Oud 07-07-2009, 23:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nog maar weer eens een voorbeeld van discriminatie van autochtonen:

‘Allochtone leerling sterk bevoordeeld bij examen’
bij het examen voor deze leerlingen versoepeld. Zo mogen havisten maximaal twee fouten maken zonder dat er punten van het totaal worden afgetrokken, terwijl de grens bij allochtone leerlingen op vijf fouten ligt.
afbeelding vergroten Havisten doen het examen Nederlands. ARCHIEFFOTO ANP
Bij Nederlandse vmbo’ers die twee spelfouten maken wordt een punt afgetrokken, terwijl dat bij allochtone leerlingen pas gebeurt bij maximaal zes spelfouten.

Volgens Schreuders is de aangepaste normering van de CEVO niet rechtsgeldig en worden autochtone leerlingen ongelijk behandeld. ,,De allochtone leerlingen mogen twee tot drie keer zoveel fouten maken.’’

Overigens zijn ook de allochtone vwo-examenkandidaten de dupe. Voor hen is deze versoepeling namelijk niet opgenomen in de correctievoorschriften. Schreuders kwam er toevallig achter toen hij werd benaderd door ouders van een leerlinge, die - om andere redenen - aanvecht dat ze is gezakt. Hij sluit niet uit dat meer scholieren hiervan een zaak kunnen maken. ,,Het gaat mij om het maatschappelijk belang. De politiek moet verantwoording afleggen.’’ Het ministerie van Onderwijs kon dinsdag nog niet reageren.

http://www.ad.nl/binnenland/3351298/...amenrsquo.html

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2009, 23:43
Verwijderd
Ja, dat is dus echt belachelijk. Gelijke behandeling ftw. Ik snap ook echt niet wat ze hiermee willen bereiken, want zo slagen mensen dus terwijl ze eigenlijk niet eens genoeg vaardigheden of kennis hebben. Daar doe je die allochtone leerlingen ook geen plezier mee, want die komen in het hoger onderwijs terecht met een achterstand.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 00:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
En wat er uit spreekt ook... Het CEVO is getuige die normen kennelijk van mening dat allochtonen zo dom en incompetent zijn dat ze driemaal meer fouten maken dan autochtonen.

Autochtonen gediscrimineerd, allochtonen behandeld alsof ze per definitie dommer zijn aan autochtonen. Dubbel lekker...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 01:18
Verwijderd
Wel vermakelijk zijn de reacties op ad.nl
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 01:19
Verwijderd
Nou lekker dan .
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 02:56
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
*
Ze maken het steeds leuker...

Ook zo fijn voor alle nederlanders met buitenlandse roots die wel hun best doen om hun reputatie hoog te houden ondanks de overheid die het niet te nauw neemt met het gelijkheidsbeginsel, substanciele groepen die een hoop rotzooi schoppen en dergelijken.

Ook zo goed voor de kwaliteit van kennis die de leerlingen ermee krijgen.

jezus.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 09:21
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Nog maar weer eens een voorbeeld van discriminatie van autochtonen:

‘Allochtone leerling sterk bevoordeeld bij examen’
bij het examen voor deze leerlingen versoepeld. Zo mogen havisten maximaal twee fouten maken zonder dat er punten van het totaal worden afgetrokken, terwijl de grens bij allochtone leerlingen op vijf fouten ligt.
afbeelding vergroten Havisten doen het examen Nederlands. ARCHIEFFOTO ANP
Bij Nederlandse vmbo’ers die twee spelfouten maken wordt een punt afgetrokken, terwijl dat bij allochtone leerlingen pas gebeurt bij maximaal zes spelfouten.

Volgens Schreuders is de aangepaste normering van de CEVO niet rechtsgeldig en worden autochtone leerlingen ongelijk behandeld. ,,De allochtone leerlingen mogen twee tot drie keer zoveel fouten maken.’’

