Oud 14-09-2016, 10:04
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Daar staat nota bene het Frietmuseum. Let goed op de spelling, het is namelijk een hint naar de juiste naam van de betreffende lekkernij.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2016, 10:34
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
En half Brabant valt over mijn patat
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2016, 11:19
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
oh, volgens mij drukte ik op quote i.p.v. edit.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 14-09-2016, 17:07
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Jawel, stoofvlees
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2016, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Wat nou



Klopt. Wanneer gaan we bier drinken?



Wellus
Citaat:
Wat je zegt ben je zelf.
Gaan we weer zo beginnen?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2016, 04:09
Verwijderd
Citaat:
oh, volgens mij drukte ik op quote i.p.v. edit.
Ik had laatst precies het tegenovergestelde.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2016, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Ik had laatst precies het tegenovergestelde.
Jij hebt van alles het tegenovergestelde
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 01:58
Pr0xy
Avatar van Pr0xy
Pr0xy is offline
Friet is frituur, goh, patat is aardappel, goh.
__________________
|Ratatatatatata boink pfffff|Ben jij de albatrosvos?|Wajonger sinds 2013|Trans Pride|Kringloopvrijwilliger
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 14:50
Mr Soija
Avatar van Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
Satesaus ben ik wel verliefd op geworden dankzij Nederland

Overigens, om een andere taaldiscussie te beginnen, ik vind het geen 'satésaus' als het niet bij saté geserveerd wordt. Gewoon pindasaus.

Citaat:
Ik vind Vlaamse patat echt heel vies trouwens, superdik gesneden en dan ook nog met die mayo, bah.
Nee joh, lekker juist.

Citaat:
Vlaamse patat bestaat niet.

En bovendien is goeie Vlaamse friet helemaal niet per se dik gesneden. Dat is wat die rare patat-zeggers ervan maken. Dikke friet =/= Vlaamse friet.
Slechts iets breder volgens wiki.
Citaat:
Wat in Nederland als Vlaamse friet verkocht wordt, heeft dezelfde dikte als de 'gewone' friet die in Nederland over de toonbank gaat. De staafjes zijn echter iets breder gesneden.
Citaat:
Ik vind frietjes (want dat is de enige keer dat ik frietjes zeg) die dunne frietjes van de bijvoorbeeld de Mac. Patat is normaal tot dik. En ja, ik weet dat het niet zo werkt onder de rivieren, maar je begrijpt prima wat ik bedoel als ik zeg patat, want we spreken niet in dialect, dus ik bedoel geen aardappel. En ja, ik weet dat dat Limburgs is, want ik heb deze stomme discussie ook altijd met mijn vriendin en mijn schoonfamilie

Maar goed, ik had ooit in Brugge een patatje met besteld en dat was een teleurstelling als je de Nederlandse mayo en de Nederlandse (snackbar/kar)patat gewend bent. Dat bedoelde ik er alleen maar mee
Nou, ik kom ook uit het patatgebied, maar 'Vlaamse friet' is gewoon een vaststaand begrip, dus dat zeg ik ook zo. Plus in Vlaanderen zegt mn friet, dus klinkt paradoxaal.

Citaat:
Vermoedelijk is dat vooral je eigen uitvinding.
Volgens mij maken veel mensen dat (logische) onderscheid. Want 'Franse frietjes' zijn gewoon letterlijk dunner dan gewone patat/friet, die je ook standaard in een fastfoodrestaurant krijgt. Daarnaast is 'frietje' uiteraard een verkleinwoord.
__________________
Forumnist.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 17:44
Verwijderd
Citaat:

