Oud 06-02-2006, 19:42
Verwijderd
Op dit moment voer ik een discussie met een klasgenoot die ik eigenlijk wel wat breder zou willen trekken.

Bij ons op school kan je niet blijven zitten in 3VMBO, je gaat sowieso, wat je cijfers ook zijn over naar 4VMBO. Het slaginspercentage is bij ons op school vrij hoog 93% (VMBO). Dit komt doordat de leerlingen die eigenlijk zouden blijven zitten in 3VMBO de gedachte hebben van "kom we gaan er voor, we maken nu toch het examen, waarom het gewoon niet halen?".

Die werken keihard om toch het eindexamen te halen.

Nu was onze mening: Waarom kan dit ook niet op het HAVO/VWO?

Als je in 4HAVO/5VWO zit en je gaat niet over omdat je 1 onvoldoende te veel hebt, waarom moet dit dan een belemmerig zijn en moet je een compleet jaar opnieuw doen?

Ik zou graag jullie mening willen weten over dit idee, want naar mijn idee is dit goed invoerbaar. Zeker voor het VWO, voor HAVO twijfel ik een beetje.

Ik hoor jullie meningen graag
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2006, 19:46
Verwijderd
Waarom twijfel je wel voor de HAVO en niet voor het VWO?

Het ligt er aan hoeveel onvoldoendes iemand heeft en wat voor onvoldoendes het zijn, denk ik... In het voorexamenjaar worden toch vrij veel belangrijke stof behandeld, het examenjaar is voor een groot deel herhaling: wat genoeg kan zijn om het examen te halen, als je je genoeg inzet, maar als je heel veel gemist hebt ed, lijkt het me vrij lastig.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 19:47
Verwijderd
Is je motivatie dan niet in een klap verdwenen? "Pff, ik ga helemaal niks doen dit jaar, ik ga toch wel over."
Kan me echt niet voorstellen dat dat werkt
Lijkt me hoe dan ook een erg slecht idee, je zou pas over moeten gaan als je het hebt verdiend.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 19:47
Experiment
Experiment is offline
Ik zie de zin er eigenlijk niet van in, en jouw logica vind ik eerlijk gezegd niet erg overtuigend. Waarom zou je minder snel zakken als je in het voorexamenjaar nét bent overgegaan?

Ook denk ik dat je beter in het voorexamenjaar kan blijven zitten dan in het examenjaar zelf. Die examens leveren toch best veel stress op en dan hoef je dat geen twee keer te doen. Bovendien kun je in een jaar nauwelijks meer een band vormen met je klasgenoten, terwijl als je in 5VWO blijft zitten heb je daar nog twee jaar voor. En in het één na laatste jaar zijn meestal veel activiteiten, terwijl het eindexamenjaar best saai is (vind ik): examens, leren en PWS, dat is het.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 19:52
jet
Avatar van jet
jet is offline
omdat als je blijft zitten in de 5e van het vwo, je SE cijfers waarschijnlijk ook nogal kut zijn. dus dan is het juist goed dat je blijft zitten om die op te halen, anders is het nog moeilijker om te slagen
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 20:36
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
jet schreef op 06-02-2006 @ 19:52 :
omdat als je blijft zitten in de 5e van het vwo, je SE cijfers waarschijnlijk ook nogal kut zijn. dus dan is het juist goed dat je blijft zitten om die op te halen, anders is het nog moeilijker om te slagen
en hier ben ik het dan ook helemaal mee eens.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 20:38
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 06-02-2006 @ 19:52 :
omdat als je blijft zitten in de 5e van het vwo, je SE cijfers waarschijnlijk ook nogal kut zijn. dus dan is het juist goed dat je blijft zitten om die op te halen, anders is het nog moeilijker om te slagen
Dat is tegenwoordig natuurlijk ook nog zo...