Overigens zijn ook de allochtone vwo-examenkandidaten de dupe. Voor hen is deze versoepeling namelijk niet opgenomen in de correctievoorschriften. Schreuders kwam er toevallig achter toen hij werd benaderd door ouders van een leerlinge, die - om andere redenen - aanvecht dat ze is gezakt. Hij sluit niet uit dat meer scholieren hiervan een zaak kunnen maken. ,,Het gaat mij om het maatschappelijk belang. De politiek moet verantwoording afleggen.’’ Het ministerie van Onderwijs kon dinsdag nog niet reageren.

http://www.ad.nl/binnenland/3351298/...amenrsquo.html

ik wist het. Op naar die docent die me eens een smerige racist noemde toen ik het vermoeden uitsprak.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 17:20
Verwijderd
Irritatie over toestaan fouten bij allochtone scholieren

DEN HAAG - De VVD en de CDA zijn boos en geschrokken doordat allochtone scholieren meer spelfouten lijken te mogen maken bij het examen dan autochtone.

Volgens het AD mogen allochtone havo-leerlingen vijf fouten maken en hun autochtone klasgenoten maar twee.

Op het vmbo mogen allochtone leerlingen er zelfs zes maken, tegen autochtone twee. De krant beroept zich op een advocaat, die stelt dat de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (CEVO) de correctievoorschriften onjuist heeft versoepeld.

Aannames

De beschuldiging is echter gebaseerd op foutieve aannames, zegt het ministerie. ''Het raakt op bepaalde punten kant noch wal.''

''In algemene zin is het zo dat er zowel bij de afname van het examen als bij de beoordeling van examens rekening kan worden gehouden met specifieke eigenschappen of omstandigheden'', stelt het departement.

Handicap

Als een leerling een bepaalde handicap heeft, zoals dyslexie, dan mag een school de leerling onder voorwaarden een half uur extra examentijd geven.

Ook kan de school bij leerlingen met een andere moedertaal dan de onze, die zes jaar of korter op een Nederlandse school zitten, kiezen voor een andere beoordeling, met name op het gebied van interpunctie en zinsopbouw.

''Het Eindexamenbesluit biedt deze mogelijkheid om dergelijke leerlingen bij het examen gelijkwaardige kansen te bieden.''

Regelingen

De regelingen gelden volgens het ministerie voor alle examenkandidaten in het hele voortgezet onderwijs.

''Het CEVO handelt volgens normen die berusten op het Eindexamenbesluit. Er worden geen leerlingen ten onrechte bevoordeeld ten opzichte van andere leerlingen.'' Het gaat ook slechts om enkele tientallen leerlingen, aldus de zegsvrouw.

VVD'er Ineke Dezentjé Hamming is tegen onderwijs waarin met twee maten wordt gemeten. Ook het CDA maakt zich zorgen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 17:23
Verwijderd
Hoppa, weer drie zetels voor Wilders.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 17:59
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ook kan de school bij leerlingen met een andere moedertaal dan de onze, die zes jaar of korter op een Nederlandse school zitten, kiezen voor een andere beoordeling, met name op het gebied van interpunctie en zinsopbouw.
lekkere berichtgeving bij het AD dan weer. "Leerlingen met een andere moedertaal die korter dan 6 jaar in nederland wonen" wordt daar "allochtonen".
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 18:02
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Wel vermakelijk zijn de reacties op ad.nl
Ik vermoed een niveau van "hun moeten gewoon Nederlands leren"
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 18:20
Verwijderd
Ik vind het zo'n onzin dat ze redenen gaan bedenken voor het voortrekken van mensen. Als je zakt voor een examen, maakt de reden mijns inziens niet uit. Of het nou komt omdat je te lui was om te leren, of dat je nog niet zo lang in Nederland woont, of welke andere reden dan ook; Je voldoet gewoon niet aan de eisen, period.