Overigens, om een andere taaldiscussie te beginnen, ik vind het geen 'satésaus' als het niet bij saté geserveerd wordt. Gewoon pindasaus.
Er is wat mij betreft een groot verschil tussen pindasaus (snackbar, vet, dik, zoet) en satésaus (scherper, dunner, minder zoet, meer nuance).
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 17:49
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Volgens mij maken veel mensen dat (logische) onderscheid. Want 'Franse frietjes' zijn gewoon letterlijk dunner dan gewone patat/friet, die je ook standaard in een fastfoodrestaurant krijgt. Daarnaast is 'frietje' uiteraard een verkleinwoord.
Franse Frietjes is vooral gewoon een vertaling van French Fries, wat de Amerikaanse naam is voor friet. Dat deze aan de dunne kant is bij varia fastfood ketens heeft verder niets met 'Frans' te maken. Je gaat toch ook niet een broodje hamburger standaard "Bic Mac" noemen? De enige context die ik kan bedenken wanneer dit 'logisch' is voor mensen is als deze mensen voedselpaupers zijn die te vaak fastfood eten.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Franse Frietjes is vooral gewoon een vertaling van French Fries, wat de Amerikaanse naam is voor friet. Dat deze aan de dunne kant is bij varia fastfood ketens heeft verder niets met 'Frans' te maken. Je gaat toch ook niet een broodje hamburger standaard "Bic Mac" noemen? De enige context die ik kan bedenken wanneer dit 'logisch' is voor mensen is als deze mensen voedselpaupers zijn die te vaak fastfood eten.
Nou jah, niets, het komt van julienne, een Franse term/techniek voor dun gesneden meuk. Daar komt French fries dus weer vandaan.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 17:57
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
je piemel is julienne. Maar goed, ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen heel ingewikkeld klinkt..
Ik vind zelfs recepten voor 'Julienne French Fries' met een beetje zoekwerk, een ware frenchception op deze manier .
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 18:00
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Overigens snap ik die fastfoodtoko's wel want dungesneden meuk is sneller gefrituurd en het zal vast visueel ook nog als 'meer' ogen.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 18:04
Abby.
Abby. is offline
Aviko verkoopt dunne friet in elk geval ook als "Franse frietjes", dus de term is wel overgenomen in de verkoop.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 18:05
Verwijderd
Citaat:
je piemel is julienne. Maar goed, ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen heel ingewikkeld klinkt..
Ik vind zelfs recepten voor 'Julienne French Fries' met een beetje zoekwerk, een ware frenchception op deze manier .
Ware cultuurgenieters

Ik vermoed dat Julienne teveel klonk als "Julian Fries" en dat al die domme Amerikanen dachten dat de patat voor iemand anders was.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 18:06
Abby.
Abby. is offline
En @soija:
"Wat in Nederland als Vlaamse friet verkocht wordt, heeft dezelfde dikte als de 'gewone' friet die in Nederland over de toonbank gaat. De staafjes zijn echter iets breder gesneden."

Dat is dus het verschil. Het wordt in Nederland als Vlaamse friet verkocht. De iets breder gesneden staafjes. In Vlaanderen zelf zijn ze vaak net zo dik en breed als de friet die we hier ook kennen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 18:26
Mr Soija
Avatar van Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
Franse Frietjes is vooral gewoon een vertaling van French Fries, wat de Amerikaanse naam is voor friet. Dat deze aan de dunne kant is bij varia fastfood ketens heeft verder niets met 'Frans' te maken. Je gaat toch ook niet een broodje hamburger standaard "Bic Mac" noemen? De enige context die ik kan bedenken wanneer dit 'logisch' is voor mensen is als deze mensen voedselpaupers zijn die te vaak fastfood eten.
Uiteraard komt daar de term vandaan, maar het is net als Vlaamse friet een vaststaand begrip. Franse frietjes = (lange) dunne patat.
Vlaamse friet heeft verder ook niks met Vlaanderen te maken (zoals Abs al zegt).
__________________
Forumnist.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2016, 21:22
Verwijderd
Citaat:
En @soija:
"Wat in Nederland als Vlaamse friet verkocht wordt, heeft dezelfde dikte als de 'gewone' friet die in Nederland over de toonbank gaat. De staafjes zijn echter iets breder gesneden."

Dat is dus het verschil. Het wordt in Nederland als Vlaamse friet verkocht. De iets breder gesneden staafjes. In Vlaanderen zelf zijn ze vaak net zo dik en breed als de friet die we hier ook kennen.
Ahh nou is de discussie beëindigd! 😭😭😭😭
Met citaat reageren
Oud 23-03-2023, 08:22
Mr Soija
Avatar van Mr Soija
Mr Soija is offline
Patatje pinda op je muil.
__________________
Forumnist.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2023, 09:03
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
lekkah
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2023, 21:06
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Pikante joppiesaus is mijn nieuwe guilty pleasure
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 07-04-2023, 19:56
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
De McDonald's frietsaus is wel goddelijk ja.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2023, 09:17
Gordon Ramsay.
Avatar van Gordon Ramsay.
Gordon Ramsay. is offline
De saus van mijn restaurants is een stuk beter dan de onzin van McDonalds.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.