Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2010, 14:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik werk sinds twee jaar op een ziekenhuislab en ik val onder de CAO ziekenhuizen. Volgens die CAO krijg ik een bepaalde reiskostenvergoeding die echter veel lager is dan mijn werkelijke reiskosten. Omdat ik met het OV reis en een jaartrajectabonnement heb kan ik een deel van mijn reiskosten aftrekken van de belastingdienst. Dat heb ik al die tijd gedaan.

Vorige week ontving ik een brief van mijn werkgever dat ze nu een regeling hebben waarbij je meer reiskostenvergoeding kan krijgen dan je tot nu toe kreeg. De fiscus staat namelijk toe om meer reiskostenvergoeding te geven dan de CAO ziekenhuizen. De bedoeling is nu dat als je mee wilt doen aan deze regeling je (een deel van) je eindejaarsuitkering inlevert (wat belast is en waar je dus belasting over betaalt) en dat je dat dan onbelast terugkrijgt in de vorm van reiskostenvergoeding. Dit levert je dus belastingvoordeel op.

Als je hieraan mee doet heb je dus uiteindelijk een lager verzamelinkomen (want je eindejaarsuitkering is lager en wordt wel meegeteld maar je reiskostenvergoeding is hoger en wordt hiervoor niet meegeteld) wat zorgt dat je eventueel meer zorgtoeslag enzo krijgt. Echter moet ik wel meer reiskostenvergoeding aftrekken van mijn reiskosten waardoor ik minder (of zelfs niets) meer terugkrijg bij mijn belastingaangifte.

Ik hoop dat iemand dit verhaal nog kan volgen en me kan adviseren wat ik nou het beste kan doen: deelnemen aan die regeling en minder of niets meer aftrekken bij mijn belastingaangifte of niet deelnemen aan die regeling en het gewoon aftrekken van de belasting zoals ik altijd al deed. Ik vind het zo lastig om uit te vinden wat me nou uiteindelijk het meeste voordeel oplevert.

Is er iemand die hier veel van weet of er ervaring mee heeft en me kan adviseren?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2010, 18:45
Verwijderd
Ik ben benieuwd wat mensen te zeggen hebben, want ik moet inderdaad diezelfde keuze maken.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 23:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb die brief vorig jaar gekregen en snapte er toen niet veel van.
Maar wat ik wel weet is dat er stond dat het vooral voordelig was voor mensen die ver van hun werk woonden, en die niet tussentijdens al extra kosten mogen declareren (bijv. omdat ze ambulant werk doen).

Ik heb het zelf uiteindelijk niet gedaan, omdat ik wel regelmatig extra reiskosten declareer (ongeveer 150km per maand). En ik snapte het verhaal voor de rest ook niet
Ik heb toevallig wel vorige week nog eens het hele verhaal uitgedraaid, inclusief de extra uitleg die er op de intranetsite van mijn werkgever stond. Daar zat volgens mij ook een voorbeeldje bij. Ik zal morgen (balance naamzoek ) even kijken of ik daaruit kan halen hoe je kan uitrekenen of het voor jou voordeliger is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 08:01
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb die vraag ook gehad en kwam er ook niet helemaal uit.

Ik reis behoorlijk veel en zit maandelijks boven de reiskostenvergoeding van mijn werkgever. Maar ik heb geen werkgeversverklaring dus ik geef geen reiskosten op bij de belastingaangifte (anders moet ik zo'n verklaring eens als de sodemieter gaan regelen). Dus nu snap ik het voor mijn situatie ook niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 19:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik snap wel een beetje hoe ik het moet uitrekenen, misschien hebben jullie er iets aan en kunnen jullie me verder helpen zodat ik uiteindelijk uitkom op wat het voordeligste is. Moet het formulier wel voor vrijdag inleveren dus moet er niet te lang meer overna denken.

Die regeling van het werk rekent als volgt:
aantal dagen * reisafstand retour * 0,19

Werk je vijf dagen per week dan reken je met 214 dagen, voor vier dagen 171 dagen, drie dagen 128, twee dagen 85 en 1 dag 42.

In mijn geval wordt dat 214 * 18 km enkele reis * 2 (want retour) * 0,19 = 1463 (afronden naar beneden)

Daarvan moet je aftrekken de reiskostenvergoeding die je al ontvangen hebt. In mijn geval is dat 38,75 per maand * 12 maanden = 465 euro. Ik heb niets gedeclareerd tegen het 30 cent tarief dus dat hoef ik er niet bij af te trekken.

Dan krijg ik 1463 - 465 = 998 euro.

Dan moet je rekenen met het belastingtarief. Omdat het hoogste tarief waar mijn inkomen in valt die van 42% is heb ik met die gerekend (weet niet of dat klopt?) dan kom ik uit op (998/100) * 42 = 419,16. Als ik het goed begrepen heb is dat dan mijn voordeel. Toch een aanzienlijk bedrag.