Ik ben van 'de oude stempel'.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 20:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Bij ons was dat al zo. In 5 vwo kon je niet blijven zitten. Tenminste, niet verplicht blijven zitten. Wel vrijwillig.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 21:07
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Bij ons zijn ze in 5vwo juist heel streng. Klas 5 en 6 zijn nou eenmaal het moeilijkste/belangrijkste en je kunt het je niet permitteren om met zo'n achterstand aan je examen te beginnen. En zo'n garantie is sowieso vreemd: de motivatie om je best te doen zou sterk afnemen als je weet dat je toch wel overgaat.
Nee, laten ze juist in het voorlaatste jaar erg streng zijn. Als je je examenjaar dan bereikt, heb je in elk geval een zeer grote kans dat je slaagt en heb je de belangrijkste stof al onder de knie. Moet je maar wat harder leren hoor.
Overigens denk ik dat dit best werkt; op onze school was er de afgelopen vier jaar drie keer een 100% score.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 21:15
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-02-2006 @ 20:46 :
Bij ons was dat al zo. In 5 vwo kon je niet blijven zitten. Tenminste, niet verplicht blijven zitten. Wel vrijwillig.
Bij ons ook! Vind ik ook wel een goede regeling, vaak heb je zelf wel door of je wél of niet over kan gaan.
De leraren geven je overigens wel een advies!
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 09:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
En als je het nou zo bagger hebt gedaan zodat je 5 onvoldoendes hebt? Ik zie mensen dat, zeker op het VWO, niet zo makkelijk ophalen. Ik geloof dat op het VWO eerder voorkomt dat mensen blijven zitten omdat ze het gewoon niet zo makkelijk kunnen en er erg veel moeite voor moeten doen, zeker in 5VWO. Veel mensen hebben moeite met de inzicht die ze moeten hebben en het toepassen van de geleerde stof. Het vmbo is met veel stampen goed te halen.

En geldt het voor het vmbo dan ook dat cijfers uit de derde meetellen voor je examen? Dat maakt natuurlijk ook een wereld van een verschil.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 12:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-02-2006 @ 09:28 :
En als je het nou zo bagger hebt gedaan zodat je 5 onvoldoendes hebt? Ik zie mensen dat, zeker op het VWO, niet zo makkelijk ophalen.
Als iemand nog voldoende toetsen te gaan heeft en denkt het op te kunnen halen kan ie dan alsnog over. Denkt diegene dat het kwaad al geschied is, dan kan hij/zij vrijwillig blijven zitten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 13:37
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Leerlingen zouden opeens wel hard gaan werken als ze alsnog worden toegelaten? Dan hadden ze ook wel eerder kunnen beginnen met werken. Als ze dat al hebben gedaan, maar alsnog teveel onvoldoendes staan, dan hebben ze al helemaal geen kans van slagen.

Waar is het principe van overgaan/zittenblijven nou voor bedacht? Je moet nu eenmaal aan bepaalde eisen hebben voldaan om over te gaan. Anders doe je maar een jaartje over om het wel onder de knie te krijgen. Niet dat je nooit een uitzondering mag maken, maar het moet absoluut geen gewoonte worden.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 14:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 07-02-2006 @ 13:37 :
Leerlingen zouden opeens wel hard gaan werken als ze alsnog worden toegelaten? Dan hadden ze ook wel eerder kunnen beginnen met werken.
Dus ze moeten om die reden bestraft worden met een jaar vertraging?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 14:21
Verwijderd
De motivatie van de leerling moet naar mijn idee helemaal geen, of in elk geval een zo klein mogelijke rol spelen. Immers, het draait om het niveau van de leerling - is het voor deze leerling mogelijk om met gemiddelde inspanning na een jaar eindexamenniveau te bereiken?

Ik snap het wel een beetje, want zitten blijven is heel demotiverend. Dat is bekend. Maar andersom is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat mensen die wél op het randje overgaan gemotiveerd worden omdat ook het jaar erna maar hard te gaan werken.

Bovendien kun je het leerlingen niet aandoen om in het examenjaar ertegenaan te lopen dat ze gewoon onvoldoende kennis hebben, waardoor ze een erg bovengemiddelde (of misschien zelfs onmogelijke) inspanning moeten leveren om hun 5V-niveau nog op te krikken.