Dit is net zoiets doms als de normering versoepelen omdat anders 'te veel mensen zakken'. En het is discriminatie, meten met twee maten, hypocriet gezeik. Belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 18:24
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Hoppa, weer drie zetels voor Wilders.
Ja inderdaad, het beste kunnen we dit gewoon onder de pet houden en oogluikend toestaan.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 18:54
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
A: He kijk eens, allochtonen lopen achter qua taalgebruik.
B: O, zullen we ze dan extra les erin geven?
A: Nee, we staan gewoon meer fouten toe.
B: ...
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:06
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Wel tijdelijk de goedkoopste oplossing
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Ja inderdaad, het beste kunnen we dit gewoon onder de pet houden en oogluikend toestaan.
Nee, dat zeg ik niet, ik ben er natuurlijk ook tegen, maar het is wel koren op de molen van het PVV-plebs en degenen die geloven in islamiseringscomplotten zoals T_ID.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:29
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Nee, dat zeg ik niet, ik ben er natuurlijk ook tegen, maar het is wel koren op de molen van het PVV-plebs en degenen die geloven in islamiseringscomplotten zoals T_ID.
Hoe gaat jouw intellectuele brein dan om met deze zwendel? Hoe moet het voorkomen worden en wat is de oplossing?
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:29
Verwijderd
Ik vraag me dus af in hoeverre deze claim gerechtvaardigd is nu het ministerie stelt dat dit slechts bij tientallen leerlingen het geval zou zijn. Het is de advocaat vs het ministerie. Maar mocht de advocaat gelijk hebben, dan is het natuurlijk erg triest gesteld met de CEVO en leerkrachten die aan deze onzin meedoen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-07-2009, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Hoe gaat jouw intellectuele brein dan om met deze zwendel? Hoe moet het voorkomen worden en wat is de oplossing?
De oplossing lijkt mij tamelijk eenvoudig: meer aandacht voor de taal en spelling van de zwakke (allochtone) leerling. Leerkrachten weten als geen ander wie de aandachtsgevallen zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Hoe gaat jouw intellectuele brein dan om met deze zwendel? Hoe moet het voorkomen worden en wat is de oplossing?
Het gaat om leerlingen die minder dan 6 jaar in Nederland wonen, een erg kleine groep, maar goed, het was een artikel uit het AD (niet bepaald de meest intellectuele krant van Nederland) en is daarna nog eens stevig gemanipuleerd door T_ID. Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met "voorkomen" en "oplossing"? Ik ben specifiek tegen deze maatregel, dus vind ik dat de maatregel afgeschaft moet worden.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De oplossing lijkt mij tamelijk eenvoudig: meer aandacht voor de taal en spelling van de zwakke (allochtone) leerling. Leerkrachten weten als geen ander wie de aandachtsgevallen zijn.
En dan zitten we weer met een probleem: andere leerlingen moeten lijden onder de aandacht die verloren gaat met het bijscholen van leerlingen van ouders die het verdommen om te integreren in de samenleving.

Tenzij het natuurlijk verplicht op eigen kosten buiten schooltijd is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:38
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
De oplossing lijkt mij tamelijk eenvoudig: meer aandacht voor de taal en spelling van de zwakke (allochtone) leerling. Leerkrachten weten als geen ander wie de aandachtsgevallen zijn.
ja. laten we alle mankracht spenderen aan de zwakke leerlingen. fuck goede leerlingen.
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:46
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
maar goed discriminatie is weer helemaal terug van nooit weggeweest.

ik krijg ook de schijt van die "moet jij jezelf thuis laten als je naar buiten gaat" campagne. blanke hetero mannen worden blijkbaar nooit gediscrimineerd volgens die posters. waarom is er bijvoorbeeld geen donkere man op de blanke vrouw geplakt, vraag ik me af. iedereen wordt gediscrimineerd (en daardoor niemand)
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:47
Verwijderd
Citaat:
ja. laten we alle mankracht spenderen aan de zwakke leerlingen. fuck goede leerlingen.
Ik ben een extreem goede leerling en ik heb nooit begeleiding nodig gehad. De middelbare school is toch een eitje voor goede leerlingen. Ik heb er dus geen probleem mee als er meer aandacht gaat naar zwakke leerlingen en leerlingen die wel slim zijn maar niet het maximale eruit halen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:48
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
ja dus je hebt eigenlijk niets geleerd? wie weet wat tot wat voor hoogte je had kunnen stijgen als je wel aandacht had gehad?
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2009, 19:49
Verwijderd
Citaat:
maar goed discriminatie is weer helemaal terug van nooit weggeweest.

ik krijg ook de schijt van die "moet jij jezelf thuis laten als je naar buiten gaat" campagne. blanke hetero mannen worden blijkbaar nooit gediscrimineerd volgens die posters. waarom is er bijvoorbeeld geen donkere man op de blanke vrouw geplakt, vraag ik me af. iedereen wordt gediscrimineerd (en daardoor niemand)
Ja, natuurlijk worden blanke hetero mannen ook gediscrimineerd, maar relatief minder dan vrouwen, homo's en etnische minderheden. Dat lijkt me zonneklaar.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:50
Verwijderd
Citaat:
ja dus je hebt eigenlijk niets geleerd? wie weet wat tot wat voor hoogte je had kunnen stijgen als je wel aandacht had gehad?
Niet veel hoger dan nu, aangezien ik al één van de moeilijkste disciplines binnen één van de hoogste studies studeer.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:52
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
een beetje = niets?

