Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2016, 17:43
eyimfihlo
eyimfihlo is offline
Weet iemand wat het moraal / wijze les is in de gelaarsde kat (van Perrault)?

Ik kan het niet vinden... misschien dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2016, 15:50
wolf_Mnk
Avatar van wolf_Mnk
wolf_Mnk is offline
Als dit hetzelfde sprookje is als die van de gebroeders Grim dan is het denk ik ongeveer zo iets:
"de wereld wil bedrogen worden, alles is geoorloofd om het gewenste doel te bereiken, de winnaar is de held en heeft dus altijd gelijk"
Volgens deze site: http://www.verhalenbank.nl/items/show/51151
Met citaat reageren
Oud 27-01-2016, 16:55
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Is dat überhaupt een moraal? Daarover valt te twisten, al zou het natuurlijk kunnen. Maar zal het niet eerder zoiets zijn als 'gewiekstheid is soms meer waard dan geld en lichamelijke kracht'?
Heb je misschien een samenvatting van het verhaal waar jullie mee werken, eyimfihlo?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2016, 12:05
eyimfihlo
eyimfihlo is offline
Een samenvatting heb ik niet, maar ik zal kort vertellen waar het over gaat.

Het gaat over een molenaarszoon die een kat erft, daar is hij niet blij mee want zijn broers hebben een molen en een ezel gekregen.

Maar de kat zal hem laten zien dat de kat hem rijkdom zal brengen.

Door allerlei listen en vleierijen van de kat (zo laat hij de koning denken dat de molenaarszoon een markies is en erg veel land bezit)wordt de prinses van het land (mede door zijn uiterlijk en goede karakter) smoorverliefd op de molenaarszoon.

Ze trouwen en zo leiden de molenaarszoon en de kat voortaan ren luxe leven.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2016, 12:06
eyimfihlo
eyimfihlo is offline
Citaat:
Is dat überhaupt een moraal? Daarover valt te twisten, al zou het natuurlijk kunnen. Maar zal het niet eerder zoiets zijn als 'gewiekstheid is soms meer waard dan geld en lichamelijke kracht'?
Heb je misschien een samenvatting van het verhaal waar jullie mee werken, eyimfihlo?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2016, 16:28
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Een samenvatting heb ik niet, maar ik zal kort vertellen waar het over gaat.

Het gaat over een molenaarszoon die een kat erft, daar is hij niet blij mee want zijn broers hebben een molen en een ezel gekregen.

Maar de kat zal hem laten zien dat de kat hem rijkdom zal brengen.

Door allerlei listen en vleierijen van de kat (zo laat hij de koning denken dat de molenaarszoon een markies is en erg veel land bezit)wordt de prinses van het land (mede door zijn uiterlijk en goede karakter) smoorverliefd op de molenaarszoon.

Ze trouwen en zo leiden de molenaarszoon en de kat voortaan ren luxe leven.
Dank voor de samenvatting! Het was even geleden.

Ik denk dat een belangrijke boodschap zit in het feit dat hij eerst ontevreden was met zijn erfenis omdat zijn broers veel coolere dingen kregen, maar de zijne had veel meer potentie en ontwikkelde tot iets wat veel waardevoller was dan wat zijn broers hadden gekregen.
Dat kun je bijvoorbeeld interpreteren als iemand die zich minder goed voelt omdat hij het jongste broertje is, maar als hij volwassen is en gelijkwaardig aan zijn broers blijkt hij toch in dingen beter te zijn.
Of je kunt erin interpreteren dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken, of dat je niet op de eerste blik moet oordelen over de waarde van iets.
Kun je daar iets mee?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2016, 20:03
eyimfihlo
eyimfihlo is offline
Citaat:
Dank voor de samenvatting! Het was even geleden.

Ik denk dat een belangrijke boodschap zit in het feit dat hij eerst ontevreden was met zijn erfenis omdat zijn broers veel coolere dingen kregen, maar de zijne had veel meer potentie en ontwikkelde tot iets wat veel waardevoller was dan wat zijn broers hadden gekregen.
Dat kun je bijvoorbeeld interpreteren als iemand die zich minder goed voelt omdat hij het jongste broertje is, maar als hij volwassen is en gelijkwaardig aan zijn broers blijkt hij toch in dingen beter te zijn.
Of je kunt erin interpreteren dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken, of dat je niet op de eerste blik moet oordelen over de waarde van iets.
Kun je daar iets mee?
Ja, super bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Het gaat nog steeds niet goed op N en A
juno
500 26-03-2005 17:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.