Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2010, 16:11
Caviamax
Caviamax is offline
Hoi,

Ik moet maandag een les geven over de industriële revolutie. Ik heb iets geschreven, zou iemand dit willen nakijken? Dit heb ik aan de hand van een kenmerkend aspect moeten doen. Deze luid 'kan het Modern Imperialisme uitleggen en je begrijpt dat deze vorm van imperialisme verband hield met de industrialisatie'

Deze punten moeten in mijn verhaal, in tien minuten (zijn er nog meer maar ik werk samen met iemand, dit zijn mijn punten) duidelijk worden aan de klas en de docent:

- De rol van GB in het verhaal uitleggen en koppelen aan Pax Britannica.
- M I = het streven naar een groot koloniaal rijk om meer afzetmarkten te krijgen en maatschappelijke stabiliteit te bereiken.
- MI dmv verdeel en heers: indirect rule = zelf geen invloed op plaatselijke bevolking uitoefenen, maar via afspraken met plaatselijke hoofden regeren over de kolonies.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is mijn verhaal:

Wij gaan jullie vandaag uitleggen wat het Modern Imperialisme te maken heeft met de industralisatie. Om dit te kunnen begrijpen moeten we eerst weten wat ‘Modern Imperialisme’ betekent. Modern Imperialisme ontstond in de 19e eeuw. Het wil zeggen dat landen graag een groot koloniaal rijk wilde hebben. Dit wilde de landen graag omdat ze uit de kolonies handel wilde drijven. Zo wilde ze bijvoorbeeld katoen importeren om kleding van te maken. Het land dat voorliep op ieder ander land was Engeland. Later zouden hier ook nog Frankrijk en Duitsland bijkomen.

Zoals we al eerder verteld hebben, was Engeland het land dat voorop liep in de industrialisatie. In oktober 1805 hadden de Engelse onder leiding van viceadmiraal Nelson een overwinning geboekt bij Trafelgar. Sinds toen waren de Engelse baas op zee. De Engelse hadden de beste handels-en oorlogshepen in die tijd, hier kon geen ander land tegenop. Dit was in die tijd een groot voordeel, want doordat er zoveel geïndustrialiseerd werd was er veel vraag naar nieuwe grondstoffen en nieuwe markten. Een voorbeeld hiervan is katoen. Dit werd de tijd van Pax Britanncia noemt, dat letterlijk Britse vrede betekend.

Ook maakte de Engelse gebruik van het zogeheten ‘Indirect Rule’. Dit leggen we uit aan de hand van een voorbeeld. In de 19e eeuw breidde de Engelse hun koloniale rijk uit met India. Eerst voerde zij geen invloed uit op plaatselijke bevolking. Ze maakte afspraken met de leider van de kolonies, de bestuurde het land. In 1857 kwamen de inheemse troepen in Bengalen in opstand. Sindsdien lieten de Britten het land niet meer besturen door de plaatselijke gezagshebbers, maar viel het direct onder de Engelse regering. Dit wordt Indirect Rule genoemd.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alvast bedankt,

Caviamax
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.