Als ik kijk naar wat ik kan aftrekken bij de belastingdienst dan is dat 557 euro (want ik woon 18 km van mijn werk vandaan). Bron: belastingdienst website Maar als ik 557 euro mag aftrekken krijg ik natuurlijk nooit dat hele bedrag terug. Hoe kan ik schatten wat ik daarvan terugkrijg of kan ik op basis van deze twee bedragen al zeggen wat voor mij gunstiger is?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 20:18
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hmm ik snap het toch niet echt. Heb ook nog nooit reiskosten voor mijn belasting opgegeven volgens mij.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 20:18
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
En ik zou P&O bellen als ik jou was
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 20:19
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Hmm ik snap het toch niet echt. Heb ook nog nooit reiskosten voor mijn belasting opgegeven volgens mij.
Dat kan alleen als je met het OV reist en dat doe jij dacht ik niet, toch? Anders kom je het vanzelf tegen als je belastingaangifte doet met het programma op de computer.

Citaat:
En ik zou P&O bellen als ik jou was
Mja, ik vroeg me af of dat zin heeft omdat ze in die brief aangeven dat als je deelneemt aan deze regeling dat je je moet beseffen dat je het dan niet meer kunt aftrekken als je met het OV reist. Vraag me af of ze meer gedetailleerde informatie kunnen geven omdat dat natuurlijk per medewerker weer anders is.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 17:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vanmorgen gebeld met P&O, die konden me idd niet adviseren wat in mijn geval het verstandigste was omdat het echt van heel veel persoonlijke factoren afhankelijk is. Heb uiteindelijk maar gekozen voor de regeling van het werk. Voor mijn gevoel (naar aanleiding van mijn berekening) levert dat het meeste op en met het bedrag wat ik daarvan krijg ben ik al blij Zal volgend jaar met m'n belastingaangifte nog wel ff checken of het idd voordeliger was.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 21:44
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Het is afhankelijk van in welke belastingschrijf je eindejaaruitkering valt; dat bepaald namelijk hoeveel belasting je hier over moet betalen. (Belasting in box 1, artikel 2.nogwat wet IB).

Stel 100 euro eindejuitk
belast box 3, gemak 50%
bespaart je 50 euro.

Val je in box 1, gemak 15%
Bespaar je maar 15 euro.

Weet weinig over declaraties van reiskosten bij de fiscus, maar aannemelijk is, denk dat dit onder beperkt aftrekbare kosten valt (dwz 26,5% niet aftrekbaar, aka 73,5 wel?);
Stel reiskosten 120 euro
werk vergoed 20 euro
100 netto kosten aan reizen
73,5 euro aftrekbaar bij fiscus

met de nieuwe regeling
reiskosten nog steeds 120 euro
werk vergoed 40 euro
80 euro netto kosten aan reizen
53 euro aftrekbaar bij fiscus

Maximale aftrekdrempel +-4200 euro maar gok dat je dat niet haalt met je reiskosten.

Gezien je posts heb je voldoende IQ vanuit hier zelf verder te redeneren cq rekenen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 07:56
Verwijderd
Ik heb besloten om het niet te doen, omdat als ik het nu aan zou vragen, het pas vanaf 2012 geldig zou zijn en ik weet niet eens of ik hier van nog wel werk. Bovendien woon ik niet zo ver van het werk dus het maakt weinig verschil. En ik had geen zin om nu allerlei onbegrijpelijke formulieren in te vullen zodat ik in 2012 misschien iets meer geld zou hebben
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 11:33
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
stel dat je 2000 eindj uitk krijgt, belast in box 3 en zijn je reiskosten (na vergoeding) nog hoger dan 1350 op jaarbasis (<-- mocht je voor die regeling gaan), dan bespaar je ong 25% door voor de reiskostenvergoeding regeling te gaan, aka 500 euro op jaarbasis. Zeg ik nu zo even snel, uit mijn hoofd, tijdens mijn pauze.

Voor liefhebbers kan ik denk ik wel ff bestandje in elkaar flansen die het min of meer voor je uitrekend.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Reiskostenvergoeding terugvorderen?
zoemzoem
4 24-09-2012 12:38
Werk, Geld & Recht Auto Leasen
Verwijderd
31 06-06-2009 22:50
Werk, Geld & Recht reiskostenvergoeding (juridisch)
Kwajongen
13 15-05-2006 15:34
Werk, Geld & Recht HOe oud?, wat doe je?, wat verdien je?
G.T.C.
499 11-04-2006 15:01
Algemene schoolzaken Stagevergoeding....
Druk ALT+F4
39 23-06-2003 22:17
Werk, Geld & Recht efteling
liefschatje
10 05-01-2003 16:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.