te betalen die je aan het eind van het jaar pas terug krijgt, je betaald hem gewoon niet. pas wel op met teveel verdienen want als je dat doet moet je aan het eind van het jaar ineens een smak geld op tafel leggen...

Laatst gewijzigd op 27-11-2003 om 12:31.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 13:18
Verwijderd
Je ouders zijn verplicht bij te dragen in de kosten van je studie tot je éenentwintigste. Dat is een harde regel waar eigenlijk maar moeilijk van afgeweken kan worden. In elk geval niet in het geval dat ze als tweeverdieners ruim voldoende verdienen. Je wilt alleen je ouders niet zo graag voor de rechter dagen.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 13:51
Verwijderd
Ik snap niet waarom ouders die genoeg geld hebben niets voor hun kinderen willen betalen, in mijn vriendenkring komt dit ook voor. In mijn ogen zouden ouders hun kinderen moeten steunen. Ze moeten inderdaad tot je 21e voor je zorgen als je het niet zelf kunt, en verder als je studeert heb je recht op een bepaalde hoeveelheid geld van je ouders als ze dat kunnen betalen.

Gelukkig zijn mijn ouders heel aardig en heb ik een dik spaarbank boekje van mn oma
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 14:01
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Nona Star schreef op 27-11-2003 @ 12:35:
Ik heb laatst mijn ouders verteld dat ik heb besloten op kamers te gaan. "We zijn niet van plan waren om de ouderlijke bijdrage te betalen," aldus de tweeverdieners.

Hoewel het volgens mij wettelijk gezien niet mag, menen ze dit behoorlijk serieus. Kan de IBG ze verplichten tot een bijdrage (en daarmee mijn ouders tot mijn natuurlijke bijand bombarderen) of springt de IBG bij?
Ik voel er niet voor om te lenen, maar ik wil echt het huis uit omdat de situatie thuis onhoudbaar begint te worden.
als ze echt niet willen, zou ik eens naar een rechtswinkel stappen. want ze zijn het tot je 21e wel degelijk verplicht. als ze doorhebben dat jij het serieus meent en dat ze inderdaad verplicht zijn te betalen, zullen ze het wel niet tot een rechtszaak laten komen...
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 08:32
Nona Star
Avatar van Nona Star
Nona Star is offline
Citaat:
Pyropath schreef op 27-11-2003 @ 13:27:
Dus ga op zoek naar een baantje wat aardig verdient maar ook weer niet te veel tijd kost en bij het invullen van belasting gebeuren van dat baantje aangeven dat je student bent, je hoeft dan niet eerst belasting te betalen die je aan het eind van het jaar pas terug krijgt, je betaald hem gewoon niet. pas wel op met teveel verdienen want als je dat doet moet je aan het eind van het jaar ineens een smak geld op tafel leggen...
Ik heb al een baantje bij de Super de Boer, die houden heel weinig belasting in, dus dat zit op zich wel goed. Maar met alleen een baantje en een uitwonende beurs red ik het gewoon niet.

Idd, ik heb geen zin om mijn ouder voor de rechter te slepen, want het loopt al niet zo lekker thuis, ik wil het niet erger maken.
Ik heb inmiddels al voorgesteld dat ik nog niet het huis uitga, maar dat ik volgend jaar alsnog mn studie ga betalen, zodat de ouderlijke bijdrage pas volgend studiejaar ingaat, dus dan is het niet dubbelop: EN ouderlijke bijdrage EN schoolgeld. Daar waren ze het wel mee eens. Ik geloof dat het zo wel opgelost is.
__________________
sexy woman meet me after work, I want to show you how I handle bussiness
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 11:34
Thomas
Thomas is offline
Klote, spreek ze erop aan.