balanceer dat soort rottige posters dan zou ik zeggen, just to be on the safe side.
dus blank hoofd op donker lichaam en ook omgekeerd, dan snoer je iig de mond van alle zeikers zoals ik.
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:53
Verwijderd
Uhh ja, ik heb de posters niet gezien.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:53
Verwijderd
Citaat:
En dan zitten we weer met een probleem: andere leerlingen moeten lijden onder de aandacht die verloren gaat met het bijscholen van leerlingen van ouders die het verdommen om te integreren in de samenleving.

Tenzij het natuurlijk verplicht op eigen kosten buiten schooltijd is.
Het is niet zo simpel als dat jij het nu stelt. Meer aandacht geven aan een leerling resulteert niet meteen in minder aandacht voor een andere leerling. Daarnaast hebben goede leerlingen doorgaans minder aandacht nodig dan zwakke leerlingen. Desnoods geef je zwakke leerlingen een andere lesmethode mee, of verplicht je hen meer te lezen en schrijven dan andere leerlingen. Dat is een kleine extra moeite. Elke leerling heeft het recht op onderwijs naar maat. Eigen kosten leveren in het openbaar onderwijs is dus voor mij geen optie. Zwakke leerlingen hoeven trouwens niet altijd allochtoon te zijn en ik kan je uit eigen ervaring vertellen hoeveel allochtone ouders, ondanks hun taalproblemen, worstelen om hun kinderen zoveel mogelijk te helpen.

Een dergelijke instelling heeft er nu toe geresulteerd (als het waar zou zijn) dat leerkrachten uit gemakzucht allochtone leerlingen minder streng beoordelen, met alle negatieve gevolgen voor diezelfde leerlingen van dien.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:54
Verwijderd
Citaat:
ja. laten we alle mankracht spenderen aan de zwakke leerlingen. fuck goede leerlingen.
Zwak in taal, maakt je niet meteen een slechte leerling.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:55
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Niet veel hoger dan nu, aangezien ik al één van de moeilijkste disciplines binnen één van de hoogste studies studeer.
nou ja goed, dan hoef ik je de normaal verdeling ook niet uit te leggen.

ik heb bijvoorbeeld anderhalf jaar van de 2 jaar vwo gestaan in de brugklassen, maar laatste half jaar was blijkbaar ietsje minder dus hop naar de havo. wellicht was ik met iets meer aandacht naar het vwo geschopt en had ik met IETS beter volk in de klas gezeten. wat terecht was geweest want ik ben nu alsnog bezig op de uni.
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 19:58
Verwijderd
Citaat:
nou ja goed, dan hoef ik je de normaal verdeling ook niet uit te leggen.

ik heb bijvoorbeeld anderhalf jaar van de 2 jaar vwo gestaan in de brugklassen, maar laatste half jaar was blijkbaar ietsje minder dus hop naar de havo. wellicht was ik met iets meer aandacht naar het vwo geschopt en had ik met IETS beter volk in de klas gezeten. wat terecht was geweest want ik ben nu alsnog bezig op de uni.
Dus blijkbaar heeft de leerkracht gefaald om jou, als zwakke leerling zijnde, die extra aandacht te geven. Mocht je natuurlijk slim genoeg zijn geweest voor het VWO.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is niet zo simpel als dat jij het nu stelt. Meer aandacht geven aan een leerling resulteert niet meteen in minder aandacht voor een andere leerling.
En hoe denk je dat aannemelijk te kunnen maken? Neemt de totale oplettendheid en capaciteit van een leerkracht op mysterieuze wijze toe als ze dat soort inhaallessen moeten geven?
Citaat:
Daarnaast hebben goede leerlingen doorgaans minder aandacht nodig dan zwakke leerlingen.
Onzin. Ze hebben zelfs meer aandacht nodig om niet te gaan onderpresteren.
Citaat:
Elke leerling heeft het recht op onderwijs naar maat.
Vandaar dus dat bijspijkercursussen voor zwakke allochtone leerlingen in hun eigen tijd en op eigen kosten moeten plaatsvinden. Zoals ik al stelde kun je andere leerlingen niet slachtofferen omdat de ouders van een paar medeleerlingen het verdommen om hun kind Nederlands te leren.