Tenslotte heb ik het niet zo op gebruik van dat soort psychologie van de koude grond in het onderwijs ('zitten blijven is demotiverend dus moet je het niet zo snel doen'). Een kind moet juist wennen aan het feit dat er drempels zijn die genomen moeten worden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 15:51
Verwijderd
hmm, bij ons op school mogen 5vwo-ers zelf weten of ze over gaan.
bij vmbo en havo beslissen de leraren.

ik vind het beter wanneer de leraren beslissen. als je van tevoren weet met hoeveel tekortpunten je over kan gaa, ga je in ieder geval goed je examenjaar in. het lijkt mij dat het slagingspercentage dan veel hoger uitkomt.

Laatst gewijzigd op 07-02-2006 om 15:55.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 15:59
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
*inzet gaat omlaag als je toch overgaat
*in het voorlaatste jaar krijg je al een paar SE's. als je die onvoldoende hebt heb je kan dat je al met onvoldoendes het examen ingaat.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 16:03
Verwijderd
Ik ben het met nare man eens. Ja, zittenblijven is demotiverend, maar je examenjaar overdoen ook. En mensen die eigenlijk hadden moeten blijven zitten in 5vwo hebben gewoon niet genoeg niveau om naar het volgende jaar te gaan. Anders waren de regels wel anders geweest. Bovendien is er geen enkel bewijs dat niet zittenblijven beter is dan wél zittenblijven.

En daarbuiten, maar dat is mijn eigen mening, denk ik niet dat 5V/4H/3VMBO leerlingen zo goed weten wat ze kunnen en niet kunnen. Die willen alleen bij hun vriendjes blijven en houden niet van zittenblijven. Ja, duh, wie wel?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-02-2006, 16:47
Verwijderd
Ik denk dat vooral V5 leerlingen volwassen genoeg zijn om die keuze te maken.....Ben minder zeker over H4, en in V3 heb ik helemaal geen vertrouwen. Maar V5 leerlingen mogen die keuze van mij best zelf maken.

Verder vind ik ook dat naar SE cijfers moet worden gekeken. Als iemand net iets te veel tekort heeft op zijn/haar rapport maar met betere SE cijfers mag die ook best over van mij.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 16:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-02-2006 @ 16:03 :
Ik ben het met nare man eens. Ja, zittenblijven is demotiverend, maar je examenjaar overdoen ook. En mensen die eigenlijk hadden moeten blijven zitten in 5vwo hebben gewoon niet genoeg niveau om naar het volgende jaar te gaan. Anders waren de regels wel anders geweest. Bovendien is er geen enkel bewijs dat niet zittenblijven beter is dan wél zittenblijven.

En daarbuiten, maar dat is mijn eigen mening, denk ik niet dat 5V/4H/3VMBO leerlingen zo goed weten wat ze kunnen en niet kunnen. Die willen alleen bij hun vriendjes blijven en houden niet van zittenblijven. Ja, duh, wie wel?
Ik heb anders andere ervaringen in de praktijk.
Bij ons was het helemaal niet zo dat niemand wilde blijven zitten en dat men over ging om bij vrienden te blijven. In ons leerjaar bleven er 4 mensen vrijwillig zitten, omdat ze beseften dat ze het jaar erop het examen niet konden halen.
Daarentegen zijn er ook mensen over gegaan die een negatief advies hadden (dat bracht onze school nog wel uit) die dachten dat ze het wel zouden halen, ondanks dat advies. Op ééntje na hebben ze het ook allemaal gehaald

Bij ons gold die regel trouwens niet voor vmbo en havo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 17:54
Verwijderd
Dat zijn jouw persoonlijke ervaringen, hoe representatief zouden die zijn voor de duizenden middelbare scholen die Nederland telt? Je kunt een beetje moeilijk in een theoretische discussie als dit aankomen met zulke stellingen, natuurlijk kun je wel empirische gegevens verzamelen maar dan heb je er wel wat meer nodig dan van één school.