Ik zou voor mijn kinderen echt wel hun studie betalen. Dat zie ik als een ouderlijke plicht.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 12:05
Verwijderd
Ik denk dat de meeste normale ouders dat wel doen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 12:34
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-11-2003 @ 13:05:
Ik denk dat de meeste normale ouders dat wel doen.
Als ik zo eens rondvraag aan mijn medescholieren, dan blijkt nog altijd dat het bij een aantal mensen niet zo is. Misschien wel bij meer dan 50%.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 12:41
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Wawl schreef op 28-11-2003 @ 13:34:
Als ik zo eens rondvraag aan mijn medescholieren, dan blijkt nog altijd dat het bij een aantal mensen niet zo is. Misschien wel bij meer dan 50%.
Ik betaal het ook zelf, maar daar kies ik voor, ik hoef hun geld niet en ik denk dat samen met mij nog wel meer jongeren zijn die huns tudie gewoon kunnen betalen zonder geld van ouders..of is dat verkeerd gedacht?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 28-11-2003 @ 13:41:
Ik betaal het ook zelf, maar daar kies ik voor, ik hoef hun geld niet en ik denk dat samen met mij nog wel meer jongeren zijn die huns tudie gewoon kunnen betalen zonder geld van ouders..of is dat verkeerd gedacht?
Natuurlijk kan dat wel, maar dat is jou keus, maar jou ouders hebben in principe wel de plicht om mee te betalen, en voor veel mensen is dat wel stukken makkelijker want dan hoeven ze minder hard te werken. Het is gewoon misselijk van die ouders dat ze weigeren het verplichte deel te betalen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:52
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 28-11-2003 @ 14:33:
Natuurlijk kan dat wel, maar dat is jou keus, maar jou ouders hebben in principe wel de plicht om mee te betalen, en voor veel mensen is dat wel stukken makkelijker want dan hoeven ze minder hard te werken. Het is gewoon misselijk van die ouders dat ze weigeren het verplichte deel te betalen.
gezien de topicstart(st)er is het inderdaad een zielige vertoning om geen geld bij te leggen als het wel mogelijk is. Maar ik reageerde op direct boven me op wawl en nare man.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 28-11-2003 @ 16:52:
gezien de topicstart(st)er is het inderdaad een zielige vertoning om geen geld bij te leggen als het wel mogelijk is. Maar ik reageerde op direct boven me op wawl en nare man.
Das waar
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 14:39
kakelkip
Avatar van kakelkip
kakelkip is offline
Doordat mijn ouders 2verdieners zijn en redelijk goed verdienen krijg ik het laagst mogelijke studiefinanciering daarom vind ik het vrij normaal *en zo staat het ook in de boekjes van de IBG* dat mijn ouders een gedeelte bij betalen..

Mijn ouders betalen dus het schoolgeld en de boeken (zijn er maar een paar)

Ik vind het zoiezo erg slecht van je ouders dat ze je er steeds mee confronteren dat je zoveel geld kost.... sja das hun eigen schuld dan hadden ze maar geen kinderen moeten nemen hoor
Maar dat hebben ze wel gedaan dus dan moeten ze ook opdraaien voor de kosten

Lijkt mij tenminste vrij normaal?
__________________
tokkerdetoktok
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 14:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 27-11-2003 @ 11:46:

