Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2006, 21:35
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ik heb even een vraagje. Het gaat trouwens echt niet over mij. Ik heb een kennis en die heeft wel haar mavo diploma. Ze zat op de havo maar doordat ze met de 'verkeerde mensen omging' is ze gezakt naar de mavo. Na haar diploma is ze gaan werken, en ze werkt nu al 2 jaar. Ze is nu 18 jaar. Ze is verder gestopt met school enzo, doet geen opleiding.

Ik wil haar zeg maar proberen te overtuigen dat ze niet kansloos is, ze noemt zichzelf kansarm, tenminste, ze laat het niet echt merken maar heel af en toe vertelt ze iets. Ik stelde voor dat ze nog havo kan gaan doen, of een mbo opleiding, maar ik weet eigenlijk niet welke dingen ze nog allemaal kan doen. Weet iemand misschien wat een goede oplossing zou kunnen zijn voor haar?

Mbo opleiding ofzo? Of havo? En waar zou ze dan eventueel terecht kunnen? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2006, 21:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
MBO en Havo zijn beiden een mogelijkheid ja.

Vraag haar eens wat ze eigenlijk zou willen doen. Hoe ziet ze haar toekomst voor zich als ze niet denkt aan haar huidige situatie, maar aan hoe ze het zou willen zien?
Afhankelijk van dat antwoord zou je met haar naar een opleiding kunnen gaan zoeken die daarbij past.

Voor het MBO kan ze natuurlijk op elke willekeurige school terecht die MBO opleidingen biedt. Voor de havo zou ze naar volwassenonderwijs kunnen kijken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 21:45
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Volwassenonderwijs? Hoe werkt dat precies dan? Is dat 's avonds of moet je dan ook naar school zoals het voortgezet onderwijs? MBO opleiding kan volgens mij altijd, en ik geloof dat je ook kan doorstromen naar het HBO toch?

Ze weet niet eens dat ik dit nu doe, maar ik wil het gewoon graag proberen want ik merk dat er veel meer in haar zit.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 18:47
American*Dream
Avatar van American*Dream
American*Dream is offline
Met volwassenenonderwijs wordt bijvoorbeeld het ROC bedoeld. En het varieert hoe vaak je daar naar ' school' moet, maar volgens mij is het ook mogelijk (iig gedeeltelijk) 's avonds te gaan zodat ze overdag nog gewoon kan blijven werken.

MBO kan ze sowieso doen zonder enig probleem, jij zegt dat ze haar mavo diploma heeft, dan zal ze op elke MBO school waarbij haar diploma voldoet aan de eisen van die MBO school toegelaten worden.

( tenminste dat denk ik; volgens mij werkt het op de vmbo net zo als op de havo en het vwo ; dat je alleen een vervolgopleiding kunt doen als je de daarvoor gewenste richting/vakken hebt gedaan; bijv. je kan geen geneeskunde studeren zonder natuur- en scheikunde )

Owja en vanuit het MBO kun je zo doorstromen naar het HBO, als je dat natuurlijk zelf aankan.
__________________
If there was no hate, there would never have been love
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 18:54
Verwijderd
Als ze nu naar de havo gaat is ze daar over twee jaar pas mee klaar. Tegen die tijd is ze 20 of 21. Dan pas kan ze eventueel aan een MBO/HBO opleiding beginnen, maar is het de vraag of ze het HBO aankan. Als ze nu aan een MBO opleiding begint is ze daar mee klaar als 21/22 is, maar dan heeft ze tenminste wel een opleiding achter de rug (er van uitgaant dat mavo geen echte opleiding is). Als ze dan naar het HBO gaat heeft ze tenminste nog iets om op terug te vallen. Hell, ze kan na één jaar met een HBO propedeuse nog naar de universiteit.