Dat terzijde, ik geloof wel dat er mensen zijn die van zichzelf kunnen inschatten of ze met hun eind-5V-niveau door kunnen naar de zesde, maar er zullen er ook heel veel zijn die dat niet kunnen, of die oneigenlijke invloed laten meespelen (werk, geld, ouders, bij vrienden in de klas blijven, et cetera). Je kunt er niet zonder meer van uitgaan dat 4H en 5V-leerlingen zo volwassen zijn dat ze hun eigen leervoortgang helemaal objectief kunnen bekijken.

Ik zie trouwens ook niet echt in wat het nut ervan is; waarom zou je dat überhaupt willen? Beter een jaar langer op de middelbare school en dan goed die kennis erin hebben zitten, dan met de hakken over de sloot in zes jaar klaar zijn. Aan het eind van je studie kun je toch beter iets ouder dan iets jonger zijn, dat keert zich toch tegen je bij sollicitaties.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 17:59
Bertemans
Bertemans is offline
hm, ik weet niet.
Ik vind dat je overgaan wel moeten hebben verdiend. Ieder jaar, óók van 5 --> 6 dus.
máár!!

Ik neem mijzelf even als vb.

ik sta nu voor mijn rapportcijfers niet erg hoog. Mijn SE cijfers daarentegen zijn helemaal prima!
Ik zou nu wel zitten kunnen blijven, terwijl ik volgend jaar toch mijn eindexamen zou kunnen halen met mijn cijfers (se..)

overigens denk ik dat het best demotiverend is en mijn persoonlijke menig is toch; wanneer je van die school af komt dat je dan toch wat geleerd hebt ipv zo snel mogelijk afgerond hebt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2006 @ 17:54 :
Dat zijn jouw persoonlijke ervaringen, hoe representatief zouden die zijn voor de duizenden middelbare scholen die Nederland telt? Je kunt een beetje moeilijk in een theoretische discussie als dit aankomen met zulke stellingen, natuurlijk kun je wel empirische gegevens verzamelen maar dan heb je er wel wat meer nodig dan van één school.
Ik heb er boven gezet dat het ervaringen zijn en ik doe op basis van die gegevens ook helemaal geen uitspraken over of leerlingen het wel of niet aankunnen om zelf te beslissen. Ik vertel puur hoe het bij ons ging. Dus ik snap niet wat je hiermee wil. Mij een lesje generaliseren geven
Ik bedank.

Maar goed, veruit het grootste deel van de posts in dit topic is gebaseerd op basis van vermoedens, dus och, wat zal het erg zijn dat er eens wat praktijkervaringen vermeld zijn.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
De niveau's zijn niet te vergelijken, over het algemeen is eind VMBO te vergelijken met 3 VWO. Daarboven zitten nog drie jaren waarin je meer moet doen dan 3 VWO, bovendien bouw je een examendossier op, en als dat klote staat kun je net zo goed niet aan je examens beginnen, je bent op voorhand gezakt.

Zelf ben ik ook blijven zitten, en vond het jaar overdoen voor een slordige 70% verspilde tijd.