Zoals je stelde is dat zelfs een recht.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:01
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
ja of ze hebben alle aandacht gegeven aan de scooterboys die NOG zwakker waren/zijn
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:11
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
En dan zitten we weer met een probleem: andere leerlingen moeten lijden onder de aandacht die verloren gaat met het bijscholen van leerlingen van ouders die het verdommen om te integreren in de samenleving.
want alle taalproblemen komen voort uit lakse ouders die niet integreren?
probeer jij in een traditionele Hollandse volkswijk in de grote steden maar eens iemand te vinden die foutloos een brief kan schrijven.

ik snap wat je bedoelt, maar een klas kan nooit veel sneller gaan dan de slechtste leerling. en ja, er worden vrij willekeurig 30 kinderen van dezelfde leeftijd in één klas gegooid.

kinderen "lijden" zo altijd onder elkaar. dat hoort erbij.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-07-2009, 20:17
Verwijderd
Citaat:
En hoe denk je dat aannemelijk te kunnen maken? Neemt de totale oplettendheid en capaciteit van een leerkracht op mysterieuze wijze toe als ze dat soort inhaallessen moeten geven?
Ik stel geen inhaallessen voor (althans als daar personeel voor beschikbaar is, zou dat niet eens zon slecht idee zijn), maar ik vind dat de leerkracht onderwijs op maat zou moeten bieden. Dat betekent dat elk kind de aandacht zou moeten krijgen, die hij/zij nodig heeft.

Citaat:
Onzin. Ze hebben zelfs meer aandacht nodig om niet te gaan onderpresteren.
Als een leerling zou onderpresteren, zou hij/zij ook meer aandacht moeten krijgen. Maar ik kon als leerling redelijk zelfstandig aan de slag, en dat kunnen meer leerlingen wel.

Citaat:
Vandaar dus dat bijspijkercursussen voor zwakke allochtone leerlingen in hun eigen tijd en op eigen kosten moeten plaatsvinden. Zoals ik al stelde kun je andere leerlingen niet slachtofferen omdat de ouders van een paar medeleerlingen het verdommen om hun kind Nederlands te leren.

Zoals je stelde is dat zelfs een recht.
En zwakke autochtone leerlingen dan? Die moeten ook op eigen kosten bijles krijgen?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:20
Verwijderd
Nou het spijt me, maar dan krijg je van die praktijken als bij Engelse les. Daar zit je dan met je goede gedrag te luisteren (en je tijd te verdoen dus) naar de leraar, terwijl hij aan de zwakke leerlingen het verschil tussen the present and the past tense moet uitleggen. Dit gebeurde bij mij zelfs in de 6e nog en dat is toch belachelijk. Ik betaal niet om daar voor Jan met de korte achternaam te zitten. En als je dan vraagt of je weg mag, dan mag dat ook weer niet. En als je dan je lessen verzuimt heb je opeens geen recht meer op een herkansing. Wat een onzin. Dit soort dingen wil je echt wel weren uit de Nederlandse les. Voorál de Nederlandse les, want daar waar het Engelse examen harstikke makkelijk is (meerkeuze vragen en dergelijke), is het Nederlandse examen over het algemeen inhoudelijk een stuk moeilijker.

Ik vind dat als mensen echt een heel grote achterstand hebben, dat ze dat buiten de lessen om moeten doen en er niet de hele klas mee moeten opzadelen. En willen ze dit niet, dan verdienen ze dat diploma sowieso niet, want dan hebben ze er obviously ook niets voor over. (Ik had veel problemen met wiskunde en heb daarvoor netjes 2 uur bijles gehad iedere week, oh yeah.)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:22
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Vandaar dus dat bijspijkercursussen voor zwakke allochtone leerlingen in hun eigen tijd en op eigen kosten moeten plaatsvinden.
zodat het niet gebeurt je laat het dus van de ouders afhangen of de kinderen scholing krijgen, terwijl het probleem is dat de ouders zich er niet op de juiste manier mee bemoeien.