Als ze echter blijft werken met slechts mavo is haar toekomstperspectief niet bepaald rooskleurig, al kun je natuurlijk niets voorspellen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 20:06
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Dus een MBO opleiding zou het beste zijn? Kan je dat ook nog deeltijd doen, of duaal ofzo? Ik heb daar geen verstand van, MBO opleidingen enzo. Ik ga es even zoeken op scholieren, maar als iemand het antwoord weet mag die het ook geven hoor.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 22:52
Xabzof
Avatar van Xabzof
Xabzof is offline
Werk zoeken of sabbatjaar
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 22:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
American*Dream schreef op 06-01-2006 @ 19:47 :
Owja en vanuit het MBO kun je zo doorstromen naar het HBO, als je dat natuurlijk zelf aankan.
Dan moet je wel MBO niveau 4 doen volgens mij. In veel gevallen kan je dan een aansluitende HBO opleiding verkort doen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 23:38
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Xabzof schreef op 06-01-2006 @ 23:52 :
Werk zoeken of sabbatjaar
Ze werkt al 2 jaar.. en ik wil juist dat ze weer een opleiding gaat doen. Niet dat dat aan mij is natuurlijk maar wat stimulans kan nooit kwaad.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 00:40
P3t3-R
P3t3-R is offline
hm, 2 opties, of je gaat naar school oj je blijft werken of je pleegt zelfmoord, hm 3 opties dus
__________________
Pr0uD m3mba oF G-Unit A'maar
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 20:58
drilboor sjakie
Avatar van drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Citaat:
Lyne schreef op 08-01-2006 @ 00:38 :
Ze werkt al 2 jaar.. en ik wil juist dat ze weer een opleiding gaat doen. Niet dat dat aan mij is natuurlijk maar wat stimulans kan nooit kwaad.
idd, het is natuurlijk de vraag wat ze kan.
Je kunt natuurlijk mbo gaan doen, maar in principe natuurlijk ook via de havo naar het hbo, of via de havo naar het vwo naar het wo, het kan allemaal, de vraag is wat ze kan en wil.
__________________
Ik ben niet ziek maar ik had beter kunnen zijn. (ja mijn avatar is coldplay)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Xabzof schreef op 06-01-2006 @ 23:52 :
Werk zoeken of sabbatjaar
Niet alleen de titel lezen he luilak
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 00:26
Supreme Dutch
Werken met je luie donder
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 00:31
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 15-01-2006 @ 01:26 :
Werken met je luie donder
Ik kan me niet herinneren dat iemand om jóuw mening heeft gevraagd.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 00:55
Supreme Dutch
Citaat:
Sylph schreef op 15-01-2006 @ 01:31 :
Ik kan me niet herinneren dat iemand om jóuw mening heeft gevraagd.
Om jouw mening wel dan?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 01:26
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik heb nu zelf een vmbo-t diploma, ook van de havo afgetrapt (om wat andere redenen dan die kennis).
Was toen nadat ik dat diploma had gehaald helemaal zat van school, ben er toen mee gekapt.
Ik ga dinsdag een aanmeldingsformulier voor een MBO opleiding op de bus doen en hopen dat ik aangenomen word (wat me eigenlijk geen probleem lijkt ).

Een MBO opleiding is dus een mogelijkheid.

[edit] Hiervoor kun je gewoon terecht bij een ROC (regionaal opleidings centrum).
Dit kan meestal met BOL of BBL (Beroepsopleidende leerweg en Beroeps begeleidende leerweg, BOL=school+stage en BBL=4 dagen per week werken+1 dag school).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.

Laatst gewijzigd op 11-02-2006 om 01:29.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 11-02-2006 @ 01:55 :
Om jouw mening wel dan?
Mijn mening is zinnig, die van jou helaas niet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 11:32
Supreme Dutch
Citaat:
Sylph schreef op 11-02-2006 @ 12:01 :
Mijn mening is zinnig, die van jou helaas niet.
Ik ben hier Supreme, jij niet..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-02-2006, 16:52
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
Citaat:
MTpower schreef op 11-02-2006 @ 02:26 :


[edit] Hiervoor kun je gewoon terecht bij een ROC (regionaal opleidings centrum).
Dit kan meestal met BOL of BBL (Beroepsopleidende leerweg en Beroeps begeleidende leerweg, BOL=school+stage en BBL=4 dagen per week werken+1 dag school).
Ja inderdaad, en als je bbl doet is dat diploma precies hetzelfde als bij een voltijd opleiding. De BBL opleiding is goedkoper + ze werkt dan minimaal 23 uur. En heeft dus geld om de opleiding te kunnen betalen. (Als dit het probleem is waarom ze nu nog steeds niet naar school gaat)
__________________
no fun
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 18:10
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Het enige dat een probleem zou kunnen zijn is dat je bij een BBL opleiding geen ov kaart krijgt, hoe het precies met studiefinanciering zit weet ik niet, volgens mij is dit minder of gewoon niets bij een BBL opleiding.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 10:47
PutaDeMadre
Avatar van PutaDeMadre
PutaDeMadre is offline
Gestopt met school -> naar de shop!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren 17 jaar stoppen met school tot nieuwe schooljaar
Repsajman
2 04-04-2016 13:42
Algemene schoolzaken stoppen met school
knoalster
3 01-10-2009 15:23
Algemene schoolzaken Stoppen met school? :(
sharpay098
16 06-01-2009 14:57
Algemene schoolzaken stoppen met school
Verwijderd
23 22-12-2004 14:42
Algemene schoolzaken Half jaar stoppen met school
LoeLoe
3 03-01-2004 08:17
Algemene schoolzaken (tijdelijk) stoppen met school?
SilentFairy
22 08-12-2003 13:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.