Ik zie meer in een mogelijkheid om met doorwerken in de vakantie alsnog overgang naar het volgende jaar te verdienen, bij mij was het bijvoorbeeld zo dat ik met 5/100e punt meer voor wiskunde wel over was gegaan. Daar had ik gerust nog een paar weken wiskunde voor bij willen spijkeren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 07-02-2006 @ 19:28 :
Ik heb er boven gezet dat het ervaringen zijn en ik doe op basis van die gegevens ook helemaal geen uitspraken over of leerlingen het wel of niet aankunnen om zelf te beslissen. Ik vertel puur hoe het bij ons ging. Dus ik snap niet wat je hiermee wil. Mij een lesje generaliseren geven
Ik bedank.
Het was niet als kritiek bedoeld, het was gewoon een gedachte van mijzelf, dat als je wilt onderzoeken of er daadwerkelijk behoefte bestaat onder leerlingen om hun eigen keuze over zittenblijven te nemen en of ze daar verantwoord mee kunnen omgaan je empirische gegevens moet verzamelen. De uitdrukking 'lesje geven' was niet in me opgekomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2006, 22:22
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-02-2006 @ 20:43 :
Ik zie meer in een mogelijkheid om met doorwerken in de vakantie alsnog overgang naar het volgende jaar te verdienen, bij mij was het bijvoorbeeld zo dat ik met 5/100e punt meer voor wiskunde wel over was gegaan. Daar had ik gerust nog een paar weken wiskunde voor bij willen spijkeren.
Dat lijkt me ook een goede optie, maar volgens mij bestaat er al lang iets dergelijks. Bij ons op school kun je blijven zitten, overgaan, of overgaan met herexamen. Dat betekent dus dat je direct aan het begin van het nieuwe schooljaar een her doet om een tekort weg te werken, waardoor je alsnog overkan. Dit kan natuurlijk alleen als je op een haar na niet overgaat ofzo.

Geldt overigens alleen voor schoolexamens
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof

Laatst gewijzigd op 07-02-2006 om 22:24.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:36
Verwijderd
Overgaan naar een volgende klas moet gewoon een bepaald niveau hebben - en hoewel sommige 5V-ers ongetwijfeld zelf kunnen bepalen of ze dat niveau hebben of niet, kunnen ze dat lang niet allemaal en onderwijs in Nederland is nog niet individueel. Niet zo'n goed idee dus.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:47
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
De meeste scholen zijn toch wel een beetje flexibel? Als je met twee 5,4-en blijft zitten, kunnen ze vaak wel iets voor je regelen.

Maar mensen met dikke onvoldoendes over laten gaan lijkt me niet verstandig. Alhoewel ik wel snap dat het voor sommige mensen motiverend kan werken om ze toch over te laten gaan.

Ik denk dat je zoiets beter per leerling kan bekijken.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2006 @ 20:56 :
Het was niet als kritiek bedoeld, het was gewoon een gedachte van mijzelf, dat als je wilt onderzoeken of er daadwerkelijk behoefte bestaat onder leerlingen om hun eigen keuze over zittenblijven te nemen en of ze daar verantwoord mee kunnen omgaan je empirische gegevens moet verzamelen. De uitdrukking 'lesje geven' was niet in me opgekomen.
Oke, dan heb ik het vast verkeerd opgevat.