in een samenleving moet je nu eenmaal zorg dragen voor, en wachten op, anderen. en ik kan 100 subsidiepotjes noemen die minder urgent zijn dan het leren van Nederlands.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:26
Verwijderd
@Siorin, Daar heb je gelijk in. Je moet de hele klas ook niet opzadelen met het lage niveau van zwakke leerlingen. En ik weet ook wel hoe irritant dat destijds was. Maar daarom vind ik dat een leerkracht een leerling, na de klassikale les, wat individuele uitleg zou kunnen geven. Ook als bijvoorbeeld een leerling al op hoger niveau bezig is. Het kan zo simpel zijn, als wat extra opdrachten meegeven. Zwakke leerlingen en hoogbegaafde leerlingen hebben het op de basisschool en middelbare school erg moeilijk. Als de overheid wat meer investeert op onderwijs op maat, zal dat voor veel leerlingen een hele verbetering zijn. Daarnaast kan niet iedereen betalen voor bijles (althans hoeveel kost het eigenlijk?)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:32
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
in een samenleving moet je nu eenmaal zorg dragen voor, en wachten op, anderen. en ik kan 100 subsidiepotjes noemen die minder urgent zijn dan het leren van Nederlands.
Inderdaad de subsidie op halalfeestjes mag nog eerder de deur uit.

ik sluit me volledig en ongewijzigd aan bij Soirin; als je faalt dan heb je gefaald en voldoe je niet aan de eisen of dat nu is omdat je slechte ogen hebt, te lui ben geweest, niet genoeg hebt geslapen of het nederlands nog niet genoeg beheerst.

net zoals bij heel de discussie om de lonen van de publieke netten; een norm is een norm als je de insteek neemt: uitzonderingen moeten kunnen stel dan geen norm op.

wat veel efficienter is het recht op een studielening te verlengen, zo kan de leerling die niet geslaagd is (al geldt dit meer voor vervolgopleidingen dan de middelbare) een extra jaar erover doen, en is het op eigen kosten.

Citaat:
kenj schreef:
Het kan zo simpel zijn, als wat extra opdrachten meegeven
Ja maar kenjirro dat is het systeem wat op de basisschool al werkte, daarom snap je toch wel dat ze daar niet voor gekozen hebben.

Citaat:
En zwakke autochtone leerlingen dan? Die moeten ook op eigen kosten bijles krijgen?
lijkt me wel zo eerlijk, hier ook weer vanuit een studielening die in de werkjaren met gemak terug betaald kan worden.

al zou onderwijs ideaal gratis zijn.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 08-07-2009 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:37
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
De beschuldiging is echter gebaseerd op foutieve aannames, zegt het ministerie. ''Het raakt op bepaalde punten kant noch wal.''
Is hier al meer info over? Want dan zou ik wel graag willen weten wat die aannames waren en hoe die tot dit soort conclusies konden leiden.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:37
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
in een samenleving moet je nu eenmaal zorg dragen voor, en wachten op, anderen. en ik kan 100 subsidiepotjes noemen die minder urgent zijn dan het leren van Nederlands.
Moet? Neuh, niet wat mij betreft. Ik hekel het voortrekkersgedrag t.o.v. zwakkeren al jaren. Wat mij betreft zetten we ze allemaal bij elkaar in een grote school en leren we ze hoe ze putjes moeten scheppen, schoffelen, snoeien en straten maken. Sommige mensen zijn niet gemaakt voor wiskunde, talen of geschiedenis.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Ja maar kenjirro dat is het systeem wat op de basisschool al werkte, daarom snap je toch wel dat ze daar niet voor gekozen hebben.
Basisscholen hanteren niet één "systeem".
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:41
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Is hier al meer info over? Want dan zou ik wel graag willen weten wat die aannames waren en hoe die tot dit soort conclusies konden leiden.
het zijn geen foute aannames immers het staat m.i. in de verklaring van de staat:
Citaat:
Ook kan de school bij leerlingen met een andere moedertaal dan de onze, die zes jaar of korter op een Nederlandse school zitten, kiezen voor een andere beoordeling, met name op het gebied van interpunctie en zinsopbouw.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:42
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ik sluit me volledig en ongewijzigd aan bij Soirin; als je faalt dan heb je gefaald en voldoe je niet aan de eisen of dat nu is omdat je slechte ogen hebt, te lui ben geweest, niet genoeg hebt geslapen of het nederlands nog niet genoeg beheerst.
daar ben ik het ook mee eens: een diploma moet zijn waarde behouden. maar het gaat uiteindelijk niet om dat diploma, maar om de plek die mensen (later) krijgen in de samenleving.