Natuurlijk kun je je ouders niet dwingen om geld af te staan,
natuurlijk wel. waarom denk jij dat studenten met ouders met een laag salaris meer geld krijgen dan studenten met ouders met een hoog salaris? omdat deze dan zelf voor de kosten kunnen opdraaien, ze verdienen tenslotte genoeg. daarom zijn ze verplicht (als je niet de volledige aanvullende beurs krijgt) mee te betalen aan je studie. je kan ze dus wel degelijk verplichten. veel mensen doen dit echter niet omdat dit tussen jou en je ouders komt te staan. maar ik denk dat je verhouding tussen jou en je ouders sowieso al niet goed is als ze weigeren om mee te betalen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 14:50
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Vervelend voor je. ik vind het sowieso raar dat goed verdienende ouders hun kinderen niet steunen bij hun studie en huisvesting; mijn ouders kunnen het eigenlijk amper doen op 't moment, maar steunen me wel overal bij, ook financieel. Natuurlijk betaal ik dan veel zelf, omdat zij gewoon niet meer kunnen betalen; maar ik heb me nog nooit zorgen hoeven maken over de rekeningen e.d.
Juist de tweeverdieners, en de beter beteelden (wat portemonnee betreft) schijnen hun kinderen niet financieel te steunen, volgens mij.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-11-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-11-2003 @ 15:50:
Vervelend voor je. ik vind het sowieso raar dat goed verdienende ouders hun kinderen niet steunen bij hun studie en huisvesting; mijn ouders kunnen het eigenlijk amper doen op 't moment, maar steunen me wel overal bij, ook financieel. Natuurlijk betaal ik dan veel zelf, omdat zij gewoon niet meer kunnen betalen; maar ik heb me nog nooit zorgen hoeven maken over de rekeningen e.d.
Juist de tweeverdieners, en de beter beteelden (wat portemonnee betreft) schijnen hun kinderen niet financieel te steunen, volgens mij.
Naar wat ik in mn omegving zie schijnt dat inderdaad zeer vaak te gebeuren, die mensen zijn echt genaait, ze krijgen niets van hun ouders, en minder van de overheid dan mensen met ouders die weinig verdienen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 17:02
Verwijderd
Werken?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 17:42
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef op 29-11-2003 @ 18:02:
Werken?
sommige mensen doen iets op en naast school (Voor school)
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 20:26
Verwijderd
op en naast school?
ik werk, zodat ik naar school KAN. (Ik woon dan nog wel thuis, wilook wel uit huis, maar mjah.. kzou mn famillie ook best missen.. maar mijn ouders zouden ook niet bijdragen als ik uit huis zou gaan, ook tweeverdieners trouwens)
En kheb mn hobbies nog, en mn vriend tis druk.. maar't kan wel... zelfs al werk je een beetje dan helpt dat al.

Laatst gewijzigd op 29-11-2003 om 20:31.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 23:20
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-11-2003 @ 15:50:
Juist de tweeverdieners, en de beter beteelden (wat portemonnee betreft) schijnen hun kinderen niet financieel te steunen, volgens mij.
Mijn ouders betalen erg veel voor me (tweeverdieners en niet misselijk)
-boeken
-schoolgeld
-kost en inwooning
-lidmaatschappen
Hoef eigelijk alleen me uitgaan e.d. te betalen
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 23:26
Roeleke
Roeleke is offline
Belgisch Recht:

Art 203, §1 Burgerlijk Wetboek:
[De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.]
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
__________________
roelekeboeleke :o | <Roeleke> ©Lindansje | *Roeleke groet zijn fans*
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 23:28
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Roeleke schreef op 30-11-2003 @ 00:26:
Belgisch Recht:

Art 203, §1 Burgerlijk Wetboek:
[De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.]
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
vraag je nou om belgen-moppen ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2003, 02:03
Verwijderd
Citaat:
sweetsterretje schreef op 29-11-2003 @ 21:26:
op en naast school?
ik werk, zodat ik naar school KAN. (Ik woon dan nog wel thuis, wilook wel uit huis, maar mjah.. kzou mn famillie ook best missen.. maar mijn ouders zouden ook niet bijdragen als ik uit huis zou gaan, ook tweeverdieners trouwens)
En kheb mn hobbies nog, en mn vriend tis druk.. maar't kan wel... zelfs al werk je een beetje dan helpt dat al.
Jou ouders zijn in mijn ogen asociaal
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Op wie zou je nu stemmen? (poll)
T_ID
500 30-09-2006 01:14
De Kantine Vrouwen horen in de keuken
niceman1984
170 11-04-2004 22:15
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Zou iem. mijn engelse tekst willen nakijken alsjebl.?!
Sanneke1983
17 13-11-2003 12:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap moeders met carriere
liefisik
36 24-01-2003 09:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Verkracht, aangifte en dan zelf veroordeeld worden
MasterMolly
214 12-05-2002 16:31
Levensbeschouwing & Filosofie vnml aan de meiden: Wie gelijk aan wie?
Rerisen Phoenix
34 23-04-2002 09:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.