Ik weet zelf door mijn wetenschappelijke studie al meer (en dan ook echt méér) dan genoeg over generaliseren, vandaar dat ik het even slecht trok als het echt je bedoeling was geweest om mij te gaan uitleggen hoe juiste generalisatie werkt
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:08
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 07-02-2006 @ 22:47 :
Ik denk dat je zoiets beter per leerling kan bekijken.
Dat is wel waar, maar dan blijf je elke keer de grens zoeken. Ik snap dat een 5,4 lullig is, maar dat is een 5,3 ook, etc, etc. Tot ze zelfs mensen met drieën over moeten laten gaan omdat anderen een 3,5 hadden, afgerond een vier en die gingen wel over!!!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 01:23
Lalalaa
Lalalaa is offline
Ik heb hier niet alles gelezen, dus weet niet helemaal zeker of dit al gezegd is.
De reden dat ze je niet laten overgaan is, dat scholen bang zijn dat je je examen verkloot, waardoor het slagingspercentage naar beneden gaat. De reputatie van een school is voornamelijk gebaseerd op dit percentage, dus ze willen de kans zo groot mogelijk hebben dat je slaagt.
Verder vind ik het precies hetzelfde als blijven zitten in de 1ste, 2de etc. Dan zou je overal vrijwillig moeten blijven kunnen zitten en dat slaat natuurlijk nergens op. Regels zijn regels he.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 01:26
fanofhughgrant
Avatar van fanofhughgrant
fanofhughgrant is offline
Ik heb bovenstaande antwoorden slecht vluchtig doorgelezen en weet dus niet of ik dingen ga zeggen die al gezegd zijn. Maar ik denk, niet beledigend of anderszins kwetsend bedoeld, dat het komt omdat je op het vmbo gewoon minder leert. Ik denk dat als je 5VWO niet haalt, het heel moeilijk is om 6VWO wel met succes af te sluiten, je mist dan gewoon cruciale kennis die nodig is om te slagen voor het examen. Echter, blijkbaar is 4VMBO wel redelijk goed te halen zonder dat je de derde klas hebt gehaald, anders zou deze regel er niet zijn.
Ik denk ook dat leerlingen die op het vwo zitten niet snel zullen blijven zitten door niets aan hun school te doen, natuurlijk komt het wel voor, maar ik denk minder dan op het vmbo. Als je hard werkt aan school en je blijft toch zitten, lijkt het mij gewoon niet verstandig om over te gaan naar de volgende klas.
Natuurlijk is het behoorlijk lullig om met bijvoorbeeld één tiende te weinig voor een bepaald vak te blijven zitten en als alle andere cijfers wel alleszins redelijk zijn vind ik wel dat er in ieder geval moet worden gediscussieerd om deze leerling toch over te laten gaan. Ik denk echter dat de meeste mensen die blijven zitten wel meer dan één tiende voor één vak te kort komen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 01:50
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-02-2006 @ 23:08 :
Dat is wel waar, maar dan blijf je elke keer de grens zoeken. Ik snap dat een 5,4 lullig is, maar dat is een 5,3 ook, etc, etc. Tot ze zelfs mensen met drieën over moeten laten gaan omdat anderen een 3,5 hadden, afgerond een vier en die gingen wel over!!!
Daar gaat het dus om: Je moet geen absolute grens hebben, maar alles per geval bekijken.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 10:03
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 08-02-2006 @ 01:50 :
Daar gaat het dus om: Je moet geen absolute grens hebben, maar alles per geval bekijken.
Nou, dan weet ik al precies wat er gaat gebeuren: leerlingen gaan zich met elkaar vergelijken en eisen dezelfde behandeling. En dat wordt moeilijk met relatieve standaarden. Bovendien zijn absolute standaarden veel 'eerlijker' en kun je op die manier direct zien hoe goed iemand het doet, en niet hoe goed ie het doet in vergelijking met zijn klasgenoten.

Bovendien, maar dat is weer een ander punt, moet je wel ergens de grens trekken, ook als je het per geval bekijkt. Je hebt in je hoofd toch wel een grens zitten. Het is gewoon beter als het duidelijk is voor leerlingen. Dan doen ze maar beter hun best als ze geen 5,4 willen halen. Dat is hun eigen probleem en eigen verantwoordelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 13:52
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Op mijn oude middelbare school waren er absolute grenzen. Maar bij leerlingen die 'op het randje' zaten, werd er per geval bekeken wat beter was.
Werkte eigenlijk best aardig.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 15:46
MB
Avatar van MB
MB is offline
Bij mijn oude school lieten ze juist een hele hoop mensen zitten in 4 HAVO en 5 VWO, ons slagingspercentage was dan in mijn jaar ook op VWO 100% en op HAVO 99.5% ofzo (1 iemand gezakt).

Dus dat werkt sowieso
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-02-2006, 15:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Lijkt me wel handig, dat je zelf mag bepalen of je wel of niet overgaat...

Bij ons bleef je gewoon zitten in de vijfde en ons slagingspercentage was 100%, maar of dat echt in verband staat met elkaar. Het is natuurlijk wel zo dat het onhandig is als je nét over bent en je allemaal slecht SE-cijfers hebt staan.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 19:50
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2006 @ 14:21 :
Ik snap het wel een beetje, want zitten blijven is heel demotiverend. Dat is bekend. Maar andersom is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat mensen die wél op het randje overgaan gemotiveerd worden omdat ook het jaar erna maar hard te gaan werken.
Bovendien kun je het leerlingen niet aandoen om in het examenjaar ertegenaan te lopen dat ze gewoon onvoldoende kennis hebben, waardoor ze een erg bovengemiddelde (of misschien zelfs onmogelijke) inspanning moeten leveren om hun 5V-niveau nog op te krikken.
Ik vond blijven zitten in 5v anders helemaal niet zo demotiverend. Ik wist dat het beter was dan dat ik in de 6de zou zakken.
Was ik over gegaan naar de 6de, dan had ik idd onvoldoende niveau gehad en was het onmogelijk geweest dat ik geslaagd was.