als je mensen aan hun lot over gaat laten ("je ouders sturen je niet naar Nederlandse les? rot voor je, doei!") bereik je ook niets.

we hebben in Nederland leerplicht tot 16 jaar en in die tijd vind ik het ook (grotendeels) de verantwoordelijkheid van het onderwijssysteem om in die tijd iedereen basisverdadigheden als taal bij te brengen. en dit geldt voor zowel de sterke als de zwakke leerlingen.

in de eigen tijd? prima
met eigen geld? ain't gonna happen...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Moet? Neuh, niet wat mij betreft. Ik hekel het voortrekkersgedrag t.o.v. zwakkeren al jaren. Wat mij betreft zetten we ze allemaal bij elkaar in een grote school en leren we ze hoe ze putjes moeten scheppen, schoffelen, snoeien en straten maken. Sommige mensen zijn niet gemaakt voor wiskunde, talen of geschiedenis.
Praktisch iedereen kan leren fatsoenlijk te schrijven en te rekenen. Helaas is daar te weinig aandacht voor op het vwo, laat staan op de lagere niveaus.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:44
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Basisscholen hanteren niet één "systeem".
Nee dat klopt maar op de basischool is het vaak wel mogelijk dat snelle leerlingen apart alvast werken aan extra uitdagende opdrachten terwijl de leerkracht zwakkere leerlingen meer kan bijstaan om de basisstof erin te stampen.

waardoor je ondanks dat het vast nog niet ideaal is toch een situatie krijgt die beter op de leerling afgestemd is.

maar nee; competentiegericht dat is de heilige graal, fases, niet bekijken hoe je de leerlingen over het algemeen door de opleiding krijgt en snelle leerlingen toch enige uitdaging blijft bieden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
daar ben ik het ook mee eens: een diploma moet zijn waarde behouden. maar het gaat uiteindelijk niet om dat diploma, maar om de plek die mensen (later) krijgen in de samenleving.
En dat is een een hoog technologische samenleving als de Nederlandse in grote mate afhankelijk van je diploma.

je kan 6 jaar VWO doen maar als je je diploma niet haalt zit je vast.

Citaat:
als je mensen aan hun lot over gaat laten ("je ouders sturen je niet naar Nederlandse les? rot voor je, doei!") bereik je ook niets.

we hebben in Nederland leerplicht tot 16 jaar en in die tijd vind ik het ook (grotendeels) de verantwoordelijkheid van het onderwijssysteem om in die tijd iedereen basisverdadigheden als taal bij te brengen. en dit geldt voor zowel de sterke als de zwakke leerlingen.

in de eigen tijd? prima
met eigen geld? ain't gonna happen...
Dat klopt daarom vind ik ook dat elke vorm van onderwijs voorgeschoten dient te worden.

zo zit een klasgenoot van mij nu met het probleem dat hij een niveau lager moet doen om nog enig diploma af te ronden in het vakgebied dat hij wil vanwege een opleidingswissel in zijn eerste jaar.

oneindig zonde als hij vanwege het verliezen van het recht op studiefinanciering niet zijn opleiding zou afmaken maar ipv daarvan een of ander baggerbaantje moet uitvoeren de rest van zijn leven waarvan hij nooit zal kunnen sparen om alsnog zijn diploma te halen.

dan is een extra jaartje lenen m.i. een economisch betere optie
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:49
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
het zijn geen foute aannames immers het staat m.i. in de verklaring van de staat:
inderdaad, niet goed gelezen
Citaat:
als je mensen aan hun lot over gaat laten ("je ouders sturen je niet naar Nederlandse les? rot voor je, doei!") bereik je ook niets.
Die ouders zouden zelf al op nederlandse les moeten zijn geweest en het hun kind zelf kunnen leren, als niet dan zou het hele gezin verplicht op nederlandse les moeten. Uiteraard de basis, de rest zouden ze op school moeten leren. Al dan niet met bijles.


Citaat:
in de eigen tijd? prima
met eigen geld? ain't gonna happen...
Het hoeft niet per se geld te kosten, laat studenten nederlands, of leraar nederlands binnen hun curriculum dit soort groepen bijspijkeren. Hey voor deze ene keer mag er van mij zelfs subsidie beschikbaar komen zodat die cursussen gratis worden, maar niet vrijblijvend.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.