Ik heb dit bij een vriendin gezien, die een zogenoemde taak mee naar huis kreeg in de zomervakantie. Wanneer ze deze taak voldoende zou maken was ze alsnog over (ondankt slechte cijfers).
Uiteindelijk heeft ze 6v 3 keer moeten doen! In 6v is het blijkbaar moeilijk de stof nog echt goed onder de knie te krijgen bij "onvoldoende intelligentie".

Ik zou het echt een onzin regel vinden, of je bent op dat niveau dat je naar de eindexamenklas kan, of niet en dan blijf je een jaartje zitten.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 20:21
Verwijderd
vwo6 3x doen? Mag dat uverhaupt?

@Krummeltje: Dat zal helaas gaan gebeuren ja, en daarom is het helaas geen mooie oplossing......
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 09:12
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 08-02-2006 @ 20:21 :
vwo6 3x doen? Mag dat uverhaupt?
Blijkbaar. Ik was overigens in de veronderstelling dat je niet langer dan 8 jaar over je vwo mocht doen, of iets dergelijks... maar ik weet het eigenlijk niet.

Maar drie keer hellup!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 12:00
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Dit is een heeel fout idee

Om het maar even van punt van de leerlingen te bekijken. De enige reden dat mensen zo nu en dan hard leren is omdat ze niet willen blijven zitten. Als je niet meer kan blijvene zitten dat doet bij ons minstens 80% NIKS meer. Dat durf ik je te garanderen.

Misschien is dat op andere scholen anders en zijn VWO leerlingen wel gemotiveerd maar bij ons echt niet. Volgens mij zouden leraren ook helemaal gek worden als dit ingevoerd zou worden.

Ik snap je punt wel, maar ik denk toch dat het heel fout uit gaat pakken
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 13:55
autistie
autistie is offline
Dat gezeik altijd met leerlingen die het niet halen. Altijd dezelfde doen niks of te laat. Doe nou gewoon een keer je huiswerk dan slaag je makkelijk en vooral op het vmbo is dat geen probleem. 4 jaar lang met 2 vingers in me neus gezeten en toch met meerendeel 8en gehaald. Gewoon 10 min per dag huiswerk.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 19:00
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
bij ons op school is het al zo dat je automatisch overbent van 5vwo naar 6. Je mag, als het je naar eigen inzien beter lijkt, wel het jaar overdoen maar er is dus geen overgangsnorm. en het werkt geloof ik prima.

bij havo was het slagingspercentage dit jaar 83 % (dit was een uitschieter. het ligt normaal rond de 95 % )

Bij vwo was het slagingspercentage 94 %
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 19:03
Verwijderd
Ik ben tegen zittenblijven afschaffen en soepele regeltjes w.b.t. het overgaan. Ik vind het belangrijk dat er duidelijke, rechtlijnige regels zijn - geen uitzonderingen, behalve in speciale gevallen. En ja, dan is het jammer dat de persoon blijft zitten, maar dat is niet de schuld van de school.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 15:13
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 08-02-2006 @ 20:21 :
vwo6 3x doen? Mag dat uverhaupt?
Ja, blijkbaar. Maar dan wel via volwassen onderwijs en in (deel) certificaten...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 17:37
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Was het maar waar! Dan deed ik ook examens!
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 12:55
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 13-02-2006 @ 17:37 :
Was het maar waar! Dan deed ik ook examens!
De vraag is dan, zou je ze ook redden?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.